eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را کند خوانده است: 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📝 آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه و پیشنهاد اصلاحی 🔹 با گذشت نزدیک به از انتصاب آیت‌الله اعرافی به مدیریت حوزه‌های علمیه در تیرماه ۹۵، تحولات لازم با سرعت مورد انتظار واقع نشده است. راهبرد اصلی تیم مدیریت کنونی حوزه در زمینه‌ی «تحول» بر مدارا، حرکت آرام، و عدم ایجاد هرگونه تنش استوار است. به گونه‌ای که بازیگران اصلی و قدرتمند حوزه، چندان احساس خطر نکنند و بر سر راه تحول، مانعی نتراشند. اکنون پس از سه سال آزمودن این راهبرد، نیازمند اصلاح و تسریع روند حرکات تحولی، و میدان دادن بیشتر به جوانان انگیزه‌مند و دارای قدرت خطرپذیری بیشتر در بدنۀ مدیریتی حوزه هستیم. 🔹 اگر در دوره مدیر فعلی حوزه که «روحیه تحول‌خواهی» و «آشنایی با اقتضائات روز دنیا جهت گسترش اسلام» از ویژگی‌های برجسته ایشان است، حوزه نتواند غل و زنجیرهایی را که در برهه‌ی زمانی طولانی بر گرده‌اش جا خوش کرده (و شوق و حرکت طلاب و جامعه اسلامی را کاسته) بزداید، بعید است در دورۀ مدیران بعدی نیز، تحول با ضرب‌آهنگ مناسبی پیش رود و ضامن بقای روحانیت در زمرۀ کنش‌گران مؤثر جامعۀ روز ایران و جهان باشد. بلکه برعکس، با توجه به جریان سریع تطورات فرهنگی جهانی، و مقایسه آن با روند تحولات حوزه، نگرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احتمال شدن حوزه، نه‌تنها دغدغۀ گزافی به نظر نمی‌رسد بلکه می‌توان گفت تا حدودی اتفاق افتاده است. 🔹 بنابراین، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که آیت‌الله اعرافی و مدیران ارشد ایشان، کمی از غلظت راهبرد تدافعی در مقابل جریان حریف بکاهند و تا حد مقدور و با سرعت بیشتری حرکت نمایند. به نظر می‌رسد انتظار که متشکل از طلاب فاضل و اساتید جوان حوزه است نیز همین باشد. 🔹 در خاتمه اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که از جمله روش‌های احتیاطی که شایسته است ترک یا حداقل تلطیف گردد، پرهیز از طرح بحث عمومی و علنی دربارۀ «موانع اجرایی شدن فرامین و منویات معظم انقلاب» می‌باشد. این مطلب هزینۀ چندانی نیز برای مدیران حوزه ندارد زیرا به مطالبه عمومی تبدیل شده و جریانات مقابل نمی‌توانند در برابرش مقاومت نمایند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را ک
🌀 تحول انتحاری یا تحول پایدار؟! 📝 پاسخ به یادداشت «آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه» 🖋 محمد حق پرست 🔹 برخی از طلاب تحول‌خواه، معتقدند هرآنچه ایشان می‌پندارند، باید در کمترین زمان ممکن عملی شود، تحولی یکدفعه و یک‌شبه. همچنین مشکل اصلی تحول را شورای عالی و بزرگان می‌دانند و برچسب‌زنی می‌کنند. حال آنکه تحولی پایدار خواهد بود که بر اساس برنامه و چشم انداز باشد. درحالیکه برای حرکت‌های زیرساختی سه سال زمان کمی محسوب می‌شود. همچنین حوزه‌ای مستدام خواهد بود که بزرگانش احترام شوند، نه با حرکات احساسی آبروی شیعه تضعیف شود. آیا مخالفت علنی با شورای عالی و مراجع، به نفع تحول تمام خواهد شد؟ رهبری قطعا با این حرکت مخالفند و بارها اعلام کرده‌اند که احترام مراجع و بزرگان باید حفظ شود. 🔹 انتقاد و پیشنهاد با متانت کامل سرجای خودش محفوظ، اما نباید به حرمت شکنی منجر شود که اگر به اینجا برسد، دیگر چیزی باقی نخواهد ماند. از نقد شورای عالی در تریبون آزاد فیضیه، چه کسی سود کرد؟ آیا حرکت تحولی ایجاد شد، یا اینکه تریبون بیان حرف دل طلاب برچیده شد؟ آیا با تضعیف و جسارت بر مرجعیت، حوزه اصلاح خواهد شد؟ هرگز چنین نیست. اگر امروز حرمت مدیریت شکسته شود، فردا مدیریت قدرتمندی نخواهد بود و اوضاع بدتر خواهد شد. 🔹 از سویی دیگر، حوزه فقط مال آن‌ها نیست که می خواهند کتاب‌ها و نظام آموزشی تغییر کند. حوزه متعلق به همه طلاب، با سلیقه‌ها و تفکرات مختلف است. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که روش های سنتی را داشته باشد، و برخی حوزه‌ای می‌طلبند که همه چیز آن با نیازهای روز پیش رود. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که فقه و اصول شالوده آن باشد و با فلسفه ناسازگارند، و برخی فلسفه را زیربنای تمام تفکرات اسلامی می‌دانند. 🔹 همچنین برخی دغدغه نظام آموزشی دارند و برخی دغدغه تبلیغ. هرکسی نسبت به رشته‌ای که خودش در آن تحصیل می‌کند، غیرت داشته و همان را بهترین کار روی زمین می‌داند و طبیعتا از مدیر حوزه می‌خواهد که به این رشته اهمیت ویژه بدهد. 🔹 آری، غیر انقلابیون نباید در مسئولیت‌ها قرار بگیرند، اما میان خود انقلابی‌ها، اختلاف بسیار است. هنوز کم نیستند انقلابیونی که لمعه را بهترین کتاب برای سطح می‌دانند. آیا غیر از این است که با تغییر لمعه، تحول به حاشیه می‌رود؟ پس بهترین کار این نیست که برخورد ضربتی و چکشی کرد، بلکه صبر و مدارا و برنامه‌ای جامع برای پیشبرد امور باید ارائه داد. حذف افکار و جریان‌ها، کمک به تحول نمی‌کند، بلکه باعث آشوب و اختلاف بیشتر خواهد شد. 🔹 راه حل این اختلاف نظر، در ترویج گفتمان آزاداندیشی و حرکت بر اساس بهترین نظریه است که خود این مهم، از اساسی‌‌ترین نیازهای تحول است. باید قبول کنیم که عدم اشراف اطلاعات به همه مسائل، موانع و ظرفیت‌ها و نگاه سطحی و احساسی، باعث تصمیمات عجولانه و بعضا جنجال رسانه‌ای خواهد شد که روند تحول را کندتر خواهد کرد. @Manahejj
🌀 درس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان 🔰 موضوع «اخلاق اجتماعی» 🕌 مکان: دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای خیابان شهدا(صفاییه) ⏱ زمان: از دوم ماه مبارک رمضان مورخ چهارشنبه ۹۸/۲/۱۸ 🕙 هر شب ساعت ۲۲ @Manahejj
🌀 نقش تربیت اقتصادی بر روحیه کارآفرینی و عدم بیکاری 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 بهترین سن برای تربیت، کودکی و نوجوانی است. هرچه سن بالا رود، ذهنیت انسان شکل گرفته و تغییرات را سخت‌تر می‌کند. یکی از مسائلی که کمتر نگاه تربیتی به آن شده، «تربیت اقتصادی» است. تربیت اقتصادی، یعنی انسان همراه با رشد جسمی و شخصیتی، استقلال مالی پیدا کند، مثل شناخت جنس و قیمت مناسب، توان مدیریت مالی در هزینه‌ها و پس‌انداز، و مهمترین شاخصه، روحیه کارآفرینی، نوآوری و تولید ثروت داشته باشد. 🔹 اگر این روحیه در کسی ایجاد شود، ضمانت معیشتی خواهد داشت؛ چه اینکه ماهی‌گیری آموخته است. برعکس جوانی که امیدش به جیب پدرش است. راه حل این تربیت، ایجاد دغدغه «مهارت‌آموزی و روحیه کارآفرینی فرزندان»، در والدین است که در میان‌مدت و بلندمدت ریشه بیکاری را می‌خشکاند. 🔹 اما وظیفه مربی‌ها به ویژه از دو جهت قابل اهمیت است: اولا آگاه‌سازی والدین که به این موضوع اهمیت دهند و زمینه تجربه‌های مسائل مالی را برای فرزندان فراهم کنند. تا وقتی فرزند وارد بازار نشود و سردوگرم روزگار را نچشد، نمی‌تواند ارزش پول و سرمایه را درک کند. ثانیا، سرفصل‌های آموزشی برای آشنایی دانش‌آموز با تولید کار و فوائد کارآفرینی، بالابردن اعتماد به نفس عاقلانه و عقب ننشستن از شکست، تهیه کنند. 🔹 بی شک، قسمتی از تلاش والدین برای آبادی زندگی مادی فرزندشان است، اما غفلت از این نکته باعث می‌شود شخصیت اقتصادی نوجوانشان دیر رشد کند. در نتیجه، کنکور و مدرک‌گرایی و کارمندی تمام آرزوهای آینده او را رقم خواهد زد. @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان 📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟! 🖋 علی مهدوی 🔹 یکی از مأموریت‌های اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانه‌های بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت، خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی می‌توانند برای خود و مملکت، ثروت‌سازی کنند، می‌میراند. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان 📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 روزی در یکی از روستاهای محروم جنوب کرمان به نوجوانی گفتم: «میدونی شهرها هرچه دارند صدقه‌سرِ روستاست؟» مکثی کرد و خیره نگاهم کرد تا بفهمد مزاح می‌کنم یا جدی هستم. وقتی جدیت را در من دید با تعجب پرسید: «چرا؟!» گفتم: «چون اگر کشاورزی، دامداری و خدمات روستا نباشد، شهر زنده نمی‌ماند». آثار غرور و عزت را در تبسم چهره‌اش یافتم؛ حس کردم تنها با همین یک جمله، بخشی از هویت گم‌شده‌اش را بازیافته. 