eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 دو رویکرد سیاسی روحانیت و پیامدهای آن 📝 علت اصلی روحانیت ستیزی 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 در صدساله اخیر، همواره دو چهره از روحانیت در سیاست وجود داشته، که نتیجه یکی محبوبیت بوده و دیگری ستیز با روحانیت. 🔹 شهید مدرس، حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مصداق روحانیونی هستند که سیاست را با هدایتگری شروع کردند و وقتی وارد کارهای اجرائی شدند، سادگی و زهد بیشترشان الگوی سیاست پاک بود. ایشان سیاست را برای خدمت به مردم می‌خواستند، نه برای مقام و شهرت و پرکردن جیبشان. امروز نیز بسیاری از طلاب که وارد سیاست می‌شوند، پیرو همین مکتب هستند و از پلیدی‌های سیاست به دورند. 🔹 اما آخوندهای سیاست‌زده‌ای هم بوده و هستند که لباس روحانیت آلت دستشان برای بازی در سیاست است. قبل از انقلاب، «آخوندهای درباری» بودند و امروز سکولارها و لیبرال مسلک‌ها هستند. در حکومتی وارد سیاست شده‌اند که نظریه «دیانت عین سیاست» بر آن حاکم است، اما در سیاست بر اساس «جدایی دین از سیاست» عمل می‌کنند و در فرهنگ غربزده‌تر از غربی‌ها هستند. جیبی دارند که فقط در سیاسی‌بازی پر می‌شود. پدیده «آقازادگی» و عمامه به سرهای «هنوز غوره نشده مویز شده»، میوه شوم همین رویکرد است. این دو رویکرد، چند وظیفه برای مردم و مدیریت حوزه ایجاد می‌کند: 🔹 وظیفه مردم این است که گذشته و حال این دو جریان و مصادیقش را بشناسند، تا در بزنگاه‌های سیاسی، انتخابی صحیح داشته باشند. نمی‌توان سکولارها را انتخاب کرد و انتظار تحقق شعارهای اسلام ناب را داشت. اما علما و مسئولان حوزوی دو وظیفه دارند: 🔹 اولا طلابی تربیت کنند که پیرو مکتب امام(ره) باشند، نه سکولار و غربزده. واقعیت آن است که برخی از مدارس سطح مقدمات، و برخی نشست‌ها، مارهای خوش خط و خال در آستین حوزه پرورش می‌دهند. 🔹 ثانیا، آخوندهای سکولار و سیاست زده را منزوی کنند. متأسفانه امور صیانتی حوزه ظاهرا فقط برای طلاب غیر مشهور تأسیس شده، حال آنکه وظیفه اصلیش، بررسی عملکرد آخوندهای مشهور است. اگر طلبه گمنامی در قهوه‌خانه‌ای رؤیت شود، امور صیانتی حوزه او را احضار کرده و بعد از تذکر اول، مرتبه دوم خلع لباسش می‌کند؛ چون خلاف مروت عمل کرده و چهره روحانیت را تخریب می‌کند. اما نسبت به آخوندهایی که سیاست را به ابتذال می‌کشند، امور صیانتی هیچ موضعی نمی‌گیرد. ازاین‌رو، آخوند فاسد هم هیچ نهادی را مانع رفتار خود نمی‌داند. به راستی، کدام تخریب بیشتری دارد، طلبه‌ای در قهوه‌خانه، یا آخوندی که در منصب اجرائی خائنانه و سکولار عمل می‌کند؟ 🔹 اگر در این سالها گاهی مردم با طلاب ستیز می‌کنند، علت اصلیش عملکرد همین قشر است، که با ارتباطات و پارتی‌بازی، اعتبار روحانیت را لکه‌دار می‌کنند. این رویکرد، اگر در آینده نزدیک ریشه‌اش سوزانده نشود، تخریب‌های غیر قابل جبرانی خواهد داشت. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 روحانیت به خود ببالد 📝 آمار شهدای روحانیت 🖋 احسان ناصری 🔹ابراهیم ملکی در کتاب شهدای روحانی مشروطه از 52 شهید روحانی نام می‌برد. 