@heyaat_onlaine - ناشناس.mp3
5.37M
⏯ #شور احساسی #امام_زمان(عج)
🍃اللهم ارني الطلعة الرشیده
🍃دیگه جونم به لب رسیده
🎤 #جوادمقدم
👌بسیار زیبا
💔 #غروب_جمعه
🌷 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🎗کانال هیئت آنلاین🎗
🔹🔺به ما بپیوندید......
⚜join 🔜 @heyaat_onlaine
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مناسبتی_درک_نشده! 💕
#غدیر🎉
1⃣(قسمت اول)
#غدیر داره میاد ؛بچه شیعه ها حواسشونو جمع کنن اگر در غدیر فقط به حضرت علی( ع) پرداخته شود ظلم آشکار در حق حضرت علی (ع) کردند...
#ادامه_دارد....
🍃🌹الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🌹🍃
1_350923918.mp3
1.58M
صبح را با سلام به آقا امام زمان عج شروع کنیم
🌹 زیارت آل یاسین
🌤 اول صبح را با زیارت «سلام علی آل یس» شروع کنید؛ سرّش این است که طبرسی در احتجاج نقل میکند و این مطلب از توقیعات به حمیری است، که هرگاه خواستی توجه کنی به خدا به وسیلهی ما، بگویید: #سلام_علی_آل_یس.
✨ این زیارت #اکسیر_اعظم است.
💞 زیارت سلام علی آل یس، فتح باب میکند؛ این روح با #امام_زمان علیهالسلام پیوند میخورد، آن وقت انسان منقلب میشود...
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۳۱/ خرداد/ ۱۳۸۹
◻️ #امام_زمان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
636642175547182501.mp3
15.05M
🔹قرار روزانه
تفسیر:
🔷سوره مبارکه حمد
مفسر:
🔶امام خمینی رحمه الله
✔️قسمت دوم
#تفسیر #تفسیر_قرآن #قرآن #سوره_حمد #امام_خمینی
@mohabbat_allah
مداحی آنلاین - غم فراق تو اصلا برام کم نگذاشت - حاج منصور ارضی.mp3
3.43M
⭕️#مناجات با #امام_زمان(عج)
🍃غم فراق تو اصلا برام کم نگذاشت
🍃لبم که خواست شکایت کند دلم نگذاشت
🎤حاج #منصور_ارضی
✅بسیار دلنشین
💔 #اللهم_صل_علي_محمدﷺو_آل_محمدﷺو_عجل_فرجهم
🌷 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس هفتم
⬅️شناخت امام زمان (عج)
👈(بخش اول)
🔁 پيش درآمد
در درس پيش روشن شد: عدهای به دلايلی، در موضوع مهدويّت دچار انحرافات جدّی شدند. بر اين اساس يکی از وظايف مهم در برابر اين نوع كژ روی ها، شناخت واقعی حضرت مهدی(عج) و موضوعات مربوط به ايشان است. از اين رو اين درس به موضوع شناخت حضرت مهدی(عج) اختصاص دارد. در پايان نيز به مناسبت درباره «مهدی شخصی» و «مهدی نوعی» بحثی کوتاه ارائه خواهد شد.
🍃 از شناخت خداوند تا شناخت امام امام(عج)
هدف از آفرينش، بندگی خداوند متعال است [۲۰۹] و اساس و پايه بندگی، شناخت او است. [۲۱۰] عاليترين تبلور اين معرفت، شناخت پيامبر(ص) و اوصيای او است. بی گمان يكی از وظايف مهم بندگان در مقابل پروردگار، شناخت آن وجود مقدس است. اين معرفت زمانی به كمال میرسد كه پيامبران خداوند ـ به ويژه پيامبر خاتم (ص) ـ را به خوبی شناخته باشند. اين مهم نيز حاصل نمی گردد؛ مگر با شناخت اوصيای او به خصوص آخرين حجّت الهی.
