eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اخیرا برخی آقایان و بانوان اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با رهبر انقلاب دیدار داشتند. رهبر انقلاب در این دیدار که سیزدهم اسفند برگزار شده، خطاب به بانوان حاضر در جلسه فرموده‌اند: 💐 «شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است.» 🔰 رهبر انقلاب: «پدیده‌ی خواهران طلبه خیلی پدیده‌ی عظیم و مبارکی است.» #امام_حوزه #حوزه_علمیه_خواهران @khamenei_reyhaneh @Manahejj
🔰 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه و امام جمعه‌ شهر همدان منصوب کردند. 📝 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجت‌الاسلام آقای حبیب‌الله شعبانی موثقی‌ دامت‌افاضاته اکنون با پایان یافتن مسئولیت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّد طه‌محمّدی دامت‌توفیقاته و با تشکر فراوان از فعالیتهای علمی و اجتماعی ایشان در دوران آن مسئولیت خطیر، جنابعالی را به امامت جمعه‌ی همدان و نمایندگی خود در آن استان منصوب میکنم. همدان در شمار پیشروان حرکت انقلابی و مفتخر به تقدیم چهره‌های برجسته‌ی جهاد و شهادت و نیز شخصیتهای عالیقدر علم و عرفان است. انتظار میرود با همه‌ی توان در خدمت حرکت دینی و انقلابی آن خطه تلاش نمائید. با علمای دینی و فرزانگان دانشگاهی و فعالان عرصه‌های اجتماعی همکاری و از جوانان مؤمن و انقلابی پشتیبانی کنید. سلوک مردمی با همه‌ی قشرها بویژه جوانان و تکریم خانواده‌های شهیدان و ایثارگران را ممشای همیشگی خود قرار دهید و از فضل و تقوا و بصیرت که بحمدالله از آن برخوردارید محتوای خطبه‌های جمعه را غنا ببخشید. توفیق جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم. والسلام علیکم و رحمة الله سیّد علی خامنه‌ای ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ #امام_حوزه #امامت_جمعه #مناهج @Manahejj
🌀 برنامه آموزشی حوزه علمیه در نوروز باسمه تعالی ضمن عرض تبريك به مناسبت حلول ماه رجب المرجب و مواليد با سعادت حضرت امام محمدباقر، اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب و حضرت امام جواد عليهم السلام، همچنين آغاز سال نو به تمامي طلاب و فضلاء گرامي، اساتيد معظم و مديران محترم، به اطلاع مي رساند؛ مطابق با تقويم آموزشي ابلاغي به حوزه‌های علميه، تمامي فعاليت هاي آموزشي در كليه سطوح حوزه‌های علميه در قم و شهرستانها تا روز سه شنبه 97/12/28 برقرار و شروع فعاليت هاي آموزشي در تمامي سطوح از روز دوشنبه 1398/01/05خواهد بود. 🔹اميدواريم ؛ مديران ، اساتيد، فضلاء و علماء ارجمند نسبت به فعاليت آموزشي و برگزاري كلاس اهتمام ويژه داشته باشند. باتشكر مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علميه #مناهج @Manahejj
🌀 نوروز و برنامه‌های آموزشی 🔹دوباره برنامه‌ای غیر جامع و ناهماهنگ!! 📝 علی مهدوی 🔰 بخشنامه غیر منتظره با جلو افتادن امتحانات ترم اول حوزه علمیه، طلاب برای نوروز 1398 برنامه‌های جدیدی پیش‌بینی کرده بودند؛ تا اینکه بخشنامه معاونت آموزش صادر شد: «برقراری همه کلاس‌های آموزشی تا 28 اسفند و شروع مجدد از 5 فروردین»!! شکی نیست در نظام آموزشی، پژوهشگران باید نهایت همّ خود را صرف کنند؛ اما معیار در تحدید تعطیلات نیز خیلی مهم است. نکته دیگر اینکه چرا باز حوزه علمیه یک نسخه برای عموم می‌پیچد؟! مبلغین راهیان نور، امامزاده‌ها، مساجد بین راه زوار و گردشگران و... چه؟! یا طلبه‌ای که مقصدش تبریز، زاهدان، مشهد یا بندرعباس است، چه زمانی برود و چه زمانی برگردد؟ از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت تبلیغ روز عید به وقت دگر کنم؟! 🔰یک بخشنامه بدون هماهنگی‌های لازم تا همین سنوات گذشته که امتحانات مهمان عید بود، یکی از معضلات طلابی که با همه دردسرها خود را به قم می‌رساندند، تعطیلی حجرات و نبود غذا بود. امیدواریم امسال این هماهنگی‌ها انجام شده باشد. سرویس‌های طلاب از پردیسان نیز از امروز تا بعد از 13 فروردین تعطیل شدند. این یعنی هریک از بازوهای حوزه علمیه کار خود را می‌کند؟ در ضمن تمام کارکنان مرکز مدیریت از 5 فروردین فعال هستند؟! امور اداری هیچ طلبه‌ای روی زمین نخواهد ماند؟ ناگفته نماند نگارنده‌، خود از هفته دوم عید در قم حاضر است(به عون الهی)؛ تنها گله از ناهمانگی‌ها و نسخه‌پیچی واحد برای عموم طلاب است. @Manahejj
از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت تبلیغ روز عید به وقت دگر کنم؟!! #تلخند #نوروز #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سوالات دانشجویان اسرائیل در رابطه با حوزه علمیه قم!! قسمت اول ✔️از فلسفه ارسطو تا ، از تا و سربازی طلبه‌ها رابرت گلیو پاسخ میدهد! 🔹پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر، وی محقق اسلامی و فقه شیعه 12 امامی است که مهمان بسیاری از نشست‌های تخصصی دینی در ایران است!! انجمن ترنم صلح @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️ 🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب 📝 محمد حق‌پرست در ایام
🌀محمد هادی سمتی نماینده بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در واکنش به یادداشت "یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران" جوابیه ای را به ارسال کرده که در ادامه می خوانید؛ 📝مجمع نمایندگان طلاب یک عنوان شیرین و امیدبخش است سوم اسفند 1367 پیامی از سوی رهبر کبیر انقلاب صادر گردید که بعدها به منشور روحانیت شهرت پیدا کرد. به دنبال صدور منشور، جامعه مدرسین مقدمات تشکیل ستادی برای پیگیری فرمان امام را فراهم کرد که در نهایت منجر به برگزاری اولین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گردید. پس از انتخاب نمایندگان محترمِ طلاب در دوره اول مجمع؛ گزارش آن در نامه‌ای به تاریخ 7/2/68 برای رهبر کبیر انقلاب ارسال شد و ایشان در پاسخ به آیت‌الله مشکینی «رحمت الله علیه» فرمودند: «نامه جنابعالی در مورد انتخابات حوزه علمیه قم رسید؛ از جنابعالی و سایر دست اندرکاران تشکر می نمایم.» از آن تاریخ تا کنون هفت دوره از عمر مجمع می‌گذرد و اینک وارد هشتمین دوره شده است. به دلیل برخی اظهارنظرهای سطحی و غیر دقیق که در مورد مجمع وجود داشته و دارد و برای روشن شدن اذهان طلاب و جلوگیری از سوءبرداشت‌ها لازم است چند نکته تبیین شود: 1-تأکید بر اهمیت ویژه جایگاه مجمع را می‌توان در بیانات رهبر فرزانه انقلاب یافت که طی سال های گذشته سعی داشته‌اند مجمع را به سمت تعالی و پیشرفت و بالندگی و پویایی سوق بدهند اما فصل الخطاب همه این فرمایشات آن مطالبی است که ایشان در آخرین دیدار با نمایندگان طلاب مطرح ساختند. ایشان در ابتدای سخن فرمودند: " اولاً مجموعه‌ی شما را بنده از دو نظر در ذهن خودم و در دل خودم تکریم می‌کنم؛ یکی از نظر شخص خود شما که بحمدالله فضلا و سابقه‌دارها و مشغول کار علمی و مانند اینها [هستید] که واقعاً یک ارزش والایی است این حضور ممتد و مستمر در حوزه‌ی علمی و تلاش علمی؛ بخصوص در این روزگار، چیز حقیقتاً باارزشی است که بحمدالله شما و همه‌ی مجموعه‌ی [شما] به این صفات متصفید. جنبه‌ی دوم، جنبه‌ی نمایندگی شماست؛ شما به معنای واقعی کلمه انتخاب‌شده‌اید، نماینده هستید، شما را انتخاب کرده‌اند، یعنی در واقع انسان با شما که صحبت می‌کند، مثل‌اینکه با مجموعه‌ی چند ده هزار نفری طلاب قم دارد صحبت می‌کند؛ لذا برای من این دیدار، دیدار حائز اهمیتی است." 25/12/1394 2-نویسنده این یادداشت معتقد است که آن چه در این دیدار بیان شده است باید به‌عنوان سند راهبردی عملکرد مجمع نمایندگان طلاب لحاظ گردد و هیچ‌گونه مسامحه از فرامین رهبر عزیز انقلاب پذیرفتنی نیست و تمامی نمایندگان در قبال فراهم‌سازی مقدمات این سند راهبردی مسئول هستند اما نباید و نمی‌توان کارهای خوبی را که انجام‌شده و می‌شود نادیده گرفت و مجمع را یک نهاد خنثی و بی‌خاصیت دانست و بی‌انصافی است که کسی بگوید"تقریباً هیچ نماینده‌ای بر وظیفه نمایندگی خودش تمرکز ندارد و به‌عنوان یک کار فرعی به آن می‌نگرد" 3-هرچند امضاء و تأییدنامه درخواست طلاب در اساسنامه به طور صریح نیامده است اما این ایده یک راه حل است برای تقویت ارتباط بین طلاب و نمایندگان و اگر کسی مدعی شود که مراکز و نهادهای مرتبط با مجمع امضای نمایندگان را بی‌خاصیت می‌دانند نسبت به تلاش های نمایندگان جفا کرده است زیرا این موضوع یکی از راه‌های آشنایی و ارتباط‌گیری مداوم نمایندگان با طلاب است که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نیز نسبت به این مسئله تأکید بسیار زیادی دارند. ایشان در همان دیدار اخیر نسبت به تداوم فعالیت مجمع تأکید کردند و نسبت به سستی در روند برنامه‌ها که ممکن است منجر به انحلال نیز بشود هشدار دادند. همچنین بر لزوم تقویت مجمع به لحاظ قانونی مجمع از درون و بیرون تأکید داشتند و ارتباط مداوم و جدی با طلاب را لازمه تقویت نهاد مجمع دانستند. 4-فعالیت های مجمع نمایندگان در دوره‌های قبل در زمینه امور معیشتی و رفاهی طلاب تا اندازه‌ای مثبت بوده است که پیشنهاد تأسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از جمله آن‌ها است هرچند در مورد سایر دغدغه‌های طلاب و روحانیون شاید فعالیت های چشمگیری وجود نداشته یا به‌درستی منعکس نشده است. 5-بر اساس ماده 39 از فصل پنجم اساسنامه مجمع، هر نماینده می‌تواند جلساتی را در طول سال با حضور طلاب حوزه انتخابیه خود برگزار کند و تاکنون نشست های مفید و عالمانه‌ای برگزار گردیده و کسی نمی‌تواند بدون استقراء تام و منطقی، ارزش این جلسات را کاهش بدهد. 6-هر نماینده ممکن است در تشکل یا نهادهای مختلفی عضویت داشته باشد و مواضعی نیز از آن طریق اعلام بدارد و مسئولیتش نیز بر عهده خود آن‌ها است و نمی‌توان و نباید این را به مجمع ارتباط داد. ادامه در پست بعدی 👇
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️ 🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب 📝 محمد حق‌پرست در ایام
7-در یک کلام، مجمع نمایندگان طلاب به‌عنوان یادگار ماندگار امام راحل یک مجموعه ارزشمند و عنصر مهمی از عناصر تشکیل‌دهنده حوزه علمیه است که هرچند تا پویایی و رسیدن به نقطه اوج رسالتش فاصله دارد اما در طی سال های گذشته منشأ برکات زیادی بوده است که به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی کافی مغفول واقع گردیده‌اند و جبران این نواقص باید در ادامه این مسیر مورد توجه جدی باشد. 8- لازم است طلاب و فضلای جوان و خوش‌فکر و صاحب‌نظر ضمن برقراری ارتباط با نمایندگان طلاب حوزه‌های انتخابیه، روند مطالبه گری عالمانه و صحیح را از مجمع نمایندگان طلاب پی گیری کنند. 9-برای تحقق مطالبه گری جدی و به دنبالش برآورده شدن دغدغه‌های طلاب، باید بازخوانی منشور روحانیت و اساسنامه مجمع نمایندگان و نیز مجموعه بیانات رهبر انقلاب در طول سالیان گذشته در دستور کار طلاب قرار بگیرد و اگر در اساسنامه یا فعالیت های نمایندگان نواقصی مشاهده می‌کنند، پیشنهاد و انتقادهای سازنده خود را به مجمع عرضه نمایند. 10-همچنین آمادگی طلاب جوان برای شرکت در دوره‌های بعدی مجمع و ایجاد تحولات اساسی و ساختاری بر پایه تجربیات نمایندگان ادوار یک ضرورت جدی است. 11-رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نمایندگان فرمودند: " مجمع بایستی بماند و ادامه پیدا کند؛ این مجمع پدیده‌ی بسیار خوبی است، پدیده‌ی لازمی است برای حوزه؛ باید بماند و ادامه پیدا کند." این قسمت از سخنان رهبری باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و نقدها و نظرهای گوناگون با رعایت جایگاه حیاتی مجمع ابراز شود. محمدهادی سمتی نماینده طلاب شهرهای بافق، بهاباد، خاتم و مهریز (استان یزد) چهارشنبه 22 اسفند 97 @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀محمد هادی سمتی نماینده بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در واکنش به یادداشت "یک سوزن به خود، یک جوالدوز ب
🌀پاسخ مناهج به جوابیه آقای سمتی 📝قضاوت با مخاطب 🖋محمد حق‌پرست نامه آقای «سمتی»، نماینده طلاب بافق، بهاباد، خاتم و مهریز را مطالعه کردم. نکاتی را به صورت کلی متذکر می‌شوم و قضاوت را به طلاب وامی‌گذارم: 1. اگر ده‌ها جمله دیگر از تأیید امام و رهبری برای تأسیس و بقاء مجمع بیاورند، باز هم عمل‌کرد ضعیف آنها را توجیه نمی‌کند. مسئله حذف مجمع نیست، بلکه عمل کردن به وظائف است. 2. نماینده محترم، معتقد است مجمع به وظایفش عمل می‌کند، هرچند «اشکالاتی» وجود دارد که باید اصلاح شود. حال آنکه «اشکال اصلی و بزرگ»، این است که نمایندگان وظایف ذاتی خود را رها کرده و به کارهای دیگر مشغول شده‌اند که به وظائف ایشان ربطی ندارند. بدتر آنکه این کارها را نشانه اقدام انقلابی می‌دانند. 3. جلسات نمایندگان با طلاب، باید بر محور بندهای اساسنامه باشد، نه جلسات موعظه و اخلاق. اگر ادعای نگارنده در یادداشت قبل خلاف واقع است، صوت آخرین جلسه نماینده محترم با طلاب شهرستانشان منتشر شود. و من الله التوفیق @Manahejj
💬 اعضای می توانند نظرشان را در مورد عملکرد جهت انتشار برای ما بفرستند. @Manahejj_admin
🌀 نظرات کاربران درباره عمل‌کرد مجمع نمایندگان طلاب 💬 کاربر: سرباز انقلاب 1. تاکنون نمی دانستم نمایندگان مجمع چه مسئولیت های حقوقی دارند. همیشه فکر می کردم وظیفه آنها تنها معرفی و تایید طلبه هاست. اما با دیدن یادداشت شما، نگاهم به مجمع عوض شد. مخصوصا اینکه برخی نمایندگان وظایف خودشان را رها کرده و دنبال مطالبه گری از دیگران هستند. 2. نکته دیگر آنکه، بسیاری از جلسات طلاب شهرستان ها، همراه با پول و عیدی است. منبع این پولها از کجاست؟ باید شفافیت مالی وجود داشته باشد. 3. از این به بعد، طلبه ها از خود نماینده ها سوال می کنند و ایشان باید پاسخ قانع کننده بدهند. 💬 کاربر: سرباز گمنام به نظر اینجانب، سه دوره فشرده برای نمایندگان برگزار شود: 1. شرح و تبیین بندهای اساسنامه؛ 2. آشنایی با مبانی و روش های انتقاد و پیشنهاد؛ 3. شناخت انصاف از بی انصافی. 