مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طرح مرکز خدمات برای بهبود نظام معیشت طلاب رییس هیأت مدیره مرکز خدمات: وضعیت معیشت طلاب به شدت نام
🗂پرونده شماره یک مناهج
🗒پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه
🔰مصاحبه حجت الاسلام نواب، رئیس هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه درباره معیشت طلاب
🔺اشکالات نظام فعلی شهریه
🌀طرح جایگزین برای پرداخت
❓ ارزیابی حضرتعالی از وضعیت معیشت طلاب در حال حاضر چیست؟
🔻وضعیت معیشت طلاب به شدت نامناسب است، سؤالی مطرح است که یک مرکز آموزشی چقدر در زمینه معیشت افراد آموزش بیننده مسؤولیت بر عهده دارد؟ ابتدا باید تکلیف روشن شود که حوزه علمیه یک مرکز آموزشی است و یک مرکز آموزشی چقدر درباره معیشت طلاب خود مسؤولیت دارد.
اصلا بنا نبوده که یکی از افراد تربیت شده دانشگاه بماند، شاید یک در هزار یا میلیون کارمند و استاد همان دانشگاه شده باشند اما بقیه درس خوانده و رفته اند، اینجا مسأله روشن می شود، حوزه علمیه نباید هیچ نقشی در معیشت داشته باشد.
🔻ما معتقدیم طلبه اگر در 18 سالگی وارد حوزه شده باشد 17 سال بعد یعنی در 35 سالگی باید تکلیف خود را بداند، این مسأله مع الفارق نیست چون دوره آموزشی حوزه نهایتا 5 سال بیشتر از دانشگاه تهران است، در دانشگاه تهران برخی استاد و برخی پژوهشگر می شوند اما بقیه باید بروند. در حوزه نیز آنها که قرار است استاد و محقق شوند بعد از 35 سالگی و هفده سال طلبگی شناخته میشوند. دیگران اما نباید معطل بمانند.
اگر فرایند اشتغال را در کنار تحصیل و تدریس پایه اصلی نبینیم به هیچ وجه معادله معیشت را نمی توان حل کرد.
🔻طلبه در هر مقطعی باید حساب پس بدهد، این که در حوزه علمیه قم باز باشد و هر کس بدون حساب در آن حضور داشته باشد اصلا معنا ندارد.
طلبه برای هدفی آموزش می بیند و می خواهد اصلاح نفس مردم کند اما استعداد همه انسان ها مساوی نیست، معیشت با تربیت طلبگی و حوزوی با یکدیگر تعریف می شود، اگر بنا است که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز بی حساب و کتاب و بدون پالایش و بدون سؤال و جواب باشد، به عنوان طلبه ناقابلی که شاید با تجربه ترین فرد در مسأله معیشت طلاب باشد می گویم که این مسأله مطلقا قابل حل نخواهد شد.
چون در این صورت حوزه باید برای 100 تا 150 هزار نفر بدون حساب پول تزریق کند، این سیستم در این صورت هیچگاه تمام نمی شود چون ورودی داشته اما خروجی ندارد، اگر حوزه بخواهد بی حساب و کتاب باشد نباید دنبال حل شکل معیشت آن بود.
❓چه شد که این طرح اجرا نشده است؟
🔻برای این که ما تصمیم گیر نیستیم و مرکز خدمات تنها می تواند مسؤول مجموعه خدمات باشد و در این زمینه کسی با ما مشکلی ندارد، ما می دانیم مشکل کجاست.
معیشت منهای چرخه گردش نیروی در حوزه علمیه که تابع گردش نیروی در کشور خواهد بود و مشاغل و اهدافی که حوزه های علمیه دارد بی فایده خواهد بود، اخیرا به دفتر رهبر معظم انقلاب رفتم و با آقای مروی معاون امور حوزه ها مطرح کردم که یک لیتر آب از سد کرخه بدون شمارش کامپیوتری بیرون نمی آید و حساب دارد؛ بنابراین حوزه با عظمت نیز باید حساب و کتاب داشته باشد.
پزشکان تخصص را تعریف کردند و هیچ متخصص قلب بیکار پیدا نمی شود، اگر حساب و کتاب در حوزه اجرایی شود آیا 500 درس خارج در حوزه معنا پیدا می کند، اگر معیاری در کار باشد و حساب و کتابی در کار بیاید بسیاری از مسائل مشخص می شود.
❓در همین فرایند مسؤولان چگونه باید عمل کنند؟
🔻مسؤولان باید روی #اشتغال از سوی نهادهای به کار گیرنده فکر کنند و نسبت به سازمان، پذیرش و گروه سنی حوزوی تعریف های مشخصی داشته باشند، مسؤولان باید اعلام کنند که مثلا حوزه در 10 مقطع سنی تعریف شده و از 35 سال به بعد تعریف ها آغاز می شود تا سطح افراد در زمینه های گوناگون مشخص باشد.
❓این که فرمودید مسکن فعلی باید در روند درمان باشد، این مسکن امروزه چگونه است؟
🔻مسکن ها در حال تزریق هستند و هیچ مسکنی تعطیل نشده است، مرکز خدمات بن های معیشتی و وام می دهد و به روند درمان طلاب کمک می کند، حوزه هم باید شهریه بدهد و اگر شهریه حوزه نظام مند نشود مشکل همچنان وجود دارد.
❓در داستان شهریه طرح مشخصی دارید و آیا قابلیت اجماع دارد؟
🔻برنامه همین است، در مرکز خدمات تجربه کردیم که اگر گفته شود مراجع نمی گذارند بهانه است، مسن ترین مرجع آیت الله صافی گلپایگانی است و روشن ترین مرجع به شمار می رود، ایشان با هر طرحی راه می آیند؛ نه تنها ایشان بلکه همه مراجع با هیچ فرایندی مشکلی ندارند.
رسا
متن کامل مصاحبه:
yon.ir/yvVa5
#معیشت_طلاب
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒پیشنهاد تغییر نظام شهریه
🌀 نظر رهبری درباره کیفیت ساماندهی معیشت طلاب
🔰پول حوزه از جای دیگری باید تأمین شود که بهترین شیوهاش هم همین است که یا اوقافِ تضمین شده مسلمین باشد. با روش درست، سرمایهگذاریهای اوقافی بشود، که متعلّق به اشخاص هم نباشد.
یا این که همین وجوهات، کیفیتش تصحیح شود، طوری بشود که بتواند جواب بدهد.
۱۳۷۶/۰۶/۲۹
📌مشروح نظر رهبری در پست بعدی👇👇
#معیشت
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒پیشنهاد تغییر نظام شهریه
🌀 نظر رهبری درباره کیفیت ساماندهی معیشت طلاب
#تقسیم_صحیح_منابع_مالی
🔻منبع مالی کافی داشتن، به صورت اوقاف و به صورت صندوقهای مالی؛ چه وجوهات، چه تبرّعات میتوانند به شکل صحیحی تقسیمبندی شوند و نیازهای حوزه را برآورده کنند. بخش مهمّی از اشکالاتی که اشاره شد، در این زمینه است، مسأله خانه سازمانی و غیره... .
#وظایف_شورای_عالی
🔻بنابراین چیزهایی که لازم داریم، باید قبلا مشخّص شود. به نظر من جزو مهمترین کارهای شورای عالی اینهاست، که بنشینند و مشخّص کنند که چه چیزهایی لازم است.
#کیفیت_پشتیبانی_دولت
🔻حوزهی علمیه که سالی دوازده میلیارد تومان(سال ۱۳۷۶) مخارج دارد، برای تهیه آن مانده است. باید جایی پیدا کرد. البته پول دولتی نباید باشد، این، مبناست. مبنایی است که این را گذشتگان ما هم گفتند، بنده هم عن ظهر القلب این را قبول دارم و به این معتقدم. البته کسانی هستند که الان هم معتقد نیستند، میگویند: «نه آقا، بیخود میگویند، اشتباه میکنند، باید دولت پشتیبانی کند!» به نظر ما پشتیبانی دولت به صورت دادن مرسوم شهریه و پول نباید باشد. نوع دیگری باید پشتیبانی کند. حمایتهای دولت از نحوه دیگری است.
#سرمایهگذاری_بهجای_مصرف
🔻 پول حوزه از جای دیگری باید تأمین شود که بهترین شیوهاش هم همین است که یا اوقافِ تضمین شده مسلمین باشد که مال خود حوزه باشد و هیچ شبههای در آن نباشد. با روش درست، سرمایهگذاریهای اوقافی بشود، که متعلّق به اشخاص هم نباشد یا این که همین وجوهات، کیفیتش تصحیح شود، طوری بشود که بتواند جواب بدهد. من گمان میکنم بسیارند کسانی که اگر ببینند حوزه چه کارهایی میکند، حرفی ندارند که تبرّعات زیادی هم بدهند.
بیانات در دیدار اعضای شورای عالی حوزه؛ ۱۳۷۶/۰۶/۲۹
#معیشت_طلاب
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
📄پیشنهاد اصلاح نظام شهریه
🖋رضا حسینی
🔻هنگامی که در حوزه از مشکلات نظام شهریه صحبت می شود، نخستین ایرادی که به گوینده وارد می شود این است که: جایگزین شما چیست؟
تا جایی که بزرگی از مسئولین حوزه گفته بود: وقتی ورودی بیوت مراجع ثابت است، چطور خروجی افزایش یابد؟《باید فکر دیگری کرد!》
مقدمتا بگویم تحلیل این جمله خودش یکی از مهمترین راههای اصلاح نظام شهریه است!!
میفرمایید چطور؟
عرض میکنم:
🔻فرق طلاب با مسئولین دقیقا در همین است که طلاب میگویند: باید برای شهریه فکری کرد! و مسئولان باید آن فکر مورد نظر را انجام دهند!! و اگر نمی توانند《آن فکر مورد نظر》را طراحی و اجرا کنند فراخوان بگذارند برای کسانی که توانایی فکر و اجرا دارند؛ زیرا هم عقلا و هم شرعا اگر کسی توانایی کاری را ندارد، لااقل باید مشورت بگیرد، و در میان طلاب و فضلا کم نیستند کسانی که اگر واقعا فضای مشورت برایشان فراهم باشد،(تاکید می کنم #واقعا!) طرح ها و ایده های خوبی در ذهن دارند، احصا و جرح و تعدیل این نظرات خودش یکی از مهمترین راههای اصلاح شهریه است؛ إفهم فتامل
بگذارم و بگذرم!!
