eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام تسلیت باد 🌀 تعریف مبارزه فرهنگی 💠 امام خامنه‌ای 🔻 امام باقر در دو جبهه مبارزه کرد 1⃣ فکر و اندیشه اسلامی و تبلیغ قرآن و اسلام راستین 2⃣ درگیری و برخورد سیاسی 🔺 مبارزه فرهنگی، فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهت‌گیری انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی تلاش برای عوض کردن ذهنیت مردم و فرهنگ حاکم بر اذهان مردم است تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و همچنین راه را بر حکومت طاغوتی ببندند. و امام باقر این کار را شروع کرد. @Manahejj
🌀 خودانتقادی، نیاز ضروری حوزه علمیه 🖋 عطیه سادات رضوی 🔹 آنچه می‌تواند موجبات پیشرفت هر جریانی را تامین نماید، وجود «نقد و ارزیابی» است و وقتی موضوعی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار باشد، نقد آن ضروری‌تر خواهد بود. حوزه علمیه نیز با توجه به اهمیت و ارزشی که دارد نیازمند نقد است؛ چرا که نقد مسیر اصلاح را باز خواهد نمود. با توجه به اینکه حوزه علمیه، خود خواستگاه انقلاب بوده است، آنان که با انقلاب زاویه دارند خواه ناخواه سالهاست که به سراغ نقد تخریبی حوزه رفته و هدفشان رسوایی آن می‌باشد. بنابراین از کوچکترین خطای حوزویان به عنوان بزرگترین عیب در جهت تخریب حوزه سوءاستفاده می‌کنند. 🔹 حال که حوزه علمیه اینچنین زیر ذره‌بین است آنچه می‌تواند تأثیرات مخرب نقّادان عنود علیه حوزه را رفع نماید، وجود نقادان دلسوز از درون خانواده‌ی حوزه است. متأسفانه گاهی مسؤولین حوزوی -مخصوصا مسؤولین شهرستان‌ها- از ظرفیت نقادان دلسوز آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده و به استقبال نقد نمی‌روند. حیات حوزه‌ها به آسیب‌شناسی به‌موقع آنهاست و اگر این آسیب‌شناسی انجام نپذیرد و یا آسیب‌ها مورد ترمیم قرار نگیرند، سلامت و کارآمدی آن به خطر خواهد افتاد. 🔹 مرزبندی بین دوستان نگران و دشمنان مترصد می‌تواند نگاه حوزویان را نسبت به نقدها تغییر دهد. قطعا برای نقد نیز رعایت برخی اصول ضروری است. دوست دلسوز سیاه‌نمایی نمی‌کند، نقاط مثبت را می‌بیند و در عین حال کاستی‌ها و نارسایی‌ها و ضعف‌ها را نیز گوشزد می‌کند؛ اما دشمن عنود یا جاهلی که ناخواسته در پازل دشمن بازی می‌کنند؛ یکسره فقط ضعف‌ها را انعکاس می‌دهد و بگونه‌ای وانمود می‌کند که هیچ نقطه روشن و امیدی در حوزه باقی نمانده است. نقدی که صرفا گِلِه‌گذاری باشد و توان ارائه‌ی راهکار مناسب نداشته باشد، در دایره‌ی انتقاد مطلوب نمی‌گنجد. برای یک نقد صحیح صرفا نگاه نقّادانه‌داشتن کفایت نمی‌کند بلکه نیازمند نگاه کارشناسانه نیز هستیم. 🔹 نگاه کارشناسانه نگاهی دقیق و عمیق است که بدون غرض‌ورزی و در جهت اصلاح به نقد می‌پردازد؛ برخلاف نگاه نقّادانه‌ی صِرف که تنها هدفش نقد کردن به هر قیمتی می‌باشد. بنابراین منظور از نقد حوزه، نقد شتابزده و عجولانه نیست. حوزه برای نقد نیازمند استراتژی و برنامه است. 🔹 وجود اندیشه‌های نو و ارائه‌ی راهکارهای جدید متناسب با آنچه جامعه با آن مواجه است منجر به تضمین حیات حوزه و پویایی آن خواهد شد و نقد و نظر می‌تواند راه مواجهه‌ی حوزه با این اندیشه‌ها را باز نماید. امروزه اندیشه‌های ناسالم وارداتی خلاء نیاز به اندیشه‌های نو و سالم را پر می‌کنند، در حالیکه اگر طرح اندیشه‌های نو با تمسک به نقد در حوزه پیاده شود این خلاء را خود حوزه پر خواهد کرد و افکار انحرافی اجازه‌ی خودنمایی پیدا نخواهند کرد. @Manahejj
🌀 لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 👤 حضرت آیت‌الله در دیدار حجت‌الاسلام‌ رییس سازمان تبلیغات اسلامی 🔹 شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسأله عزاداری محرم و صفر است. 🔹 ما همانگونه که مشکلات فرهنگی را بیان می کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی ها انتقاد می کنند و تذکرات لازم را می دهند. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
