eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش شناسی. جلسه ۶.mp3
12.84M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه ششم 1⃣ گام چهارم در حلّ مسأله فقهی: جمع آوری و بررسی ادله اجتهادی 2⃣ تقسیم ادله اجتهادی از جهت واقع نمایی: ادله قطعی، ادله اطمینانی و ادله ظنّی 3⃣ راهکارهای کلی برای تجمیع ادله: - کشف ارتباط مساله مورد بحث با سایر مسائل فقهی - دقت در عوامل اثرگذار در رسیدن به پاسخ - بررسی ادله ذکر شده یا قابل استحصال از عبارات علماء @yaddashhayetalabegi @Qabasat
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🌺 دلت آرام می‌شود 🔸️دعا خواندن براى فرج (عج)، فرج ما است: إِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ. منتظر فرج امام زمان (عج) بودن، فرج‌ها و گشایش‌هایى را براى انسان‌ها به ارمغان مى‌آورد؛ ایمانشان محفوظ مى‌ماند؛ دلشان آرام مى‌شود؛ وجود مقدّس امام زمان (عج) را حس مى‌کنند؛ با حضرت ارتباطى برقرار مى‌کنند، و به تدریج یقین مى‌یابند روزى فرا خواهد رسید که حکومت عدل در جهان برقرار مى‌شود. 🔸️دعا کردن براى فرج حضرت، براى این است که خودمان از او بهره بگیریم؛ امّا هیچ‌گاه به بهانه این که حضرت به دعا و صدقه ما نیازى ندارد، نباید آن گرامى را فراموش کنیم. کتاب آفتاب ولایت، ص٤٥ 💻 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ لوح | مقام والای شهادت، پاداش الهی تلاشهای علمی ماندگار اوست 🔺️ بخشی از پیام رهبر انقلاب در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری زاده 💻 @Khamenei_ir
«لزوم تمرکز در تحصیل» آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): الان یک طلبه را وادار می‌کنند در سال چندین درس متعدد مثل: تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخواند. این کار اشتباه است! انسان باید اهم و مهم کند. @Qabasat
3⃣ اتحاد یا مغایرت با مرحوم مراغی معتقد شده اند قاعده احسان، همان قاعده عدم ضمان امین است و تفاوتی ندارند. اما به نظر این مطلب صحیح نیست زیرا: - اولا «محسن» و «أمین» عامین من وجه هستند: الف) گاهی جمع می شوند مانند اینکه: زید اسب خود را پیش بکر به امانت گذاشته و هر روز می‌آمد علف و آب می‌داد، ولی یک روز نیامد و بکر تغذیه حیوان را بر عهده گرفت. اینجا بکر هم مؤتمن است و هم محسن. ب) گاهی شخص صرفا امین است: مانند فرض قبل در هنگامی که بکر تغذیه ای به حیوان ندهد. ج) و گاهی شخص صرفا محسن است، مانند اینکه اسب زید را در بیابان پیدا کرده و تغذیه او را بر عهده می گیرد تا صاحبش پیدا شود. - و ثانیا قاعده عدم ضمان امین مسقط ضمان است، اما در موارد قاعده احسان در واقعا اصلا سببی برای ثبوت ضمان وجود ندارد، پس خروج امین از حکم به ضمان، تخصیصی است اما خروج محسن، تخصصی. بلکه در همان مثال پیدا کردن اسب، اگر محسن نیت کند تغذیه ای که به حیوان می دهم تبرعی نیست، می تواند هزینه هایش را از مالک بگیرد هرچند حیوان بعد از مدتی بدون افراط یا تفریط تلف شود. 📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۷ @Qabasat
مکتب اقتصادی اسلام.mp3
599.1K
🔅 وجود «مکتب اقتصادی» در اسلام 📝 استاد شهیدی(دام ظلّه) @Qabasat
F.m.11.mp3
10.79M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه یازدهم 1⃣ متون فقه امامیه: استعدادی در اعطاء قوه قانون نویسی 2⃣ دوازده شاخصه فنّ قانون نویسی فقیهانه: - ضرب القاعده - احترازیت قیود - جامعیت - فصاحت قانونی - بلاغت قانونی - عناوین - نظم منطقی - تعارف - الفاظ فتوا - وحدت اسلوب - دقت تعاریف - ارتباط با قواعد لفظی 3⃣ «زبان شناسی فقاهی» استعدادی مبتنی بر دو ابزار «تحدید ادبی» و «تحلیل اصولی» @feghahat_3 @Qabasat
هدایت شده از صراط مستقیم
🔸 با توجه به کسالت حضرت آیت الله مصباح یزدی(حفظه الله)، استاد تحریری توصیه فرمودند برای بهتر شدن حال ایشان حدیث کسا و دعای سریع الاجابه قرائت شود. 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
4⃣ نقض های قاعده الف) لقطه گفته شده بعضی از افعال است که مصداق احسان اند، اما در شریعت حکم به ثبوت ضمان در آن ها شده، مانند أخذ و تصدّق لقطه؛ خب این مساله با عمومیت قاعده سازگار نیست. توضیح: من اگر لقطه را پیدا کردم باید دست نزنم،‌ اگر دست زدم ضامن هستم یا باید صاحبش را پیدا کنم و برسانم واگر صاحبش پیدا نشد،‌ صدقه بدهم به نیت ضمان، که اگر صاحبش پیدا شد و به عمل من راضی شد اهلاً و سهلاً و اگر راضی نشد، من باید پولش را بدهم! - پاسخ مرحوم مراغی مرحوم مراغی می‌فرماید به این آدم از اول که دست روی لقطه می‌گذارد، می‌گویند دست نزن، اگر دست زدی هر نوع تصرف نیک هم بکنی ضامن هستی. بلی اگر به او گفته نشده بود، ممکن است بگوییم ضامن نیست. بنابراین، قاعده منتقض نیست، قاعده در صورتی منتقض است که این آدم نیکی بکند و بعداً بگوید تو ضامن هستی، اما اگر از اول مقید بکنند تصرفش را، احسانش را، در آنجا قاعده منتقض نیست. - پاسخ آیت الله سبحانی ما جواب دیگری می‌دهیم: آیا مراد از احسان،‌ کارهای دنیوی است یا کارهای اخروی؟ «مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ» می‌خواهد در باره دنیا بحث کند یا در باره آخرت؟ ظاهراً می‌خواهد در باره دنیا بحث کند، اگر یک نفر در دنیا به کسی نیکی کرد و از روی اتفاق نیکی و احسانش مصادف با ضرر شد، این آدم ضامن نیست. با این حساب وقتی شما مال مرا صدقه دادید که در آخرت به من اجر بدهند،‌ این جزء مصادیق آیه نیست. بله! از نظر عقلا احسان شمرده می‌شود اما موضوع قاعده احسانی دنیوی است نه مطلق احسان. 📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۱۲ @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۷.mp3
16.27M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه هفتم 1⃣ ترتیب منطقی چینش ادلّه: ادله عام ادله خاصه اصول عملیه 2⃣ دو تقسیم برای ادله عقلی 3⃣ راه های جمع آوری ادله عقلی: - مقایسه احتمالات جواب مساله و لوازم و آثار آن ها با احکام عقلی مانند لغویت، ترجیح بلا مرجّح و ... - مراجعه به ادله نقلی که امکان دارد موجب تنبّه بر ادراک عقل شوند. - بررسی سیره ها و ارتکازات عقلایی که ممکن است مبتنی بر احکام عقلی باشند. 4⃣ منهج ارزیابی ادله عقلی @yaddashhayetalabegi @Qabasat
- «تراجم علما: راهنمایان مسیر تهذیب» آیت‌الله العظمی بهجت (قدّس‌سرّه): مراجعه به تراجم علمای سلف، به‌ منزله مراجعه به کتاب‌های معتبر اخلاقی است. هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و می‌خواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آن‌ها نگاه کند که چه کارها می‌کردند. 📚 در محضر بهجت/ جلد ۱/ صفحه ۱۰۹ @Qabasat