🔻یکی از این پیشنهادات را در قالب یک مثال توضیح می دهم:
فرض کنید کارخانه ای در اختیار شماست که قرار است محصول آن #فهم_دین و #ترویج_دین باشد!!
اگر شما مدیر این کارخانه باشید، نظام پرداختیتان چگونه خواهد بود؟
آیا به هر کس وارد این کارخانه شد #الی_یوم_القیامه ماهیانه مبلغی ثابت می دهید؟
مسلما خیر بلکه بر اساس میزان تلاش برای فهم و ترویج به نیروهای خود مبلغی را پرداخت می کنید! یعنی به طور مثال اگر میزان فهم دین کسی از ۱۰۰نمره ۹۰ باشد، یقینا در نظام پرداخت باید فرق داشته باشد با کسی که نمره اش ۳۰ است.
برای تعیین میزان فهم از دین هم کافی است روشهای امتحانات، هم به روز شود هم کیفی، نه مثل امتحانات شفاهی و کتبی مرسوم که بجای محک دانسته ها در پی اثبات نادانسته ها هستند!
🚩با وجود امتحانات مستمر، با کیفیت و به روز
هم ضامن اجرا برای درس خواندن طلاب دارید، هم نظام پرداخت عادلانه و هم اگر نمرات عموم طلاب متناسب نبود، در نظام آموزشیتان شک میکنید!!!
ترویج هم دقیقا همینطور است، اگر طلبه ای ولو درسش ضعیفتر است ولی یک روستا را به خوبی دیندار کرده، قطعا در نظام پرداخت باید تفاوت کند با طلبه ای که از سرکوچه شان آن طرف تر نرفته!
و نه تنها امروزه طلاب مبلّغ، شهریه ی بیشتری ندارند بلکه متاسفانه شاهدیم طلابی که به #تبلیغ می روند با طلابی که به #تفریح می روند هر دو شهریه شان قطع می شود!
نتیجه ی اجرای این نظام پیشنهادی این است که اگر طلبه ای فهم دین را در حد عالی داشت و ترویج دین هم در حد عالی، بیشترین پرداخت حوزه به او صورت می گیرد!
📌این فعلا دو پیشنهاد عملی!
اگر کششی برای پیشنهادات دیگر بود بازهم مزاحمتان خواهم شد
تا که از جانب #مسئول نباشد کششی
کوشش #ناقد بیچاره به جایی نرسد!
زیاده عرضی نیست!
#پرونده_معیشت
#مناهج
@manahejj
انتصاب رییس جدید قوه قضاییه با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته
آغاز دههی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربهها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوهی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزهئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمتآمیز، دوران جدیدی را که زیبندهی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.
اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیدهام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوهی قضائیه و آشنا با همهی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار #فقاهت از تحصیلات #حقوقی و دانش و #تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان دادهاید.
#سند_تحول_قضائی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم.
نخست آنکه برای همهی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.
دوم آنکه در همهی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.
سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشهکنی فساد از درون قوه که مایهی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.
چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامهها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.
پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظهی این و آن را نکنید.
ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.
هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزهها و عوامل نفوذ و انحراف است.
هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و همافزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.
در پایان لازم میدانم از #آیت_الله_آملی بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سید علی خامنهای
۱۶ اسفند ۱۳۹۷
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
مطالب پرونده «پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه»
🌀 دستور رهبری به شورای عالی برای ساماندهی شهریه
https://eitaa.com/manahejj/632
🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سختتر از دیروز
https://eitaa.com/manahejj/599
🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه
https://eitaa.com/manahejj/602
🌀 داستانک: خرید عید
https://eitaa.com/manahejj/613
🌀 طرح مرکز خدمات برای تغییر نظام شهریه
https://eitaa.com/manahejj/621
🌀 تلخند (کاریکاتور)
https://eitaa.com/manahejj/624
#شهریه
#معیشت
#مناهج
@Manahejj
#نظرات_کاربران_مناهج
#بخش_اول
#نقد_و_حمایت
🔹یا مهدی:
مطالبتون واقعا حرف دل طلاب هست
🔹حسین:
سلام این آقای حسینی فرمایش میفرماین کسی که درسش ضعیف باشه یعنی چی؟ درست اگه ضعیف باشه باچی میخوای اهالی روستا رو دیندار کنی درضمن بعضیا هم هستن که درسشون ضعیفه که هیچ به اسم تبلیغ یه سری درست وغلط تحویل ملت میدن کنارشم یه عالمه تفریح البته قصدم توهین به مبلغا نیست ولی خوب یه سریاشون اینجورین
درضمن یکی ممکنه تبلیغ نرفته باشه ولی به قدری مطالعات دقیق داشته باشه که توی همین کوچه پس گوچه های قم با جواب دادن به سوالای مردمی که ازش سوال کردن جرقه ای در ذهن وزندگیشون ایجاد کنه
🔹مرتضی:
مطالب شما فقط پمپاژ یأس و ناامیدی است. بویژه اینکه ممکن است خانواده طلاب هم در این کانال ها عضو باشند از طرف دیگر هم مسئولین بعید است که این متن های بلند بالا را بخوانند که در آن ها تأثیری بگذارد
🔹محمدجواد:
به نظرم داستانتون خیلی خیلی قشنگ بود هم نقش یه زن خوب رو تو زندگی طلبه ها نشون داده بود .هم سیاه نمایی نداشت... در کل داستانش رو هر طلبه ای که بخونه در تک تک لحظات داستان اون بخش براش تداعی میشه و با خودش میگه آره بارها برای من اتفاق افتاده.
