🌀 سفر هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به شیراز
🔹 هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس و طلاب و روحانیون حوزه علمیه استان فارس، به شیراز سفر کرده است.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، مسئول دبیرخانه و حجت الاسلام والمسلمین اخویان، مسئول نظارت و بازرسی شورای عالی حوزههای علمیه کشور و آیتالله سید محمد غروی عضو شورای عالی در این سفر حضور دارند.
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 جلسه هیئت اعزامی شورای عالی به استان فارس با طلاب
🔹 حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس:
سه ضلع مسؤولان، اساتید و طلاب در موفقیت حوزههای علمیه نقش دارند. هر کدام از این سه ضلع به وظیفه خود عمل نکند حوزه دچار آسیب میشود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
🌀 بیانات آیتالله غروی در دیدار با طلاب کازرون
🔹 آیتالله سید محمد غروی، در جمع طلاب کازرون و نورآبادممسنی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صالحیه کازرون برگزار شد، به نقش و جایگاه شورای عالی حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: شورای عالی نقش سیاست گذاری حوزههای علمیه کشور را ایفا میکند. البته این شورا مدیر حوزههای علمیه را منصوب میکند، اما نقش آن سیاست گذاری و بررسی مسائل کلان مربوط به حوزههاست.
🔹 آیتالله غروی، نقش دیگر شورای عالی حوزه را نظارت کلان بر کارهای مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بخشی از کار بر عهده دبیرخانه شورای عالی است که مسئولیت نظارت را بر عهده دارد.
🔹 عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور همچنین تأمین و تخصیص بودجه را سومین وظیفه مهم شورای عالی دانست و یادآور شد: اعضای این شورا با مسائل حوزه آشنا بوده و مورد تأیید مراجع عظام تقلید نیز هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی در هفته دو جلسه برگزار میکند و به مسائل کلان حوزه میپردازد.
📌 مناهج:
اینکه اعضای شورای عالی با وجود کهولت سن و مشاغل مختلف، در حوزههای علمیه استانهای مختلف حضور پیدا میکنند اقدام مبارک و لازمی است که جای تقدیر دارد.
طلاب حوزه علمیه قم نیز بیصبرانه منتظر چنین نشستها و دیدارهایی با اعضای محترم شورای عالی هستند.
جلساتی که دو سویه باشد؛ هم طلاب از ایدهها و نظرات و انتقاداتشان بگویند و هم سخنان اعضای شورای عالی درباره دستاوردها، موانع و اقدامات آن شورا شنیده شود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
♦️در نظام اسلامی، علم و دین پابهپا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این.
📘(مقام معظم رهبری 29 آذر 1368 )
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@Manahejj
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. یک سال با شما مخاطبین عزیز همراه بودیم تا صدای مطالبات حوزه و روحانیت باشیم.
دوازده ماه گذشته و دوازده پرونده مهم و جدی را مطرح و دنبال کردیم.
📌 گزارشی از یک سال گذشته «مناهج» بزودی منتشر خواهد شد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 به نام تحولخواهی به کام دینستیزان
📝 درنگی در راهبردهای آقای اکبرنژاد
🖋 علی مهدوی
🔹 چندی پیش آقای اکبرنژاد در یک رسانه عمومی به طرح مباحثی شاذ درباره لباس روحانیت پرداخت. مطالبی که ظاهری فقهی داشت؛ اما از همان ابتدا مشخص بود دیر یا زود خوراک تبلیغاتی دشمنانی خواهد شد که زمانی به زور سر نیزه نتوانستند لباس روحانیت را از روحانیت بگیرند؛ اما امروز به شدت به دنبال راههای نرم برای تحقق اهداف خویش هستند. در همان ایام، مناهج خطاب به آقای اکبرنژاد هشدار داد: «بر فرض که هیچ مدرک شرعی برای لباس روحانیت موجود نباشد؛ آیا صرف خوشحالی #دشمن از اقدام شما و تاریخچه مبارزهاش با این لباس، برای شما کافی نیست؟!»
عاقبت آقای اکبرنژاد به قدری روی این موضوع، مانور رسانهای ایجاد کرد که بیبیسی وارد معرکه شد و به تبع آن دیگر رسانههای ضد انقلاب. ای کاش قدری از پوسته تحلیلهای فقهیانگارانه بیرون میآمدند و در تحلیلشان احتمال سوءاستفاده دشمن را نیز لحاظ میکردند.
🔹 این تنها اشتباه عملیاتی و راهبردی آقای اکبرنژاد نیست. پیش از این نیز به قصد تحولخواهی و با نیت پیشرفت حوزه علمیه و اعتلای انقلاب نیز آب به آسیاب دیگران ریختهاند؛ از جمله خطاهای راهبردی وی از قرار ذیل است:
1⃣ بمباران یأس و نومیدی در میان آحاد روحانیت و حتی تسری آن به خانوادههای روحانیون: هیچ انقلابیِ حوزوی، منکر لزوم تحول حوزه علمیه نیست؛ اما راه به ثمر نشستن تحول هم تبر زدن بر امید طلاب نیست. براستی بهجای فعالکردن انگیزههای جدی مطالبهگری در طلاب، چرا نامیدشان کنیم.
