#برنامه_آموزشی_منعطف
🌀 حق انتخاب کتاب را به مدارس و طلاب بدهید
📝 راهکاری برای حل تغییر کتب
🖋 محمد حق پرست
🔸 بقا یا تغییر کتب فعلی حوزه مسئلهای قدیمی و اختلافی است و هر دو نظر، ادله و طرفداران جدی دارد. اختلاف اصلی هم بر سر کتابهایی مثل المنطق نیست؛ محل نزاع کتب فقهی و اصولی است.
🔹 امروز برنامه آموزشی و امتحانی بر اساس نظریه مخالفان تغییر است. اما واقعیت این است که طلاب نسبت به کتابهای درسی ناراضیاند. حجم انتقادات به کتابها و محتوای درسی در این چند سال زیاد شده و جمعیت موافقان تغییر اگر بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست. یکی از دلایل ضعف درسی طلاب، پیچیدگیهای متون فعلی است و همین مسئله سبب شده تا از اصل درک مطالب اصولی و فقهی باز بمانند.
❓اما اکنون با این اختلاف نظر بزرگان و خواسته طلاب باید چه کرد؟
✅ یکی از سادهترین کارهایی که به ذهن می رسد این است که مدیریت، کتاب حلقات شهید صدر و یا مصباح الاصول مرحوم خویی و امثال آن را به رسمیت بشناسد (کتبی که مورد تایید بزرگانی همچون آیتالله شب زنده دار نیز هست).
بر این اساس انتخاب کتاب درسی بین رسائل و کفایه و حلقات به مدارس و طلاب محول شود. حلقات کتابی است که از لحاظ محتوایی عمق خوبی دارد و از لحاظ متنی نیز فهم خیلی راحتی ندارد؛ هرچند نسبت به کفایه راحتتر است.
🔹 بنابراین تا حدود زیادی نگرانی مخالفان نسبت به معایب تغییر کتب برطرف خواهد شد. و از سویی خواسته موافقان تغییر هم تمکین شده است. اگر طلبه ای احساس میکند با خواندن رسائل و کفایه، اصول بهتری خواهد آموخت، آنها را درس بگیرد. در عوض این هجمه از انتقاد به کتب و بهانه برای ضعف درسی، جبران خواهد شد.
♨️ نمیشود همه استعدادها و ظرفیتهای طلاب را ملزم و وادار به یک برنامه آموزشی واحد کرد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#حلقات
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آیتالله سیستانی آرزوی کودک سرطانی را براورده کرد
🔸مرجع عالیقدر آیتالله سید علی سیستانی با تعدادی از کودکان مبتلا به سرطان و پزشکانشان دیدار کردند.
🔸اين دیدار صمیمی در پی آن برگزار شد که یکی از کودکان مبتلا به سرطان آرزو کرده بود که آیت الله سیستانی را از نزدیک ببینید.
@HozeTwit
🌀 ایثار همه دارایی در راه تحصیل علم
📝 سالروز درگذشت مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
👤 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
🔸 به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان¹ از ثمرات فطرت پاک "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" میباشد.
✅ بعضی طلبهها بودهاند که از زمان ورودشان به حوزه، هر آنچه سرمایه داشتهاند؛ باغ یا ملک یا کارخانهی پدری که به اینها ارث رسیده بوده، در راه تعظیم طلبگی، درس، کتابخانه ساختن، مدرسه ساختن، طلبه قبول کردن، تدریس کردن صرف کردهاند و آخرش میبینی که ورشکسته شدهاند! و هر چه داشتهاند خرج کردهاند، اما از شوقشان کاسته نشده است.
🔹 شنیدم در شرح حال مرحوم علامه شیخ محمدحسین اصفهانی، صاحب شرح بر کفایه ² -پدرشان از تجار معتبر اصفهان بوده و درآمد خوبی داشته- ایشان وقتی وارد نجف اشرف میشود به قدری سرشار از امور مالی بوده که یک روز در کوچههای نجف، تسبیح قیمتیای که دستشان بوده پاره میشود و میریزد و ایشان که داشته درس میرفته، زورش میآید که بنشیند و اینها را جمع کند! حالا زمین گلآلود بوده یا هرچه.
🔹 خدا قسمت کند بروید نجف، این سبزیفروشهای نجف که ما هم دیدهایم، یک مشت سبزی و کاهوی پس مانده را میگذارند بیرون که هرکه خواست ببرد. ایشان چند سال بعد که این سرمایهها تمام خرج میشود، میآمده از اینها استفاده میکرده! و بعد یکبار در بین راه اینها از دستش ریخته و مشغول جمع شدن میشود!
یک کسی به ایشان میرسد و میگوید: جناب آیت الله! بگذارید من جمع کنم.
ایشان میگوید: من حالا داشتم میخندیدم، چون یادم افتاد وقتی آمدم نجف و تسبیحام در کوچه پاره شد، زورم میآمد اینها را جمع کنم، اما الآن این کاهوهای غیر قابل فروش را که ریخته، دلم نمیآید بگذرم و میخواهم جمع کنم.
این همان "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" در راه آن معشوق فطری است.
✅ اگر #فطرت انسان سالم باشد، حالا خواه دانشجو، خواه #طلبه، خواه اداری، خواه وزیر، خواه وکیل؛ خودش #کارمند_خدا میشود و فعال میگردد و قهرمان خدمت به اسلام میشود.
چرا؟ چون در درونش، فطرت سالم مانده.
♨️ پس اینکه ما در اجتماعی گیر کردهایم که معمولاً با هر کسی روبرو شویم، میبینیم درد مادیت او را گرفته، باید بفهمیم که فطرتهای سالم را تربیتهای ناسالم استعماری، دستخورده و بیمار کرده است؛ ولذا این دولت جمهوری اسلامی باید درک این موضوع درش بشود که ما روبرو هستیم با یک بیماری عمومی و آن این است که فطرتها تغییر کرده!
اینکه دردهای ظاهریِ ما آمده مسلّط شده بر ما و دردهای دینی ما را تحتالشعاع قرار داده؛ به خاطر همین است که این فطرت ناسالم است و باید یک وزارتخانه مخصوص احیای فطرت اسلامی ما داشته باشیم که دانشمندانی بنشینند و سرچشمههای این بیماریها را پیدا کنند و داروهایش را بیابند و در تمام اوضاع و احوال کشور این مسائل را بگنجانند که هر قانونی در هرجا اجرا میشود در ضمن، احیای فطرت اسلامی هم درونش باشد. مخصوصاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
📅 ۸۱٫۷٫۱۵
_
۱) المیزان ج ۱ ص ۴۵
۲) نهایة الدرایة فی شرح الکفایة
#محقق_اصفهانی
#شوق_طلبگی
#انگیزه
@seyedololama
@Manahejj
🌀 آموزش و پرورش، مسؤول پاسخ به شبهات فضای مجازی است
📝 کوتاهی آموزش و پرورش موجب جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد
👤 آیت الله حسینی بوشهری
🔸 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین در دیدار وزیر آموزش و پرورش، پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی را از وظایف آموزش و پرورش دانست و آگاهی بخشی نسبت به تاریخ انقلاب را به عنوان اصل کلیدی در تربیت دانش آموز فرهیخته و آشنا با آرمانهای انقلاب، مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: اگر شبهات مطرح در فضای مجازی را به درستی برای دانش آموز پاسخ ندهیم، به مرور زمان شاهد تراکم این شبهات در ذهن او خواهیم بود که نتیجه آن جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
#جامعه_مدرسین
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 درس اخلاق آیتالله فیاضی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ بعد از نماز عشا
مکان: خیابان صفاییه، دفتر مقام معظم رهبری
#درس_اخلاق
@Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📢 #عهد_با_خمینی
#عهد_جمعی
🌀 حوزه کانون #نصرت امام
🎉 اردوی یکروزه گلزار شهدای #بهشت_زهرا سلام الله علیها و #مرقد_امام_خمینی رضوان الله علیه
🔹 ویژه طلاب پایه ۱ تا ۱۰
اولویت ثبت نام با گروه های طلبگی است.
⏰ زمان: #جمعه ۳ دی ۱۴۰۰، قرار #حرکت ساعت ۷:۳۰
🏫 مکان حرکت: قم، از درب #مسجد_الغدیر، بلوار الغدیر بین کوچه ۶ و ۸
📌 برای ثبت نام از طریق لینک سایت خانه طلاب جوان اقدام بفرمایید.
🌐 https://khanetolab.ir/ahd_ba_khomeini
#نشر_حداکثری
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀 تدریج صحیح در آموزش اصول
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
🔸 روش صحیح در تألیف کتابهای درسی برخوردار از ویژگی #تدریج، این است:
✅ رویکرد همه کتابها ارائه آخرین افکار، تحقیقات و اصطلاحاتی باشد که علم به آنها دست یافته است؛
✅ اما نوع ارائه مباحث در این کتابها باید از لحاظ کمیت با کیفیت یا هر دو متفاوت باشد.
〰〰〰〰〰〰
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
〰〰〰〰〰〰
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
🌀 سکولاریسم پنهان در حوزههای علمیه!
📝 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدنسازی نوین اسلامی نیست
👤 رحیم پور ازغدی
♨️ استقلال حوزه از سایر نهادهای آموزشی در اعطای درجات علمی لازم است.
🔻 #پذیرش_بدون_هدف دانشجو، فقط برای خانواده ها و بیت المال هزینه بردار بوده و هیچ دستاوردی برای جامعه و خود دانشجویان ندارد؛ جمع کثیری از بیکاران جامعه ما فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند؛
این ضعف را در حوزه نیز شاهد هستیم.
🔻 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدن سازی نوین اسلامی نیست.
🔻 بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه برای تمدن سازی اسلامی سکولاریسم علمی است؛ در حال حاضر با دیدگاه هایی مواجه هستیم که نه علم را یقین به واقع و نه دین را به معنی سنت های الهی می دانند.
🔻 در حوزه های علمیه نیز سکولاریسم ندانسته و نخواسته وجود دارد و ناشی از #فقدان_طرح و #برنامه_اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیازهای روز است.
🌐 خبرگزاری حوزه
#استقلال_حوزه
#مدرک_حوزوی
#پذیرش_طلبه
#سکولاریسم_پنهان
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 توزیع ۲۵ تن آرد از سوی دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی در کهگیلویه و بویراحمد
🔸 نماینده دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به صعبالعبور بودن بعضی از روستاها بیان کرد: گاها کیسههای آرد توسط موتورسیکلت و چهارپایان تا محل سکونت عشایر حمل و بین خانواده نیازمند در مناطق صعب العبور و محروم این استان توزیع می شود.
🌐 خبرگزاری حوزه
#خدمات_اجتماعی
@Manahejj
🌀 مولوی گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد
🔸 با حکم نماینده ولیفقیه در گلستان، مولوی نعمتالله مشعوف از اساتید حوزه علمیه اهل سنت گالیکش به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر منصوب شد.
🌐 فارس
@Manahejj
May 11
#روضه_از_زبان_مولا
🌀 نجوای امیرالمؤمنین با رسول الله هنگام دفن سرور زنان عالم
📝 نهجالبلاغه؛ خطبه ۲۰۲
🖋 ترجمه استاد انصاریان
🔸 رُوِىَ عَنْهُ اَنَّهُ قالَهُ عِندَ دَفنِ سَيّدةِ النِّساءِ فاطمةَ عَلَيهَا السّلام كَالْمُناجى بِهِ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ قَبْـرِهِ.
این سخن را به هنگام دفن سرور زنان جهان حضرت فاطمه علیهاسلام گفت. گویی با پیامبر صلّی اللّه علیه وآله بر سر قبرش درد دل میکرد.
🔹 السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللّهِ عَنّى وَ عَنِ ابْنَتِكَ النّازِلَةِ فى جِوارِكَ، وَالسَّريعَةِ اللَّحاقِ بِكَ.
ای رسول خدا، از من و دخترت بر تو سلام باد که در جوار تو آمد، و به سرعت به تو ملحق شد.
🔻 قَلَّ يا رَسُولَ اللّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرى، وَ رَقَّ عَنْها تَجَلُّدى، اِلاّ اَنَّ لى فِى التَّاَسّى بِعَظيمِ فُرْقَتِكَ، وَ فادِحِ مُصيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ.
ای رسول حق، از دوری دختر برگزیدهات شکیباییام کم شد، و طاقتم از دست رفت، جز آنکه مرا در فراق عظیم تو، و سنگینی مصیبتت جای تسلیت (در مصیبت فاطمه) است.
🔹 فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فى مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ، وَ فاضَتْ بَيْنَ نَحْرى وَ صَدْرى نَفْسُكَ. فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَديعَةُ، وَ اُخِذَتِ الرَّهينَةُ. اَمّا حُزْنى فَسَرْمَدٌ، وَ اَمّا لَيْلى فَمُسَهَّدٌ، اِلى اَنْ يَخْتارَ اللّهُ لى دارَكَ الَّتى اَنْتَ بِها مُقيمٌ.
زیرا من بودم که با دست خود تو را در آغوش خاک جای دادم، و سرت بر سینه من بود که روح پاکت از قفس تن پرید. ما از خداییم و به خدا
بازمی گردیم. راستی که امانت بازگردانده شد، و گروگان دریافت گردید. اما غصه من ابدی است، و شبم قرین بیداری است تازمانی که خداوند برای من جایگاهی را که تو درآن اقامت داری اختیار کند.
♨️ وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضْمِها، فَاَحْفِهَا السُّؤالَ، وَاسْتَخْبِرْهَا الْحالَ؛ هذا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَالسَّلامُ عَلَيْكُما سَلامَ مُوَدِّع، لا قال وَ لا سَئِم. فَاِنْ اَنْصَرِفْ فَلا عَنْ مَلالة، وَ اِنْ اُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّــابِــريــنَ.
به زودی دخترت از همدستی امت برای ستم بر او به تو خبر خواهد داد، در پرسیدن از او اصرار کن، و خبر اوضاع را از او بخواه؛ در حالی که بین ما و تو فاصله زیادی نشده و زمانه از یادت خالی نگشته این همه ستم به ما شد.
به هر دو نفر شما سلام باد سلام وداعکننده نه سلام رنجیده خاطر دلتنگ.
اگر از کنار مرقدت بروم نه از باب ملالت است، و اگر بمانم نه از جهت بدگمانی به آنچه خداوند
به صابران وعده داده است.
🏴 ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر امام زمان و تمامی شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
#روضه
#فاطمیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت...
🎥 شعرخوانی حزنانگیز حسن بیاتانی نزد رهبر معظم انقلاب
آجرک الله یا بقیة الله
#شعر
#مصیبت
#حضرت_زهرا
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) با بیان مرحوم فلسفی
📅 ۲۷ آذر سالگرد درگذشت خطیب توانا و زبان گویای اسلام مرحوم حجت الاسلام #شیخ_محمدتقی_فلسفی است که امسال با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) همزمان شده است.
🌐 تاریخ حوزه تهران
#روضه
#حضرت_زهرا
@Manahejj
vahdat.pdf
1.5M
🌀 جزوه وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبری
📅 ۲۷ آذر سالروز شهادت حجتالاسلام والمسلمین مفتح
روز وحدت حوزه و دانشگاه
#وحدت_حوزه_دانشگاه
@Manahejj
🌀 سالروز تأسیس رسانه حوزوی مناهج
📝 با شما همراهان گرامی، سه سال در مسیر «تبیین نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت»
📲 نظرات، پیشنهادات، ایدهها و مسائل خود را همچنان با مناهج در میان بگذارید.
📩 راه ارتباطی:
@Manahejj_admin
✅ تا رسیدن به قله، راه زیادی باقی است و نظرات شما یقینا مؤثر است...
#مناهج
#سالروز_تأسیس
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: مانع ادامه تحصیل طلاب سفیران
💬 دانشآموخته سفیران:
سلام
طلاب سفیران هدایت پس از اتمام دروس مجبورند برای تطبیق و ادامه تحصیل در دوره بلندمدت، یک امتحان جامع شفاهی بدهند. این امتحان بجای اینکه مشوقی برای ادامه تحصیل باشد، فقط سدی شده برای جا ماندن طلاب سفیران هدایت ازتحصیل!
عزیزانم همانگونه که مستحضرید طلاب سفیران هدایت در کنار فقه واصول و ادبیات عرب، مهارتهای لازم برای تبلیغ را یاد می گیرند.
اما به نظر شما که چندین پیراهن از ما بیشتر به تن کرده اید و در حوزه علمیه به درجه اجتهاد نائل آمده اید مهارت بدون علم کفایت میکند؟
در کجای علوم اسلامی آمده است که طلبه فقه و اصول و ادبیات بخواند و مهارت تبلیغی یاد بگیرد و به تبلیغ برود موفق است؟
کدام یک ازبزرگان چنین جمله ای را گفته اند؟
مسئولین محترم این امتحان جامع، سدی شده است تا طلابی که مهارت آموخته اند نتوانند علوم لازم ازجمله تفسیر، روانشناسی، شرح نهج البلاغه، کلام و.... را یاد بگیرند و در عرصه تبلیغ به کار گیرند.
این امتحان آسیب بزرگی به طلاب سفیران هدایت و تبلیغ میزند. بعد هم از همه این مسائل که بگذریم آیا طلابی که سطح ۳ را میگذرانند نباید یک امتیاز داشته باشند؟
خوب همین معاف شدن از این امتحان برای طلاب میتواند انگیزه آن طلاب را مضاعف کرده و امتیازی باشد.
در آئین نامه فقط برای طلاب سطح ۲ امتحان جامع ذکر شده چرا از طلاب سطح ۳ امتحان میگیرند؟
نامه هایی با همین موضوع بارها و بارها در سالهای گذشته و همچنین امسال به نهادهای حوزوی داده شده ولی کسی پاسخگو نیست.
و هرکسی به دیگری پاس میدهد و در پایان طلاب سفیران ضرر میکنند!
#نظر_اعضا
#ادامه_تحصیل
#سفیران_هدایت
#سفیران
@Manahejj
🌀 آسیبشناسی طرح سفیران هدایت
💠 امام خامنهای
🔸 یک نکته هم راجع به سفیران هدایت: اصل قضیه، اصل درستى است. اینکه ما بیائیم چهار پنج سال یک نفر را براى تبلیغ آماده کنیم- که این کار، گسترش تبلیغ را براى نقاط محروم زیاد میکند- فى نفسه چیز خوبى است؛ منتها خطرى که دارد؛
⚠️ [خطرش] این است که وقتى عمامه سرش گذاشت و رفت تبلیغ کرد و احیاناً روى منبر نشست و احیاناً موفق هم شد، او دیگر به این آسانىها دستبردار نیست. ما بعد از چند سال، ناگهان مواجه میشویم با دهها هزار آخوندِ چهار سال، پنج سال درس خواندهى مدعى! بعد ولکنِ معامله هم نیستند. خیلى چیز سختى است.
🔻🔻🔻
♨️ شاطر مسئلهگوی مشهد!!
در مشهد پهلوى منزل ما نانوائىاى بود که نان یزدى پزى- که شبیه نان تافتون است- میپخت. این نانوائى شاطرى داشت که هر وقت من میرفتم نان بگیرم، به یک مناسبتى بر میگشت و یک مسئلهاى را سؤال میکرد یا میگفت از آقات بپرس. من آن موقع سنى نداشتم؛ سیزده، چهارده سالم بود. بعد بالاخره منتهى به این شد که او پیش من «جامع الفروع» بخواند. رسالهى آقاى بروجردى جامع الفروع بود؛
قبلش یک رسالهى دیگرى بود به نام «مجمع الفروع» که وقتى جامع الفروع درآمد، مترقىتر از مجمع الفروع بود.
نزدیک منزل پدرم مسجدى بود به نام «مسجد درخت توت»؛ آنجا به این شاطر درس میدادم. بعد این شاطر یک وقت سر یک نمازى پا میشود، میگوید من میخواهم چندتا مسئله بگویم؛ مسئله میگوید.
آقا کار به جائى رسید که شاطر نانوائى شد مسئلهگوى رائج مشهد! خوشبیان هم بود. شاطرى را کنار گذاشت و شد مسئلهگو. بعد یواش یواش از مسئلهگوئى بالاتر رفت، موعظه میکرد؛ شد یک پا عالم! مگر حرف کسى را گوش میکرد؟ اگر چنانچه فتوا را هم اشتباه میگفت و کسى به او تذکر میداد، اوقاتش تلخ میشد و تشر میزد.
از آن وقتى که او پیش بنده یک مقدار جامع الفروع خواند، تا وقتى که به عنوان یک مسئلهگو فعالیت میکرد، به نظرم شاید هفت، هشت، ده سال بیشتر طول نکشید. در این مدت هم او درس نخواند. بنابراین وقتىکه انسان وارد این مسلک شد، به این آسانى دیگر دل نمیکند. بالاخره براى این سفیران هدایت یک فکرى بکنید.
📌 مناهج:
با وجود تأکیدات فراوان امام خامنهای مبنی بر کوتاهکردن دوره تحصیل، اما منظور ایشان هیچگاه تربیت طلبه خالی از علم و سواد نبوده است؛ امری که ظاهرا مورد غفلت طراحان طرح سفیران هدایت بوده است و به مرور آفات آن طی سالهای آتی عیان و عیانتر خواهد شد؛ تا جایی که شاید علاج آن ناممکن یا سخت شود.
آنچه لازم است توجیه طلاب سفیران در همان بدو ورود به طرح است. نه اینکه پس از پایان دوره آموزشی و تبلیغی تازه متوجه شوند در کجای مسیر قرار دارند!
به علاوه اینکه صرف توجیه هم کافی نیست...
📅 بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى ۴ آبان ۱۳۸۹
#سفیران
#سفیران_هدایت
#امام_حوزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: موانع عجیب ادامه تحصیل طلاب سفیران هدایت
💬 فارغ التحصیل سفیران:
سلام بزرگوار خسته نباشید.
من از فارغ التحصیلان سفیران هستم.
دو تا نکته را خواستم محضرتان عرض بکنم.
نکته اوّل این که ، محتوای آخرتان را جوری نوشتهاید که انگار طلبه سفیران، هیچ چیز، به لحاظِ محتوای علمی ندارد!
این قطعاً غلط است. سفیرانِ هدایت ، در آن پنج سالی که درس میخوانند، به اندازه ای که طلّابِ حوزۂ عادّی در شش سال مقدمات فقه و اصول می خوانند ، این ها هم فقه و اصول می خوانند.
حالا فلسفه هم ، یک مختصری می خوانند، تفسیر هم می خوانند.
این که جوری طرح کنیم و حرف بزنیم که انگار مثلا طلبه سفیران فقط فنّ تبلیغات گرفته ؛ این قطعاً بی انصافی است.
نکته دوّم این است که، بعد از صحبتهای آقا در سال ۸۹ ، معاونتِ تبلیغِ حوزه راهِ خودش را باز کرد گفت آقا هر کس هر جایی با هر تخصصی در حوزه توانست برای ارشد بماند و بخواند ، بماند و بخواند. قبل از آن شرط معدّل داشت، امّا شرط معدّل را برداشتند.
همان سال ۹۰ بود یا ۹۱ که شورای محترمِ عالیِ حوزه، آمدند قانون گذاشتند که نه تنها ، شرط معدل را دوباره برگرداندند، بلکه اگر کسی بعد از پنج سال تبلیغ هم، بخواهد بیاید دوباره تطبیق بزند و ادامه بدهد بتواند این کار را بکند و این ها این شرط را گذاشتند که مدیر سفیرانی که ، شما در آن فارغ التحصیل شده اي ، باید صلاح بداند که شما ادامه تحصیل بدهید! یعنی انگار ما شوهر کردیم به معاونتِ تبلیغ، که باید مدیر مدرسه مان صلاح بداند، ادامه تحصیل بدهیم.
یعنی شما می بینید رهبری می گوید یک فکری بکنید که طلبۂ سفیران درسش را ادامه بدهد.
طلبه ای که رفت پشتش باد خورد در تبلیغ، درآمدِ مناسب داشت، نمی آید دیگر بماند در قم ، آن هم با شهریه یک میلیون دو میلیونی زندگی بکند . بنشیند با بچّهای که هم سن بچّه خودش است درس بخواند!
آن راهش این است که همان بعد از پنج سال ادامه بدهد؛ آقایان آمده اند راهش را بسته اند.
#نظر_اعضا
#سفیران
#سفیران_هدایت
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 واکنش و توضیح حوزه علمیه خواهران به درخواست بانوان طلبه
👤 معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران کشور
🔸 در پاسخ به درخواست تعداد قابل توجهی از طلاب خواهر مبنی بر برگزاری امتحانات ترم جاری به صورت مجازی، معاونت آموزش ضمن تأکید بر برگزاری حضوری امتحانات، راهکارهایی را نیز پیشنهاد داد که مشروحش خواهد آمد:
🔹 توجه به حفظ سلامت تمامی بانوان حوزوی و تبعیت از تصمیمهای ستاد مقابله با کرونا، همواره اصل حاکم بر تصمیمسازیها در ایّام کرونا بوده و هست، خوشبختانه حوزههای علمیه خواهران تا کنون ملزم به رعایت دستورات ستاد مقابله با کرونا بوده و خواهند بود.
🔹 هم اکنون تمامی مراکز علمی و آموزشی اعمّ از مدارس علمیه خواهران و برادران، مدارس آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی زمینههای تحصیل و تحقیق دان ش پژوهان خود را بهصورت حضوری فراهم نمودهاند.
🔹 از آنجا که در برگزاری آزمون به صورت مجازی، طلّاب شریف با آسیبهای فراوانی ناشی از پهنای باند، قطع و وصلی سامانه، محدودیت های سخت افزاری و عدم دسترسی به اساتید مواجه می باشند، حوزه های علمیه خواهران مصمّم هستند تا همچون دوران قبل از کرونا تمامی امتحانات را به صورت #حضوری برگزار نمایند. لیکن معاونت آموزش برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را ندارند، راهکارهای ذیل را پیشنهاد کرده است:
1️⃣ امکان مهمان شدن در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت
2️⃣ ثبت غیبت موجّه در امتحان و شرکت در امتحان مجدّد در شهریورماه 1401
3️⃣ استفاده از مرخصی یک نیمسال تحصیلی
4️⃣ امکان انتقال وضعیت تحصیلی به مرکز آموزشهای غیرحضوری و مجازی مطابق ضوابط
🌐 متن کامل:
hawzahnews.com/xbvv8
#امتحانات
#حوزه_خواهران
@Manahejj
🌀 فصل بودجه و هجمه سکولارها علیه حوزه
🔸 باز فصل بودجه شد و همه هجمهها به سمت بودجه حوزه علمیه آغاز گردید. از جمله اینکه این بار، سکولارهای حوزوی و جداییطلبان دین از سیاست نیز به جمع هجمه کنندگان علیه حوزه اضافه شدهاند و باز مغالطهی «استقلال حوزه» را سر میدهند.
🔹 در فرصتی مجزا به تحلیل مغالطه این عده خواهیم پرداخت؛ اما در این مجال، تبیین رهبری درباره استقلال یا وابستگی حوزههای علمیه در عصر جمهوری اسلامی تقدیم میگردد:
«روحانیت شیعه همیشه مستقل بوده، هرگز در قبضهى قدرتها قرار نگرفته است؛ امروز هم همین جور است، بعد از این هم باید همین جور باشد و به توفیق الهى همین جور خواهد بود.
اما در اینجا هم مراقب باشید یک مغالطهى دیگرى به وجود نیاید؛ استقلال حوزهها به معناى عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقى نشود؛ یک عدهاى این را میخواهند. بعضىها میخواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطهى حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود.
وابستگى غیر از حمایت است، غیر از همکارى است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزهها کمک کند.
البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیلهى مردم اداره شود؛ مردم بیایند وجوهات شرعىشان را بدهند؛ این اعتقاد من است.
انسان هرچه به اعماق این عادت و سنت دیرین که شاید از صد سال، صد و پنجاه سال قبل در میان حوزههاى ما رائج است، دقت میکند، آن را مهمتر، پرمعناتر، پررمز و رازتر مشاهده میکند. راز ارتباط مستحکم مردم با حوزهها همین است که احساس خویشاوندى میکنند. مردم توقع زیادى هم از روحانى ندارند، اما خودشان را به پشتیبانى مالى حوزهها و روحانیون متعهد میدانند؛ و همین درست است.
اما مسائل حوزهها فقط مسئلهى معیشت نیست. در حوزهها هزینههائى وجود دارد که جز با کمک بیتالمال مسلمین و کمک دولتها امکان ندارد آن هزینهها تحقق پیدا کند. دولتها موظفند این هزینهها را بدهند، دخالتى هم نباید بکنند.»
📗 بیانات ۲۹ مهر ۱۳۸۹
📌 مناهج:
نقدها و پیشنهاداتی درباره نحوه هزینهکرد بودجه، شفافیت بودجه، احیای موقوفات حوزه و کاهش دریافتی بودجه مطرح است که در فرصت مقتضی باید تبیین و طرح شوند؛ ولی اینکه حوزه را حکومتی و وابسته معرفی کنیم، دور از آبادی و انصاف است.
کما اینکه برخی از همین معممینی که ناله استقلال حوزه سر میدهند خودشان عضو هیئت علمی دانشگاه یا مجموعههایی هستند که بودجه دولتی میگیرند، این یعنی این افراد و مجموعهشان، حکومتی و وابسته هستند؟!!
#استقلال_حوزه
#حوزه_مستقل
#بودجه_حوزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: درخواست از شورای عالی برای ایجاد تحول آموزشی در کتب اصولی
💬 مصطفی:
سلام علیکم
گاهی در باب مسائل حوزه تأمل میکنم؛ درباره تحول به نتیجهای نمیرسم، جز اینکه شورای عالی اگر بخواهد میشود؛ و اگر نخواهد هم نمیشود.
حتی اینکه بگوییم مراجع نمیگذارند را من آنچنان باور ندارم.
♨️ مثلا همه مراجع از رهبری تا بقیه بزرگان، مخالف دانشگاهی کردن امورات تحصیلی و تدریسی حوزه هستند ولی میبینید روز به روز با شتاب بیشتری همه ساحات حوزه را داریم دانشگاهی تر از قبل، لمس میکنیم.
آنچه رو به موت است، سنن اصیل حوزه هستند و آنچه اجر و قرب بیشتری مییابد هم رو آرودن به نظام فرتوت دانشگاه!!
وگرنه کیست که نداند از سنت های حوزه فقط شعارش در آغازین روز هر سال تحصیلی در مراسم افتتاحیه حوزه ها باقی مانده است.
🔻 یا مثلا با وجود اینکه من از آقایان مختلف و متعددی شنیدم رهبری و برخی بزرگان درباره سفیران هدایت از ابتدا انتقادات جدی داشتند ولی با این حال این طرح، آن هم به شکل کلان اجرا میشود، چرا؟ چون شورای عالی میخواهد که بشود و چیزی که شورای عالی بخواهد باید بشود ولو ...
✅ حالا تقاضای من از بزرگان شورای عالی این نیست که مثلا بیایید رسائل را حذف کنید.
خواهش من این است که بیایید دست مدارس و طلاب را در انتخاب باز بگذارید.
اجازه بدهیم بین رسائل شیخ و حلقات شهید صدر انتخاب کنند. باور کنید خسارتی ندارد.
خروجی دروس خارج هم نشان می دهد آنهایی که حلقات خوانده اند چقدر حظ وافری از دروس خارج اصول دارند.
عاجزانه از شورای عالی تقاضا دارم حرف بدنه حوزه اعم از اساتید و مدارس و طلاب را هم بشنود و اعتنا کنند.
تشکر
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 جزئیاتی از پرونده شکایت از سلبریتیها
🔸 در روزهای اخیر، خبری مبنی بر شکایت از برخی بازیگران زن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی خاصی نیز به دنبال داشت.
باتوجه به اینکه در رسانهها اعلام شده بود این شکایت مربوط به طلاب قم است، خبرنگار خبرگزاری حوزه پیگیری کرد تا از چند و چون ماجرا آشنا شود و جزئیات این شکایت را با مخاطبان حوزهنیوز در میان بگذارد.
❓شاکیان از چه شهرهایی هستند؟
◽️شاکیان این پرونده ۱۱۰ نفر هستند که بر اساس پیگیریهای خبرنگار حوزهنیوز از ۱۴ استان کشور شامل اصفهان، کرمان، مازندران، قم، تهران، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، یزد، آذربایجان غربی، هرمزگان، قزوین، فارس، مرکزی و البرز هستند.
❓آیا فقط آقایان شکایت کردهاند؟
بر اساس مستندات پرونده از این ۱۱۰ نفر، ۷۴ نفر آقا و ۳۶ نفر خانم هستند.
❓چه اقشاری شکایت کردهاند؟
بررسیها نشان میدهد که طلبه، دانشجو، استاد، خانهدار، کارمند و اصناف مختلف شکایت را امضا کردهاند.
❓از چه کسانی شکایت شده است؟
این شکایت از افراد زیر صورت گرفته است. سرکار خانمها: نیوشا ضیغمی، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، فلور نظری، آزاده صمدی، بهاره رهنما، الناز شاکردوست، الهام صالحی، صباکمالی، الهام حمیدی، ریحانه پارسا، سمانه پاکدل، لیندا کیانی.
🔻 محورهای شکایت:
مهمترین مواردی که مورد اعتراض شاکیان قرار گرفته:
➖ جریحهدار کردن عفت و اخلاق عمومی؛
➖ترغیب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت؛
➖توهین به مقدسات؛
➖تضعیف بنیان خانواده.
🌐 متن شکایت و جزییات بیشتر:
hawzahnews.com/xbvCM
@Manahejj
🌀 کتابهای نظری و نه درسی!
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
🔻 کتابهای اصولی (معالم و قوانین و #رسائل و کفایه) از ابتدا به هدف آموزش و به عنوان کتاب درسی تألیف نشدهاند...
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
#رسائل
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: امتحانات شفاهی و روند آموزشی
💬 عبدالفتاح:
سلام علیکم
🔸 امروز امتحانات شفاهی در مقطع سطح و خارج برای عموم طلاب به دغدغه خاصی تبدیل شده است چرا که قبولی در این مصاحبه ها شرط ارتقای رتبه شهریه، دریافت مدارج علمی جهت استخدام و یا ادامه تحصیل و اموری از این دست است که همگی ارتباط مستقیم با معیشت و پیشرفت علمی طلاب دارد.
از این رو در خصوص این نوع امتحانات چند نکته ذکر می گردد:
1⃣ فقدان شرایط معتبر در متن آموزشی کتب فقه و اصول و پیچیدگی مباحث آنها این امکان را به اساتید ممتحن می دهد که به هر طریقی که ممکن است طلاب را در موضوعی پیچیده وارد کنند و آنها را در آن مطلب در تنگنا قرار دهند و اثبات کنند آنچه آنها فرا گرفته اند ناقص است و متاسفانه ملاک درستی برای این امور وجود ندارد که اساتید بر آن اتفاق نظر داشته باشند.
2⃣ روند موجود در امتحانات شفاهی عمدتا نارضایتی و در بسیاری از موارد سرخوردگی طلاب را از مدت زمان طولانی تحصیلشان در پی دارد علی الخصوص اینکه امروز تمامی مراکز علمی در سراسر جهان به دنبال بالندگی دانش آموختگان خویش هستند و متأسفانه در حوزه علمیه روند بر عکس است و به طلبه عملا بی سوادی تلقین می گردد.
3⃣ امروز متأسفانه امتحانات شفاهی به جولانگاهی برای نشان دادن ناکار آمد بودن اساتید و ضعف شدید درسی طلاب مبدل شده است زیرا بجای اینکه این امتحانات معیاری باشد برای سنجش معلومات طلاب، به دریایی از مجهولات آنها مبدل میشود که این عزیزان در آن دست و پا میزنند. با توجه به توصیفی که از کتب و امتحانات شفاهی گذشت باید به این نکته توجه داشت که هر قدر هم طلبه خوب درس خوانده باشد بعضا اگر حتی لفظ مورد نظر ممتحن را نگوید از نظر ایشان مردود خواهد بود.
4⃣ نظام آموزشی در سراسر دنیا با توجه به نیاز روز و مخاطبین آموزش امری منعطف است. از مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، نبود جایگزین برای این امتحانات است که طلاب مجبور هستند برای بسیاری از امور مهم آموزشی مانند مدارج علمی و امور معیشتی مثل شهریه و اموری از این دست از این چند خان بگذرند در حالی که استانداردشدن امتحانات شفاهی یا تشویق طلاب به اموری جایگزین، مثل تحقیق یا کار عملی در حیطه علاقه واستعداد می تواند بسیاری از این مشکلات را حل و فصل کند.
5⃣ مدیریت در هر اجتماعی باید از هدررفت نیرو و توان آنها کاسته و بیشترین درصد بازدهی را توسط ایشان به منصه ظهور برساند لذا لازم است مدیران حوزه بجای اشراب این گونه روشها به فکر اصلاح این نوع نظام آموزشی باشند.
🔻 امروز اگر در بین طلاب نظرسنجی برگزار گردد و از انها در باره این نظام آموزشی و بخصوص امتحانات شفاهی سؤال گردد نتیجه خوشایندی ندارد؛ با این وصف آیا جای این نیست که مسؤولین حوزه فکر چاره کنند و بر نارضایتی بازوهای مدیریتی خویش در اجتماع پایان دهند؟ مگر نه این است که حدیث شریف کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته حکم میکند که این امور اصلاح گردد؟
🔻 روند معیوب آموزش و سنجش مذکور موج نارضایتی طلاب را به بیرون از حوزه رسانده و سیلی از یأس را در سایر دانش آموزان و دانشجویان مشتاق علوم دینی و علاقه مندان به حوزه ایجاد می کند و این امر سبب خواهد شد ورودی نیروهای جوان به حوزه با کاهش جدی مواجه شود.
#نظر_اعضا
#امتحانات_شفاهی
#نظام_آموزشی
@Manahejj