🌀 نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه
🔺بررسی عملکرد حوزه و روحانیت نسبت به فرصت تبلیغی عید نوروز
📝 گزارش تفصیلی
🖋 محمد حقپرست
🔹تبلیغ، وظیفه ذاتی حوزه است. با نگاه تشکیلاتی نسبت به این موضوع، حوزه دو وظیفه مهم دارد:
1⃣ ایجاد فرصتها و بسترهای تبلیغی
🔹مدیریت حوزه و سازمانهای همکار حوزه در تبلیغ، هنوز به این دغدغه نرسیدهاند که فرصتها و بسترهای تبلیغی را در ایران اسلامی، و در سایر کشورها ایجاد کنند. نبود این نگاه، باعث شده تا حوزهای که باید فعال و تولیدکننده قالبها و محتواهای ناب فرهنگی باشد، منفعل و به یک مصرفکننده در قالبهای دیگران تبدیل شود.
🔹به سخن دیگر، حوزه معمولا در قالبهای دیگران نقش ایفا میکند، در حالیکه خودش باید قالبهای مناسب با ارزشهای خودش بسازد. حوزه باید به نظریهپردازی در زمینه تبلیغ دست بزند؛ یعنی عدهای باشند که فقط برای طرح و ایده استخدام شوند، تا ظرفیتهای تبلیغ شکوفا گردد.
🔹تفاوت این دو نگاه، در طراحی و مدیریت یک شئ، یا بازی در آن طرح است. اولی، فضا را مدیریت میکند و مهرهها را طبق اهداف و ارزشهایش میچیند، اما دومی، در طرح ارائه شده فقط حق مصرفکنندگی دارد.
🔹به عنوان #نمونه: اگر حوزه فعال بود، بعد از نسل دوم اینترنت، به نسل سوم و ساخت شبکه های اجتماعی فرهنگی میاندیشید. اما حال که منفعل است، نهایتا میتواند چند کانال مذهبی در این شبکهها داشته باشد و این یعنی بازی در زمین حریف. اکنون وقت آن است که حوزه خلاقیت بهخرج دهد و به نسل چهارم و پنجم فضای مجازی بیندیشد.
2⃣ استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود
🔹جدای از ایجاد فرصت، هنر حوزه باید آن باشد که از ظرفیتها و فرصتهای موجود، حداکثر استفاده را ببرد. امروزه همه سازمانها و نهادهای تأثیرگذار، معاون فرهنگی یا شبیه به آن دارند. از دانشگاه و مدارس گرفته تا وزارت خانهها، همه با روحانیت تعامل دارند. اما وضعیت تبلیغ امروز، در شأن انقلاب نیست. به چند نکته در این زمینه اشاره میکنم:
أ. محدود به منبر و استفاده ناچیز از روشهای دیگر
🔹حوزه به خاطر سابقهای که در زمینه منبر دارد، از فرصتهای محرم، صفر و رمضان، با روش منبر خوب استفاده میکند. اما روش منبر، یکی از روشهای مفید است، نه بهترین روش مناسب با هر زمینهای. سخنرانی نباید کمرنگ شود، اما زمینههای نوشتاری و گفتاری متنوع دیگر باید تقویت شوند. اگر معیار را تأثیر بر مخاطب قرار دهیم، آنقدر که تبلیغ چهره به چهره و کار با کودک تأثیر دارد، سخنرانی تأثیر ندارد. بر اساس این معیار، باید همت اصلی تبلیغ بر عرصههای دیگر باشد. فرصت نوروز، فرصتی است که سخنرانی کارآیی زیادی ندارد، اما روشهای دیگر میتوانند بهترین تأثیر را برای فرهنگ داشته باشند.
ب. اصلاح نگاهها
🔹نگاه حوزه به عید، باید مثل نگاهش به محرم و رمضان باشد. وقتی ظرفیتی به وجود میآید، نباید آن را طرد کرد، بلکه باید از آن استفاده کرد. بسیاری از مردم در نوروز به سفر و استراحت میپردازند، اما برخی سازمانها در اوج کاری هستند؛ چون شغلشان چنین اقتضائی دارد. برای روحانیت نیز، همانطور که محرم بستر مناسب تبلیغ است، عید نوروز، فرصت خوبی است که به برخی مسائل کمتر تبلیغشده مانند تفریح و شادی بپردازد. این طرح در صورتی جواب میدهد که حوزه مشوّقهای ویژهای برای مبلغین ایام نوروز قرار دهد.
ج. تولید محتوای مناسب
🔹همانطور که در محرم باید از حماسه حسینی و درسها و عبرتهای عاشورا گفت، در عید نوروز، باید از گردشگری و تفریحات سالم، صله رحم و تقویت روابط خانوادگی، مهمانیهای جذاب و دور از حاشیه، جدایی از موبایل و سرگرمیهای جذاب برای نوجوانان گفت. طبیعی است چنین توقعی نیاز به آموزشهای هدفمند دارد، نه یکی دو اندیشه.
د. ساخت مراکز تفریحی سالم به عنوان الگو
تشکیلات حوزه به عنوان متولی فرهنگ و دینداری مردم، باید به فکر ایجاد پارکهای بازی جذاب و سرگرم کننده مطابق با ارزشها و استانداردهای اسلامی باشد. اگر برای عزاداری و سخنرانی کردن، نیاز به مسجد و حسینیه و تکیه در محرم داریم، برای ایجاد محتوای شاد و فرهنگی مناسب در عید، نیاز به مکانهای مناسب با همین موضوع داریم. مسجد و حسینیه، بستر خوبی برای سخنرانی و برخی برنامهها هستند، اما تفریح و شادی، نیاز به مکانهای دیگری دارد.
گاهی اسم برخی امور مثل مسجد و حسینیه مقدس است و خیرین زیادی را به سمت ساخت آن میکشاند. اما اگر مرکزی برای تفریحات سالم بخواهد دائر شود، استقبالی از سوی علمای دین و مردم متدین نمیشود. در حالیکه امروز، تأثیر مرکز بازی، اگر بیشتر از برخی مراکز فرهنگی نباشد، کمتر هم نیست. البته نباید دنبال این باشیم که اولین اقدام در این زمینهها، بهترین قدم باشد. بلکه این عرصه ها نیاز به تجربه و آزمون دارد.
🔺ادامه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🔹ناگفته نماند، در این سالها، سازمان اوقاف در امامزادهها، و بسیج در راهیان نور، تبلیغ موفقی دارند. واقعا جای تشکر دارد از مسئولان این سازمانها که در خلأ نگاه حوزه، این فرصت را مغتنم شمردهاند. اما جدای از اوقاف و بسیج، اولا سازمان حوزه باید ورودی تشکیلاتی به مسئله داشته باشد و اوقاف و بسیج را نیز مدیریت کند.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#نوروز
#گزارش_تفصیلی
#مناهج
@Manahejj
97_971552927449.mp3
زمان:
حجم:
2.32M
🌀 استفاده از تعطیلات
🔈 استاد عابدی
⏲ 7 دقیقه
🔻از فرصت تعطیلات برای تحقیق و نگارش و تبلیغ استفاده کنید
🔻ما طلبه ایم غیر از دید و بازدید وظیفه ارشاد و تبلیغ هم داریم
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
🌀 مهمتر از تبلیغ
📝 یادداشت
🖋 هادی چیتساز
🔹تبلیغ از وظایف ذاتی حوزه است، اما مهمتر از آن، اقدام برای تحقق محتوای تبلیغ است؛ یعنی «اجرا کردن، پیگیری و نظارت» برای برپایی معروف و از بین رفتن منکر در سطح جامعه. نسبت «تبلیغ» به «عمل کردن»، در خوشبینانهترین حالت، ۳۰ به ۷۰ است؛ یعنی اگر برای اصلاح چیزی در جامعه، ۳۰ درصد نیاز به تبلیغ باشد، ۷۰ درصد نیاز به عمل خارجی برای تحقق محتوای تبلیغ داریم.
🔹اگر این نسبت رعایت شود، اعتماد مردم به روحانیت چند برابر شده و استقبالشان از دین چند برابر خواهد شد. اما اگر فقط به تبلیغ و شعار اکتفا شود، باعث بیاعتمادی و دین زدگی خواهد شد. معنای پاسبانی از دین، چیزی جز این نیست.