2⃣ سیاهنمایی: تصویری که آقای اکبرنژاد از حوزه علمیه نشان میدهد همواره نشانگر مخروبهای است که نهتنها هیچ نقطه قوت و آثار مفید اجتماعی نداشته بلکه به مراتب به زیان انقلاب و اسلام عمل کرده است!!
3⃣ تحلیلهای عقیم: بیانات وی درباره لباس روحانیت و قضاوتش درباره خروجی تربیت حوزه علمیه از این قرار است: «لباس روحانیت، لباس آقایی کردن است و نه خدمت و نوکری! حوزه به ما آقابودن را یاد میدهد نه خاکساری را! ما را طلبکار احترام و خدمت بار میآورد نه بدهکار دین و مردم».
براستی اگر حوزه علمیه بجای خاکسار، فرعون تربیت میکند؛ چرا در بحرانهای اجتماعی و حوادث طبیعی هزاران طلبه بدون کمترین چشمداشت باید ترکِ خانه و خانواده کنند و سرازیر مناطق حادثهزده شوند؟!!
4⃣ فقدان عقلانیت انقلابی: اگر مطالبهگری و انقلابیگری در ریل عقلانیت حرکت نکند جز تخریب و هزینه، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. وی به دلیل شدت نیاز انقلاب به حوزه علمیه سعی دارد حوزه علمیه را در سریعترین زمان ممکن به بالاترین نقطه انقلابیگری و آرمانهایی که تصویر کرده است برساند. وقتی به وضع موجود مینگرد (تحول را زمانبر میبیند اگر ناممکن نبیند)؛ همین امر موجب خشمی میشود که خروجیاش یا توهین به بزرگان حوزه علمیه است یا توهین به ساختارها و نهادهایی که با خون دل رهبری و صبر انقلابی ایشان از لابلای هزاران مانع، در حوزه علمیه قد برافراشته و جوانه زدهاند. تعابیر وی درباره مجمع نمایندگان طلاب، شاهدی است بر این مدعا.
5⃣ تحریم و تخریب بجای اصلاح و تقویت: درست زمانی که بیم ورود افراد غیر انقلابی، سکولار یا بیتفاوت در مجمع نمایندگان طلاب میرود وی یکباره فرمان تحریم انتخابات آن مجمع را صادر میکند. چرا؟ چون آن را مولودی از بدو تولد، مرده میپندارد. مولودی که چون ذیل جامعه مدرسین تعریف شده است پس مشخص است نتیجهای ندارد و باید از اساس، نهادش منهدم گردد!!
6⃣ دستور به نافرمانی مدنی بجای تلاش و مبارزه: فقدان صبر انقلابی منجر میشود سراغ خطرناکترین گزینهها برویم. لذا آقای اکبرنژاد، امتحانات حوزه علمیه و حضور در کلاسهای درس را نیز به تیغ تیز تحریم میکشد. با وجود توهین به افرادی که گردن به تحریم ندادند، حتی شاگردانش در امتحانات و انتخابات مجمع نمایندگان شرکت کردند و وی را تنها گذاشتند.
7⃣ آمارهای برساخته از تخیل: آقای اکبرنژاد هیچگاه اعلام نکرد دقیقا بر اساس چه محاسبه علمی و منطقی آمارهایش را اعلام میکند!! اینکه 70 درصد اصول زائد است! اینکه نیمی از فاصله مردم از روحانیت به دلیل لباس روحانیت است!! و آمارهای دیگر... براستی این نوع گزارشهای آماری بدون پشتوانه، چیزی جز شانتاژ و عملیات روانی است؟!
8⃣ شدید الانتقام: برخی محتواهای کانال ایشان برای برخی که ساده از مطالب آن کانال عبور میکنند نامفهوم و بی ربط است؛ مثل تاختن علیه تولیت جدید آستان قدس رضوی، آیتالله شبزندهدار و ...؛ البته اهل اطلاع میدانند اگر کانال وی از کسی کینه داشته باشد به هر حشیشی چنگ میزند برای مسلوب الحیثیه کردن آن فرد!!
🔹 بنظر نگارنده موارد فوق کفایت میکند برای اثبات این ادعا که مسیر تحول بدون عقلانیت و صبر، نه تنها هموار نخواهد شد؛ بلکه صعبالعبورتر از گذشته نیز خواهد شد.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج 📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج 🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز ب
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. در ابتدای کار برخی از دلسوزان، ورود یک کانال جدید به مسائل حوزوی را عبث میدیدند؛ چراکه کثرت کانالهای حوزوی موجب اشباع مخاطبین شده است و ورود کانالی دیگر به این عرصه را فاقد استقبال مخاطبین پیشبینی میکردند.
اما امروز تنها پس از یک سال ورود به عرصه رسانهای و گفتمانی، «مناهج» بیش از ده هزار عضو حوزوی از سراسر کشور دارد. بزرگترین کانال حوزوی گفتمانی (غیر خبری) که رویکرد اصلیاش تولید محتواست؛ نه صرفا بازتاب تولیدات دیگران.
🔹 مناهج طی دوازده ماه، دوازده پرونده در موضوعات مختلف حوزه و روحانیت عرضه کرده است. موضوعاتی که مسائل و چالشهای اصلی و جدی برای حوزه علمیه و طلاب و اساتید هستند. موضوعاتی نظیر: سودای مرجعیت، ادب آزاداندیشی، معیشت حوزویان (شهریه، موقوفات حوزوی و مسکن)، تعطیلات حوزه علمیه، تبلیغ (عید نوروز، رمضان و محرم)، تصویر روحانیت در رسانهها، مأموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه و سر درگمی حوزه علمیه بین سنن اصیل حوزوی و قوانین دانشگاهی.
🔹 ورود موضوعی و پرونده به پرونده برای ایجاد تمرکز همهجانبه در موضوعات، پرهیز از روزمرگی و لزوم درگیر کردن افکار حوزه و روحانیت در مسائل بود تا نتیجه بهتری حاصل شود. در هر پرونده سعی کردیم تا جای ممکن تحقیق و بررسی انجام دهیم و با صداقت و آمار دقیق به استقبال مخاطبین برویم. حتی از صرف انتقاد کردن پرهیز کردیم تا مسؤولین و مخاطبین حس نکنند قصد غر زدن داریم؛ بدانند هدف اصلاح و رشد حوزه و روحانیت است و برای آن راهکار هم داریم.
🔹 طی این مدت، مناهج همواره سعی کرد ارتباط دو سویه خود را با مخاطبین حفظ کند و پلی باشد برای ارتباط بین بدنه حوزه علمیه با مسؤولین حوزوی. همین اعتماد حوزویان عزیز باعث شد مناهج، بزرگترین کانال مطالبات حوزه و روحانیت شود. دو پویش بزرگ در سطح حوزههای علمیه از آثار همین اعتماد است: پویش «نه به تصویرسازی غلط از روحانیت» با 1067 امضا و پویش «لزوم احیای موقوفات حوزوی» با 1923 امضا رکوردی بیسابقه در کار رسانهای حوزوی شد. پویش اول باعث شد فصل دوم فیلم «ن خ» دیگر بازیگر نقش روحانی نداشته باشد و کمیسیونی تخصصی بین حوزه علمیه و رسانه ملی ایجاد شد. در پویش دوم نیز دستاوردهایی از احیای موقوفات حوزوی تاکنون حاصل شده که امید است ثمرات آن بیشتر و بهتر شود.
🔹 مناهج به عرصه رسانههای حوزوی وارد شد تا نشان دهد بدون بمباران یأس در آحاد طلاب هم میتوان مطالبهگری کرد؛ تا روشن شود سیاهنمایی نه تنها وضعیت موجود حوزه و روحانیت را به سمت مطلوب سوق نمیدهد؛ بلکه عقبگرد و خسارتی زیانبار است.
🔹 مخاطبان عزیز، امروز مناهج با حضور شما، دلگرمیها و انتقادات شما ارزش پیدا کرده است و عملا هر رسانهای بدون لحاظ مخاطب، فاقد ارزش و اعتبار است. مناهج، نهالی نوپاست که تازه اول راه است و افقهای بلندی دارد. در این راه، بهترین راهنما و همیارش نظرات شما خواهد بود.
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
🖋 محمد حقپرست
🔹 با ظهور شبکههای اجتماعی، فصل جدیدی از فعالیتهای رسانهای نیز بین طلاب و روحانیون آغاز شد. امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی فعال داریم. اما آیا همه این کانالها در شأن و اندازه حوزه هستند؟
آیا آنچنان که انتظار میرود، توانستند باعث گفتمان تحول مطلوب و رفع مشکلات حوزه شوند؟
آیا کانالهای حوزوی در عرصه رسانه توانستند الگویی مطلوب در انتقاد سازنده، امید به آینده و اقناع اندیشه، برای کانالهای غیرحوزوی باشند؟
🔹 مناهج در دو بخش انتقادی و پیشنهادی، به بررسی رویکرد امروز و آینده این کانالها مینشیند:
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
📝 بخش دوم: پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی
📌 پستهای بعدی را دنبال کنید
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
🖋 محمد حقپرست
🔹 امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی داریم. اگر کسی دغدغهها، خبرها، یادداشتها و تحلیلهای این کانالها را بررسی کند، به سه نتیجه خواهد رسید:
1⃣ عدم بررسی مشکلات حوزه در اغلب موارد:
مثل اینکه انبوهی از کانالهای پزشکی داشته باشیم ولی کمتر چیزی که در آنها یافت شود، مسائل مربوط به پزشکی و ارتقاء این رشته باشد. اما تا دلت بخواهد از سیاست و اقتصاد و اجتماع، پست بگذارند.
