eitaa logo
منهجة الاستنباط (احمد مبلغی)
816 دنبال‌کننده
292 عکس
100 ویدیو
30 فایل
روش شناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
1_14386320318.mp3
26.58M
فايل صوتی درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) ٢٩/ مهرماه/ ۱۴۰۳ ١. نقد صاحب جواهر در ذکر روایتی با مضمون انتقال حق از طریق وراثت ٢. نسبت مذاق شریعت با استحسان
1_14763915188.docx
20K
مكتوب درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) ٢٩/ مهرماه/ ۱۴۰۳ ١. نقد صاحب جواهر در ذکر روایتی با مضمون انتقال حق از طریق وراثت ٢. نسبت مذاق شریعت با استحسان
انواع فقه مقارن ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
💢 أنواع الفقه المقارن [إلقاء كلمة في الجلسة التشاورية لأعضاء النواة البحثية لـ «الفقه المقارن» في جامعة فردوسي / المشهد، مع بعض التعديلات] يُعد الفقه المقارن علمًا واسعًا يتضمن أنواعًا متعددة، ومن المهم لنا فهم هذه الأنواع لتحديد اتجاهنا وغاياتنا. تتمثل هذه الأنواع فيما يلي: 1. الفقه المقارن لإثبات غلبة رأي على آخر: في هذا النوع، يقوم الفقيه بمقارنة الآراء لإثبات تفوق رأي معين، إما داخل المذهب ذاته أو بين مذاهب مختلفة. 2. الفقه المقارن المنهجي التفسيري: يُعد هذا المنهج من أسس اجتهاد آية الله السيد البروجردي، حيث كان يرى أن الوصول إلى فهم دقيق لروايات أئمة أهل البيت (ع) يستلزم الإلمام بآراء أئمة أهل السنة السائدة في تلك الحقبة. فالسائلون كانوا يعرضون على الأئمة (ع) أسئلة نابعة من سياقاتهم المجتمعية، وفهم هذه السياقات يُعدّ مفتاحًا لفهم الأجوبة التي قدّمها أئمة أهل البيت (ع) بدقة وعمق. 3. الفقه المقارن المنهجي الجينيالوجي: يهدف هذا المنهج إلى دراسة تطور المسائل الفقهية وتحولاتها عبر الزمن. هنا، نتتبع جذور المسائل ونرصد التغيرات التي طرأت عليها، مما يساعد في فهم التفاعل التاريخي بين آراء الشيعة وأهل السنة في سياقاتها المختلفة، باعتبار أن الفقه علم تاريخي يتطلب تأصيل جذور المسائل عبر مراحله المتعددة. 4. الفقه المقارن المنهجي القانوني: في العصر الحديث، يُطرح مفهوم النظم القانونية المقارنة، لكنه نادرًا ما يتناول النظام القانوني الإسلامي بعمق. ويستدعي هذا النوع تعاوناً بين الشيعة وأهل السنة لتوحيد الرؤى وتطوير نظام قانوني إسلامي شامل يخدم المجتمعات كافة. 5. الفقه المقارن المنهجي الحضاري: يركز هذا النوع على دراسة الفقه الإسلامي في سياق الحضارة الإسلامية وتفاعل الأمة بهدف تطويرها وصياغة نظريات فقهية تتلاءم مع التحديات الحضارية المعاصرة للأمة الإسلامية. يقوم هذا المنهج على استيعاب الفوارق بين المذاهب الإسلامية المختلفة وتبادل الرؤى بينها، ما يعزز من فهم شامل ومتكامل ومتناسق للقضايا الفقهية. ويهدف هذا التوجه إلى سد الثغرات في الآراء الفقهية، سواء الشيعية أو السنية، وصولاً إلى صياغة حضارة فقهية إسلامية.