🔹دلیل این نکته، مراتب امر به معروف است که قلبی، لسانی و یدی میباشد. به عنوان مثال، اگر روحانیت دغدغه حرمت مشروب دارد، باید با هر نوع «تولید، توزیع و فروش» مشروب برخورد کند. طبیعی است که این مطالبه باید از مسئولان مربوطه باشد. اما اگر به هر دلیلی مانند کارشکنی مسئول مربوطه، مطالبه جواب نداد ، اقدامهای متناسب دیگر لازم است. اگر چنین اقدامی نباشد، توصیهها و شعارها برای مخاطبان تأثیرات زیادی نخواهد داشت.
🔹نیاز جامعه امروز ما، پیگیری و عمل کردن در دو مسئله مهم است:
1⃣ فضای مجازی؛
مهمترین مسئله فرهنگی امروز، ولنگاری و فساد فضای مجازی است که مثل سگ هاری جوانان اسلامی را زخم خورده می کند، ولی حوزویان فقط به کار لسانی اکتفا کرده اند، حال آنکه باید اقدامی در خور شأن انجام داد. گیرم مسئولان مربوطه نخواهند این فضا اصلاح شود، یا کارشکنی کنند، پس وظیفه روحانیت نسبت به این منکر چه می شود؟ آیا غیر از این است که مفاسد این فضا، بسیاری از منکرات دیگر را رقم خواهد زد؟
2⃣ کالا و اشتغال ایرانی؛
تبلیغ و حمایت از کالای ایرانی به هر صورت، وظیفه هر حوزوی است. اما حمایت واقعی در خرید اشخاص، و ایجاد بستر تولید کالای باکیفیت و رفع موانع است.
🌐 پ.ن: اینکه سقف وظیفه را این بدانیم که «به مسئولان گفتیم.»، مسئلهای را حل نخواهد کرد.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#تبلیغ
#نوروز
#یادداشت
#مناهج
@Manahejj
📚 ت مثل تجربه
🖋 محمد مهدی نجاتی
🔻حاوی یکصد تجربه موفق #فعالان_فرهنگی_مساجد کشور
📌متن کتاب اینگونه بیان شده است که ابتدا شماره تجربه به همراه عنوان تجربه ذکر میگردد، سپس ذیل آن با عنوان شرح تجربه چگونگی اجرای آن توضیح داده شده است. بعد از آنکه لوازم و مراحل اجرای تجربه معرفی گردید، هدف و ضرورت اجرای تجربه در پایان آورده میشود.
📖 برشی از کتاب:
یکی از مربیان خلاق مساجد شهر اصفهان میگفت: ما برای جذب بچهها به مسجد، یکبار هزار تا ماهی قرمز کوچولو خریدیم و ریختیم توی حوض حیاط مسجد محل، بعد توی محله اعلامیه زدیم که بچههای زیر ۱۲ سال اگر در نماز جماعت شرکت کنند میتوانند برای خودشان یک ماهی قرمز موچولو با تور صید کنند. با این روش سیصد نفر در نماز جماعت شرکت کردند و دویست و پنجاه نفرشان مسجدی شدند که….
💰خرید کتاب
جهت خرید کتاب میتوانید به سایت #پاتوق_کتاب مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۹۱۵۷۵۹۱۵۷۳ تماس حاصل نمایید.
#معرفی_کتاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 علاج ما در دست یافتن به این صفت امیرالمؤمنین (ع) است
📜 رهبر معظم انقلاب
🔹 امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است. پیغمبر اکرم این لقب را به امیرالمؤمنین داد. این مخصوص میدان نظامی نیست؛ در همهی میدانهای انسانی امیرالمؤمنین کرّار غیر فرّار بود؛ یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد. مواضع محکم، ایستادگی بر مبانی مورد قبول و مورد اعتقاد، از موضع تدافعی خارج شدن و نسبت به کجیها و زشتیها و بدیها و ظلمها و بیعدالتیهای دنیا در موضع تهاجمی قرار گرفتن؛ این همان صفت کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین است. شما اگر به زندگی امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است.
🔹 #علاج ما هم در همین است.
❓ میخواهید زنده بمانید؟ میخواهید عزیز باشید؟ میخواهید در علم و عمل پیشرفته باشید؟ میخواهید جوانانتان سرافراز باشند؟ میخواهید فردایتان فردای روشنی باشد؟
🔹 باید استقامت داشته باشید. فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است.
۲۸/مرداد/۱۳۸۴
#مناهج ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام را تبریک و تهنیت میگوید.
🌐 پ.ن: تنها با این صفت، میتوان حوزه علمیه مطلوب را رقم زد؛ طلبه جوان امروز بدون خستگی، اهداف و مطالبات خود را دنبال میکند و تحقق آن را هم خواهد دید.
#امام_حوزه
#جوانان
#امید
#مناهج
@Manahejj
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طرح جالب یک زوج طلبه برای امر به معروف
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزههای علمیه برای تعطیلات نوروز #برنامه_تبلیغی داشته باشند.
🔻استاد قرائتی
🔹امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست.
اکثر افراد بیکار کشور دارای مدرک تحصیلی بالا هستند، زیرا دروسی که خواندند برای کار کردن آنان مفید نیست و از علم کاربردی بیبهرهاند.
🔹 قرآن کریم، پاسخگوی همه سؤالات است
🔹امروز تبلیغ مستحب نیست بلکه #انقاذ_غریق است.
امروز شبهات زیادی در جامعه وجود دارد و سؤالات زیادی درباره دین و مذهب عنوان میشود که باید با پاسخهای آسان و قابل فهم به آنان جواب داد.
🔹از خنده در تبلیغ دین غافل شدیم.
عید نوروز همه میخندند و در کنار هم هستند، برنامه خنده حلال باید در جامعه راهاندازی شود؛ خداوند هم میخنداند و هم میگریاند، ما در ماههای محرم و صفر از راه روضه تبلیغ میکنیم و غیراز ایام سوگواری از راه خنده، مردم را جذب کنیم.
🔹آخوندی ارزش دارد که مصداق حدیث پیامبر(ص) باشد که فرمودند: «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء؛ وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفرهای ایجاد میشود که هیچ چیزی نمیتواند جای آن را پر کند».
حوزه نیوز
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
#بهترین_ایده_ارسالی
🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی
🖋 احمدرضا کمالی
🔻 قسمت اول
🔹شاید تا به حال به ذهنمان هم خطور نکرده باشد که یک طلبه چقدر میتواند در رشد معرفتی و جهتگیری دینی خویشان و بستگانش مؤثر باشد. در این چند سالی که وارد حوزه شدهام، وقتی کلمه «تبلیغ» گفته میشود معمولا ذهن مسئولین حوزه و طلاب به سمت: «تبلیغ ایام محرم و فاطمیه، تبلیغ در روستاها و شهرهای محروم، منبر و مسجد، هیئت و ...» میرود؛ اما شاید به این کمتر فکر کردهایم که در فامیل خودمان میتوانیم تبلیغ کنیم. آن هم نه فقط در ایام محرم و صفر بلکه در تمام طول سال. و آن هم نه فقط برای طلبههایی که در شهر خودشان هستند بلکه برای همه طلبهها حتی آنهایی که از شهر و دیارشان فرسنگها فاصله دارند.
🔹همیشه وقتی میخواستند ضرورت تحصیل علوم دینی را به ما بفهمانند «آیه نفر» را برایمان میخواندند. اما وقتی پای عمل به این آیه میرسد نمیدانم چرا حواسهایمان پرت است. برای تبلیغ به همهجا فکر میکنیم جز به قوم و قبیله و خویشان خودمان. گویی غایت تفقه در دین، که «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون» بود را فراموش میکنیم.
❓واقعا حوزه تا به حال برای نهادینه کردن «تبلیغ فامیلی» چقدر تلاش کرده است؟! اعم از آموزش مهارتها، فرهنگسازی میان طلاب، انگیزهبخشی و ... . بگذاریم و بگذریم ...
غافل از اینکه تأثیرات تبلیغ فامیلی شاید در کمتر تبلیغی وجود داشته باشد.
🔰 برخی مزایای تبلیغ فامیلی:
1⃣ بخاطر خویشاوندی، احساس نزدیکی و محبت به شما، از سایر تبلیغها اثرگذارتر است.
2⃣ بدلیل تداوم ارتباط، ماندگارتر و عمیقتر است.
3⃣ وقت کمتری از شما میگیرد.(مقطعی و وقتگیر نیست؛ بلکه مداوم است و با وقت کمتری محقق میشود)
برخی از طلبهها که در مقاطعی همچون ایام محرم و فاطمیه بدلیل اشتغال، از تبلیغ محرومند میتوانند اقدام به تبلیغ فامیلی نمایند.
4⃣ تبلیغ چهره به چهره است که از مؤثرترین و ماندگارترین تبلیغهاست.
5⃣ «صلهرحم» به معنای حقیقی کلمه صورت میگیرد.
صله رحم به معنی پیوستن به خویشاوندان و احسان به ایشان است. صله رحم در اصل یعنی بیاعتنا نبودن به نیاز فامیل اعم از محبتی، مالی، معرفتی و فکری و... است. همانطور که طبق آیات قرآن، در انفاق مالی، خویشاوندان و اقرِباء اولویت دارند؛ در هدایت و راهبری نیز آنها مقدم هستند.
❓اما شاید از خودتان بپرسید راه و روش این کار چیست؟ از کجا باید شروع کنیم؟ با چه بهانهای با فامیلمان ارتباط تبلیغی بگیریم؟ و دهها سؤال دیگر... بهتر است برای اینکه کمی خیالتان را آسوده کنم اندکی از تجربه شخصیام را برایتان بازگو کنم.
🔹فامیلهای مادریام از همان ابتدا اهل رفتوآمد بودند؛ ولی متأسفانه طبق روال بسیاری از مهمانیها، معمولا خبری از مطالب مهم و سازنده نیست. این اتفاق، من را خیلی رنج میداد و احساس اتلاف وقت میکردم. برای همین هم از زمانی که طلبه شده بودم خیلی دوست داشتم با ترفندها و شیوههایی میتوانستم از این جلسات حداکثر بهره را در تأثیرگذاری روی اطرافیانم ببرم. از طرفی هم از وقتی وارد حوزه شده بودم احساس میکردم، فامیل ازمن فاصله گرفتند و من را مثل گذشته از خودشون نمیدونند و احساس دوری میکنند. همهی اینها به علاوهی کشاندهشدن مهمانیها به سمت تجملات دستوپاگیر، بنده را تشویق میکرد به یک حصارشکنی و انجام کار جدیدی که بتواند این مشکلات را حل بکند. طرحی به ذهنم رسید. بهترین فرصت برای طرح موضوع با فامیل، دید و بازدیدهای نوروز بود. پس در نوروز ۹۱ بود که آن را با اعضای فامیل در میان گذاشتم؛ که برخلاف پیشبینیهام خیلی از آن استقبال شد.
🔹اکنون که این مطلب را براتون مینویسم قریب به «هفت سال» است که از شروع جلسات میگذره و الحمدلله روز به روز رونق بیشتری پیدا میکنه. جمعیت فامیلمون بیش از صد نفره و تا بحال، افراد دورتر فامیل تقاضای پیوستن به جمع را داشتند که ما بدلیل از دست نرفتن یکپارچگی فامیل و کمبود جا نتوانستیم درخواستشون را اجابت کنیم.
🔹بعد از گذشت سه سال که به فضل الهی پیشرفت کار را دیدم در فامیلهای پدری هم این کار را شروع کردم و اکنون حدود چهارسال است که این کار در این فامیل هم ادامه داره و خیلی امید آفرین بوده.
🔹خوشبختانه کارهای خوبی در این مدت انجام دادیم ولی به لحاظ رعایت اختصار، تنها به بیان بخش کوتاهی از فعالیتها اکتفا میکنم. البته اگر دوستان طلبه تمایل نشان دادند حاضرم تجربیاتم را بطور کامل و مفصل در اختیار علاقمندان قرار بدهم.
در قسمت دوم از یادداشتم، انشاءالله گزارشی از تجربیاتم در تبلیغ فامیلی خدمتتون ارائه خواهم داد.
🌐 پیشنهادات و درخواستهای خود را برای مدیر کانال ارسال کنید.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#نوروز
#ایده_تبلیغی
#مناهج
@Manahejj