eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با انتشار دو فیلم کوتاه از رئیس جمهور و متن زیر به جوابیه دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد 💢 متأسفانه دفتر ریاست جمهوری به جای عذر خواهی و اصلاح اشتباه، دست به فرافکنی زده اند و اظهارات اشتباه دیگری داشته‌اند. بسمه تعالی پس از سخنرانی مشکل‌دار ریاست جمهوری و موضع گیری صریح آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، متأسفانه دفتر ریاست جمهوری به جای عذر خواهی و اصلاح اشتباه، دست به فرافکنی زده و اظهارات اشتباه دیگری داشته است. با توجه به سوالات مکرر مخاطبان در مورد سخنان رئیس جمهور، موضع معظم له و بیانیه دفتر ریاست جمهوری، علی رغم میل باطنی ناچار به انتشار بخش هایی از سخنان رئیس جمهور شدیم. امیدواریم خداوند متعال عاقبت همه را ختم به خیر بفرماید. 🔻برای دیدن فیلم ها کلیک کنید👇👇👇 makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=416160&catid=6413 @manahejj
🔰جلوی گردن کلفت‌ها را بگیرید آیت‌الله‌العظمی مکارم در دیدار مدیرکل تعزیرات تهران: 🔻 این همه قاچاق در بخشها و محصولات مختلف صورت می‌گیرد، آیا تعزیرات از اینها خبر ندارد؟ به عقیده ما اگر بخواهد کاری صورت گیرد باید به کلی متحول شود. ❗️متأسفانه بخشی از تجار و کسبه از تعزیرات به هیچ وجه نمی‌ترسند، باید قاطعیت داشت, بویژه در مقابل افراد صاحب نفوذ. 🔹این که عده ای کاسب جزء را به خاطر مسائل کوچکی بگیرند و پرونده های زیادی روی هم انباشته شود و به گردن کلفتها و دانه درشت ها نپردازند، اینها افتخار و هنر نیست. 🔹امروز ما به کلاف سردرگمی تبدیل شده است، عوامل مختلفی دست به دست هم داده که نتیجه آن فشار کم سابقه بر مردم و بویژه طبقات ضعیف است. 🔹باید این فشار از دوش مردم برداشته شود، تحقق این مساله منوط به و همکاری همه ارگانها و دستگاه ها از جمله تعزیرات است. خبرگزاری حوزه @Manahejj
🔰پیام تیرانداز: حوزه علمیه مبانی صحیح رسانه اسلامی را تبیین کند مدیرعامل خبرگزاری فارس در جمع طلاب: 🔻 از متون فعلی رسانه انسان غربی حاصل می شود، حوزه مبانی نظری کار رسانه ای را تبیین کند. 🔻طلاب باید در زمینه تولید محتوا نقش موثرتری در رسانه‌های نظام اسلامی ایفا کنند چراکه فعالیت در رسانه بدون داشتن سواد دینی به جامعه آسیب می‌رساند. 🔻کار طلاب و مبلغان متفاوت از کار رسانه نیست فقط اکنون منبرها تغییر کرده است و طلاب باید در تولید محتوای رسانه‌های انقلابی نقش موثرتری ایفا کنند چراکه فعالیت در رسانه بدون داشتن سواد دینی به جامعه آسیب می‌رساند. #مطالبه_از_حوزه @Manahejj
🔰همایش فقه نظام 🔻پنج شنبه 11 بهمن 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی 🔻مدرسه حضرت ولی عصر اصفهان @Manahejj
📄شما هیچگاه به ذهن من نیامده‌اید! 🖋حسین جلالی ♦️ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مجموعه عریض و طویلی است که پس از انقلاب چندین کارخانه مصادره‌ای به آن واگذار شده و تنها مجموعه‌ حوزوی است که دارای بانک است! شهرکی به نام دهکده وسف هم از آن اوست. ♦️ همچنین این مجموعه دارای ساختمان های گسترده ای در قم است؛ انتشارات بوستان کتاب قم هم که می‌توان گفت در حوزه نشر، یکی از انتشارات نام آشنا است، از آن همین مجموعه است؛ طبیعتاً چند صد نفر و یا حتی چندین هزار کارمند هم در این مجموعه مشغولند که از آمار آنها اطلاع دقیقی در دست نیست. ♦️ همه این‌ها در حالی‌ است که دولت محترم علیرغم کاهش و یا حتی قطع بودجه برخی مراکز حوزوی، بودجه دفتر تبلیغات را چندین برابر افزایش داد!!! ♦️ با همه این اوصاف، در دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات، نکات قابل توجهی وجود دارد که باید مدّ نظر قرار داد: ♦️ مقام معظم رهبری ضمن بیاناتی عدم رضایت خود را از عملکرد این مجموعه بیان کردند و فرمودند: ✅ «دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، یک واحد و موجود زنده ای است که حجم آن کوچک نیست، ولی در مجموعه کشور نام و نشانی از این دفتر نمی بینم. در دیدارهایی که مدتی است با اهالی فرهنگ و هنر دارم، سؤالات مختلفی در حوزه تصویرگری از چهره ائمه و شاخص های معماری اسلامی توسط حاضران مطرح می شود، اما برای پاسخ به این سؤالات، شما هیچگاه به ذهن من نیامده اید. شما در وضعیت مرجعیت پاسخگویی قرار نگرفته اید و حضور ندارید...» ♦️ البته رهبر معظم انقلاب در مقابل، از مجموعه هایی در قم که هر چند کوچک اند اما به جدّ فعالیت می‌کنند، تعریف کرده و فرمودند ما تعجب میکنیم که در یک مجموعه کوچک چه کارهای بزرگی صورت می گیرد و این مجموعه ها باید الگوی حوزه قرار بگیرد. ♦️ بحمدلله در قم مجموعه هایی هستند که فعالیتهای متعددی از جمله اسلامی سازی علوم انسانی، کارگروه جمعیت، فلسفه تعلیم و تربیت، دینی سازی ١۴ رشته علوم انسانی و... را انجام می دهند و این از برکت انقلاب اسلامی است؛ هر چند دولت با کمال بی توجهی بودجه چنین مراکزی را نصف کرده است! @Manahejj
🔰دومین دوره آموزشی کوتاه مدت 🔰«انسان شناسی تبلیغی» ♦️(برگرفته از آثار استاد پناهیان) ثبت نام: www.sokhanesadid.ir راهنما: yon.ir/qT3sX #تبلیغ @Manahejj @Daneshetabliqedin
🔰روحانی شهیدی که بین جوانها موثر و خوشنام بود 🔰‌رهبرانقلاب: 🔻«شهيد #ميثمى يك اسطوره‌اى شد از لحاظ تأثيرش در رزمندگان به عنوان يك روحانى. اين برادران روحانى‌اى كه از جبهه همواره آمدند و رفتند، وقتى هم ايشان حيات داشتند، هميشه مى‌آمدند [و از ایشان] مى‌گفتند. يعنى واقعاً اسم شهيد ميثمى در زمان زنده بودنش به نيكى در بين كسانى كه مى‌رفتند در جبهه، جوانها، طلبه‌ها رائج شد. واقعاً تأثير ايشان در جبهه فوق‌العاده بود. شهادت ايشان هم ضايعه‌اى بود.» ۱۳۶۶/۹/۱‌ #امام_حوزه #طلبه_مطلوب @Manahejj @shenakhte_rahbari
🔰دومین نشست علمی تخصصی مرکز تخصصی امام خامنه ای ♦️روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد 💠آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔹چکیده بحث 🔸از نظر روش شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت آیت الله العظمی خامنه ای را باید جزء فقه قویم و اصیل، یا به این اصطلاح، فقه جواهری به شمار آورد؛ فقه جواهری با همه معیارها، ضوابط و هنجارهای دقیق و عالمانه، اما این همه سبب نگردیده است که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیشروی و بالندگی باشد و به تحولات امروزین و پرسش ها و چالش های معاصر بی تفاوت باشد. 