🌀 هدفمندی نوپای مرکز خدمات
📝 فقر آماری، پاشنهی آشیل هدفمندی
🖋 علی مهدوی
🔸 طرح هدفمندی بیش از دو دهه است که دغدغهی بسیاری از بزرگان از جمله امام خامنهای بوده است.
هدفمندی توسط حجتالاسلام ربانی رئیس پیشین مرکز خدمات حوزههای علمیه جان تازهای گرفت و توسط حجتالاسلام میرمحمدی رئیس کنونی این مرکز، اجرایی شد.
🔹 هدفمندی طرحی است که مساوات در توزیع خدمات و تسهیلات را به سمت عدالت خدماتی و تسهیلاتی میبرد.
بدین معنا که قرار نیست فردی که هیچ کنش علمی، تبلیغی و اجتماعی ندارد، در کنار فردی قرار بگیرد که روز و شبش، در دغدغه و تکاپو برای اسلام و مسلمین خلاصه شده است.
لذا هدفمندی بیشک باید به بهترین نحو اجرا شود؛ وگرنه موجب اتلاف سرمایهها و همچنین کاهش انگیزهها و تبعات دیگر خواهد شد.
📋 محور اجرای هدفمندی
محور اساسی در اجرای درست این طرح و تحقق عدالت، چیزی نیست جز اشراف آماری بر همه اصناف طلاب؛ از علمآموز و استاد و پژوهشگر گرفته تا مبلّغ و امام جماعت و طلاب جهادی و ....
اما براستی دایرهی آماری حوزههای علمیه تا چه حد، غنی و قابل اتکاست؟
📊 آمار طلاب در حال تحصیل
در مورد طلاب در حال تحصیل، تا پایان سطوح عالی، آمارها دقیق و منضبط هستند؛ حتی غیبتها لحاظ میشوند (بررسی اینکه روش حضور و غیاب فعلی درست است یا خیر، مجال دیگری میطلبد؛ در این مجال صحبت از اشراف آماری است)؛
همچنین با تصمیم مرکز مدیریت، طلاب و فضلای درس خارج نیز چندی است با انتخاب «واحد و استاد» روبرو هستند، و از این قشر نیز آماری بسیار حداقلی در دست است؛
📈 آمار اساتید و پژوهشگران
اما در مواجهه با دیگر اصناف طلاب و فضلا، به شدت با فقر آماری مواجهیم؛ برای مثال غالب اساتیدِ مشغول به تدریس، فاقد حکم تدریس هستند؛ در نتیجه در هدفمندی آنها «امتیاز استادی» لحاظ نمیشود!
همین معضل در شناسایی و احصای آمار پژوهشگران حوزوی نیز به چشم میخورد.
📈 آمار مبلغین
به مبلغین که میرسیم فاجعهی آماری ملموستر است:
1️⃣ اولا پراکندگی و تکثر نهادهای تبلیغی؛
2️⃣ ثانیا وجود نهادهای خودجوش اعزام مبلّغ که هیچ رسمیتی برای صدور احکام تبلیغی ندارند (گرچه در عملکرد و تأثیر اجتماعی، اگر از نهادهای رسمی بهتر نباشند کمتر نیستند)؛
3️⃣ ثالثا طلاب و فضلایی که بر اساس رسالتی که بر دوش خویش حس میکنند، خودجوش به تبلیغ میپردازند و هیچگاه دنبال رزومهسازی نبودهاند که اساسا وقتش را هم ندارند؛
4️⃣ رابعا مبلغین مجازی که این قشر با وجود حمایتهای جزئی از سوی نهادهای تبلیغی، اما هیچ حکمی برایشان صادر نمیشود و در دایرهی «تبلیغ رسمی» هیچگاه دیده نشده و نمیشوند!!
5️⃣ خامسا #ائمه_جماعات؛
کدام نهاد، متکفل آمارگیری از ائمه جماعات است تا آمار این «قشر در خدمت دین» را به مرکز خدمات ارائه دهد یا مرکز خدمات از آن طلب آمار کند؟!!
