eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 مطالبات رهبر انقلاب از روحانیت 📝 نجات دین از غربت 🔹 در چند ده سال قبل از انقلاب، دولت ضد دين بود. بنا داشت بر اينكه دين را منزوى كند، هرچه مربوط به دين است آن را هم منزوى كند، از جمله علماء را. 1️⃣ يا با برداشتن عمامه‌ها و سوزاندن لباس و زىّ روحانى 2️⃣ يا آن وقتى كه ديدند آن روش فايده‌اى ندارد، با بدنام‌كردن علماء و تبليغات عليه علماء و طلاب و حتى مراجع و به شكل‌هاى غيرمستقيم و بعضاً مستقيم. 🔹 اگر از روحانيت مى‌پرسيدند آقا شما وظيفه‌تان چيست؟ در جواب مى‌گفت: من وظيفه‌ام اين است كه با فشارها مقابله كنم، كوتاه نيايم، در مقابل اين دستگاه؛ ضعف نشان ندهم و دينى را كه آنها مى‌‌خواهند در غربت بماند، من مانع از غربت آن بشوم. 📌 مناهج: روحانیت اصیل انقلابی در طول تاریخ، لحظه‌ای در برابر فشارها و مشکلات، عقب ننشسته است. امروز نیز مبارزه ادامه دارد... #مناهج @Manahejj
#اطلاعیه 💫طلبه تراز انقلاب اسلامی 🔸 جلسات هفتگی #سه_شنبه ها، بعد نماز مغرب وعشا 🔻 سلسله نشست‌های تبیین طلبه‌ی تراز انقلاب اسلامی (طلبه عالم صالح مصلح بصیر انقلابی) 🔻 با بیان #استاد_عابدینی 🌐 قم، خیابان سمیه، کوچه سمیه ۱۱، پلاک ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه ( علیه السلام)، طبقه اول (برادران - خواهران) @abedini @Manahejj
11.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مقررات آموزشی حوزه، تقوا را برای طلبه‌ها دشوار کرده! 🎥 علیرضا پناهیان 🔹 نظمی که بدون رعایت استقلال شخصیت طلبه، برقرار شود، نظم مستمر و مداومی نخواهد بود. #نظم_تحمیلی آثار خوب نظم را به دنبال نخواهد داشت. نظم و درس خواندن باید جوشیده از درون افراد باشد. کسی که با فشار مقررات حضور و غیاب سر کلاس بنشیند از رشد کافی برخوردار نخواهد بود. ❓ چرا قدیم‌ها طلبه‌ها بیشتر درس می‌خواندند؟ 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش دوم 📝 عدم تمرکز و فهم درس 🖋 علی رضایی 🔹 چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش می‌دهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه می‌گردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه می‌خواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمه‌ی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است. آیا چنین طلبه‌ای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیش‌مطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکه‌پاره درس گرفته‌اند؟! 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش دوم 📝 عدم تمرکز و فهم درس 🖋 علی رضایی 🔹 اشکال دیگری که به نظام جدید آموزشی حوزه علمیه مطرح است اینکه چرا باید علمی که می‌آموزیم این قدر تکه پاره باشد؟! چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش می‌دهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه می‌گردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه می‌خواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمه‌ی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است. 🔹 آیا چنین طلبه‌ای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیش‌مطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکه‌پاره درس گرفته‌اند؟! بله اگر قصد ، صرف روخوانی و اتمام محدوده باشد -نه فهم و غور در روش شیخ- می‌توان از نظام جدید دفاع کرد؛ گرچه همین هم تابحال محقق نشده و تقریبا هیچ یک از محدوده‌های درسی حتی در نظام جدید نیز تمام نمی‌شوند. 🔹 هر علمی مجموعه‌ای از مسائلِ مرتبط با یکدیگر است. در فراگیری هر کتاب، طلبه باید بفهمد نظام فکری نویسنده چیست؟ اگر علم را به صورت یک نظام مرتبط با هم ارائه کردیم، یادگیری آن هم برای طلبه بسیار جذاب می شود؛ چراکه طلبه واقعا حس می‌کند که رشد داشته است و علم را به خوبی فهم می‌کند؛ اما با تکثر و تکه‌تکه کردن یک علم به این شدت، نخ تسبیح و سررشته علم از دست طلبه خارج خواهد شد. 🔹 نکته مهم‌تر اینکه خروجی تدریس اساتید، مختلف است. استادی، رسائل یا کفایه را با هدف تمهید برای درس خارج، تدریس می‌کند طبیعی است از منظر این استاد چنین کتبی با سرعت کمتر اما غنای بیشتر باید تدریس شود. استاد دیگری هدفش آشنایی کلی طلبه با سرفصل‌ها و مفاد رسائل و کفایه است؛ چراکه همه استعداد اجتهاد فقه و اصول را دارا نیستند. لذا صرفا شاکله‌ای اصولی در ذهن طلبه‌ای که غرضش ادامه تحصیل در رشته فلسفه یا تبلیغ است ایجاد می‌کند. چرا باید همه را ملزم به تبعیت از یک مدل سرعت و کیفیت آموزشی کنیم؟! درحالیکه بخوبی می‌دانیم اساتید طبق روش تدریس خود عمل می‌کنند و محدوده را هم تمام نمی‌کنند. در این میان طلبه‌ای که تمام محدوده را با وجود کلاس اجباری تحصیل نکرده است باید از تمام محدوده امتحان بدهد و در صورت عدم قبولی، مجدد در کلاسی شرکت کند که می‌داند باز هم قرار نیست محدوده‌اش تمام شود. البته منظور این نیست که «مرکز مدیریتی» نباشد یا باشد و هیچ نظارتی نداشته باشد؛ بحث اینجاست که سلایق و مدل‌های مختلف تدریس باید لحاظ شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 نظر استاد، بجای نمره 🎥 علیرضا پناهیان 🔻 تبعات بی‌اعتمادی به اساتید حوزه علمیه ❓ در نبود مقررات سخت‌گیرانه، عامل نظم چیست؟ 🔻 امام (ره): اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید. 🔻 طلبه باید از شرم و حیا نسبت به استادی که حق به گردن او دارد، خودش را منظم کند؛ نه مقررات اجباری آموزشی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 تجدید نظر "معاونت آموزش" در اجباری بودن کلاس های سطوح عالی برای طلاب رشته های تخصصی 🔹در پی اعتراض طلاب نسبت به اجباری شدن دروس فقه و اصول سطح عالی حوزه، مسئول مرکز امور واحدهای آموزشی قم، طی نامه ای از معاونت محترم آموزش درخواست کرد تا طلابی که در سطح ۲ و ۳ رشته های تخصصی مشغول به تحصیل اند، از این قانون معاف شوند و تنها ملزم به شرکت در ۲ کلاس باشند. 🔹معاونت آموزش نیز این مسئله را تأیید و تصویب نموده و آن را به مسئولان مربوطه ابلاغ کرده است. #مناهج @Mabahejj
🌀 تلاش برای احیای موقوفات حوزوی 👤 مدیر کل اوقاف استان قم 🔹نیات عجیبی از سوی گذشتگان در زمینه وقف اموال وجود داشت. اوقاف و امور خیریه میتواند بخش عمده‌ای از مشکلات و نارسایی های اقتصادی جامعه را حل کند. 🔹باید موقوفات از دست رفته را احیا کنیم؛ به خصوص در دوره حکومت ظالمانه رضا شاه و فرزندش که بیش از پدرش جنایت کرد بسیاری از موقوفات در کشور از دست رفت. بیشترین موقوفه خواری رژیم سابق در خصوص #حوزه‌های_علمیه بوده است 🔹نباید چشم امید زیادی به دولتها داشته باشیم زیرا حوزه باید به صورت مردمی و از طریق وقف اداره شود که هم باقی بماند و هم تقویت شود. خبرگزاری رسمی حوزه #اوقاف #احیای_موقوفات #مناهج @Manahejj
🌀 طرح عظیم احیای موقوفات حوزوی 📝 گامی در جهت بهبود معیشت طلاب 🔹 آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأسیس «دفتر موقوفات ومنابع پایدار » شناسایی و احیای موقوفات حوزه علمیه در سراسر کشور را آغاز کرده است. بدیهی است تأمین بودجه حوزه‌های علمیه و همچنین #بهبود_معیشت طلاب به احیای این موقوفات (بیش از ۱۵۰ هزار موقوفه در سراسر کشور) منوط خواهد بود. 🔹 دفتر موقوفات ومنابع پایدار در تلاش است شناسایی و احیای تمامی موقوفات حوزوی را با کمک و همیاری طلاب، توسعه بخشد. لذا طلاب می‌توانند در صفحه اصلی سامانه نجاح، با گزینه «معرفی موقوفه یا املاک حوزه» در جهت تسریع احیای موقوفات حوزوی، این دفتر را یاری کنند. 🌐http://login.ismc.ir #اوقاف #احیای_موقوفات #مناهج @Manahejj