🔹Mohammad:
داستانتان خیلی واقعی بود. هر طلبه ای که میشناسم لااقل شبیه این داستان برایش بارها اتفاق افتاده است. ممنون که به این بحث پرداختید.
🔹M S:
اینقدر به شهریه گیر بدید که همین چندغاز هم قطع بشه
احتمال زیاد شما هنوز ازدواج نکردید و سرتون داغه
#آسیبها
🔹22:
تو شیراز چیزی حدود 40میلیارد تومان صرف ساخت دو حوزه شده از طرف... که مجموع طلبه هایی که تو این دو مجموعه هستن 200نفر هستن؛ ولی حوزه های دیگه گازشون تو سرما قطع شده چون نتونستن پول گاز پرداخت کنند
🔹پسر بن پدر:
من مدتی در امور مالی حوزه کار کردم؛ فکر میکنم اگد سیستمی طراحی شود و تمام مرداختی ها به طلاب فقط و فقط از یک کانال پرداخت شود، ثمرات زیادی خواهد داشت.
🔹مادرم عاشقتم:
چرا شهرک مهدیه رو به کسانی میدن که امتیازات زیاد دارن. چرا از کمیته امداد امام ره یاد نمیگیرن که افرادفقیر طلبه رو شناسایی نمیکنن... اون کسی که توانایی زیاد داره میتونه از عهده زندگیش بربیاد؛ اما طلبه ای که نداره چه کار کنه؟! راه امام اینه که به افراد مستضعف کمک کنن. اکثر افرادی که کارمند حوزه هستن امکانات دارن
🔹reza sh:
سلام مطالب بسیار مفیدی در کانال میگذارید اما نسبت به طلاب سطوح عالی که دارای پیشرفت تحصیلی خوبی هستند کمی کم لطفی کرده اید مثلا خودم ... به احتمال زیاد استعداد بیشتری برای ادامه تحصیل دارم با این شهریه بی عدالتی که میدهند نمیتوانم ادامه تحصیل دهم در قم ولی برخی از دوستان که پیر شده اند و اکثرا اصلا نمی دانند پیشرفت تحصیلی چیست هم خونه شهرک مهدیه به انها بدهند هم شهریه بگیرند
🔹سادات:
سلام ... بنده بیست سال مبلغ نمونه و لوح تقدیر و..که یک تیکه کاغذی بیش نیست دارم ولی بدرد کجا میخورد .فقط شرمنده زن وبچه ام .تا نقد میکنی میگویند خودت اومدی طلبه شدی و جلسه تذکیه نفس .ولی ....
🔹Mosafere Donya:
یکی از مسایل مهم حوزه وجودمراکزتخصصی متفاوت وفراوان درقم این سوال را ایجاد میکند که با چه هدفی شکل گرفته اند وچه نتایجی را داشته است؟!... وقتی با دانش پژوهان صحبت میکنیم مستقیم یاغیر مستقیم شهریه مراکز را کمک هزینه ای حلال وکم دردسر ،برای گذران زندگی می دانند،علمیت یا تخصصی بودن وشدن بهانه ای برای امرارمعاش کسانی است که اهل حوزه هستند و توان شرعی وعرفی کار غیرطلبگی راندارند،البته همه افراد وماجرا این نیست اما مشکل معیشتی آن قدر پر رنگ است که کلاس برای پول را به کاربیرون برای پول ترجیح بدهیم یا بگویم پول درآوردن زورکی موسسه ای...
🔹همسفر شهدا:
دو ساله ازدواج کردم و در طی این مدت برای اینکه بتوانم مخارج زندگی را تامین کنم بیشتر از هشتاد درصد کتاب هایم را که آرزوی مطالعه شون را داشتم فروختم. واقعا این شهریه بسیار بسیار کم کمر ما طلاب را شکونده. به خانمم گفتم عید امسال هیچ جایی نمیریم تا مهمانی برامون نیاد.
امروزه سه چیز کمر طلاب رو شکونده و به شدت اون ها رو افسرده و ناامید کرده: اول وضعیت بسیار بسیار نابسامان معیشتی. دوم کتب بی فایده و قدیمی که هیچ تناسبی با نیازهای زمان و شبهات سیاسی و اعتقادی امروز جامعه نداره. سوم اینکه طلبه هیچ آینده شغلی فرا روی خودش نمیبینه.
#مناهج
@Manahejj
#نظرات_کاربران_مناهج
#بخش_دوم
#پیشنهادات
🔹محسن:
حوزه به جای اینکه برای افزایش شهریه طلاب فکر کند، باید برایشان اشتغال زایی کند. مقصودم از اشتغال، کار طلبگی است.
فرض کنید طلبه پایه 7 مقاله ای بنویسد و هیات داوران تایید کند، مثلا 300 هزار تومان دریافت کند. یا طلبه ای اگر خلاصه نویسی کند، فلان قدر... یا اگر فلان مجموعه تبلیغی را راه اندازی کند و به پیش ببرد، فلان قدر دریافت کند.