2⃣ عدم نگاه تخصصی به موضوعات: معمولا موضوعات مطرحشده، کشکولی از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... هستند، بدون اینکه نامی از مسائل و مشکلات خود حوزه به میان بیاید.
تا قبل از گرانی بنزین، مسئله این کانالها چندهمسری بود. بعد به مسئله بنزین و اغتشاشات پرداختند و این روزها درگیر نامزدهای انتخاباتی و استعفای رئیس جمهور و استیضاح وزیر هستند. احتمالا فردا هم درگیر تعیین نامزد میشوند و به نفع فلان نماینده و علیه نمایندهای دیگر مطلب منتشر میکنند.
بر فرض که کانالی وظیفهاش را تبیین و تحلیل سیاسی برای روحانیت بداند، باید به همین یک موضوع، نگاه تخصصی داشته باشد نه اینکه از همهچیز بگوید و گاهی از سیاست هم دم بزند. این کانالها معمولا به بهانه حوزه انقلابی، از همه مسائل جامعه، از طلاق و بچههای کار گرفته تا گرانی اجارهبها، طرح مسئله میکنند ولی چون تخصصی بحث نمیکنند و ایدهای ندارند، مخاطب قانع نشده و نتیجه خاصی نخواهد داشت. چنین حرکت رسانهای، حرکت «گنجشکوار رسانهای» است که مدام از این موضوع به آن موضوع میروند و هنوز تکلیف یکی را مشخص نکرده، مسئله بعدی را مطرح میکنند.
3⃣ رویکرد «کپی محوری»: ویژگی دیگر بسیاری از کانالها، رویکرد «کپی محوری» در آنهاست و جالب اینکه معمولا از نویسنده متنها و یا سازنده و منتشرکننده فیلمها نامی نمیبرند. با اینکه چند ادمین حوزوی در آنها فعالیت میکنند، اما دریغ از اینکه هفتهای یک یادداشت از خود این ادمینها منتشر شود. تنها وظیفه ایشان، کپی کردن مطالبی است که مطابق سلیقه و تفکر آنهاست؛ آن هم مطالبی بینام و هویت. تنها انتظارشان هم این است که روزنامهها و کانالهای دیگر مطلبی منتشر کنند و ایشان بازنشر کنند تا نزد مخاطبشان به عنوان منبع اول خبر و تحلیل شناخته شوند.
🔹 از سویی دیگر، کمتر کانال حوزوی پیدا می کنید که یک خلأ مشخص را دنبال کرده و برای رفع همان خلأ «برنامه رسانهای پیوسته» داشته باشد.
📌 پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی را در پست بعد دنبال کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
📝 بخش دوم: پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی
🖋 محمد حقپرست
🔹 اگر هر کدام از کانالها در چند موضوع مشخص از مسائل حوزه و روحانیت به صورت تخصصی ورود کنند، بعد از دو سه سال مجموعهای از طرحها و ایدهها جمع شده که میتوانند مؤثر واقع شوند و راهگشای مسؤولان و آیندگان خواهد شد. برای این مهم نیاز به چند رویکرد داریم:
1⃣ #نگاه_تخصصی به موضوعات مشخص در مقابل رویکرد کشکولوار به موضوعات مختلف.
2⃣ #نگاه_جامع به تمام ابعاد مسئله و بررسی تمام نظرات مطرح؛ گاهی نظریهای حق است ولی شبهات و سؤالاتی پیرامون آن وجود دارد که مانع اقناع مخاطب است. اینکه هرکس دیدگاه خودش را بگوید و نگاهی به نظرات، طرحها و انتقادات اشخاص دیگر نداشته باشد، خروجی مؤثری نخواهد داشت. حکایت ما، حکایت بیماری است که هر پزشکی برای او دارویی متفاوت تجویز میکند بدون اینکه از داروی دیگری نفی کند و بیمار را قانع کند که فقط باید از داروی او مصرف کرد.
3⃣ #پشتوانه_مطالعاتی و تحقیقاتی عمیق: معضل بسیاری از کانالها این است که به موضوعاتی ورود میکنند که اطلاعات کافی نسبت به تاریخ مسئله و نظریههای آن ندارند. نگارنده، کانالهای طلبگیای را سراغ دارد که درباره اقتصاد مقاوتی مطلب منتشر میکنند ولی هنوز «سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» را نخواندهاند!
