🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_مقدمات_ظن
👈👈امکان و اثبات امارات👉👉
2️⃣ #وقوع_و_دلیل_بر_تعبد_به_ظن👉👉
در بحث قبل گفتیم امکان دارد خداوند ظن را حجت قرار دهد و این قضیه محال نیست، حال می گوییم آیا دلیلی نیز بر حجیت ظن وجود دارد یا خیر؟
در بحث های آتی مواردی از ظنون را می شماریم که دلیل بر حجیت آنها و اینکه خداوند آن ظنون را حجت قرار داده، وجود دارد مانند خبر واحد.
و مواردی نیز وجود دارند که می دانیم خداوند آنها را باطل می داند مانند قیاس کردن.
❓ولی لازم است بحث کنیم در مواردی که دلیل بر حجیت یا عدم حجیت ظن وجود ندارد، آن ظن حجت است یا نه؟
📣علمای اصول فرموده اند اصل در ظنون عدم حجیت است پس اگر موردی را شک داشتیم که حجت است یا نه، می گوییم حجت نیست.
3️⃣ #مصادیق_ظنون_و_امارات 👉👉
تا به اینجا گفتیم تعبد به ظن امکان دارد و واقع هم شده است و حال نوبت بررسی این است که چه مواردی دلیل بر حجیت آنها وجود دارد و اینکه آیا این ادله تمام می باشند یا نه.
✅مواردی وجود دارد که روزهای آینده عرض می کنیم همچون حجیت ظواهر قرآن، حجیت فعل و سیره معصوم علیه السلام و دیگر موارد
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_مقدمات_ظن
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_مقدمات_ظن
گفتیم هنگام توجه به حکم شرعی نسبت به امور مختلف، یا قطع به حکم آن پیدا می کنیم یا ظن پیدا می کنیم و یا شک پیدا می کنیم. بحث ما در این قسمت در مورد ظن به حکم است که مباحث مقدماتی ظن را مطرح کردیم و حال نوبت به این رسیده است که کدام ظنون حجت می باشند. اولی بحثی که می خواهیم ببینیم حجت است یا نه، ظواهر قرآن می باشد.
احتجاج به کلام هر گوینده¬ای متوقف بر چهار امر می باشد:
1️⃣ثبوت صدور آن کلام از متکلم. یعنی بدانیم که این کلام از همان متکلم صادر شده است.
2️⃣ثبوت جهت صدور کلام. یعنی اثبات شود که در صدد مراد واقعی خود بوده، نه اینکه در مقام شوخی یا توریه یا دیگر امور بوده باشد.
3️⃣ثبوت ظهور مفرادت و جمله های کلام. یعنی معنای تک تک مفردات و جمله ها معلوم باشد.
4️⃣حجیت ظهور کلام متکلم.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_ظواهر_قرآن
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_ظواهر_قرآن
امر 1️⃣ نسبت به قرآن به واسطه تواتر قطعی است و می دانیم که از خداوند صادر شده است.
امر 2️⃣ نیز به ضرورت ثابت است و می دانیم که خداوند در مقام توریه یا شوخی نبوده.
امر 3️⃣ نیز به واسطه علائم حقیقت (مانند تبادر، صحت حمل و سلب، و اطراد) ثابت است و معنای مفردات و مرکبات قرآن معلوم است.
فقط امر 4️⃣ مورد اختلاف می باشد که اخباریون می گویند ظاهر قرآن برای مردم حجت نیست و فقط برای اهل بیت علیهم السلام حجت می باشد ولی ما اصولیون می گوییم ازآنجاکه قرآن کتاب هدایت و برنامه ی سعادت انسان هاست، پس برای همه مردم حجت است.
و دلیل اینکه قرآن از جهت دلالت، ظنی است نه قطعی این می باشد که در قرآن محکم و متشابه، نص و ظاهر، ناسخ و منسوخ و مطلق و مقید و ... نیز وجود دارد.
📣نظر علماء در مورد ظواهر قرآن
آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: ظواهر قرآن نیز حجت می باشند.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_ظواهر_قرآن
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_
👈توضیحی در مورد نسخ👉
#نسخ یعنی برداشتن احکام تکلیفی یا وضعیِ ثابت شرعی که شارع آن را جعل نموده بوده.
پس فرق #نسخ با #تخصیص این است که #نسخ #زمان_حکم را معلوم می کند و می گوید که زمان حکم تا فلان زمان بوده ولی #تخصیص_افراد را تغییر می دهد. یعنی نسخ دایره زمانی حکم را ضیق می کند و تخصیص دایره افراد حکم را ضیق می کند. همچنین نسخ، آنچه را که ثابت است محو می کند ولی تخصیص آنچه را که مراد واقعی است روشن می کند.
✅نسخ فقط در امور شرعی است که علماء بر وجود نسخ در قرآن اجماع دارند ولی در امور تکوینی نسخ وجود ندارد.
✅نکته: در صورت #شک در اینکه آیه ای نسخ شده است یا نه، #اصل_عدم_نسخ است. زیرا تنها با دلیل قطعی می توان حکم به نسخ نمود.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_نسخ
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_سنت
بحث در این بود که کدامیک از مواردی که ظن آور است، حجت است.
اولین موردی که بررسی کردیم و گفتیم حجت است، ظواهر قرآن بود، حال می خواهیم ببینیم که آیا #سنت حجت است یا نه؟
مثال1:
با خانمم بحثمون شد بود و ایشون از یه روایت استفاده می کرد و می گفت که فلان چیز حرام است.
من هم می گفتم مگر می شه به هر روایتی استدلال کرد؟ اصلا سندش رو بررسی کردی؟ باید سندش رو بررسی کرد، باید معناش رو خوب بررسی کرد. اصلا مگر روایات حجت هستند؟ علم اصول می خوانیم تا ببینیم آیا روایات حجت هستند و می توان به آنها استدلال کرد؟ به چه روایتی می توان استدلال کرد.
مثال2
دو نفر از طلاب عزیز پایه¬ی سه با هم بحث می کردن و یکی از اونها می گفت لخت شدن برای سینه زنی حرومه. دیگری می گفت چرا؟ می گفت چون تا بحال کسی ندیده اهل بیت علیهم السلام برای سینه زنی لخت بشن. و هر کاری هم که معصوم ترکش کنه معلومه که حرومه. اون یکی هم می گفت خوب معصوم علیه السلام از ماشین هم استفاده نکردن، پس ماشین سوار شدن هم حرام است؟
⁉️ به نظر شما اگر معصوم علیه السلام کاری را ترک کرد، معنایش این است که آن کار حرام است؟؟
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_سنت
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_سنت
علم اصول می خوانیم تا ببینیم آیا سنت اهل بیت علیهم السلام حجت است یا نه؟ و سنت هم شامل 3 مورد هست. 1️⃣ #فعل معصوم علیه السلام 2️⃣ #تقریر معصوم علیه السلام 3️⃣ #قول معصوم علیه اسلام.
اول: #فعل معصوم علیه السلام
منظور از فعل معصوم علیه السلام فقط انجام کار نیست بلکه ترک کار نیز مد نظر است؟ می خواهیم ببینیم اگر معصوم علیه السلام کاری انجام داد آیا ظهور در وجوب یا استحباب دارد یا نه؟ یا اگر معصوم علیه السلام کاری را ترک کرد ظهور در حرمت یا کراهت دارد یا نه؟
📣نظر علماء
آیت الله مظفر:
🔹فعل صادر از معصوم علیه السلام، نهایتا بر اباحه فعل دلالت دارد، ولی دلالتی بر استحباب یا وجوب ندارد.
🔸ترک معصوم، حداقل بر واجب نبودن، آن فعل دلالت دارد.
🔹اگر بدانیم فعلی بر معصوم واجب یا مستحب یا ... است، تا زمانی که قرینه ای بر اختصاص این حکم برای معصوم نداشته باشیم، آن حکم برای ما نیز ثابت است.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_سنت
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_سنت
'گفتیم علم اصول می خوانیم تا ببینیم آیا سنت اهل بیت علیهم السلام حجت است و می توانیم به آن استناد کنیم یا اینکه حجت نیست؟
و گفتیم سنت شامل 3 مورد هست. 1️⃣ #فعل معصوم علیه السلام 2️⃣ #تقریر معصوم علیه السلام 3️⃣ #قول معصوم علیه اسلام.
مورد اول را توضیح دادیم، حال نوبت به مورد دوم رسیده است.
2️⃣ #تقریر معصوم علیه السلام
🔸مثال1:
شاگرد داشت در مقابل چشم استادش نجاری می کرد و میز مطالعه درست می کرد و استاد هم سکوت کرد و هیچ چیزی در مقابل نحوه درست کردن این شاگرد نگفت، آیا این سکوت استاد نشانه عملکرد درست آن شاگرد هست یا نه؟
نظرتان چیست؟
🔸مثال2:
شخصی گوسفند پیامبر را بدون اجازه ایشان فروخت و ایشان در مقابل این کار سکوت کردن، آیا می توان نتیجه گرفت که اگر کسی فضولی کرد و مال دیگری را بدون اجازه او فروخت، این معامله هم صحیح است و لازم نیست که حتما خود مالک معامله کند؟
پاسخ این سوال در علم اصول در بحث تقریر مطرح شده است.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_سنت
@Qabasat
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_سنت
🔹تعریف تقریر
تقریر معصوم یعنی کاری یا سخنی از کسی در محضر معصوم علیه السلام رخ دهد و معصوم در مقابل این کار یا سخن او #سکوت می کند که با این سکوت کار یا سخن او را #تقریر و تأیید می کند و نشانه رضایت معصوم است و می توانیم با آن حکم شرعی را کشف کرد.
🔹شرط حجیت تقریر
تقریر با وجود #3_شرط حجت است: 1-توجه معصوم علیه السلام به او. 2- وسعت وقت برای بیان. 3- عدم مانع برای بیان مانند تقیه یا ... .
🔹میزان #دلالت_تقریر؟؟
1️⃣جاییکه احتمال حرمت فعل وجود دارد، تقریر معصوم دال بر جواز فعل است.
مثلا کسی فرزندش را جلوی معصوم تنبیه کند و معصوم سکوت کند، می فهمیم که این کار حرام نیست.
2️⃣جاییکه فعل، عبادت یا معامله باشد، تقریر معصوم بر مشروعیت آن عبادت یا معامله دلالت می کند.
مانند همان مثال فروختن گوسفند پیامبر صلی الله علیه و آله.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_سنت
@Qabasat
از همه عزیزان به خاطر وقفه ی پیش آمده عذرخواهم.
و طلب دعا برای توفیق ادامه مسیر دارم.
یاعلی مدد
🔐مقام1-دلیل_بدون_لحاظ_معارض_کبروی_سنت
گفتیم سنت شامل 3 مورد هست. 1️⃣ #فعل معصوم علیه السلام 2️⃣ #تقریر معصوم علیه السلام 3️⃣ #قول معصوم علیه اسلام.
نوبت به مورد سوم رسیده است.
3️⃣ #قول معصوم علیه السلام (یعنی #خبر)
🔸آیا اگر یک نفر یا دو نفر از چیزی خبر بدهند، ما به گفته آنها اعتماد می کنیم و برای ما علم پیدا می شود یا اینکه از چند نفر دیگر هم می پرسیم؟
🔸حال اگر 20 نفر از مطلبی خبر دهند، برای ما اعتماد حاصل می شود و به آن مطلب علم پیدا می کنیم یا نه؟
🔸آیا بین تعداد خبردهنده ها فرق است؟ بین عادل و غیر عادل بودن آنها چطور؟ بین دقیق بودن آنها چطور؟
همین سوال هم نسبت به اخباری است که از ائمه علیهم السلام نقل شده است؟ گاهی یک نفر خبری را از ائمه گفته اند و گاهی جمع زیادی خبری را نقل کرده اند؟ آیا می توان به حرف آنها اعتماد کرد؟
برای اینکه پاسخ این سؤالات معلوم شود علما در علم اصول خبر را به دو قسم تقسیم کرده و هر کدام را بررسی کرده اند.
#مقام1دلیل_بدون_معارض_کبروی_سنت
@Qabasat