🔹در دوران دفاع مقدس 2742 روحانی شهید شدند. حجت الاسلام رحیمی که دوره‌ای نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید بوده گفته: آنچه توسط بنیاد شهید استخراج شده نشان می‌دهد روحانیت ۱۲ برابر میانگین آحاد جامعه شهید داده است، یعنی به صورت میانگین در جامعه از هر هزار نفر ۴ نفر شهید شدند؛ در حالی که در روحانیت از هر هزار نفر ۴۸ نفر شهید شده‌اند. 🔹روحانیت در طول تاریخ اثبات کرده که همیشه مانعی در برابر دشمنان اسلام بوده است. به یاد دارم وقتی دانشمندان هسته‌ای را ترور کردند عده‌ای از بی‌خاصیتی روحانیت برای انقلاب می‌گفتند. روحانیتی که اوایل انقلاب در معرض ترور شخصیتی و فیزیکی دشمن قرار داشت چه شد که دیگر از فهرست ترورها خارج شده؟ حتما دیگر خطری برای دشمن ندارد. 🔹حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس: در جنگ با داعش و تروریست ها در سوریه و عراق ۱۶۱ روحانی شهید شده اند که ۲۵ نفر آنان از ایران، ۹۶ نفر از عراق، ۲۴ نفر از سوریه، هفت نفر از افغانستان و ۹ نفر از پاکستان بودند. 🔹این روزها در چهل سالگی انقلاب دوباره شاهد شهادت روحانیت هستیم. البته این به معنای رضایت به بی‌عرضگی مسئولین در تامین معیشت مردم نیست اما به هر حال شهادت روحانیت مایه فخر و نشان سرافرازی این قشر است. نگاهی به اسامی برخی از شهدای روحانیت در طول تاریخ باعث افتخار هر طلبه‌ای است: شهید اول شهید ثانی شهید شیخ فضل الله نوری شهید مدرس شهید صدر شهید بهشتی شهید مطهری شهید عبدالله میثمی (شهید دفاع مقدس) شهید مصطفی ردانی‌پور (شهید دفاع مقدس) شهید مالامیری (شهید مدافع حرم) شهید علی خلیلی (شهید امر به معروف) شهید نمر باقر النمر شهید محمد تولایی شهید جمشید بحری شهید مصطفی قاسمی (طلبه همدانی) شهید خرسند (امام جمعه کازرون) 〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 روحانیت به خود ببالد 📝 آمار شهدای روحانیت 🖋 احسان ناصری 🔹ابراهیم ملکی در کتاب شهدای روحانی مشروطه
📠 نظر کاربران 💬 داداش حسینی: یادداشت آقای ناصری عالی بود. تو این وانفسای تحقیر طلاب، حقیقتا بجا و آموزنده بود. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 تراب الزهرا: شاید بشه گفت علت روحانیت ستیزی خود ما روحانیون باشیم ، به نظر حقیر روحانیت با مردم باید از سر یه سفره نان بخورند و وقتی ما از دل مردم فاصله بگیریم کسانی دیگر به آنها نزدیک می‌شوند. به نظر من نکته کلیدی است، بعضی از علما و زعمای حوزه را ببینید که فرزندانشان اکثرا به علت کوتاهی پدرانشان مسیر و خط عوض کردند، حال علت های دیگری هم گاها دارد که از بحث خارج است، ولی نکته «همیشگی نبودن» بعضی ارتباطات است ، ما مردم را تا یه سنی کنار خود داریم بعد رهاشون می‌کنیم. نمونه‌اش در کانون‌ها و بعضی پایگاه‌ها ، برای بچه تا قبل دوره راهنمایی برنامه داریم بعد ولش می‌کنیم. یا رو منبر با مردم کار داریم بعد رهاشون می‌کنیم. در تبلیغ موقع نماز و صحبت کارشون داریم بعدا رهاشون می کنیم. استاد ما می‌فرمود من هر موقع میرم تبلیغ میرم قسمتی قابل توجهی از وقتم و کنارشون کشاورزی و بنایی و... می‌کنم و کنار کار مشکلات دینی انها را حل می‌کنم... ما هم باید با مردم باشیم و اگر