این کار باعث می شود عزت طلبه میان مردم حفظ شود و نگویند که این آخوندها فقط دست بگیر دارند! و ...
برای کار فرهنگی باید پول خرج کرد. اما خرج کردن هدفمند. نه اینکه به من تنبل درس نخوان تبلیغ نرو 550 بدهند. به طلبه درس خوان پژوهشگر تبلیغ برو، هم 550!!
🔹ماه منیر:
چرا معلم دینی در آموزش و پرورش را از طلبه ها انتخاب نمیکنند؟ مدارس ما در حال حاضر شدیدا نیاز به قشر روحانیون باسواد دلسوز دارد،اگر طلاب (چه خانم چه آقا) به آموزش و پرورش راه بیابند، ان شاء الله هم مشکل فرهنگی جامعه حل خواهد شد و هم مشکل معیشتی طلاب.
🔹حسین:
سلام من خودم طلبه ام و به نظرم برای حل قضیه شهریه باید نظام حوزه از ریشه درست بشود. یعنی اینکه در ورودی حوزه سخت گیری بیشتری بشود تا هر کسی که تو نظام درسی جدید کم آورد تیری به غیب نزند و برای ایجاد فرصت شغلی و فرار از سربازی وارد حوزه نشود
و دوم اینکه بجای اینکه بودجه هایی برای گسترش حوزه ها اختصاص داده شود که نتیجه ای هم ندارد جز بزرگتر شدن حوزه و حجرات متروکه بهتر است این مبالغ در کارخانه هایی سرمایه گذاری شود تا هم اشتغال زایی برای عده ای و هم پشتوانه مالی حوزه ها شود
#نمونه_اصلاح
🔹22:
آیت الله شیخ علیرضا حدائق مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز دغدغه بسیار زیادی در مورد معیشت طلاب دارند؛ الحق و الانصاف قدم های بسیار مثبتی در رفع مشکلات درسی و معیشتی برداشته است.
نمونه ای از فعالیت ها:
احیائ موقوفه ای که به نام حوزه بوده و هر ماه مبلغی به عنوان وقف به حساب طلاب میریزند اعم از مجرد و متاهل و شب خواب و غیر شب خواب/ بن مواد غذایی به طلاب متاهل در فاصله برنامه ریزی شده/ ارتباط با بانک رسالت برای پرداخت وام دو درصد و سهولت در پرداخت وام از 5میلیون تا 30میلیون/ هدیه 250هزار تومانی به طلبه هایی که صاحب اولاد میشوند/ هدیه500هزار تومانی به کسانی که ازدواج میکنند و... دستم خسته شد و گرنه هفتاد من مثنوی میشه
#مناهج
@Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم
#سخن_سردبیر
علی مهدوی
پرونده معیشت: برگ آخر
حلول ماه رجب را خدمت یکایک همراهان مناهج تبریک عرض میکنم.
در این هفته به فضل الهی، اولین پرونده مناهج، کلید خورد. شاید توقع این حجم بازخورد و حمایت از شما همراهان را برای اولین پرونده نداشتیم و فکر میکردیم زمان بیشتری لازم باشد برای جذب و اقناع مخاطبین. از تمامی حامیان و مخاطبین مناهج بهطور ویژه قدردانی میکنم. #هیأت_تحریریه مناهج دست تکتک بزرگواران و همراهان مناهج را برای دریافت نقد، نظر و حتی پیشنهاد سوژه برای دیگر پروندههای مناهج به گرمی میفشارد.
به عنوان حسن ختام پرونده معیشت ذکر چند مطلب را لازم دانستم:
اول اینکه مناعت طبع طلاب و صبوری ایشان همیشهی تاریخ زبانزد عام و خاص بوده است؛ لذا طلاب زاهدانه و در عین صبوری با همهی کاستیهای معیشتی دست و پنجه نرم میکنند و خداوند را ناظر بر همه احوال زندگی خویش میدانند.
دوم اینکه مسؤولین همانگونه که رهبری بیش از بیست سال گذشته (سال 1376) فرمودند، موظفند برای ساماندهی معیشت اقدام کنند؛ چه از طریق احیای موقوفات فراوانی که حوزه های علمیه سراسر کشور دارند؛ چه تبیین وظایف مهمی که حوزه علمیه در حال انجام است برای خیرین و جذب تبرعات از ایشان؛ و چه ساماندهی هرچه بهتر وجوهات و قراردادن معیشت طلاب در اولویت بالاتر.
سوم اینکه هیچیک از طلاب عزیز و گرانقدر حوزه علمیه به صرف نارساییها و آسیبها مغلوب یأس و رخوت نمیشوند. انقلاب و حوزه علمیه روز به روز در مسیر تعالی خویش در حرکت است و عاقبت آن جز بهروزی و سعادت نیست؛ پس آنکه ناامیدانه کنار نشست، تنها خود ضرر کرده است. باید قوی درس خواند، و همچنین مطالبهگری از مسؤولین حوزه علمیه را یک فریضه دانست. تا این مطالبات تبدیل به گفتمان رایج نشود، تغییر محسوسی ایجاد نمیگیرد. بدیهی است هرگونه نقد و مطالبهای در عین صراحت، باید #مشفقانه و #مؤدبانه باشد؛ تا از مسیر صحیح خود پیگیری و عملی گردد.
و من الله توفیق
#مناهج
@Manahejj
Rajab1398.pdf
999.3K
#ارسالی_اعضا
جدول مراقبهی رجبیه
#نشر_حداکثری
#رجب
#مناهج
@Manahejj
🌀امام جمعه همدان خداحافظی کرد
🔹آیت الله غیاث الدین طه محمدی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان گفت:
🔹مسئولیتم در کسوت نمایندگی ولی فقیه به اتمام رسیده و بسیار خوشحالم این امانت سنگین از دوشم برداشته شده و از رهبر معظم انقلاب سپاسگزارم.
ایرنا
#جوانگرایی
#گام_دوم_انقلاب
#امامت_جمعه
@manahejj
🌀سالروز هلاکت روحانی پشیمان
🏴هتاک به اسلام و قرآن و امامان
🏴مبدع دین انحرافی "پاک دینی"
🏴حامی سرسخت سلطنت پهلوی
🏴عضولژماسونی، سیداحمدکسروی
🏳توسط گروه مبارز فدائیان اسلام
💠رهبرانقلاب:
‼️کاری که #نواب در مقابل #کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت باصطلاح نظامی قرار گرفت. یکبار توسط خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزهی با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
جهاد تبیینی
#امام_حوزه
#مناهج
@manahejj
🌀اطلاعیه جذب سرباز طلبه در شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه
🔻طلاب محترم متقاضی جهت گذراندن دوره سربازی در شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه به آدرس http://ejna.ir/vazifeh مراجعه نمایند.
#سرباز_طلبه
#مناهج
@manahejj
🌀دعوت مدیر حوزه از جوانان برای حضور در حوزه های علمیه
🔰آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های ( 17 اسفند 97) نماز جمعه قم:
🔻حوزه های علمیه برآمده از ملت ایران است و در طول تاریخ، خدمات زیادی به این جامعه ارائه کرده است. لذا این حوزه ها برای آینده و ارائه خدمت در همه قلمروها، نیازمند حضور جوانان مستعد، خوشفکر و علاقمند است.
🔻با مطالعه تاریخ حوزه علمیه، گذشته و عظمت امروز حوزه را ببینید و همراهی کنید برای آمدن جوانانی که در آینده، ارکان و پایه های حوزه و خدمتگذار به جامعه و نظام اسلامی شوند.
روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه
#مناهج
@Manahejj
◾ رهبرانقلاب: امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعهها حکومت بدهند. تلاشها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۶۰/۰۲/۱۸
#مناهج شهادت حضرت هادی علیهالسلام را خدمت تمامی رهروان راه آن امام همام تسلیت عرض میکند.
@Manahejj
نامه امام هادی درباره جبر و اختیار.pdf
1.05M
#احادیث_ناب
📝 نامه مفصل امام هادی علیهالسلام در تبیین جبر و اختیار
🔺یکی از مهمترین مسائل اعتقادی در زمان امام هادی(ع)، مسئلهی «جبر و اختیار» بود. حکومت عباسی به خاطر اغراض سیاسی مروج تفکر جبرگرایی بودند.
🔺اکنون نیز جبرگرایی در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارد. حضرت در جواب نامهای این مسئله را کامل و مفصل تبیین کرده و از عقیده #شیعه پاسداری میکنند.
🔺اقدام حضرت، نشان از اهمیت ایشان به دغدغهها و نیازهای جامعه دارد.
🔺اقدام مهم دیگر حضرت، بیان زیارتنامه «جامعه کبیره» و زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر است. زیارت جامعه کبیره یک دوره «امام شناسی» کامل است که علمای زیادی این اثر فاخر را شرح دادهاند.
📌 متن عربی و فارسی نامه را در فایل بالا مشاهده کنید.
#مناهج
@Manahejj
🌀 نظر مقام معظم رهبری دربارهی نقد کتب و افکار بزرگان فقه و اصول
استاد #علیدوست: در جلسهای که به همراه چند تن از اساتید خدمت ایشان بودیم، (این موضوع مربوط به سفر ۱۱ روزه آخر ایشان به قم هست):
🔺یکی از آقایان با این تعبیر به ایشان عرض کرد که «به جدهات زهرا(س) فقه نابود میشود.» حالا جالب هم این است که نظرش [معطوف] به حرفهای بنده بود و من هم نشسته بودم.
🔺ایشان [حضرت آقا] بعد خطاب کردند به من و فرمودند بحث شما دیشب چه بود، یک مقدار توضیح دهید. من توضیح دادم و خود ایشان اشکال کردند. باز من اشکال را جواب دادم. [این را دقت کنید] ایشان فرمود که صاحب حدائق، صاحب مدارک را نقد کرد، فقه نابود شد؟! صاحب جواهر میآید فقه صاحب حدائق را نقد میکند، فقه نابود شد؟! امام خمینی(ره) چقدر مقبول است؟ ولی حرفهایش در حوزه دارد نقد میشود در درسها نقد میشود، [فقه] نابود شد؟!
برنامه شوکران، ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
#امام_حوزه
#نقد_علمی
#شیوه_برخورد_علمی
#مناهج
@Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹با توجه به پیشرو بودن ایام #نوروز، عنوان پرونده شماره دو مناهج را «حوزه علمیه و فرصتهای طلایی نوروز» در نظر گرفتیم.