🔸همچنین به لحاظ روشی، شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد آیت الله العظمی خامنه ای در فقه دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که برخی از آنها از وجوه امتیاز و برجستگی هایی به شمار می روند که روش تفقه و فقاهت معظم له را از اقران و امثال خویش متمایز می سازد و برتری قابل توجهی میبخشد؛ ویژگی هایی از قبیل: 🔻موفقیت در برقراری جمع سالم میان اصالت و معاصرت، 🔻طرح أبحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحكومی» و در ارتباط وثيق با «فقه الحكومه»، 🔻غلبه دادن صبغه قرآنی در استدلال ها، 🔻موضوع شناسی چشمگیر، 🔻بهره مندی از مبانی استوار رجالی و حدیث شناسی، 🔻ارائه بحث به صورت منهجی، 🔻گرفتار نشدن به حجاب معاصرت، 🔻عدم تأبی نسبت به بهره گیری از تحقیقات معاصران، 🔻اهتمام به آراء قدماء و اجماعات قدمائیه، 🔻داشتن جرأت فتوایی، 🔻بهره مندی از جنبه های مثبت مکتب قم و مکتب نجف، 🔻توجه ویژه به عنصر مصلحت و مقاصد الشريعه در استنباط احکام شرعی، و ... .
📄 اختلاف میان منتقدین و مدافعین حوزه علمیه 🖋حسین جلالی (رئیس دفتر آیت الله مصباح) 🔻همانطور که شاهد بودید، در چند ماه گذشته، جناب آقای رحیم پور ازغدی انتقادات تند و صریحی را خطاب به حوزه های علمیه بیان کردند که متقابلاً واکنش برخی از مراجع معظم تقلید را در پی داشت. 🔻در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی، معظم له به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند: « دوری از فضای انقلابی گری در محیط قم جدی است، اگر برخی هم نقدی بر حوزه دارند، ولو اینکه لحن و ادبیات تندی هم داشته باشند، اما اصل انتقاد آنها درست است... بالاخره انتظارات از حوزه قم زیاد است. انتقاد هم می شود و برخی انتقادات درست است...» 🔻بیانات مقام معظم رهبری را می‌توان ناظر به اختلافات میان آقای رحیم پور ازغدی و برخی از مدافعین حوزه های علمیه دانست. کسانی که دائماً در حال تعریف و تمجید از حوزه ها هستند و اشکال و انتقاد را بر نمی تابند. @Manahejj
📚نخل و نارنج 🖋وحید یامین پور 🔰روایت داستانی زندگی و زمانه #شیخ_اعظم 🔻علاقمندان می توانند کتاب نخل و نارنج را تا پایان دهه فجر با ۲۵ درصد تخفیف از سایت انتشارات کتاب جمکران تهیه کنند. لینک خرید yon.ir/6WXR6 #معرفی_کتاب @Manahejj
📸 نشست صمیمی طلاب وفضلای حوزه با آیت‌الله اعرافی در مدرسه علمیه فیضیه خبرگزاری حوزه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📸 نشست صمیمی طلاب وفضلای حوزه با آیت‌الله اعرافی در مدرسه علمیه فیضیه خبرگزاری حوزه @Manahejj
💢مشکلات معیشتی جلوی رشد علمی نخبگان را گرفته است./ گرفتن حکم تدریس دچار یک دور باطل شده است./مدیر حوزه آنچه بیان می کند با آنچه در اجرا از آن دیده می شود تفاوت وجود دارد./طلاب زیر خط مرگ هستند نه خط فقر!/تحولی که مدنظر رهبری بوده است رخ نداده که این هم باز به خاطر دخالت ها است! 🔲مهمترین بیانات طلاب در دیدار با مدیر حوزه های علمیه ▪️حجت الاسلام سجادی: 🔸در مقام آموزش طلاب به نظر می رسد خیلی از اساتید که متصدی کار پژوهش اند پژوهشگر بالفعل نیستند و لذا باید اساتید به گونه ای طلاب را آموزش دهند که توانایی نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی را داشته باشند. 🔸ارتقای سطوح تدریس به برخی پژوهش های علمی منوط شود. ▪️ حجت الاسلام عبدالحسینی: 🔸باید به این موضوع پرداخته شود چرا که قطعا با این مشکلات معیشتی نمی توان انتظار داشت طلاب مستعد و نخبه بتوانند گره گشایی از مشکلات جامعه کنند. 