🌀 تاراج تراث مرجعیت 📝 در قامت مرجعیت؛ اما فراری از نام و آوازه 📆 به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری 🖋 علی مهدوی 🔹 برخی از فقهای معاصر در عین عظمت و برجستگی شخصیتی که داشتند؛ اما گمنام و مهجور مانده‌اند و تنها نامشان و فعالیت‌هایی که داشتند جز در لابلای سطور تاریخ، یا در سینه برخی علما، در جای دیگری عیان نیست. حال آنکه حوزه و روحانیت میراث‌دار این بزرگ‌مردانی است که سالها خون دل خوردند تا هم به حوزه علمیه و هم مسلمین جهان خدمت کنند. 🔹 مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری یکی از این بزرگان گمنام است. فقیهی که آوازه و فعالیتش محدود به فقه و اصول نشد؛ گرچه در فقاهت و اجتهاد چیزی کم نداشت. با وجود اینکه شاگرد اساتید تراز اول نجف بود هیچ‌گاه حتی دنبال اخذ اجازه اجتهاد نرفت؛ چه رسد به اینکه دنبال دست و پا کردن مرجعیت برای خود باشد. با این‌حال پس از وفات مرحوم شیخ عبدالکریم حائری(ره) با اصرار مردم قم به یکی از مراجع ثلاث قم بدل گشت. وی براساس تواضع و روحیه دنیاگریزی که داشت همین را هم برنتافت و همزمان برای مرجعیت واحد و متحد آیت‌الله بروجردی بسیار تلاش نمود و در نهایت ردای مرجعیت را بر دوش ایشان انداخت. 🔹 ایشان از همان جوانی به هیچ وجه بی‌تفاوت نسبت به اتفاقات سیاسی و وقایع اجتماعی و سیاسی نبود؛ وقتی جنگ اول جهانی شروع شد و انگلستان شروع به تصرف عراق کرد، صریحا به جنگ استعمار رفت. حتی به دلیل مبارزه با بریتانیا چند سالی هم به سنگاپور تبعید شد. 🔹 تا اینکه بعدها تکیه‌گاه بزرگی شد برای مبارزین انقلابی. هرکجا نیاز به فتوایی برای حمایت از نیروهای مبارز انقلابی بود ایشان ورود می کرد. از حمایت از فداییان اسلام گرفته تا آیت‌الله کاشانی. از مبارزه برای حمایت از حجاب تا ملی شدن صنعت نفت و حتی وجوب شرکت در انتخابات مجلس پس از ملی شدن صنعت نفت. 🔹 حال، روحیات رياست گریزی این مرجع مبارز را مقایسه کنید با افرادی که برای رسیدن به مرجعیت از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛ کسانی که پس از گذشت سالها از وفات پدرشان و با وجود تذکر مکرر مراجع و اصرار بر شکستن مهر و بستن دفاتر، همچنان دفاتر پدرشان را باز نگهداشته اند تا روزی که شاید خودشان به مرجعیت برسند! دیگرانی را اسم نبریم که با نام و آوازه جد مادری شان، دنبال نام و آوازه مرجعیت برای خود هستند. تبعات تلاش این عده‌ی مدعی، برخلاف زحمات و خون دلهای امثال مرحوم آیت‌الله خوانساری، تکثر و تضعیف نهاد مرجعیت است. این افراد به جای آنکه مانند مرحوم خوانساری دنبال اعتلای اجتماعی و سیاسی اسلام باشند، به نام استقلال حوزه از حکومت در هیچ‌ کدام از مواضعی که می‌تواند با حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی، مانع نفوذ و قدرت لیبرال‌ها شود ورود نمی‌کنند و از حوزه علمیه برای خودشان صرفا یک مدرسه فقه و اصول و محملی برای مرجعیت آینده خود ساخته‌اند... 🔻 آن، زحمات تراث همیشه بیدار و مبارز و مرجعیت‌گریز ماست و این تاراج تراث مرجعیت توسط عده‌ای برای سبقت جویی هرچه سریعتر در رسیدن مرجعیت! سبقت‌جویی در تاراج تراث مرجعیت، خیانت به اسلاف و جفا در حق اخلاف است. ای کاش برخی می‌شکستند مُهرها را قبل از اینکه شکسته شود مِهرها! و ای کاش می‌بستند دفاتر را قبل از آنکه بسته شود دفتر اعتبارشان! گیرم پدر تو بود... از فضل پدر تو را چه حاصل! گیرم نوه‌ی فخر زمانی... مانده است تا که طریقتش بدانی. 📌 پ.ن: با اقتباس شرح حال آیت الله خوانساری از ویکی فقه. @Manahejj
👓 حکایت اجازه‌نامه اجتهاد آیت‌الله محمدتقی خوانساری آیت‌الله خوانساری هیچ‌گاه در گرفتن اجتهادنامه خود از اساتیدش کوششی نکرد. اما آقا ضیاء عراقی -که بارها مقام این شاگردش را ارج نهاده و گفته بود: «حفظ مقام و نگهداری شؤونات آقای خوانساری را مانند علمای متأخر بر خود فرض می‌دانم» هنگامی که بعدها آقای خوانساری به ایران بازگشته بود، اجتهادنامه وی را از نجف برایش فرستاد. @HozeTwit