1_14487893297.mp3
22.47M
فايل صوتى درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) یکشنبه ۶/ آبان‌ ماه/ ۱۴۰۳ 👈 ارائه و بررسی دو ضابطه برای انتقال پذیری حقوق 👈 بررسی سه کلید واژه "مذاق شریعت"، "روح شریعت" و "منطق شریعت" و بیان نسبت و تفاوت‌های میان این سه
2_144244932765493412.docx
23.9K
مكتوب درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) یکشنبه ۶/ آبان‌ ماه/ ۱۴۰۳ 👈 ارائه و بررسی دو ضابطه برای انتقال پذیری حقوق 👈 بررسی سه کلید واژه "مذاق شریعت"، "روح شریعت" و "منطق شریعت" و بیان نسبت و تفاوت‌های میان این سه
1_14642914501.mp3
17.89M
فایل صوتی درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) یکشنبه ۱۳/ آبان/ ۱۴۰۳ 👈 بین دو شهر یا دو کشور 👈 بیان یک نکته مهم روشی👇 »لزوم تحلیل فلسفی بعضی از روایات«
1_14872738792.docx
20.1K
مکتوب درس خارج فقه محیط زیست (فقه آب) یکشنبه ۱۳/ آبان/ ۱۴۰۳ 👈 بین دو شهر یا دو کشور 👈 بیان یک نکته مهم روشی👇 »لزوم تحلیل فلسفی بعضی از روایات«
✅ چهره برجسته آیت‌الله کمالوند در گفت‌وگو و دیپلماسی نهضتی  ✅ کمالوند را باید باز شناخت/ شخصیتی آگاه به گفت‌وگو و برقراری ارتباط https://iqna.ir/fa/news/4248174 ibna.ir/x6t9N
متن سخنرانی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله روح‌الله کمالوند با عنوان «سفیر نهضت» و رونمایی از کتاب «مرد علم و سیاست: بسم الله الرحمن الرحيم می‌توان نظریه‌ای را ارائه کرد برای هر تحول و حرکت اجتماعی بر پایه دین این نظریه عبارت است از «نظریه ابتناء مدیریت و ایجاد تحول در جامعه از خاستگاه دین بر پایه شناخت مناسبات اجتماعی و اقتضائات آن» این نظریه بر این باور است که تحول مؤثر در جامعه از طریق مدیریت اجتماعی دینی، تنها زمانی تحقق می‌یابد که با شناخت دقیق مناسبات و اقتضائات اجتماعی هر جامعه همراه باشد. حوزه علمیه قم از زمان تأسیس تا به امروز، شخصیت‌های برجسته‌ای را به خود دیده است که  هر یک       با درکی ژرف و آگاهی عمیق از مناسبات اجتماعی معاصر، نقشی سرنوشت‌ساز و اثرگذار            ایفا کرده‌اند . از میان این چهره‌ها، سه شخصیت ممتاز و محوری—آیت‌الله مؤسس شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله بروجردی، و امام خمینی—با مناسبات شناسی اجتماعی نقش تاریخی را کدام از زاویه‌ای و در زمینه‌ای ایفا نمودند  این سه    به دلیل مناسبات شناسی اجتماعی از زاویه ای خاص      مسیر حوزه علمیه قم و ایران را به سمت تحولات عمیق و بنیادین  هدایت       کردند. آیت الله شیخ عبدالکریم حائری با درکی عمیق از مناسبات اجتماعی و سیاسی، نهاد روحانیت را با شیوه‌ای بدیع مدیریت کردند. این درک ژرف از شرایط اجتماعی و پیچیدگی‌های قدرت در ایران، ایشان را بر آن داشت که نقشی دوگانه را در قبال  روحانیت ایفا کنند: از یک سو، نقشی سلبی و تدافعی که تهدیدهای حذف‌کننده روحانیت را خنثی می‌ساخت و توانست این نهاد را از بحران‌های پیش‌رو عبور دهد؛ و از سوی دیگر، نقشی ایجابی و بنیادین که با تاسیس