🔹 مدرنیته و زندگی ماشینی روزبروز سهم بیشتری در زندگی انسان‌ها پیدا می‌کنند؛ تا جایی که مدرنیته به خود اصالت انحصاری می‌دهد و غیر خود را نفی می‌کند. نوجوان روستایی که تلویزیون را روشن می‌کند هرچه فیلم و سریال می‌بیند، جز زندگی‌های شهری آنچنانی و اشرافی نمی‌بیند؛ لذا دیگر ارزشی برای زندگی روستایی خود قائل نخواهد بود. تمام نگاهش را حسرت و آه پر می‌کند که چرا از بد روزگار یک روستایی (محروم) است. حتی رمانهای پرفروش غربی، امروز در صدد نهادینه کردن فرهنگ کوچ به شهرهای بزرگ هستند و زندگی ساکنین شهرهای کوچک و روستاییان را پوچ و تباه‌شده می‌دانند. 🔹 یکی از مأموریت‌های اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانه‌های بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت و خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی می‌توانند برای خود و مملکت، ثروت‌سازی کنند، می‌میراند. تبلیغ یکی از بهترین فرصت‌ها برای حل این معضل فرهنگی است. 🔹 کارآفرینی روستایی، متنوع و حتی بسیار ارزانتر از کارآفرینی در شهر است: 1⃣ جوانی بجای واگذاری فله‌ای زرشک به دلالان، صنعت بسته‌بندی زرشک را با کمترین امکانات در روستا تأسیس می‌کند و کل روستا دیگر دسترنجشان را مفت نمی‌فروشند. 2⃣ دیگری با پنج جوجه، صاحب هفت مزرعه پرورش شترمرغ می‌شود. 3⃣ جوان دیگر با شناخت منطقه، کاشت پسته را شروع می‌کند. 4⃣ و ... همه اینها با اندک شناختی از فضای منطقه و مشاوره با کارشناسان براحتی ممکن است؛ تنها باید هویت و اصالت جوان روستایی یا ساکن شهرهای کوچک، احیا شود؛ تا خلاقیتش ظهور کند. @Manahejj
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 سخنان صریح استاد پناهیان درباره #مشکلات_اقتصادی کشور 🔻باید هرکسی هنر تولید ارزش افزوده داشته باشد 🔻کارخانه‌دارها از دست ادارات دولتی زار می‌زنند 🔻۱۲۰مین کشور جهان در سختی کسب و کار هستیم؛ این برای مجلس و آموزش‌و‌پرورش و #حوزه و دانشگاه ننگ است. #مناهج #تبلیغ_اقتصادی_رمضان @Manahejj
🌀 لزوم همت برای امور دشوار 🔹 بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، زحمت‌هایش چه؟ رنج‌هایش چه؟ محرومیت‌هایش چه؟ جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. 🔹 در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمی‌شود؛ «و کفی باللَّه حسیبا». رهبر معظم انقلاب ۲۰/مهر/۱۳۹۰ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی 🔰 عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست. 🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوه‌ی عملی نداشت. در تهران شیخ فضل‌الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عده‌ای هم گوشه‌وکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود. 🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبه‌ی همدانی؛ چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازه‌ی مطهر در تبریز و تهران و بقیه‌ی کشور هم می‌آمد همان‌طور تشییع میشد. 🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. 👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند. 🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. 🔰رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه. 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و و بزرگان حوزه همراهی میکردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را میکرد و میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود! 🔰طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند! در حوزه‌ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوز‌ ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه داشتند. طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند. @Manahejj
🌀 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔻 درس را جدی بگیرید؛ درس #فقه را جدی بگیرید. باید بدانید که چه‌جور از کتاب و سنت و عقل، دین را به دست آورید؛ باید طریقه‌ی استنباط را یاد بگیرید؛ این اجتهاد است. 🔺️ #اجتهاد، مِتُد استخراج حقایق و معارف از منابع دین است. آن چیزی که این شیوه را به شما یاد میدهد اجتهاد است. ۹۸/۲/۱۸ #مناهج @Manahejj