پدری نکنیم برای مردم آنها گرم آغوش دیگری می‌شوند ، پیغمبر طبیب دوارٌ بطبه بود ، ما هم باید دنبال مردم (فرزندمان) بدویم ، انتم کالمرضا و رب العالمین کالطبیب ، اگر خدا طبیب باشد ، طبیب نیاز به پرستار دارد ، روحانیت پرستار معنوی و اموراتی مردم نیز هست ، پس لااقل این یک شغل را درست انجام دهد ، پرستار اگر مهربانی کند ، مریض با واسطه‌ی پرستار با طبیب ارتباط می گیرد و اینجا باید گفت که اگر پرستار خود مریض بود چه؟! آیا مریض رغبت می‌کند بیاید و ارتباط بگیرد؟! 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 اسماعیل پورغلامحسین: سلام علیکم به نظر حقیر بخشی از علت روحانیت ستیزی میتواند عملکرد یک روحانی در جامعه باشد وقتی یک روحانی به خودش اجازه نمیدهد اول سلام کند ...سلام؟! ...بله ..همین سلام که وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه میفرمایند در سلام کردن پیشی بگیرید این خودش زمینه ساز اجتماعی و مبارزه با نفس پلید و خضوع و خشوع است اما متاسفانه در بین روحانیت بعضا منتظرن که دیگران سلام کنند. یکی دیگر از علل اینکه مدرک گرایی در حوزه اخلاق حوزه و روحانیت را زیر سوال میبرد چون بعض از روحانیون بدون فهم عمیق فقط و فقط به دنبال کسب مدرک و بعد در نهایت استخدام و یا قاضی شود و دنیایی بدست آورد و بعد میبینی همین اقای روحانی بزرگترین ضربه را به دین میزند مثلا یکی همین قضاوت اگر چنانچه بدون علم و اگاهی و فهم عمیق یه حکم فقط در طول عمر قضاوت یه حکم ناعادلانه بدهد نگاه جامعه نسبت به روحانیت در واقع عوض میشود!!! و یا آن روحانی مسئول که عملش با قولش یکی نیست بزرگترین ضربه را به روحانیت وارد میکند!! به نظر حقیر حوزه و روحانیت و مراجع که مدعی اسلام ناب هستند باید تمام تلاششان و کوششان بر روی اخلاق و اخلاق و اخلاق متمرکز شود مثلا درس و اخلاق عملی و اخلاق باطنی و در هر حال هیچگاه اخلاق را از خودشان دور نکنند چون ضربه به دین ومراجع و روحانیت و حوزه وامثالهم است. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 انتشار گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 به حول و قوه الهی و استقبال اعضای گرامی از پرونده‌های مناهج، گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج، آماده شد. 🔹 از این به بعد پس از پایان هر پرونده، محتوای آن در قالب گاهنامه منتشر خواهد شد. 🔹 این گاهنامه در ابعاد A3، رنگی و قابل چاپ است که می‌توانید نسخه الکترونیکی آن را به دوستان طلبه و فاضل خود هدیه دهید و یا با چاپ و توزیع آن در مدارس و مؤسسات حوزوی، آن را در معرض عموم قرار دهید. با تشکر از همه همراهان و اعضای گرانقدر مناهج 📌 اولین نسخه طراحی الکترونیک گاهنامه به ششمین پرونده مناهج «سودای مرجعیت» اختصاص دارد که می‌توانید آن را در پست بعد دانلود کنید. @Manahejj
گاهنامه مناهج شماره ۶.pdf
2.11M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۶؛ «سودای مرجعیت» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 💠 محتوای مهم‌ترین مطالب این شماره: 📝 ادب مرجعیت؛ محمد حق‌پرست 📝 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء؛ علی مهدوی 📝 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت؛ رضا حسینی 📝 مرجعیت موروثی، پدیده عصر جدید؛ علی مهدوی 📝 تکلیف امروز، فقاهت در مسائل تکراری یا فقاهت در علوم انسانی؟؛ هادی چیت‌ساز 📝 پراکندگی وجوهات و تضعیف قدرت مرجعیت؛ علی مهدوی #سودای_مرجعیت #گاهنامه #مناهج @Manahejj
🌀 ستیز رضاخان با روحانیت 📝 رضاخان: روحانیت مُفت‌خور است رهبر معظم انقلاب 🔹 در زمان رضاخان برای این که روحانیت را از چشم‌ها بیندازد، می‌گفت: روحانیت مُفت‌خور است؛ یعنی مثلاً عملگی و یا کار اداری نمی‌کند، در عین حال به زندگی خود ادامه می‌دهد. او با آن عقل ناقص خودش خیال می‌کرد که اگر کسی در بازار، داد و ستد نکرد و یا مثلاً بیل نزد و به اداره نرفت و شغلی نیافت، نباید نان بخورد و اگر خورد، مفت‌خوری کرده است! او چون به رسالت دین معقتد نبود، این حرفها را می‌زد و کار عالِم دین را باور نداشت. ۱۶ تیر ۱۳۷۴ 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 ستیز رسانه‌ای دشمن علیه روحانیت 📝 دلایل و راهکارها 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 همواره یکی از مهم ترین سلاح دشمنان در ستیز با روحانیت، رسانه بوده است. رسانه مهم‌ترین ابزار قدرت در دنیای امروز است؛ ابزاری به مراتب مرگ‌بارتر از هرگونه اسلحه نظامی؛ چراکه قدرت تخریب جنگ نرم و تلفات آن بسیار بیشتر از جنگ سخت است. تلفات در جنگ سخت موجب شدت یافتن کینه مردم و آسیب‌دیدگان نسبت به دشمن خواهد شد؛ اما در تلفات جنگ نرم عکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه دشمن با عملیات روانی در زمین ما و از مردم ما برای خود نیروسازی می‌کند. در هر جنگی طرف بیدار، برنده و طرفی که غافل است بازنده یا آسیب‌پذیر خواهد بود. وقتی دشمن با تمام توان سعی در تخریب چهره مقدس روحانیت دارد؛ حوزه علمیه و روحانیت نباید اجازه بدهند این تصویر، مخدوش گردد. 🔹 دلیل تخریب روحانیت توسط دشمن و رسانه‌های وی جواب بسیار ساده است. چون استکبار هر اقدامی علیه دین و یا حتی علیه استقلال و حاکمیت ایران عزیز اسلامی خواسته انجام دهد به سد محکم روحانیون بیدار و همیشه در صحنه مواجه شده است. روحانیتی که در دین دارد؛ روحانیتی که حتی حافظ تاریخ و جغرافیای ایران است؛ تا وجبی از این خاک به استثمار بیگانگان در نیاید. رسانه‌های دشمن تا زمانی که روحانیت را کامل از صحنه اجتماع و کنش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منزوی نکند، قدمی عقب برنخواهد داشت. حتی به اینکه روحانیت فقط محدود به محراب و منبر شود هم راضی نیستند و حذف مطلق روحانیت را در سر دارند. دراین باره امام خمینی(ره) می‌فرماید: «دشمن می‌گوید روحانی‌ها بروند و در مسجد نماز بخوانند. بسیار خوب! اما آیا شما می‌گذارید؟ در همان مسجد می‌روید یک عده اشرار هم می‌برید. یک نفر آدمی را که از اسلام هیچ اطلاعی ندارد، جلوی آن روحانی وا می‌دارید. صورت نماز درست می‌کنید . برای این که مسجد را هم از روحانیت بگیرید» صحیفه امام؛ ج 13؛ ص 359 🔹 راه مقابله با خباثت رسانه‌ای دشمن هرچه همدلی روحانیت و تاثیر اجتماعی ایشان با مردم بیشتر و بهتر باشد، طبیعی است که خدعه‌های دشمن نیز کارگر نخواهد افتاد. از طرف دیگر تبیین جایگاه روحانیت و رسالت ایشان نیز بسیار لازم است؛ اینکه مردم هیچ‌گاه یک معلم یا استاد دانشگاه را بیکار یا مفت‌خور نمی‌دانند؛ اما در ذهن برخی روحانیت آنچنان بد جا افتاده که روحانیت و کارهای آخوندی را یک کار مهم، لازم و اثرگذار نمی‌بینند. همه این موارد نیاز به تبیین و حتی کار رسانه ای قوی دارد. طبعا در هر جنگی با همان تجهیزات طرف مقابل باید به مقابله پرداخت. نمی‌توان با شمشیر به مصاف اسلحه گرم رفت و همچنین بدون رسانه به جنگ رسانه‌ها رفت. 〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 لزوم تحول در قوانین امتحانات 📝 تحولی ساده اما ضروری 🖋 رضا حسینی 🔹 در این ده سالی که در حوزه مقدسه مشغول به تحصیل بوده ام، روزهای منتهی به امتحان، از خود امتحان برایم سخت تر و نگران کننده تر بوده است! هر سال نزدیک ایام امتحانات نگران این بوده ام که ناگهان مرکز مدیریت قوانین جدیدی اعلام کند و یا به یک باره متوجه شوم دروسم حذف شده و فرصت اعتراض نیز نداشته باشم! امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. امسال به یک باره اعلام شد که فرصت انتخاب محل آزمون(بخوانید فرصت فهمیدن اینکه دروستان حذف شده یا خیر) از ۱۰خرداد تا ۱۸خرداد می باشد، یعنی در بازه ی چند روز آخر ماه رمضان که اکثر طلاب یا تبلیغ هستند یا به شهرهای خود مراجعت می کنند، و عملا تنها یک روز -شنبه ۱۸م- برای اعتراض و پیگیری دروس حذف شده، فرصت باقی است. 🔹 نتیجه مشخص است، ازدحام بی سابقه طلاب در روز شنبه و طبعا عدم امکان پاسخگویی به مراجعین! مسلماً حتی اگر همان روز مشکل طلاب بر طرف بشود(که بسیار خوشبینانه است) باز چون سایت بسته خواهد شد، طلاب زیادی متضرر خواهند شد. اینکه حوزه چه مشکلاتی دارد و راه حل های آن چیست، حتما نیاز به اندیشه و برنامه ریزی مفصل دارد. اما یک سری اشکالات با اندک دقتی رفع خواهد شد. اینکه حذف اشتباه درس چه اثری بر روحیه و تمرکز طلاب دارد، فرصتی دیگر می طلبد اما اینکه قانون گذار محترم با چه توجیهی دقیقا هفته آخر ماه رمضان را برای انتخاب آزمون قرار داده است، قابل درک نیست. #امتحانات #مناهج @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لزوم تحول در قوانین امتحانات 📝 تحولی ساده اما ضروری 🖋 رضا حسینی 🔹 در این ده سالی که در حوزه مقدس
📠 نظر کاربران 💬 مرتضی: آقا این طرح جدید و قدیم پدر ما را دراورده. من تهران که بودم چند تا درس پایه ۷رو خونده بودم و امتحانش رو هم دادم. اومدم قم، نظام جدید-قدیم شد. درسهای پایه ۷ افتاد پایه ۸!! بعد تطبیق زدن یه نیم ترمش فقط تطبیق خورد؛ اونم با کلی اصرار بعدهم محدوده‌ها انقد اینور اونور شد تا الانم بخاطر پر شدن سقف درس و ترم و اینا کلا نابود شدیم. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محمد: برخی اظهار نظر می کنند که: در دادن شهریه باید عزت طلاب و کرامت آنها حفظ شود ... اما نظام حوزه برای طلاب در امور مالی که هیچ ، در امور آموزشی و اداری هم احترامی قائل نیست!! محدود بودن انتخاب محل آزمون و انتخاب «هفته آخر ماه رمضان» از همین موارد است. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj