🌀 راه و بیراهههای تحول در حوزه
📝 به مناسبت بیانات رهبر معظم انقلاب در آذرماه ۸۶
🖋 محمد حقپرست
🔹 مسئله اصلی در تحول، شیوه مدیریت و اعمال آن است. به راستی راه و بیراهه در مسیر تحول کدام است؟
درست است که تحول از بالا به پایین، گاهی فرسایشی میشود ولی راه اصلی، تحول از سوی مدیریت است. اگر هرکسی بخواهد بر اساس نارضایتی خود عمل کند، نتیجه ای جز بهم ریختگی نخواهد داشت. فشار از پایین حتی اگر گاهی جواب دهد، همیشگی نیست و با نگاه بلندمدت راه هموار را دورتر و پر از موانع می کند.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 راه و بیراهههای تحول در حوزه
📝 به مناسبت بیانات رهبر معظم انقلاب در آذرماه ۸۶
🖋 محمد حقپرست
🔹 در دیداری که رهبر انقلاب در آذرماه ۸۶ با طلاب داشتند، ضمن هشدارهای جدی نسبت به آینده حوزه، انتقادات و پیشنهادات متعددی برای تحول مطرح کردند.
اما مسئله اصلی در تحول، شیوه مدیریت و اعمال آن است. به راستی راه و بیراهه در مسیر تحول کدام است؟ بهتر است بگویم، تک راه اصلی و بیراهه های فرعی کدام هستند؟
🔹 برای این سؤال میتوان دو راه عمده فرض کرد:
1⃣ تحول از «بالا به پایین»؛ منظور اجرای طرحهای تحولی از سوی مدیریت و مراجع است.
2⃣ تحول از «پایین به بالا»؛ یعنی ایجاد ناآرامی و به زور چیزی را تحمیلکردن به مجموعه مدیریت.
🔹 اما آیا تحول از «پایین به بالا» جواب میدهد؟ آیا حوزه نیاز به انقلابی مثل انقلاب در مقابل شاهنشاهی دارد، یا سنخ تحول در حوزه متفاوت است؟
در پاسخ باید گفت درست است که تحول از بالا به پایین، گاهی فرسایشی میشود ولی راه اصلی، تحول از سوی مدیریت است. اگر هرکسی بخواهد بر اساس نارضایتی خود عمل کند، نتیجهای جز بهم ریختگی نخواهد داشت. فشار از پایین حتی اگر گاهی جواب دهد، همیشگی نیست و با نگاه بلندمدت راه هموار را دورتر و پر از موانع میکند.
🔹 رهبر معظم انقلاب در این باره میفرماید: «آيا حوزه علميه بايد به دست طلّاب و با اراده و فكر آنها متحول و متغير بشود يا شكل ديگرى وجود دارد؟
طبيعى است كه در حوزه، مراجع معظم حضور دارند كه آنها طلبهها و فضلا و مدرّسان سابق و مراجع امروزند. يعنى راهى را كه شما امروز طى مىكنيد، آنها مثلًا چهل يا پنجاه سال پيش، با سلامت طى كردهاند و امروز مرجع تقليد شدهاند. پس، نقش آنها در آيندهى حوزه، نقش بسيار بارزى است.
اين فكر براى ما پيدا نشود كه طلبهها بايد مثل نيروهاى انقلاب كه در جاهايى از پايين به بالا انقلاب شروع شد و بالاييها را در مقابل عمل انجامشده قرار دادند، عمل كنند. طلّاب تصور نكنند كه مىتوانند انقلابى را از پايين شروع كنند و حوزه را به صورتى كه مىخواهند، در بياورند و بعد به مراجع و بزرگان بگويند: بسم اللّه، اين حوزه را اداره كنيد! اين كار، نه شدنى است و نه جايز مىباشد؛ زيرا در اينجا، مسألهى تقابل قشر پايين و بالا -مثل كارگر و سرمايهدار و كشاورز و مالک- نيست؛ بلكه همه سر و ته يک مجموعه هستند. (ديدار با مجمع نمايندگان طلّاب و فضلاى حوزه علميه قم، ۷ آذر ۱۳۶۸)»
🔹 در مقابل فشار از پایین، #مطالبه از پایین مؤثر است. همان چیزی که رهبر انقلاب از طلاب خواستند؛ اینکه خواستهها و طرحهایشان را با بزرگان مطرح و ایشان را قانع کنند. و صد البته که وظیفه مسئولان است که از طرحها استقبال کنند و بر تحول سرعت بخشند.