✳️ امام حسين بن علی(ع) به اصحاب خود فرمود:
«ای مردم! همانا خداوند متعال بندگان را نيافريد، مگر برای آنكه او را بشناسند. پس در آن هنگام كه او را شناختند، بندگی او را خواهند كرد. و آن هنگام كه او را بندگی كردند، با عبادت او از عبادت غير او بی نياز میگردند». شخصی پرسيد: «ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم به فدايت، معنای شناخت خدا چيست؟» سالار شهيدان(ع) در پاسخ فرمود: «معرفت خدا عبارت است از اينکه اهل هر زمان امامی را كه اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسد». [۲۱۱]
بنابراين به روشنی معلوم میشود كه شناخت امام، از معرفت خداوند جدا نيست؛ بلكه يكی از ابعاد آن است.
✳️در دعايی صادر شده از ناحيه مقدسه آمده است:
«خدايا! خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، پيامبرت را نمی شناسم. خدايا! رسول خود را به من بشناسان که اگر رسول خود را به من نشناسانی، حجّت تو را نمی شناسم. خدايا! حجّتت را به من بشناسان که اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دين خود گمراه میشوم». [۲۱۲]
امامت نقش اساسی در حفظ نظام و كمال بشر و حركت او به سوی خدا و اجرای احكام الهی دارد و اطاعت امر امام، از نظر شرع و عقل واجب است. از اين رو در وجوب شناخت امام ـ بر حسب حكم عقل و شرع ـ جای هيچ گونه ترديد و شبههای نيست؛ زيرا هم مقدمه اطاعت است و بدون وجوب آن، اطاعت و نصب امام بيهوده خواهد بود، و هم بر حسب آنچه در روايات استفاده میشود، بالخصوص واجب است. [۲۱۳]
✳️اميرمؤمنان علی(ع) در اين باره فرمود: «پيشوايان، مديران الهی بر مردمند و رؤسای بندگان او هستند. هيچ کس ـ مگر شخصی که آنها را بشناسد و آنان نيز او را بشناسند ـ وارد بهشت نخواهد شد. و کسی ـ جز آنکه آنها را انکار کند و آنان نيز او را انکار کنند ـ داخل دوزخ نگردد». [۲۱۴]
اگر برای كسی اين معرفت به دست آمد، هرگز تقديم يا تأخير ظهور مهدی آل محمد(ص ملال بر خاطرش ننشاند.
✳️وقتی ابو بصير از حضرت صادق(ع) پرسيد: آيا برای من افتخار حضور درمحضر قائم آل محمد (ص) حاصل ميشود؟
آن حضرت فرمود: «آيا امام خود را نمیشناسی؟»
عرض كرد: میشناسم؛ به خدا سوگند! شما هستيد.
پس آن حضرت فرمود: «به خداوند سوگند! [در اين صورت] هيچ جای نگرانی نيست! اگر اين توفيق را نيابی كه به همراه قائم(عج) ، شمشير به دست گرفته باشی»؛ يعنی، با اين شناخت به درجه كسی رسيدهای كه در جوار حضرت مهدی(عج) ، در راه خدا به جهاد بر میخيزد. [۲۱۵]
✳️امام همچنين می فرمايد: «امام خود را بشناس! پس همانا هنگامی که امام خود را شناختی، هيچ آسيبی به تو نخواهد رسيد؛ از اينکه امر ظهور جلو بيفتد و يا اينکه عقب بيفتد. هر کس که امام خويش را شناخت و آن گاه پيش از آنکه صاحب الامر قيام فرمايد از دنيا رفت، بسان کسی است که در سپاه آن حضرت حضور پيدا کرده است. نه، بلکه بسان کسی است که زير پرچم ايشان حاضر شده باشد...». [۲۱۶]
📚[۲۰۹] . آيه: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون ؛ ذاريات(۱۵)، آيه ۵۶.
📚[۲۱۰] . «اول عبادة الله معرفته». شيخ صدوق، توحيد ، ص۳۴؛ شيخ طوسي، امالي، ص۲۲.
📚[۲۱۱] . شيخ صدوق;، علل الشرايع، ج۱، ص۹.
📚[۲۱۲] . كافي، ج ۱، ص ۳۴۲ .
📚[۲۱۳] . لطف الله صافي گلپايگاني، پيرامون معرفت امام(ع) ، ص۶۹.
📚[۲۱۴] . نهجالبلاغه، ص ۲۱۲، خطبه ۱۵۲.
📚[۲۱۵] . محمد بن يعقوب کليني، كافي، ج ۱ ، ص۳۷۱.
