eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
289 عکس
145 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص ✅نکته: این بحث با دو بحث قبلی (یعنی 1- استعمال عام در مخصَّص (افراد باقیمانده) حقیقت است یا مجاز؟ 2- عامی که تخصیص خورده، حجت هست یا نه؟ ) فرق دارد. فرق دو بحث قبلی عرض شد و حال فرق این بحث با بحث قبلی این است که در بحث قبلی خاص اجمال نداشت ولی در این بحث، خاص اجمال دارد. 👈بحث قبلی این بود که می دانیم یک عامی وجود داشت مانند و همچنین می دانستیم که حرمت عام ربا به واسطه خورده و داشتیم که آیا با ربای بین والدة و ولد یعنی نیز تخصیص خورده یا نه؟ یعنی بحث در بود. 🔹ولی اینجا بحث در تخصیص زائدِ مشکوک نیست، بلکه در محدوده ی همان تخصیص اول شک داریم که چقدر می باشد. مثلا نمی دانیم والد فقط منظور پدر تنی است یا اینکه پدرناتنی را نیز شامل است. به عبارتی یعنی می دانیم حرمت عام ربا با دلیلی که گفته ربا بین والد و ولد حلال است تخصیص خورده ولی نمی دانیم که مراد از است یا از یعنی ناپدری و شوهرِ مادر نیز می شود؟ 👈پس فرقشان این است که در مورد قبلی نمی دانستیم چند دفعه تخصیص خورده ولی خود مخصص مجمل نبود، ولی اینجا می دانیم یک تخصیص خورده و فقط خود مخصص مجمل است. 👈در این بحث می خواهیم ببینیم آیا اجمال خاص () مانع از تمسک به عام (هر شخصی) می شود یا نه؟ از این بحث در اصول تعبیر می شود به «سرایت اجمال خاص به عام». @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 🔹مثال2: پدر به پسرش گفته بود «با هر کدام از دوستانت خواستی بازی کن ولی نباید با بازی کنی»، این پسر هم بین دوستانش دو نفر بودن که اسمشان مهدی بود و نمی دانست که منظور باباش کدام است؟ آیا می تواند با هر دو بازی کند؟ یا می تواند با یکی بازی کند؟ یا باید بازی با هر دو را ترک کند؟ 🔹مثال3: شرعی: یکی از اقوام وصیت کرده که مقداری از مالش را وقف طلاب حوزه علمیه محله کنند و فقط گفته به چیزی نرسد. ولی در این حوزه دو نفر هستند که اسمشان حسین کرمی است و نمی دانیم چه کنیم. آیا به هیچکدام از این دو نفر از این مال وقفی چیزی ندهیم، یا به هر دو بدهیم، یا اینکه فقط به یکی بدهیم؟ خاص در هر سه مثال، اجمال دارد. در دو مثال اول اجمال خاص، مفهومی است و نمی دانیم منظور از مفهوم فسق یا مهدی چه مقدار می باشد (یعنی نمی دانیم منظور از «» کدام مهدی است. یا نمی دانیم منظور از مفهوم «» چیست، فقط کبیره است یا صغیره را نیز شامل است) ولی در مثال سوم از جهت مفهوم اجمال و شبهه ای وجود ندارد و اجمال فقط مصداقی است. یعنی معنا و مفهوم «» اجمال ندارد و فقط نمی دانیم کدام حسین کرمی مراد بوده است. این بحث در اصول مطرح است که آیا اجمال خاص به عام سرایت می کند یا نه؟ @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص ✅بحث این بود که اگر عامی داشتیم و تخصیص خورده بود و آن مخصص مجمل بود، آیا این اجمال مخصص موجب اجمال عام نیز می شود تا نتوانیم به عام عمل کنیم یا اینکه اجمال سرایت نمی کند و می توان به عام عمل کرد؟ ✅نکته: گفتیم اجمال نیز دو نوع است 1- اجمال در مفهوم مخصص وجود دارد 2- اجمال در مصداق مخصص. 👇مثال دیگر قرآن می فرماید «... إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربی إن ربی غفور رحیم». این آیه می فرماید نفس، بسیار امر کننده به گناه و زشتی است مگر اینکه پروردگار عالم رحم کند. 1️⃣ گاهی یقین داریم عمل یا نفس ما سوء است 2️⃣ و گاهی یقین داریم سوء نیست 3️⃣ و گاهی شک داریم که این نفس یا این عمل ما، سوء و زشت است یا اینکه مورد رحم خداوند قرار گرفته. در این موارد چه باید کرد؟ آیا باید به خودمان سوء ظن داشته باشیم و بگوییم که نفس یا عمل ما زشت است و داخل عام است؟ یا اینکه حسن ظن داشته و بگوییم که نفس یا عمل ما مورد رحمت قرار گرفته و نیکو است و داخل مخصص است؟ 📌پس با همین نکته اصولی یک اصل اخلاقی خیلی مهم نیز به دست می آید که باید در موارد شک چه کنیم. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص حکم مسئله و تفصیل بحث: 1️⃣ اگر شبهه 1 مفهومیه باشد 2 و رابطه بین مفاهیم اقل و اکثر باشد (مانند فسق که یا فقط کبیره (اقل) است و یا اعم از کبیره و صغیره (اکثر)) 3 و مخصص متصل باشد👈 اجمال مخصص به عام سرایت می کند زیرا مخصص متصل نمی گذارد کلام از همان ابتدا در عمومیت ظهور پیدا کند. پس نمی توان به مرتکب صغیره اقتداء کرد زیرا عمومیت جواز اقتداء، کسی را مرتکب صغیره است را شامل نمی شود. 2️⃣ اگر شبهه 1 مفهومیه باشد 2 و رابطه تباین باشد (مانند «مهدی» که معلوم نیست، مهدی عظیمی است یا مهدی رحیمی و بین این دو مفهوم تباین باشد) 3 و مخصص متصل باشد 👈 اجمال مخصص به عام سرایت می کند زیرا مخصص متصل نمی گذارد کلام از همان ابتدا ظهور در عمومیت پیدا کند. پس عام شامل فرد مشکوک نمی شود. 3️⃣ اگر شبهه 1 مفهومیه باشد 2 و رابطه بین مفاهیم تباین باشد 3 و مخصص منفصل باشد👈 اجمال خاص به عام سرایت نمی کند. پس عام شامل موارد مشکوک نیز می باشد. 4️⃣ اگر شبهه 1 مفهومیه باشد 2 رابطه بین مفاهیم اقل و اکثر باشد 3 مخصص منفصل باشد 👈 اجمال خاص به عام سرایت نمی کند. پس عام شامل موارد مشکوک نیز می باشد. 5️⃣ اگر شبهه مصداقیه باشد، مطلقا (چه مخصص متصل باشد و چه منفصل)👈 نمی توان در شبهه مصداقیه به عام تمسک کرد. 6️⃣ اگر مخصص لبی باشد (یعنی لفظی نباشد، مانند اجماع یا دلیل عقل) 👈 آیت الله مظفر می فرماید: تمسک به عام در شبهه مصداقیه در جاییکه مخصص لبی باشد، جایز است. ولی آیت الله سبحانی این بحث را در الموجز مطرح نفرموده اند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👈آیا عمل به عام قبل از جستجو از مخصص جایز است یا نه؟ ✅این بحث واضح است و نیاز به توضیح ندارد لذا به همین میزان اکتفاء می کنیم که؛ از آنجا که روش شارع در بیان احکام، تدریجی بیان کردن احکام است -یعنی در ابتداء کلیات و عمومات را ذکر می کند و سپس جزئیات و مخصص های آنها را ذکر می کند- پس قبل از جستجوی کامل از مخصص ها نمی توان به کلیات و عمومات تمسک کرد بلکه باید آنقدر فحص و جستجو کنیم تا باعث شود که اطمینان پیدا کنیم که جزئیات و مخصصی وجود ندارد. 👈پس کسی نمی تواند چند صفحه از قرآن یا روایات را بخواند و به عمومات آنها عمل کند، بلکه باید فحص کند که آیا آن عام مخصصی دارد یا نه؟ @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👈ضمیری که به برخی از افراد برمی گردد 🔹یه روز داشتم تو خیابون می رفتم یه پسر 15 ساله ای جلوی من رو گرفت و گفت: بابامون 300 هزار تومان جایزه داده و گفته « می خوای بخری بخر، ولی رو بشور و بعدا بخور». الآن می خوام با اون پول چند تا بازی کامپیوتری و یه دونه هم کتونی بخرم، ولی اینکه بابام گفته « رو بشور و بعدا بخور» می گم نکنه منظور بابام از «» فقط خوردنی هاست و من حق ندارم دیگه بازی و کتونی بخرم. 🔹منم بهش گفتم بارک الله که انقدر ریزبینی، توضیح دادم که یه بحثی در اصول داریم که اگر بعد از یه مطلب -مثل اینجا که «» یه چیزی عامیه و شامل بازی و خوردنی و پوشیدنی و چیزهای دیگه می شه- یه بیاید که به بعضی از آن عام برگردد –مثل اینجا که ضمیر «» به «» برنمی گرده بلکه فقط به «خوردنی ها» برمی گرده- در این موارد چه کنیم؟ ⁉️ آیا 1️⃣بگیم عمومیت عام باقیست و ضمیر به بعض اون افراد رجوع کرده 2️⃣یا اینکه از عمومیت و فراگیری اون عام دست بکشیم ؟ 1️⃣اگر بگیم ظهور عام باقیه اون موقع شما می تونی بازی و کتونی هم بخری. 2️⃣ولی اگر بگیم ضمیر داره به ما میگه منظور از عام، همه افراد نیست و فقط منظورت بابای شما «خوردنی ها» بوده دیگه شما نمی تونی بازی و کتونی بخری. 🔹گفتش: خوب الآن من چیکار کنم،آخر سر می تونم بخرم یا نه؟ 🔹گفتم: بعضی علماء مثل آیت الله مظفر می گن که عمومِ عام باقی هست. پس با نظر این بزرگواران می تونی بخری. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👈مثال تعمیرکار به دوستش می گوید: « ای از وسایل مغازه که می خواهی استفاده کنی، بردار، ولی رو روغن کاری کن و بعد بذار سرجاش» وسیله عمومیت دارد و هم شامل وسایلی است که نیاز به روغن کاری ندارند و هم شامل وسایلی است که نیاز به روغن کاری دارند، ولی « را روغن کاری کن» فقط به وسایلی برمی گردد که نیاز به روغن کاری دارد. ⁉️اینجا چه بگوییم؟ 1️⃣بگوییم منظور او عام نیست و فقط حق دارد که وسایلی که نیاز به روغن¬کاری دارد را بردارد و استفاده کند و روغن کاری که کرد برگرداند؟ 2️⃣یا بگوییم عموم باقیست یعنی هر وسیله را می تواند استفاده کند، منتهی وسیله هایی که نیاز به روغن کاری دارد را باید روغن کاری بکند و برگرداند؟ 👈مثال شوهر به همسرش می گوید « دوست داری بپز، فقط را با روغن زیاد و چرب و چیلی باشن». غذا عام است و شامل غذاهای با روغن و بی روغن می شود مثل غذاهای آبپز، ولی ضمیر فقط به غذاهای با روغن برمی گردد. ⁉️اینجا چه بگوییم؟ 1️⃣بگوییم «اونها» باعث می شود که دست از عمومیت برداریم و بگوییم که غذا عمومیت ندارد و منظور شوهر این است که همسرش فقط غذا روغنی باید درست کند و آبپز مثلا نباید درست کند. 2️⃣یا بگوییم عموم غذا در عمومیتش باقیست یعنی منظور شوهر این است که همسرش هر غذایی را خواست درست کند (چه روغنی و چه غذای آبپز)، ولی اگر روغنی بود، پرروغن و چرب باشد. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👈مثال شرعی: (و یتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء ... و أحق بردهن فی ذلک ...) . (زنان مطلقه) می باشند ولی در () به بعضی از یعنی کسانی که طلاق رجعی داده شده اند بازمی گردد. ⁉️اینجا چه بگوییم؟ 1️⃣بگوییم عام نیست و مراد فقط زنان رجعی اند؟ 2️⃣یا بگوییم عام می باشد و ضمیر به بعض آنها باز می گردد. 1️⃣اگر بگوییم مطلقات عام می باشند آنگاه 3 عده نگه داشتن برای همه زنان است (اعم از رجعی و غیر رجعی) 2️⃣ولی اگر بگوییم ضمیر مانع عمومیت عام می باشد آنگاه فقط بر زنانی که طلاق رجعی گرفته اند لازم است که 3 عده نگه دارند ولی در مورد زنان غیر رجعی از این آیه حکمی به دست نمی آید. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 📣نظر علماء 1️⃣نظر آیت الله مظفر: ظهور عام باقیست و باید ضمیر را حمل بر استخدام کنیم، یعنی بگوییم ضمیر به بعض از عام رجوع می کند پس از این آیه به دست آمد که هم در طلاق رجعی و هم غیر رجعی، 3 عده نگه داشتن لازم است. 2️⃣آیت الله سبحانی این بحث را در الموجز مطرح نفرموده اند. 📣خلاصه نظر علماء: 1️⃣بعضی علماء اصالت العموم جاری کرده و گفته اند عموم باقیست و در ضمیر تصرف کرده اند و گفته اند استخدام رخ داده. 2️⃣بعضی علماء اصالت عدم استخدام جاری کرده و در عمومیت عموم تصرف کرده. 3️⃣برخی گفته اند هیچکدام از این دو اصل جاری نمی شود و به اصول عملیه رجوع می کنیم. @Qabasat
🔐صوت را به همراه دیدن عکس استماع بفرمایید 👆👆 @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 🔹🔹استثنای واقع بعد از چند جمله 👇مثال1: را تکریم کن، احترام بگذار و کمک کن، را. 🔹اینجا چند جمله عام ذکر شده است، 1-تکریم کردن همه مردم، 2-احترام گذاشتن به آنها 3-و کمک کردن به آنها، ولی بعد فاسقین را تخصیص زده و استثناء کرده است. ⁉️سؤال این است که این نسبت به است یا فقط نسبت به است یا ...؟ اگر به همه جملات باشد یعنی فرد فاسق را نه لازم است تکریم کرد و نه لازم است احترام گذاشت و نه لازم است کمک کرد. ولی اگر تخصیص فقط نسبت به جمله آخر باشد، باید فاسقین را تکریم و احترام کرد، فقط کمک به آنها لازم نیست. مثال2 👇به محبت کن و را تکریم کن، و نصیحت را گوش کن، مگر آن علمائی که فاسق هستند. 🔹اگر تخصیص به بخورد آنگاه باید عالم فاسق را محبت و تکریم کرد و فقط گوش کردن نصیحت او لازم نیست. 🔹ولی اگر تخصیص به بخورد، آنگاه نه محبت به عالم فاسق لازم است و نه تکریم او و نه گوش کردن به حرف او. ⁉️نظر شما چیست؟ فکر کنید و خودتان نظری انتخاب کنید. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👇مثال شرعی: در آیه (وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ إِلَّا الَّذِينَ تابُوا). استثناء شده اند، این استثناء فقط از است یا از استثناء شده یعنی می توان توبه کنندگاه را نسبت به همه عمومات خارج کرد. یعنی بگوییم کسی که توبه کرد دیگر شلاغ نیاز نیست و شهادتشان را هم قول کنید و اینها عادلند و غیرفاسقند؟ 📣نظر علماء 1️⃣آیت الله سبحانی: ظهور در هیچکدام ندارد، نه ظهور دارد که تخصیص فقط به جمله آخر برمی گردد و نه ظهور دارد که به همه جمله ها برمی گردد. 2️⃣ آیت الله مظفر: 🔹1: اگر برای همه جملات، فقط یکبار در صدر کلام آمده باشد و دیگر تکرار نشود، تخصیص می خورند و استثناء به همه عمومات رجوع می کند چون تمامی جملات در حکم یک جمله می¬باشند مانند مثال اول ( را تکریم کن و احترام بگذار، و کمک کن، مگر آنهایی که فاسقند) که یعنی مردم فقط یکبار در ابتدای کلام آمده و در همه جملات تکرار نشده است. 🔹2: اگر در تک تک جملات شده، مانند مثال سوم و دوم (به محبت کن و را تکریم کن، و نصیحت را گوش کن، مگر آن علمائی که فاسق هستند.) که عالم در هر 3 جمله تکرار شده، آنگاه استثناء فقط به می خورد و فقط جمله آخر را تخصیص می زند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص عام با مفهوم آیا می توان عامی که از منطوق کلام فهمیده می شود را به واسطه خاص که از مفهوم کلام به دست می آید تخصیص زد یا خیر؟ یعنی مقدم است و باید خاص مفهومی را کنار گذاشت یا اینکه مقدم است؟ مثال 1️⃣ 🔹مریم داشت با عروسک¬هاش بازی می کرد و امیر-پسرعموش- رو بازی نمی داد، می گفت مامانم گفته « با دخترا بازی کن». 🔹ولی امیر می گفت: «مامانت بهت گفت با ها بازی کن». 🔹اما مریم می گفت: «آره، ولی بعدش بهم گفته فقط با دخترا بازی کن» منم با تو بازی نمی کنم، مامانم دعوام می کنه. 🔹امیر هم دیگه چیزی نگفت و ناراحت شد و رفت پیش زن عموش گفت چرا به مریم گفتی با پسرها بازی نکنه ... . 👈منم که داشتم دعوای این دو دختر عمو، پسرعمو رو نگاه می کردم، خندم گرفته بود که چه جالبه اینها دارن کلی قاعده اصولی رو جاری می کنن و هر دو هم بهش پایبندن. 👈دیدم که یه هست (با بازی کن) ولی مادر بعدا اون را با این جمله « با دخترا بازی کن» که مفهومش عبارت است از «با پسرها بازی نکن» تخصیص زده. یعنی مادر مریم جمله (با همه بچه ها بازی کن) را به واسطه این مفهوم (با پسرها بازی نکن) تخصیص زده. ✅چقدر جالب است که هم یک مادر ناخودآگاه این قواعد را به کار گرفته و هم مریم و امیر خردسال این قواعد را متوجه شده و به آن عمل می کنند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص مثال2️⃣ جمله ی هست « پاک هستند» و یک جمله هست که « آب کُر باشد به صرف ملاقات نجس نمی شود» که این است که «اگر آب قلیل باشد به صرف ملاقات نجس می شود». حال آیا می توان با این مفهوم«اگر آب قلیل باشد به صرف ملاقات نجس می شود» آن عام منطوقی «همه آبها پاک می باشند» را تخصیص زد یا خیر؟ ⁉️لازم است در اصول این بحث را دنبال کنیم تا وقتی در قرآن و روایات با چنین مواردی مواجه شدیم ببینیم که چه باید کرد. 📣نظر علماء 1️⃣آیت الله مظفر: مفهوم خاص (چه موافق و چه مخالف) می تواند منطوق عام را تخصیص بزند. 2️⃣آیت الله سبحانی: مفهوم موافق عام را تخصیص می زند ولی مفهوم مخالف اینطور نیست، بلکه هر کدام (از عام یا مفهوم مخالف) اظهر باشد همان مقدم است و اگر هیچکدام اظهر نباشند، کلام مجمل می شود. @Qabasat
👌نحو را کاربردی یاد بگیرید 🌺اولین کانال تخصصی نحو به جای چند کتاب، یک کتاب را خوب بخوانید و نحو را کاربردی یاد بگیرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص عام با مفهوم مثال1️⃣ پدر در کلام عامی فرموده « خواستی بخر» و در کلام دیگرش هم فرموده « لباس ایرانی بود، بخر» که جمله دوم عبارت است از اینکه «لباس خارجی نخر». عام دلالت می¬کند «هر لباسی خواستی بخر» ولی مفهوم خاص دلالت می¬کند «لباس خارجی نخر». ⁉️در این موارد آیا می توان عامی که از منطوق کلام فهمیده می شود را به واسطه خاص که از مفهوم کلام به دست می آید تخصیص زد یا اینکه باید خاص مفهومی را کنار گذاشت؟ مثال 2️⃣ جمله ی عامی هست « پاک هستند» و یک جمله هست که « آب کُر باشد به صرف ملاقات نجس نمی شود» که این است که «آب قلیل به صرف ملاقات نجس می شود». حال آیا می توان با این مفهوم «آب قلیل به صرف ملاقات نجس می شود» آن عام منطوقی «همه آبها پاک می باشند» را تخصیص زد یا خیر؟ ⁉️ پس سؤال این است که؛ وقتی یک در مقابل قرار گرفت، آیا خاص مفهومی مقدم است و عام منطوقی را تخصیص می زنیم یا عام منطوقی مقدم است و خاص مفهومی را کنار می¬گذاریم؟ @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص عام با مفهوم مثال 3️⃣ 🔹مریم داشت با عروسک¬هاش بازی می کرد. 🔹امیر-پسرعموش- رو بازی نمی داد، می گفت مامانم گفته « با دخترا بازی کن». 🔹ولی امیر می گفت: «مامانت بهت گفت با بازی کن». 🔹اما مریم می گفت: «آره ولی بعدش بهم گفته فقط با دخترا بازی کن» منم با تو بازی نمی کنم، مامانم دعوام می کنه. 🔹امیر هم دیگه چیزی نگفت و ناراحت شد و رفت پیش زن عموش گفت چرا به مریم گفتی «با پسرها بازی نکنه.» 📌من هم که داشتم دعوای این دو دختر عمو، پسرعمو رو نگاه می کردم، خندم گرفته بود که چه جالبه اینها دارن کلی قاعده اصولی رو جاری می کنن و هر دو هم بهش پایبندن. 🔹دیدم که یه هست (با بازی کن) ولی مادر بعدا آن کلام را با این جمله « با دخترا بازی کن» که مفهومش عبارت است از «با پسرها بازی نکن» تخصیص زده. 🔹چقدر جالب است که هم یک مادر ناخودآگاه این قواعد را به کار گرفته و هم مریم و امیر خردسال این قواعد را متوجه شده و به آن عمل می کنند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص عام با مفهوم ✅لازم است در اصول این بحث را دنبال کنیم تا وقتی در قرآن و روایات با چنین مواردی مواجه شدیم ببینیم که چه باید کرد. 📣نظر علماء 1️⃣آیت الله مظفر: مفهوم خاص (چه موافق و چه مخالف) می تواند منطوق عام را تخصیص بزند. 2️⃣آیت الله سبحانی: مفهوم موافق، عام را تخصیص می زند ولی مفهوم مخالف، عام را تخصیص نمی زند، بلکه هر کدام (از عام یا مفهوم مخالف) اظهر باشد همان مقدم است و اگر هیچکدام اظهر نباشند، کلام مجمل می شود. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص قرآن با خبر واحد مثال1️⃣ در سوره نساء آیه 11 می¬فرماید خداوند می فرماید: ارث می¬برند « يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ»، ولی روایت می¬فرماید « لا ميراث » یعنی پسری که قاتل پدرش باشد، از پدرش ارث نمی¬برد. ⁉️آیا در این موارد روایت مقدم است و باید با روایت یعنی را تخصیص زد یا قرآن مقدم است و باید از ظهور خبر واحد دست کشید؟ مثال 2️⃣ یا آیه 130 سوره عمران می¬فرماید ربا بین همه مردم حرام است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا الرِّبَا» اما در روایات ربا بین پدر و پسر جایز شمرده شده است؟ آیا باید (همه مردم) را تخصیص زد یا نه؟ @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تخصیص قرآن با خبر واحد ✅نکته: قرآن به واسطه خبر متواتر بالاتفاق تخصیص می خورد ولی در اینکه آیا قرآن با خبر واحد تخصیص می خورد یا نه، بین علماء اختلاف است. 📣نظر عماء نظر آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: خبر واحد مقدم بر ظاهر آیه است و قرآن را تخصیص می زند. 🔹آیت الله سبحانی در الموجز نظرشان را اعلام نکرده اند ولی ظاهر الموجز این است که تخصیص قرآن با خبر واحد را جایز می دانند زیرا دو دلیل برای جواز تخصیص قرآن با خبر واحد ذکر می کنند که فقط یکی را رد می کنند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇دوران بین تخصیص و نسخ عام و خاص از نظر تاریخ صدور 5 حالت دارند: 1️⃣ تاریخ هر دو معلوم است و عرفا همزمان می باشند. 👈خاص مخصص عام است. 2️⃣ تاریخ هر دو معلوم است و زمان عام جلوتر از خاص است.👈 خاص مخصص عام است. چه خاص قبل از عمل به عام وارد شده، باشد و چه بعد از عمل به عام وارد شده باشد. 3️⃣تاریخ هر دو معلوم است و زمان خاص جلوتر از عام است. 👈خاص مخصص عام است. چه عام قبل از عمل به خاص وارد شده باشد و چه بعد از عمل به خاص وارد شده باشد. 4️⃣تاریخ هر دو مجهول است. 👈خاص مخصص عام است. 5️⃣تاریخ یکی معلوم و دیگری مجهول است. 👈 خاص مخصص عام است. خلاصه اینکه بنابر نظر آیت الله مظفر، هر 5 حالت، خاص مخصص عام است و عام را تخصیص می زند، نه اینکه عام ناسخ خاص باشد و خاص را نسخ کند. آیت الله سبحانی این بحث را مطرح نکرده اند. و فقط خود نسخ را توضیح داده اند.
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇دوران بین تخصیص و نسخ مسؤول مجموعه بهم زنگ زد داری میای خیلی زود 20 تا دفتر با مدادرنگی و خودکار بخر، هم که شد فرقی نمی کنه. 🔹داشتم می خریدم که دیدم همه دفترها و مداد رنگی هایی که مغازه¬دار داده، خارجی اند. یادم افتاد که مسؤل مجموعه قبلا گفته بود «نباید برای مجموعه دفتر، مدادرنگی و خودکار بخری». 🔹به مسؤل مجموعه زنگ زدم تا بپرسم، ولی گوشی رو برنمی داشت. به ذهنم اومد که این جمله امروزش (هر مارکی شد فرقی نداره) عام است و جمله ای که قبلا گفته بود (یعنی حق نداری خارجی بخری) خاص است. پس باید با خاص عام رو تخصیص بزنم و نباید مداد خارجی بخرم. بعدش به خودم گفتم نکنه با این عام امروزش خواسته از خاصی که اول سال گفته بود دست بردارد و اون رو نسخ کند؟ ⁉️دیدم تو اصول این بحث مطرح شده که خاص رو با عام نسخ کنیم یا اینکه باید عام را به واسطه خاص تخصیص بزنیم. «دوران بین نسخ خاص و تخصیص عام» چیکار باید بکنم. به نظر شما باید به خاص عمل کنیم یا اینکه می تونم به عام هم عمل کنم. حالا این بحث رو با هم مرور کنیم تا شما در مواجه با آیات و روایات بدانید چه باید بکنید. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇دوران بین تخصیص و نسخ عام و خاص از نظر تاریخ صدور 5 حالت دارند: 1️⃣ تاریخ هر دو معلوم است و عرفا همزمان می باشند. 👈خاص مخصص عام است. 2️⃣ تاریخ هر دو معلوم است و زمان عام جلوتر از خاص است.👈 خاص مخصص عام است. چه خاص قبل از عمل به عام وارد شده، باشد و چه بعد از عمل به عام وارد شده باشد. 3️⃣تاریخ هر دو معلوم است و زمان خاص جلوتر از عام است. 👈خاص مخصص عام است. چه عام قبل از عمل به خاص وارد شده باشد و چه بعد از عمل به خاص وارد شده باشد. 4️⃣تاریخ هر دو مجهول است. 👈خاص مخصص عام است. 5️⃣تاریخ یکی معلوم و دیگری مجهول است. 👈 خاص مخصص عام است. خلاصه اینکه بنابر نظر آیت الله مظفر، هر 5 حالت، خاص مخصص عام است و عام را تخصیص می زند، نه اینکه عام ناسخ خاص باشد و خاص را نسخ کند. آیت الله سبحانی این بحث را مطرح نکرده اند. و فقط خود نسخ را توضیح داده اند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-اطلاق و تقیید
image_2021-12-08_21-34-40.png
97.5K
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-اطلاق و تقیید