عبدالحسین آیتی یزدی
عبدالحسین آیتی مفسر، ادیب، شاعر و نویسنده نامآور در اسفند ۱۲۴۹ شهرستان تفت متولد شد. جدش آيتاللّه حاج ملامحمّد بزرگ از علماى عصر فتحعلىشاه قاجار و پدرش شیخمحمد، معروف به حاجآخوند تفتی، از ائمه جماعات، واعظان فاضل و مرجع امور مذهبی بود.
عبدالحسین به آموختن ادبیات و علوم اسلامی در مدرسه خانِ بزرگ یزد نزد اساتیدی چون ميربهاءالدّين جندقى، ملاعبدالكريم مسگر و ملاعلىاكبر ندوشنى پرداخت و در نوجوانی به لباس روحانیت درآمد. پس از درگذشت پدرش به زادگاهش بازگشت و به امامت جماعت و وعظ پرداخت.
وی در سیوچهار سالگی در دام بهاییان افتاد و سالها در شمار گمراهشدگان به وسیله این فرقه ضاله بود. اما در مدت سه ماه که مهمان «عباس افندى» در حیفا بود به بطلان مذهب بهاییان پی بُرد و پس از سفر ششماهه به مصر و اروپا به دروغ بودن سایر ادعاهای بهاییت آگاه شد و این فرقه ضاله را ترک گفت.
او پس از آگاه شدن از این حقیقت ده سال مقیم تهران شد و «کشفالحیل» را درباره فریبکاریهای زمامداران اين فرقه ضاله و در سه جلد نگاشت که بارها چاپ شد. این کتاب در معرفی چهره حقیقی بهاییان و روشنگری بر علیه آنان نقش بهسزایی داشت.
آیتی ده سال پس از آن به یزد بازگشت و به تدریس در دبیرستانها مشغول شد.
ایشان جز «کشفالحیل» آثار دیگری دارد که از جمله آنها تفسیر سه جلدی است که ترجمه قرآن آن از ترجمههاى روان عصر جديد است.
سرانجام آيتى در مهر سال ۱۳۳۲ خورشيدى، رخت به سراى ديگر كشيد و پیکرش در قبرستان حاج شيخ قم به خاك سپرده شد.
@maosya
آیتالله العظمی شيخ علي بن زينالعابدين بارجينی در محله بارجین شهرستان میبُد به دنیا آمد.
تحصیلات را در حوزه علمیه میبد و سپس کربلا ادامه داد و یکی از بزرگان حوزه علمیه کربلا شد.
ایشان کتابخانه عمومی بزرگی در کنار خانهاش احداث کرد که مورد استفاده اهل علم و فضل بود.
اشان در سال ۱۳۲۳ رحلت کرد و در صحن حضرت ابالفضل العباس و پایین پای آن حضرت دفن شد.
آثار متعددی چون تبصرة المجتهدين في أصول الدين و فروعه، تواريخ الأنبياء و الأئمة إلى الحجة المنتظر (عج) در سه جلد، حدائق الجنان، منظومة في الفقه، روح السعادة فى ذكر الاخبار المنقولة عن السادة و إلزام الناصب في أحوال الإمام الغائب (ع).
نگارش الزام الناصب که مشهورترین اثر ایشان و مشهورترین مرجع در باب شبهات مهدویت است در سال ۱۳۲۶ ق پایان یافت و در سال ۱۳۵۲ق در ایران به روش سنگی به چاپ رسید.
این کتاب ارزشمند، مقوله مهدویت را در ده باب بر پایه آیات قرآن کریم، احادیث، گفتار علمای شیعه و اهل سنت، مورد بررسی قرار داده است.
اهم مباحث این کتاب عبارتند از خالی نبودن زمین از حجّت خدا، امکان غیبت، غیبت انبیا، اولیا و اوصیا (ع)، بشارتهای آسمانی به قیام مهدی، اخبار اهل سنّت در وجود حجّت، اثبات تولد حضرت مهدی(ع)، مدعیان رؤیت حضرت مهدی در غیبت کبری، علائم ظهور حضرت، آنچه در زمان ظهور اتفاق میافتد، رجعت ائمه (ع) و نظارت حضرت بر اعمال و رفتار مردم و شیعیان.
چهره درخشان امام زمان(ع) ترجمه فارسی الزام الناصب به قلم محمدجواد مرعشی نجفی و با مقدمه آیتالله مرعشی نجفی ره منتشر شده است.
@maosya
چهلم شهدای تبریز در دارالعباده برگزار شد.
برای برگزاری این مراسم توزیع اعلامیه چهلم شهدای قم از ۲۷ بهمن ۵۶ آغاز شد و شعار نویسی روی دیوارها به نفع امام خمینی ره از ۲۳ اسفند ۵۶ رونق گرفت.
آیت الله شهید صدوقی روز ۹ فرودین ۱۳۵۷ بر علیه شاه سخنرانی کرد و تظاهرات خیابانی در اطراف مسجد روضه محمدیه (ص) شکل گرفت.
روز ۱۰ فروردین مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد روضه محمدیه برگزار شد.
شیخ کاظم راشد سخنان صریحی بیان کرد و پس از آن جمعیت که در صحن مسجد و خیابانهای اطراف موج میزد، چون رودی خروشان به راه افتاد و مردم به مشروبفروشیها و روزنامه رستاخیز و سینما حمله کردند.
درگیری پلیس با مردم تا بعد الظهر ادامه داشت و پلیس با کمک ژاندارمری یزد هم نتوانست بر اوضاع مسلط شود.
رژیم دو فروند بالگرد شینوک حامل ۸۰ کماندوی اعزامی از مرکز توپخانه اصفهان را به محل درگیری بین مردم با پلیس و ژاندارمری یزد گسیل داشت.
درگیری با شهادت ۴ نفر که دو نفر آنان در صحنه به شهادت رسیدند خاتمه یافت ۵۱ نفر نیز دستگیر شدند.
قیام یزد بازتاب گستردهای در میان ملت داشت و موج چهارم چهلمها را رقم زد.
حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی قیام مردم یزد را ناشی از شعور مذهبی و رشد فکری مردم آن توصیف کرد.
@maosya
🎙متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره چهار هزار شهید استان یزد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش منتشر شد.
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار، با تحسین برنامههای زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بستههای معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، مردم یزد را اهل ابتکار خواندند و افزودند: در دفاع مقدس نیز یزدیها ابتکارهای زیادی همچون کَندن کانالهای زیرزمینی در عملیات با استفاده از هنر حفر قنات و یا ایجاد خیاطخانههای پرشمار و مشارکت زنان در تهیه لباس برای رزمندگان از خود نشان دادند.
رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری اربعین شهدای قیام تبریز بوسیله مردم یزد در ۱۰ فروردین ۵۷ را نمونهای دیگر از نقشآفرینی عظیم یزدیها در مقاطع حساس برشمردند و گفتند: البته نقش شهید صدوقی در تحولات انقلاب و رهبری حرکت مردم یزد و همچنین در دوران دفاع مقدس فراموشنشدنی است و پس از ایشان نیز مرحوم خاتمی با سلامت نفس همان راه را ادامه دادند.
ایشان با تأکید بر زنده نگه داشتن پیام شهیدان، خاطرنشان کردند: شهیدان در عالم بزرخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راهشان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است.
حضرت آیتالله خامنهای این پیام امیدآفرین را در نقطه مقابل وسوسههای دنیاطلبان دانستند و افزودند: انگیزه شهیدان از حضور در میدان جهاد همچنانکه در وصیتنامههای آنها موجود است، حمایت از انقلاب، امام بزرگوار، حجاب، دفع شرّ دشمن و هموار شدن راه نظام برای دستیابی به اهداف آن بود که باید مراقبت کرد این آرمانها بهدست برخی افراد نفی و مخدوش نشود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود هزار شهید دانشآموز در بین شهدای یزد، گفتند: چهرههای پر افتخار شهیدان باید به جوانان معرفی شود تا دانشآموزان امروز از هنر و کار بزرگ نسل قبل از خود آگاه شوند.
ایشان با اشاره به برنامه مستمر دشمن برای مأیوس یا منحرف کردن جوانان از خط انقلاب، تأکید کردند: نباید اجازه داد وسوسه دشمن در جوانان اثر بگذارد و آنان را به خدمت بگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تأکید بر ثبت خاطرات والدین و همسران شهدا افزودند: خصوصیات و فضای خانوادههایی که فرزندان خود را با این انگیزه و ایمان بالا پرورش دادند، باید ثبت شود.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان با ابراز تأسف از افرادی که زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهیدان و رزمندگان در امنیت و آزادی زندگی، اما بر خلاف اهداف آن خونهای پاک فعالیت میکنند، گفتند: در مقابل این تلاشها، کار و تلاش در راه حق و شهیدان را مضاعف کنید.
💻 @Khamenei_ir
@maosya
فقیه عارف
عالم مجاهد، فقیه بصیر و عارف وارسته آیتالله سیدزینالعابدین طباطبایی ابرقویی در شهرستان ابرقو متولد شد.
در کودکی پدرش سیّدحسین و مادرش را از دست داد و در نوجوانی بهرغم برخورداری از میراث پدر، برای تحصیل علوم دینی به اصفهان هجرت و از محضر علمای اصفهان بهرهمند و به مراتب بالای علمی و معنوی رسید.
ایشان در امامزاده احمد، مسجد امام و مدرسه اسماعیلیه به تدریس مشغول بود و شاگردانی چون شهید موحدیان، را پرورش داد.
مجموعه تألیفات ایشان به بیست رساله و اثر میرسد که «ولایت ائمه هدی علیهمالسلام»، «صلوة الجمعه» و کتاب سه جلدی «ولایة المتقین» از جمله آنها است.
شدت تقید ایشان به مسائل شرعی به حدی بود که افزون بر ترک محرمات، مرتکب مکروهات نمیشد و مستحبی را ترک نمیکرد.
ایشان از سلامت نفس بسیاری برخوردار بود در برخی از اعیاد غدیر، عیدی میداد، اما در برخی از اعیاد بدون اطلاع قبلی به ابرقو میرفتند تا شائبه شهرت برایشان پدید نیاید.
ازجمله برنامههای ایشان سفر به کربلا، مشهد، دُرچه، ابرقو، اقلید و پیادهروی هفتگی به تخت فولاد و کوه صفه بود.
کرامات عجیبی مانند شفای بیماران و توسعۀ رزق افراد حاجتمند از طریق توسل به ائمه اطهار (ع) و پیشگویی رخدادها از ایشان ظاهر شده و برخی ایشان را «مستجاب الدعوه» دانستهاند.
ایشان در مبارزه با طاغوت صریح اللهجه بود و شاه و عمّال او را یزید و یزیدی میدانست. هرگز به ادارات دولتی قدم نگذاشت، دعوت اشخاص اداری را نمی پذیرفت و افرادی که به نوعی با دستگاه پهلوی ارتباط داشتند؛ حتی اگر روحانی و منبری بودند را به شدت طرد میکرد و می گفت شما با این کار در اعمال پهلوی شریکید.
ایشان در آبان 1331 دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش با آئین خاصی توسط علمای بزرگ اصفهان از منزل ایشان تا محله خواجو تشییع و در تکیه فاضل هندی تخت فولاد به خاک سپرده شد.
عالم مجاهد و مبارز آیتالله حاج شیخ عبدالرسول قائمی (1372ش) از یاران شهید نواب صفوی و امام خمینی و جد سه شهید دفاع مقدس از اصحاب سرّ ایشان است.
@maosya
┈••✾•🌿🌸🌸🌸🌿•✾••┈
"شیعه کسی است که از دل یک شکست تاکتیکی، بزرگترین پیروزیهای استراتژیکی را بیرون میکشد.
شیعه نه از مشاهده نقاط قوت خود دچار غرور میشود و نه با دیدن نقاط ضعف خود، دستخوش یأس و وادادگی میشود."
حـــــاجاحمد متوسلیان
کتاب راز آن ستاره؛ سرگذشتنامه شهید رضا چراغی، چاپ دوم ۱۳۹۳؛ صفحه ۳۴
سالروز میلاد اسطوره مقاومت
فخر شیعه، ایران و استان یزد
گرامیباد
┈••✾•🌿🌺🌺🌺🌿•✾••┈
@maosya
مرحوم آیت الله العظمی میرزا سید علی حایری از ذریه امام صادق ع، سادات عریضی و از نسل امامزاده جعفر ع یزد است.
علوم حوزوی را در اصفهان و کربلای معلی به ویژه محضر مرحوم آیت الله العظمی فاضل اردکانی فراگرفت.