4⃣ تمرکز بر #کیفیسازی به جای کمیت محوری مطالب. گاهی یک تحلیل دقیق از یک مسئله، یا یک پیشنهاد و طرح عملیاتی به اندازه دهها مطلب بدون تفکر ارزش دارد. روزگار ما، عصر انفجار اطلاعات است و به حدی مطالب مختلف به مخاطب القاء میشود که او را دچار سردرگمی میکند. اما با این همه، جای مطالب ناب و دقیق هنوز خالی است و مخاطب، تشنه همین مطالب است.
5⃣ پرهیز از #تبلیغات بیمربوط و بیمایه: متأسفانه برخی کانالها با اخبار سلبریتیها، یا انتشار مطالب حاشیهای از حوزویهای معروف، دنبال افزایش عضو هستند. حتی گاهی دست به دامن اجنه و شیاطین میشوند. حکایت اینها، حکایت کسی است که با دزدی و دروغ پول جمع میکرد و بعد صدقه میداد.
6⃣ #همکاری و تعاون با یکدیگر: هر انگشتی توان نگهداشتن پاکتی یک کیلویی دارد. اما یک دست توان نگهداشتن یک کیسه بزرگ ده کیلویی دارد. این قانون طبیعت است که کار تشکیلاتی و تعاون افراد مختلف با همدیگر، منجر به افزایش چندبرابری بازدهی میشود. پر واضح است، مسئله تحول صحیح و حل مشکلات حوزه نیاز به همکاری و هماندیشی تمام حوزویان دارد. پس چرا از ظرفیت کانالهای حوزوی در این راستا استفاده نشود؟ منکر اختلاف سلیقهها نیستم، اما باید به اشتراک برسیم و بتوانیم در کنار یکدیگر فعالیت کنیم نه اینکه هرکدام جزیرهای در گوشهای باشیم.
7⃣ استفاده از #قالبهای_مختلف رسانهای: بیشترین مطالب کانالهای حوزوی در قالب یادداشتهای تحلیلی هستند. درست است که در اقناع اندیشه کمتر چیزی به پای متن استدلالی میرسد، اما نباید از دیگر قالبهای متنی و تصویری غافل شد. نمونه بارز آن، قالب طنز است که با تأثیرگذاری زیادی که دارد ولی حوزویان کمتر سراغ آن می روند. خط قرمز طنز لودگی و توهین است، اما با رعایت خطوط قرمز، چرا از آن استفاده نشود؟
همچنین خلأ رسانههای تصویری مثل عکسنوشتههای جذاب و معنادار، مستند، کاریکاتور، اینفوگرافی، موشنگرافی و پادکست به شدت احساس میشود، طوری که حتی جا دارد کانالهای اختصاصی برای این قالبها ایجاد شوند.
@Manahejj
🌀 سهم «دين و مذهب» از بودجه کل کشور
📝 چهارصدم كل بودجه‼️
🔹 از مجموع بودجه عمومی دولت، حدود دو درصد آن به امور فرهنگ، تربيتبدنی و گردشگری اختصاص پيدا ميكند كه در ذيل آن ده فصل وجود دارد؛ در سال ۹۹ چيزی حدود ده هزار ميليارد تومان بودجهاي است كه دولت براي بخش فرهنگ، تربيتبدنی و گردشگری اختصاص داده است.
🔹 قرار است اين مبلغ در بخشهاي فرهنگوهنر، دينومذهب، گردشگري و ...ديده شود.
🔹 از بين اين ده بخش، ۲۰ درصد به دينومذهب، ۲۲ درصد برای حوزه فرهنگوهنر و مابقی بودجه به ساير فصلها اختصاص دارد يعنی بخش «دينومذهب» ۲۰ درصد از دو درصد كل بودجه عمومی كشور را شامل میشود.
🌐 بیداری ملت
📌 مناهج:
حوزه و روحانیت در قرنهای متمادی عهدهدار دین و دیانت مردم بودهاند. با تحریم بودجهای در حوزه دین و فرهنگ، روحانیت عقب نخواهد نشست؛ چراکه شاگردان مکتب صادقین علیهماالسلام، در سختیها فعالتر و زندهتر خواهند شد.
سربازان حضرت حجت (عج) تا وقتی گزینه آتشبه اختیار را دارند، باکی از هیچ تنگنا و مضیقهای ندارند.
@Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 باتوجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر انتقال شيخ ابراهيم #زکزاکی به زندان بهرغم وخامت وضعیت جسمانی، ضمن ابراز نگرانی شدید از به خطر افتادن سلامتی وی، مسئولیت عواقب تأخیر در معالجه و درمان شیخ زکزاکی و حبس #غيرقانونی وی را متوجه دولت نیجریه میدانيم.