اگر ما از بی منطقیها در عرصه تحول دلخوریم، از دست کمکاریهای مسؤولان حوزوی هم گلهمندیم؛ از اینکه به علت مشغلههای فراوان، تمرکز کافی بر تحول ندارند و همین مسئله بر طولانیتر شدن تحول افزوده است. از اینکه به مطالبات به حق طلاب جواب قانع کننده نمیدهند و کمتر پای حرف ایشان مینشینند.
#تحول_صحیح
#تحول_غلط
@Manahejj
🌀 تحولخواهی صحیح
📝 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
«طلّاب تصور نكنند كه مىتوانند انقلابى را از پايين شروع كنند و حوزه را به صورتى كه مىخواهند، در بياورند و بعد به مراجع و بزرگان بگويند: بسم اللّه، اين حوزه را اداره كنيد! اين كار، نه شدنى است و نه جايز مىباشد؛ زيرا در اينجا، مسألهى تقابل قشر پايين و بالا -مثل كارگر و سرمايهدار و كشاورز و مالک- نيست؛ بلكه همه سر و ته يک مجموعه هستند.»
📌 مناهج:
همواره باید مراقب آدرسهای غلط بود:
1⃣ سیاهنمایی
2⃣ ناامیدسازی
3⃣ فراخوان به طلاب برای نافرمانی مدنی
این موارد موارد نه تنها هیچ اصلاحی به همراه نخواهد داشت؛ بلکه برای تحول، هزینهساز خواهد بود و بر موانعش میافزاید.
تحول حتمی است؛ اگر طلاب و روحانیت عزیز، راه اصلی آن (مطالبهگری صحیح) را بپیماید.
#تحول_صحیح
#تحول_غلط
@Manahejj
🌀 «سیدحسن الموسوی» چهره این روزهای رسانه های دشمن
🔹 دستگاه(های) مرجعیت سازی، “سید” حسن الموسوی را در عراق رونمایی کردند تا در کنار “سید” احمد حسنی بغدادی، “سید” محمود صرخی و “سید” فاضل ربانی و ... قطبی را مقابل نجف بسازند.
مرجع سازی دوره ای آنها علاوه بر اینکه نشان می دهد درک بالایی از جایگاه مرجعیت شیعه در نجف در تصمیم گیری های سیاسی واجتماعی، دارند، اما از یک سو نیز نشان می دهد که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده اند و شخصیت های اینچنینی دچار فقدان ویژگی های لازم برای پذیرش در میان توده ها و تبدیل شدن به عناصری جهت اقناع مردم و افکار عمومی هستند.
🔹 ویژگی منحصر به فرد این افراد، اظهارات ضد ایرانی آنها، بعضا تأکید فراوان روی عنصر قوم گرایی عربی، پیشنیه ناشناخته یا کمتر شناخته شده آنها و مخالفت شدید با ساختار سیاسی حاکم بر عراق پس از ۲۰۰۳ است.
🌐 تحولات عراق
@Manahejj
🌀 مدیریت تحول
📝 مطالبات امام خامنهای از حوزه علمیه
«باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفه مؤثرین در حوزه است... از تحول نباید گریخت.»
📌 مناهج:
کوتاهی در تحول، صرفا یک سهلانگاری ساده نیست. پشت کردن به تحول به معنای میدان دادن به نسخههای تقلبی است. نسخههایی که نهتنها حوزه و روحانیت را گرفتار ارتجاع میکنند؛ بلکه در جامعه نیز برای روحانیت، هزینه درست میکنند.
#تحول
#مدیریت_تحول
@Manahejj
🌀 تعامل فقیه با نظام
👤 حجت الاسلام رهدار
🔹 اگر فقیه بخواهد بخشی از پیچ و مهره سیستم شود باید در گام نخست؛ الگوی تعامل با #سیستم را طراحی فقهی کند. مثلاً باید #اصل تولید کند و بگوید اصل در روابط دولت اسلامی با دولتهای غربی چیست؟
🔹 یا باید #رویکرد_گذاری کند. رویکرد در شرایط گوناگون، اقتضائات گوناگونی دارد. اگر مسلمانی بخواهد از حیث فقهی با دنیای غرب ارتباط برقرار کند و اگر نام آن دنیا را دارالکفر بگذاریم، معنایش این است که هر شغلی که در آن «دار» داشته باشید، تعامل شما گناه و کمک به دنیای کفر است. در این صورت تعاملات به حد ضرورت کاهش پیدا میکند.
🔹 #الگوی دیگر، الگوی تصرف است. اگر ما به یک فقیه میگوییم به دنیای غرب برو و ابعاد فقهی تعامل را استخراج کن، بهدلیل کمک به دنیای غرب نیست، بهدلیل کمک به بسط اسلام در آنجاست. مثلاً فقیه میتواند منسکسازی کند. #مناسک هویتساز است. اعتکاف، مسجد، عزاداری و … هویت میسازد. منسکها جلوه هنری دارد و دین را زیبا میکند.
🌐 فتوح اندیشه
@Manahejj
🌀 کوتاه و خواندنی از فتنهای که #بیت_آیت_الله_سیستانی را نشانه رفته
#اختصاصی_مناهج
🔹 چهارشنبهشب، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران با حمله یک گروه آشوبطلب حرفهای روبرو شد.
🔹 بر اساس گزارش منابع محلی، متجاوزین به کنسولگری ایران در شهر نجف، نه از اهالی این شهر بلکه عموماً گروهی نقابدار بودهاند که با برنامهریزی برای این اقدام و آتشافروزی به نجف آمده بودند.
🔹 برخی منابع خبری از احتمال وجود خطر در اطراف بیت آیت الله سیستانی هشدار دادهاند.
🔹 گروهی مسلح از ۱۴۰۰ رزمنده برای حمایت از زعیم شیعیان عراق به نجف اشرف رسیدند و در منطقه قدیمی و محلات مجاور آن مستقر شدند.
گروه های دیگر نیز در حال پیوستن به این جمع هستند.
🔹پس از بروز اغتشاشات در شهر نجف اشرف، معاون رئیس هیات الحشد الشعبی عراق با بیان اینکه این نیروها تحت فرمان مرجعیت دینی هستند بر حمایت قاطع از آیت الله سیستانی تاکید کرد.
🔹المهندس: دستی را که در پی آسیب به مقام مرجعیت باشد قطع می کنیم.
@Manahejj
🌀 درآمد حوزه از هزاران رقبه وقفی خود در حد صفر است
👤 آیت الله اعرافی
🔹 مدیر حوزه های علمیه در دیدار با نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم #احیای_موقوفات حوزه گفت: خوشبختانه با تاسیس دفتر وقف و منابع پایدار در مدیریت حوزه، قدمهای خوبی برای احیای موقوفات برداشته شده است، چرا که امروزه عوائد حوزه از هزاران رقبه وقف خود، چیزی در حد صفر است.
hawzahnews.com/news/873766
@Manahejj
🌀 لزوم پیگیری احیای موقوفات حوزوی
🔹 حضرت آيت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه علمیه استان فارس:
پیگیری موقوفات حوزه های علمیه و احیای آنها یکی از کارهای لازمی است که باید انجام شود همانطور که مدیر حوزه های علمیه هم به بنده می گفت اگر موقوفات حوزه ها احیا شود نیازی به بودجه های دیگر نیست و حوزه علمیه می تواند خودش را اداره کند.
🌐 مدیریت حوزه علمیه فارس
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 در ردیف مراجع 📱 اپلیکیشن «ایوا» بخش پرداخت وجوهات: آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی 📌 مناهج: آیا
#اختصاصی
🌀 حفظ حریم مرجعیت
🔹 پیش از این، در پرونده «سودای مرجعیت» گفته شد:
در اپلیکیشن ایوا نام استاد محمدجواد فاضل در ردیف مراجع درج شده است برای پرداخت آنلاین وجوهات!!
منبع
🔹 در نسخه جدید این اپلیکیشن، نام ایشان حذف شده است. این کار به یقین به نفع حفظ حریم و حرمت مراجع خواهد بود و جای #قدردانی دارد.