💬 کاربر: مجتبی خیلی برایم جالبه، وقتی به کانال های نمایندگان سر می‌زنم، تمام شخصیت‌های حقوقی مملکت را به باد نقد گرفتند، حتی گاهی با کلیپ‌ها و متن های غیرمؤدبانه. اما اگر کسی خودشان را نقد کند، به جای قبول نقد، منتقد را بی انصاف و بی دقت و دارای نظر سطحی می خوانند. این نامه نشانگر آن است که نمایندگان نمی خواهند اشتباهاتشان را در عمل نکردن به اساسنامه قبول کنند. همچنین روحیه انتقادپذیریشان ضعیف است. 💬 کاربر: طلبه انقلابی یک مطلب هم درباره قرارگاه اساتید انقلابی: فقط بلدیم به نشست دوره‌ای اساتید گیر بدهیم؟! وقتی قرارگاه اساتید انقلابی نقش اصلی خود در حوزه را رها کرده و سراغ نقد سیاسیون رفته، معلوم است که تشکیلات سکولار حوزوی از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند. 💬 کاربر: مجاهد علم و عمل حضرت آقا در اثر کم‌کاری نهادهای مختلف در گام اول انقلاب، بیانیه گام دوم را خطاب به نوشت. جالب اینجاست الان همان نهادها میدان‌دار تحقق بیانیه شده‌اند؟!!😳 چرا ما نباید بازخواست کنیم هر نهادی را بر طبق اساسنامه و مأموریت‌های اصلی‌اش؟! 💬 کاربر: لعن بر کفر و نفاق سلام علیک استاد معظم. ما هنوز شرح وظایف مجمع نمایندگان را نمیدانیم تا بخواهیم عملکردش را سنجه کنیم و ببینیم در قبال اختیاراتش بجاکارکرده ایثار کرده ، پیشرفت کرده،فراترازانتظارات خدمات ارزنده داشته یا بالعکس..شما که زحمت تثبیت فرهنگ مطالبه گری میفرمایید ابتدای امر مخاطب را با حقوقش آشنا بفرما..ما هنوز واقف به الفبای حقوق شهروندی طلبگی بصورت اجمالی و خلاصه مفید مختصر خود نیستیم اصلا شاید قصور متوجه ماست یا برداشت ما اشتباه است😅باتشکر. 💬 کاربر: سرباز عصر خمینی وقتی وظایف اصلی مجمع نمایندگان را دیدم، تازه فهمیدم مجمع چه انحرافی پیدا کرده. آقایان نمایندگان دست ما به جایی نمی‌رسد، از هیچکس توقع نداریم، اما از شما داریم. به وظایف اصلی خود عمل کنید اگر واقعا می‌خواهید حوزه انقلابی بماند. به امام شهدا و خون پاک شهیدان از شما نمی‌گذریم اگر ذره‌ای سستی و کوتاهی داشته باشید. 💬 کاربر: حمید شریعت من از جواب آقای سمتی قانع نشدم، یعنی واقعا انتظار داشتم کارنامه‌ای از عملکرد مجمع ارائه کنند، نه اینکه کلی گویی داشته باشند. 💬 کاربر: سید رضا شفیعی در حوزه علمیه شهرستان ما چیزی به اسم مجمع نمایندگان وجود نداره، در عمل هم اتفاق خاصی نیفتاده. یعنی بود و نبود مجمع برای من که هم قم بودم و هم شهرستان توفیری نداشته مگه اینکه برای امضای مجمع معطل شدم. کاریکاتور شما حق مطلب را ادا کرد. 💬 کاربر: F12345......: باسلام بنده چهار سال است که به قم امده ام و هیچ گاه هیچ ارتباطی با نماینده نداشتم حتی ندیدمشان فقط خواستم مطلع باشید. البته جز نامه اولی که غیر حضوری برایم امضا کردند. 💬 کاربر: بی نام بنده با یکی از نمایندگان مجمع که بسیار انقلابی و خوشفکره صحبت می کردم (به دلایلی اسم نمی برم) ایشون به شدت از نداشتن ضامن اجرا در مجمع گله داشت طرحهای مختلفی داشتند ولی به هیچ نتیجه ای نمی رسید چون شورای عالی قانونا تعهدی نداره و تفکر شورای عالی هم مشخصه ایشون بسیار نا امید بود و می گفت من فقط برای این رفتم مجمع که سکولارها نیان در مجمع و همینم از دست ما بگیرن 📌[نقل نظر کاربران، به معنای تأیید یا رد نظرات ایشان نیست.] @Manahejj
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه گفت: 🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمی‌توان احکام را استنباط کرد. 🔹علم اصول می‌تواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله این‌که تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمی‌تواند نیاز روز را پاسخ‌گو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار می‌دهند و این هجمه‌ها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است. 🔹هجمه دیگر بی‌ثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب می‌شود. 🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است. 🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کرده‌اند. مفتاح @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حو
🌀 وقتی جایگزین کفایه نازل نمی‌شود 📝 جایگاه انجمن اصول از حقیقت تا واقعیت 🖋 علی مهدوی 🔹ماهیت انجمن اصول «اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم.» به نظر شما این سخن کیست؟! شاید باور نکنید، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه!! به نظر این جمله، جایگاه انجمن اصول را در اذهان روشن می‌سازد. انجمنی که با تمام وجود سعی دارد کتب فعلی علم اصول را زنده نگه دارد؛ انگشت اتهام برای بی‌انگیزگی طلاب را صرفا جریانهایی می‌داند که ادعای تورم علم اصول را داشته‌اند. 🔹نسخ مفاهیم هر علم در طول تاریخ براستی صرف تلاش برای حفظ کتب موجود و برگزاری چند همایش برای نشان‌دادن تأثیرات فقهی مسائل آن کفایت می‌کند؟ تا همین چند سال گذشته که خبری از هجمه‌ها نبود، اثری هم از بی‌انگیزگی نبود؟!! قبل از آن هم آثار بی‌انگیزگی و رشد تصاعدی آن هویدا بود. بله شاید هجمه‌ها به بی‌انگیزگی سرعت ببخشند؛ اما علت اصلی را جای دیگر باید جستجو کرد. ماهیت مفاهیم هر علمی بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تنمیه و بالندگی دارد؛ وگرنه منسوخ خواهند شد. هنر بزرگ شیخ و آخوند با تولید کتبی مثل رسائل و کفایه این بود که مفاهیم پویا و جدید وارد صحنه‌ی علم کردند و خود همین مسأله موجب حیات مجدد علم اصول و به تبع حوزه علمیه شد. 🔹انفعال انجمن اصول اگر انجمن اصول دغدغه علم اصول را دارد؛ بجای تعیین یک روز در تقویم شمسی برای این علم؛ باید نقشی جدی در رشد علم داشته باشد. این که ما بنشینیم تا یک روز کتابی جدید، جایگزین کفایه نازل شود، از کسی که مسؤولیت حفظ و حراست و تنمیه علم را دارد به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. انجمن باید بگوید قصد داریم طی زمانی تعیین‌شده یک کتاب تولید کنیم؛ نه اینکه منفعل باشد تا بلکه کتابی نوشته شود؛ تازه اگر همه بزرگان بر آن اجماع کنند! خب با این اوصافی که می‌گویید اگر کسی هم داوطلبانه بخواهد اقدامی کند، منصرف می‌شود؛ چراکه «لو امتناعیه» کلام شما تمام انگیزه‌هایش را می‌خشکاند. به امید روزی که انجمن علم اصول، جایگاه حقیقی خود را بیابد و با استفاده از ظرفیت ویژه علمای علم اصول برای طراحی کتب جدید و مسائل جدید قدم بردارد. @Manahejj
🌀 مؤلفه‌های حیات و ممات حوزه علمیه 🔰 آسیب اکتفا به کتب سلف... 🌐 رهبر معظم انقلاب 🔺ماامروز درقبال اين حوزه‌اى كه #ميراث دوازده قرن است وظيفه داريم. سه وظيفه را در كنار هم من عرض مى‌كنم كه اينها از بديهيات است، استدلال و بحث نمی‌خواهد: اول حفظ، دوم ترميم، سوم بالندگى. 🔺...حالا كدام فاضل، ملّا، اصولىِ بحاثهيى است كه احساس احتياج كند در طول تأمّلات اصولى خود به كتاب #فصول؛ يا به بسيارى از ابواب #قوانين، #كهنه است ديگر. از آن حرفها بهتر وارد بازار شده است. بسيارى از آن حرفها از رونق و بها افتاده است. پس مفاهيم منسوخ می‌شوند. در همه‌ى علوم چنين چيزهايى هست. به جاى او و براى پر كردن خلأ حرفهاى منسوخ و مباحث منسوخ و مسائل منسوخ، مباحث جديدى را مطرح كردن و فضاى ذهنى را در هر علمى به كمال رساندن؛ به كمالِ از لحاظ حجم مفاهيم ذهنى لازم. اين ترميم است. خب اين تلاش و فعاليت زيادى لازم دارد. از آن مهمتر، مسأله بالندگى است كه بالندگى به معناى پيشرفت است، يك قدم جلورفتن، آفاق تازهاى را كشف كردن. 🔺اين احتياج دارد به #حيات. آن وقتى حوزه‌هاى علميه مى‌توانند خودرا ترميم كنند و رشد و بالندگى پيدا كنند كه زنده باشند. حوزه‌ى مرده قادر بر چنين كارى نيست. و مى‌دانيد شما كه اين واقعيتهاى بشرى، مثل اين مجموعه‌هاى انسانى، مثل خود انسانند. حيات دارند، مرگ دارند، ضعف دارند، قوت دارند، بيمارى دارند، صحّت دارند، مثل جامعه‌ى مثلاً. حوزه‌ى علميه هم همينجور است حوزه بيمار، حوزه سالم، حوزه ضعيف، حوزه قوى، حوزه زنده، حوزه مرده، انواع و اقسام دارد. ۸/آذر/۱۳۸۶ #امام_حوزه #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 وقتی جایگزین نازل نمی‌شود 🔺شاید برای حفظ داشته‌های اصولی تلاش کرده باشیم 🔺اما برای تنمیه، رشد و بالندگی آن چه؟!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹با توجه به پیش‌رو بودن ایام #نوروز، عنوان پرونده شماره دو مناهج را «حوزه علمیه و فرصتهای طلایی نوروز» در نظر گرفتیم. 📌 #فراخوان_ایده_های_تبلیغی 🔹از کلیه طلاب و فضلای عزیز که #تجربه یا #ایده تبلیغی در این ایام داشته و دارند خواهشمندیم ایده‌ها و نظرات خود را برای مناهج ارسال کنند. 📌 بهترین ایده #هدیه_نقدی دریافت می‌کند. با تشکر از همه همراهان مناهج #مناهج @Manahejj
🌀 حضرت جواد(ع)، مبتکر بحث‌های آزاد اجتماعی رهبر معظم انقلاب: 🔺بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ی اول که بحث آزاد را ما رد نمی‌کنیم؛ بلکه استقبال هم می‌کنیم .مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد می‌شد، اما اینی‌که حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند. (۲/خرداد/۱۳۶۰) #مناهج ولادت با سعادت آن امام همام را تبریک و تهنیت می‌گوید. 🔰پ.ن: امروز فضای حوزه علمیه نیازمند آزاداندیشی، بحث آزاد و شنیده‌شدن حرف دل آحاد طلاب است. چقدر جای خالی هم‌صحبتی شورای عالی با طلاب جوان حس می‌شود. اتحاد مسؤولین با جوانان نیاز به قسم و بینه ندارد؛ تنها چند جلسه هم‌صحبتی با طلاب، برای وحدت و همدلی راهگشاست. #شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مجمع_نمایندگان #تریبون_آزاد @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🌐 مسائل اصول سه دسته است: 1⃣ مسائل بی‌فایده که بطلانش مسلم است. 2⃣ مسائل کم‌اثر. 3⃣ مسائل مؤثر و پیچیده. 🌐 دو جنبه در گزینش مسائل علم اصول باید در نظر گرفته شود: داشتن #فایده و #ملاپروری مشروح بیانات در پست بعد 👇👇👇 #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔺 روشن است که ، علم آلی و ابزار است و خود، موضوعیت و مطلوبیت ذاتی ندارد. اصول را می‌خوانیم تا در علوم دیگر از آن استفاده کنیم: در فقه، تفسیر و ... .پس به اصول نباید با چشم اصالت نگاه کنیم. 🔺اگر کسی فقه یا تفسیر یا علوم دیگر را فدای اصول کند این کار غلطی است. 🔰مسائل علم اصول چند نوع است: 1⃣ زوائد اصول یک. مسائلی که نه مباشرتا و نه مع‌الواسطه بر آن فایده‌ای مترتب نیست. یک آثار و تعلیقی ممکن است داشته باشد. مثلا در بحث خبر واحد یا تعارض گفته می‌شود: بنابر اینکه حجیت خبر واحد بنابر سببیت باشد، نه بنابر سلوکیه و طریقیه؛ بیاییم و آثار سببیت را بگوییم با اینکه سببیت باطل است، این یک قسم که لا اشکال در اینکه عمر، اعز از این است که در یک چنین مسائلی که آن مسلم است بخواهد از آثار آن بحث کند. 2⃣ مسائل کم‌فایده دو. جایی است که اثر دارد و فایده بر آن مترتب است؛ چه مستقیم یا غیر مستقیم؛ ولی آن یا خیلی مترتب نیست و راه دیگری برای حل مسأله است یا اینکه کاربرد آن خیلی نادر است و علاوه بر اینها چالشی هم نیست. و خیلی احتیاج به مشورت و بحث ندارد و هر کسی که را خوانده می‌تواند این بحث را از آب در بیارود . این بحث را که نمی‌توان از علم اصول حذف کرد چون فرض اینکه اثر دارد ولی لازم نیست که همفکری و بحث شود؛ در اولویت بندی این مسائل هم در بحث‌های خارج باید گذاشته شود؛ نه از علم اصول. مطالعاتی شود. لذا بزرگانی از علما چه در فقه و چه در اصول گزینشی بحث کرده‌اند. اینطور نیست که شرح شرایع یا عروه را کلا بگویند. 🔺 یادم می‌آید مثلا آن موقع، شرح عروه مرحوم تبریزی را شرکت نمی‌کردیم، ایشان طهارت می‌گفتند و ما طهارت را بحث آسید کاظم شرکت کرده بودیم. رفقایی که بحث آقای تبریزی می‌رفتند می‌گفتند که درس خارج ایشان مثل مسأله‌گویی شده چون خیلی از مسائل آن فرع بر مسائل قبلی بود. 🌐 ولی مرحوم بروجردی یا امام یا دیگران همه مباحث را نگفته‌اند. بلکه مسائلی را که چالش علمی دارد و طلبه‌پروری دارد را انتخاب می‌کنند. 3⃣ مسائل اصلی اصول سه. مسائلی که هم فواید دارد و هم نیاز به بحث دارد، پیچیدگی دارد، نیاز دارد که انسان بشنود از کسانی که کار کرده‌اند در این قسم سوم نباید کم گذاشت اینها را هم مانند فقه باید به نتیجه رسید. اینها که پیچدگی دارد و تعقیب در آن است اگر بخواهیم در اینها ساده برخورد کنیم مثلا مدعا را بگوییم و دلیل آن را هم بگوییم و فقط به مدعا و دلیل خود بسنده کنیم ولی به اقوال و ادله دیگران نپردازیم می‌شود؛ بله می.شود یک دوره اصول در یک ماه گفت، صاحب معالم یکی از اقوال در مسأله توقف است. 🔺اگر انسان بخواهد اینطور بسنده کند، جرقه‌های جدید نمی‌زند، انفتاح جدید نمی‌شود، خاصیت انسان اینطور است که وقتی اقوال و ادله مختلف را می‌بیند، جرقه‌های جدید به ذهن می‌آید، همینطور علم اصول آمده و به اینجا رسیده است. این در اثر این بوده که نقض و ابرام‌ها شده. و اینها هم حکم الهی است که برائت چه است، استصحاب چه است، احتیاط چه است. اینها همه حکم الهی است. همان دقت و تأملی که باید در فقه شود در این مسائل اصولی هم باید بشود. 🔺 ملاک در گزینش مسائل اصول پس بنابراین اینطور مسائل علم اصول که دو جنبه در آن است باید سرمایه‌گذاری درستی راجع به آن انجام شود: یک. هم فواید و آثاری زیادی بر آن مترتب است. دو. هم طلبه پروری و ملاپروری دارد. 🔺 کیفیت تدریس اصول حضرت امام این باید درست دقت شود مرحوم والد ما می‌فرمود که مرحوم امام در درس خودشان علاوه بر مدعای خودشان مدعای آقا ضیاء و آقای نائینی و شیخ و آخوند و بعضا محقق اصفهانی را مطرح می‌کردند. بعضی می‌گفتند که آقا نیاز نیست که همه اینها را بگویید. امام می‌فرمودند کسانی که اینطور می‌گویند اینها درسخوان نیستند. مگر من می‌توانم بدون اینکه کلام مرحوم نائینی را بگویم بحث کنم. پس خدمت شما عرض شود که این را دقت کنید. 🔺یک دوره اصول خواندن موضوعیت ندارد اصلا یک دوره اصول خواندن چه معنا دارد . مگر ما درس خارج اصول که می‌رویم برای این است که یک دوره اصول برویم. یا فقه همینطور اصلا فقه که یک دوره نمی‌شود. بلکه مقصود از درس خارج این است که مجتهدپروری شود. اگر چند باب را که معرکه آراء است و طلبه‌پرور است را برود و همانطور که ینبغی است، روی آن کار کند این آثار برای او مترتب می‌شود؛ ولی اگر کل اصول را هم شرکت کند ولی ضعیف شرکت کند، چیزی نمی‌شود. پس اینکه بگوییم یک دوره اصول ۲۰ سال طول می‌کشد پس نرویم، نه مگر کسی گفته که شما یک دوره اصول شرکت کنید؟! ۲۶/اسفند/۱۳۹۷ 🔹🔹🔹🔹 📝 پ.ن: آیا می‌توان ادعا کرد: علم اصول مهمترین علم حوزوی است؟!! () @Manahejj