🏷 آمار جهادیها و فعالان اجتماعی
میرسیم به جهادیها و فعالان اجتماعی؛
اگر آمار اساتید و مبلغین، حکایت از فقر دارد، آمار جهادیها، زیر خط فقر است و صحبت از آن حکایت از مصیبت است.
نه نهادی، عهدهدار احصای جهادیهاست؛ نه خلوص و غیرت جهادیها هیچگاه اجازه داده دنبال دست و پا کردن رزومه برای خود باشند.
اما هیچیک از این موارد، از مسؤولیت برنامهریزان هدفمندی نمیکاهد و بهانه نمیشود برای نادیدهگرفتن جهادیها و فعالان اجتماعی.
🔖 متصدی آمار
مسؤول مستقیم برای احصای آمار علمی و پژوهشی و حتی فعالیتهای جهادی و اجتماعی «مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم، اصفهان و مشهد» هستند که مکلّفند با جدیت تمام دنبال احصای آمار باشند و به صدد جبران کوتاهیهای گذشته برآیند؛ تا عدالت حقیقی محقق شود و این طرح عالی، به تکامل خود نائل شود و ابتر نماند.
در زمینه آمار تبلیغی نیز لازم است نهادهای تبلیغی با همدلی، یک شورای مرکزی ایجاد کنند؛ تا از این پراکندگی آماری و بلاتکلیفی هرچه زودتر نجات یابیم.
🔺 در این میان، مرکز خدمات صرفا باید نقش بهرهبرداری از آمار را داشته باشد؛ نه تصدیگری در احصای آمار که خطایی راهبردی و خارج از مأموریت مرکز خدمات است.
📌 سخن آخر
گرچه طرح نوپای هدفمندی، روزهای آغازین خود را میگذراند و طبیعی است هر طرح ابتدایی ممکن است با آزمون و خطاهایی مواجه شود؛ از جمله کم و زیادشدن امتیازات، تغییر دستهبندی امتیازات و ...؛ البته بهتر است همه این موارد با #تبیین از سوی مرکز خدمات صورت بگیرد تا ابهام و سوءتفاهمی در ذهن طلاب به وجود نیاورد.
❇️ همچنین آحاد فرهیختگان و نخبگان و اصحاب فکر باید ایدههای خود را ارائه دهند تا بتوان به رشد هرچه بهتر این طرح کمک کرد.
#هدفمندی
#فقر_آمار
#هدفمندی_خدمات
#هدفمندی_مرکز_خدمات
@Manahejj
جوشن کبیر با خط درشت.pdf
408.8K
🌀 دعای جوشن کبیر
📝 نسخه Pdf
📲 ویژه گوشی تلفن همراه
مجموعه رسانه حوزوی مناهج، از عموم شما همراهان و فرهیختگان در این لیالی قدر التماس دعا دارد.
#مراقبه
#جوشن_کبیر
#شب_قدر
@Manahejj
🌀 علی کیست؛ خوارج چه کسانی هستند
📝 خوارج امروز هم هستند!
💠 امام خامنهای
❇️ على، یعنى اسلام مجسّم، یعنى قرآن ناطق، یعنى بزرگترین شاگرد اسلام، به دست ابنملجم کشته شد؛
❓ابنملجم کیست؟
♨️ ابنملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد:
1⃣ اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛
2⃣ ویژگى دومّش این است که هیچکس را قبول ندارد؛ حتّى على را!
على را هم مسلمان نمیداند!
او معتقد است که على سازشکار است؛
او معتقد است که على یک عنصر غیر انقلابى است؛
او به خاطر اینکه على با معاویه در لحظهاى بسیار حسّاس و خطیر و به خاطر ضرورتى بزرگ جنگ را به آتشبس کشانید، [با علی] مخالفت میکند.
آیا انگیزهى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت،
🔻 امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگترینِ مسلمانها را متّهم به سازشکارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّىخواهى و انقلابیگرى است.
🔻 با نام اسلام، با نام قرآن، با نام انقلابى بودن، با نام پارسایى و پایبندی به اسلام و اخلاق اسلامى، با نام قاطعیّت، مسلمانترین، پارساترین، قاطعترین، مفیدترین، ارزندهترین و بزرگترین پیروان اسلام را به خاک و خون میکشد.