🔹 همه ما موظفیم به حفظ حرمت مراجع معظم.
〰〰〰〰〰
📌 گاهنامه (پرونده ششم مناهج) با موضوع سودای مرجعیت را از لینک زیر پیگیری کنید:
https://eitaa.com/manahejj/1410
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مقاومت دو روزه طلاب در برابر اغتشاشگران
🎥 حوزه علمیه طباطبایینژاد اصفهان
🔹 گزارشی از جزئیات مقاومت دو روزه در برابر اشرار برای حفظ جان ۱۵۰ طلبه قرآنپژوه اصفهانی در مدرسه علمیه طباطبایینژاد اصفهان
@Manahejj
🌀 امام جمعه همدان، دفتر کار نوسازش را به «مرکز تخصصی تربیت کودک و خانواده» اختصاص داد
📝 امام جمعه تراز انقلاب
🔹 حجتالاسلام والمسلمین شعبانی که امروز در شورای فرهنگ عمومی، دفتر کار خود را در سه طبقه و در مکانی مناسب به امر آموزش تخصصی دینی کودک و خانواده اختصاص داد دفتر کار خود را به محلی #قدیمی و #کوچکتر انتقال داد.
🔹 وی همچنین سال گذشته از استفاده از خودروی #ماکسیما امتناع کرد و این خودرو را به استانداری همدان بازگرداند. این دو حرکت امام جمعه جوان که کمتر از یکسال است به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان منصوب شده است بسیار مورد توجه و تحسین مردم همدان قرار گرفته است.
#امام_جمعه_تراز
#روحانیت_الگو
@Manahejj
🌀 معضل مسکن طلاب
📝 پرونده دوازدهم مناهج
🔹 دوازدهمین #پرونده مناهج به «معضل مسکن طلاب» اختصاص دارد. همواره دغدغه سرپناه یکی از جدیترین نگرانیهای معیشتی طلاب است؛ چراکه ارتباط بسیار زیادی با رشد علمی طلاب دارد. طلبهای که حتی قدرت تأمین اجارهبهای ماهیانه یک منزل کوچک با کمترین امکانات را ندارد چگونه میتواند با فراغ بال و تمرکز به علمآموزی روی بیاورد؟! بر این اساس برخلاف زعم عدهای، باید پیگیری امور معیشتی طلاب نیز در کنار سایر امور اولویتدار حوزه و روحانیت جدی گرفته شود تا خدایناکرده حوزه و روحانیت گرفتار رکود یا عقبگرد نشود. چراکه کم نیستند طلاب و حتی اساتیدی که بخاطر معضل تأمین مسکن یا درس و بحث را به کل رها کردند و یا تمرکز لازم را ندارند.
🔹 در این پرونده سعی میشود به موضوعات ذیل پرداخته شود:
➖ خانه سازمانی طلاب و شهرک مهدیه
➖ مسکنسازی مرکز خدمات برای طلاب و اساتید
➖ مهاجرت معکوس طلاب
➖ نقاط قوت و ضعف منازل طلاب در پردیسان
➖ و ...
🔹 همچنین دست تکتک عزیزانی که با یادداشتها و نظرات خود همواره یاریگر مناهج هستند را میفشاریم و مشتاقانه منتظر بذل توجهشان هستیم.
📌 گفتنی است این سومین پروندهای است که مناهج به موضوع «معیشت طلاب» میپردازد. پیش از این نیز از زوایایی دیگر به این موضوع پرداخته شده است:
🔻 پرونده شماره 1⃣ «پیشنهاد تغییر نظام شهریه»:
https://eitaa.com/manahejj/639
🔻 پرونده شماره 9⃣ «لزوم احیای موقوفات حوزوی»:
https://eitaa.com/manahejj/1755
📲 یادداشتها و نظرات خود را برای این نشانی ارسال کنید:
@Manahejj_Admin
〰〰〰〰〰
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
@Manahejj
🌀 ترس رضاخان از مدرس
🔹 در هر رژيمى يك انسان اگر پيدا بشود، متحول میكند كارها را. رضاشاه از مدرس میترسید، آن قدری که از مدرس میترسید، از دزدهای سر گردنه نمیترسید! از تفنگدارها نمیترسید. از مدرس میترسید، که مدرس مانع بود از اینکه یک کارهای زشتی را انجام بدهد، و آخر مدرس را گرفت و کشت.
📌 مناهج:
۱۰ آذر سالروز شهادت مرد میدان مبارزه علیه ظلم «شهید سید حسن مدرس» تسلیت باد.
به یقین شهید مدرس الگو و اسطورهای است برای روحانیت ادوار مختلف تاریخ.
#روحانیت_الگو
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 م.ر:
سلام...
موضوع مسکن واقعا موضوع مهمیه؛ من خودم طلبه هستم و متاهل؛ دو ماه از وقت خونه م باقی مونده و با این قیمت رهن و اجاره های بالا واقعا خونه پیدا کردن خیلی مشکل شده...
وقتی به مسئولین هم در مورد معیشت و مسکن و ... صحبت کنی میگن ساده زیست باشید؛ علمای قدیم اینطور بودند و اینطور زندگی میکردند !! در حالیکه خودشون...!!
بنده خودم برای مخارج منزل در هفته دو سه روز کارگری میکنم. خیلی طلبه های دیگه رو هم می شناسم که کارگری میکنن...
خب با این اوضاع واقعا میشه درس خوند؟ عالم شد؟ مجتهد شد؟
معیشت طلاب با سواد و علم طلاب رابطه مستقیم داره؛ طلبه ای که برای مخارج زندگی مجبوره دو سه روز در هفته کار کنه انصافا وقت کافی برای درس خوندن داره ؟!
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 «فراخوان ایده»
📝 قابل توجه طلاب مدارس علمیه قم
🔹 «طلیعه»
طرح فراخوان ایده ازطلاب جوان مدارس علمیه در راستای تبیین و گفتمان سازی و عملیاتی کردن افق های بلندمطرح شد، در بیانیه گام دوم انقلاب است.
🔹 «هدف»
این کار از سوئی، نشان از تقویت روحیه مشورت پذیری مدیران حوزه و توجه به رجوع به افکار عمومی درحوزه است و از جهتی عامل تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری طلاب در رابطه با مسائل مهم و راهبردی مرتبط با انقلاب اسلامی و حوزه علمیه است.
🔹 «مطالبه»
طلاب می توانند ایده های خود را به صورت انفرادی یا گروهی در قالب های طرح مکتوب، اینفوگرافی، فیلم مستند، مصاحبه و گفتگو با صاحب نظران و ... برای ما ارسال نمایند.
🔹 «نتیجه»
تشکیل بانک ایده و استفاده از آن در سیاستگذاری های آتی در حیطه مدارس استان قم از نتایج مشارکت طلاب خواهد بود.
@Manahejj
🌀 به بهانه برگزاری اجلاسیه منطقهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در #اصفهان
📝 درخواست بیش از ۶۰ نفر از #فضلای_جوان حوزه علمیه #اصفهان برای دیدار با ریاست جامعه مدرسین
🔹 متن درخواست:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مسئول امور فضلاء اصفهان
با توجه به اینکه اصفهان میزبان نهمین اجلاسیه منطقهای جامعه مدرسین در ۱۳ و ۱۴ آذر ماه میباشد، لذا خواهشمندیم جهت آشنایی با نقطه نظرات و اندیشه های حضرات میهمان خصوصا آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و استفاده از بیانات و راهبردهای سروران گرامی و انتقال دیدگاهها جلسه ای برای فضلای حوزه علمیه اصفهان ترتیب داده شود، چرا که این سربازان انشاءالله در آینده ای نه چندان دور خود فرماندهای میشوند که گوشهای از این جنگ، بدانها سپرده میشود و آموزش سنت سلف صالحش در آن هنگام دیر است، لذا مجدا درخواست داریم جلسهای در این جهت با حضور آن سروران مهیا شود چراکه بهترین روش انتقال تجارب راه رفتگان، ملاقات از نزدیک و بی واسطه است.