از جمله آثار ایشان شرح ریاضالمسائل سیدعلی طباطبایی حائری و تقریرات درس استادش مرحوم فاضل اردکانی است.
ایشان به دلیل بیماری مجبور به بازگشت به ایران شده و در مشهدالرضا ع سکونت گزید.
حایری افزون بر به عهده گرفتن مرجعیت تقلید مردم خراسان و شیعیان افغانستان، به تدریس و اقامه جماعت در مسجد گوهرشاد و رسیدگی به امور دینی مردم مشغول شد.
شدت اخلاص ایشان به حدی بود که از هراس گرفتار شدن به عجب، پس از اطلاع از کثرت حضور نمازگزارانی که نماز مغرب را در مسجد گوهرشاد به ایشان اقتدا کرده بودند، از امامت نماز عشا خودداری کرد.
نظم دقیق ایشان برای حضور در درس و امور زندگی به گونهای بود که، مردم مشهد برای اطمینان دادن به کسی که به او وعده میدادند میگفتند «وعده ما، وعده سید علی حایری یزدی است.»
پس از به توپ بستن گنبد امام رضا توسط روسها در اعتراض به این جنایت عزم حرکت به شهر مکه را داشت ولی در مسیر حرکت بیمار شده و در یزد رحل اقامت افکند.
ایشان در کنار شهید مدرس، شهید حاجآقا نورالله اصفهانی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ مهدی مازندرانی از گزینههای علمای نجف برای اجرای اصل دوم متم قانون اساسی در دوره دوم مجلس شورای ملی و نظارت بر مشروعیت قوانین بود که به دلیل بیماری و عدم امکان از حضور در تهران از این مسئولیت کناره گرفت.
ایشان مقلدان خود در یزد را به سید محمدکاظم طباطبایی یزدی ارجاع میداد که در وحدت مردم یزد و افزایش قدرت سیاسی سید یزدی نقش بهسزایی داشت.
زمانی که انگلیسیها قصد داشتند تجارت انحصاری پارچه «ترمه» را در اختیار گرفته و آن را به قیمت اندکی خریده و از کشور خارج کنند با تهدید به صدور فتوا بر علیه انگلیسیها، از حقوق بافندگان یزدی حمایت کرده و مانع سلطه بیگانه بر بازار یزد شد.
حایری پس از عزم مردم یزد و اردکان برای پاسخ به جنایات بهاییان، مردم را به این نکته توجه داد که در صورت تشکیل محاکم شرعی قتل بهاییان جایز است.
از ايشان کرامات متعددی نقل شده و از جمله آنها این است که زمان رحلت خویش را بیان کرد.
پیکر مطهرشان در ایوان شرقی حرم جدش امامزاده جعفر ع یزد آرام گرفت.
@maosya
حضرت آیت الله شیخ محمود فرساد اردکانی از دانشمندان مجاهد و نامی استان یزد و از مشاهیر علم و ادب است.
ایشان فرزند عالم مجاهد آیتالله مجدالعلماء اردکانی از مبارزان با بهاییان و از نوادگان دختری ملامحمد اسماعیل قزوینی از مبارزان فکری با علمای یهود است.
تحصیلات علوم دینی را در یزد، اصفهان و نجف و از محضر بزرگانی چون سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و سیدمحمد فیروزآبادی یزدی و سیدابوالحسن اصفهانی ره فرا گرفت.
پس از تأسیس حوز علمیه قم در محضر آیتالله العظمی حایری بهره برده و به مدت پنج سال به تدریس پرداخت و شاگردانی چون امام خمینی ره را پرورش داد.
ایشان در سال ١٣٠٥ به یزد بازگشت و در محله گازرگاه ساکن شد و به تدریس علوم دینی مشغول شد.
ایشان در احیای حوزه علمیه یزد پس از سقوط رضاخان نقش مؤثری داشت و شاگردانی چون آیتالله سیدمحمد محقق داماد، سیدعباس خاتم و میرزاحسن ابوترابی را در حوزه علمیه یزد پرورش داد.
ایشان ذائقه شعری عربی و فارسی با طبع روان داشت و در سال ١٣١٥ انجمن ادبی یزد را تأسیس کرد.
او از سیاست غافل نبود و با اشعار خود اقدامات آیتالله العظمی سیدابوالقاسم کاشانی را تأیید میکرد.
ایشان به رغم وجود مقام شامخ علمی ریاست محضر ازدواج را به عهده گرفتند تا بهاییان، یهودیان یا زرتشتیها عقد دختران مسلمان یزدی را به عهده نگیرند. از سوی دیگر نیز از پذیرش دفتر طلاق امتناع ورزیدند.
ایشان هرگز از وجوهات دولتی و حتی وجوهات شرعیه استفاده نکرد.
سرانجام در مرداد ١٣٤٢ رحلت و بنابه وصیت خودشان در قبرستان جوی هُرهُر به خاک سپرده شد.
@maosya
آیتالله سیدیحیی واعظ احمدآبادی فرزند آسیدحسین بفروئی مشهور به «حکمت» از واعظان برجسته معاصر ایران و مجتهدان نامی یزد است.
علوم حوزوی را در احمدآباد، یزد و اصفهان فراگرفت و پس از بازگشت در یزد مستقر شده و به تدریس، سخنرانی و تربیت شاگردان پرداخت و بزرگانی چون آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد را پرورش داد.
ایشان از سخنرانان مطرح کشور بود که شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، مشهد و قم شاهد سخنرانیهای پرشور و عالمانه ایشان بود.
ایشان در دوران زعامت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری میبدی در شهر مقدس قم منبر میرفتند. مرحوم آیتالله العظمی حائری درس خود را تعطیل کرده و طلاب را برای شنیدن منبر آسیدیحیی تشویق میکردند تا هم از مقام شامخ علمی ایشان تجلیل کرده باشند و هم طلاب مهارت سخنوری را بیاموزند.
ایشان به دلیل مبارزه با رضاخان به کرمانشاه تبعید شد، اما با تلاشهای مرحوم آیتالله العظمی شیخ عبدالکریم حائری آزاد شد.
ایشان در رسوایی فرقه ضاله بهائیت در کشور نقش بهسزایی داشت و در سخنرانیها و مناظرات علمی خود آنان را به زانو درآورد و از توطئه ترور به دست آنان معجزهآسا نجات یافت.
ایشان پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای مکتب اهلبیت ع در سال ۱۳۱۷ شمسی رحلت و در آرامستان جوی هُرهُر یزد به خاک سپرده شد.
کتاب «در حلقه حکمت» که دربردارنده سخنرانیهای ماه مبارک رمضان ایشان در شهر مقدس قم و در محضر آیتالله العظمی حایری و به قلم میرزا حسن یزدی نگاشته شده به زیور طبع آراسته شده است.
@maosya
نخستين شهيد نبرد رویارو با شيطان بزرگ
شهيد محمد منتظر قائم نخستین شهید رویارویی مستقیم با زیادهخواهی شیطان بزرگ و اولین فرماندهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد است.
او فرزند عالم مجاهد شیخ علیاکبر منتظر قائم و مبارزان بر علیه پهلوی اول و دوم است.
محمد از فعالان تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است.
ایشان به دلیل حجم گسترده فعالیت بر علیه طاغوت در سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد.
او پس از پیروزی انقلاب ۵۷، به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب و مسئول بنیانگذاری و تشکیل سپاه یزد شد.
عصر ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ و به دنبال شکست عملیات آمریکاییها برای آزادسازی جاسوسهای خود در ایران (پنجه عقاب)، محمد در محل بالگردهای بهجا ماندهٔ ارتش آمریکا در صحرای طبس مشغول تهییه گزارش از اسناد محرمانه بهجامانده بود.
پس از فرار آمريکاييها از ايران، کاخ سفيد اعلاميهاي به اين شرح پخش کرد:
«آمريکا در عملياتي در صحراي طبس جهت آزادي جان گروگانهاي اسير در ايران با شکست روبهرو شد و اسناد سري و مهمي در درون هليكوپترها به جاي مانده است».
با شلیک هواپیماهای نیروی هوایی که در فرمان بنیصدر - به عنوان فرمانده کل قوا - بود محمد منتظر قائم به شهادت رسید و در آرامستان خلد برین به خاک سپرده شد.
اسنادی که شهید منتظر قائم ایثارگرانه و آگاهانه از انفجار نجات داد، تنها اسناد زنده بر ضد خیانت بنیصدر و دارودسته خیانتکار اوست که ابعاد پیچیده عملیات را به خوبی گزارش میکند.
@maosya
سردار شهید محمدتقی محسنیفر در محله مهرجرد شهرستان میبد به دنیا آمد، اما به علت شغل پدر در خرمشهر سکونت گزید.
شهید محمدتقی محسنیفر، اذانگو و اقامهگوی مسجد جامع خرمشهر بود.
ایشان از مبارزان با حکومت طاغوت بود و پس از پیروزی انقلاب و پیش از شروع جنگ تحمیلی در برخورد با عناصر بعثی و منافق در خرمشهر تلاش بسیاری کرد.
شهید محسنیفر از بنيانگذاران سپاه خرمشهر به همراه شهید جهانآرا بود.
ارتش بعث با کمک ستون پنجم و مهرههای نفوذی خود، مکان استراحت شبانه رزمندگان اسلام در مدرسه دریابد رسایی را در روزهای سخت مقاومت شناسایی کرد و آن را بمباران و موجب شهادت شهیدان «محمدتقی محسنیفر»، «سیدعلی حسینی»، «سیدمهدی مصطفوی»، «غلامرضاحیدری»، «اسماعیل فرهادی» و «محمد کرمی» شد.
برادر شهید محسنیفر و یکی از همرزمان این شهید نیمی از پیکر شهید محمدتقی را در قبرستان جنتآباد خرمشهر دفن کردند.
@maosya
دانشمند ضدنفوذ
حجتالاسلام دكتر محمدحسین فرجنژاد از پژوهشگران برتر کشور در حوزه رسانه، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و فعالان عرصه پژوهش در حوزه صهیونیسم پژوهی بود که شامگاه روز عرفه و ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در سانحه دلخراش و مشکوک رانندگی به همراه همسر و سه فرزندش به سوی معبود شتافت.
مرحوم فرج نژاد متولد ۱۳۵۹ و اهل شهر ابرقو در استان یزد بود.
ایشان از نیروی حزبالهی بود که در مسیر ترویج انقلاب یک لحظه آرام و قرار نداشت و بسیار پرکار بود.
ایشان لیسانس اقتصاد، فوق لیسانس فلسفه غرب و دکتری حکمت هنر دینی داشت و زبان عبری میدانست و ازصهیونیسم پژوهان کم نظیر کشور بود و تالیفاتی بی نظیر داشت.
و مهمترین تألیفات ايشان:
1. اسطورههای صهیونیستی در سینما، محمدحسین فرجنژاد، ناشر: هلال ، تهران، اول، ۱۳۸۸، ۳۳۶ص. ( تجدید چاپ ۱۳۹۵-۱۳۹۸.)
2. تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، تالیف: فرجنژاد و اسماعیلی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ۱۳۹۶، ۳۶۵ص.
3. دین در سینمای شرق و غرب؛ مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم، ...)، فرجنژاد و دیگران، ناشران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اول ، ۱۳۹۶، ۷۵۱ص.
@maosya
امام خمینی ره:
این عالم عامل بزرگوار مرحوم حاج شیخ عبدالکریم [حائری میبدی مؤسس حوزه علميه قم] که از بزرگترین روحانیون شیعه بود در قم شبیهخوانی را منع کرد و یکی از مجالس بسیار بزرگ را مبدل به روضهخوانی کرد و روحانیین و دانشمندان دیگر هم چیزهایی که برخلاف دستور دین بوده منع کرده و میکنند.
@maosya
هدایت شده از فرهیختگانحوزویمیبد
یادگار موسس حوزه علمیه قم
حضرت آیت الله عبدالکریم حائری میبدی (ره) همواره درس خود را با مرثیه و سوگواری بر سیدالشهدا (ع) آغاز مینمود و قبل از تدریس، دستور میداد کسی بر سید الشهدا (ع) قدری مرثیه و مصیبت بخواند.
همچنین ایشان - حتّی پس از رسیدن به مرجعیت - در خیابانها در دستههای سینهزنی و عزاداری امام حسین (ع) شرکت میکرد و به سان مردم عادی در عزای آن حضرت بر سر و سینه می زد.
این شیفتگی فوقالعاده و توسل ایشان به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع)، برهمگان روشن بود.