🌀 #راهنمای_اعضای_جدید سلام و خیر مقدم به تمام عزیزان و همراهان #مناهج علی الخصوص دوستانی که به تازگی به جمع مناهج پیوسته‌اند. فهرست اجمالی از تلاش تحریریه مناهج برای #بهبود_معیشت طلاب و احیای #موقوفات_حوزوی: 1⃣ نهمین گاهنامه مناهج با موضوع «لزوم احیای موقوفات حوزوی»: https://eitaa.com/manahejj/1755 2⃣ آمار رسمی تعداد موقوفات حوزوی در سراسر کشور: https://eitaa.com/manahejj/1660 3⃣ وضع معیشت طلبه امروزی سخت‌تر از روزگار شهید ثانی: https://eitaa.com/manahejj/1689 4⃣ متن طومار لزوم احیای موقوفات حوزوی خطاب به رئیس سازمان اوقاف: https://eitaa.com/manahejj/1697 5⃣ متن طومار لزوم تاسیس دادستانی ویژه اوقاف، خطاب به رئیس قوه قضائیه: https://eitaa.com/manahejj/1698 دیگر مطالب مناهج، در این موضوع را با دو هشتگ زیر رصد بفرمایید: #معیشت_طلاب #اوقاف 👈 مناهج، صدای مطالبات حوزه و روحانیت @Manahejj
🌀 استعفای مدیر جامعة الزهرا! 🔻شنیده‌ها حاکی است که حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی از سمت خود در مدیریت جامعةالزهرا استعفا کرده است. 🔻 برخی منابع دلیل این استعفا را مسایل مربوط به بودجه، عدم حمایت کافی از این نهاد حوزوی و پافشاری برای حفظ استقلال جامعةالزهرا علیهاالسلام اعلام کرده اند. 🔻 جامعة‌الزهرا هم اکنون پذیرای بیش از ۲۰ هزار طلبه خواهر ایرانی و غیرایرانی در سطوح دو، سه و چهار به صورت حضوری، غیرحضوری و مجازی است. @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش سوم 📝 راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری 🖋 مسعود محمدی 🔹 یکی از اشکالات نظام جدید آموزش حوزه علمیه لزوم تحصیل کل «کتاب» در کلاس درس است. برای مثال: بسیاری از بزرگان ما بخش‌های معظمی از کتاب مکاسب را نزد استاد درس گرفته‌اند و وقتی ممشا و روش اجتهادی شیخ دستشان آمد، بقیه را خودشان خواندند. شاگرد می‌تواند اندکی از کتاب را با استاد درس بگیرد و وقتی روش تحقیق در آن علم را بدست آورد بقیه کتاب را با هماهنگی استاد، خودش کار کند. البته بدیهی است با اشکالاتی برخواهد خورد که از کمک و راهنمایی استاد بهره‌مند می‌شود. یعنی این خودخوانی زیر نظر همان استاد مربوطه انجام می‌شود. بنابراین تشخیص این موضوع را باید به استاد واگذار کرد نه این که استاد فقط بیاید، درس بدهد و برود؛ این خودش یک نوع بی احترامی به استاد است. 🔹 به نظر نگارنده، نه آن سیستم قبلی قابل قبول بود که تشخیص کلاس‌رفتن را به خود طلبه واگذار می‌کرد؛ نه سیستم فعلی که حضور در تمام کلاس‌ها را با «حضور و غیاب اجباری» از طلاب می خواهد؛ بلکه راه وسط و صواب این است که تشخیص حضور یا عدم حضور طلبه در کلاس را به استاد بسپاریم. چون استاد مورد تایید هر دو طرف (مرکز مدیریت و طلبه) قرار گرفته است. استاد با در نظر گرفتن استعداد هریک از طلاب تشخیص می‌دهد چه کسی باید در تمام کلاس‌ها حاضر باشد؛ چه کسی فقط بخشی از کلاس‌ها را حضور یابد؛ ولی مرکز مدیریت توان تفکیک بین طلاب را ندارد و برای همه یک نسخه می‌پیچد. 🔹 طلبه‌ای که با اختیار خود مشکلات فراوان را به جان خریده و پشت به دنیا کرده و وارد جرگه سربازان امام زمان شده است، خیلی بیشتر از مرکز مدیریت و حتی اساتیدش نگران آینده علمی خویش است. چنین طلبه‌ای از استادش حرف‌شنوی خواهد داشت و علاقه و احترام توأمان بین استاد و طلبه شکل خواهد گرفت. آنچه باید از سوی مرکز مدیریت پیگیری شود، نظارت‌های کیفی دقیق است؛ نه صرف لزوم «حضور و غیاب» برای همه طلاب؛ چراکه اجبار، خواه ناخواه منجر به بی‌انگیزگی خواهد شد. و این اجبار، بیشترین لطمه را به طلاب می‌زند مخصوصا نخبگان. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj