eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
23.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری: 🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم. 🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست! 🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه! 🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، ۱۲ سال در حوزه درس بخوانند! 🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است! 📌 مناهج: دولت، مجلس و بسیاری از دیگر ارگان‌ها نیز نظرات خود را دارند؛ بی‌راه نیست که رهبری، گام دوم انقلاب اسلامی را از مسؤولین گرفتند و بر عهده جوانان گذاشتند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آی
🌀 فقدان مدیریت نخبگانی یا فقدان نخبه؟!! 🖋 علی مهدوی 🔺 آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان در دفاع از مشی ضد تحولی خویش طی سالیان تصدی این مسؤولیت، نکاتی را فرمودند: 1⃣ تعبدی نبودن سخنان رهبری در باب تحول 2⃣ نبود نخبگانی که بتوانند کتب درسی حوزه علمیه را تغییر دهند 3⃣ مطلوب بودن افزایش دوره سطح از ۱۰ به ۱۲ سال 4⃣ صاحب‌نظر بودن ایشان در مسائل حوزه علمیه همانطور که رهبر معظم انقلاب صاحب‌نظرند در پاسخ باید گفت: یک. 🔹 شاید جنس سخنان رهبری در باب تحول حوزه، تعبدی نباشد؛ اما عقلی هست. روزبروز شاهد افزایش ناخواسته فاصله روحانیت با مردم هستیم؛ مگر خدا رحم کند و سیلی بیاید تا این فاصله‌ها برطرف شود؛ وگرنه عاقبت محتوای فعلی آموزشی حوزه علمیه همان است که رهبری فرمودند: انزوا؛ اگر مرگ نباشد. برای درمان انزوای حوزه علمیه باید تدبیری اندیشید؛ لذا اصل تحول، گریزناپذیر است. بنابراین نیروی اجتهاد اعاظم حوزه علمیه باید مصروف چگونگی تحول شود؛ نه مانع شدن آن. دو. 🔹 حقیقتا امروز مشکل نخبگانی و فقدان نخبه در عرصه‌های مختلف حوزه علمیه وجود ندارد؛ بلکه اساس ترمز تحول حوزه علمیه، فقدان مدیریت نخبگانی است. دقیقا جایگاه آزاداندیشی همینجاست؛ مدیری که توان تحول و تغییر شرایط موجود به مطلوب را در خود نمی‌بیند، لااقل اگر کنار نمی‌رود از مشورت نخبگان و موجودی حوزه علمیه که می‌تواند بهره بگیرد؟! هنوز که هنوز است -مخصوصا در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها- نخبگان، مدیریت و سازماندهی نمی‌شوند؛ بماند که در بسیاری از مواقع حتی نخبگان سرکوب و حذف شده‌اند: 🔰 برای مثال: 🔸 روزگاری حجت‌الاسلام مهدی منصوری تحت نظر استاد عبودیت طرحی داشتند برای تأسیس مدرسه حکمت در اصفهان و بازیابی هویت فلسفه حوزه علمیه اصفهان؛ اما با دیوار محکم مخالفت حضرت آیت‌الله طباطبایی‌نژاد روبرو شدند. 🔸 مدیرانی که فکر تحولی داشتند از صحنه مدیریت مدارس علمیه اصفهان حذف شدند: امثال حجت‌الاسلام میرزایی مدیر مدرسه میرزاحسین، حجت‌الاسلام فرزین مدیر مدرسه صدر خواجو، حاج‌آقا مجید مهدوی و.... حتی طرح ویژه حجت‌الاسلام کشکولی پس از سالها مقاومت ایشان به تعطیلی کشیده شد. بماند که گاهی حتی برای کنترل شرایط و فضا، کل مدرسه علمیه تبدیل به حجره یا خوابگاه شد. 🔸 امروز عملا تنها طرح متفاوتی که در حوزه علمیه اصفهان، رخصت عرض اندام دارد، طرح مدرسه حفظ قرآن کریم است که در واقع طراح آن شخص آیت الله طباطبایی نژاد است و مدرسه بسیار مجهزی هم برای آن تأسیس کردند. 