🔸 بی تردید عدم رشد متناسب شهریه نسبت به تورم با شیب ملایم در این امر بی تأثیر نیست و باید نسبت به افزایش شهریه و نحوه پرداخت آن که منافی با عزت است تجدید نظر شود و اقدام لازم صورت بگیرد. 🔸کاهش فاصله بین مسؤلین و طلاب و حتی مراجع باید اتفاق افتد و ارتباط ها بیشتر شود. ▪️حجت الاسلام اشتری: 🔸در حوزه آنچه امروز مشکل ساز است بحث حکم تدریس طلاب است به این صورت که اگر کسی برای تدریس می خواهد اقدام کند به او گفته می شود باید ابتدا در مدرسه ای تدریس داشته باشد تا امتحان گرفته شود و از طرفی وقتی برای تدریس به مدرسه مراجعه می شود حکم می خواهند لذا پیشنهاد می شود این کار به دست مدیران مدارس سپرده شود. 🔸بدنه طلبه هایی که در حوزه زندگی می کنند نظرشان این است مدیر حوزه آنچه بیان می کند با آنچه در اجرا از آن دیده می شود تفاوت وجود دارد و به نظر می رسد زیر دستان آن تعصبات خاصی نسبت به برخی مسائل دارند که از اجرای آن مسائل خودداری می کنند. 🔸چند سال اخیر شاهد بی نظمی هایی در برخی عرصه ها در حوزه شدیم که یکی از آنها امتحانات ترم ها است به گونه ای که همین امسال زمان امتحان ترم اول پایه یک تا ششم سه مرتبه تغییر پیدا کرده است. ▪️حجت الاسلام قنبریان دهکردی: 🔸در قدیم ارتباط مستقیم بین علما و طلاب بوده و امروز این ارتباط بسیار کم شده است. ▪️حجت الاسلام زاد صالح: 🔸امروز شاهد درگیری طلاب با مسائل سیاسی و اجتماعی جزئی هستیم که پیشنهاد می شود عنوان درسی تحت آشنایی با مسائل روز جامعه در مسائل تبلیغی و اجتماعی تدوین شود. 🔸 مدیریت تبلیغی حوزه در اختیار نهادهای مختلفی چون دفتر تبلیغات و سازمان اوقاف قرار گرفته است که بعضا باهم ارتباط و هماهنگی ندارند لذا باید برای این منظور ستاد مشترکی تأسیس شود. ▪️حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت 🔸 بدنه حوزه هنوز سفیران را به عنوان طلبه قبول ندارد و بسیاری مدارس از سفیران پذیرش نمی کنند. 🔸قانونگذار ما بیرون از سفیران قرار دارد و برای سفیران تصمیم گذاری می کند که از این جهت قوانینی که وضع می شود غیر قابل اجرا است. ▪️حجت الاسلام ولدان 🔸بحران معیشیت، بحران کمی نیست و طلاب زیر خط مرگ هستند نه خط فقر ولی مهم تر از آن امروز بحران هویت است؛ هویت حوزوی ما به طالب علم بودن ما است و هویت انقلاب به تحقق آرمان های اسلامی است. 🔸امروز ناکار آمدی که در کار برخی از مجریان حکومتی دیده می شود به ناکارآمدی حوزه و اسلام معنا می شود بنابراین خواهش داریم اصول نظامات اسلامی و مسائل مستحدثه در عناوین دروس اصلی حوزه قرار بگیرند. 🔸در مقوله انقلابی ماندن حوزه با کمال تأسف سبب شرمساری است که نداهایی ولو ناچیز از حوزه قم شنیده می شود، نداهای روشنفکرانه که حوزه باید آزاد باشد. 🔸اگر منظور از آزادی حوزه جدا کردن آن از انقلاب باشد باید بدانند حوزه مادر انقلاب است و انقلاب هرچه دارد از حوزه دارد. 🔸حمایت از حوزه مخصوصا در مسئله معیشتی طلاب وظیفه نظام و دولت است که حمایت مالی از حوزه کنند اما به خاطر دخالت های برخی این حمایت صورت نمی گیرد. ▪️حجت الاسلام مولا : 🔸تحولی که مدنظر رهبری بوده است رخ نداده که این هم باز به خاطر دخالت ها است. 🔸تجمع انقلابی مؤثر و مردمی در فیضیه برگزار شد و به خاطر دخالت ها تعطیل گردید باید مشخص کنیم حیطه اختیارات حوزه کدام است تا طلاب بدانند و دوم مشخص شود حیطه اختیارات نهادهای اطراف حوزه چه می باشد. ▪️حجت الاسلام غلامی: 🔸نظام حوزه ما با کمال تأسف آنگونه که باید، در مسیر اهداف انقلاب حرکت نمی کند. شفقنا @Manahejj