ایشان میگفت: من هرچه دارم از آن حضرت دارم!
@fahome
موسس شهید (۱)
آیت الله حایری پیش از بازگشت به ایران، دارای جایگاه رفیع و بلندی در حوزه نجف اشرف بود.
ایشان شانزده سال پیش از تأسیس حوره قم و در هنگام اقامت در شهر نجف اشرف، از اعضای مجلس فتوای آخوند خراسانی بود.
پس از رحلت مرحوم آخوند نیز مرجع احتیاطات میرزا محمدتقی شیرازی بود.
در حالی که نام حائرى به عنوان مرجع تقلید پس از میرزاى دوم بر سر زبانها بود، با سفر به ایران، خود را کنار مىکشد.
ایشان پیش از حرکت به ایران، با دوستان خود از رسالتی که بر دوش احساس میکرده سخن گفته بود.
آقاجمال گلپایگانی میگوید: «با آقای حاج شیخ عبدالکریم، در ترن سامرا همراه بودم که ایشان میخواست به ایران برود. من به ایشان گفتم: شما از کسانی هستید که بعد از آقای شیرازی مشار بالبنان می باشید، چرا میخواهید به ایران بروید؟ ایشان گفتند: من نمیخواهم مرجع بشوم، میخواهم بروم ایران، اگر از دستم برآید، خدمتی به اسلام و مسلمانان بکنم.»
حائری به دنبال ایجاد یک پایگاه برای مقابله با غربگرایی در دوران پسامشروطه بود.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۲)
در دوره مشروطه جریان فكری نزدیک به وهابیت قدرت گرفت. این جریان در پوشش مبارزه با خرافات به جنگ باورهای مسلم شیعه رفت.
این گروه خود را《تشيع علوی》 معرفی و مواردی چون عزاداری برای معصومین، شفاعت، رجعت و برخی مقامات معصومین را غلو و خرافه و《تشیع صفوی》لقب داد.
یکی از مواردی که تشیع علوی بر آن تاکید داشت، تشکیک در نسبت طهارت به صدیقه طاهره سلام الله علیها بود.
از این رو دفاع از طهارت صدیقه طاهره، افزون بر یک مسئله کلامی از ديدگاه امامیه، به نمادی از دفاع از هویت شیعه و یک تفکر سیاسی ضدبيگانه مبدل شد.
شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری، نخستین کسی بود که در این زمینه به دفاع پرداخته و برای اولین بار مجالس روضه ایام فاطمیه را در ایران و تهران به طور رسمی و برای دفاع از مذهب تشیع دایر کرد.
اما مجلس روضه فاطمیه تهران، با فشار سید محمد طباطبایی از سران مشروطه تهران، تعطیل شد.
آیت الله حایری پس از تاسیس حوزه علمیه قم، نسبت به حفظ قداست حضرت صدیقه طاهره به عنوان نماد حقانیت تشیع، عنایت ویژهای داشت و سنت استاد شهیدش را احیا کرده و از سخنرانانی چون محدث قمی در این مراسم دعوت میکرد.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۳)
آیتالله حایری معتقد بود که منابر سیدالشهدا ع مستحبی است که هزاران واجب در آن نهفته است.
به همین دلیل پس از هجرت به قم، مجالس تعزیه را به روضهخوانی تبدیل کرد.
منش ایشان نشان میدهد که مبارزه با طاغوت و بیگانه را یکی از آن واجبات روضه میدانسته و سخنرانان خاصی را به قم دعوت کرده و پای سخنرانی آنان مینشسته است.
یکی از سخنرانان مورد احترام آیتالله حایری، شیخ احمد شیرازى بود که از مخالفان سرسخت انگلیس بود و همواره نام انگلیس را با پسوند ابلیس پرتلبیس به زبان مىآورد. او پس از جهاد با انگلیسیها سالها توسط آنها تبعید شده بود و مورد تعقیب رضاخان بود.
آیتالله حایری از منبر میرزا محمدتقى اشراقى، تجلیل مى کرد که در سخنرانیهایش پافشارى زیادی بر عزت اسلامى و خودکفایى کشورهاى مسلمان داشت. او پس از یک سخنرانی جنجالی علیه بیگانگان، مسموم شد.
مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قمی یکی از سخنرانان بیت آیتالله حایری در ایام فاطمیه بود که مخالف فعالیتهای آمریکاییها در ایران بود و توسط مزدوران آمریکایی به مرگ تهدید شده بود.
آیتالله سید یحیی واعظ احمدآبادی به دعوت آیتالله حایری به قم آمد. موسس حوزه درس خود را برای شرکت طلاب در محفل سخنرانی ایشان و فراگرفتن شیوه سخنرانی تعطیل کرد.
سید یحیی علنا بر علیه بهاییان و رضاخان فعالیت میکرد. سید یحیی حاکم نظامی یزد را دشنام داده و به قیام بر علیه رضاخان تهدید کرده بود و مدتی به کرمانشاه تبعید شد که با وساطت آیتالله حایری آزاد شد.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۴)
فضای علمی حوزه علمیه قم، آمیخته با سیاست بود.
آیتالله حایری هر روز در ابتدای درس از شاگردان خود میخواستند اگر خبری از اوضاع کشور دارند، بیان کنند.
آیتالله بافقی که بازوی آیتالله حایری در اداره حوزه و پیگیری معیشت طلاب به شمار میآمد، همواره نامه هشدارآمیز خطاب به رضاخان نوشته و با اقدامات ضددینی او مخالفت میکرد.
به دعوت آیتالله بافقی تجمعی بر علیه تصویب ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر، در شهر مقدس قم برگزار شد.
پس از تبعید آیتالله بافقی به دلیل اعتراض به کشف حجاب خانواده رضاخان، در درس اخلاق امام خمينی ره که در مدرسه فیضیه و با حضور آیتالله حایری برگزار میشد، از رواج فساد در حکومت رضاخان انتقاد و حرکت غیرتمندانه آیتالله بافقی علیه رضاخان ستایش و طلاب برای رفتن به شهرری برای دیدار این مرد بزرگ تشویق میشدند.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
١٠ بهمن سالروز شهادت آيتالله العظمی حایری در سال ۱۳۱۵ شمسی است.
ایشان، بنیانگذار ایران جدید در دوران پسامشروطه و مقدمهساز انقلاب اسلامی است.
متن بالا یکی از اسناد موجود درباره شهادت ایشان است.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
💠 مجاهد کبیر آیتالله العظمی سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی ره
🔶مجاهد کبیر آیتالله العظمی یزدی ره از فتوادهندگان به لزوم حمایت از کالای ایرانی و تأسیس شرکت خیریه اسلامیه توسط شهید آیت الله العظمی حاجآقا نورالله اصفهانی ره است. این شرکت حلقه مکمل تحریم امتیاز تنباکویی بود که انگلیسیها به دنبال تحقق نفوذ در قالب آن بودند.
🕋 آیتالله العظمی طباطبایی یزدی ره یگانه مرجع عام تشیع است که در دوران مشروطه، دست استعمار انگلیس را در مشروطیت دید و فتوا به حرمت آن داده و مانند شهید آیتالله العظمی شیخ فضلالله نوری در رسمی ماندن مذهب تشیع در کشور نقش بهسزایی دارد.
🌍این مجاهد کبیر، دیدی فراتر از فقهای معاصر خود داشت و بر وجوب دفاع و بذل جان و مال برای اخراج قوای روس و انگلیس از شمال و جنوب ایران و قوای ایتالیا از لیبی فتوا داد.
🌹آیتالله العظمی طباطبایی یزدی ره از جمله مراجعی است که با اشغال ایران و عراق توسط انگلیس، برای مبارزه با اشغالگران فتوای جهاد داد و بزرگترين فرزندش، شهید آيتاللّه حاج سيدمحمد طباطبايى يزدى ره را در این راه تقدیم کرد.
🌷شاگردان مجاهد کبیر آیتالله العظمی یزدی ره پس از وی راهش را ادامه داده و با رضاخان به مبارزه برخاستند. مانند آیتالله العظمی حاج آقا حسین قمی ره رهبر قیام علیه کشف حجاب و شهید آیتالله شهید سیدمحمدرضا واحدی کرمانشاهی ره - و پدر شهیدان واحدی از فداییان اسلام - که جان خود را در راه مبارزه با رضاخان نثار کرد.
۲۸ رجب سالگرد ارتحال این مجاهد کبیر است. یادش گرامی و راهش پرهرو باد.
@maosya