eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.9هزار دنبال‌کننده
694 عکس
763 ویدیو
122 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 آمادگی ورود به شبهای قدر 🔸 رهبر انقلاب: در ماه رمضان دلهایتان را هرچه میتوانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، که: «لَیلَةُالقَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ. تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرّوحُ. فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أمرٍ» شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر میکنند.
هدایت شده از کانال ادعیه وگریز
🌺 اعمـال شب قـدر 🔹شب نوزدهم مـاه رمضـان اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمـام سال شبۍ به خوبۍ و فضیلت آن نمۍ‌رسد. در آن شب تقـدیـر امور سـال مۍ شود و ملائڪہ و روح به اذن پروردگـار بہ زمین نازل مۍ شوند و خدمـت امـام زمـان(عج) مشـرف مۍ شوند و هـر آنچہ بـراے هر ڪہ مقدر شده است بر امام زمــان(عج) عرضہ مۍ ڪنند و عمـل در آن بہتـر است از عمـل در هـزار مـاه. 💠اعمـال شب قـدر بر دو نوع است: ❶اول در هـر سه شب انجـام مۍ‌شود ❷ و دیگـری مخصـوص هـر شبۍ است. 🔵 اول: مشتـرڪ شبهاے قــدر ❶ غسل: بهتر است غسل شب قدر در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد،كه نماز شام را با غسل بخواند. ❷ دو رکعت نماز وارد شده است: كه در هر ركعت پس از سوره«حمد»، هفت مرتبه«توحيد»خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، 〖استغفر اللّه و اتوب اليه〗 در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ❸ قرار دادن قرآن بر سر. ❹ ده مرتبه ۱۴ معصوم راصدازدن ❺ زیارت امام حسین علیه السلام است؛ در روايت آمده هنگامى كه شب قدر مےشود، منادى از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می دهد كه خدا هركه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ❻ احیا داشتن این شب‌ها: روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مےشود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و پيمانه درياها باشد. ❼ صد رکعت نماز ❽ خواندن جوشن کبیر 🌻 مخصوص شب ۱۹ رمضـان 🌻 ۱- صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه". ۲- صد مرتبه " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ". ۳- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود . ۴- دعای " اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ..." خوانده شود. 🙏 التماس دعا کانال ادعیه وگریزهای مجمع الذاکرین (علیه السلام)👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/466354217Cce92b3a469
🔴 تاثیر خواندن سوره قدر در شب قدر 🔵 حجت‌الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری: 🌕 در شب قدر به صورت خاص، قرائت سوره ‌هایی مورد سفارش قرار گرفته است؛ از جمله سوره های دخان، روم، عنکبوت و هزار بار سوره قدر که خیلی سفارش می شده است. اگر کسی نمی تواند هزار بار این سوره را بخواند، حداقل صد مرتبه بخواند. 🔸 سوره قدر، یعنی توجه به همان زاویه حقیقی لیلة القدر که با قرائت این سوره، توجه انسان به آن حقیقت جلب شده، زمینه استفاده از آن فراهم ‌می ‌شود... 📚 منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات
کشته شدگان جنگ بدر بدست حیدر کرار لیس فرّار، مولای متقیان صدیق اکبر شیر خدا حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ➖کشته شدگان جنگ بدر به دست مبارک امیرالمومنین علیه السلام 🛑و قد أثبت رواة العامة و الخاصة معا أسماء الذين تولى أمير المؤمنين عليه السّلام قتلهم  ببدر من المشركين على اتفاق فيما نقلوه من ذلك و اصطلاح، فكان ممن سموه: الوليد بن عتبة كما قدمناه و كان شجاعا جريئا فاتكا وقاحا تهابه الرجال. و العاص بن سعيد و كان هولا عظيما تهابه الأبطال و هو الذي حاد عنه عمر بن الخطاب و قصته فيما ذكرناه مشهورة و نحن نثبتها فيما نورده بعد إن شاء الله . و طعيمة بن عدي بن نوفل و كان من رءوس أهل الضلال. و نوفل بن خويلد وَ كَانَ مِنْ أَشَدِّ اَلْمُشْرِكِينَ عَدَاوَةً لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَتْ قُرَيْشٌ تُقَدِّمُهُ وَ تُعَظِّمُهُ وَ تُطِيعُهُ وَ هُوَ اَلَّذِي قَرَنَ أَبَا بَكْرٍ بِطَلْحَةَ قَبْلَ اَلْهِجْرَةِ بِمَكَّةَ وَ أَوْثَقَهُمَا بِحَبْلٍ وَ عَذَّبَهُمَا يَوْماً إِلَى اَللَّيْلِ حَتَّى سُئِلَ فِي أَمْرِهِمَا وَ لَمَّا عَرَفَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حُضُورَهُ بَدْراً سَأَلَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْفِيَهُ أَمْرَهُ فَقَالَ اَللَّهُمَّ اِكْفِنِي نَوْفَلَ بْنَ خُوَيْلِدٍ فَقَتَلَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . و زمعة بن الأسود . و الحارث بن زمعة . و النضر بن الحارث بن عبد الدار . و عمير بن عثمان بن كعب بن تيم عم طلحة بن عبيد الله . و عثمان و مالك ابنا عبيد الله أخوا طلحة بن عبيد الله . و مسعود بن أبي أمية بن المغيرة . و قيس بن الفاكه بن المغيرة . و حذيفة بن أبي حذيفة بن المغيرة . و أبو قيس بن الوليد بن المغيرة . و حنظلة بن أبي سفيان . و عمرو بن مخزوم . و أبو المنذر بن أبي رفاعة . و منبه بن الحجاج السهمي . و العاص بن منبه . و علقمة بن كلدة . و أبو العاص بن قيس بن عدي . و معاوية بن المغيرة بن أبي العاص . و لوذان بن ربيعة . و عبد الله بن المنذر بن أبي رفاعة . و مسعود بن أمية بن المغيرة . و حاجب بن السائب بن عويمر . و أوس بن المغيرة بن لوذان . و زيد بن مليص . و عاصم بن أبي عوف . و سعيد بن وهب حليف بني عامر . و معاوية بن عامر بن عبد القيس . و عبد الله بن جميل بن زهير بن الحارث بن أسد . و السائب بن مالك الکلام.... 🔰 مرحوم شیخ مفید نقل میکند: و راويان سنى و شيعه مذهب جملگى،نامهاى كسانى كه امير المؤمنين به تنهائى آنان را كشت بى‌آنكه در اين باره اختلافى داشته باشند نقل كرده‌اند،و نامهاى آنان بدين شرح است: ۱-وليد بن عقبه چنانچه گذشت و او مردى دلاور و بيباك و پر دل و چالاك در جنگ بود كه مردان جنگجو از او هراس داشتند ۲-عاص بن سعيد كه مردى بس هولناك بود و دليران جنگى از او ترس داشتند،و او همان كسى است كه عمر بن خطاب از برابر او گريخت و داستانش مشهور است و ما بخواست خدا پس از اين(در فصل حديث داستانش را)بيان خواهيم كرد ۳-طعيمة بن عدى بن نوفل و او از سركردگان كفار بود ۴-نوفل بن خويلد و او سخت‌ترين دشمنان پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)در ميان مشركين بود،و قريش او را در كارها مقدم و بزرگ ميداشتند،و از او پيروى ميكردند،و او همان كسى است كه ابو بكر و طلحه را(بجرم اينكه مسلمان شده بودند)گرفت و بيك ريسمان بست و يك روز تا شب آن دو را آزار كرد تا بالاخره با وساطت و خواهش برخى(از دوستانش)آن دو را رها كرد،و همين كه رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)دانست كه در جنگ بدر آمده،خدا خواست كه شرش را كفايت كند و گفت:بار خدايا مرا از نوفل بن خويلد كفايت فرما پس امير المؤمنين عليه السّلام او را كشت. ۵-زمعة بن اسود ۶-عقيل بن اسود ۷-حارث بن زمعة ۸- نضر بن حارث بن عبد الدار ۹-عمير بن عثمان،عموى طلحة ۱۰ و ۱۱-عثمان و مالك پسران عبيد اللّٰه و برادران طلحة ۱۲-مسعود بن ابى امية ۱۳-قيس بن فاكه ۱۴-حذيفة بن أبى حذيفة ۱۵-ابو قيس ابن ولي ۱۶-حنظلة بن أبى سفيان ۱۷-عمرو بن مخزوم ۱۸-ابو المنذر بن ابى رفاعة ۱۹-منبه بن حجاج سهمى ۲۰-عاص بن منبه ۲۱-علقمة بن كلدة ۲۲-ابو العاص بن قيس ۲۳-معاوية بن مغيرة ۲۴- لوذان بن ربيعة ۲۵-عبد اللّٰه بن منذر ۲۶-مسعود بن امي ۲۷-حاجب بن سليمان ۲۸-اوس بن مغيرة ۲۹-زيد بن مليص ۳۰-عاصم بن أبى عوف ۳۱-سعيد بن وهب،هم سوگند طائفۀ بنى عامر ۳۲-معاوية بن عبد القيس ۳۳-عبد اللّٰه بن جميل بن زهير ۳۴-سائب بن مالك ۳۵-أبو الحكم بن اخنس ۳۶-هشام ابن أبى امية. و اينان رويهم‌رفته سى و شش نفر بودند(كه على عليه السّلام به‌تنهائى كشت) جز آن كسانى كه در كشتن آنان اختلاف است(كه آيا على كشته است يا ديگرى) و آنان كه على عليه السّلام در كشتن ايشان شركت جست و روي‌هم زيادتر از نيمى از كشتگان بدر را چنانچه گفته شد آن حضرت عليه السّلام كشت. 📚الإرشاد ج ۱، ص ۷۰
مناجات‌وروضه‌شبهای‌قدر.pdf
656.1K
💯 مخصوص روضه‌خوان‌های عزیز ـــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ 📜فیش‌ مناجات‌‌ و روضهجدید📜 مناجات با خدا | مناجات با امام زمان و روضه شب ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ رمضان جهت استفاده در لیالی باعظمت قدر ـــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ✍مـؤلــف و نویسنده : [ آماده چاپ در سایز A4 ] ـــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 پرســـ❓ــش ⁉️آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشته؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ « خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید» 📚الكافي، ج1، ص:250 2⃣ شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده است. 〽️«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ [قدر/۱] ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم!» 〽️و این شب از هزار ماه بهتر است: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ[قدر/۳] شب قدر بهتر از هزار ماه است!» این دو، از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: « ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند» 📚درالمنثور، ج۶، ص371 📚تفسیر نمونه، ج۲۷، ص:۱۹۰ قطعا قرآن قبل از پیامبر خاتم (ص) نازل نشده بود و شاید به برکت همین نزول قرآن، ارج و شرافت شب قدر، تا بدین حد شده که از هزار ماه بهتر باشد. از همین رو بعضی مطابق این حدیث معتقد شب قدر مخصوص امت آخرالزمان است. https://eitaa.com/manbarmajma
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 پرســـ❓ــش ⁉️آیا قبل از قرآن سرگرفتن به شیوه‌ی استخاره عمل کنیم کار صحیحی است؟ ⁉️ اینکه برخی از مردم در شب‌های قدر در آن بخش از دعا که قرآن‌ها را برابر چهره می‌گیرند، قرآن را به شکل استخاره بازمی‌کنند و روبروی چهره می‌گیرند و آنجا هم که بناست قرآن را بر سر بگذارند، بدون این که همان صفحه‌ای که به نیت استخاره باز کرده‌ای را روی سر قرار می‌دهند به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا قرار می‌دهند، یعنی صفحات و نوشته‌ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می‌گیرد. بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنند و آن دو صفحه را تقدیری می دانند که در شب قدر برایشان مقدر شده است و آن را خوانشی بر احوالات خود در سالی که پیش رو دارند می‌دانند که در آن شب قدر نازل شده و سرنوشت یک ساله را برایشان معین کرده‌است و هر چه در شب‌های صفحه روشن‌‌تر باشد احوال او پسندیده‌تر است. ⁉️آیا چنین باور، اعتقاد و رفتاری واقعیت دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه این مطلب هیچ پایه و اساسی ندارد و خرافه ای بیش نیست. ➠ https://eitaa.com/manbarmajma
کاشانی صحیح: 💐بسم الله 💠۲۳نکته در ارتباط شب قدر و روز قیامت، ازعلامه حسن زاده آملی(حفظه الله) : 💎 1. مبدأ، فطرت اوليه است، و معاد عود به آن فطرت است،* فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ‌*؛ 💎 2. اول خدا بود و هيچ نه، «كان اللّه و لم يكن معه شي‌ء»، 💎 3. پس خلق را از نيست هست گردانيده،* وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْئاً* . 💎 4. و به آخر خلق نيست شوند و خدا هست بماند،* كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقي‌ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ‌* 💎 5. پس چنانكه هست شدن خلق بعد از نيستي مبدأ خلق است، نيست شدن بعد از هستي، معادشان باشد. چه آمدن و رفتن چون مقابل يكديگرند هر يك عين ديگري تواند بود،* كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ‌* 💎 6. و از اين جاست كه «بحكم مبدأ» خدا بگويد و خلق جواب دهد،* أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا بَلي‌* و «بحكم معاد» خدا بگويد و هم خدا جواب دهد،* لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ؟ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ* 💎 7. منه المبدأ و اليه المعاد. نيستیِ اول بهشتی است كه آدم در آنجا بود * اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ* 💎 8. و هستیِ بعد از نيستی، آمدن بدنياست،* اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً* 💎 9. و نيستیِ دوم، كه فناء در توحيد است، بهشتی است كه معادِ موحّد آنجاست،* ارْجِعِي إِلي‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‌* 💎 10. آمدن از بهشت به دنيا، توجه از كمال به نقصان است، و بيفتادن از فطرت؛ و رفتن از دنيا به بهشت، توجه از نقصان به كمال است و رسيدن به فطرت،* اللَّهُ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‌* 💎 11. پس اول نزول و هبوط است، و دوم عروج و صعود. اول افول نور، دوم طلوع نور،* اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌* 💎 12. به اين سبب از «مبدأ»تعبیر به «شب» كرده‌اند و آن شب قدر است، و از «معاد»تعبیر به «روز» کرده اند و آن روز قيامت است. 💎 13. در شب قدر،* تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ* و در روز قيامت،* تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ* 💎 14. و چون كمالِ مبدأ به معاد است، همچنانكه كمالِ شب به روز است، و كمالِ روز به ماه، و كمالِ ماه به سال، ⚠️ پس اگر مبدأ شبِ قدر است، معاد روز قيامت است، 💎 15. و اگر شب قدر نسبت به ماه دارد، * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‌*، روز قيامت نسبت به سال دارد،* يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَي الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ‌* 💎 16. و بوجهي اگر مبدأخلقت نسبت به روز دارد، «خمرت طينة آدم بيدي اربعون صباحا»، معادش نسبت به سال دارد كه، «ما بين النفختين اربعون عاما»، 💎 17. و اگر شب قدر بر «هزار ماه» تفصيل دارد،* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ*، روز قيامت بقدر «پنجاه هزار سال» است،*فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلًا* 💎 18. مراد از موسي (علیه السلام) اشاره به مبدأ است و صاحب تنزيل و صاحب غرب است كه موقع افول نور باشد،* وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلي‌ مُوسَي الْأَمْرَ*، «اول ما كتاب الله تعالي التوراة» 💎 19. و مراد از عيسي (علیه السلام) اشاره به معاد است و صاحب تأويل وصاحب شرق است كه موضع طلوع نور باشد،*وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا* * وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ* 💎 20. و محمد (صلي اللّه عليه و آله) جامع هر دو است، و بوجهی متوسط است، و بوجهي از هر دو مبرا. 💎 21. اما محمد (صلی الله علیه و آله) جامع است، بحكم اينكه در مبدأ منزلتي دارد كه، «كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين.» «لكل شي‌ء جوهر و جوهر الخلق محمد - صلي اللّه عليه و آله-»، و در معاد هم مرتبتی دارد كه شفيع روز حشر است، «ادخرت شفاعتي لاهل الكبائر من امتي» 💎 22. و اما متوسط است، بحكم آنكه از وسط عالم روي به مغرب بايد كرد تا روي به قبله موسي باشد، و به مشرق تا به قبله عيسي باشد، و به ميان هر دو تا قبله محمد مصطفي (صلي اللّه عليه و آله و سلم) باشد كه «ما بين المشرق و المغرب قبلتي» 💎 23. و اما از هر دو مبراست، بحكم،* لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ* است، که * إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌* (منبع:کتاب«آغاز و انجام»، فصل۲ ص۱۰و۱۱) https://eitaa.com/manbarmajma
♦️نکاتی در مورد شب قدر ✍استاد حیدری زید‌عزه ‍ 🔰 و و روح بر صاحبان امر (اولی الامر) در هر عصری 📒شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی نقل کرده‌اند که عليه السلام فرمودند: يا معشر الشيعة خاصموا بسورة (انا انزلناه) تفلجوا، فوالله اءنها لحجة الله تبارك و تعالى على الخلق بعد رسول الله صلى الله عليه و آله و اءنها لسيدة دينكم و اءنها لغاية علمنا. يا معشر الشيعة ! خاصموا ب‍ه (حم و الكتاب المبين) فاءِنها لولاة الامر خاصة بعد الرسول الله صلى الله عليه و آله 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۹ 🔖اسکن https://b2n.ir/183117 📝اى جماعت با خصم خود به سوره محاجه كنيد كه پيروز خواهيد شد، پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند تبارك و تعالى بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله است اين سوره همانا مدرك دين شما و نهايت علم ما است اى جماعت شيعه با آيه "حم و الكتاب المبين" بحث كنيد زيرا اين آيات اختصاص به واليان امر بعد رسول خدا دارد ... ☑️از سوره قدر به خوبى استفاده می‌شود كه ملائكه در شب قدر هر سال به جهت هر امری بر زمين فرود مى‌آيند. {تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر} ملائکه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر امر نازل می‌شوند ▫️با توجه به اینکه تنزل فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل تتنزل بوده) روشن می‌شود که شب قدر مخصوص به زمان رسول الله صلى الله عليه و آله و مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار می‌شود. ▪️ تا روز قيامت تكرار مى‌شود و در نتيجه نيز تا روز قيامت استمرار دارد پس نزول ملائكه و نيز در هر شب قدر تكرار مى‌شود. ⁉️سوال اين است: از آیه قرآن مشخص می‌شود ملائكه و روح در شب قدر هر سال بر زمين فرود مى‌آيند اما ایشان بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله بر چه كسى وارد مى‌شوند؟ 🔹با تامل و دقت در آیه قرآن پى مى‌بريم كه در هر زمان بايد و امامى كامل و و وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد. روایات رسیده از رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش خود موید این مدعی است! 👈 عليه السلام به ابن عباس فرموند: ان ليلة القدر فى كل سنة و انه ينزل فى تلك اليلة امر السنة و ان لذلك الامر ولاة بعد رسول الله صلى الله عليه و آله فقلت : من هم ؟ فقال : انا و اءحد عشر من صلبى ائمة محدثون ... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۷-۲۴۸، ح ۲ 📝همانا در هر سال ليلة القدر است، در آنشب امر يك سال نازل مىشود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله. ابن عباس مىگويد عرض كردم: آنان چه كسانى هستند. حضرت فرمود: من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند. 👈و امام باقر علیه السلام فرموند: و ايم الله ان من صدق بليلة القدر، ليعلم اءنها لنا خاصة... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۵۲-۲۵۳، ح ۹ 📝به خدا سوگند همانا هر كس تصديق كند ليلة القدر را علم پيدا مىكند كه از براى ما است... ▪️رسول الله صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرموند: آمنوا بليلة القدر، اءنها تكون لعلى بن ابى طالب و لولده الاحد عشر من بعده 📚كمال الدين، ج ۱، ص ۲۸۰-۲۸۱، ح ۳ 📝به ليلة القدر ايمان آورديد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست. ⁉️حال سوال ما از مخالفین این است از نظر شیعه و به استناد به آیات قرآن کریم و روایات محکم از وجود مقدس پیغمبر خاتم و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام ملائکه و روح در هر شب قدر بر وجود مقدس حجت خدا و صاحبان امر (اولی الامر) در آن عصر نازل می شود! این حجت خدا و صاحب الامر در عصر ما کیست و ملائکه و روح در عصر ما بر چه کسی نازل میشود؟ https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
★ 💚❥꧁❤️꧂❥💛★ ❣﷽❣ مهم ترین مناسبت ماه مبارك رمضان، شب قدر است كه هماره مورد توجه مؤمنین بوده و خواهد بود. آنچه در پیش روى دارید بحثى پیرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبایى رحمه الله در تفسیر شریف المیزان است كه در دو سوره «قدر» و «دخان » مطرح گردیده است. امید كه مورد توجه مبلغان ارجمند واقع شده و راهنماى خوبى براى معرفى این شب در شب هاى احیاء باشد. ؟ مراد از قدر، تقدیر و اندازه گیرى است و شب قدر شب اندازه گیرى است و خداوند متعال در این شب حوادث یك سال را تقدیر مى كند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و امورى از این قبیل را در این شب مقدر مى گرداند. در قرآن كریم آیه اى كه به صراحت بیان كند شب قدر چه شبى است دیده نمى شود. ولى از جمع بندى چند آیه از قرآن كریم مى توان فهمید كه شب قدر یكى از شب هاى ماه مبارك رمضان است. قرآن كریم از یك سو مى فرماید: «انا انزلناه فى لیلة مباركة ». این آیه گویاى این مطلب است كه قرآن یكپارچه در یك شب مبارك نازل شده است و از سوى دیگر مى فرماید: «شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن . و گویاى این است كه تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر مى فرماید: «انا انزلناه فى لیلة القدر» . از مجموع این آیات استفاده مى شود كه قرآن كریم در یك شب مبارك در ماه رمضان كه همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اینكه كدام یك از شب هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن كریم چیزى بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار مى توان آن شب را معین كرد. در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یكم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. و عدم تعین یك شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نكنند. پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب هاى ماه رمضان و یكى از سه شب نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت به طور عجیبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولى معروف بین اهل سنت این است كه شب بیست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است و در آن شب قرآن نازل شده است. شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى كه قرآن در آن نازل شد نیست بلكه با تكرار سالها، آن شب نیز تكرار مى شود. یعنى در هر ماه رمضان شب قدرى است كه در آن شب امور سال آینده تقدیر مى شود. دلیل بر این امر این است كه: اولا: نزول قرآن بطور یكپارچه در یكى از شب هاى قدر چهارده قرن گذشته ممكن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده در آن شب بى معنى است. ثانیا: كلمه «یفرق » در آیه شریفه «فیها یفرق كل امر حكیم » . در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مى رساند و نیز كلمه «تنزل » در كریمه «تنزل الملئكه والروح فیها باذن ربهم من كل امر»به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد. ثالثا: از ظاهر جمله «شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن چنین برمى آید كه مادامى كه ماه رمضان تكرار مى شود آن شب نیز تكرار مى شود. پس شب قدر منحصر در یك شب نیست بلكه در هر سال در ماه رمضان تكرار مى شود. در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایت شده كه گفت: به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض كردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است كه در عهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل مى شده و چون از دنیا مى رفتند نزول امر در آن شب تعطیل مى شده است؟ فرمود: «نه بلكه شب قدر تا قیامت هست در سوره قدر مى خوانیم: «انا انزلناه فى لیلة القدر وما ادریك ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر». خداوند متعال براى بیان عظمت شب قدر با این كه ممكن بود بفرماید: «وما ادریك ما هى هى خیر من الف شهر» یعنى با این كه مى توانست در آیه دوم و سوم به جاى كلمه «لیلة القدر» ضمیر بیاورد، خود كلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت كند. و با آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان كرد به این كه این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این كه مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است كه مردم را به خدا نزدیك و به وسیله عبادت زنده كند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است. از امام صادق علیه السلام سؤال شد چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ با اینكه در آن هزار ماه در هر دوازده ماهش یك شب قدر است حضرت فرمود: «عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت در هزار ماهى كه در آن شب قدر نباشد شریف المیزان https://eitaa.com/manbarmajma
🔴دور دیدن ظهورممـنـوع 《 ⬅️ در شب امور فقط مولايمان را بخواهیم قطعا ما اگر برای فرج دعا کنید امام هم برای حاجات ما و رفع مشکلات ما دعا خواهد کرد و ظهور امام ما هم خواهد بود 《حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)می فرماید ⬅️در تعجیل زیاد دعا کنید که تعجیل فرج، گشایش کار خود شما است. 📙بحارالأنوار ،ج53 ، ص180، باب31 كمال الدين وتمام النعمة،ج2، ص485 📌 دعا کنیم برای فرج که دعای امام به اجابت میرسد 《 امام -علیه السلام- فرمودند: ⬅️ ما را داده که هر وقت بکنیم فرماید 📙اثبات الهداة، جلد۶ صفحه۲۲۷ 📌 دور دیدن ظهور در روایات و یک شبه امر ظهور در روایات 👇 《 پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ⬅️ از ما اهل بیت است؛ خداوند امر (ظهور) او را اصلاح می نماید." 📙کمال الدین و تمام النعمة؛ باب 6 حدیث4 《امام حسین (ع) فرمودند: ⬅️ او قائم ما اهل بیت است؛ متعال امر (ظهور) او را در اصلاح می فرماید." 📙 همان کتاب، باب30 حدیث1 کمال الدین باب۳۰ حدیث۱ 《امام باقر(ع) فرمودند: 📌 خدای بزرگ (ظهور) او را در اصلاح می کند." 📙 همان کتاب، باب 32 حدیث12 《امام صادق(ع) فرمودند: ⬅️به آنچه که امیدوارتر باش تا آن چیزی که امید داری شود؛ زیرا موسی بن عمران -عليه السلام- رفت تا برای خانواده اش ای آتش بیاورد ولی هنگامی که بازگشت و پیامبر بود؛و خداوند متعال کار و پیامبرش موسی -عليه السلام- را در یک شب 📌و فرمود.خداوند با یعنی دوازدهمین نفر از امامان نیز چنین خواهد کرد، و در کارش را اصلاح خواهد فرمود؛ همچنان که کار پیامبرش موسی -عليه السلام- را اصلاح فرمود. 📌او را از و بیرون آورده و به نورِ فرج و ظهور داخل خواهد کرد." 📙 همان کتاب، باب6 حدیث2 《 امام صادق(ع) فرمودند: 📌"پس و منتظر فرج باشید." 📙 همان کتاب، باب33 احادیث 10و16و17 《واین هم نزدیک دانستن ظهور👇 ⬅️ امام باقر و امام صادق -عليهم السلام- فرمودند:"نجا المقرِّبون"آنان که را می شمارند یافتند. 📕غیبت نعمانی، باب11 احادیث 5و10 📌 از اصلاح امر ظهور حضرت در یک شب آن است که نصر و پیروزی را در وقت، در یک شب فراهم کرده و او را به خواهد نمود و اولین اقدامی که برای او خواهد نمود اجتماع اصحاب خاص آن حضرت است. بنابراین از«یک شب» که درروایات آمده، از اصلاح امر ظهور امام ‌زمان‌ (عج)هست نه پیروزی و تشکیل حکومت، چرا که و حکومت پس از درگیری و مبارزه با ، صورت می‌گیرد و در نتیحه ما در شریط نباید نا امید شویم ! 《إلهی بحق حضرت زینب (س)عجّل لولیّک الفرج ❣ https://eitaa.com/manbarmajma