eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.9هزار دنبال‌کننده
707 عکس
776 ویدیو
124 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال ادعیه وگریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↩️ اعمال اول ماه ربیع‌الاول↯ دعا، نماز، روزه و خواندن سوره حمد ◽️شب اول این ماه مصادف با حادثه تاریخی لیلةالمبیت است ◽️آغاز هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه در روز اول ربیع واقع شده است ↫◄ علماء فرموده‌اند: مستحب است این روز را روزه بگیرند و صدقه و انفاق و احسان نمایند و همچنین زیارت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز مناسب است کانال ادعیه وگریزهای مجمع الذاکرین (علیه السلام)👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/466354217Cce92b3a469 برای استفاده از دعاها و گریزهای ودسترسی آسان به آن دعا برای مادحین و ذاکرین محترم 🌱‌⃟🌸๛ =====🍃🌺🍃=====
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ امام خامنه ای:* بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌ عبدالله جعفر بن‌ محمد الصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین ماه بعد از ماه های محرم و صفر است ، محرم و صفر طبق سیره اهل بیت (علیهم السلام) ، علما و عموم شیعیان ماه های عزا و حزن برای اهل بیت (علیهم السلام) هستند و بعد از آن ماه ربیع الاول آغاز می گردد که البته این ماه نیز خود آکنده از ایام شادى و اندوه اهل بیت (علیهم السلام) است. در اولین روز ماه ربیع الاول اتفاقاتی همچون هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)  [۱] لیلة المبیت [۲] دفن جسم مبارک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) [۳] هجوم اول به خانه وحی (به نقلی) [۴] مسمومیت و زهر دادن به امام حسن عسکری(علیه السلام) [۵] و به نقلی شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) [۶] روی داده است و در هشت روز اول این ماه نیز اتفاقاتی همچون سقیفه و ظلم عظیم غصب ولایت [۷] ، تخريب كعبه توسط يزيد [۸] ، وفات حضرت سكينه (عليها السلام) [۹] ، هجوم دوم به خانه وحی [۱۰] و در هشتم ربیع الاول شهادت مظلومانه امام حسن عسکری (علیه السلام) روی داده است.[۱۱] سوال اینجاست با توجه به اینکه که در هشت روز اول ماه ربیع وقایع غمبار عظیمی روی می دهد چرا بعضی عوام این ماه را در روز اول ربیع الاول و یا حتی شام شهادت امام رضا (علیه السلام) تبریک می گویند ؟ دو پاسخ به این سوال داده شده است ، اول استناد آنها به حدیث «من بشّرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة» است که اولا این حدیث تنها در یک کتاب [۱۲] بدون سند رجالی ذکر شده است که خود کتاب نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است که مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی  (ره) این نقل را دور از عقل معرفی می‌ نماید [۱۳] ثانیا اگر نقل را بپذیریم می توان آن را اشاره به آن دانست که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) با این فرمایش در آخرین سال عمر پر برکت خود به این مطلب خبر می دهد که هرگز پایان صفر را نخواهم دید و قبل از پایان صفر از بین شما خواهم رفت. دوم استناد آنها به حدیث دیگری با چنین مضمونی است که در کتب معتبر روایی و با سند ذکر شده است ولی هدف از آن ، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسول‌خدا(صلی الله و آله) ، جناب ابوذر غفاری است. [۱۴] چنانچه در انتهای همان حدیث آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرماید : من خود این را می‌دانستم، منتهی خواستم این جماعت بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه چنین نباشد و حال آن‌که بعد از من، تو را به جرم محبّت به اهل‌بیتم ، از حرم من طرد می‌کنند و از آن پس تنها زندگی کرده و غریب و تنها خواهی مرد و جماعتی به واسطه تو سعادت‌مند خواهند شد. آنان کسانی هستند که در تجهیز و تدفین تو سعی خواهند کرد؛ ایشان رفیقان من در بهشت جاوید خواهند بود، همان بهشتی که حق‌تعالی وعده‌اش را به متقین داده است. [۱۵] با توجه به اینکه استناد به این دو حدیث برای تبریک و شادباش آغاز ربیع الاول (و پایان صفر) رد می شود و هیچ دلیل عقلی و نقلی برای آن موجود نیست ، تبریک ایام شادی ماه ربیع الاول به اولین روز شادی ربیع الاول یعنی روز نهم ربیع الاول [۱۶] موکول می گردد. 📚پی نوشت : [۱]. تاریخ طبری ج۲ ص۱۱۰ [۲]. کافی: ج۸ ص۳۳۹ [۳]. مستدرک الوسائل ج۲۲ ص۵۲۱  [۴]. کتاب سلیم ص۸۲ [۵]. ارشاد ج۲ ص۳۳۶ [۶]. مصباح كفعمى ص ۵۲۳ [۷]. الکامل فی التاریخ، ابن الأثیر، ج 2، ص۱۰ [۸]. فيض العلام ، ص۲۰۳ [۹]. همان ، ص۲۰۶ [۱۰]. توحيد صدوق ، ص ۷۳ [۱۱]. كافى : ج۲ ص۵۶۱ [۱۲]. آثارالبلادو اخبارالعباد،محمودالقزوینی ،۶۸۳ق [۱۳]. المراقبات؛ میرزاجواد ملکی تبریزی، ص۳۶ [۱۴]. علل‌الشرایع؛ شیخ صدوق، ج۱ ، ص۱۷۵ [۱۵]. معانی‌الأخبار؛ شیخ صدوق، ص۲۰۴ [۱۶]. كافى : ج۲ ص۵۶۱    @manbarmajma