┅═🌸🍃═┅
🔹️مصاحبه با آیت الله طباطبایی مؤلف تفسیر شریف المیزان (قسمت دوم)
🔹️
- حاج آقا با صحبتهایی که در مورد شفاعت کردن پیامبر(ص) بیان کردین، پس معلومه که حضرت رسول(ص) خیلی حق گردن ما دارن و وجودشون نعمت بزرگیه برای ما!
🔹️
- بله. عبارات مختلفى از ائمه اهل بيت (ع) روايت شده و در بعضى از آنها آمده كه منظور از «نعيم»، ولايت (دوستى و اطاعت) ما اهل بيت است.
در تفسير قمى از امام صادق (ع) روايت كرده كه جمیل از آن حضرت پرسید: معناى آيه" لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ" چيست؟
فرمود: اين امت بازخواست میشود از نعمت رسول اللَّه، و سپس از نعمت ائمه اهل بيتش.(۱)
و نيز در کافی از ابو حمزه روايت كرده كه: با جماعتى نزد امام صادق(ع) بوديم، حضرت دستور داد طعام بياورند. طعامى آوردند كه در تمام عمرمان لذيذتر و خوشبوتر از آن نخورده بوديم. بعد خرمايى آوردند كه آن قدر شفاف و صاف و زيبا بود كه همه را به تماشا واداشت. مردى از حضار گفت: به زودى از اين نعيمى كه نزد پسر پيغمبر از آن متنعم شديد، بازخواست میشويد.
امام (ع) فرمود: خداى عزوجل كريمتر و شأنش جليلتر از آن است كه طعامى به بندهاش بدهد، و آن را براى شما حلال و گوارا بسازد، آن وقت بازخواستتان كند كه چرا خورديد؟ بلكه منظور از نعيم در آيه" لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ" تنها نعمت محمد و آل محمد (ع) است كه به شما ارزانى داشته.(۲)
لذا اين معنا معلوم است كه سؤال از نعيم كه گفتيم سؤال از دين است، سؤال از رسول خدا (ص) و امامان بعد از آن جناب است كه خدا اطاعتشان را واجب و پيرویشان را در سلوك الى اللَّه فريضه كرده. و طريق سلوك الى اللَّه است، همان استعمال نعمت است به آن نحوى كه رسول و امامان دستور دادهاند.
📚 ۱. تفسير قمى، ج۲، ص۴۴۰.
📚 ۲. فروع كافى، ج۶، ص۲۸۰، ح۵ و ح۳.
📚 ۳. ترجمه تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۶۰۵_۶۰۷
┅═🌸🍃═┅
#در_محضر_بزرگان
#هفته_وحدت
#میلاد_پیامبر_اکرم (ص)
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╭┅═ 🌸🍃═┅─╮
@mangenechi
╰─┅═🌸🍃═┅╯
┅⊰༻▫️💠▫️༺⊱┅
۳.اتحاد سبب قدرت جهان اسلام
اگر مسلمین با هم بودند، این طور ذلیل نبودند زیر دست اجانب و عُمّال اجانب. مسلمین قریب یک میلیارد جمعیتاند، ولی یک میلیارد جمعیت متفرق، جدا از هم. اگر یک حکومت بود مثل صدر اسلام، یک حکومت بود و همه تابع، ما به این روز نمینشستیم. آنها- اجانب- جدیت کردند تا حکومتها را به نفع خودشان متفرق کردند، تکه تکه کردند. حتی اخیراً که عثمانی یک مملکت وسیع بود، وقتی جنگ تمام شد، اینها را به قریب پانزده تا جدا جدا از هم کردند؛ و همه عُمّال خودشان!
📚 صحیفه امام، ج۶، ص۳۳۹
┅⊰༻▫️💠▫️༺⊱┅
#در_محضر_امام_انقلاب
#هفته_وحدت
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╔═.💠▫️༺.══╗
@mangenechi
╚══.💠▫️༺.═╝
┅⊰༻▫️💠▫️༺⊱┅
۳. وحدت مسلمین؛ مسألهی استراتژیک
هدف از این کار آن است که با شعار وحدت مسلمین، که شعار درست و ضروریای هم است و من از قدیم این اعتقاد و تفکر را داشتم و دارم و آن را یک مسألهی استراتژیک میدانم - یک مسألهی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب میکند که با مسلمین غیر شیعه ارتباطات داشته باشیم - مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزهی صحیح، مسألهی وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسألهی اساسی قرار دادهایم. امام بارها فرمودند، ارگانهای مختلف جمهوری اسلامی نیز بر این اساس برنامهریزی و طراحی و تلاش کردند و ماها هم سخنرانی کردیم.
بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنفرانس جهانی اهلبیت(ع) ۱۳۶۹/۰۱/۲۶
┅⊰༻▫️💠▫️༺⊱┅
#در_محضر_امام_انقلاب
#هفته_وحدت
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╔═.💠▫️༺.══╗
@mangenechi
╚══.💠▫️༺.═╝
┄┅◈🌿✨🌿◈┅┄
همیشه و همیشه
به خودم گفته بودم:
دلم به اعمال ناقص خودم که نمیتواند خوش باشد!
تنها دلخوشی و دلگرمیام برای آن دنیا، همین محبتی است که به اهل بیت دارم و بس.
دلم فقط خوش است به وعدهی «شفاعت».
اگر آن هم نبود، پیشاپیش، از ترس حساب و کتاب آن جهان و عظمت خدا، قالب تهی میکردم!
بعد که این روایت را دیدم،
فهمیدم دلخوشی تنها کافی نیست،
باید حسابی حواسم به نمازم باشد:
الامام الصادق علیه السلام:
لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ
آن کس که نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمیرسد.
📚 فروع کافی ،ج۳،ص۲۷۰.
┄┅◈🌿✨🌿◈┅┄
#در_محضر_روایت #سبک_زندگی
#گروه_فرهنگی_تبار
✍ #طهورا_فاکر
🔗 #منگنهچی
╔═🌿✨◈═════╗
@mangenechi
╚═════🌿✨◈═╝
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─
دل نبرد از من إلّا کربلای معلّی 😭
─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_ارزقنا_کربلا
#شب_جمعه
#شب_زیارتی_ارباب
#التماس_دعا
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─
@mangenechi
─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─
💠⚜💠
سر شد به شوق وصل تو فصل جوانیام
هرگز نمیشود که از این در برانیام
یابن الحسن(عج) برای تو بیدار میشوم
روزت بخیر ای همهی زندگانیام
💠⚜💠
#صبحی_که_با_سلام_تو_آغاز_میشود
#السلام_علیک_یا_بقیة_الله
#صبح_بخیر
🔗 #منگنهچی
http://eitaa.com/joinchat/1637810190C4e7588d495
راه ورود
در ایام زیارتی حالش دگرگون میشد. آرام و قرار را از دست میداد. پیاده به کربلا میرفت و برمیگشت.
این حال عجیب نبود از کسی که میگفت: من هر چه دارم از زیارت سیدالشهدا و قرآن دارم ... محال است کسی بتواند از راهی غیر از راه سیدالشهدا به مقام توحید برسد.
📚 استاد: صد روایت از زندگی آیتالله قاضی، ص۱۰
┄┅◈✨🔸✨◈┅┄
#در_محضر_بزرگان
#گزیده_کتاب
#آیتالله_قاضی
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╔═🔸✨◈═════╗
@mangenechi
╚═════🔸✨◈═╝
┅═🌸🍃═┅
🔹️مصاحبه با آیت الله طباطبایی مؤلف تفسیر شریف المیزان (قسمت سوم)
🔹️
- حاج آقا در خصوص جهانی بودن و عمومیت رسالت پیامبر(ص) برامون بفرمایید.
🔹️
- سوره بینه رسالت محمد بن عبد اللَّه خاتم النبيين (صلوات اللَّه عليه) را براى عوام از اهل كتاب و مشركين مسجل میكند. به عبارتى سادهتر براى عموم اهل ملت و غير اهل ملت و باز سادهتر بگويم: براى عموم بشر تسجيل میكند و میفهماند كه آن جناب از ناحيه خدا به سوى عموم بشر گسيل شده و اين عموميت رسالت آن جناب مقتضاى سنت الهى، يعنى سنت هدايت است.
همان سنتى كه این آیات نیز بر آن اشاره دارد و میفرمايد: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»(1) و یا «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ»(2) بر عموميت دعوت آن جناب استدلال كرده، به اينكه دعوت آن حضرت متضمن صلاح مجتمع انسانى است، عقايد و اعمال افراد و جوامع را صالح میسازد.(۳)
۱. انسان/ آیه۳
۲. فاطر/ آیه۲۴
📚 ۳. ترجمه الميزان، ج۲۰، ص۵۷۰.
┅═🌸🍃═┅
#در_محضر_بزرگان
#هفته_وحدت
#میلاد_پیامبر_اکرم (ص)
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╭┅═ 🌸🍃═┅─╮
@mangenechi
╰─┅═🌸🍃═┅╯
┅═🌸🍃═┅
🔹️مصاحبه با آیت الله طباطبایی مؤلف تفسیر شریف المیزان (قسمت آخر)
🔹️
- حاج آقا خیلی از محضرتون استفاده کردیم. کلام آخر، اگه پیامی برای ما دارین، بفرمایین.
🔹️
- در كافى از امام ابى جعفر(ع) روايت آورده كه:
رسول خدا(ص) در حجة الوداع فرمود: آگاه باشيد كه روح الامين به قلبم انداخت كه هيچ انسانى نمیميرد، مگر وقتى كه رزقش را تا حد كمال خورده و ديگر در نزد خدا رزقى نداشته باشد.(۱)
عزیزان من! از خدا بترسيد و در راه به دست آوردن رزق منحرف نشويد. راه صواب را به دست گيريد و دير رسيدن بهرهاى از رزق، شما را به نافرمانى خدا واندارد. براى اينكه خداى تعالى رزق حلال را بين خلقش تقسيم كرده و آن را بهطور حرام تقسيم ننموده؛ و خلاصه آنچه را خدا تقسيم كرده، رزق حلال است، نه حرام.
پس هر كس از خدا پروا كند و خويشتندارى نمايد، رزقش از راه حلال خواهد رسيد؛ و هر كس پرده حرمت خدا را پاره نموده و رزقش را از غير راه حلال بگيرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت. در نتيجه همان مقدارى را كه بايد از حلال میخورد، از حرام خورده و نه بيشتر، با اين تفاوت كه حساب آن را بايد پس بدهد.(۲)
📚 ۱. كافى، ج۵، ص۸۰، ح۱.
📚 ۲. ترجمه تفسیر المیزان، ج۳، ص۲۲۵.
┅═🌸🍃═┅
#در_محضر_بزرگان
#هفته_وحدت
#میلاد_پیامبر_اکرم (ص)
#گروه_فرهنگی_تبار
🔗 #منگنهچی
╭┅═ 🌸🍃═┅─╮
@mangenechi
╰─┅═🌸🍃═┅╯