📌 #فراخوان_ایده_های_تبلیغی
🔹از کلیه طلاب و فضلای عزیز که #تجربه یا #ایده تبلیغی در این ایام داشته و دارند خواهشمندیم ایدهها و نظرات خود را برای مناهج ارسال کنند.
📌 بهترین ایده #هدیه_نقدی دریافت میکند.
با تشکر از همه همراهان مناهج
#مناهج
@Manahejj
🌀اعلام فراخوان طرح های پژوهشی مرکز خدمات حوزه
🔹مرکز خدمات حوزههای علمیه به منظور ارائه خدمات اثربخشتر به جامعه هدف خود و تحقق هرچه بهتر مأموریتهای سازمانی، به اجرای طرحهای پژوهشی نیاز دارد.
1. بررسی خدمترسانی به طلاب و عالمان دینی در کشورهای اسلامی؛
2. بررسی خدمترسانی به عالمان و مبلغان دینی در دین مسیحیت؛
3. آمایش سرزمینی طلاب و روحانیون؛
4. طراحی الگوی معماری مطلوب مسکن متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی؛
5. شناسایی و اولویتبندی مسائل فرهنگی طلاب و خانوادهها و ارائه راهکارهای مطلوب؛
6. طراحی الگوی مطلوب مشاوره خانواده حوزوی؛
7. شناسایی و بررسی نمادهای طلبگی و ارائه الگوی رفتاری متناسب با اقتضائات زمان و مکان؛
8. طراحی الگوی اسلامی ایرانی مراسم ازدواج؛
9. طراحی الگوی مطلوب تفریح و مسافرت نشاط آفرین حوزویان؛
10. طراحی الگوی مطلوب فعالیت فرهنگی در مجتمعهای مسکونی طلاب و روحانیون؛
11 . طراحی الگوی مطلوب کارآفرینی خانوادههای طلاب متناسب با شئون حوزوی؛
12. شناسایی و دستهبندی و اولویتبندی مشاغل در شأن طلاب و طراحی الگوی مطلوب اشتغال طلاب با توجه به شأن و رسالتهای حوزوی؛
13. راهکارهای تأمین مالی حوزه و روحانیت با در نظر گرفتن عقبه تاریخی و زمینههای شرعی؛
14. طراحی الگوی مطلوب تأمین معاش طلاب و روحانیون؛
15. طراحی مدل انگیزشی ارائه خدمات جهت تعالی نقشآفرینی طلاب و روحانیون.
🔹از پژوهشگران گرامی متقاضی، دعوت میشود رزومه علمی خود(الگوی مندرج در پیوست) را تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 اسفند سال جاری به رایانامه (email) معاونتِ برنامهریزی و ارزیابی barnamehrizi@csis.ir ارسال کنند.
رسا
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رهبر معظم انقلاب:
👈 #مدارک_معادل دانشگاه برای حوزه اشتباه بزرگی بود.
🔍 متن کامل بیانات رهبرانقلاب👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
پ.ن: مسؤولین حوزه تا امروز نتوانستهاند مدرک مستقل حوزوی تعریف کنند!!
#مناهج
@Manahejj
🌀 دعوا بر سر کفایه نیست
🔹 نقدی بر دو قطبی کاذب تغییر یا بقای کتب حوزه
📝 محمد حقپرست
🔺تا صحبت از تحول میشود، اکثر نگاهها، اعم از تحولخواهان و دیگران، به سمت تغییر کتب میرود. حال آنکه تغییر کتب، دغدغه اصلی تحول در نظام آموزشی نیست.
فارغ از این مسئله و بر فرض که کتب فعلی مطلوب باشند، مسئله تحولخواهان «نظام آموزشی» است، نه کفایه و امثال ذلک. مسئله این است که آیا روش تعلیم و تعلم، به گونهای است که بتواند #فکر_فقهی_و_اصولی طلاب را پرورش و ارتقا دهد، یا اینکه صرفا برای قبولی در امتحانات بهکار میآید؟
🔺در نظام آموزشی مطلوب، اولا بهدور از اجبار و اکراه، روزبهروز بر انگیزه طلاب میافزاید؛ ثانیا، تواناییاش را در حل مسائل فقهی-اصولی ارتقا میدهد.
اما اگر نظام آموزشی معیوب باشد، از انواع مؤلفههای امتیاز و اجبار و تهدید استفاده میکند تا شاید درسی برگزار گردد؛ غافل از اینکه نمره قبولی هم با توسل به نمونه سؤال و تلخیص حاصل میشود.
🔺بنابراین دوقطبی تغییر یا بقای کتب، یک دو قطبی کاذب است که اصل مسئله را به حاشیه برده است. با رویکرد فعلی، حتی اگر کتاب عوض شود، تغییر چندانی در رشد فقه و اصول و سایر رشتهها نخواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب(حفظهالله) دراینباره میفرمایند:
«يكى از كارها، نظام آموزش است كه در داخل نظام آموزشى، مسألهى تغيير كتب درسى -يا اصلاح و تكميل آنها- نيز يكى از مواد است. بعضى خيالى مىكنند همهى اين حرفهايى كه ما مىزنيم، معنايش اين است كه «معالم» بماند، يا برود. حالا «معالم» مىخواهد بماند، مىخواهد برود؛ اينكه تعيينكننده نيست. چون با رفتن «معالم» مخالفند، با همه اين حرفها مخالفت مىكنند! بحث ما بر سر «معالم» نيست؛ بر سر «شرح لمعه» نيست كه «شرح لمعه» بماند، يا برود؛ «مكاسب» شيخ بماند يا برود. اصلًا صحبت اين نيست.
در حوزه، كارهاى عظيمى #بايد انجام گيرد، تا حوزه آن بشود كه مورد توقّع است. يكى از اين كارها، البته تغيير يا تكميل و اصلاح نظام آموزشى است كه در اصلاح نظام آموزش، انسان احياناً به يكى، دو تا، پنج تا متن درسى برخورد مىكند كه خوب نيست؛ عوض مىشود. بنابراين #دعوا بر سر كتاب «قوانين»، يا كتاب «معالم» و «شرح لمعه» نيست؛ كه بعضى همه حرف را اينجا مىآورند و چون با آن مخالفند، با همه چيز مخالفت مىكنند! قضيه اين نيست. » (۲۸/شهریور/ ۱۳۷۶)
#امام_حوزه
#نظام_آموزشی
#تغییر_کتب
#مناهج
@Manahejj
🌀 حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد شب گذشته مجددا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد.
🌀 نقد مناهج بر مجمع نمایندگان در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻
#مجمع_نمایندگان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد شب گذشته مجددا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد. 🌀 ن
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️
🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب
📝 محمد حقپرست
در ایام سالگرد تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و انتخاب مجدد رییس مجمع، مناهج #کارنامه این نهاد را بررسی میکند.
🔺برخی از وظایف مجمع که در اساسنامه آن آمده، عبارتند از:
1. ایجاد ارتباط بیشتر بین طلاب و فضلاء با مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و مدیریت حوزههای علمیه در جهت اهداف و مصالح حوزه و نظام اسلامی.
2. اصلاح و تنظیم برنامههای پژوهشی، مراحل آموزشی، کتب و مواد درسی و ایجاد رشتههای تخصصی مورد نیاز.
3. رشد و گسترش آموزههای اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و غیره.
4. رشد و گسترش فقه حکومتی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری.
5. ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادها برای تقویت علمی و اخلاقی حوزه.
6. تربیت مجتهدان، محققان، مدرسان، مدیران، نویسندگان و مبلغان اسلامی شایسته و آگاه به شرائط زمان و مکان.
7. بهبود شرایط و امکانات مناسب تحصیلی و رفع نیازها و مشکلات معیشتی و اقتصادی طلاب و فضلاء حوزه.
🔺مجمع، با تشکیل کمیسیونهای مختلف، قصد دارد این وظایف را عملی کند. اما آنچه تاکنون در این 30 سال اتفاق افتاده، فقط #ادعای ساخت حوزه مطلوب بوده است. (ادعای نگارنده بر اساس واقعیت خارجی حوزه، گزارشات و اخباری رسمی است که از سوی منابع معتبر و سایت مجمع اطلاع رسانی میشود.)
🔺این وظایف، سرفصل بسیاری از #معضلات فعلی حوزه و روحانیت هستند که اگر مجمع نمایندگان تا کنون به آنها بها داده و با طرح و اندیشه سراغ آنها میرفت، یا مشکل از اساس حل شده بود، یا وضع امروزش را نداشت.
🔺تقریبا هیچ نمایندهای بر وظیفه نمایندگی خودش تمرکز ندارد و آن را در آخر لیست، کنار شغلهای دیگرش میگذارد. شاید همین نوعِ نگاه به نمایندگی باشد که مجمع را تقریبا بیخاصیت کرده است.
🔺اما مجمع کاری را برعهده گرفته که تا حدودی وقت نماینده را پر میکند و آن #امضاء برگههای وام و شهریه و... است. این وظیفه نه در اساسنامه آمده، نه روند درستی دارد؛ چون نه نماینده، طلبه را میشناسد، و نه طلبه آشنایی چندانی با نماینده دارد. جالب آنکه تمام مراکزی که از مجمع امضاء میخواهند، به بیخاصیت بودن آن واقفند و باز بر این روند پافشاری دارند.
🔺کار دیگر مجمع، جلسات نمایندگان با طلاب است، اما نه برای هماندیشی و رفع مشکلات حوزه و روحانیت، بلکه صرفا یک سخنرانی اخلاقی فرهنگی سیاسی و گاهی همراه با پاکت است. برای مشاهده فعالیتهای نمایندگان، به کانال رسمی آنها در «ایتا» سربزنید.
🔺از سویی دیگر، برخی از نمایندگان طلاب، عضو #قرارگاه_اساتید_انقلابی نیز هستند. این قرارگاه، رویکردی انتقادی به مجلس و دولت دارد و به کار سیاسی (برگزاری همایش و تجمع و بیانیه) اکتفا میکند. درخواست نگارنده آن است که این عزیزان، اولا به وظایف خودشان در جایگاه حقوقی نمایندگان طلاب بپردازند و دولت و مجلس را کمتر زیر ذرهبین ببرند که فرمود، یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران.
#مجمع_نمایندگان
#قرارگاه_اساتید_انقلابی
#مناهج
@Manahejj