🔰رهبر انقلاب: 📌من بارها گفته‌ام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چرا که عبرتهای خیلی عجیبی در هست 🔻 در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالت‌خواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسیکه لفظ مشروطه را آورد آیةالله سیدمحمد طباطبایی بود چرا که پسرشان محمدصادق که من نمیتوانم سلامت او را تضمین کنم، یک روشنفکر غربزده بود روی ایشان اثر میگذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت. 🔻علت اینکه وقتی مرحوم شیخ فضل‌الله در تحصن اول از آیةالله طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، این بود که ایشان میدانست وضع لفظ مشروطه برای جریان عدالتخواهی اسلامی نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان. ۷۸/۱۲/۲۳ @Manahejj
🔰رهبرانقلاب: 🔻اگر #روحانیت نبود، این #انقلاب تا صدسال دیگر هم پیروز نمی‌شد. خبرگزاری حوزه @Manahejj
📄نقش حوزه علمیه در گفتمان انقلاب اسلامی 🖋خلیل منصوری 🔻بی‌گمان نقش حوزه‌های علمیه در تاسیس، توسعه ، تبیین و توصیه گفتمان انقلاب اسلامی نقشی بی‌بدیل است؛ زیرا حوزه‌ها ماموریت دارند تا در قالب تعلیم و تزکیه بر اساس آیات قرآنی از جمله آیه ۲۵ سوره حدید به تبیین قوانین و حقوق انسانی پرداخته و با تعلیم مردمان آنان را به حقوق حقه خود آشنا کرده و زمینه رهبری برای قیام توده‌ها در سطح جهان برای عدالت را فراهم آورند. 🔻بنابراین، حوزه‌ها هم در اندیشه‌ورزی و تولید نظریه‌ها و هم در تولید رهبران مدیر و مدبر متقی، نقش کلیدی و اساسی دارند و باید این مسئولیت را بشناسند و به آن عمل کنند. البته حوزه‌های علمیه در طول عمر انقلاب دستاوردهای قابل توجهی در راستای نهادینه کردن گفتمان انقلاب اسلامی و تربیت مدیران لایق و انقلابی داشته است اما این نهاد آن طور که باید و شایسته است و از آن انتظار می‌رود نتوانسته خواسته‌های انقلاب اسلامی را تحقق بخشد. از طرفی فقه اجتماعی رشد چندانی نکرده و بودجه‌های پژوهشی و نیز پژوهش‌ها در اختیار کسانی قرار دارد که یا ایمانی به فقه اجتماعی و حکومتی ندارند یا کسانی هستند که توانایی انجام آن را ندارند. 🔻این را هم باید افزود که حوزه در سال‌های اخیر توانسته است با یک حرکت ضمنی در بخش بین‌الملل موفق عمل کند. در عرصه دیپلماسی عمومی، حوزه توانسته است یک جریان قوی جهانی را با طلاب و دانشجویان خارج از کشور خویش ایجاد کند. در گام نخست، بیش از بیست سال مرکز جهانی علوم اسلامی و به‌ویژه بخش خارج از کشور آن در قالب سازمان حوزه‌های علمیه خارج از کشور، توانست نیروهایی را براساس گفتمان انقلاب اسلامی تربیت کند که از نظر فلسفی و فقهی و نیز رفتاری از بسیاری از مراکز علمی و تربیتی جهان پیش افتاده است. 