والسلام علیکم
جمعی از فضلای اصفهان
۹ آذر ۱۳۹۸
@Manahejj
🌀 وقتی طلاب جوان از قم اخراج میشوند
📝 چندخطی در باب مهاجرت معکوس و نابهنگام طلاب
🖋 احسان ناصری
🔹 مقصد مهاجرت در حوزه و برای طلبهها معمولا قم است و در مواردی حوزههای مرکز هر استان. از مراکز استانها که بگذریم، عموم طلاب برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر قم را انتخاب میکنند. قمی که فضای علمی آمادهای برای تحصیل دارد.
مهاجرت به قم برای طلابی که شرایطش را داشته باشند امر مطلوبی است. طلبهای که در قم درس میخواند هم به لحاظ علمی قوت پیدا میکند و هم در ضمن تحصیل فرصت خودسازی و تعلیم نفس می یابد.
مهاجرت معکوس هم پسندیده است بلکه برای غالب طلاب به حکم آیه نفر واجب است لکن اگر به موقع انجام نشود ثمراتی که در آیه ذکر شده و هدف طلاب از مهاجرت به قم را تامین نمیکند.
طلبه باید در دوره ثمردهیاش به شهر خود رجوع کند. طلبهای که به لحاظ علمی از پس سؤالات شهر خودش بربیاید، سردوگرم روزگار را چشیده و تجربهای اندوخته باشد تا در تعامل با مردم طوری عمل کند که شایستگی نمایندگی دین خدا را داشته باشد. در مدتی هم که در قم بوده مراتبی از تهذیب را سپری کرده و عامل به «فلیبدا به تعلیم نفسه» بوده باشد؛ بالاخره این شخص قرار است امام مردم شود.
شاید عموم طلاب پس از گذراندن سطح چهار حوزه (با یکی دو سال اغماض) به این مراحل رسیده باشند؛ لذا مهاجرت معکوس اگر قبل از این دوره رخ دهد نتایج مطلوبی ندارد.
🔹 اما تابستان امسال، تابستان عجیبی بود. قیمت اجارهبهای مسکن به شکل سرسامآوری بالا رفت و بسیاری از نهالهای حوزه که آمده بودند تا درخت تنومندی شوند و سپس -به حکم قرآن- به شهرشان بازگردند از پس اجاره مسکن و هزینه رهن خانه برنیامدند. حالا طلبهای که بار علمیاش را نبسته لاجرم باید برگردد. این برگشت عموما با شکست روحی هم همراه بوده و حس ناتوانی در طلاب جوانی که مجبور به بازگشت شده بودند نیز ایجاد کرد. این دیگر نهال فروشی نبود، این اخراج نهالها به اجبار زمانه از باغستان حوزه علمیه قم بود که میتوانست تدابیری از پیش برای آن اندیشید اما به هر دلیل هیچ اتفاقی نیفتاد...
〰〰〰〰〰
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
#اختصاصی
🌀 ساخت خانه سازمانی
📝 شهرک مهدیه
🔹 مسأله #خانه خیلی مهم است. اگر این شهرک مهدیه به نتیجه برسد و بشود خانه سازمانی به طلاب داد -یعنی شما بتوانید مثلا در قم پنج هزار، ده هزار خانه [سازمانی] داشته باشید- واقعا خیلی از مشکلات حل خواهد شد. منتها باید زمان معین بشود و الا یکی بخواهد بیاید در این خانه سازمانی مدت زیادی ساکن بشود صحیح نیست.
📌 مناهج:
امروز شهرک مهدیه پس از ۱۹ سال از سخنان رهبر معظم انقلاب چند خانه دارد؟!
چقدر به این مسأله مهم (خانه سازمانی) اهمیت داده شده است؟!
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه
📝 گزارش میدانی
🖋 احسان ناصری
🔹 ساعی میگفت اکثر محلههای مهدیه همینطور است. بعضی از خانهها نزدیک دو سال است که خالیاند. بارها به مدیریت شهرک مراجعه کردهام و علت را جویا شدهام. میگویند این خانهها احتیاج به تعمیر دارد و ما هم هزینه تعمیر اینها را نداریم...
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه
📝 گزارش میدانی
🖋 احسان ناصری
🔹 شهرک #مهدیه از مفیدترین و پرخرجترین خدمات حوزه به طلاب است. اما همیشه ابهامات و سوالات زیادی دربارهاش وجود داشته است. چندی پیش تعداد قابل توجهی از اعضای #مناهج که ساکن مهدیه هستند خبر دادند که بسیاری از خانههای مهدیه خالی از سکنه هستند! خیلی عجیب بود. در این وانفسای مسکن، خانههای خالی هم در مهدیه وجود دارد؟!