📠 نظرات اعضا: 💬 طلبه: سلام خدا قوت ممنون از شما که صدای ما طلاب هستید یه خواهشی دارم ازتون که لطفا پیگیر اصلاح امتحانات ما باشین که چرا نتایج اینطوری شده؟ الان از هر طلبه ای میپرسی میگه فقط تو یک الی سه تا درساش قبول شده. چه وضعشه مگه طلاب بیکارن؟؟ اینهمه تو حوزه ها گفته شده که قدر فرصت و وقت خود رو بدونید،پس چرا مسولان حوزه وقت و فرصت وزندگی باارزش طلبه رو ...؟؟ الان تو این وضع گرونی طلبه نمیدونه درس بخونه یا کار کنه خصوصا اونایی که متاهل، مستاجر و بچه دارن. الان خود بنده بخاطر وضع معیشت بد زندگیم تمام تلاشمو کردم امتحانات تیرماه قبول بشم تا شروع دوباره کلاس ها برم سرکار حداقل وضع معیشتی خوب باشه ولی بااین نمرات مجبورم دوباره وقت و فرصتی که میتونست برایم خوش آیند باشه بازم دوباره صرف امتحانات بکنم.. مگه ما زن وبچه نداریم؟ مگه آینده نداریم؟ به‌ مسوولین میگیم تو امتحانات سوالمون پرید یا نمره فلان شده میگه اشکال نداره مرداد ماه دوباره امتحان میدین اینقدر راحت میگند... مگه فرصت و وقت ما بی ارزشه...؟؟ لطفا تا امتحان مرداد ماه کاری کنن حداقل درست اصلاح کنن حتی الامکان فشار امتحانات مرداد ماه کم باشه تو رو خدا به مسئولین بگین بفکر باشن،،، 📌 مناهج: شبیه به پیام فوق برای مناهج بسیار ارسال شده؛ جا دارد وقتی امتحانی به شکل مجازی آن هم تستی برگزار می‌شود اولا کلید امتحانات منتشر شود در ثانی نمرات طلاب با این همه تاخیر و غیر شفاف منتشر نشود... درست است که امتحانات مجازی اولین تجربه برای حوزه علمیه بوده و طبعا اختلالات و مشکلاتی بوده؛ اما ان‌شآءالله تدبیری اتخاذ شود که آزمون مرداد ماه هم شفاف برگزار شود هم بدون کوچکترین نقص. حقیقتا پس از آزمون مرداد نمی‌توان به طلاب گفت اشکال ندارد شهریور یک امتحان دیگر از شما خواهیم گرفت!! ممنون از زحمات همه مسؤولین @Manahejj
🌀 عکس‌العمل شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به فتوای مراجع درباره وام ودیعه مسکن 📝 وام ودیعه مسکن در قالب عقد مرابحه ارائه می‌شود 👤 «مصباحی مقدم» عضو شورای فقهی بانک مرکزی 🔹 با توجه با آرای مطرح شده در شورای فقهی، نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شد. 🔹 نحوه پرداخت به صورت عقد مرابحه خرید کالا و خدمات خواهد بود. 🔹 مستاجران پس از دریافت تسهیلات می‌توانند نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند که یکی از این خدمات می‌تواند مسکن و محل سکونت تلقی شود. 🔻 غیر شرعی بودن تسهیلات با سود بیشتر از ۴ درصد مرتبط با قرض است اما تسهیلات عقد مرابحه خرید کالا جزء زیرمجموعه قرض تلقی نخواهد شد. 📌 پ.ن: پیش از این چندتن از مراجع عظام، وام ودیعه مسکن را مصداق ربا دانسته بودند و در آن اشکال کرده بودند. fna.ir/eyv0uk @Manahejj
🕋 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج 🔻بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 🔹️ موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم می‌آمیزد. این محرومیّت، کوته‌مدّت است و بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی بقیع (علیهم‌السّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم. 🔸️ حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همه‌ی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند. 🔹️ تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ی حج، حج‌گزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمی‌آورد. 🔸️ حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهم‌ترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند. 🔹️ امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم» معرّفی میکند، و از او وظیفه‌ی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»، «وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا»، «فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر» و «لا تَتَّ‌ـخِذوا عَ‌ـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»(۶) را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم»(۷) صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشت‌ساز، هرگز نباید از منظومه‌ی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود. 🔸️ امروز بیش از همیشه زمینه‌ی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است. 🔹️ امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پول‌محور و سرمایه‌داری طبقاتی و تبعیض‌آمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است. 📝 ادامه👇 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127 @Manahejj
🌀 به داد طلاب بی‌سرپناه برسید 📝 بلاتکلیفی شهرک مهدیه 🖋 ناصر میرزایی 🔹 از ابتدای ورود آیت‌الله اعرافی به عرصه مدیریت حوزه علمیه یکی از اتفاقات خوبی که توسط ایشان پیگیری و دنبال شد بحث اخراج ساکنین غیر مجاز شهرک مهدیه بود. شاید رقمی بالغ بر ۹۰۰ واحد مسکونی از خانه‌های شهرک مهدیه در آن زمان، ساکنین غیر مجاز بودند!! افرادی که بعضا بالای ۲۰ سال از سکونتشان در مهدیه می‌گذشت؛ یعنی دقیقا بیش از ۴ برابر زمان قانونی. با زحمات آیت‌الله اعرافی و مجموعه مدیریت شهرک مهدیه تعداد قابل توجهی از این افراد اخراج شدند. 🔹 اما سوالات زیادی هنوز مطرح است که در وهله اول متوجه مدیر شهرک مهدیه «مهندس عرب» است. آیا هنوز طرح اخراج ساکنین غیر مجاز دنبال می‌شود؟! آیا حواسمان هست در این وانفسای گرانی‌های افسارگسیخته اجاره‌بها در قم، چه تعداد از طلاب نخبه و درس‌خوان و آینده‌دار دارند با مصائب نداشتن اجاره‌بها دست و پنجه نرم می‌کنند و چه تعداد در اوج علم‌آموزی مجبور به رها کردن قم و بازگشت و به شهر و دیار خود هستند؟! ❓ براستی چرا در شهرک مهدیه باید هنوز ساکن غیر مجاز داشته باشیم؟! چرا برخی هنوز از دهه ۸۰ در مهدیه ساکن هستند؟! یکی دیگر از مسائلی که واقعا برای نگارنده سؤال است این است آیا در شهرک مهدیه هم پدیده داریم؟ هستند افرادی که با «توصیه» ساکن شوند یا با «توصیه» بیش از حد مجاز بخواهند بمانند؟! اصلا نماز و روزه‌ی افرادی که ساکن غیر مجاز هستند صحیح است؟! چرا برخی ساکنین مهدیه ماشین ۲۰۰ میلیونی دارند؟ واقعا این افراد، مستحق سکونت در مهدیه هستند؟ چرا برخی که در شهرستان یا همین قم و پردیسان خانه دارند باید ساکن مهدیه باشند؟ اطلاعات شما ناقص است یا مشکل جای دیگری است؟! 🔹 امروز اگر در شهرک مهدیه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساکن غیر مجاز داشته باشیم و اضافه بر این حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه هم داشته باشیم یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ طلبه و خانواده طلبه‌ای که لیاقت سکونت در شهرک مهدیه را دارند از این نعمت محروم شده‌اند و گرفتار هزار و یک درگیری ذهنی و خانوادگی هستند برای پیدا کردن خانه و فراهم کردن رهن و اجاره. 🔹 جناب مهندس عرب! شاید متن این نوشتار اندکی گزنده باشد؛ اما یقین بدانید دلسوزانه است. در زمان مدیریت آیت‌الله اعرافی و تیم مدیریت فعلی شهرک مهدیه اتفاقات خوبی شروع شده بود که همه طلاب را متوقع کرده تا کار به نحو احسن و کامل انجام شود؛ نه موسمی و فصلی. 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻 https://eitaa.com/manahejj/2361 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 در دعای سیدالشهدا بخشهایی است که حتی برای عرفای بزرگ مشکل است: ایکون لغیرک ظهور ما لیس لک؟!... این دعا از است که هرکس به قدر خودش استفاده می کند! 💬 امام خمینی قدس سره @HozeTwit @Manahejj
‎⁨دعای عرفه آسان⁩.pdf
1.82M
🌀 نسخه PDF دعای عرفه امام حسین علیه السلام 📝 متن و ترجمه روان دعا @Manahejj
🌀 در عرفه چه طلب کنیم؟ @Manahejj