🔸 بنابراین قیاس حوزه علمیه قم با حوزه علمیه اصفهان قیاس مع الفارقی است؛ چراکه در قم لااقل هر صاحب نظری می‌تواند نظرات خود را ارائه دهد؛ ولو تکفیر شود. اما در اصفهان شرایط برای آزاداندیشی بسیار بسته و ناممکن است؛ تاجایی که از نظر برخی، بیم برخوردهای امنیتی هم وجود دارد. سه. 🔹اشکال عدم تعمق طلاب برای ورود به درس خارج، با بالابردن فشار و افزایش سنوات تحصیلی نه تنها حل نخواهد شد بلکه خسارات دیگری نیز در پی دارد. برای افزایش تعمق، انگیزه و شوق طلاب را باید افزایش داد؛ وگرنه کاهش انگیزه و افزایش فشار مثل دو لبه قیچی، امید و توان طلبه را تباه خواهد کرد؛ بحران معیشتی هم مزید بر علت. چهار. 🔹 دقیقا دولت‌ها بهانه عدم تمکین از سیاست‌ها و فرامین رهبری را صاحب‌نظر بودن می‌دانند. اساس بسیاری از اشکالاتشان هم در عدم درک تصویر جامعی است که رهبر معظم انقلاب مد نظر دارند. اینکه هرکسی ندای «انا رجل» سر دهد و اجتهاد در برابر نص داشته باشد، نتیجه‌اش همین است که نهادهای مرکزی در تحقق اهداف انقلاب، عملا تعطیل خواهند شد و آنگاه نوبت به خواهد رسید. @Manahejj
🌀 محتوای سخنرانی شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» 🔹 دلیل انتخاب پیام های اقتصادی شرایط سخت اقتصادی کشور می‌باشد که تأثیر خیلی زیادی بر معنویت و اعتقادات مردم عزیزمان دارد که این اهمیت در کلام اهل بیت علیهم‌السلام و مقام معظم رهبری به طور واضح معلوم می‌باشد. 🔹 به حول و قوه الهی، کانال مناهج، متون سخنرانی رمضان را عرضه خواهد کرد، تا مبلغین محترم بتوانند در راستای منویات مقام معظم رهبری و آماده‌سازی کشور و مردم برای نبرد و پیشرفت اقتصادی گام بردارند. 🌐 مبلغینی موفق خواهند بود که تسلط لازم بر مباحث اقتصادی را داشته باشند، لذا حتما پستهای مرتبط کانال مناهج را مطالعه کنید. 📌 در پست بعد، متن سه سخنرانی ابتدایی منتشر خواهد شد؛ متون بعدی نیز به مرور منتشر خواهد شد. @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان.pdf
2.09M
🌀 محتوای سخنرانی سه شب از شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» 🔺 شب‌های ابتدایی رویکرد انگیزشی دارد و رفته رفته مباحث اقتصادی پررنگ خواهند شد. هشتگ یافتن سخنرانی‌های رمضان: 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. @Manahejj
🌀 "نماینده" کیست؟ 📝 نقد مشی ضد تحولی نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه اصفهان 🖋 رضا حسینی 🔹 در واژه‌نامه‌های فارسی در معنای «نماینده» آمده است: «نشان‌دهنده، وکیل، کسی که از طرف دیگری برای کاری انتخاب شده است.» 🔹 طبق هر کدام از معانی فوق، و بلکه طبق تبادر مردم (حتی اگر قول لغوی را حجت ندانید!) «نماینده» کسی است که از خود، شأنیت و استقلال ندارد و در تصمیمات، ملزم به اجرای دستورات منوب عنه است. 🔺 با توجه به این مقدمه جملات زیر را ملاحظه کنید: 1⃣ من هم مانند رهبری درس خوانده‌ام و نظر خودم را دارم! 2⃣ اینکه رهبر انقلاب فرموده‌اند تحول، باید دید شدنی هست یا نه! تحول که تعبدی نیست! 🔸 جدا از بی‌ادبانه و بدون مبنا بودن این صحبت‌ها، این جملات، جملات یک مسئول عادی حوزه نیست، حتی جملات یک شخصِ دوست‌دار رهبر و مخالف نظر ایشان نیست؛ بلکه شوربختانه نظر نماینده رهبر انقلاب است! 