eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر: مساله «بالا رفتن سن ازدواج طلاب خواهر» رو قبول دارم اما نباید تنها مشکل رو «سخت پسند» بودن و «وسواس» دونست. به تبع جامعه و حتی گاهی سمپاشی‌های ، ذائقه‌ برخی هم تغییر کرده و رو به راحت‌طلبی رفته؛ مثلا در بعضی موارد بانوان طلبه حتی برای طلاب برادر، شرایطی مثل اشتغال غیر حوزوی، ترک لباس و ... رو مطرح می‌کنند که قابل اجابت نیست. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه درس خارج: مادر یکی از دوستان در جامعة الزهرا(سلام الله علیها) مشغول هستش و با کلی تعریف یکی از طلاب خواهر اونجا رو برای ازدواج به بنده معرفی کردند. بگذریم از برخوردهای بد این‌ها مخصوصا پدرشون که هر چند روحانی نبودن، ولی بواسطه برخی دوستاشون ارزیابی تحصیلی منو پیدا کرده بودن!! و از نمره من خیلی ناراحت بودن! 😐 یا اینکه در جلسه خواستگاری، سوالات علمی! از من می‌پرسیدن و... (صد رحمت به امتحان شفاهی😏) مساله جالب اینجاست که بعد از چند ماه پیگیری و در مرحله آخر برای دادن جواب مثبت، پدرشون به اسم ، از یک صبح تا شب منو کرد! و سر آخر این جوابو به من داد: «دستت برام رو شد، تو به درد ما نمی‌خوری»!! اگه دوباره میدیدمشون، بهشون میگفتم ببخشید خواهر طلبه! که شما آیت الله بهجت (ره) می‌خواستید و ما نبودیم! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 یک طلبه: سلام همش در مورد طلاب خواهر زود قضاوت نکنیم. برخی از طلبه های برادر هم الان بیشتر دنبال زیبایی هستند. و براشون دیگه حیا و عفت اولویت بعدی است!! وگرنه هستن طلبه های دختر که خیلی بساز و قانع هستند. @Manahejj
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj
🌀 لزوم تعریف نظام‌نامه تربیتی برای حوزه‌های علمیه خواهران 📝 از جمله علل بحران تجرد خواهران طلبه 🖋 حامد فلاحتی؛ استاد حوزه علمیه خواهران 🔹 بنده چند سالی سابقه تدریس و مشاوره در حوزه‌های علمیه خواهران مشهد و قم دارم. مسأله تجرد در طلاب خواهر و ایده‌آل‌گرایی افراطی احتمالا به ذهن افراد می‌رسد و به نظر تحلیل غلطی نیست؛ لکن مسأله عمیق‌تر از این موضوعات است. 🔹 حوزه‌های علمیه خواهران: چه حوزه‌های مرکز مدیریت و چه جامعة‌الزهراء دچار یک در اهداف و ترسیم اصول تربیت هستند. 🔹 این حوزه‌ها به علت نبود نظام‌نامه مشخص تربیتی از بحران در هدف‌گذاری تربیتی رنج می‌برند. این مسأله به ابهام در تعریف «طلبه خواهر» منجر می‌شود. 🔹 از طرفی برخی تحصیل کرده‌های خواهر دچار برخی گرایشات زن‌گرایانه شدید شده و عرصه طلاب خواهر را به میدان رقابت با طلاب برادر تبدیل کرده‌اند و خودشان هم علاقه وافری در دیده‌شدن دارند؛ از طرفی برخی فضلای برادر تصمیم‌گیر در این حوزه‌ها تعریف روشنی از طلبه خواهر ندارند. این مسائل در کنار نبود نقشه راه، منجر به بحران پذیرش در طلاب خواهر شده است. 🔹 و از دیگر سو گسترش بی‌ضابطه حوزه‌های علمیه خواهران به این مسأله دامن زده است به همین علت علاوه بر ماجرای تجرد، بحران‌هایی چون طلاق و ناسازگاری هم بدان افزوده شده است. 🔹 صدالبته کسی منکر تاثیرات حوزه‌های علمیه خواهران در گسترش فرهنگ دینی در جامعه نیست؛ لکن این حوزه‌ها طلبه ایده‌آل را همسر و مادر نمی‌دانند؛ بلکه بانو مجتهده! تعریف می‌کنند. 🔹 در کنار این شناختها این رویه به نوعی فرد را دچار کرده است که از ارزش‌های زن بودن بعنوان نقش‌آفرین در تربیت جامعه می‌کاهد و او را عنصر فعال اجتماعی به سبک نگاه‌های معرفی می‌کند. 🔹 نگارنده این موضوع را با برخی بزرگان تصمیم‌گیر و بزرگان حوزه در میان گذاشته و بعضا تمام این موارد را و عموما بخش زیادی از این موارد را تأیید می‌کنند. 🔹 تا اساتید و فضلای خواهر این حوزه‌ها نخواهند در شناختهای خود و افکار و اندیشه‌های معارض بعضا با اسلام که آنها را اعتقادی جلوه می‌دهند بازبینی کنند داستان این حوزه‌ها همین است و این مسأله، این حوزه‌ها را که می‌توانند فرصتی بعنوان ساختار فرهنگ‌ساز در جامعه باشند، تبدیل به تهدیدی برای بنیان خانواده خواهد کرد. 🔻 امید است مسؤولین حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا نسبت به این مهم هرچه سریعتر احساس تکلیف کرده و برای آن اقدام عاجلی صورت دهند. @Manahejj
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امتحانات طلاب برگزار می شود و با اینکه آزمون و مجازی است، نمره آن اعلام نمی شود! 🔹 مرکز مدیریت و حتی سایت تا اطلاع ثانوی بسته است و امکان دیدن مردودی یا قبولی وجود ندارد!! 🔹 آزمون مردودی ۱۱ مرداد شروع می شود!! دقیقا روزی که نجاح باز می شود و هم تازه یک هفته بعد از آن تمام می شود!! 🔻 با یک محاسبه ساده! طلاب مظلوم چگونه متوجه شوند مردود شده اند؟! و چگونه متوجه شوند امکان ثبت آزمون دارند وقتی نجاح هم تا همان روز بسته است؟ و حتی کارکنان مرکز مدیریت نیز یک هفته بعد، تازه از مرخصی باز می گردند؟! انصافا برنامه ریزی از این ضعیفتر شدنی است؟! 💬 رضوان @HozeTwit
مناهج 🇵🇸🇮🇷
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امت
متاسفانه تلاقی زمان تعطیلات مرکز مدیریت با زمان امتحانات، هرساله اضطراب و سرگردانی عجیبی برای طلاب ایجاد می‌کند. امسال که امتحانات مجازی بود، امید داشتیم که دیگر این تعطیلات موجب تشویش طلاب نخواهد شد؛ چراکه تعیین نمره امتحان در آزمون تستی مجازی امری بسیار سهل است؛ لکن ظاهراً مصیبت امسال بدتر از سال گذشته است... از مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه قم خواستاریم به جد پیگیر این موضوع باشند تا هرچه زودتر طلاب هم از نگرانی و بلاتکلیفی دربیایند. @Manahejj
📠 نظرات اعضا 💬 محمدجواد: سلام علیکم در مسئله تعطیلی نکته‌ی جالب اینه که مرکز مدیریت هر سال در اوج کار خود تعطیلی اعلام می کند!! درست زمانی که طلاب در گیر انتقالی، ارتقایی، تجدیدی و کارهای دیگر هستن تعطیلی با این زمان طولانی چه معنایی دارد.!! 💬 حسن: سلام یه نکته در مورد امتحانات: امروز یکی از دوستان ازم پرسید که از امتحانات خبر نداری. بهش گفتم با توجه به اینکه هنوز نمرات رو نزدن واز طرفی مرکز تا 16 ام تعطیله،احتمالا 16 ام نمرات رو میزنن و امتحانات 25 یا بعد اون شروع میشه... ولی الان دیدم زمان امتحانات رو واقعا تعجب کردم. نمیدونم اگه تا چند روز آینده نمرات رو نزنن چه اتفاقی میخواد برای امتحاناتمون بیفته. بقول یکی از دوستان میشه احتیاط کرد و همه رو دوباره امتحان داد.... @Manahejj
🌀 منازل خالی از سکنه شهرک مهدیه 📠 نظر اعضا 💬 جواد: با عرض سلام و ادب خدمت همه دغدغه مندان حوزه و جامعه از آنجایی که در شهرک مهدیه طلاب حدود ۵۰۰ منزل خالی وجود داره که بینی و بین الله بعضی از آنها حدود دو سال و بعضی سه سال خودم می‌شناسم که خالی از سکنه هست و طبق قول دوستان و کارگران شهرک بعضی از منازل بیش از ۵ سال خالی هست. این حجم خانه‌های خالی در حالی است که مسکن در شهر قم بشدت برای طلاب و مردم عادی گرون هست. پیش خیلی از آقایون رفتیم و ادعامون رو مطرح کردیم ولی مثل اینکه شهرک مهدیه دارای ساختار مختص به خود هست . از طرفی ادعا می‌کنند بودجه نیست و از طرفی نمی‌خواهند از گروه‌های طلاب جهادی برای تعمیر منازل خالی از سکنه استفاده کنند!! از طرفی خیلی از دوستان حاضر هستند با همین شرایط منازل شهرک را تحویل بگیرند ولی سیاست اشتباه و عدم شفافیت باعث شده صدای خیلی از طلاب بلند بشه. اینم بگم از لحاظ روشنایی خیابانها و محلات بعضی از جاها بشدت ضعیفه. مسئولین و عزیزان شما را به حضرت صاحب الامر عج الله قسم می‌دهیم به داد طلبه‌های مستاجر برسید. والسلام علی من اتبع الهدی 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻 https://eitaa.com/manahejj/2358 @Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است: ❓ سؤال: □ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟ نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود. ✍️ پاسخ حضرت‌آیت‌الله علوی گرگانی: باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجا
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ ✍️ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با اهداء سلام و تحیت؛ پاسخ: دریافت کارمزد بیش از چهار درصد ربا و حرام است. ✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید: علیکم السلام قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و ساده‌انگاری تبلیغ 📝 اصلاح نگاه‌ها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر می‌گردد که اولویت حمایت‌های مالی را به قضاوت داده‌اند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشه‌های فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجه‌اش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است. 🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبه‌ی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمی‌توان با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایتهای حساب‌شده این تجربه را توسعه داد؟ 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj