eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم غایت مثال بین یه مشتری با موتورساز دعوا شده بود. 🔹مشتری می گفت پول نمی دم و تو نباید موتور رو تعمیر می کردی 🔹موتورساز می گفت باید پول رو بدی. وقتی قضیه رو پرسیدم مشتری گفت: من گفته بودم: «هزینه موتور یک ملیون بود، تعمیرش کن». ولی این آقا با اینکه دیده موتور خیلی خرابه و حدود دو ملیون هزینش هست، بازم تعمیرش کرده. حالا از من پول می خواد درحالیکه گفتم هزینش یک ملیون بود تعمیر کند. 🔹موتورساز می گه آقا من که نمی گم کل هزینش رو بده حداقل همون یک ملیونت رو که خودت گفتی بده. ولی مشتری می گه اصلا پول نمی دم چون این موتوری که انقدر خراب شده بوده رو نمی خواستم، معلوم هست که خیلی خراب شده و بازم خراب می شه. 🔹منم که حاج آقای محلشون بودم و مورد اعتمادشون بودم گفتم عیب نداره، اگر من قضاوت کنم قبول می کنید دیگه قائله هم ختم بشه؟ از خودم هم قضاوت نمی کنم، بر اساس اصول فقه اسلامی قضاوت می کنم؟ گفتند بله حاج آقا شما صاحب اختیارید. تو علم اصول یه بحثی هست که غایت مفهوم دارد یا نه. مثلا قرآن در مورد روزه می فرماید «کلوا و اشربوا یتبین لکم الخیط الابیض» ترجمه سادش این است که غایت خوردن اذان است یعنی اذان بخورید. –به موتور ساز رو کردم و پرسیدم- شما بگو ببینم!! اینکه قرآن می فرماید اذان بخورید حق داریم بعد از اذان هم بخوریم؟ 🔹موتورساز:نه. 🔹حاج آقا: خدا در ادامه هم می فرماید: «أتموا الصیام الیل...» اینجا هم فرموده شب روزه بگیرید مفهومش این است که شب که شد دیگه لازم نیست روزه بگیرید. به مهربانی یه نگاهی به سعیدموتورساز کردم و گفتم حالا این مشتری شما هم گفته بود« هزینه اش یک ملیون بود تعمیرش کن» همون جوری که خودت تو ترجمه آیه گفتی معنای حرفش اینکه غایت داشته، یعنی اگر بیشتر از یک ملیون بشه تعمیرش نکن. نکته: حالا اینکه این قطعاتی که روی موتور نصب کرده و ... چه حکمی دارد، خارج از بحث است. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم غایت مثال2 وقتی می گن بانک ساعت دو باز است، همه می فهمیم که دو به بعد بسته است. مثال 3 وقتی می گن نیم ساعت غذا روی گاز باشد، همه می فهمیم که نباید بیشتر از نیم ساعت روی گاز باشد. مثال 4 وقتی می گن نصف استکان رنگ بریز، همه می فهمند که نباید بیشتر از نصف رنگ بریزند. 🛎 عزیزان مباحث اصولی چیزی نیست که خارج از زندگی ما باشد، همه روزه با مباحث اصولی سروکار داریم و داریم استفاده می کنیم. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم غایت 👈بیان فنی بحث دو بحث در مفهوم غایت داریم: 1️⃣ آیا غایت در داخل حکم مغیا می باشد یا نه؟ 2️⃣ آیا غایت مفهوم دارد یا نه؟ بحث 1️⃣: غایت داخل حکم مغیا هست یا نه؟ گفته بودن برای ثبت نام کربلا دوشنبه وقت دارید که ثبت نام کنید و پول را واریز کنید. 🔹سعید هم پول را 11 ظهر دوشنبه پرداخت کرده. ولی متأسفانه ایشون رو ثبت نام نکردن و الان داره با مسؤولشون دعوا می کنه که شما گفتی تا دوشنبه پول رو بریزید و من هم تا دوشنبه ریختم خب چرا قبول نمی کنید؟ 🔹مسؤل هم می گفت آقا وقتی می گیم دو شنبه پول رو بریزید یعنی آخرین مهلت یکشنبه شب است یعنی اگر صبح دوشنبه شد وقت ثبت نام تمام شده و دیگر ثبت نامه نمی کنیم. ⁉️ اینجا چه کنیم، وقتی گفته می شود ، آیا هم داخل در آن مهلتی که اعلام شده هست یا نه؟ که از این طور مثال ها خیلی زیاد رخ می دهد. نظر شما چیست؟ 📣در اصول فقه این بحث را مطرح کرده اند. نظرات مختلفی مطرح هست 1️⃣ آیت الله مظفر: فقط باید به قرائن موجود در کلام توجه کرد. 2️⃣ آیت الله سبحانی: غایت (دوشنبه) در حکم مغیّی (جواز ثبت نام) داخل نیست، پس اگر دوشنبه ثبت نام کند دیگر قبول نیست. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم غایت 👈بیان فنی بحث دو بحث در مفهوم غایت داریم: 1️⃣ آیا غایت در داخل حکم مغیا می باشد یا نه؟ 2️⃣ آیا غایت مفهوم دارد یا نه؟ بحث اول را گفتیم، حال نوبت به بحث دوم رسید؛ بحث 2️⃣ غایت مفهوم دارد یا نه؟ مفهوم داشتن غایت یعنی جمله ای که غایت دارد، دلالت می کند که حکم از خود غایت یا از ماورای غایت منتفی می شود. مانند مثالهای قبلی. تا شب روزه بگیر. یعنی حکم وجوب روزه گرفتن از شب به بعد وجود ندارد. یا وقتی می گن بانک ساعت دو باز است، همه می فهمیم که دو به بعد بسته است. ✅پس بحث اول این بود که خود آن غایت داخل در حکم منطوق است یا داخل در حکم مفهوم است؟ ولی بحث دوم این است که اصلا جمله ای که غایت دارد، مفهوم دارد یا نه؟ 📣نظر علما آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: غایت مفهوم دارد. @Qabasat
ان شاء الله فردا بحث مفهوم حصر را خواهیم گفت، دوستانی که پیش مطالعه می کنند، بسم الله
باعرض سلام و خداقوت خدمت تمام سربازان ولی عصر(ارواحنا فداه) قرار بر این است که یک دوره دروس حوزوی به صورت مفصل و دقیق تدریس شده و ان شاءالله مورد استفاده همه عزیزان قرار گیرد. لذا از تمامی سربازان امام عصر(ارواحنا فداه) دعوت می شود تا بر سر ما منت گزارده و در این کانال تشریف بیاورند. لینک کانال: https://eitaa.com/Hoseeinnm
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم حصر ✅مثال یه رئیس کاروان از من پرسید یه بار که کاروان برده بودم برای زیارت سیدالشهداء علیه السلام تو نجف با اهل کاروان بحثم شد. 🔹اهل کاروان می گفتن که باید ما رو به کوفه هم ببری. 🔹ولی من می گفتم نخیر من از همان اول هم با شما طی کردم که نجف و کربلا می ریم. 🔹اهل کاروان می گفتن نگفتی که به کوفه نمی بری، 🔹ولی من می گفتم بابا! -به پیر، به پیغبر- وقتی کسی می گه من نجف و کربلا می برم، یعنی جای دیگه نمی برم. 🔹اهل کاروان می گفتن: ما راضی نیستیم، پولمون حرومت باشه😱 🔹حاج آقا!! حق با من است یا با آن زوار؟؟ ⁉️قبل از اینکه بنده جواب رو بدم، نظر شما چیه؟ حق با کیه؟ یکم فکر کنید و جوابی که من دادم رو نخونید، ببینید حق با کی هست ؟ 👈تو جوابش گفتم که تو علم اصول فقه، یه بحثی داریم به اسم ، این دعوای شما جوابش تو این بحثه. به ایشون گفتم که شما تو حرفاتون با این زوار محترم از کلمه استفاده کردی که کلمه از الفاظ حصر می باشد. و در علم اصول اثبات شده که بعضی از الفاظ حصر –مثل - دلالت بر انحصار دارند، یعنی مفهوم دارند، یعنی وقتی شما گفتی: کربلا و نجف می برم. دقیقا مفهوم و معناش اینکه جاهای دیگه مثل کوفه و سامرا نمی بریم. پس شما پولی که گرفتی حلاله. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم حصر 🔹مثال2 وقتی گفته می شود: من الآن فقط چای می خورم، یعنی آب و شربت و ... نمی خورم. 🔹مثال3 من فقط یک دختر دارم، یعنی دختر و پسر دیگری ندارم. 🔹مثال 4 وقتی بچه سر سفره می گه: من فقط پنیر و کره می خوام، یعنی مربا و حلواشکری و ... را نمی خواهد. عزیزان من اصول، علم سختی نیست، حتی بچه ها هم از این قواعد اصولی استفاده می کنند. 👈ادات حصر همانطور که مشاهده کردید بعضی از الفاظ هستند که دلالت بر حصر می کنند مثلا در فارسی کلمه یا عبارت » و ... دلالت بر حصر می کنند. 🔹الفاظ حصر در عربی عبارتند از: 1️⃣ «إلا»، 2️⃣«إنما»، 3️⃣«بل»، 4️⃣مقدم شدن چیزی که حق آن مؤخر شدن است. 5️⃣ معرفه شدن مسند إلیه به واسطه «ال». 6️⃣ آمدن ضمیر فصل بین مبتدا و خبر. 1️⃣ إلا 🔹آیت الله مظفر: «إلا» ی وصفی دلالت بر حصر و مفهوم ندارد ولی «إلا»ی استثنائی و «إلا»یی که بعد از ادات نفی می آید، دلالت بر حصر و مفهوم دارد. اگر شک داشتیم که إلا، وصفی است تا مفهوم نداشته باشد یا استثنائی و ... است تا مفهوم داشته باشد، مفهوم دارد. 🔹 آیت الله سبحانی: إلا استثنائیه دلالت بر حصر دارد. یعنی فقط همین مستنثی که بعد از إلا آمده، از مستثنی منه خارج شده نه فرد دیگری. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم حصر 🔹الفاظ حصر در عربی عبارتند از: 1️⃣ «إلا»، 2️⃣«إنما»، 3️⃣«بل»، 4️⃣مقدم شدن چیزی که حق آن مؤخر شدن است. 5️⃣ معرفه شدن مسند إلیه به واسطه «ال». 6️⃣ آمدن ضمیر فصل بین مبتدا و خبر. 2️⃣«» 🔹 آیت الله مظفر: «إنما» اگر در حصر حکم در موضوع به کار برود، مفهوم دارد. مانند: « یخشی الله من عباده العلماء». که در این مثال خشیت واقعی از خداوند که حکم است منحصر شده است در علمای واقعی که موضوع می باشند، یعنی غیر از علمای واقعی کسی از خداوند خشیت ندارد. 🔹 آیت الله سبحانی: «إنما» مفید حصر می باشد. یعنی حصر حکم در موضوع مانند « ولیکم اللهُ و رسولُه و الذین آمنوا یُقیمُون الصلاةَ و یُؤتونَ الزکاة و هم راکعون» یعنی حیدر، امیرالمومنین است و غیر از ایشان کسی ولی نیست. و گاهی نیز مفید حصر موضوع در حکم است؛ مانند « أنت مُنذِر» یعنی تو منذر هستی ولی مُصَیطِر نیستی یعنی بر آنها تسلط نداری. 3️⃣«» آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: 1-اگر دلالت دارد بر منع و إبطال آنچه قبل از «بل» گفته شده است، مفهوم دارد؛ مانند: « أم یقولون به جنۀ جاءهم بالحق». 2- اگر از روی غفلت یا اشتباه یا برای تأکید قبل از «» باشد، دلالت بر حصر و مفهوم ندارد. 4️⃣ آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: مقدم شدن آنچیزی که باید مؤخر می شد مانند تقدیم مفعول بر فعل (إیاک نعبد) دلالت بر حصر و مفهوم دارد. پس اینطور معنا می شود که تو را می پرستیم. 5️⃣ تعریف مسندالیه به «ال» آیت الله مظفر: اگر تعریف به «لام» جنس در صورتی که مقدم بر مسندش باشد (الإمام علی) دلات بر حصر و مفهوم دارد. آیت الله سبحانی: اگر تعریف به واسطه «ال» جنس یا استغراق در صورتی که مقدم بر مسندش باشد (الإمام علی) دلات بر حصر و مفهوم دارد. پس آیت الله مظفر فقط ال جنس را موجب حصر می داند ولی آیت الله سبحانی هم ال جنس و هم ال استغراق را موجب حصر می داند. 6️⃣ آمدن بین مبتدأ و خبر آیت الله سبحانی: علی و شیعته الفائزون. فقط امام علی علیه السلام و شیعیان ایشان رستگار می باشند. @Qabasat
ان شاء الله فردا مفهوم عدد عرض خواهد شد التماس دعا
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم عدد 👈مثال 1 🔹پدری به پسرش ده هزار تومن پول داده بود و گفته بود که پسرم برو برا خودت #2 کیک بخر. 🔹ولی پسر رفته بود و #4 تا کیک خریده بود. 🔹وقتی بابا دید #4 تا کیک خریده گفت «مگه نگفتم بیشتر از دو تا نخر» 🔹پسر هم می گفت شما گفتی « تا بخر، نگفتی که بیشتر نخر. پیش خودم گفتم منظور بابا این نبوده که فقط 2 تا بشه و بیشتر نشه. برای همین 4 تا خریدم.» ⁉️آیا وقتی پدر می گوید تا کیک بخر، یعنی کمتر و بیشتر نشود، یعنی عدد مفهوم دارد که بیشتر و کمتر از آن را نفی کند یا اینکه نخیر چنین مفهومی ندارد. 👈مثال2: وقت می گن: تا نون بخر، آیا یعنی کمتر و بیشتر از ده نون نشود؟ یعنی 9 تا 11 تا بگیره مورد توبیخ واقع می شه؟ 👈مثال3 وقتی می گن: در روز دقیقه ورزش کن، یعنی نباید کمتر یا بیشتر از 20 دقیقه شود؟ ⁉️اگر بگوییم مفهوم دارد آنگاه فقط باید همان عدد گفته شده را انجام داد، نه کمتر و نه بیشتر. ولی اگر بگوییم عدد مفهوم ندارد، می توان کمتر یا بیشتر از آن را انجام داد. نظر شما چیست، آیا مفهوم دارد یا نه؟ کمی فکر کنید و زود وارد پیام بعدی نشوید. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف. مفهوم عدد 👈عدد در مقام انواعی دارد: 1️⃣ (لابشرط از جانب زیاده و نقیصه) یعنی عدد هیچ مفهومی ندارد و کمتر یا بیشتر شود، عیب ندارد. مثلا می گوید صد بار هم عذر بخواهی نمی بخشم. یعنی چه 90 بار و 110 بار، کلا نمی بخشم و عدد صد موضوعیت ندارد و مهم نیست. 2️⃣(بشرط لا در جانب زیاده) یعنی بیان حداکثر. مثلا فرموده اند فاصله بین مأمومین در نماز جمات یک قدم باز باشد، یعنی حداکثر این است که یک قدم باز فاصله باشد، یعنی فاصله نباید بیشتر از یک قدم باز باشد ولی اگر کمتر باشد، اشکال ندارد. 3️⃣(بشرط لا در جانب نقیصه) یعنی بیان حداقل: مثلا فرموده در رکوع نماز یکبار بگوید «سبحان ربی العظیم و بحمده»، یعنی حداقل این است که باید یکبار را بگوید ولی اگر بیشتر شد اشکالی ندارد. 4️⃣(بشرط لا در هر دو طرف) بیان حداقل و حداکثر؛ مانند رکعات نماز که نباید بیشتر یا کمتر از عددی که گفته شده است باشد. 👈درست است که 4 احتمال قبلی در عدد وجود دارد، ولی کلام در چیست؟ آیا عدد در مقام مفهوم دارد یا خیر؟ 📣نظر علما 1️⃣آیت الله مظفر: عدد به تنهایی مفهوم ندارد. مگر اینکه قرینه ای وجود داشته باشد. 2️⃣آیت الله سبحانی: عدد مفهوم دارد و در صدد تحدید و بیان کمی و زیادی می باشد. یعنی خود عدد موضوعیت دارد، نه بیشتر و نه کمتر، مگر اینکه قرینه ای بر خلاف داشته باشیم. @Qabasat