🌀شلیک به آخوند
🖋 محسن مهدیان
🔻یکم. یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
🔻دوم. روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت. چرا؟ این طلبه ها برای ارتباط تربیتی با کودکان شعر تمرین می کردند، چه نکته ای باعث شده بود ضدانقلاب عصبانی شود؟
🔻سوم. از همان روز اول در ماجرای سیل خوزستان، برخی در داخل و خارج از عمامه به سر گذاشتن طلبه ها حین امداد به سیل زده ها شکایت کردند. چرا؟ علت این دندون قروچه ها چیست؟
ماجرا در نشانه گذاری است. ما در جنگ نشانه ها بسر می بریم. جنگ های نمادی که نیابتی عمل می کنند و دارای یک پشتوانه عمیق مبارزاتی اند.
این روزها با "فراتر از آخوند" مواجهیم.
عبا و عمامه چیست؟ تنها لباس طلبگی؟ لباس دین؟ آیا کارکردی شبیه لباس پزشکی دارد؟ اینطور نیست. لباس دین امروز کارکردی فراتر از یک هویت ساده صنفی دارد.
آخوند درین کشور نماد اسلام سیاسی است؛ بخواهد یا نخواهد.
عبا نشانه ی یک "دین سیاسی" است. همانطور که چادر نیز این روزها فراتر از حجاب است و نشانه "دینداری سیاسی" .
عبا و عمامه نشانه ای بر نصرت انقلاب اسلامی است.
مخالفان این روزهای نماد آخوندی، مخالفان کارآمدی دین سیاسی اند. به همین جهت با اجتماعی شدن طلبه و نزدیک شدنش به متن مردم، دچار حقد و کینه و عصبیت می شوند. ماجرای دندون قروچه های ناشی از منبربدوشی طلبه ها در سیل روشنتر نشد؟
او که به آخوند شلیک کرد، پرده آخرِ همین حقود و دشمنی را تصویر کرد. هرچند این جریان جاهلی نمی داند، این خون هم نماد قدرتست و تماشاگه اسلام سیاسی.
پ.ن: البته در میان جریان آخوندی نیز برخی وحشت زده از خون و آبرو، یا با ترویج اباحه گری در حال فاصله گرفتن از اسلام فقاهتی و "آئین دینداری سیاسی" اند و یا با ترویج فساد سیستمی و ساختاری، مشغول جدا کردن سفره شان از "40 سال اسلام سیاسی". اینان نیز در پس قافله خواهند ماند و چه بسا خسر الدنیا و الاخره. آخوندی که منبرش در خدمت حق نباشد در خدمت ظلم است. هرکه گریزد ز خراجات شاه، جور کش غول بیابان شود.
#مناهج
@Manahejj
🌀جان روحانیت بازیچه یک سلبریتی
1⃣مهناز افشار با انتشار پستی منجر به #تبلیغ_علیه_روحانیت شده.
2⃣دیروز روحانیای با شلیک گلوله به شهادت رسیده.
3⃣برخی گمانهزنیها انتشار آن توئیت را باعث شهادت آن روحانی میدانند.
4⃣اگر تحریک مهناز افشار منجر به آن قتل در عالم خارج نبوده در عوض هزاران روحانی در ذهن مردم به خاطر بازنشر آن توئیت جعلی کشته شدند.
❓سلبریتیها تا کی باید آتشبیار معرکه باشند؛ پس جای پیگیری قضایی کجاست؟
#مناهج
@Manahejj
🌀 بهترین موضوع برای تبلیغ
📝 درآمد؛ پرونده تبلیغ رمضان
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 ایام تبلیغی بهترین فرصت برای ارتباط روحانیت با اقشار مختلف جامعه است. دغدغه جدی هر مبلغی این است که سؤال اصلی مخاطبینش چیست؟ چه موضوعی گرههای ذهنی مخاطب را باز میکند و بیشترین بهرهبرداری از منبر و تبلیغ را در اختیار وی قرار میدهد؟ پرداختن به چه موضوعی، روحیه دینداری مردم را تقویت و امید و باورشان را مستحکم میکند؟ اینجاست که نوبت به اهم و مهم کردن معضلات دینی و فرهنگی مردم میرسد.
🔹 براستی مگر میشود، امروز بدون اصلاح اقتصاد، از مردم انتظار دینداری داشت؟ یادمان باشد تا حرف از اقتصاد به میان میآید؛ نگاهمان به سمت دنیوی بودن این موضوع و تباینش با معنویت رمضان نرود. آخرت و ایمان مردم با اقتصاد گره خورده است. مگر رسول خدا(ص) نفرمود: «کاد الفقر أن یکون کفرا» یا نفرمود: «العِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلال»؟ مبلغی که دغدغه و قصد تبیین دین دارد، بدون اعتنا به سؤال و نیاز اساسی مردم، موفقیتی هم دارد؟ امروز اساسیترین مسأله جامعه -که کل کشور را دربرگرفته- اقتصاد است.
🔹 یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعارهایی از جنس اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب میکنند و این یعنی برای گذر از معضلات کشور -حتی معضلات دینی و فرهنگی- باید از گردنه بحران اقتصادی عبور کنیم. روحانیت نیز موظف است سهم خود را در اقتصاد و به خصوص «رونق تولید» ایفا کند. شاید پرسیده شود: موضوعی اقتصادی چه ارتباطی با تبلیغ -که از اساس امری فرهنگی است- دارد؟
🔹 در جواب باید گفت: هر معضلی در جامعه پیش میآید، هر صنفی متناسب با جایگاه حقوقی خود موظف است برای رفع آن، همت بگمارد. هیچ قشری مؤثرتر از روحانیت برای هدایتگری فرهنگی و تحولات کلی جامعه نیست. اما روحانیون برای اصلاح اقتصاد چه باید بکنند؟! صرفا موعظه مردم؟ ایجاد کسب و کار و ورود مستقیم در اقتصاد؟ یا هدایتگری و تنویر اذهان مردم نسبت به واقعیتها؛ تبیین جایگاه اقتصاد در دین؛ مبارزه با تفکرهای غلط رشدیافته در ذهن مردم؛ ارائه راهکارهای عملی به مردم و...
🌐 به حول و قوه الهی، #مناهج در پرونده جدید به مسأله «تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی» خواهد پرداخت و ایدهها و محتوای لازم را خدمت مبلغین عزیز اسلام ناب عرضه خواهد کرد.
🔹 همچنین منتظر دریافت یادداشتها، ایدهها، تجربیات و محتوای ارسالی شما بزرگواران هستیم.
#مناهج
#تبلیغ_رمضان
@Manahejj
🌀 چرا درمان اقتصاد در فرهنگ است؟
📝 مشکل اصلی اقتصاد
🖋 هادی چیتساز
🔹 گاهی یک سؤال یا شبهه کوچک، انگیزهای برای تولید یا توسعه باقی نمیگذارد. بنابراین وظیفه اول روحانیت نسبت به اقتصاد، بازکردن گرههای فرهنگی این موضوع است، نه جذب سرمایه یا معرفی انواع کسب و کار.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#ویژه_مبلغین
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 چرا درمان اقتصاد در فرهنگ است؟
📝 مشکل اصلی اقتصاد
🖋 هادی چیتساز
🔹 وظیفه روحانیت نسبت به مشکلات اقتصادی چیست؟ آیا باید روشهای جذب سرمایه و انواع کسب و کار را برای مردم توضیح دهد؟ آیا باید به مسائلی چون تورم، رکود، سیاستزدگی کشور، عدم مدیریت و قوانین سختگیرانه بپردازد؟
🔹 به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی، اقتصاد یک پازل بزرگ است که از تکههای بزرگ و کوچک تشکیل شده است و مشکلات نامبرده، تنها تکههای متوسط و کوچک آن هستند.
🔹 تکههای بزرگ این پازل، مسائل فرهنگی هستند، که تا آنها حل نشوند، چرخ اقتصاد چندان رونقی نمیبیند؛ مثل تولید ملی، تبدیل روحیه کارمندی به کارآفرینی، مهارتافزایی بیشتر، اصلاح الگوی مصرف، خرید کالای ملی، ارتقای کیفیت تولید، استفاده بهینه از منابع اولیه، ارتقای انگیزه تولیدکنندگان، همراهی تولید با دانش روز، مبارزه با دلالی، عدم آگاهی از انواع فرصتها و شغلها و... .
🔹 بر فرض بهترین کالای ایرانی تولید شود، ولی هنوز فرهنگ خرید ایرانی جا نیفتاده باشد؛ یا تولید بر اساس دانش روز نباشد، آیا میتوان به اقتصاد مطلوب رسید و امید به رقابت در دنیای امروز داشت؟
🔹 تا وقتی فرهنگ عافیتطلبی و کار کمتر، یک شبه پولدار شدن، روح تجملگرایی، عدم روحیه شکستپذیری ، اصلاح نشود، میتوان اقتصادی در سطح ملی و جهانی داشت؟
جالب است، مردم ما چشم به اقتصادهایی چون ژاپن و آلمان و چین دارند، اما از سبک اقتصادی و روشهای آنها بیخبرند. مثلا نمیدانند ژاپنی جماعت به کار زیاد، آلمانی به نظم و انضباط و چینی به بالابودن ساعت کار مفید مشهور است. یا نمیدانند همانقدر که داشتن سرمایه در ایجاد کسب و کار مهم است، تجربهاندوزی و بهروزبودن هم شرط لازم است.
🔹 گاهی یک سؤال یا شبهه کوچک، انگیزهای برای تولید یا توسعه باقی نمیگذارد. بنابراین وظیفه اول روحانیت نسبت به اقتصاد، بازکردن گرههای فرهنگی این موضوع است، نه جذب سرمایه یا معرفی انواع کسب و کار. فرهنگ که اصلاح شود، اقتصاد به ثبات خواهد رسید و چرخ تولید خودبهخود میچرخد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#ویژه_مبلغین
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 موانع فرهنگی اقتصاد
🎥 نقش تبلیغ در رونق تولید و اشتغالزایی
🎙 رهبر معظم انقلاب(دام ظلهالعالی)
❓ظرفیت کشور برای پیشرفت، بیش از اینهاست؛ چرا استفاده نکردیم:
1⃣ عدم باور به کارآمدی نسل جوان
2⃣ غفلت از ثروتهای عظیم انسانی و طبیعی کشور
3⃣ کمکاری و تنبلی
4⃣ اعتماد به نسخه بیگانگان
5⃣ سیاستهای بانک جهانی...
6⃣ قبیلهگرایی سیاسی
7⃣ عدم مبارزه جدی با فساد
8⃣ اتکای کشور به نفت
9⃣ عیوب اساسی در سبک زندگی مثل: خرید #کالای_خارجی
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ
📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 جذابترین ابزار برای هدایت ذهن و تخیل مخاطب، «داستان» است. داستان، میانبرترین راه برای اقناع و همراه کردن مخاطب است.
🔹 برای موضوع رونق تولید و اشتغالزایی، چه از جهت تهییج مردم برای غیرت ملی و تقابل با کالای خارجی؛ چه تقویت روحیه در جنگ اقتصادی و چه ایجاد انگیزه برای کارآفرینی، نباید از کارکرد داستان غافل شد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#داستان
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ 📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 جذابترین اب
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ
📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 بیراه نیست اگر بگوییم: جذابترین ابزار برای هدایت ذهن و تخیل مخاطب، «داستان» است. داستان، میانبرترین راه برای اقناع و همراه کردن مخاطب است. به علاوه اینکه شاید مطالب و اطلاعات راحت فراموش شوند؛ اما داستانها در ذهن مخاطب ماندگار خواهند بود و در صورت جذابیت، مخاطب داستان را برای دیگران تعریف خواهد کرد و بدین ترتیب تأثیر تبلیغ، تصاعدی خواهد بود.
🔹 برای موضوع رونق تولید و اشتغالزایی، چه از جهت تهییج مردم برای غیرت ملی و تقابل با کالای خارجی؛ چه تقویت روحیه در جنگ اقتصادی و چه ایجاد انگیزه برای کارآفرینی، نباید از کارکرد داستان غافل شد. حکایت مجتهدی که یک قرن پیش تنها با راه انداختن یک شرکت نساجی، سفارتخانههای انگلیس و روسیه را به وحشت و رعب ورشکستگی انداخت. حکایت مردی که با تنها با یک ژیان و در اختیار داشتن یک سالن کوچک و تعداد کمی نیرو، امروز رییس یکی از بزرگترین صنایع غذایی کشور (بهروز) است؛ داستان راهاندازی کارخانجات چرخ خیاطی کاچیران و هزاران حکایت دیگری که مردم را از کنج عزلت و راحتطلبی و نقزدنهای بیهوده، به سوی کارآفرینی، رونق تولید، خرید کالای ایرانی و مهارتافزایی بیشتر سوق میدهد.
🔹 بیجهت نیست که خداوند متعال در قرآن کریم چه برای انگیزهسازی و چه برای انذار از داستان استفاده میکند. داستان، مخاطب را از عالم واقعی خود جدا میکند و در ساحت خیال به عالم داستانگو میبرد؛ وقتی مخاطب با عبرتگیری از نکات داستان و تقویت اراده به عالم واقعی خود برمیگردد، تصمیم به تغییر میگیرد؛ چون دیگر خیلی از غیرممکنها را ممکن و خیلی از نادانستهها را میداند و میفهمد.
🔹 نکته دیگر اینکه هرچه از داستانهای امروزی و عینی استفاده کنیم، تاثیرش در مخاطب بیشتر خواهد بود؛ تا داستانهای کهن. کما اینکه سیره شهدای معاصر تأثیرگذاری بسیار بیشتری در مردم دارد تا حکایت دیگر شهدا.
#داستان
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ 📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 بیراه نیست
🌀 نمونه داستان: کارآفرینانی که از هیچ شروع کردند و از نامآوران ایران و جهان شدند.
1⃣ روحانی مؤسس کارخانجات چرخ خیاطی کاچیران:
«حجتالاسلام سید صادق سبزواری» کسی است که صنعت چرخ خیاطی را وارد کشور کرد و امروز چرخ های خیاطی کارخانجاتش به 28 کشور دنیا از جمله «آلمان» صادر میشود.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/xzQS1
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
2⃣ بنیانگذار صنایع غذایی بهروز
بهروز فروتن: به پیشنهاد همسرم پخت شلهزرد، انواع ترشیجات و مرباها را در آشپزخانه منزل شخصیام با نام محصولات بهروز شروع کردیم و در واقع جرقه این کار از سوی همسرم بود و در شرایط بیپولی، قرض و مشکلات بودم.
مواد اولیه تهیه غذاها را با ژیانی که داشتم تهیه کرده و در زیرزمین منزل استیجاریام پس از پخت؛ بستهبندی کرده و در بین مغازهها توزیع میکردیم البته از همان شروع، کار را بزرگ دیدیم و تلاش کردیم که فعالیت به درستی انجام گیرد و به نام فرآوردههای خانگی بهروز در بازار عرضه میکردیم.
بعد دیدیم تولید خانگی هم با محدودیتهای تامین مواد اولیه، پخت، بستهبندی و توزیع مواجه میشود که اگر «باید» نمیگفتم و اراده لازم را نداشتم شاید به شرایط فعلی نمیرسیدیم.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/2UmRQ
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
3⃣ بنیانگذار صنایع غذایی کاله
غلامعلی سلیمانی: دولت و وزیر صنایع وقت گفت به تو ارز نمی دهم. میخواستم کارخانه لبنی آمل را راه بیندازم. از وزیر وقت در خواست ارز برای وارد کردن ماشین آلات کردم اما نپذیرفتند. این موضوع مرا نا امید نکرد. با ارز آزاد ماشینهای دست دوم خریدم و کارم را راه انداختم . یک روز همان آقای وزیر، کارخانهدارها را جمع کرد تا نسبت به ارزی که از دولت گرفته بودند پاسخگو باشند. من یک کارتن همراه خودم به جلسه برده بودم. وقتی نوبت به من رسید کارتن را باز کردم و انواع پنیری را که تولید کرده بودیم به ایشان نشان دادم: پنیر گودا، پارمسان، پروسس. پرسید اینها چیست؟ گفتم مگر نمیخواهید پنیر تولید کنید. من بدون ارز دولتی این پنیرها را تولید کردهام. این آدم یک مرتبه رنگ و رویش عوض شد. اخلاقش عوض شد و گفت آقایان من فردی مثل ایشان میخواهم. گفتم شما ارز را به این ها دادید، کار را از من می خواهید؟ گفت چه می خواهید؟ گفتم ارز، مجوز. به من دویست هزار دلار بدهید که این سه ماشینی که احتیاج دارم بیاورم. به هر حال من با هرسازی که بزنند می رقصم تا بتوانم مشکلم را حل کنم . هدف دارم و هدفم پول در آوردن نیست که بگویم برای من می ارزد یا نمی ارزد. هدف من ایجاد کار است. ایجاد صنعت است. بقای کشور را در صنعت می بینم نه تجارت، متأسفانه مملکت به سمت تجارت پیش می رود.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/cGmNY
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
4⃣ تاجر متدین و میلیاردر
من «اسدالله عسگراولادى» هستم و سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شدم. خانوادهام متدین و در سطح پایین جامعه بودند و با قشر ثروتمندان سروکار نداشتند. شغل پدرم پیشهورى بود و مغازه عطارى داشت. ما سه برادر بودیم که هر سه از سن ۱۲ ـ ۱۳ سالگى کار در بازار تهران را شروع کردیم. روزها کار و شبها درس. پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شدم اما عصرهایى که فرصت داشتم به دانشکده اقتصاد هم مىرفتم.
کارم را از صفر شروع کردم. اولین حقوقى که در دوره شاگردى گرفتم روزى ۲ ریال بود که مىشد ماهى شش تومان. تلاشم شبانهروزى و کار سخت بود. اولین تجارتم را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت ۵۳ تومان از بازار تهران شروع کردم و آن کیسه کنجد را به نانوایى سر محل به قیمت ۷۰ تومان فروختم و این اولین سود من در تجارت بود. این مربوط به سال ۱۳۲۷ است.
وجوهات شرعى و … مالیاتهایم را دادهام. هرگز با دارایى چانه نمىزنم. انفاق مىکنم. مسجد و درمانگاه و مدرسه مىسازم و خدا به من کمک کرده است.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/8x5ox
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رابطه رونق تولید با تقویت ارزش پول ملی
🖋 اکبر ابدالی
🔹رهبر انقلاب در پیام نوروزی شان رونق تولید را کلید حل مشکلات کشور از جمله حل مشکل کاهش ارزش پول ملی بیان کردند. این بدان معناست که تورم یا همان کاهش قدرت خرید مردم (یا به اصطلاح عموم مردم گران شدن کالاها) در کشور با رونق تولید کنترل خواهد شد. در چند یادداشت این موضوع را بررسی می کنیم:
🔸 یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی رشد بالای #نقدینگی است. وقتی رشد نقدینگی سریعتر و بیشتر از رشد #تولید_ملی باشد یعنی همین مشکلی که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، حجم پول در دست مردم بیشتر از میزان کالای موجود در بازار خواهد شد بنابراین قیمت کالاها بالا میرود درنتیجه باعث تورم میشود و ارزش پول ملی نیز کاهش مییابد.
🔸 معمولا دولت برای جبران کمبود کالا سعی می کند با واردات، کمبود کالا را جبران کند. اما این کار خود موجب کاهش ارزش پول ملی در بلند مدت خواهد شد. اولا واردات باعث تعطیل شدن واحدهای تولیدی داخلی و کارخانجات می شود و وابستگی به واردات افزایش می یابد، ثانیا منابع ارزی کشور که حاصل صادرات و فروش نفت است صرف واردات می شود در نتیجه کمبود منابع ارزی به اصطلاح عموم، باعث گران شدن دلار می شود و مجددا ارزش پول ملی کاهش می یابد.
👈 اما رونق تولید ملی از چند جهت این مشکلات را مرتفع می کند:
1⃣ ماحصل تولید، کالای ایرانی است و رونق تولید باعث فراوانی کالا میشود. خرید این کالاها بخشی از نقدینگی جامعه را جذب خود می کند و اجازه افزایش قیمتها را به دلیل کمبود کالا نمی دهد درنتیجه تورم کنترل و از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری می شود و در واقع قدرت پول ملی افزایش می یابد.
2⃣ هجوم پول و نقدینگی مردم برای خرید #سکه و #دلار# و #مسکن و #خودرو و... باعث افزایش قیمت این کالاها می شود و از آنجا که افزایش قیمت این کالاها اثر مستقیم و روانی بر روی تمام کالاها دارد موجب افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود. اما از طرف دیگر رونق تولید باعث سودآور شدن تولید می شود و بسیاری تشویق می شوند سرمایه خود را در بخش تولید هزینه کنند در نتیجه بخشی از نقدینگی و پول موجود در جامعه را جذب خود می کند تا صرف احداث صنایع و کارخانجات مختلف گردد. بنابراین رونق تولید باعث جذب سرمایه های مردم در بخش تولید می شود و از فعالیتهای غیر مولد که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود جلوگیری می کند.
3⃣ تولید ملی میتواند به عنوان پشتوانه پول ملی باشد تا ارزش آن را حفظ کند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#رمضان
@Manahejj
🌀 نقش روحانیت در رونق تولید و اشتغالزایی
📌 صرفا موعظه مردم؟
📌 ایجاد کسب و کار و ورود مستقیم در اقتصاد؟
📌 یا هدایتگری و تنویر اذهان مردم نسبت به واقعیتها؛ تبیین جایگاه اقتصاد در دین؛ مبارزه با تفکرهای غلط رشدیافته در ذهن مردم؛ ارائه راهکارهای عملی به مردم و...
🌐 تبلیغ رمضان، فرصت طلایی
#تلخند
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 حل معمای مصرف و تولید کارآمد
📝 برخی مسائل فرهنگی اقتصاد
🖋 هادی چیت ساز
اقتصاد چرخهای است که دولت و مجلس، تولیدکننده و مصرفکننده در آن نقش دارند. دولت و مجلس، از جهت قانونگذاری درست و نظارت بر اجرای قوانین، اقتصاد را پیشرو یا کندرو میکنند. روی این یادداشت ناظر به ایشان نیست؛ چون ربطی به تبلیغ رمضان ندارد. اما دانستن ویژگیها و مسائل دو گروه دیگر، یعنی مصرفکننده و تولیدکننده، از آن جهت که مخاطب روحانیون هستند، حائز اهمیت است. در ادامه به مسائلی اشاره میکنیم که مانع تولید و مصرف میشود.
1⃣ برخی از تولیدکنندگان خواسته یا ناخواسته، مردم را تحریم میکنند که به برخی از ابعاد آن اشاره میکنیم:
الف. قیمتگذاری ناعادلانه: برخی از تولیدکنندگان در شرایط تحریم، چند برابر افزایش هزینههای خود، قیمت محصولاتشان را افزایش میدهند. مثلا امسال که حقوق کارگران 20 درصد افزایش داشته، هر قطعه از اجناس کارخانهای، 2 درصد افزایش قیمت پیدا میکند، اما اجناس بین 20 تا 30 درصد افزایش قیمت پیدا می:کنند که در نهایت به ضرر کارگر است؛ زیرا همه اجناس را با تورم بیشتر میخرد.
ب. احتکار: برخی نیز برای کسب سود بیشتر محصولات خود را احتکار و گاهی خط تولید خود را خاموش میکنند.
ج. تولید با کیفیت پایین: گروهی از تولیدکنندگان نیز با وجود توان ارتقاء کیفیت، سهلانگاری میکنند تا قیمت تمام شده کمتر شود و سود بیشتری به جیبشان رود.
د. مصرف تسهیلات تولید در امور دیگر: معدودی از تولیدکنندگان نیز تسهیلات دریافتی را خرج کارهای دیگر به جز تولید میکنند.
این عوامل باعث میشود که بازار تا حدود زیادی دچار «تشدید تورم، تشدید بیکاری و تشدید کمبود کالا» شود.
2⃣ اما نقش مصرف کنندگان در اقتصاد، نقش اصلی است که وظایفی دارند:
الف. حمایت از کالای داخلی: برخی از مصرفکنندگان کالاهای خارجی را به کالاهای داخلی با کیفیت و قیمت مشابه، یا حتی بهتر ترجیح می دهند. این فرهنگ می تواند ناشی از سه پدیده «برندگرایی، غفلت و تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن» باشد.
این فرهنگ باعث شده که تولیدکننده در ارتقا کیفیت یا حتی تولید کالا انگیزهای نداشته باشد؛ چون ذهنیت مردم او را ورشکسته خواهد کرد.
ب. استقبال از کالای با کیفیت: رشد صنعت و تولید، در گرو این است که مصرفکننده جنس بیکیفیت را منزوی کند. در علم اقتصاد معروف است که «نیاز مصرفکننده، تولید را رونق می بخشد.» وقتی مصرفکننده از کالای باکیفیت استقبال نکند، خود به خود رشد کیفی تولید را متوقف میکند. در کشورهای پیشرفته، نظارت عمده مسئولان اجرائی، بر کیفیت بیشتر کالا است. ازاینرو، تولیدکننده بیکیفیت را از چرخه اقتصاد خارج میکنند؛ چون از رشد اقتصادیشان میکاهد.
3⃣ کم کردن دست دلالان: امروزه سود اصلی به جیب دلال میرود که بدون هیچ زحمتی، جنس را تا دو سه برابر قیمت خرید میرساند. کم کردن واسطهها، از سویی به نفع تولیدکننده است؛ چون سود بیشتری میکند. از دیگر سو، به نفع مصرفکننده است چون با قیمت کمتر، کالای باکیفیت می خرد و از تورم کالا می کاهد.
با توجه به قابلیتی که امروزه در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کالاها را می توان بدون واسطه خرید.
🌐 این عوامل، قسمتی از «مسائل فرهنگی اقتصاد» هستند که تأثیر زیادی در سرنوشت تولید دارند و جز با کار فرهنگی اصلاح نخواهد شد.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 مهمترین شبهات مصرف کالای داخلی
🖋 دکتر حجتالله عبدالملکی
«اقتصاددان، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس اقتصاد مقاومتی»
1⃣ اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمیکنند!
2⃣ اصرار بر مصرف کالای داخلی باعث میشود تولیدکنندگان داخلی به ارتقاء کیفیت خود توجه نکنند و کیفیت این کالاها در مقایسه با مشابه خارجی بهبود نیابد.
3⃣ علت مصرف کالای خارجی، صرفا بالاتر بودن کیفیت یا پایین تر بودن قیمت نسبت به کالای مشابه داخلی است و با بهبود کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی، دیگر شاهد مصرف کالاهای مشابه خارجی نخواهیم بود.
📌 پاسخ شبهات در پست بعد
👇👇👇👇👇
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#شبهات_اقتصادی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مهمترین شبهات مصرف کالای داخلی. فایل ورد.pdf
588.1K
🌀 فایل پاسخ به شبهات مصرف کالای داخلی
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#شبهات_اقتصادی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
#ارسالی_اعضا
🌀 اقدام عملی برای رونق تولید
📝 واقعا گاهی به عمل کار برآید به سخندانی نیست
🖋 محمد موحدی
🔹 همیشه برای این که به مردم منویات رهبری را گوشزد کنم سراغ محتوای علمی در زمینه اهمیت رونق تولید و کارآفرینی میرفتم؛ ولی گاهی احساس میکردم مخاطب من حرفهایم را میداند و قبول دارد و حتی میخواهد به آن عمل کند ولی راه و چارهاش را نمیداند؛ به خاطر همین با نگاه سؤالی، سخنان مرا بدرقه میکند.
🔹 برای پیدا کردن راه و چاره سراغ انسانهای با تجربه و کارآمد منطقه رفتیم و ظرفیتهای موجود برای فرهنگ کارآفرینی در منطقه خودمان را مورد بررسی قرار دادیم.
1⃣ چون منطقه ما در بخش بهمن از توابع شهرستان ابرکوه یزد، منطقهای کویری و کم آب بود، مردم را به کاشت زعفران که نیاز به آب چندانی ندارد تشویق کردیم.
2⃣ پرورش شتر در آن منطقه راحتتر و پردرآمدتر بود.
3⃣تغییر زمینهای گندم و چغندر به باغ پسته همینطور...
🔹 در همین اثناء متوجه شدم جهاد کشاورزی مردم را به کاشت گیاهان دارویی تشویق کرده است و مردم هم با شوق زائد الوصفی از این ایده استقبال کردند.
کاش تمام مسئولین در همه بخشها اینطور به مردم رونق تولید را بیاموزند.
🌐 حالا وقتی در منطقه خودمان منبر میروم مردم همان توصیهها را از اعماق جان میفهمند.
❓مبلغین گرامی، تابحال در مناطق تبلیغی از انسانهای با تجربه و کاسبهای حرفهای برای اصلاح فرهنگ کار از کارمندی به کارآفرینی استفاده کردهاید؟!
🔹 روحانیت برای گام دوم انقلاب باید مردم را سر خط کند تا بتوانند به مبارزه جنگ اقتصادی-فرهنگی بروند.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟
🖋 اکبر ابدالی
🔹 #اسم_رمز_پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ... که دهها و بلکه صدها سال بر آن تاکید کرده اند چیزی جز حمایت از #تولید_داخلی نبوده است.
🔹 اولین شرط تحقق رونق تولید که به معنای رونق معیشت مردم است، ایجاد #باور_عمومی نسبت به اهمیت تولید و حمایت از آن در بین مردم، نخبگان جامعه و مسئولان است. اینکه همه بدانند تنها راه پیشرفت کشور و نجات آن از مشکلات، رونق تولید است و برای پیشرفت نباید دنبال این کشور و آن کشور باشیم. در واقع مردم و مسئولین برای تحقق شعار سال آستین همت را بالا بزنند.
🔹 در دهه ۱۹۶۰، كتابهای درسی و رسانههای کره جنوبی، کارآفرینان را #قهرمانان_ملی و كارگران کارخانجات را #سربازان_صنعتی میخواندند كه در جنگی ميهن پرستانه عليه فقر درگير شدهاند. به صادرکنندگان بابت دستيابی به اهداف صادراتی همانند فرماندههان نظامی كه در جنگ سختی پيروز شده باشند #نشان_لياقت ميدادند. میتوان گفت يكي از دلايل اصلی رشد سريع اقتصادی کره جنوبی، خواسته و باور عمومی مردم و مسئولان کره برای حمایت از تولید بود.
🔹 امروز ایجاد باور عمومی در بین مردم برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در فعالیتهای تولیدی ولو با سود کمتر نیازمند عزم ملی است. از یک طرف جریان لیبرال، نسخه های قلابی اقتصادی را پیشنهاد می کند. جنگ اقتصادی دشمن و هجمه رسانه ای به فرهنگ #ما_میتوانیم و باورهای مردم هم از یک طرف، در نظر نگرفتن مؤلفههای فرهنگی و تاریخی توسط اقتصاددانان انقلابی از طرف دیگر، ضرروی ساخته که #مبلغین، #طلاب و #جوانان_انقلابی در ایجاد این باور عمومی آرایش جدی بگیرند.
🌐 بدون باور عمومی نسبت به تولید، اقتصاد کشور شکوفا و مقاوم نخواهد شد.
مشق مقاومتی
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 وزیر اطلاعات در همایش مبلغان ماه رمضان: #ترامپ مقصر گرانی است؛ نه #روحانی!!
‼️ پاسخ حجت الاسلام علوی به اعتراض طلاب و مبلغان از وضع اقتصادی و فشارهایی که مردم تحمل میکنند:
🔹 بیش از ۵ سال از عمر دولت کنونی میگذرد و دلار در پایینترین نرخ قرار داشت و قیمت گوشت هم ۳۰ هزار تومان بود ولی با روی کار آمدن ترامپ رئیسجمهور آمریکا و فشار اقتصادی بر نظام، مشکلات اقتصادی کشور نمود پیدا کرد و امروز شاهد فشار اقتصادی بر مردم هستیم.
🔹 نباید بیرحمانه همه مشکلات کنونی اقتصادی را بر گردن دولت کنونی و مسئولان انداخت، ادامه داد: اگر تحریم نبود امروز این مشکلات را نداشتیم، #وظیفه شما مبلّغان و روحانیون بالابردن آستانه صبر و تحمل مردم است و اگر آستانه تحمل مردم پایین آید مردم از نظام و مسئولان ناامید شده و این امر باعث شادی دشمنان خواهد شد. باید مردم صبور و بردبار باشند و در مقابل فشارها مقاومت کنند چرا که سلاح امروز دشمن ناتوانی مردم و کاهش بردباری آنهاست و از این امر میخواهند به نظام ضربه وارد کنند. باید همگی بر ریل گفتمان رهبری قدم برداریم و در کنار هم با این مشکلات مقابله کنیم.
روزنامه کیهان
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست
🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری:
🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم.
🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست!
🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه!
🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، ۱۲ سال در حوزه درس بخوانند!
🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است!
📌 مناهج: دولت، مجلس و بسیاری از دیگر ارگانها نیز نظرات خود را دارند؛ بیراه نیست که رهبری، گام دوم انقلاب اسلامی را از مسؤولین گرفتند و بر عهده جوانان گذاشتند.
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آی
🌀 فقدان مدیریت نخبگانی یا فقدان نخبه؟!!
🖋 علی مهدوی
🔺 آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان در دفاع از مشی ضد تحولی خویش طی سالیان تصدی این مسؤولیت، نکاتی را فرمودند:
1⃣ تعبدی نبودن سخنان رهبری در باب تحول
2⃣ نبود نخبگانی که بتوانند کتب درسی حوزه علمیه را تغییر دهند
3⃣ مطلوب بودن افزایش دوره سطح از ۱۰ به ۱۲ سال
4⃣ صاحبنظر بودن ایشان در مسائل حوزه علمیه همانطور که رهبر معظم انقلاب صاحبنظرند
در پاسخ باید گفت:
یک.
🔹 شاید جنس سخنان رهبری در باب تحول حوزه، تعبدی نباشد؛ اما عقلی هست. روزبروز شاهد افزایش ناخواسته فاصله روحانیت با مردم هستیم؛ مگر خدا رحم کند و سیلی بیاید تا این فاصلهها برطرف شود؛ وگرنه عاقبت محتوای فعلی آموزشی حوزه علمیه همان است که رهبری فرمودند: انزوا؛ اگر مرگ نباشد. برای درمان انزوای حوزه علمیه باید تدبیری اندیشید؛ لذا اصل تحول، گریزناپذیر است. بنابراین نیروی اجتهاد اعاظم حوزه علمیه باید مصروف چگونگی تحول شود؛ نه مانع شدن آن.
دو.
🔹 حقیقتا امروز مشکل نخبگانی و فقدان نخبه در عرصههای مختلف حوزه علمیه وجود ندارد؛ بلکه اساس ترمز تحول حوزه علمیه، فقدان مدیریت نخبگانی است. دقیقا جایگاه آزاداندیشی همینجاست؛ مدیری که توان تحول و تغییر شرایط موجود به مطلوب را در خود نمیبیند، لااقل اگر کنار نمیرود از مشورت نخبگان و موجودی حوزه علمیه که میتواند بهره بگیرد؟!
هنوز که هنوز است -مخصوصا در حوزههای علمیه شهرستانها- نخبگان، مدیریت و سازماندهی نمیشوند؛ بماند که در بسیاری از مواقع حتی نخبگان سرکوب و حذف شدهاند:
🔰 برای مثال:
🔸 روزگاری حجتالاسلام مهدی منصوری تحت نظر استاد عبودیت طرحی داشتند برای تأسیس مدرسه حکمت در اصفهان و بازیابی هویت فلسفه حوزه علمیه اصفهان؛ اما با دیوار محکم مخالفت حضرت آیتالله طباطبایینژاد روبرو شدند.
🔸 مدیرانی که فکر تحولی داشتند از صحنه مدیریت مدارس علمیه اصفهان حذف شدند: امثال حجتالاسلام میرزایی مدیر مدرسه میرزاحسین، حجتالاسلام فرزین مدیر مدرسه صدر خواجو، حاجآقا مجید مهدوی و.... حتی طرح ویژه حجتالاسلام کشکولی پس از سالها مقاومت ایشان به تعطیلی کشیده شد. بماند که گاهی حتی برای کنترل شرایط و فضا، کل مدرسه علمیه تبدیل به حجره یا خوابگاه شد.
🔸 امروز عملا تنها طرح متفاوتی که در حوزه علمیه اصفهان، رخصت عرض اندام دارد، طرح مدرسه حفظ قرآن کریم است که در واقع طراح آن شخص آیت الله طباطبایی نژاد است و مدرسه بسیار مجهزی هم برای آن تأسیس کردند.
🔸 بنابراین قیاس حوزه علمیه قم با حوزه علمیه اصفهان قیاس مع الفارقی است؛ چراکه در قم لااقل هر صاحب نظری میتواند نظرات خود را ارائه دهد؛ ولو تکفیر شود. اما در اصفهان شرایط برای آزاداندیشی بسیار بسته و ناممکن است؛ تاجایی که از نظر برخی، بیم برخوردهای امنیتی هم وجود دارد.
سه.
🔹اشکال عدم تعمق طلاب برای ورود به درس خارج، با بالابردن فشار و افزایش سنوات تحصیلی نه تنها حل نخواهد شد بلکه خسارات دیگری نیز در پی دارد. برای افزایش تعمق، انگیزه و شوق طلاب را باید افزایش داد؛ وگرنه کاهش انگیزه و افزایش فشار مثل دو لبه قیچی، امید و توان طلبه را تباه خواهد کرد؛ بحران معیشتی هم مزید بر علت.
چهار.
🔹 دقیقا دولتها بهانه عدم تمکین از سیاستها و فرامین رهبری را صاحبنظر بودن میدانند. اساس بسیاری از اشکالاتشان هم در عدم درک تصویر جامعی است که رهبر معظم انقلاب مد نظر دارند. اینکه هرکسی ندای «انا رجل» سر دهد و اجتهاد در برابر نص داشته باشد، نتیجهاش همین است که نهادهای مرکزی در تحقق اهداف انقلاب، عملا تعطیل خواهند شد و آنگاه نوبت به #آتش_به_اختیار خواهد رسید.
#تحول_حتمی_است
#مناهج
@Manahejj
🌀 محتوای سخنرانی شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
🔹 دلیل انتخاب پیام های اقتصادی شرایط سخت اقتصادی کشور میباشد که تأثیر خیلی زیادی بر معنویت و اعتقادات مردم عزیزمان دارد که این اهمیت در کلام اهل بیت علیهمالسلام و مقام معظم رهبری به طور واضح معلوم میباشد.
🔹 به حول و قوه الهی، کانال مناهج، متون سخنرانی رمضان را عرضه خواهد کرد، تا مبلغین محترم بتوانند در راستای منویات مقام معظم رهبری و آمادهسازی کشور و مردم برای نبرد و پیشرفت اقتصادی گام بردارند.
🌐 مبلغینی موفق خواهند بود که تسلط لازم بر مباحث اقتصادی را داشته باشند، لذا حتما پستهای مرتبط کانال مناهج را مطالعه کنید.
📌 در پست بعد، متن سه سخنرانی ابتدایی منتشر خواهد شد؛ متون بعدی نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان.pdf
2.09M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سخنرانی سه شب از شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
🔺 شبهای ابتدایی رویکرد انگیزشی دارد و رفته رفته مباحث اقتصادی پررنگ خواهند شد.
هشتگ یافتن سخنرانیهای رمضان:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 "نماینده" کیست؟
📝 نقد مشی ضد تحولی نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه اصفهان
🖋 رضا حسینی
🔹 در واژهنامههای فارسی در معنای «نماینده» آمده است:
«نشاندهنده، وکیل، کسی که از طرف دیگری برای کاری انتخاب شده است.»
🔹 طبق هر کدام از معانی فوق، و بلکه طبق تبادر مردم (حتی اگر قول لغوی را حجت ندانید!) «نماینده» کسی است که از خود، شأنیت و استقلال ندارد و در تصمیمات، ملزم به اجرای دستورات منوب عنه است.
🔺 با توجه به این مقدمه جملات زیر را ملاحظه کنید:
1⃣ من هم مانند رهبری درس خواندهام و نظر خودم را دارم!
2⃣ اینکه رهبر انقلاب فرمودهاند تحول، باید دید شدنی هست یا نه! تحول که تعبدی نیست!
🔸 جدا از بیادبانه و بدون مبنا بودن این صحبتها، این جملات، جملات یک مسئول عادی حوزه نیست، حتی جملات یک شخصِ دوستدار رهبر و مخالف نظر ایشان نیست؛ بلکه شوربختانه نظر نماینده رهبر انقلاب است!
🔸 اینکه هر شخصی نظر خود را دارد و درس خوانده است به دیگران زیاد مرتبط نیست، اما هنگامی که شخص ردای نمایندگی ولی فقیه به تن میکند باید در جهت اجرای دستورات ایشان قدم بردارد.
🌐 اکنون معنای بیان رهبری راجع به اجرا نشدن منویاتشان در حوزه، واضحتر میشود و درد را صدچندان میکند:
«اگر شما اینها را به صورت یک توصیه پدرانه، برادرانه و ریشسفیدانه تلقی کنید کار پیش نمیرود. باید این را خط مشی خود قرار دهید و واقعا بر این اساس حرکت کنید!
شما چند سال آنطور حرکت کردید چند سال هم این طوری حرکت کنید و ببینید چگونه میشود، بالاخره به تجربهاش میارزد!» (بیانات در دیدار دفتر تبلیغات ۱۳۸۰/۱۰/۲۹)
#ضدتحول
#مناهج
@Manahejj
🌀 حاشیهسازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری
📝 لزوم رعایت انصاف در نقد
🖋 علی مهدوی
🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است.
🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغهمند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفتهاند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانهزنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترلشده و کانالیزه باشد!!
🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بیسلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهمشده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود.
🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست.
🔹 بهنظر میرسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است.
#مناهج
@Manahejj