🌀 سادهزیستی رهبر انقلاب
👤 آیتالله سیفی مازندرانی
🔹 بنده در یکی از ملاقاتهایم با مقام معظم رهبری که به داخل اتاق و اندرونی خانه ایشان رفتم، با دیدن زندگی شخصی ایشان #بُهتزده شدم. زندگی ایشان مثل زندگی یک طلبه محصل بود؛ فرشهای قدیمی اتاق ایشان، گویای این مطلب بود که ایشان اگر دم از عدالت میزنند، عمل هم میکنند.
در میان روحانیون مسئول نیز، میتوان به زندگی ساده آیتالله جنتی و مرحوم آیتالله مؤمن اشاره کرد. زندگی اکثر طلبههای محصل و محققان و مجتهدان ما نیز یک زندگی عادی است و حقوقشان از سهم امام(ع) که بیتالمال است، کمتر یا مطابق اکثر مردم است.
🔹 آیا کسی که کارگزار و مسئول نظام جمهوری اسلامی است و پایه حقوقش هفده میلیون تومان است، نمیداند که این امر، بر خلاف فرمودههای مکرر امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه خطاب به مسئولان است!؟ مسئولان حکومتی ایشان چنین حقی نداشتند و برایشان ممنوع بود که در زندگی شخصی خود، چندین برابر عامه مردم از بیتالمال دریافتی داشته باشند.
مشروح گفتگو:👇
hawzahnews.com/news/864502
#مناهج
@Manahejj
🌀 #توضیح روند پرونده جدید
🔹 به جهت رعایت انصاف و عدم نقد یکطرفه، در این پرونده سعی کردیم به اصطلاح قدما، یک سوزن به خودمان (طلاب) بزنیم و یک جوالدوز هم به قوانین جدید و مشکلات پیرامونش...
لذا تا آخر پرونده با ما همراه باشید.
〰〰〰〰〰
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقطهای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش نخست
📝 شناسایی طلابی که دیگر طلبه حقیقی نیستند
👤 علی بهادرزایی
🔹 در این چند روز اعلام شد شرکت در کلاسهای فقه و اصول برای تمامی طلاب الزامی است. فکر میکنم این قانون و حواشی آن زمینه ای ساخت که اجازه میدهد چند مطلب مهم که معمولا از چشمها دور می مانند را با هم مرور کنیم:
🔹 ظاهرا دو گروه عمده از این قوانین متضررند: طلاب مراکز تخصصی و طلاب غیر مشغول به طلبگی. اولین صحبتم با گروه دوم است.
🔹 میدانم اگر این افراد الان مشغول به فعالیت در موبایل فروشی، تجارت انگشتر، رانندگی در اسنپ یا تابلوخوانی در بازار بورس هستند قسمتی از آن متوجه #ساختاری است که:
1⃣ از اول دوران تحصیل مطالبه داشته طلبه تمام وقتش در اختیار حوزه علمیه باشد، اما حوزه علمیه متعهد نشده که حتی نصف معاشش را تأمین کند.
2⃣ در طول دوران تحصیل به دلایلی (که احتمالا مهمترینش کمیتگرایی بیش از حد است) تقریبا به صورت پیوسته از کیفیت خدمات علمی و تهذیبش به طلبه کاسته است.
3⃣ با اتمام تحصیل، اعتبار مدرک آن هم مورد ابهام جدی است(طلاب شاغل خوب میتوانند بر این امر شهادت دهند و تفاوت دکترای دانشگاهی با سطح ۴ حوزه را توضیح دهند؛ حتی در نهادهای نمایندگی ولی فقیه در ادارات مختلف) فعلا بحث تدریس و اشتغال در خود حوزه مسکوت بماند تا پروندهای مستقل!
❓اما یک سوال! چرا طلابی که بکلی از تحصیل، خارج شدهاند، بدون التزام به لوازم طلبگی باید از همان مزایایی برخوردار باشند که طلبهی سازگار با این سختیها از آن برخوردار است؟ چون کد فعال در مرکز مدیریت دارند و الحمدلله حوزه علمیه از محدود، نظامهای آموزشی در این دنیاست که ورودی، بدون الزام به خروجی دارد؟! اصلا مقایسه را بگذاریم کنار، مطالبه شهریه، بیمه، مسکن و ... از طرف این دسته از طلاب، در مقابل کدام ارزش افزودهای برای دین است؟ خودشان که بازاری هستند و دستی بر آتش دارند حاضرند چنین معامله ای با کسی بکنند؟!! من حرف از حرام قطعی نمیزنم؛ اما احتمال نمیدهند بهرهمندی از همین اندک مواهب نیز شبهه داشته باشد و موجب تضییع حق دیگر طلاب؟ حداقل جای یک استفتاء ندارد؟
🔺 پ.ن: منظور این نوشتار، طلاب عزیزی که بخاطر بحرانهای مختلف معیشتی مجبورند در کنار درس، مجاهدت کار را هم قبول کنند، نیست؛ که آن فضیلتی بزرگ است. مقصود طلابی هستند که از طلبگی فقط از نام و شهریهاش بهرهمندند.
📌 ادامه دارد ...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
🎯هدف شما چیست؟؟؟
✍️رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در جمع موکب داران #اربعین - 27شهریور98
💡امروز "هدف هر مسلمان" باید ایجاد #تمدن_اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، #هدف_نهایی ما است.
✌️راهپیمایی #اربعین میتواند یک وسیلۀ گویایی برای تحقّق این هدف باشد.
🏅موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🌀 نظر حضرت امام درباره آقای منتظری
📝 منتظری از عدالت ساقط است
🔸 امام مدتها قبل از عزل، #منتظری را از #عدالت ساقط میدانستند!
🔸 خاطره مقام معظم رهبری در مورد اظهارنظر صریح امام پیرامون آقای منتظری در حضور سران قوا:
امام گفتند که آقای منتظری عدالت ندارد یا ایشان از عدالت ساقط است. یک تعبیر اینجوری کردند: از عدالت ساقط است.
من ترسیدم که حالا بیاییم بیرون و این آقایان اینجا و آنجا بگویند امام گفت آقای منتظری از عدالت ساقط شد و این بکلی پخش بشود.
واقعا از این قضیه وحشت کردم. گفتم آقا من خواهش می کنم ما را منع کنید از اینکه این حرف شما را در خارج نقل کنیم.
ایشان یک تأملی کردند و گفتند: خیلی خب، نقل نکنید. این را از قول من نباید کسی نقل کند.»
روایت رهبری، ص ۲۲۵
#منتظری
#سرنخ
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقطهای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش دوم
📝 فقه و اصول برای طلاب مراکز تخصصی
👤 علی بهادرزایی
اما عرض دومم نسبت به طلاب مراکز تخصصی:
🔹 در هر ساحتی که به دنبال کسب تخصّصید، حتما اعتقاد دارید بخشی از تلاشتان باید برای تسلّط نسبی بر روش استنباط دینی (فقه و اصول) باشد؛ و نه لزوما اجتهاد؛ چون در غیر این صورت، هر چند هیات و ظاهرتان متفاوت با یک دانشجوست اما بلحاظ ماده و محتوا ضرورتا هیچ تفاوتی نمیکنید! قهرمانان عرصهی علوم اسلامی هم هیچگاه ادعایی غیر از این نداشتهاند: از امامین انقلاب تا شهیدین فقیدین سعیدین، سید محمدباقر صدر و مرتضی مطهری. (اگر کلمه مخالفی از اینان سراغ دارید بفرمایید!) پس خواهشا پرونده اظهارات «غوره نشده مویزشدههای حوزوی» را ببندیم و آنان را با نسخههای تحوّل براندازشان رها کنیم.
🔹 ولی راهکار چیست؟ فعلا آنقدر که فکر میکنم به مسئولین حوزه مربوط است و قابل تعمیم به غالب این دسته از طلاب است، موارد زیر است:
1⃣ چرا طلاب مشغول در مراکز تخصصی غیر فقهی اصولی (کلام، فلسفه، تبلیغ و...) را الزام به شرکت در نظام طرح جدید (دو فقه و دو اصول در روز) کنیم؟ وقت آزادشان بیشتر است یا تمرکز و تمحّضشان؟
پیشنهاد میدهم مانند طلاب بعضی مدارس فقهی خاص، این برادران هم مشمول نظام قدیم باشند تا جمع بهتری بین دو زمینهی تحصیلیشان رخ دهد.
2⃣ حتی اگر فرض کنیم مسیر علمآموزی طلبهی تخصصّی فقه و اصول حتما باید از آراء شیخ و آخوند (أعلی الله مقامهما) بگذرد (که نگارنده هیچ داوری قطعی در این زمینه ندارد)؛ اما چرا مسیر سایر طلاب را کمی نزدیکتر به مرزهای علم -و مثلا از آراء شهید صدر در حلقات- نگذارنیم؟ اگر این عزیزان قرار نیست پژوهشهای عمیق و طولانی فقهی-اصولی داشته باشند چرا آنها را از آخرین یافتههای این دو علم محروم کنیم؟
3⃣ قسمتی از علوم ضروری حوزوی در سیر رسمی جایی ندارند و معمولا در سال های طولانی درس خارج و لابلای اشارات استاد یا پژوهشهای شخصی به دست میآیند؛ مثل تخصّصهای رجالی یا قواعد فقهیه. چه اشکالی دارد برای این عزیزان که در برنامهشان چنان سالهایی را نمیبینند، با پشتیبانی از مراکز تخصصی در تامین استاد و تشویق طلاب، این علوم را ارائه دهیم و مثلا به دنبال خواندن تمام مکاسب نباشیم؟
4⃣ بعضی مراکز حوزوی انصافا شروع به برداشتن قدمهای خوبی برای حمایت از نخبگان کردهاند، خب در جرگه نخبگان علمی، چرا فقط فقه و اصول را ملاک تشخیص نخبگانی طلاب قرار دهیم؟! بهتر نیست صرفا متمرکز بر خیل فقهپژوهان نشویم؟! فتأمل
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
دروس جامعه مدرسین.pdf
2.02M
🌀 حضور اعضای #جامعه_مدرسین در بین طلاب
📝 برنامه جامع تدریس اعضا
🔹 در سالهای اخیر این سؤال جدی مطرح شده است که این نهاد و اعضای آن تا چه میزان با سطوح مختلف حوزه از جمله اساتید و طلاب ارتباط و تعامل دارند و راه ارتباط و انعکاس نظرات حوزویان به اعضای جامعه مدرسین کدام است؟
🔹 روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مدیر آن چندی پیش با حکم آیتالله یزدی انتخاب شده است برای نخستین بار اقدام به تجمیع و فهرستبندی دروس اعضای جامعه مدرسین کردهاست. این لیست نشان میدهد حداقل سی و پنج نفر از اعضای جامعه مدرسین کرسی درس فقه و اصول برگزار میکنند.
🔹 برگزاری درس، یکی از راههای حضور در بین بدنهی طلاب است. در این جلسات درس، اساتید بدون واسطه در جریان مشکلات و مسائل حاکم بر حوزه و طلاب قرار میگیرند و از سوی دیگر شاگردان و سایر طلاب میتوانند نظرات و دیدگاههای خود را به اساتید که همان اعضای جامعه مدرسین است منتقل کنند.
📌 برنامه تدریس اعضا را از پیوست، دریافت کنید.
اقتباس متن از مباحثات
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزه های علمیه در دوران قحطی مالی و بودجه ای به سر میبرند
👤 حجتالاسلام غفوری، قائم مقام حوزههای علمیه کشور در شیراز
🔹 طی ۴۰ سال گذشته از نظر شرایط مالی و بودجه ای سخت ترین شرایط بر حوزه ها گذشت و در واقع اکنون در دوران قحطی مطلق به سر می بریم.
🔹 در لایحه امسال بودجه پیشنهادی، یک سوم آن در پیشنهاد دولت کم شد، که البته مجلس اضافه کرد، بنابراین شرایط مالی که پیش آمد شرایط استثنایی و بسیار دشوار بود. تکلیف حوزه و مدیریت در این مدت چه بوده است، برای پرداخت همین حداقلی اساتید و کادر ناچار به قرض شدیم.
🔹 اگر موقوفات حوزه ای در مدار قرار گیرد، مشکلات برطرف خواهد شد؛ ۱۹۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده اما هنوز در مدار قرار نگرفته است.
📅 ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
#اوقاف
#مناهج
@Manahejj
🌀 آتشزدن قیصریه بخاطر یک دستمال!
📝 علت اجباریشدن کلاسها
🖋 احسان ناصری
🔹 پسری در پارچه فروشی کار می کرد. نامزد پسر به در دکان پارچه فروش آمد و وقتی چشمش به پارچه ها و دستمال های قشنگی که در دکان بود افتاد. از پسر خواست یکی از دستمال ها را به او بدهد. پسرک به هر زبانی که خواست نامزدش را از این کار منصرف کند نتوانست. سرانجام دو تا از دستمال ها را به او داد. بعد از رفتن دختر، پسر به خود آمد و گفت: این چه کاری بود که کردم؟ حالا چه خاکی به سرم کنم؟ اگر بگویم نسیه دادم، می گوید چرا؟ اگر بگویم فروخته ام، پولش را می خواهد. خلاصه آن پسر نقشهای کشید که دکان را آتش بزند تا صاحب دکان از ماجرای دستمال بویی نبرد. دکان را به آتش کشید. چند لحظه ای نگذشت که آتش به حجره ها و دکان های دیگر هم سرایت کرد و تمام بازار زیبای قیصریه، طعمه آتش شد.
🔹 دوم شهریور ماه سال ۱۳۹۵ بود که حجتالاسلام فرخفال در تبیین علت اجباریشدن شرکت در کلاسها برای طلاب سطوح عالی گفت: «ساماندهی دروس حوزه علمیه در راستای شرکت منظم طلاب در کلاسها و رونقگرفتن حوزه علمیه صورت گرفته است.»
🔹 اما آیا رونق حوزه های علمیه با کلاسهای شلوغ اجباری حاصل میشود؟ ظاهرا برخی بزرگواران، حوزه علمیه را با دانشگاه آزاد اشتباه گرفتند که کمیت را جای کیفیت نشاندند. دیگران هم این مسیر اشتباه را ادامه دادند و رسیدیم به امسالی که با شیب ملایم همه طلاب را ملزم به شرکت در همه کلاسها کردهاند.
کدام دلسوزی است که از پاتک طلاب به این طرح بی خبر باشد؟ کیست که نداند طلبهها برای دورزدن این طرح چه کارها که نکردند؟ از نامنویسی در کلاسهای شلوغ و حضور حداقلی برای پرشدن لیست حضور و غیاب بگیرید تا شناسایی مدارسی که به صرف نامنویسی شما، لیست حضور و غیابتان را پر و پیمان تحویل مسئول مربوطه میدادند. از گوشی به دستها و خوابآلوها و آنانی که گوشه کلاس مینشینند و کتب جنبی مطالعه میکنند بگذریم.
البته نگارنده منکر آن طلابی که از وضعیت قبلی(ارائه دروس آزاد) سوء استفاده میکردند نیست. مسئله این است که چرا باید به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشیم؟ بعد هم آن را به پای رونق حوزههای علمیه بنویسیم!!
❓ آیا راه حلی برای رونقبخشی حقیقی به کلاسهای درس وجود ندارد؟ #اجبار، اولین و آخرین راه است؟!!
〰〰〰〰〰
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقدی به شیوه آموزش مکاسب در حوزههای علمیه
📝 روخوانی مکاسب جایگزین فهم آن!!
🖋 رضا حسینی
🔹 تنها کتابی که در دوره سطح، متکفل آموزش فقه استدلالی است کتاب شریف و قیّم مکاسب است.
رهبر انقلاب نیز در درس خارج خود غالبا مبنای بحثها و حتی ترتیب بحث را طبق مکاسب بیان میکنند. و این توجه ایشان به شیخ در حدی است که در یکی از بیاناتشان در درس خارج میفرمایند: «ما هرچه داریم از شیخ انصاری و امثال این بزرگوار است.»