🔻 #خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و #امروز هم هست.
🔻 ... با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنىکردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن.
📅 ۲۴ مرداد ۱۳۵۸
#امام_علی
@Manahejj
🌀 جای خالی آمار در تبلیغ روحانیت و تأثیرات آن
🖋 هادی چیت ساز
🔸 آمار و آمارگیری، نشاندهنده وضع موجود و چراغ راه حرکت به سمت وضع مطلوب و مقصد است؛ چون خودآگاهی فرد و سازمان را بالا میبرد.
هرچه آمارهای سازمانی از زاویههای مختلف دقیقتر و بروزتر باشد، آگاهی آن مجموعه به ضعفها و قوتهایش بیشتر خواهد بود؛ در نتیجه پیشرفت آنها سریعتر و بهتر شکل میگیرد.
🔹 یکی از فعالیتهای اصلی روحانیت، تبلیغ است. اما آیا برای سازماندهی تبلیغ روحانیت اعم از اعزام مبلغ، محتواهای بیان شده و سایر مسائل مرتبط، آمار منسجمی وجود دارد؟ مثلا محتواهای مبلغان در دهههای تبلیغی، چه مسائل و موضوعاتی بوده و چقدر با نیازهای روز مخاطب به ویژه منطقه تبلیغی سازگار است؟ آیا مناطقی که نیاز بیشتری به روحانیت دارند، مبلغان بیشتری هم داشتهاند یا برعکس است؟
خدمات اجتماعی در کنار فعالیتهای تبلیغی، چه جایگاهی داشته است؟
🔹 اما اولا باعث تعجب است، ولی حقیقت دارد که اثری از آمار دیده نمیشود و تمام اطلاعات تبلیغی برای رسانهها و حتی نهادهای تبلیغی دیگر محرمانه است، در صورتی که فقط مسائل امنیتی باید محرمانه باشند. ما نمیگوییم تمام اطلاعات منتشر شود، اما آمار بسیاری از مسائل باید منتشر شود تا مبلغان و مخصوصا گروههای تبلیغی نسبت به حرکتشان و آیندهی پیش رو، نگاه بهتری داشته باشند.
قطعا آمارهایی نزد نهادهای اعزام مبلغ وجود دارد که دانستن آنها برای مسئولان مربوطه و مبلغان دارای اهمیت است...
🔹 ثانیا انتشار آمار موجب شفافیت است و حکایت از کارنامهی هر نهاد تبلیغی دارد.
🔹 ثالثا ظاهرا تصمیمات و برنامههای تبلیغی مسئولان چندان با آمار مرتبط نیست، یا حداقل ما فرق چندانی تا کنون احساس نکردهایم. مثل تغییر در شیوه اعزام یا تغییر در کیفیت محتواهای ارائه شده مبلغان.
برخی گمان میکنند انتشار اطلاعات و روشن شدن نقاط ضعف، بهانه برای دشمنان و رسانهها خواهد شد. این مطلب اگر درست هم باشد، ولی عدم شفافیت، اوضاع را بهتر نمیکند بلکه با برخی اطلاعات ناقص و صوری، ممکن است دچار اشتباه محاسباتی نیز بشویم.
🔻 ما چارهای نداریم از اینکه درد ابتدایی عدم شفافیت را بپذیریم تا درمانگری و رسیدن به تبلیغات مطلوب را آغاز کنیم.
#آمار
#فقر_آمار
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 فقر شدید آمار در حوزه
📝 برشهایی از کتاب مسابقه
🔸 یکی از کارهایی که در سازماندهی حوزه لازم است، آمارگیری است، که من اشارهای کردم وسط صحبت دوستان. ما از حوزه آمار درستی نداریم.
♨️ به طریق اولی، آنوقت از مجموعهی روحانیت در کشور آمار درستی نداریم:
➖ تعداد روحانیون در کشور،
➖ حدود تحصیلی اینها،
➖ میزان فضل اینها،
➖ تواناییهای تبلیغی اینها،
➖ تأثیرگذاری اینها در محیطشان؛
🔻 اینها چیزهایی است که اصلاً در آمارهای ما، در اطلاعات ما منعکس نیست؛ ما آمارگیری نداریم.
🔹 آمارگیری هم یک دانش است. یکی از کارهایی که باید حتماً انجام بگیرد، #سریع هم باید شروع بشود و چند سال هم طول خواهد کشید، اما برکاتش خیلی زیاد خواهد بود، همین مسئلهی آمارگیری است.
➖ از طلاب حوزه،
➖ از سطوحشان،
➖ از مقدار و اندازهی درکشان از درسی که خواندهاند،
➖ پیشرفت تحصیلیشان،
از اینها آمارگیری داشته باشیم، بدانیم زیردست مجموعهی مدیریت حوزه چیست، با چی میخواهد کار کند. این کمبود را هم ما داریم که البته آنوقت دنبال آمارگیری، نظام ارزشیابی پیش میآید؛ این هم یکی از چیزهائی است که در مسئلهی سازماندهی عرض میکنیم.
📗 کتاب حوزه و روحانیت (بیانات امام خامنهای)، بخش دوم، فصل سوم
📌 مناهج:
⏱ مطلب فوق، مطالبهی امام خامنهای از مدیریت حوزههای علمیه در سال ۱۳۸۶ است؛ یعنی ۱۵ سال پیش!
با این حال، همچنان گرفتار عدم آمار همهجانبه و قابل اتکا هستیم....
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کامل کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
#فقر_آماره
#آمار_حوزه
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◼️ درگذشت همسر حضرت آیت الله جوادی آملی
◾️ حاجیه خانم بانو سکینه روحی همسر مکرمه حضرت آیت الله جوادی آملی امروز به دلیل بیماری درگذشت.
◾️ رسانه حوزوی مناهج مصیبت وارده را به حضرت آیت الله جوادی تسلیت میگوید.
◾️ اخبار تکمیلی از مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحومه متعاقبا منتشر میشود.
@Manahejj
🌀 برای یکدیگر بنالیم
📝 خداوند غیور است
❇️ رأس همه حاجات، درخواست سلامتی و تعجیل در فرج آقا و مولایمان حضرت حجت ارواحنا فداه؛
نالهی فراق، نالهی یتیمی و دورماندن از اصل و ریشه و هستی خویش
❇️ دعا برای سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان
❇️ دعا برای نصرت شیعیان و مسلمین و مستضعفین سراسر جهان مخصوصا مردم یمن، بحرین، سوریه، فلسطین، لبنان و ....
❇️ دعا برای خوشبختی و عاقبت بهخیری همه دختران و پسران این سرزمین
❇️ دعا برای بیماران و مقروضین
را از خاطر نبریم.
💠 مجموعه رسانه حوزوی مناهج نیز ملتمس دعای خیر تکتک شما همراهان و فرهیختگان عزیز است.
#دعا
#شب_قدر
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
جوشن کبیر با خط درشت.pdf
408.8K
🌀 دعای جوشن کبیر
📝 نسخه Pdf
📲 ویژه گوشی تلفن همراه
مجموعه رسانه حوزوی مناهج، از عموم شما همراهان و فرهیختگان در این لیالی قدر التماس دعا دارد.
#مراقبه
#جوشن_کبیر
#شب_قدر
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اعمال شبهای قدر
❇️ از یاد مولانا و امامنا صاحب العصر و الزمان ارواحنا فداه و دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرتش غفلت نکنیم.
@Manahejj
🌀 مدیون امام و شهدا
🔹 در این شب قدر، امام امت و بنیانگذار جمهوری اسلامی خمینی کبیر قدس سره را از یاد نبریم چراکه بسیار مدیون این فقیه عالی مقام و بزرگمرد عرصهی مبارزه با طواغیت هستیم.
همچنین یاد کنیم از شهدای والامقام
انشاءالله حق تعالی بر علو درجات ایشان بیفزاید و ما را پیرو راهشان و از زمینهسازان ظهور حضرت حجت بن الحسن العسکری ارواحنا فداه قرار دهد...
دعا برای شیعیان و مردم افغانستان، پاکستان، یمن، فلسطین، سوریه و همه مستضعفین سراسر عالم را فراموش نکنیم.
همچنین دعا برای خنثیشدن مکر شیاطین در منطقه و نابودی اسرائیل و استکبار جهانی.
برای هم دعا کنیم.
التماس دعا...
@Manahejj
🌀 اعلام مراسم اقامه نماز و تشییع و خاکسپاری همسر حضرت آیت الله جوادی آملی
@Manahejj
کتابخوانی-بخش 14.pdf
1.27M
🌀 قسمت چهاردهم محدوده مسابقه
📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ موضوعات این قسمت:
➖ ضرورت ساماندهی تشکیلاتی حوزه
➖ ارکان و ساختار حوزه
➖ شورای عالی
مدیریت
➖ دفتر طرح و برنامهریزی
➖ جامعه مدرسین
👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید.
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کامل کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
📗 ادامه محدوده بصورت روزانه منتشر خواهد شد.
#متن_کتاب
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 با هر ضربه ضارب یک «یا حسین(ع)» میگفتم
🎥 حجتالاسلام پاکدامن ؛ روحانی جانباز حادثه حرم رضوی
♨️ من در حالت عادی خون میبینم ضعف میکنم آنجا به مدد اهل بیت نه تنها ضعف نکردم بلکه محکم تر میشدم و شعار میدادم
♨️ وقتی ضربات چاقو زیاد شد و جان دادن شهید اصلانی را دیدمبه یاد واقعه کربلا افتادم.
@Manahejj
🌀 خطر جدی کماهمیتشدن مظاهر دینداری در چشم نخبگان!
🖋 علی صدرینیا
🔸 فرض کنید اگر ۱۰۰ نفر در یکی از پارکهای تهران قرار میگذاشتند برای برگزاری یک پارتی عمومی، یا مثلا ۵ نفر با هم قرار میگذاشتند که هر کدام در گوشهای از تهران روی سکویی بروند برای کشف حجاب، یا ۱۰۰۰ نفر در مراسم تشییع یک خواننده جمع شوند، یکدفعه چطور اهالی رسانه همگی جامعهشناس میشوند و تمام صفحات مجازی پر میشود از تحلیلهای فوق تخصصی!! که ببینید جامعه به کدامین سو در حرکت است و مسیر گذشته و حال و آینده کشور را بر اساس همان یک رویداد چند نفره تحلیل میکردند...
❇️ اما حالا فرض کنید که چند هزار نفر از مردم خودشان را به سختی بیاندازند و سحرگاه برای مراسم شبهای قدر راهی قطعه شهدا شوند؛ آن هم مراسمی که بدون هرگونه تبلیغ و اطلاعرسانیای برگزار شده.
❓آیا درباره این پدیده و پدیدههای مشابه بسیار هم اهالی رسانه و جامعه شناسانِ افتخاری و تحلیلگرانِ متخصصِ در همه امور چند خط مینویسند؟!
❓یا وقتی نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر درباره علاقه اکثریت مردم برای حضور در مراسم شبهای قدر منتشر میشود، این موضوع هم محور تحلیلمان میشود یا بی توجه از کنارش رد میشویم؟!
‼️ نمیدانم این چه مرضی است که همهمان را دچار کرده... که آن ۵ نفر و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ نفر به سرعت به چشممان میآید و تبدیل میشود به مبنای تحلیل ما درباره همه اتفاقات جامعه، اما اینگونه اتفاقات معنادار بزرگ که کم هم نیستند را نمیبینیم و از کنارش به سادگی گذر میکنیم!
🗂 #دینداری_مردم
#شب_قدر
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استقبال حیرتانگیز مردم از شبهای قدر
🎥 سیل سرازیر جمعیت به سوی قطعه شهدای بهشت زهرا برای برگزاری احیای شب قدر
❓چرا از کنار آمار حیرتانگیز استقبال مردم از شبهای قدر براحتی رد میشویم؟!
🗂 #دینداری_مردم
#شب_قدر
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 آسیبهای علم ناقص
🖋 م. عقال
یک.
مدتی بود که مسجد محل، مجهز به میکروفون یقهای شده بود و مورد استفاده امام جماعت قرار میگرفت و نمازگزاران نیز میتوانستند اذکار نماز را که توسط امام جماعت ادا میشد بشنوند.
در یکی از روزها پیرمردی که اتفاقا از اهالی ثابت مسجد هم نبود، پس از نماز ظهر و با صدای بلند و به شیوهای که گویی با خود صحبت میکند گفت: «حتما پیامبر جدیدی آمده و دین تازهای آورده است! مگر نماز ظهر هم با صدای بلند خوانده می شود؟!»
روحانی مسجد که انسان خوشمشرب و با سعه صدر بالایی بود توضیح داد که منظور از صدای آهسته در نماز ظهر، مشخصنبودن جوهره صدا است و اگر به واسطه میکروفون صدای بدون جوهر شنیده میشود اشکالی ندارد. البته بعید بود آن پیرمرد به صحبتهای روحانی اعتنایی بکند!!
دو.
معروف است که میگویند هرچیزی وجود ناقصش بهتر از عدم آن است جز علم؛ به عنوان مثال اگر انسان سلامتی ناقص داشته باشد بهتر از عدم سلامتی است؛ ولی در علم اینگونه نیست. دلیل آن نیز روشن است؛ چراکه علم ناقص بی آن که #منطق_تحقیق را به انسان عرضه کند، #منطق_تقلید را از انسان سلب مینماید و اینگونه انسان را تبدیل به موجود بیمنطق محض میکند.
انسانی که علم ندارد حداقل در مقابل عالِم تسلیم است؛ لکن کسی که علم ناقص داشته باشد این پذیرش را نیز نخواهد داشت.
سه.
ای کاش آسیبهای علم ناقص به همان موارد نظیر اعتراضات پیرمرد ابتدای یادداشت، محدود میشد؛ ولی متأسفانه این معضل مرزی نمیشناسد و همانند غده سرطانی، میتواند پیکره جامعه را در بر گیرد؛
برای مثال شخصی که اطلاعات دینی او از عکسنوشتهای موجود در اینستاگرام فراتر نمیرود به راحتی به خود اجازه میدهد درباره علوی بودن یا نبودن جمهوری اسلامی ریش بجنباند و قلم بزند!!
چهار.
و اما برخی از ویژگیهای #ناقص_العلمها:
🔻 ناقص العلمها قابلیت بالایی دارند که بازیچه دست این و آن شوند؛
🔻 به راحتی فریب صحبتهای ظاهرالصلاح را میخورند و به استخدام گویندگان آن درمیآیند؛
🔻 علیرغم آنکه در ظاهر ادعا میکنند چیزی نمیدانند ولی کنشگریهای آنان حاکی از آن است که خود را علامه دهر میپندارند؛
🔻 نسبت به پردهبرداری و محاسبه عیوب خود سست و تنبلاند؛
لکن در میدان پردهدری از عیوب دیگران سر از پا نمیشناسند.
🔻 ثبات فکری ندارند؛ لذا در هر مسألهای موضع متفاوتی دارند؛ تا آنجا که در نگاه کلان به مواضع مختلفشان متوجه میشویم دچار تناقضگوییهای فاحش هستند.
🔻 هیچگاه احتمال نمیدهند که شاید خطا از جانب آنان باشد و همیشه طرف مقابل را مجرم و گناهکار میدانند.
🔻 به راحتی قضاوت میکنند و پس از آنکه سستی و بیمایگی سخنانشان آشکار میشود، آسمان ریسمان به هم میبافند که نکند به غرورشان بربخورد.
🔻 وقتی در مباحثه با آنان به صحبت بزرگان و علما استناد میشود، پای عقل را به میان کشیده و البته منظورشان همان عقل متأثر از علم ناقص خود میباشد.
#علم_ناقص
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: نحوه امتیازدهی طرح هدفمندی مرکز خدمات
💬 طلبه خواهر:
سلام
در رابطه با طرح هدفمندی برای طلاب خواهر
یکی از شرایطی که برا طلاب خواهر گذاشتند اینه که «در هر سه سال باید دو پایه رو بخونید».
به عنوان مثال برا من که سال ۹۷ سطح سه رو تموم کردم و بخاطر بچه، سه سال درس نخوندم این امتیاز رو ندارم.
خوبه که نسبت به طلاب خواهر بعضی شروط با سخت گیری کمتری رو بگذارند.
♨️ متاسفانه شروطی که گذاشتند برا طلاب خواهر و برادر یکسان است!
درحالیکه شرایط یک خانم با یک مرد که فراغ بال خیلی بیشتری داره کاملا متفاوت است.
هدفمندی اگر قرار است موجب تحقق عدالت باشد نباید بین طلبه مرد و طلبه زن شرایط را یکسان و مساوات در نظر بگیرد.
تشکر از کانال خوبتون
💬 حسین:
سلام علیکم
با تشکر از کانال مناهج و دغدغهای که نسبت به مسائل و مشکلات طلاب (که صداشون به جایی نمیرسد) دارید.
بنده که ورودی سال ۸۴ به حوزه هستم، بعد دو سال تحصیل، بخاطر مشکلاتی و اعزام به خدمت سربازی، تا سال ۹۱ انفصال از درس داشتم.
شکر خدا دوباره در سال ۹۱ مشغول تحصیل شدم.
الان در بحث هدفمندی پرداختی مرکز خدمات به مشکل خوردم.
یکی از گزینهها و امتیازات پرداختی این است که در هر ۳ سال حداقل دو پایه باید پیشرفت تحصیلی داشته باشیم.
این چند سال انفصال بنده رو سیستم، عدم پیشرفت تحصیلی لحاظ میکنه!
در حالی که بنده دقیقا هر سال یک پایه گذراندهام، و عدم پیشرفت تحصیلی ندارم.
مرکز خدمات میگه آموزش حوزه درست کنه.
حوزه میگه به ما ربطی ندارد خودشون باید حل کنند.
آیا غیر از این است که با هدفمندی میخواهند حق به حق دار برسه؟
بعضی از دوستان میشناسم چند سال طرح هجرت، یا سر کار و عقیدتی رفته و درس نتونسته بخونه بخاطر مشکل مالی، و بعد از برطرف شدن مشکل مالی دوباره برگشته درس خونده...
تکلیف اینا چی میشه ؟
وقتی ارزیابی و کارنامه سالانه هست، چرا فقط به ورودی سال نگاه میکنند؟
جوری میگن دست ما نیست و سیستمی هست انگار این سیستم کنترل و برنامه ریزی آن دست آدم فضاییهاست!
این منطق و گفتمان و توجیه در حوزه (مثل ادارهجات بیرون حوزه) دردش خیلی بیشتره.
#نظر_اعضا
#هدفمندی
#هدفمندی_مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 امروز جهان در آستانه یک نظم جدید است
📝 آمریکا در همه چیز از بیست سال قبل ضعیفتر شده است
💠 امام خامنهای در دیدار امروز دانشجویان
🔸 امروز جهان در آستانهی یک نظم جدید است. یک نظم بینالمللی جدید در پیش است برای دنیا.
در مقابل نظم دوقطبیای که بیست و چند سال پیش بود، آمریکا و شوروی، غرب و شرق،
و در مقابل نظم تکقطبیای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد بعد از خراب شدن دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی دنیا و حکومتهای سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا دنیای نظم نوین جهانی، نظم تکقطبی آمریکاست. یعنی آمریکا در رأس دنیا قرار دارد.
البته اشتباه میکرد.
♨️ بعد فهمیده بود که روز به روز آمریکا از همان بیست سال قبل، بیست و چند سال قبل روز به روز ضعیفتر شده.
روز به روز ضعیفتر شده. هم در درون خودش، در سیاستهای داخلیاش، هم در سیاستهای خارجیاش، هم در اقتصادش، هم در امنیتش در همهی چیزها آمریکا از بیست سال پیش تا امروز ضعیفتر شده است.
📅 ۱۴۰۱/۲/۶
farsi.khamenei.ir/news-content?id=50095
@Manahejj
🌀 افطار با طعم سکولاریسم حوزوی!!
📝 افطاری با ذائقه استقلال حوزه از نظام!
🔸 مطابق اخبار رسیده، امشب برخی سکولارهای حوزوی و طرفداران جدایی دین از سیاست در یکی از مؤسسات سکولارهای حوزوی، برای افطاری گرد هم آمدهاند.
🔹 همچنین شنیدهها حاکی از آن است که افطاری بهانهای شده برای مرجعگزینی، تصمیمسازی و تصمیمگیری در راستای اهداف پیشین برخی نشستهای خودخوانده حوزوی؛
🔹 خبرها حاکی از آن است که جلسه افطاری مشکوک برخی مدعیان جدایی حوزه از سیاست و اصلاح طلبان حوزوی در مؤسسه فهیم در حال برگزاری است؛
🔻 در این جلسهی افطاری، جمعی از اعضای نشست دورهای اساتید حوزه از جمله آقایان علوی بروجردی، یثربی، فرزند یوسف صانعی، و تعدادی از اعضای مجمع غیر قانونی محققین و مدرسین از جمله ایازی، تعدادی از اعضای دانشگاه مفید و... حضور پیدا کردهاند.
🔻 گفته میشود یکی از اعضای نشست دورهای اساتید میخواهد حوالی عید فطر مرجعیت خود را به صورت گسترده اعلام کند و مقدمات اعلام آن در چنین جلساتی در حال هماهنگی میباشد.
🔹 #حوزه_انقلابی به تمام سکولارهای حوزوی هشدار میدهد که در برابر مرجعسازی و اعلام مرجعیت خودخوانده سکولارها ساکت نخواهد بود و مدعیان استقلال حوزه از نظام و ولایت، آرزوهای خود را مانند پیشینیان خود بر باد رفته خواهند دید.
❇️ از اعضای جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و بزرگان انقلابی حوزه علمیه قم انتظار میرود در برابر بدعتهای سکولارهای حوزوی، مواضع صریح خود را ابراز نمایند.
#سکولارهای_حوزوی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj
کتابخوانی-بخش 15.pdf
2.93M
🌀 قسمت پانزدهم محدوده مسابقه
📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ موضوعات این قسمت:
➖ هدف صحيح از تحول
➖ ویژگیهای مثبت حوزه سنتی
➖ ارزشهای جدید در حوزه
➖ ضرورت برنامهریزی
➖ متولیان تحول
➖ نارساییهای حوزه
➖ و ....
👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید.
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کامل کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
📗 ادامه محدوده بصورت روزانه منتشر خواهد شد.
#متن_کتاب
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
🌀 نرمافزار همراه قرآن نور
شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلقُرءَانُ
ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده،
هُدى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلهُدَىٰ وَٱلفُرقَانِ
راهنماى مردم است و دلايلى روشن و آشكار از هدايت دارد
❇️ قرائت قرآن کریم همراه با جامعترین اطلاعات پیرامون آیات از قبیل قرائت، ترجمه، تفسیر، احادیث، شان نزول و ....
📲 همگی در نرمافزار همراه قرآن نور:
https://noo.rs/qr
@Manahejj
🌀 مسابقه بزرگ کتابخوانی
📝 آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ با جوایز نفیس
📖 منبع آزمون:
کتاب حوزه و روحانیت (چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی)؛ بخش دوم کتاب
❇️ تاکنون بیش از هزار نفر، ثبتنام کردهاند و خود را برای یک آزمون جدی آماده میکنند...
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
♨️ نتایج بر حسب نتیجه آزمون هست؛ نه قرعه کشی.
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
51.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 فیلم کامل بیانات امام خامنهای در دیدار جمعی از دانشجویان
📝 متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50102
❇️ این بیانات، نکات مهم زیادی دارد.
#امام_جامعه
@Manahejj