برای اینکه از ماجرا سردربیاورم با یکی از این اعضا قراری گذاشتم تا خانههای خالی را نشان دهد.
🔹 قرارمان محله شهید غفاری بود؛ جلوی مسجد پیامبر اعظم. ۸:۳۰ صبح رسیدم مهدیه. اتاقک نگهبانی ورودی شهرک را رد کردم. همان ابتدای شهرک مجموعه مدیریت مهدیه قرار گرفته است؛ نمیدانم چرا محوطه و اطراف آن به این حال و روز افتاده است؟ از هرجایی فکرش را بکنید گیاهی بیرون زده بود. سر بعضی از کوچهها مصالح ساختمانی رها بود؛ گویی ماسهها در کوچه و خیابان شهرک تجمع اعتراضی کرده بودند.
🔹 به محله شهید غفاری رسیدم. با آقای #ساعی تماس گرفتم. ساعی همانی است که قرار بود خانههای خالی و اوضاع شهرک را نشانم دهد. البته ساعی نام مستعار است. نمیخواست نامش فاش شود. کار عاقلانهای است.
با ساعی وارد نزدیکترین کوچه شدیم. دری را را نشانم داد و گفت: ببین این خانه خالی است. در زدم، کسی جواب نداد. از دو درب گذشتیم، ساعی گفت: این هم خالی است. زنگ زدم، درب خانه را کوبیدم؛ گویا اینجا هم خالی است. به خانههای مقابل رفتیم. دو خانه دیگر را امتحان کردم، آن دو هم خالی بودند. به کوچه دیگری رفتیم و باز هم همان قصه تکرار شد. بعضی منازل به قدری خالی از سکنه و تردد بودهاند که جلوی در آنها بوتههای گیاه روییده بود.
🔹 بین در بعضی از خانهها کاغذهایی بود. کاغذ را برداشتم و باز کردم. مامور اداره برق یادداشتی گذاشته بود به این مضمون: «سه بار برای قرائت کنتور مراجعه شده و...» در همان محله بیش از ده خانه خالی را نشانم داد.
🔹 ساعی میگفت اکثر محلههای مهدیه همینطور است. بعضی از خانهها نزدیک دو سال است که خالیاند. بارها به مدیریت شهرک مراجعه کردهام و علت را جویا شدهام. میگویند این خانهها احتیاج به تعمیر دارد و ما هم هزینه تعمیر اینها را نداریم...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 همسر طلبه:
من خانم یکی ازطلبهها هستم که خودم هم طلبه هستم.
ماکه مهاجرت کردیم رفتیم شهرستان با اینکه هر دومون میتونستیم ادامه تحصیل بدیم وموفق بشیم. ولی کسانی هستن که مستحق خونههای شهرک مهدیه هستن به داد اونا برسید.
طلبهای که باید درس بخونه و همّ و غمش مسایل دینی باشه میره کارگری که اجاره خونه بده. بعضی شرایط خونههای شهرک مهدیه واقعا خوب نیست بیشتر به درد اساتید وحافظین قرآن و… میخوره بقیه هم هیچی.
اگه امکانش هست بیشتر تحقیق کنید که اونایی که مستحق هستن توی اون خونهها برند.
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 هادی:
ما ساکن مهدیه بودیم، بینی و بین الله انگشت شمار هستند که شرایط ما رو داشته باشند، بنده خودم طلبه هستم، برادرم طلبه است، برادر سوم هم تهران کار میکنه، پدرم فوت کرده، من فرزند بزرگتر هستم، یه خواهر کوچیک هم دارم، تو این شرایط ما رو به زور انداختن بیرون.
... اینها یک طرف، این مسئله که بعضی از خونه ها خالی موندن و به کسی ندادن! هنوز خونه ی ما و خیلی از خونه های تخلیه شده خالی مونده، من نمیگم به من بدند، حداقل طلبه هایی که واقعا محتاجن ساکن بشن.
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
@Manahejj