11.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 شاخصهای رؤیت هلال ماه
🎥 توضیحاتی بسیار مفید راجع به رؤیت هلال
🔻 انواع ماه قمری
🔻 اصطلاحات علمی درباره رؤیت هلال
🔻 چرا برخی کشورها زودتر از ایران، عید فطر اعلام میکنند
🔻 و ...
@Manahejj
🌀 شهید مرتضی مطهری، طلبهای جامع
🖋 بیبی معصومه سجادی
🔸 مرتضی مطهری طلبهای بود که خداوند کریم، به ایشان ۶۰ سال فرصت (عمر) داد. او تا ۳۱ سالگی این فرصت را، به آموختن علوم اسلامی، تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه اختصاص داد.
🔹 شهید مطهری درسهایش را عمیق میخواند تا بفهمد و بعد دربارهی آن تفکر میکرد و پس از فهمیدن، با تهذیب نفس آن فهم را صیقل میداد، برای همین او دارای قوّت فکری و اندیشهای قوی شد.
🔹 وقتی درس هایش را خوب فهمید، از ۳۱ سالگی وارد میدانهایی شد که کسی وارد نشده بود و ورود به آن عرصهها برابر بود با چالش علمی عمیق، وسیع و تمامنشدنی. شهید مطهری در حوزهی علمیه، هم انسان جرأتمند، شجاع، بصیر و با اعتماد به نفسی شده بود و هم مؤمنی که به آنچه از آن دفاع میکرد، یقین پیدا کرده بود.
🔹 او جانانه با قدرت اخلاص، ایمان و علمی که داشت، میدان لیبرالیسم، میدان تفکرات غربی و میدان تفکرات مارکسیسم، میدان خرافات، میدان انحرافات و میدان کجرویهای عقیدتی، میدان التقاط، میدان نفاق، میدان تهاجم فرهنگی غرب و شرق، میدان شبهات را به چالش میکشید و مردم، خصوصا جوانان و نوجوانان را از چنگال مسموم آنها، نجات میبخشید و بر یاران و پیروان آگاهِ امام حاضر خویش، فوج فوج میافزود.
❇️ مرتضی مطهری فهمیده بود طلبهبودن یعنی پاسداری از اعتقادات مردم و کمر همتبستن و پایههای فکری نظام اسلامی را مستحکمکردن؛ و واردشدن به میدان رفع شبهات و مواجهه با عمدهترین سؤالات ذهنیت جامعهی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور. سپس پاسخگویی به آنها براساس منطق قرآنی، تفکر و فلسفهی اسلامی.
برای همین مرتضی سرش در لاک خودش نبود! منزوی و بیتفاوت نبود. بلکه خود به سراغ دانشجوها، مهندسها و پزشکان میرفت. حتی سراغ موضوعات فراتر از این مرزوبوم! سراغ مسئلهی فلسطین!
به دلیل حمایت از فلسطین، ساواک او را به زندان برد آن هم زندان انفرادی.
🔹 مطهری اهل گریه بود؛ نه جلوی ساواک، بلکه در نیمههای شب؛ نزد خداوند خالق و ناظر. برای همین وقتی از زندان آزاد شد قویتر از قبل، رفت سراغ مساجد. مسجد امام الجواد، حسینیه ارشاد که با کمک چند تن از همفکرانش تأسیس کرده بود، مسجد جاوید، مسجد ارک. در مساجد سخنرانی میکرد و رو در رو با مردم سخن میگفت؛ که ساواک مجدداً او را دستگیر میکند. نه بازداشت ساده؛ که با سیلی و شکنجههای سخت ساواک مواجه بود.
🔹 مرتضی مطهری شخصیتی بود که خطر سران سازمان مجاهدین خلق ایران را خیلی زود فهمید و دیگران را از همکاری با منافقین باز داشته بود.
🔹 معلمِ شهید مرتضی مطهری؛ استاد دلسوز و مجاهدِ راه فکر و عقیده اسلامی، این سعادت را پیدا کرد که با شهادت خود، قبولى این مجاهدتِ طولانىمدّت را از خداوند متعال دریافت کند. او به دست کسانی به شهادت رسید که از تبیین و روشنگریهای وی ضربه خورده بودند.
🔹 حال این روشنفکر شهید؛ سخنرانیهای غرّا از نوع تحقیقی و کتب بسیاری با قلمی توانا، برای ما به عنوان حجّت، در مسیر تبیین و روشنگری به یادگار گذاشته است تا به ما بگوید در میدانهای جدید عقیدتی، راه شهادت از مسیر جهادتبیین نیز میگذرد و این عرصهها جای خالی مجاهدِ طلبهی بصیر را با تمام وجود، استمدادگونه، بلند فریاد میزنند.
🔹 روز معلم، روز شهادت متفکّرِ بزرگ جهان اسلام، مجاهد فی سبیل الله و یار صدیق امامین انقلاب اسلامی " شهید مرتضی مطهری" گرامی باد.
#یادداشت_مهمان
#شهید_مطهری
#شهدای_روحانیت
@Manahejj
🌀 اعمال شب و روز عید فطر
مخصوصا از نمازهای شب عید فطر غافل نشویم انشاءالله:
❇️ نماز هزار و یک قل هو الله
❇️ نماز ۱۴ رکعتی (هر رکعت حمد و آیت الکرسی و سه قل هو الله)
❇️ نماز ده رکعتی که تفصیل آن در اقبال الاعمال و کتب مربوط آمده است.
احیای شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست...
💐 عیدتون مبارک؛ طاعاتتون مقبول. التماس دعا
#مراقبه
@Manahejj
🌀 آیا از نظر مراجع عظام تقلید، سکولارهای مدعی مرجعیت، فریبکار و دروغگو هستند؟!
🔸 سال ۱۳۹۶ بود که آیتالله العظمی وحید خراسانی در جلسهای که سران موسوم به نشست اساتید با ایشان ترتیب داده بودند، با آگاهی بر مطالبات مخاطبین خود و اطلاع از سودای مدعیان مرجعیت، از زهد و دنیاگریزی مراجع تقلید ماضی گفتند؛
تا آنان که تشنهی مرجعیت و مناصب دنیایی هستند، دندان طمع خود را بکشند و به یاد خدا و آخرت خویش بیفتند.
🔹 معالأسف نصایح این مرجع تقلید، نه تنها در دلهای مملو از حبّ دنیا و حبّ مقام، مؤثر نیفتاد، بلکه با حرکت تبلیغاتی پرشتاب و فرار به جلو، در محافل خصوصی و نشستهای علما و فضلا و متدینین، دائما زمزمه کردند که ما شاگرد خاص آقای وحید هستیم! ما اجازه اجتهاد و حتی مجوز نشر رساله از ایشان داریم! تا جاییکه مدعی شدند ایشان احتیاطات خود را به ما ارجاع میدهند!!
🔹 تکثیر این وسوسهها در ذهن و دل متدینین، باعث شد آیتالله العظمی وحید در سال ۱۳۹۷ و این بار صریحتر از قبل، بساط این حرف و حدیثها را جمع کنند و برای همیشه ماهیت سکولارهای حوزوی و مدعیان مرجعیت را افشا سازند.
✅ معظم له، در پاسخ به این پرسش که «آیا حضرتعالی به شخص یا اشخاصی از تلامذۀ خود یا غیر آنها، توصیه فرمودید (ولو اشارتا) که رسالۀ عملیه چاپ نمایند؟»
صريح و شفاف، آب پاکی را بر دست سودجویان و سودازدگان مرجعیت ریختند:
«أبداً حتی إشارةً، اگر کسی هم ادعا کرد نفی کنید، ما خودمان در کار خودمان گیر هستیم تا برسد به کار دیگران»
📌 دستخط معظم له در سایت ایشان موجوداست:
b2n.ir/AntiSoda
#سکولارهای_حوزوی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj
🌀 ثبتنام بن کتاب برای طلاب و اساتید
🔸 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۳۵۰ هزار تومان و برای اعضای هیئت علمی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.
🔹 بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا میکند.
👈 ثبت نام بن کارت
📚 سایت نمایشگاه مجازی کتاب
#نمایشگاه_کتاب
#بن_کتاب
@Manahejj
🌀 جای خالی پرسش و پاسخ عمومی طلاب با مسؤولان نظام
🖋 محمد حق پرست
🔸 یکی از نکات مطرحشده در جلسه رهبر انقلاب با دانشجویان این بود که مسؤولان دستگاههای مختلف به دانشگاه بروند و به سؤالات دانشجویان پاسخ دهند.
این #سنت_حسنه باید در حوزه علمیه هم احیا شود به ویژه مسئولانی که وظیفه ایشان مستقیم با فعالیتهای فرهنگی و دینی در ارتباط است، باید ارتباط مستمر با بدنه طلاب و حوزه داشته باشند. بسیاری از طلاب گوش شنوای مردم هستند و باید دغدغههای مردم را به مسئولان منتقل کنند.
♨️ مردم کمتر با دانشجویان درباره مشکلات میگویند ولی با تمام معممین از مشکلات خود میگویند و از آنها مطالبه دارند.
❗️اما تا چه شود مسئولی پا به حوزه بگذارد و پاسخگو باشد که النادر کالمعدوم است. اینکه مسئولان با حوزه علمیه غریبه هستند، بخشی از آن به خود حوزه هم برمیگردد که آنچنان که بایسته بوده پیگیر مطالبه از مسئولان مختلف نبودهاند، یا حداقل حساسیتی از سوی حوزه نسبت به اخبار آن مسئولیت دیده نشده است.
🔹 البته برخی مسئولان به مجمع نمایندگان آمدهاند ولی معمولا سؤالات جدی در آنجا مطرح نشده و خبر کامل محتوای جلسات هم منتشر نشده است.
‼️ دوازده سال رئیس مجلس از حوزه انتخابی قم بود، ولی یکبار هم به میان طلاب نیامد یا دعوت نشد برای پرسش و پاسخ.
🔹 شاید کسی بگوید سؤالات طلاب همان سؤالات دانشجویان است، اما چنین نیست؛ چون نوع دغدغه طلاب با دانشجویان متفاوت است. شاهد این تفاوت، در رفتارها و کنشهای اجتماعی و سیاسی طلاب و دانشجویان است.
🔹 طلاب و فضلا نسبت به دانشجویان کرسی سخنرانی بیشتری دارند و ارتباط با ایشان باید قویتر از دانشگاه باشد ولی واقعیت برعکس است.
✅ بنابراین وظیفه روابط عمومی حوزه است که برای جلسات عمومی طلاب با مسئولان، تدبیری بیندیشد و شور و حالی ایجاد کند.
#پرسش_پاسخ_مسؤولان
@Manahejj
🌀 معیشت طلاب نجف؛ فقر یا راحت؟
📝 نجف اشرف کما رأیتُ
🖋 مهدی اعتمادی
یک. مقدمه
🔸 نجف اشرف به معنای عام آن (نجف وکوفه وحومه) جدای از شرافت جغرافیایی که اصلیترین آن مرقد نورانی مولی الموحدین آقا علی بن ابیطالب صلوات الله علیه میباشد، حیثیت علم و تحصیلات حوزوی و نظام زندگی طلبگی آن، نکتهی قابل توجه و ارزشمندی است که آشنایی تاریخی این جهات شاید لازم المطالعه باشد.
🔹 نجف را به معنویت میشناسند و استاد اخلاق؛ که خود نکته ارزشمند دیگری است. این هم اقتضاء بیان مطلب دارد و لکن بحث اصلی که در این مقام وجیزهوار اشاره دارم بحث معیشت طلاب نجف است.
دو. دیروز و امروز معیشت طلاب
🔹 زندگینامه و خودنوشتههای علمای نجف به خوبی میتواند احوال معیشت طلاب زمان سابق را تبیین کند و برای قضاوت صحیح از رشد و ترقی معیشت طلاب این زمان باید با تاریخ گذشته آشنا بود تا تحلیل و قضاوت به حق بیان شود.
❇️ ناگفته نماند معیشت طلاب باید به تناسب احوال افراد جامعه و علمای زمان بررسی شود؛ یعنی نسبت به زندگی بقیهی مردم و مراجع و آقازادگان وعلمای دیگر باید سنجید.
لذا فقیر و غنیبودن را به نسبت زمانه باید بررسی کرد؛ نه صرفا مقایسهی حال با گذشته.
♨️ شاید یک زمانی به «یک اتاق کوچک اجارهای و هفتهای یک وعده غذای گرم» زندگی متوسط صدق میکرد؛ و فقر هم به معنای داشتن یک دست لباس و یک زیرانداز بود.
اما فی زماننا هذا وضعیت معیشت طلاب نسبت به وضع سایر مردم و حتی علما و آقازادگان، چگونه است؟!
❓آیا طلاب امروز همچون طلاب گذشته با علما و آقازادگان همطبقهاند؟!
سه. حکایت طلبه مسافرکش
🔹 صرفا یک نمونه را بیان میکنم؛ قضاوت با خوانندهی محترم:
شب سیام ماه مبارک رمضان ساعت حدود ۱۱شب، تقاطع شارع شیخ طوسی رحمت الله علیه و وادی السلام، برای تشرف به کربلاء معلی منتظر ماشین سواری بودیم. خودروی شیک و مناسبی ترمز کرد، گفتیم کربلاء؟ اشاره کرد بیایید جلوتر.
متوجه قبای تاکرده روی صندلی جلوی ماشین شدم. گفتم چون طلبه است شاید مجانی میخواهد سوار کند. اما وقتی صحبت کردم متوجه شدم بحث کرایه است. گفتم ۱۲ دینار تا نزدیک حرم امام حسین صلوات الله علیه؟ او اصرار به ۱۵ دینار دربست داشت. به هرحال با ۱۵ دینار به تفاهم رسیدیم و عازم کربلاء شدیم.
شروع به گپ و گفت با این طلبهی راننده شدیم. از سادات نجیب و اصیل النسب، مشغول تحصیل درس خارج، متأهل و مستأجر بود. ۳۲۰ هزار دینار شهریه میگرفت و ۲۵۰ هزار را بابت اجارهی منزلی در محلههای دور از حرم پرداخت میکرد.
سختی زندگی بعض اوقات او را به مسافرکشی شبانه وا میدارد. شاید دو سه ساعت کار کند؛ هرچه باشد کمک معیشت است. حتی گاها مقصد کاظمین یا سامراء را طی میکند.
عمامه و قبا و عبا را در آغوش گذاشته و البته عبایش را روی عمامه انداخته بود که در نگاه اول معلوم نشود طلبه است. در بین راه نزدیک تفتیش، عمامه بر سر میگذاشت و پلیس به راحتی و احترام اجازهی عبور میداد؛ تا اینکه بالاخره به کربلاء رسیدم....
چهار. معیشت در منظر شیخ مسؤول
🔹 روز سیام ماه مبارک به هنگام بازگشت، صندلی بنده در هواپیمای مقصد تهران در کنار شیخی بود که همراه خانمش همسفر با ما بود. باب صحبت باز شد متوجه شدم ساکن نجف اشرف و سالیانی پیش در قم بودهاند که بعد از سقوط صدام به نجف بازگشتهاند. فارسی تقریبا خوب تکلم میکرد و از قضا، با تشکیلات دفتر یکی از مراجع عظام حفظه الله مرتبط بود.
من هم فرصت را غنیمت شمرده، با اشاره به تعداد کم طلاب نجف، گفتم ظاهراً معیشت اقتصادی این جماعت ذوالعزة و الاحترام مناسب نیست. مستند بنده هم همان ماجرای طلبهی راننده بود.
متأسفانه ایشان به جای حل صورت مسأله پاسخ داد: مخصوص طلاب نجف که نیست؛ طلاب قم هم در اسنپ، رانندگی و کار میکنند. و اینکه پول و وجوهات کم است و اینکه بالاخره طلاب باید قناعت کنند و با نان و نمک بسازند. آن طلبهای که میگویی هم مگر نه اینکه ماشین خوبی داشته؟ پس وضع خوبی دارد و اینها [مشکلات معیشتی] بهانه است!
🔹 در جواب عرض کردم اولا تعداد طلاب نجف به نسبت طلاب قم بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه است.
و در مورد آن طلبه هم به ذهنم رسید اولا از کجا معلوم ماشین مال خودش باشد؟ ثانیا کار و رانندگی در نجف خصوصا مسافرکشی بین شهری، اقتضاء ماشین خوب دارد و چه بسا با قرض، این وسیلهی کار را تهیه کرده است تا ممری برای زندگی باشد.
♨️ خلاصه اینکه تا این نوع افراد و تفکرات و مدیریت هست نتیجه این میشود که نجف همان نجف است و درد نیز همان درد.
#یادداشت_مهمان
#طلاب_نجف
#معیشت_طلاب
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 گلایه حاج قاسم سلیمانی به جایگاه اندیشه امام و آیتالله خامنهای در سیستم آموزشی کشور به مناسبت #روز_معلّم
🔹پینوشت: متاسفانه جای اندیشه های ناب امام و رهبری در حوزه خالی است و برای اندیشههای ناب رهبری که در کتبی چون طرح کلی، انسان۲۵۰ساله، تفسیر سوره برائت و ممتحنه و... بیان شده، جایی در دروس رسمی حوزه وجود ندارد!
❗️ حاج قاسم جز با تمرکز و انس با بیانات امامان انقلاب، به این اوج نمیرسید!
اگر دنبال تربیت حاج قاسم فقیه، حاج قاسم خطیب، حاج قاسم فیلسوف هستید، دروسی که کتب رهبری و امام باشد را رسمی کنید!
اگر هم رسمی نشد خود طلاب بدانند برای حرکت در راه حاج قاسم، حتما یک سیر مطالعاتی از بیانات رهبری داشته باشند.
@HozeTwit
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جای خالی پرسش و پاسخ عمومی طلاب با مسؤولان نظام 🖋 محمد حق پرست 🔸 یکی از نکات مطرحشده در جلسه ر
🌀 مسئولان حوزه! به میان طلاب بیشتر بیایید
🖋 محمد حق پرست
🔸 استاد فرخ فال آن زمان که مدیر وقت حوزه علمیه قم بودند، به خوابگاه ما تشریف آوردند.
توقع درس اخلاق داشتیم اما ایشان گفتند، جلسه پرسش و پاسخ است. راستش اولین بار بود که چنین جلسهای با مدیران ارشد حوزه داشتیم.
اولین نفر دست گرفتم و درباره رسائل و مکاسب و کفایه انتقاداتی مطرح کردم.
دیگر طلاب هم میگفتند احسنت احسنت.
حاج آقا در پاسخ گفتند، اعتراضات به جاست و شرحی از برنامههای آینده ارائه دادند.
به بقیه سؤالات طلاب هم پاسخ دادند و بعضی انتقادات را هم پذیرفتند.
بعد از آن هم دیگر مسئولی به خوابگاه نیامد.
🔹 در یادداشت قبلی بحث از ضرورت رواج پرسش و پاسخ مسئولان کشور با طلاب گفتیم. اما جلسات پرسش و پاسخ مسئولان خود حوزه با طلاب نیز رونق چندانی ندارد.
♨️ طلاب سؤالات زیادی از برنامهها و مصوبات دارند.
علاوه بر اینکه مسئولان تقریبا هیچ گزارشی از فعالیتهایشان به طلاب نمیدهند.
ما از مسئولان مملکت گلایه داریم که چرا مردم را قانع نمیکنند، اما همین گلایه در میان مسئولان حوزوی هم وجود دارد که از قانع کردن مخاطب خاص و محدود ناتوانند.
طرحها و مصوبههایی را به صورت غافلگیرانه اجرایی میکنند فقط با این دلیل که با چند استاد مشورت گرفتهاند.
🔹 هنوز طلبهها از مصوبه چند سال قبل برای آموزش سطوح عالی گلایه دارند که به نام تحول، عملا دو سال دیگر اضافه کردند با اینکه رسما مخالف فرمایشات رهبری در کمکردن سالهای آموزش مقدمات و سطح بود.
🔹 قطعا مسئولان با نیتها و اهداف خوبی برنامهریزی میکنند، اما گاها غریبهبودن ایشان با طلبهها و ضعف در همراهیکردن طلاب، نتیجهاش شده کثرت گلایهها و اعتراضاتی که گویا همیشه بیجواب میمانند و با سکوت مسئولان سپری میشود.
بگذریم از آنهایی که خلاف بدیهیات برنامهریزی و فرمایشات رهبری است.
🔹 گرهی که راحت باز میشود نباید به گره کور تبدیل شود. برنامههایی که میتوانند فرصت باشند، نباید زمینه گلایه و ناامیدی شود. راهش هم فقط توجیه و روشنکردن طلاب است.
#پرسش_پاسخ_مسؤولان
@Manahejj
کتابخوانی-بخش 17.pdf
2.61M
🌀 قسمت هفدهم محدوده مسابقه
📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ موضوعات این قسمت:
➖ تدوین کتب درسی
➖ خودداری از حرکات انقلابی
➖ هدفمند کردن امتحانات
➖ اهمیت دروس سطح در روند طلبگی
➖ تحول در روشها
➖ تخصصی کردن رشتهها
➖ تولید نرم افزار دین و علم
➖ طبقه بندی استعدادها
➖ و ....
👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید.
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کامل کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
📗 ادامه محدوده بصورت روزانه منتشر خواهد شد.
#متن_کتاب
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 توصیف عظمت علمی شیخ صدوق (قدس سره)
🎥 به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق
👤 شیخ المراجع و الفقها آیتاللهالعظمی وحید خراسانی (حفظهالله)
🔸 صدوق در جوانی از ری به بغداد میرود و آنقدر از نظر علمی سعه و قدرت داشته که همه مشایخ شاگرد او میشوند!
کتابهای صدوق را ببینید غوغایی است، بهتانگیز!
🔹 یک چنین عالمی برای فراگیری احادیث امامرضا علیه السلام، به نیشابور میرود و بزازی میکند تا بتواند احادیث را فراگیرد و آنوقت کتاب عیون اخبارالرضا را مینویسد!
🔹 بعد از هزارسال قبرش خراب میشود و میبینند بدن سالم سالم است!
✅ ما وارث این علماییم و من بدون تعارف شرمندهام...
#شیخ_صدوق
@Manahejj