🔻امروز حضور جامعه المصطفی العالمیه در بسیاری از کشورهای جهان یک حضور علمی و تربیتی در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی و ایجاد عدالت خواهی جهانی است. این حضور چنان موثر و قوی بوده است که دشمنان این گفتمان اسلامی، سازمان مرکزی آن در قم را به عنوان بخش عملیاتی نهادهای اطلاعاتی معرفی می‌کنند، در حالی که این چیزی جز توهم و حوزه هراسی نیست؛ زیرا جامعه المصطفی توانست با تربیت انسان‌های مومن و عالم و متقی کسانی را تربیت کند که به امت سازی جهانی اعتقاد دارند و برای اهداف جهانی اسلام یعنی عدالت جهانی مبارزه می‌کنند و برای حمایت از مردمان کشور خویش از هیچ‌گونه تلاش و کوششی کوتاهی نمی‌کنند. امروز حضور دانش آموختگان المصطفی در همه جهان‌نماد صلح و عدالت جهانی و بسترساز حضور ولی عصر(عج) و حکومت جهانی آن حضرت بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) است. @Manahejj
علامه، مصباح یزدی را بیشتر بشناسیم📜 ✅محمد تقى مصباح يزدى در 11بهمن سال 1313 شمسى در يزد متولد و در 13سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد ولى به علت مشكلات فراوان مالى، بعد از يكسال براى ادامه تحصيل به قم هجرت كردند. 💯 👈استاد مصباح در 25 سالگی به درجه اجتهاد رسید ایشان از سال 1331 در دروس امام راحل(قدس سره) و درس تفسير و فلسفه علامه طباطبايى(رحمه الله)كسب فيض كرد.✌️ 👈وى حدود 15 سال در درس فقه آيت الله بهجت(ره) شركت داشت. ایشان پس از تبعید امام، به تحقيق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حكومت اسلامى، پرداخت.📜 📗 ايشان داراى تأليفات و آثار متعددى در زمينه هاى فلسفه اسلامى، الهيّات، اخلاق و عقايد مى باشد و حدود ۱۷۰ جلد اثر از ایشان منتشر شده است که برخی به قلم خودشان است اما برخی تدریس ها وسخنرانی های ایشان است که پیاده شده اند🎥 خودشناسی برای خودسازی، آموزش فلسفه و آموزش عقاید از آثار قلمی ایشان هستند💯 ◀️استاد مصباح دروس دانشگاهی از جمله فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان فرانسه را قبل از انقلاب نزد کسانی که بعضی از آنها پس انقلاب وزیر شدند فرا گرفتند و همچنین نزد آقای محققی رشتی بخشی از علوم جدید را آموختند.👌👌 ✅👈مصباح یزدی با حمايت و ترغيب امام خمينى (قدس سره)، چندين دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى كرد كه از مهم ترين آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همكارى حوزه و دانشگاه و بنياد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.🏠 ايشان هم اكنون رياست👈 مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد.🌹 مدرسه انقلاب @Manahejj
📌توجهِ دل‌ها به آقای بهجت(ره)، از نشانه‌های بیداریِ دل‌هاست 📌بیدارشدنِ دل‌ها، یکی از مقدماتِ آمادگی برای ظهور است 🔻یکی از مصادیق گرایش به معنویات در بین مردم و خصوصاً جوان‌ها، توجه دل‌ها به آیت‌الله بهجت(ره) است؛ آن‌هم با کمترین خاطراتی که از ایشان منتشر شده است، چون ایشان به‌شدت از آشکارکردن فضائل‌شان، خودداری می‌کردند. 🔰اینکه مردم خیلی به آقای بهجت(ره) علاقه دارند، نشان می‌دهد که دل‌ها بیدار شده است. یکی از مقدماتِ آمادگی برای ظهور، همین بیداریِ دل‌هاست؛ فراهم‌شدنِ مقدمات فرج، یعنی اینکه مردم آمادگی داشته باشند تا امامِ دل‌ها و امامت او را بپذیرند. 🔻اقبال جوان‌ها به آقای بهجت(ره) را می‌توان از مقدمات فرج دانست؛ البته این به‌معنای مشخص‌کردنِ زمان نیست! وقتی مردم این‌طور به آقای بهجت(ره) ارادت می‌ورزند بدون اینکه اطلاعات کامل و دقیقی از ایشان داشته باشند، یعنی با دریافت معنوی خودشان، با ایشان اتّصال قلبی برقرار کرده‌اند، لذا معلوم است که این دل‌ها چه دریافتی از امام‌زمان(ع) دارند و خواهند داشت! 