📚[۲۱۶] . نعماني، الغيبة، ص ۳۲۹، ح۲؛ کافي، ج۱، ص۳۷۱.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس هفتم
⬅️شناخت امام زمان (عج)
👈(بخش دوم)
🍃 راه های شناخت امام(ع)
عمده راه هايی که در شناخت امام ميتوان از آن استفاده کرد، سه راه است:👇
🔹۱. نص
نص؛ يعنی، تعيين و تصريح پيغمبر(ص) که مفادش خبر دادن از نصب الهی و يا نصب امام به امر الهی است. در نوع اوّل نصب بدون واسطه انجام شده و فعل الهی است و نص پيغمبر(ص) ، مثل خبر دادن از آن است. در نوع دوم فعل الهی، با واسطه پيغمبر(ص) است که به امر خدا انجام ميشود و استناد آن به او، مانند استناد افعال ملائکه به خداوند است.
🔹۲. كرامت
ظهور کرامت به دست کسی که مدعی امامت باشد، دليل بر صدق ادعای او است و به بيان برخی از بزرگان، دليل بر نصّ و نصب او از جانب خداوند است. در اين مسأله دو ديدگاه هست: يکی اينکه کرامت مستقلاً دليل بر امامت است و ديگری اينکه دليل اصلی، نصب و نص پيغمبر(ص) يا امام سابق است و کرامت، دليل بر نصب است. اگر نص مفقود باشد و کرامت باشد، کرامت، دلالت ميکند كه نص بر صاحب کرامت بوده و به دست ما نرسيده است.
🔹۳. سيره عملی
اخلاق و رفتار، وضع زندگی و علم و دانش يکی از راههای شناخت امام، برای کسانی است که اهليّت تشخيص را داشته باشند و بتوانند از اخلاق، سلوک، گفتار و برخوردهای گوناگون، صاحب اين مقام را بشناسند. [۲۱۷]
امروزه با توجه به انبوه روايات معتبر، راه برای شناخت امام زمان(عج) باز است.
✳️هشتمين پيشوای شيعيان امام علی بن موسی الرضا(ع) ميفرمايد:
«امام امانت دار الهی در ميان خلقش، حجّت او بر بندگانش، خليفه او در سرزمين هايش، دعوت کننده به سوی خدا و دفاع کننده از حقوق واجب او بر بندگان است. امام پاک از گناه و به دور از عيب ها است. دانشها به او اختصاص دارد و او به بردباری شناخته میشود. امام نظام دهنده به دين و باعث سربلندی مسلمانان و خشم منافقان و از بين رفتنِ کافران است. امام يگانه روزگار خويش است. هيچ کس در مقام، به منزلت او نزديک نمی شود و هيچ دانشمندی با او برابری نمی کند و جايگزينی برای او پيدا نمی شود و شبيه و مانند ندارد. همه فضيلتها مخصوص او است، بدون آنکه آنها را طلب کرده باشد. اين امتيازی از طرفِ فضل کننده بسيار بخشنده، برای امام است...».[۲۱۸]
به راستی با شناخت همين چند ويژگی ، قدم بلندی در راه شناخت امام برداشته میشود و آن گاه نوبت به اطاعت و فرمان برداری ميرسد.
📚[۲۱۷] . ر.ک: لطف الله صافی گلپايگانی، پيرامون معرفت امام(ع) ، صص۷۷-۷۸.
📚[۲۱۸] . محمدبن يعقوب کليني، كافي، ج ۱، ص ۲۰۱.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس هفتم
⬅️شناخت امام زمان (عج)
👈(بخش سوم)
🍃آثار شناخت و اعتقاد به امام امام(عج)
🔹۱. محبت و دوستی امام
يکی از وظايف مهم شيعيان، محبت و دوستی امام است و حتّی از برجسته ترين آثار معرفت او، محبت به آن وجود مقدّس است. اين شناخت به هر ميزان بيشتر باشد، محبت آنان فزون تر می شود و هر قدر محبت بيشتر شد، نشان از وجود سنخيت با آن انوار مقدس است. اين هم سنخی نيز هر قدر افزايش يابد، نشان از تقرّب به ذات اقدس الهی است و اين والاترين کمال است.
از آنجايی که خود پيشوايان معصوم: به مقام والای امام و امامت شناختی کامل دارند؛ وقتی سخن از يك امام پيش میآيد، در نهايت بزرگداشت از او ياد می كنند.
رسول اكرم(ص) آنگاه كه سخن از آخرين وصی خود به ميان میآورد، در نهايت احترام از زيباترين واژگان محبت بهره برده، ميفرمايد: « بِأَبِي وَ أُمِّي سَمِيي وَ شَبِيهِي وَ شَبِيهُ مُوسَي بْنِ عِمْرَانَ عَلَيهِ جُيوبُ النُّور...»؛ [۲۲۱] «پدر و مادرم فدايش باد كه او هم نام من و شبيه من و شبيه موسی بن عمران است كه بر او نورهايی احاطه دارد...».
✳️امام علی بن ابيطالب (ع) نيز می فرمايد: «شما همواره به اهل بيت پيامبرتان نگاه كنيد؛ اگر آنان ساكت شدند و در خانه نشستند، شما نيز سكوت كرده، به زمين بچسبيد و اگر از شما ياری طلبيدند، به ياری آنان بشتابيد. خدای متعال به دست مردی از ما اهل بيت، ناگهان فرج عنايت خواهد كرد. پدرم فدای او باد كه فرزند بهترين كنيزان است». [۲۲۲]
✳️حضرت حسين بن علی(ع) نقل کرده است: مردی نزد پدرم آمد و از اوصاف مهدی(عج) پرسيد. ايشان وقتی صفات او را ذكر كرد، با حالتی سرشار از عشق و شيدايی، به سينه خود اشاره كرده، آهی كشيد و از شدت اشتياقِ به ايشان، به سينه خود اشاره فرمود (وَ أَوْمَأَ بِيدِهِ إِلَي صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَي رُؤْيتِهِ). [۲۲۳]
✳️ابوحمزه ثمالی ميگويد: «روزی نزد امام باقر(ع) بودم که فرمود: «ای اباحمزه! يكی از امور يقينی ـ كه خداوند آن را حتمی ساخته است ـ قيام قائم ما اهل بيت است و اگر كسی در آنچه که ميگويم ترديد كند، خداوند را در حالی ملاقات خواهد كرد كه به او كافر شده و انكار كننده او است. سپس فرمود: پدر و مادرم فدای او كه هم نام من و هم كنيه من است و هفتمين فرد پس از من میباشد». [۲۲۴]
✳️خلاد بن صفار میگويد: از امام صادق(ع) سؤال شد: آيا قائم به دنيا آمده است؟ حضرت فرمود: «خير! اگر او را درك كردم، در ايام زندگانی ام خدمت گزار او خواهم بود». [۲۲۵]
آن حضرت در روايتي ديگر فرموده است: «به درستی اگر من آن روز را درك میكردم، جانم را برای صاحب اين امر نگه ميداشتم». [۲۲۶]
✳️امام علی بن موسی الرضا (ع) فرمود:
«پدر و مادرم فدای تو كه هم نام جدّم و شبيه من و شبيه موسی بن عمرانی...». [۲۲۷]
📚[۲۲۱] . علي بن محمد خزاز قمي، كفاية الاثر، ص۱۵۶.
📚[۲۲۲] . علامه مجلسي، بحار الانوار، ج۳۴، ص۱۱۸و ج۴۱، ص۳۵۳و ج۵۱، ص۱۲۱.
📚[۲۲۳] . نعماني، الغيبة، ص۲۱۲، ح۱.
📚[۲۲۴] . نعماني، الغيبة، ص۸۶.
📚[۲۲۵] . همان، ص۲۴۵،ح۲۳.
📚[۲۲۶] . همان، ص۲۷۳،ح۵۰.
📚[۲۲۷] . شيخ صدوق;، كمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۳۷، باب۳۵، ح۳.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس هفتم
⬅️شناخت امام زمان (عج)
👈(بخش چهارم)
🍃۲. نجات از مرگ جاهلی
در روايات فراوانی وارد شده است: «هر كس از دنيا برود و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنيا رفته است». اين روايت در مورد شناخت و معرفت تمامی ائمه: صادق است؛ ولی در خصوص حضرت مهدی(عج) نيز رواياتی وارد شده است.
✳️معاوية بن وهب گويد: «شنيدم از امام صادق(ع) میفرمايد كه رسول خدا(ص) فرمود: «هر كس بميرد در حالی كه امام خودش را نمی شناسد، به مرگ جاهلی مرده است». [۲۲۸]
✳️محمدبن عثمان عَمری گويد: از پدرم شنيدم كه می گفت: من در حضور ابومحمد حسن بن علی(ع) بودم. از آن حضرت درباره اين خبر ـ که زمين تا روز قيامت از حجّت خداوند بر خلقش خالی نيست و هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است ـ پرسيده شد؛ فرمود:
«به راستی اين درست است؛ چنان كه روز درست است». به او عرض شد:ای فرزند رسول خدا! حجّت و امام بعد از شما كيست؟ فرمود: «پسرم محمد؛ او امام و حجّت بعد از من است. هر كس بميرد و او را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. آگاه باشيد برای او غيبتی است كه نادانان در آن سرگردان ميشوند و اهل باطل در آن هلاك ميگردند و كسانی كه برای آن، وقت معيّن كنند، دروغ ميگويند. سپس خروج ميكند و گويا به پرچمهای سپيدی مینگرم كه بر بالای سر او در نجف كوفه در اهتزاز است». [۲۲۹]
مرگ جاهلی؛ يعنی، مردنِ بدون شناخت خدا و رسول او .
كسی كه امام زمان خود را نشناسد، در واقع از گمراهی زمان جاهليت ـ كه خدا و پيغمبر(ص) را نمی شناختند ـ خارج نشده است. بنابراين، اگر معرفت خدا و رسول او، به معرفت امام امام(عج) منتهی نشود، فايده ای برای انسان نخواهد داشت و او را دين دار نميكند.
✳️شخصی از امام صادق(ع) پرسيد: منظور از جاهليت، جهل مطلق و نسبت به همه چيز است يا فقط نشناختنِ امام است؟ آن حضرت فرمود: «جَاهِلِيةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ»؛ [۲۳۰] «منظور، جاهليت كفر و نفاق و گمراهی است».
پس نتيجه عدم شناخت امام امام(عج) ، کفر و نفاق و گمراهی است. البته ممکن است نشناختن، در اثر عدم معرفی امام امام(عج) از سوی خدا باشد (بدون كوتاهی خود شخص). اين حالت «ضلال» ناميده میشود و مرادف با «استضعاف» است. در اين حالت، شخص مقصر نيست؛ ولی به هر حال از هدايت الهی و دين داری محروم گشته است. حالت كفر و نفاق مربوط به شخصی است كه برايش معرفی الهی صورت گرفته؛ ولی او در پذيرفتن آن كوتاهی كرده است. اين دو حالت دارد: يا انكار و عدم تسليم خود را به صراحت ابراز میدارد كه كفر ناميده می شود و يا آن را مخفی میدارد كه «نفاق» است. در هر سه صورت، شخص از مسير عبوديت خداوند، دور افتاده و عاقبت به خير نيست.
پس شناخت و پيروی از اهل بيت عصمت و طهارت:، نه از باب تعبّد؛ بلکه به حکم عقل انسان است. چرا که انسان خداشناس راهی به سوی خدا ندارد؛ مگر از طريقی که خودِ خداوند قرار داده است. جز از اين راه، نمی تواند از رضا و خشم الهی آگاه شود. مراجعه مردم به ائمه اطهار:، از باب مراجعه نادان به دانا است. اين يک حکم عقلی است؛ همچنان که عاقل در امور مادّی و دنيوی خود، به دانا و متخصصِ آن مراجعه ميکند، در امور معنوی و غير مادی نيز عقل همين گونه حکم ميکند. [۲۳۱]
📚[۲۲۸] . الغيبة، ص ۱۲۹؛ كمالالدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۴۰۹، ح ۹.
📚[۲۲۹] . شيخ صدوق، كمالالدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۸۱، ح ۸.
📚[۲۳۰] . محمدبن يعقوب کليني، كافي،۱ ، ص۳۷۷.
📚[۲۳۱] . سيد محمد بني هاشمي، معرفت امام عصر(ع) ، ص۱۱۱.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
4_5830397849254233907.mp3
1.98M
🎵ویژگیهای منحصر بهفرد دختران از نگاه امام صادق(ع)
#کلیپ_صوتی