🔸 اینکه هر شخصی نظر خود را دارد و درس خوانده است به دیگران زیاد مرتبط نیست، اما هنگامی که شخص ردای نمایندگی ولی فقیه به تن می‌کند باید در جهت اجرای دستورات ایشان قدم بردارد. 🌐 اکنون معنای بیان رهبری راجع به اجرا نشدن منویاتشان در حوزه، واضح‌تر می‌شود و درد را صدچندان می‌کند: «اگر شما اینها را به صورت یک توصیه پدرانه، برادرانه و ریش‌سفیدانه تلقی کنید کار پیش نمی‌رود. باید این را خط مشی خود قرار دهید و واقعا بر این اساس حرکت کنید! شما چند سال آنطور حرکت کردید چند سال هم این طوری حرکت کنید و ببینید چگونه می‌شود، بالاخره به تجربه‌اش می‌ارزد!» (بیانات در دیدار دفتر تبلیغات ۱۳۸۰/۱۰/۲۹) #ضدتحول #مناهج @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در رونق تولید؛ ارتقای فرهنگ اقتصادی 🔺 با دستان خویش خود را به هلاکت نیفکنید. (سوره بقره/۱۹۵) لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ خرید کالای خارجی= مرگ سرمایه ملی #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 حاشیه‌سازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری 📝 لزوم رعایت انصاف در نقد 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است. 🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغه‌مند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفته‌اند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانه‌زنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترل‌شده و کانالیزه باشد!! 🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بی‌سلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهم‌شده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود. 🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست. 🔹 به‌نظر می‌رسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است. #مناهج @Manahejj
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را کند خوانده است: 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📝 آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه و پیشنهاد اصلاحی 🔹 با گذشت نزدیک به از انتصاب آیت‌الله اعرافی به مدیریت حوزه‌های علمیه در تیرماه ۹۵، تحولات لازم با سرعت مورد انتظار واقع نشده است. راهبرد اصلی تیم مدیریت کنونی حوزه در زمینه‌ی «تحول» بر مدارا، حرکت آرام، و عدم ایجاد هرگونه تنش استوار است. به گونه‌ای که بازیگران اصلی و قدرتمند حوزه، چندان احساس خطر نکنند و بر سر راه تحول، مانعی نتراشند. اکنون پس از سه سال آزمودن این راهبرد، نیازمند اصلاح و تسریع روند حرکات تحولی، و میدان دادن بیشتر به جوانان انگیزه‌مند و دارای قدرت خطرپذیری بیشتر در بدنۀ مدیریتی حوزه هستیم. 🔹 اگر در دوره مدیر فعلی حوزه که «روحیه تحول‌خواهی» و «آشنایی با اقتضائات روز دنیا جهت گسترش اسلام» از ویژگی‌های برجسته ایشان است، حوزه نتواند غل و زنجیرهایی را که در برهه‌ی زمانی طولانی بر گرده‌اش جا خوش کرده (و شوق و حرکت طلاب و جامعه اسلامی را کاسته) بزداید، بعید است در دورۀ مدیران بعدی نیز، تحول با ضرب‌آهنگ مناسبی پیش رود و ضامن بقای روحانیت در زمرۀ کنش‌گران مؤثر جامعۀ روز ایران و جهان باشد. بلکه برعکس، با توجه به جریان سریع تطورات فرهنگی جهانی، و مقایسه آن با روند تحولات حوزه، نگرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احتمال شدن حوزه، نه‌تنها دغدغۀ گزافی به نظر نمی‌رسد بلکه می‌توان گفت تا حدودی اتفاق افتاده است. 