🔰وقتی امام‌زمان(ع) تشریف‌فرما بشوند، همۀ دل‌های پاک در جهان، به ایشان ایمان پیدا می‌کنند و از ایشان اطاعت می‌کنند بدون اینکه شرح مبسوطی دربارۀ ویژگی‌های حضرت داشته باشند. علامت قلب سالم این است که از کمترین اطلاعات، بیشترین بهره را می‌برد. 🔻کسی که قلبش بیمار نباشد و بیدار باشد، بدون اینکه از شخصیتی مثل آیت‌الله بهجت(ره) کشف و کرامتی ببیند، می‌فهمد که ایشان در مسیرِ حق است. همان قلب بیداری که حقّانیت آقای بهجت(ره) را شناخته و او را دوست دارد، با دیدن امام‌زمان(ع) هم ایشان را قبول خواهد کرد. 🔰در روایات فرموده‌اند: قبل از ظهور، ایمان‌تان را تکمیل کنید (کمال‌الدین/۱/۱۸) یعنی دل را آن‌قدر جلا بدهید تا به‌جایی برسد که همه‌چیز را دریافت کند و متوجه بشود؛ و الا اگر دلمان آماده نباشد، ممکن است ظهور رخ دهد و ما در تلاطم‌های حوادث ظهور، به وجود حضرت، شک کنیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد آیت‌الله بهجت(ره)- ۹۷.۹.۳۰ 👈🏻متن کامل: panahian.ir/post/5269 @Manahejj
📌طرح هایی برای بهبود معیشت طلاب در حال آماده سازی است آیت الله اعرافی در نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون در خصوص افزایش شهریه گفت: این افزایش صورت پذیرفت اما چون با موج گرانی ها روبه رو شد این افزایش به چشم نیامد و در کل برای معیشت طلاب چندین طرح در حال آماده سازی است. مرکز مدیریت حوزه های علمیه #علما #معیشت_طلاب @Manahejj
📄شرحي از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبري (حفظه الله) 🖋سيد محمد حسين متولي امامي 🔹روز پنج‌شنبه 11بهمن97، با جمعي از محققان عرصۀ ، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و دقيق در مسائل علمي. 🔹در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 🔹رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». 🔹قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند. 🖋دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. 🖋استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند. 🖋استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». 🖋دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. 🖋دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. 🔹بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. 🔷بعد از سخنان يك‌ساعتۀ ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1⃣من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2⃣خوشحالم كه مباحث نظري تا حدود مطلوبي انجام شد. اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3⃣در مباحث نظري غرق نشويد. قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در مسائل ذهني غرق مي‌شدند كه فايده‌ عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد. 4⃣وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدفش است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك پديده‌اي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌ش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است. 5⃣ما اگر را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. ما با غرب مخالفيم اما نمي‌خواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6⃣ را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7⃣به نظر من، پايه‌هاي : توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است. 8⃣تمدن اسلامي هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا. 9⃣اميدوارم پايه‌هاي قوي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد. 🌹در پايان يك عكس دست جمعي با هم گرفتيم. سپس من جلو رفتم و كتاب‌هايم را به ايشان هديه دادم و از ايشان انگشتر زيبايي هديه گرفتم. سرم را روي شانه رهبر عزيز انقلاب اسلامي گذاشتم و ايشان را بوسيدم و.... جلسه تمام شد. مطالعات تمدن اسلامی (متا) @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ| حوزه انقلابی 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم قم در تاریخ ۹۷/۱۰/۱۹ با اشاره به خطر انقلاب‌زدایی از قم، نکاتی بیان کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به این مناسبت نماهنگ «حوزه انقلابی» را منتشر می‌کند. #امام_حوزه @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پویا نمایی زیبای شبکه پویا از #آیت_الله_مصباح یزدی به مناسبت تولد ایشان #علما @Manahejj
💢رویش‌های روحانیت و حوزه فقاهت پس از انقلاب اسلامی 🔹در داخل حوزه علمیه مؤسسات تحقیقاتی مختلف تشکیل‌ شده که پشتیبان کشور هستند. رشته‌های جدیدی در حوزه ایجاد شد و این‌ها از #رویش‌های_انقلاب بوده است. 🔹موسسه حضرت امام (ره) تحت اشراف آیت‌الله مصباح، جامعه‌المصطفی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه رضوی و ... که بُعد حوزوی دارند در عرصه پژوهش توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند. 🔹امروز از 140 کشور جهان در ایران نیرو تربیت می‌شود و حوزه علمیه ارتقای بنیه فکری این افراد و جریانات را بر عهده دارد، حوزه علمیه به‌ویژه جامعه‌المصطفی در 140 کشور جهان دیپلمات دارد و اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انقلاب را پیگیری می‌کند. 🔹مرجعیت و حوزه‌های علمیه به مسائل جدید وارد حوزه‌های نظریه‌پردازی شده‌اند در حالی‌ که قبل از انقلاب خیلی از مسائل اجتماعی دین خوانده نمی‌شد. 🔹سایت‌هایی مانند پرسمان، اسلام کوئست، پاسخگو، ایکس شبهه و بسیاری سایت‌ها و درگاه‌های دیگر که سعی می‌کنند به شبهات جدید پاسخ دهند و مناظرات و کارهای تحقیقی که انجام می‌شود در شمار رویش‌های حوزه علمیه است. شبکه اجتهاد @Manahejj
🔰امام خمینی: 🔻روحانیون بیدار شوند؛ 🔻الان وقت مسئله گفتن نیست! 🔻شما باید بیدارشوید، 🔻به فکر علاج بدبختیهای مردم باشید؛ 🔻مباحثه به تنهایی فایده ندارد. 🔻مسئله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. 🔻به مسائل روز توجه کنید! کتاب ولایت فقیه، ص 143 #امام_حوزه @Manahejj
🔰امام قيام کرد، علمای ديگر هم فقط از دور طبل می زدند! ♦️آیت الله على احمدی ميانجی از شاگردان آيت الله بروجردى و امام: 🔻گروهي از آقايان، زمانی که پای مرگ و کشتار به ميان می آمد از حرکت باز می ايستادند. مرحوم آقای شيخ هاشم آملی که خيلی هم شوخ طبع بودند می فرمودند: همه ما اعلاميه داديم اما همين که کشت و کشتار می شد، قضايا را به گردن امام خمينی می انداختيم و بعد ادامه دادند حقيقت اينست که امام(ره) قيام کرد و ماهم تنها از دور طبل می زديم. 📚خاطرات فقيه اخلاقی آيت الله احمدی ميانجی فقاهت #امام_حوزه #علما #انقلاب_و_حوزه @Manahejj