eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀رهبر انقلاب: شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. 🔰رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه. 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و و بزرگان حوزه همراهی میکردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را میکرد و میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود! 🔰طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند! در حوزه‌ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوز‌ ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه داشتند. طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند. @Manahejj
🌀 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔻 درس را جدی بگیرید؛ درس #فقه را جدی بگیرید. باید بدانید که چه‌جور از کتاب و سنت و عقل، دین را به دست آورید؛ باید طریقه‌ی استنباط را یاد بگیرید؛ این اجتهاد است. 🔺️ #اجتهاد، مِتُد استخراج حقایق و معارف از منابع دین است. آن چیزی که این شیوه را به شما یاد میدهد اجتهاد است. ۹۸/۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
🌀 پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه 🔰 جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب: 🔹️ یکی از خواهران پرسیده‌اند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔸️ بله، سؤال به‌جایی است. این‌همه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است. 🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم! 🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبه‌ی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود. 🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. ۹۸/۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
5af507612fa89e767309d8ad_-6739801731745752281.mp3
12.92M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه. ۹۸/۰۲/۱۸ #مناهج @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب دوم.pdf
2M
#اختصاصی_مناهج 🌀 محتوای سخنرانی شبهای چهارم تا ششم رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» هشتگ یافتن سخنرانی سه شب ابتدایی: #سخنرانی_رمضان 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. #اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 روز بزرگداشت شیخ 🔶 محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به ثقةالاسلام از محدثان بزرگ شیعه و مؤلف کتاب کافی است. 🔶دوران زندگی وی در حدود سال ۲۵۵ق در روستای كُلَین از توابع ری متولد شد. او در محضر ابوالحسن محمد بن اسدی کوفی‌ حدیث آموخت. سپس برای تکمیل علم حدیث راهی قم شد و از محضر استادان بزرگی بهره برد. کلینی در سال ۳۲۷ق عازم بغداد شد. 📚اهم تالیفات 📙 مهم‌ترین اثر ، کتاب کافی است. این کتاب از برجسته‌ترین منابع حدیثی شیعه و مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده است. کتب دیگر عبارتند از 📙رسائل الائمه(ع)؛تعبیرالرؤیا؛ کتاب الرجال؛ ما قیل فی الائمه(ع) من الشعر؛ الزی و التجمل؛ الدواجن و الرواجن؛ الوسائل؛فضل القرآن. 🔶مشهورترین شاگردان 🌱در میان شاگردان و کسانی که از نقل روایت کرده‌اند نیز شماری از بزرگان شیعه قرار دارند 💠 ابن ابی رافع صیمری. 💠ابن قولویه صاحب کتاب «کامل الزیارات». 💠محمد بن علی ماجیلویه قمی. 🗓تاریخ وفات 🔶 در شعبان سال ۳۲۹ق مصادف با شروع غیبت کبری امام زمان (عج) در بغداد از دنیا رفت.بدن او در باب کوفه بغداد به خاک سپرده شد. مرقد در محوطه مسجد آصفیه، در ساحل شرقی رود دجله (در مرکز بغداد) جنب مدرسه نظامیه (مستنصریه قدیم) قرار دارد. 📚منبع👈 نرم‌افزار مجموعه آثار ثقةالاسلام . 🌐کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه @Manahejj
🌀 حساسیت در مقابل گناه 🔰 رهبر انقلاب: حساس باشیم در مقابل گناه; برادران، خواهران; از گناه غفلت نکنیم، از خود غفلت نکنیم و به گناه دیگران توجه کنیم. بزرگترین کار ما و درس ما امروز این است. ما برای حضور در میدان جهاد هم، احتیاج به این توجه و حساسیت داریم. اگر این نباشد، در میدان جهاد هم ما شکست خواهیم خورد. اگر این نباشد، دل و جرات برخورد با دشمنان به ظاهر قدرتمند اسلام را نخواهیم داشت. اگر این روحیه وجود نداشته باشد، ادامه ی حیات اسلامی غیر. ممکن خواهد شد. این روحیه، یعنی همان حساس بودن در مقابل این گناهانی که از خود ما سر می زند و توجه کردن به اینکه کاری که من کردم، این حرفی که من زدم، این خلاف بود، ظلم بود، تعدی به یک مسلمان بود، یا تجاوز از حدود الهی بود. نفس این توجه، این حساسیت، در عرف اسلامی اسمش ‌. اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد و مردم به تدریج مایه تقوایی شان رقیق بشود و از بین برود، ادامه حیات اسلامی ممکن نیست، این قدر مهم است. و اگر ما روح استغفار را در خودمان زنده کنیم، تا حدود زیادی جبران خواهد شد; طلب مغفرت کردن. 🌐کتاب استغفار وتوبه @Manahejj
25.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 سخنان آیت‌الله اعرافی «مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور» در حضور رهبر معظم انقلاب ✅ مؤلفه‌های برنامه جدید حوزه‌های علمیه: ۱. رویکرد آینده‌نگر، جامع و راهبردی ۲. صیانت از هویت، اصالت و سنتهای دیرپای حوزه علمیه با بهره‌گیری از ابزارها و تجارب نوین ۳. تاکید بر عمق‌بخشی بر دانش‌های سنتی حوزه و گسترش مرزهای علوم اسلامی ۴. پاسخگویی به نیازهای گسترده معاصر ایران و جهان ۵. پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی در سطوح گوناگون ۶. تعمیق گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی و رویکرد احیای تمدن اسلامی ۷. صیانت حوزه‌ها از تمام آسیب‌ها ۸. حرکت در مدار رهنمودهای بزرگان، مراجع و رهبری، شورای عالی و نهادهای سیاست‌گذار ۹. همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی میان‌دستگاهی در سطوح اجرایی توسط مراکز حوزوی ۱۰. بهره‌گیری از اندیشه جمعی، نقدپذیری، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌های طلاب، فضلا، اساتید جوان و گروه‌های جهادی و تبلیغی و... ۱۱. تاکید بر هویت مردمی، علمی، اخلاقی و اجتماعی حوزه‌ها، همراهی با فقرا و حضور در صحنه‌های کمک‌رسانی ۱۲. تقویت پاسخگویی، مطالبه‌گری و نقد و نصیحت 📌 نظر رهبر معظم انقلاب: برنامه‌ای با این اصولی که ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواسته‌هایی را که گفته شد، پوشش می‌دهد و چون آقای این را بیان می‌کنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که ان‌شاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود. @Manahejj
🌀 آثار مقوله در علوم حوزوی 🖋 علی مهدیان 🔹شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند. 🔹امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، را معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند. 🔹مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است. 🔹اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او و یا را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. است. مساله به تعبیر فقهی و به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد. 🔹در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در و هم به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد. 🔹متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد. @Manahejj
24.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وظایف طلبگی 🔺️ ۷ وظیفه طلبه‌های حوزه‌ی علمیه در بیانات اخیر رهبرانقلاب در دیدار طلاب: ۱. تحقق دین در محیط زندگی ۲. مکرر خواندن منشور روحانیت امام ۳. افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمان‌های انقلابی ۴. جهت دادن به علم ۵. جدی گرفتن درس خواندن ۶. منجرنشدن اختلاف‌نظرها به درگیری ۷. رعایت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوان‌ها ۹۸/۲/۱۸ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: 🔰 #ماه_رمضان ماهی است که صداها شنیده می‌شود؛ خداوند به بندگانش توجه می‌کند، هرقدر هم شایستگی نداشته و آلوده باشند، در عین حال خدا از فضل و کرم خودش صدای آنها را مورد توجه قرار میدهد... ۱۳۸۶/۰۶/۲۲ #مناهج @Manahejj