eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تنبیه الأمة
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 📌 به انضمام اسامی امضاکنندگان 📝 نسخه Pdf @Tanbiholomah
🌀 اختلافات و دغدغه‌های طرح تحول 🖋 محمد حق پرست یک. تمام اختلاف بر تغییر کتب درسی به این برمی‌گردد که آیا می‌توان روش بهتری برای آموزش مطرح کرد یا خیر؟ همه این مسئله را ممکن عقلی می‌دانند اما برخی به لحاظ وقوعی آن را ناممکن می‌دانند. به قول ایشان، مگر می‌شود کتابی بهتر از مکاسب و رسائل و کفایه نوشت؟ این نوع بیان، تفاوتی با مخالفت کردن با روشها و آموزشهای جدید ندارد. دو. متن درسی و آموزشی به لحاظ عبارت باید روان باشد؛ چون دقت اصلی باید بر فهم مسائل باشد؛ نه بر روی بازکردن گره از پیچیدگی‌های متن. اینکه سادگی متون را تعبیر به روزنامه‌ای‌خواندن کنیم و آن را به سخره بگیریم، حقیقت را عوض نمی‌کند که بسیاری از طلاب در ابتدای جاده اجتهاد درمانده می‌شوند و نه تنها روش فقاهت بلکه الفبای اجتهاد را هم نمی‌آموزند. سه. علت دفاع برخی بزرگان و اساتید از کتب موجود، دو چیز است: فهم دقیق متون دینی و فهم تراث علمی گذشتگان. هیچ‌کس موافق نیست خروجی حوزه، طلاب سطحی و ضعیف باشند. درباره فهم متون دینی: اولا اکثر متون دینی مغلق نیستند. بیشتر دقت بر محتوا لازم است تا دقت در فهم متن. مثل فهم دقیق لوازم فرمایش معصوم یا فهم مطلق و مقید روایات و.... ثانیا، بر فرض که عبارات دینی مغلق باشند. اما آیا راهش فقط این است که کفایه و مکاسب خوانده شود؟ چرا بجای غور در متون کتب درسی، خود روایات را بررسی نکنیم؟ کلاس حدیث‌خوانی در حوزه کم‌رونق است. دقتی که بر فهم عبارات رسائل و کفایه می‌گذاریم، چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم که بر متون سخت روایی گذاشته شود؟ درباره ارتباط با تراث علمی: ❓گذشتگان که کفایه نخوانده بودند، مشکل فهم احادیث و تراث را چطور حل کردند؟ چه زمانی قرار است در حوزه جا بیفتد که آموزش علم و ارتباط با تراث علمی دو ساحت هستند و جداگانه باید تدبیر شوند؟ آموزش را با عبارات روان قرار دهید و درس جداگانه‌ای برای متن‌خوانی و ارتباط با تراث قرار دهید. چهار. غالباً سؤالات جدی و بدیهی برای بدنه طلاب وجود دارد که اساتید از جواب دقیق به آنها پرهیز می‌کنند. سؤال اصلی این است، طلابی که می‌خواهند وارد عرصه تبلیغ یا دستگاه‌های اجرائی شوند، چرا باید کتب مغلق سطوح عالی را بخوانند و تا کنون برای ایشان چه فایده‌ای داشته است؟ نمی‌شود این عده تفکیک شوند و فقه و اصول روان‌تری داشته باشند؟ بماند که طلابی که عزم اجتهاد دارند و حلقات خوانده‌اند بهتر از کفایه‌خوان‌ها در دروس خارج درخشیدند‌. 📈 همچنین آمار خروجی‌های حوزه گویای این است که آینده طلاب چه می‌شود. اکثرا دنبال مشاغلی می‌روند که ربطی به یادگیری فقه و اصول در سطح تخصصی و اجتهادی ندارد. چرا باید عمر ایشان به این دروس بگذرد؟ حرف این نیست که فقه و روش برداشت درست از متون دینی را یاد ندهید. می‌گویم چرا باید با عبارات سخت و روش پیچیده و پرتلفات آموزش دهیم. به قول مرحوم آیت الله العظمی چرا طلاب باید در این مسیر کشته شوند؟ پنج. باورش سخت است، اما حقیقت این است که اکثر طلاب کتابهای سطح عالی را با نمونه سؤال و تلخیص امتحان می‌دهند و فرسنگها با دغدغه اساتیدی که فقط چند طلبه مستعد اجتهاد را می‌بینند فاصله دارند. چاره این است که کمی از فضای محدودی که دور خود ساخته‌ایم بیرون بیاییم، بین طلاب بیاییم و سعی کنیم ریشه اصلی مشکلات را بیابیم. شش. برنامه جدید هیچ اجباری را مطرح نکرده است؛ از تخییر و اختیار دادن به طلاب و اساتید، این همه هراس نکنیم. @Manahejj