🌀 نظرسنجی مرکز خدمات حوزه با اهدای جایزه شرکت از طریق پنل شخصی سامانه سخا👇 🌐 Service.csis.ir #تقدیر 📌 اقدام ارزشمند مرکز خدمات برای بهبود کیفیت این نهاد قابل ستایش است. #پیشنهاد 🔰ای کاش بقیه نهادهای حوزوی دست به چنین اقداماتی بزنند تا هم فضای طلاب نسبت به خود را استمزاج کنند و هم از ظرفیت پیشنهادات طلاب جوان و پویایی هرچه بهتر نهاد خود استفاده کنند. #اقدام_خوب #مرکز_خدمات #مطالبه #شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مجمع_نمایندگان #مناهج @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم 🗂 پرونده شماره ۲ مناهج مطالب پرونده از امروز به مرور منتشر می‌شود: 1⃣ نقش جمهوری اسلامی در تبدل ماهیت نوروز (یادداشت) 2⃣ نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه (گزارش تفصیلی) 3⃣ چالش گِیم و کاردستی (داستانک) 4⃣ ایده‌های تبلیغی نوروز 👇👇👇👇 📌 مناهج را دنبال کنید. #نوروز #مناهج @Manahejj
🌀 نقش جمهوری اسلامی در تبدل ماهیت نوروز 📝 یادداشت 🖋 رضا حسینی 🔹در ابواب مختلف فقه، بحثی مطرح شده است با عنوان تبدل ماهیت. منظور از تبدل ماهیت این است که موضوع به کلی عوض شود و به تبع، حکم جدیدی پیدا کند. به طور مثال، شراب تبدیل به سرکه شود؛ یا شطرنج که آلت قمار بوده به یک ورزش فکری تبدیل شود. و از آلت قمار بودن به کلی خارج شود. 📅راجع به «ایام» و احکام عمل در هر مناسبتی هم بحث تبدل ماهیت مطرح است. ✅به طور مثال برای ایام اربعین، در هیچ روایتی اصل راهپیمایی برای اربعین وارد نشده است؛ اما چه کسی است که امروزه در تاکید استحباب آن شک داشته باشد؟ به طوری که برای انسان شکی باقی نمی‌گذارد که ثواب پیاده روی اربعین از بسیاری اقداماتی که روایت خاص برای آنان ذکر شده(نظیر استحباب عمره در ایامی خاص) بالاتر است. ✅مثال دیگر راهپیمایی روز ۲۲بهمن، قبل از پیروزی انقلاب هیچ استحبابی نداشت؛ اما ماهیت این روز با پیروزی انقلاب به کلی تغییر کرد و امروزه نه تنها مستحب بلکه به فتوای برخی مراجع واجب است. 🔹عید نوروز از همین موارد است. به تعبیر دقیق رهبر انقلاب: 《ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده‌ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛》۹۴.۱.۱ 《حقیقت این است که مردم عزیز کشور ما در طول سالیان متمادی و بخصوص در اوقات حاکمیت نظام اسلامی بر کشور، از عید نوروز هم برای معنویت، برای معرفت، برای نزدیکی به خدا استفاده کرده‌اند. شاهد هم این است که شما در ساعت تحویل اگر ملاحظه کنید، میبینید بیشتر مردم در مراکز دینی، در بارگاه‌ها، در زیارتگاه‌ها و مشاهد مشرفه و در مساجد مشغول توجه و دعا و ذکرند.》۹۰.۱.۱ 🔹اکنون که جمهوری اسلامی توانسته است با استفاده از ظرفیت ایمانی و دینی مردم، عید نوروز را به یک عید ((ایرانی-اسلامی)) تبدیل کند، حوزه نباید نسبت به این ظرفیت عظیم بی تفاوت باشد. 🔹کوتاه سخن اینکه: اولین قدم در استفاده حوزه از نوروز، این است که حوزه نوروز را یک عید دینی بداند، و این فرصت طلایی بی نظیر را با بهانه های واهی از خود نگیرد، هر قدر شما نخواهید تبلیغ کنید یا راه حلی برای نوروز نداشته باشید، بالاخره در این ایام، دید و بازدید صورت خواهد گرفت و شما بخاطر شان طلبگی مجبور به تبلیغ خواهید بود. 🌐 اگر حوزه نوروز را رها کند، نوروز حوزه را رها نخواهد کرد! ▫️▫️▫️▫️ 📌 پرونده حوزه و فرصت‌های طلایی نوروز @Manahejj
🌀 نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه 🔺بررسی عمل‌کرد حوزه و روحانیت نسبت به فرصت تبلیغی عید نوروز 📝 گزارش تفصیلی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹تبلیغ، وظیفه ذاتی حوزه است. با نگاه تشکیلاتی نسبت به این موضوع، حوزه دو وظیفه مهم دارد: 1⃣ ایجاد فرصت‌ها و بسترهای تبلیغی 🔹مدیریت حوزه و سازمان‌های همکار حوزه در تبلیغ، هنوز به این دغدغه نرسیده‌اند که فرصت‌ها و بسترهای تبلیغی را در ایران اسلامی، و در سایر کشورها ایجاد کنند. نبود این نگاه، باعث شده تا حوزه‌ای که باید فعال و تولیدکننده قالب‌ها و محتواهای ناب فرهنگی باشد، منفعل و به یک مصرف‌کننده در قالب‌های دیگران تبدیل شود. 🔹به سخن دیگر، حوزه معمولا در قالب‌های دیگران نقش ایفا می‌کند، در حالیکه خودش باید قالب‌های مناسب با ارزش‌های خودش بسازد. حوزه باید به نظریه‌پردازی در زمینه تبلیغ دست بزند؛ یعنی عده‌ای باشند که فقط برای طرح و ایده استخدام شوند، تا ظرفیت‌های تبلیغ شکوفا گردد. 🔹تفاوت این دو نگاه، در طراحی و مدیریت یک شئ، یا بازی در آن طرح است. اولی، فضا را مدیریت می‌کند و مهره‌ها را طبق اهداف و ارزش‌هایش می‌چیند، اما دومی، در طرح ارائه شده فقط حق مصرف‌کنندگی دارد. 🔹به عنوان : اگر حوزه فعال بود، بعد از نسل دوم اینترنت، به نسل سوم و ساخت شبکه های اجتماعی فرهنگی می‌اندیشید. اما حال که منفعل است، نهایتا می‌تواند چند کانال مذهبی در این شبکه‌ها داشته باشد و این یعنی بازی در زمین حریف. اکنون وقت آن است که حوزه خلاقیت به‌خرج دهد و به نسل چهارم و پنجم فضای مجازی بیندیشد. 2⃣ استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود 🔹جدای از ایجاد فرصت، هنر حوزه باید آن باشد که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، حداکثر استفاده را ببرد. امروزه همه سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار، معاون فرهنگی یا شبیه به آن دارند. از دانشگاه و مدارس گرفته تا وزارت خانه‌ها، همه با روحانیت تعامل دارند. اما وضعیت تبلیغ امروز، در شأن انقلاب نیست. به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنم: أ‌. محدود به منبر و استفاده ناچیز از روش‌های دیگر 🔹حوزه به خاطر سابقه‌ای که در زمینه منبر دارد، از فرصت‌های محرم، صفر و رمضان، با روش منبر خوب استفاده می‌کند. اما روش منبر، یکی از روش‌های مفید است، نه بهترین روش مناسب با هر زمینه‌ای. سخنرانی نباید کمرنگ شود، اما زمینه‌های نوشتاری و گفتاری متنوع دیگر باید تقویت شوند. اگر معیار را تأثیر بر مخاطب قرار دهیم، آنقدر که تبلیغ چهره به چهره و کار با کودک تأثیر دارد، سخنرانی تأثیر ندارد. بر اساس این معیار، باید همت اصلی تبلیغ بر عرصه‌های دیگر باشد. فرصت نوروز، فرصتی است که سخنرانی کارآیی زیادی ندارد، اما روش‌های دیگر می‌توانند بهترین تأثیر را برای فرهنگ داشته باشند. ب. اصلاح نگاه‌ها 🔹نگاه حوزه به عید، باید مثل نگاهش به محرم و رمضان باشد. وقتی ظرفیتی به وجود می‌آید، نباید آن را طرد کرد، بلکه باید از آن استفاده کرد. بسیاری از مردم در نوروز به سفر و استراحت می‌پردازند، اما برخی سازمان‌ها در اوج کاری هستند؛ چون شغلشان چنین اقتضائی دارد. برای روحانیت نیز، همانطور که محرم بستر مناسب تبلیغ است، عید نوروز، فرصت خوبی است که به برخی مسائل کمتر تبلیغ‌شده مانند تفریح و شادی بپردازد. این طرح در صورتی جواب می‌دهد که حوزه مشوّق‌های ویژه‌ای برای مبلغین ایام نوروز قرار دهد. ج. تولید محتوای مناسب 🔹همانطور که در محرم باید از حماسه حسینی و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا گفت، در عید نوروز، باید از گردشگری و تفریحات سالم، صله رحم و تقویت روابط خانوادگی، مهمانی‌های جذاب و دور از حاشیه، جدایی از موبایل و سرگرمی‌های جذاب برای نوجوانان گفت. طبیعی است چنین توقعی نیاز به آموزش‌های هدفمند دارد، نه یکی دو اندیشه. د. ساخت مراکز تفریحی سالم به عنوان الگو تشکیلات حوزه به عنوان متولی فرهنگ و دینداری مردم، باید به فکر ایجاد پارک‌های بازی جذاب و سرگرم کننده مطابق با ارزش‌ها و استانداردهای اسلامی باشد. اگر برای عزاداری و سخنرانی کردن، نیاز به مسجد و حسینیه و تکیه در محرم داریم، برای ایجاد محتوای شاد و فرهنگی مناسب در عید، نیاز به مکان‌های مناسب با همین موضوع داریم. مسجد و حسینیه، بستر خوبی برای سخنرانی و برخی برنامه‌ها هستند، اما تفریح و شادی، نیاز به مکان‌های دیگری دارد. گاهی اسم برخی امور مثل مسجد و حسینیه مقدس است و خیرین زیادی را به سمت ساخت آن می‌کشاند. اما اگر مرکزی برای تفریحات سالم بخواهد دائر شود، استقبالی از سوی علمای دین و مردم متدین نمی‌شود. در حالیکه امروز، تأثیر مرکز بازی، اگر بیشتر از برخی مراکز فرهنگی نباشد، کمتر هم نیست. البته نباید دنبال این باشیم که اولین اقدام در این زمینه‌ها، بهترین قدم باشد. بلکه این عرصه ها نیاز به تجربه و آزمون دارد. 🔺ادامه در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔹ناگفته نماند، در این سال‌ها، سازمان اوقاف در امامزاده‌ها، و بسیج در راهیان نور، تبلیغ موفقی دارند. واقعا جای تشکر دارد از مسئولان این سازمان‌ها که در خلأ نگاه حوزه، این فرصت را مغتنم شمرده‌اند. اما جدای از اوقاف و بسیج، اولا سازمان حوزه باید ورودی تشکیلاتی به مسئله داشته باشد و اوقاف و بسیج را نیز مدیریت کند. ▫️▫️▫️▫️ 📌 پرونده حوزه و فرصت‌های طلایی نوروز @Manahejj