حوزه علمیه قم، سنگ‌بنای تداوم برای تقویت و استقلال روحانیت نهاد. این دو نقش، مکمل یکدیگر بودند  به‌طوری که حوزه علمیه قم به کانونی از ثبات و تأثیرگذاری اجتماعی و دینی بدل گشت و راه را برای حرکت‌های ماندگار و تحول‌آفرین بعدی هموار ساخت. آیت الله بروجردی نمونه‌ای درخشان از مرجعیتی است که توانست در بالاترین سطح، معیارهای اصیل مرجعیت را در چارچوب مناسبات اجتماعی به‌تمامی رعایت کند. ایشان با درک عمیق از قواعد حاکم بر مناسبات و آگاهی از ماهیت جاری در مناسبات اجتماعی، به تقویت چهار محور بنیادین همت گماشتند: روحانیت، معنویت، مرجعیت، و وحدت. آیت‌الله بروجردی نقشی کم‌نظیر و بی‌بدیل در تزریق معنویت به عمق روابط اجتماعی ایفا نمودند، مرجعیت شیعه را به مرتبه‌ای بلند در تاریخ تشیع ارتقاء بخشیدند. و با بنیان‌گذاری تقریب مذاهب، از قلب تشیع پیوندی استوار با الازهر برقرار ساختند. امام خمینی درک عمیقی از مناسبات اجتماعی  و نسبت آن با قدرت در ایران داشت که اساس مدیریت  و رهبریت او را نسبت به انقلاب شكوهمند اسلامی  تشکیل می‌داد. این شناخت دقیق از روابط میان مردم و نهادهای قدرت، به‌ویژه در سطح داخلی و منطقه‌ای، نه تنها استفاده از تجربیات سیاسی ساختار قدرت در ایران را برای جلوگیری از انقلاب و پیشرفت و پیروزی آن  محدود و كنترل می‌کرد، بلکه زمینه پیروزی سریع انقلاب را به اذن خداوند فراهم می‌ساخت. امام خمینی با این آگاهی و نگاه‌های جامعه شناختی ویژه خود، انقلاب اسلامی را هدایت کرد و تحولی شگرف و تاریخی به‌وجود آورد آیت‌الله بروجردی حرکت اجتماعی خود را بر پایه دستاوردهای آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی بنا کرد. و امام خمینی نیز نهضت و انقلاب خود را بر اساس خروجي ها  و نتایج حرکت آیت‌الله بروجردی توانست انجام دهد و از آن برای پیشبرد انقلاب بهره ببرد. آیت الله کمالوند شخصیت‌هایی که در عرصه دیپلماسی نهضتی در میان روحانیت درخشیدند، کم شمارند، اما برخی از آن‌ها چون ستارگانی در آسمان تاریخ می‌درخشند. سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از این شخصیت‌هاست که در عرصه دیپلماسی نهضتی، به‌ویژه در سطح بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای دارد. امام موسی صدر نیز با حضور مؤثر خود، تحولی شگرف در دیپلماسی دینی و نهضت‌های آزادی‌بخش ایجاد کرد که هنوز هم در یادها جاودانه است. آیت‌الله کمالوند نیز به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در این عرصه شناخته می‌شود؛ با وجود اینکه در مرتبه مرجعیت قرار داشت و دیگر مراجع هم‌سطح او حضور داشتند، اما در حوزه گفت‌وگو و دیپلماسی نهضتی قدرت خارق‌العاده‌ای از خود نشان داد که بر ارتباطات و تعاملات مؤثر در آن دوران تأثیر گذاشت. در کنار این شخصیت‌ها، آیت‌الله کمالوند نیز به دلیل هوش و نبوغ خود  در چارچوب نهضت امام خمینی سرآمد گشتند . ایشان با بهره‌گیری از ویژگی‌های فقهی و اجتماعی و توانایی‌های مهارتی و استعداد فوق العاده خود، دیپلماسی در روحانیت را به اوج رساند