🌀 استدلال سست ‼️ استاد علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمی‌تواند کتاب درسی باشد!! ⁉️ استاد علیدوست، شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود؟! ✅ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی، نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم. ✅ استاد فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می‌گفتند ایامی که شهید مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می‌نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول». 🔹 مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمی‌باشند. بنده هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را می‌خواندند و به صفحه مربوطه مراجعه می‌کردند و می‌فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند. ❇️ واقعیت آن است که شهید صدر یک نخبه به تمام معنا بود که با وجود قوت آثارش هنوز هم ناشناخته است. @Manahejj
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 توصیه‌های اخلاقی آیت الله تحریری به زائرین اربعین حسینی @Manahejj
🌀 تعصب روی کتب درسی، وجهی ندارد 📝 نظر مسؤولین حوزه فصل الخطاب است 👤 استاد علی عندلیبی 🔸 استاد علی با سابقه بیش از سی سال تدریس خارج فقه و اصول و سالیان متمادی تدریس سطوح عالی و با تجربه‌ای طولانی در حل مسائل مورد ابتلای جامعه، نسبت به برنامه جدید آموزشی حوزه نکاتی را مرقوم فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد. مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، و مکاسب خوانده‌اند که شیخ و آخوند و صاحب جواهر شده‌اند؟! 🔹 اما در مورد اینکه چه کتبی جایگزین شود و چه بخش‌هایی از کتب فعلی الزاماً با استاد خوانده شود، نظرات اساتید است و فصل الخطاب بعد از مشورت با صاحب نظران، تصمیم حوزه است. 🔹 لذا همراهی با مدیریت و شورای عالی حوزه امری لازم است که بهترین همراهی می‌تواند ارائه پیشنهادهای سازنده جهت تکمیل این برنامه جدید باشد. والسلام علیکم علی عندلیب @Manahejj
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مهم نیست عضو شورای نگهبان باشی، مهم نیست درس خارج مهمی در قم داشته باشی، وقتی در طریق حسینی، یا خادمی یا زائر... استاد شب‌زنده‌دار سال‌های گذشته نیز در مواکب حسینی خدمت می‌کردند. 🔢 عمود ۹۰۹ @Manahejj
🌀 اندر حکایت مدیریت و تدبیر حوزه استان قم 1⃣ آغاز سال تحصیلی: ۵ شهریور 2⃣ پایان امتحانات: ۱۲ شهریور 3⃣ اعلام نتایج امتحانات و تعیین تکلیف پایه و دروس طلاب: ۲۳ شهریور 4⃣ زمان انتخاب واحد: ۱۶ تا ۲۴ شهریور (که البته اعلام شد مرحله اول انتخاب واحد است)! 📌 اینها سوای انتصابات بعضاً ضعیف و غیر قابل دفاع در مدیریت استان قم هست؛ افرادی که بعضاً حتی برای کاندیداتوری مجمع نمایندگان طلاب، رد صلاحیت شدند، یا افرادی که بیش از اینکه در مسؤولیت‌های حوزوی سررشته داشته باشند در خرید و فروش خودرو سررشته دارند، یا افرادی که در سال ۸۸ مواضع روشنی داشتند و ... استان قم از املاک برخی مدیران ارشد نیست؛ که هرگونه عزل و نصب غیر قابل دفاعی را برتابد. امیدواریم آیت الله اعرافی در مورد مدیریت حوزه استان قم شخصا ورود کنند و اجازه ندهند با اعتبار قم بازی شود؛ قم نیازمند تمرکز و مدیریت جدی شخص آیت الله اعرافی و بکارگیری افراد قوی و انقلابی واقعی است. 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: 🌀 آیت الله اعرافی و چالش دو سال پیش رو: https://eitaa.com/manahejj/5550 @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
202030_169339333.mp3
2.19M
🎙 بشنوید | صوت بیانات امروز رهبر انقلاب اسلامی در مراسم اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام). ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 اربعین امسال از همه دوران تاریخ با شکوه‌تر و معظم‌تر انجام گرفت / این یک مژده و بشارت است برای پیشرفت داعیه اسلامگرایی ▫️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز: اربعین پرچم سربلند حسین بن علی (علیه السلام) است. اربعین امسال از همه‌ِی سالها، از همه‌ی دوران تاریخ، باشکوهتر و معظم‌تر انجام گرفت. حقاً و انصافاً باید گفت حادثه‌ی اربعین، این پیاده‌روی، این حضور همگانی مردم مسلمان، یک حرکت و یک پدیده‌ی معجزه‌گون و معجزه‌آساست. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی، با هیچ سیاستی امکان نداشت و امکان ندارد یک چنین حادثه‌ای پیش بیاید. این فقط دست خداست. این برای من و شما مژده و بشارت است. پیداست که دست خدای متعال در حال اقدام برای پیشرفت داعیه‌ی اسلامخواهی و اسلامگرایی است و اسلامِ اهل بیت روز به روز پرچمش را خدای متعال دارد بلندتر میکند. این نشانه‌ی این است که راه پیش روی ما راه روشنی است، راه ان‌شاءالله پیمودنی است. ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از قضاوت‌های ناآگاهانه 🔸 عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی گفت: وقتی طلبه جوان آمر به معروف را به شهادت می‌رسانند و در حوادثی مثل بمب‌گذاری در افغانستان و غیره هزاران نفر به شهادت می‌رسند عده ای ساکت هستند، اما در حوادثی که هنوز اصل ماجرا مشخص نیست تمام نظام را به انتقاد میگیرند. 🔹 دریافت اخبار و شایعات از شبکه‌های ضدانقلاب و ماهواره‌ای کاری جاهلانه است، چراکه الان منافقین شده‌اند مدافع حقوق جان انسانهای ایرانی در حالیکه خودشان حدود ۱۷ هزار نفر از مردم همین سرزمین را ترور کرده‌اند. @Manahejj
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است 🎥 شناخت بهتر برنامه جدید آموزشی 🔢 : اختیار ❓آیا ما در تمام‌خوانی کتاب رسائل و مکاسب اختیار داریم؟ بله! چون این برنامه طوری طراحی شده که هرگز مشکل «نرسیدن به محدوده‌ها» به وجود نیاید. باور نمی‌کنید⁉️ پس کلیپ بالا ببینید👆 🔹 مجموعه کلیپ‌های برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه، پاسخی حرفه‌ای و دقیق به سوالات عزیزان است. در این کلیپ‌ها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی می‌برید که تا کنون کمتر بیان شده بود💯 🔹 موضوعاتی که نشان می‌دهد ۴ سال کار علمی و برنامه‌ریزی، چه سنت‌های اصیلی را به حوزه باز می‌گرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد. 💠 در این برنامه آموزشی، سیستم ترمی واحدی دانشگاهی نیز حذف شده است که قدم مطلوبی است به سمت احیای سنت‌‌های حوزوی... @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مدیریت استان قم و آشفتگی در برنامه ریزی سال تحصیلی و پاسخگویی به طلاب 💬 احمدرضا: سلام علیکم به خدا امسال خسته شدیم از وضعیت آموزش حوزه. هیچکی پاسخگو نیست. هنوز نمرات سال قبل رو بروزرسانی نکردند و عملا نمی‌تونیم انتخاب واحد کنیم. و همینطور برای سایر ادارات و نهادها که ارزیابی تحصیلی می‌خوان مشکل داریم. با مدیریت حوزه قم هم که تماس میگیریم هیچکس پاسخگو نیست. واقعا میزان رضایت طلاب از پاسخگویی کارشناسان مرکز خدمات حوزه قابل مقایسه با مدیریت حوزه قم نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم. 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: 🌀 اندر حکایت مدیریت و تدبیر حوزه استان قم: https://eitaa.com/manahejj/5588 @Manahejj