🔹 لازم است دولت نیجریه با پایان دادن به وضعیت کنونی و رفع محدودیتهای نامشروع نسبت به اين رهبر دينی، خدمات لازم پزشکی و درمانی را به ايشان ارائه کند. شايسته نيست دولتی که مدعی آزادی و متکفل حقوق شهروندان خود است، نسبت به کسی که جز صلاح کشور و مردم نيجريه را نمیخواهد تا اين حد جفا کند.
🔹 جامعه مدرسين حوزه علميه قم از #دولت جمهوری اسلامی ايران بهویژه وزیر محترم امور خارجه میخواهد با تمام ظرفیتهای دیپلماتیک ايران و کشورهای اسلامی و مجامع بینالمللی برای رسيدگی به وضعيت اين عالِم خيرخواه اقدام کند.
لازم است بدبينی و محدودیتهای جائرانه از سوی مسئولان نيجريه نسبت به وی برطرف و بهفوريت به وضعیت جسمی ایشان رسيدگی و از ایشان رفع محدودیت شود. بیشک استمرار اين مواجهه غیرقانونی که در قالب رويکردهای امنيتی و خشن رخ نموده، شايسته ايشان و همراهانشان نيست.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@Manahejj
🌀 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه و ساخت مسکن سازمانی
📝 فعالکردن نمایندگان محترم ولی فقیه
🖋 علی مهدوی
🔹 امروز قریب ۸۵ درصد از اراضی شهرک مهدیه معطل مانده است؛ یعنی بیش از ۵۰۰ هکتار زمین. درحالی که طلاب بسیاری از سختی معیشت رنج میبرند و حتی امکان فراهمآوردن اجارهبهای منزلی محقر هم برایشان سهل و ممکن نیست. از طرفی دیگر حوزه علمیه بودجه لازم را برای ساخت مسکن سازمانی و تکمیل شهرک مهدیه ندارد. شهرکی که قدمتی قریب به سی سال دارد و قرار بود خیلی زود به ده هزار واحد مسکونی برسد؛ نهایتا در ۲۵۰۰ واحد متوقف و رها شد.
🔹 به عنوان ایده، راهکارهای مختلفی از جمله همراه کردن متدینین سرمایهدار را میتوان مطرح کرد؛ اما آنچه نگارنده در این یادداشت به عنوان ایده و طرح اجرایی مد نظر دارد، فعالکردن نمایندگان ولی فقیه در سطح کشور است. بیشک هریک از نمایندگان محترم ولی فقیه در حوزه استانی خود، نفوذ، امکانات و اعتباراتی دارد که میتواند بخشی از آن را برای تسهیل معیشت طلاب بکار بگیرد؛ در امر کمکرسانی به معیشت طلاب چهچیزی بهتر از تأمین سرپناه (مسکن)؛ آن هم به شکل سازمانی؛ تا برای نسلهای مختلف طلاب باقی بماند و استفاده داشته باشد.
🔹 مساحت حدود ۵۰۰ هکتاری اراضی مهدیه را بسته به ظرفیت طلاب هر استان یا اعتباری که هر نماینده ولی فقیه امکان تأمینش را دارد میتوان تقسیم کرد. البته از یک نکته مهم نباید غفلت کرد. تنها امتیازی که هر نماینده ولی فقیه دارد این است که در واحدهای ساختهشده فقط طلاب آن استان ساکن شوند. اما احراز صلاحیت و تعیین شروط دیگر سکونت در این واحدها باید بر عهده مدیریت حوزه علمیه و مدیریت شهرک باشد. وگرنه گرفتار انواع معضلات خواهیم شد؛ چه چیزی بدتر از، از دست رفتن تمرکز مدیریت.
🔹 در شهرک مهدیه قریب ۳۰ واحد مسکونی با تأمین اعتبار آقای هاشمی رفسنجانی ساخته شده است و مدیریت شهرک مهدیه عملا اختیار لازم را برای سکونت یا لغو سکونت طلاب این مجموعه ندارد؛ همچنین قریب ۴۰ واحدی که با تأمین اعتبار دفتر آیتالله العظمی سیستانی (ادام الله بقائه) ساخته شده است. این مطلب گفته شد تا فردا روزی مجدد چنین طرحهایی که عملا سلب اختیار از مدیریت متمرکز میکند تکرار نشود.
🔹 امید است شورای محترم عالی حوزههای علمیه و همچنین مدیریت حوزه علمیه نسبت به تکمیل شهرک مهدیه و تأمین هرچه بهتر معیشت طلاب، دغدغه بیشتری داشته باشند و بزودی شاهد اجرایی شدن طرحهای موجود باشیم؛ وگرنه روزبروز شاهد خسارات بیشتری به علمیت طلاب خواهیم بود.
📌 پ.ن:
آمار ارائه شده از مساحت شهرک مهدیه صرفا مربوط به #پلاک_اول این شهرک است.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مهدیه
#شورای_عالی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 درخواست مکرر رهبر انقلاب از فضلای حوزه
🎥 من در خیلی از مسائل نمیتوانم ورود کنم، اما شما وارد شوید
شرط ورود به مسائل، خوب درسخواندن و ملا شدن است.
🌐 مناط
#روحانیت_تراز
@Manahejj
🌀 جلسه مدیر مرکز خدمات با جمعی از اساتید و نخبگان
🔹 نشست حجت الاسلام ربانی رئیس مرکز خدمات و جمعی از اساتید حوزه علمیه و طلاب نخبه و ممتاز در حسینیه مجتمع ولایت مشهد برگزار شد.
🔹 در ابتدای این نشست، ۸ نفر از نخبگان و اساتید به نمایندگی از جامعه نخبگانی حوزه، مطالب و پیشنهادهایی را بیان کردند و سپس رئیس مرکز خدمات به مطالب مطرح شده پاسخ داد.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین ربانی ضمن تبریک هفته پژوهش و گرامی داشت یاد و خاطر شهدای عرصه علم و فرهنگ و فرزانگی بهخصوص شهید دکتر مفتح، از زحمات دفتر حمایت از جامعه نخبگانی و مجتمع ولایت که زمینه برگزاری این گردهمایی را در شهر مقدس مشهد فراهم کردهاند قدردانی کرد.
🔹 وی در خصوص پاسخ به نیازهای معیشتی طلاب خصوصاً نخبگان طلبه، بهترین شیوه را در #احیای_موقوفات حوزه و عمل به نیات واقفین و پیوند عمیق مردم و روحانیت دانست.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
🌀 سخن سردبیر
🔹 بخش ابتدایی پرونده #معضل_مسکن که به شهرک مهدیه و مسائل پیرامون آن اختصاص داشت به پایان رسید؛ البته مطالباتی که در پرونده از #شورای_عالی حوزههای علمیه صورت گرفت همچنان به قوت خود باقی است.
🔹 بخش دوم این پرونده، به بررسی مسکنسازی مرکز خدمات طی دو دهه گذشته میپردازد.
با #مناهج همراه باشید.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 طلوع مسکنسازی در مرکز خدمات
🖋 علی مهدوی
🔹 مرکز خدمات حوزههای علمیه تاکنون خدمات گسترده و فراوانی را به طلاب حوزههای علمیه ارائه کرده است. خدماتی که شامل انواع اصناف حوزویان شده است؛ چه طلاب ایرانی و چه طلاب غیر ایرانی. این همه میسر نشده است مگر ذیل هدایتها، توجهات و حمایتهای ویژه رهبر معظم انقلاب و اهتمام مسؤولین آن مرکز.
🔹 رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ در دیدار با اعضای هیات مدیره مرکز خدمات درباره اهمیت خدمترسانی به حوزویان میفرمایند:
«از همه آقایان بسیار تشکر میکنم، بخصوص از آقایانی که از اول این کار، همت و تلاش ویژهای را به این کار گماشتهاند (مثل جناب آقای نواب، جناب آقای وافی، جناب آقای قاضی و بعضی دیگر از آقایان) که این کار در واقع متعلق به آنهاست، آنها هستند که این کار را اداره میکنند. حالا اگر از تهران هم کسی کمکی میکند و فرض بفرمایید به قدر وسع، بودجهای میدهد، بودجه، کننده کار نیست، کننده کار کسی است که آنجا ایستاده و همت میگمارد، حتی بودجه را هم او میآید و قابل تأثیر میکند. در واقع اگر شما نباشید، این هزینهها هم بر زمین خواهد ماند. در واقع کار، کار شماست... انشاءالله خداوند قبول کند. بنده هم از اینکه بتوانم به این کار کمک کنم، خدا را بسیار شاکر خواهم بود، یعنی واقعا این کار را کار واجبی میدانم. بنده وضعیتی را که خودم در دوران طلبگی با آن مواجه بودم، یا دیدم که دیگران با آن مواجهاند، فراموش نمیکنم. وضع طلبگی، وضع سختی است، #هیچکس هم این را نمیداند. زندگی طلبگی، زندگی فقیرانهای است و البته طلبه هم نمیخواهد اظهار فقر کند. «يحسبهم الجاهلُ أغنياء»، در موارد بسیاری منطبق به همین وضع طلبگی است.»(۲ بهمن ۱۳۷۹)
🔹 یکی از این خدمات، موضوع ساخت مسکن برای طلاب است. از همینرو از سال ۱۳۸۰ مرکز خدمات اهتمام ویژهتری به ساخت مسکن پیدا کرد. که تأسیس «شرکت عمران نورگستر» در این سال، یکی از خروجیهای مهم مرکز خدمات است. شرکتی که در کنار دیگر خدمات، هیچگاه مانور تبلیغاتی نداشت؛ با اینحال انبوهسازی نورگستر خیلی زود مورد توجه طلاب و حتی خواص قرار گرفت. در حدی که عدهای را به تمجید واداشت و عدهای دیگر را به واکنش و نقدهای جدی وادار ساخت.
📌 #مناهج به خدمات نورگستر، موضوعات و حواشی پیرامونی آن به مرور میپردازد.
با ما همراه باشید...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
🎥 تذکری برای اهل رسانه و #تبلیغ
👤 علیرضا پناهیان
سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4446
@Panahian_Hawzah
@Manahejj
🌀 «مؤسسه عمران نورگستر» در یک نگاه
🔹 مرکز خدمات حوزه های علمیه جهت تهیه و تامین مسکن طلاب و روحانیون، در سال ۱۳۸۰ اقدام به تأسیس مؤسسه عمران نورگستر با ماهیت خیریه و غیرانتفاعی نمود. این مؤسسه با سیاست ساخت مسکن ارزان قیمت با ۵ نفر نیروی فنی و اداری در شهرک پردیسان قم، مستقر و شروع به فعالیت کرد و در اوج فعالیت کاری تا ۱۳۰ نفر در قسمتهای اداری، فنی، پشتیبانی، حراست، مالی، اجرایی، تعمیرات و نگهداری و ... بکار گیری نمود. نکته قابل توجه این بود که مرکز خدمات به نیروهایی که گرچه بیتجربه نبودند اما جوان بودند -و تجربه و سابقه زیادی در ساختوساز نداشتند- اعتماد کرد؛ برای شروع یک فعالیت جهادی.
🔹 زمینهای واگذار شده به مؤسسه در ادوار مختلف بر اساس سیاست دولتهای حاکم در قالب طرحهای
اجاره به شرط تملیک، اجاره داری ۵ ساله و طرح مسکن مهر (۹۹ ساله) تأمین گردید.
🔹 در ساخت واحدهای احداثی، مؤسسه عمران نورگستر از هیچ نوع بودجه دولتی و غیردولتی برخوردار نبود و منابع مالی مورد نیاز از طریق #وام مسکن و #پرداختهای متقاضیان که به مرور از آنها اخذ گردید؛ در ضمن واگذاری واحدها با قیمت تمام شده صورت میگرفت و از این بابت هیچ نفعی عاید مؤسسه نمیشد.
🔹 شاید کسی فکر نمیکرد روزی «نورگستر» تبدیل به یک غول انبوهسازی شود و بیش از دههزار واحد مسکونی در قالب ۶۶ مجتمع، ۵۳۶ بلوک در مساحتی بیش از یک میلیون مترمربع بسازد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نفرتپراکنی علیه حوزه با پوشش شفافیت
🔹 مقایسه بودجهای که دولت برای اداره ۵۰۰ حوزه در سراسر کشور به شورای عالی میدهد با بودجهای که به دانشگاه تهران تعلق میگیرد را در این کلیپ ببینید.
🌐 خبرگزاری رسا
#بودجه_حوزه
@Manahejj
🌀 ضرورت روششناسی اجتهاد
📝 بدون روش شناسی اجتهاد، ورود به رشته های تخصصی فقهی بی ثمر است.
👤 حجتالاسلام و المسلمین مبلغی
🔹 روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم میشود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشته های تخصصی فقهی فراهم میآید، در غیر این صورت ورود به رشته های تخصصی، یک حرکت عقیم و بیثمر است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹 ضرورت روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و شامل و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.
🔹 باید میان روش و روششناسی تفاوت قائل شد، آنچه که امروزه در حوزه وجود دارد روش های عمیق فقهی است ولی آنچه که وجود ندارد شناخت تفصیلی این روش ها و تبدیل آن به یک دانش است تا حوزههای علمیه در سایه این دانش امکان قدرت مانور اجتهادی بیشتر و توسعه فراورده های اجتهادی بیشتر را پیدا کنند.
🔹 روش شناسی اجتهاد و استوار کردن دانش آن در حوزه های علمیه می تواند تحولی بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیت های دست ناخورده فقه ایجاد کند.
📌 برای آشنایی با اثر استاد مبلغی در موضوع روششناسی اجتهاد، پست بعد را دنبال کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#روش_شناسی_اجتهاد
@Manahejj
🌀 کتاب #درس_خارج_و_گامهای_اجتهاد
🔹 کتاب درس خارج و گام های اجتهاد، از معدود کتاب هایی است که در حوزه #روش_شناسی_اجتهاد تالیف شده است که در تیرماه سال جاری رونمایی شد.
🔹 این اثر ارزشمند، تقریر دروس روشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد #مبلغی است که با همت حجت الاسلام #هلالیان در 650 صفحه به نگارش درآمده و توسط موسسه #اشراق_حکمت_اسلامی، به چاپ رسیده است.
سایت و شماره تماس ناشر:
http://eshraghehekmat.ir
09198044568
#معرفی_کتاب
🌐 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Manahejj