🔹 متأسفانه این کتاب مهم به علت #برنامه_غلط_آموزشی نه تنها از غرض اصلی فاصله گرفته است و فقه استدلالی را به طلبه نمیآموزد، بلکه با این نحو خواندن مکاسب، آنقدر دلزدگی در طلبه ایجاد میکند که بعدا حتی رجوع به مکاسب را برای او دشوار میسازد!!
🔹 منظور از سیستم غلط آموزشی، سیستم محدودهبندی و خواندن تمام کتاب در طول چهارسال میباشد.
🔹 اساسا در شیوه آموزش فقه استدلالی کثرت مطالب موضوعیت ندارد بلکه آموزش روش و نحوه استدلال است که اهمیت دارد. منتهی گویی در حوزه فقط کثرت خواندن مهم است.
🔹 فقه استدلالی مانند اصول نیست که اگر یک باب یا یک مبحث خوانده نشود بعدها در شیوه استنباط، خلل ایجاد شود بلکه معمولا در آموزش فقه استدلالی، فهمیدن شیوه استدلال در یک باب، بسیار مهمتر از خواندن تعداد زیادی ابواب فقهی است.
از این روست که معمولا دروس خارج و طلابی که به درس خارج میروند نهایت یک یا دو باب فقهی را قویا میفهمند و پس از آن مجتهد میشوند!
🔹 همین مسئله در کتاب شریف مکاسب نیز هست، پیشنهاد میشود مرکز مدیریت، تنها چند مبحث مکاسب را متن درسی قرار دهد و بدون بودجه بندی، این چند مبحث را امتحان بگیرد. اگر کسی در یک سال، روش استنباط شیخ (نه اقوال دیگران) را فهمید، به درس خارج میرود و اگر کسی در چهارسال فهمید، پس از چهارسال به درس خارج میرود.
در این روش، طلاب درسخوان با فهمیدن مبانی شیخ، هم نشاط علمی پیدا میکنند هم توان رجوع به مکاسب را دارند، هم وقت و عمرشان به بطالت نگذشته است، چون به تجربه ثابت شده است، مباحثی که در دوره سطح یاد میگیریم تنها روخوانی مباحث شیخ است!!
📌 پ.ن:
فرض یادداشت در صورت عدم عزم برای اصلاح کتب و خواندن همین متون است.
وگرنه روشن است کتاب مکاسب، کتاب آموزشی نیست؛ بلکه کتاب مرجع (رفرنس) است.
〰〰〰〰〰
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 درخواست #مناظره حجتالاسلام سیفی مازندرانی از حجتالاسلام اکبرنژاد
📝 متن درخواست
بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام اکبرنژاد
سلام علیکم
جنابعالی ادعا کردهاید: «قدرت علمی مؤسسهی فقاهت باعث شده است تا کسی نتواند با آن مقابله کند. و چون برای مطالب مؤسسه، پاسخ علمی ندارند ما را متهم به فتنهگری میکنند».
یکی از مسائلی که اخیرا ورود کردهاید بحث «لباس روحانیت» است که سخنان مطرحشده از سوی جنابعالی نیاز به نقد و بررسی عالمانه دارد.
اگر چه اکثر مناظرهکنندگان از مناظره با شما پشیمانند و یا خاطره خوشی ندارند، لکن حقیر به جهت جلوگیری از آنچه انحراف میپندارم، تمایل دارم در این موضوع (لباس روحانیت) با جنابعالی مناظره داشته باشم.
امیدوارم شما که مؤسس و رکن علمی مجموعهی خود هستید با قبول این مناظره علمی، واقعیت انعطاف و اشتیاق خود به نقد و مناظره را به تصویر بکشید.
والسلام
ابوالقاسم سیفی مازندرانی
۱۳۹۸/۷/۱
📌 مناهج:
فرصت خوبی است برای آزاداندیشی و نظاره استدلالات دو طرف در باب «لباس روحانیت».
منتظر پاسخ حجتالاسلام اکبرنژاد هستیم.
#مناهج
@Manahejj