🔹 بنابراین، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که آیت‌الله اعرافی و مدیران ارشد ایشان، کمی از غلظت راهبرد تدافعی در مقابل جریان حریف بکاهند و تا حد مقدور و با سرعت بیشتری حرکت نمایند. به نظر می‌رسد انتظار که متشکل از طلاب فاضل و اساتید جوان حوزه است نیز همین باشد. 🔹 در خاتمه اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که از جمله روش‌های احتیاطی که شایسته است ترک یا حداقل تلطیف گردد، پرهیز از طرح بحث عمومی و علنی دربارۀ «موانع اجرایی شدن فرامین و منویات معظم انقلاب» می‌باشد. این مطلب هزینۀ چندانی نیز برای مدیران حوزه ندارد زیرا به مطالبه عمومی تبدیل شده و جریانات مقابل نمی‌توانند در برابرش مقاومت نمایند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را ک
🌀 تحول انتحاری یا تحول پایدار؟! 📝 پاسخ به یادداشت «آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه» 🖋 محمد حق پرست 🔹 برخی از طلاب تحول‌خواه، معتقدند هرآنچه ایشان می‌پندارند، باید در کمترین زمان ممکن عملی شود، تحولی یکدفعه و یک‌شبه. همچنین مشکل اصلی تحول را شورای عالی و بزرگان می‌دانند و برچسب‌زنی می‌کنند. حال آنکه تحولی پایدار خواهد بود که بر اساس برنامه و چشم انداز باشد. درحالیکه برای حرکت‌های زیرساختی سه سال زمان کمی محسوب می‌شود. همچنین حوزه‌ای مستدام خواهد بود که بزرگانش احترام شوند، نه با حرکات احساسی آبروی شیعه تضعیف شود. آیا مخالفت علنی با شورای عالی و مراجع، به نفع تحول تمام خواهد شد؟ رهبری قطعا با این حرکت مخالفند و بارها اعلام کرده‌اند که احترام مراجع و بزرگان باید حفظ شود. 🔹 انتقاد و پیشنهاد با متانت کامل سرجای خودش محفوظ، اما نباید به حرمت شکنی منجر شود که اگر به اینجا برسد، دیگر چیزی باقی نخواهد ماند. از نقد شورای عالی در تریبون آزاد فیضیه، چه کسی سود کرد؟ آیا حرکت تحولی ایجاد شد، یا اینکه تریبون بیان حرف دل طلاب برچیده شد؟ آیا با تضعیف و جسارت بر مرجعیت، حوزه اصلاح خواهد شد؟ هرگز چنین نیست. اگر امروز حرمت مدیریت شکسته شود، فردا مدیریت قدرتمندی نخواهد بود و اوضاع بدتر خواهد شد. 🔹 از سویی دیگر، حوزه فقط مال آن‌ها نیست که می خواهند کتاب‌ها و نظام آموزشی تغییر کند. حوزه متعلق به همه طلاب، با سلیقه‌ها و تفکرات مختلف است. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که روش های سنتی را داشته باشد، و برخی حوزه‌ای می‌طلبند که همه چیز آن با نیازهای روز پیش رود. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که فقه و اصول شالوده آن باشد و با فلسفه ناسازگارند، و برخی فلسفه را زیربنای تمام تفکرات اسلامی می‌دانند. 🔹 همچنین برخی دغدغه نظام آموزشی دارند و برخی دغدغه تبلیغ. هرکسی نسبت به رشته‌ای که خودش در آن تحصیل می‌کند، غیرت داشته و همان را بهترین کار روی زمین می‌داند و طبیعتا از مدیر حوزه می‌خواهد که به این رشته اهمیت ویژه بدهد. 🔹 آری، غیر انقلابیون نباید در مسئولیت‌ها قرار بگیرند، اما میان خود انقلابی‌ها، اختلاف بسیار است. هنوز کم نیستند انقلابیونی که لمعه را بهترین کتاب برای سطح می‌دانند. آیا غیر از این است که با تغییر لمعه، تحول به حاشیه می‌رود؟ پس بهترین کار این نیست که برخورد ضربتی و چکشی کرد، بلکه صبر و مدارا و برنامه‌ای جامع برای پیشبرد امور باید ارائه داد. حذف افکار و جریان‌ها، کمک به تحول نمی‌کند، بلکه باعث آشوب و اختلاف بیشتر خواهد شد. 🔹 راه حل این اختلاف نظر، در ترویج گفتمان آزاداندیشی و حرکت بر اساس بهترین نظریه است که خود این مهم، از اساسی‌‌ترین نیازهای تحول است. باید قبول کنیم که عدم اشراف اطلاعات به همه مسائل، موانع و ظرفیت‌ها و نگاه سطحی و احساسی، باعث تصمیمات عجولانه و بعضا جنجال رسانه‌ای خواهد شد که روند تحول را کندتر خواهد کرد. @Manahejj
🌀 درس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان 🔰 موضوع «اخلاق اجتماعی» 🕌 مکان: دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای خیابان شهدا(صفاییه) ⏱ زمان: از دوم ماه مبارک رمضان مورخ چهارشنبه ۹۸/۲/۱۸ 🕙 هر شب ساعت ۲۲ @Manahejj
🌀 نقش تربیت اقتصادی بر روحیه کارآفرینی و عدم بیکاری 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 بهترین سن برای تربیت، کودکی و نوجوانی است. هرچه سن بالا رود، ذهنیت انسان شکل گرفته و تغییرات را سخت‌تر می‌کند. یکی از مسائلی که کمتر نگاه تربیتی به آن شده، «تربیت اقتصادی» است. تربیت اقتصادی، یعنی انسان همراه با رشد جسمی و شخصیتی، استقلال مالی پیدا کند، مثل شناخت جنس و قیمت مناسب، توان مدیریت مالی در هزینه‌ها و پس‌انداز، و مهمترین شاخصه، روحیه کارآفرینی، نوآوری و تولید ثروت داشته باشد. 🔹 اگر این روحیه در کسی ایجاد شود، ضمانت معیشتی خواهد داشت؛ چه اینکه ماهی‌گیری آموخته است. برعکس جوانی که امیدش به جیب پدرش است. راه حل این تربیت، ایجاد دغدغه «مهارت‌آموزی و روحیه کارآفرینی فرزندان»، در والدین است که در میان‌مدت و بلندمدت ریشه بیکاری را می‌خشکاند. 🔹 اما وظیفه مربی‌ها به ویژه از دو جهت قابل اهمیت است: اولا آگاه‌سازی والدین که به این موضوع اهمیت دهند و زمینه تجربه‌های مسائل مالی را برای فرزندان فراهم کنند. تا وقتی فرزند وارد بازار نشود و سردوگرم روزگار را نچشد، نمی‌تواند ارزش پول و سرمایه را درک کند. ثانیا، سرفصل‌های آموزشی برای آشنایی دانش‌آموز با تولید کار و فوائد کارآفرینی، بالابردن اعتماد به نفس عاقلانه و عقب ننشستن از شکست، تهیه کنند. 🔹 بی شک، قسمتی از تلاش والدین برای آبادی زندگی مادی فرزندشان است، اما غفلت از این نکته باعث می‌شود شخصیت اقتصادی نوجوانشان دیر رشد کند. در نتیجه، کنکور و مدرک‌گرایی و کارمندی تمام آرزوهای آینده او را رقم خواهد زد. @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان 📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟! 🖋 علی مهدوی 🔹 یکی از مأموریت‌های اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانه‌های بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت، خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی می‌توانند برای خود و مملکت، ثروت‌سازی کنند، می‌میراند. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj