حضرت آیت الله شیخ محمود فرساد اردکانی از دانشمندان مجاهد و نامی استان یزد و از مشاهیر علم و ادب است.
ایشان فرزند عالم مجاهد آیتالله مجدالعلماء اردکانی از مبارزان با بهاییان و از نوادگان دختری ملامحمد اسماعیل قزوینی از مبارزان فکری با علمای یهود است.
تحصیلات علوم دینی را در یزد، اصفهان و نجف و از محضر بزرگانی چون سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و سیدمحمد فیروزآبادی یزدی و سیدابوالحسن اصفهانی ره فرا گرفت.
پس از تأسیس حوز علمیه قم در محضر آیتالله العظمی حایری بهره برده و به مدت پنج سال به تدریس پرداخت و شاگردانی چون امام خمینی ره را پرورش داد.
ایشان در سال ١٣٠٥ به یزد بازگشت و در محله گازرگاه ساکن شد و به تدریس علوم دینی مشغول شد.
ایشان در احیای حوزه علمیه یزد پس از سقوط رضاخان نقش مؤثری داشت و شاگردانی چون آیتالله سیدمحمد محقق داماد، سیدعباس خاتم و میرزاحسن ابوترابی را در حوزه علمیه یزد پرورش داد.
ایشان ذائقه شعری عربی و فارسی با طبع روان داشت و در سال ١٣١٥ انجمن ادبی یزد را تأسیس کرد.
او از سیاست غافل نبود و با اشعار خود اقدامات آیتالله العظمی سیدابوالقاسم کاشانی را تأیید میکرد.
ایشان به رغم وجود مقام شامخ علمی ریاست محضر ازدواج را به عهده گرفتند تا بهاییان، یهودیان یا زرتشتیها عقد دختران مسلمان یزدی را به عهده نگیرند. از سوی دیگر نیز از پذیرش دفتر طلاق امتناع ورزیدند.
ایشان هرگز از وجوهات دولتی و حتی وجوهات شرعیه استفاده نکرد.
سرانجام در مرداد ١٣٤٢ رحلت و بنابه وصیت خودشان در قبرستان جوی هُرهُر به خاک سپرده شد.
@maosya
آیتالله سیدیحیی واعظ احمدآبادی فرزند آسیدحسین بفروئی مشهور به «حکمت» از واعظان برجسته معاصر ایران و مجتهدان نامی یزد است.
علوم حوزوی را در احمدآباد، یزد و اصفهان فراگرفت و پس از بازگشت در یزد مستقر شده و به تدریس، سخنرانی و تربیت شاگردان پرداخت و بزرگانی چون آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد را پرورش داد.
ایشان از سخنرانان مطرح کشور بود که شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، مشهد و قم شاهد سخنرانیهای پرشور و عالمانه ایشان بود.
ایشان در دوران زعامت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری میبدی در شهر مقدس قم منبر میرفتند. مرحوم آیتالله العظمی حائری درس خود را تعطیل کرده و طلاب را برای شنیدن منبر آسیدیحیی تشویق میکردند تا هم از مقام شامخ علمی ایشان تجلیل کرده باشند و هم طلاب مهارت سخنوری را بیاموزند.
ایشان به دلیل مبارزه با رضاخان به کرمانشاه تبعید شد، اما با تلاشهای مرحوم آیتالله العظمی شیخ عبدالکریم حائری آزاد شد.
ایشان در رسوایی فرقه ضاله بهائیت در کشور نقش بهسزایی داشت و در سخنرانیها و مناظرات علمی خود آنان را به زانو درآورد و از توطئه ترور به دست آنان معجزهآسا نجات یافت.
ایشان پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای مکتب اهلبیت ع در سال ۱۳۱۷ شمسی رحلت و در آرامستان جوی هُرهُر یزد به خاک سپرده شد.
کتاب «در حلقه حکمت» که دربردارنده سخنرانیهای ماه مبارک رمضان ایشان در شهر مقدس قم و در محضر آیتالله العظمی حایری و به قلم میرزا حسن یزدی نگاشته شده به زیور طبع آراسته شده است.
@maosya
نخستين شهيد نبرد رویارو با شيطان بزرگ
شهيد محمد منتظر قائم نخستین شهید رویارویی مستقیم با زیادهخواهی شیطان بزرگ و اولین فرماندهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد است.
او فرزند عالم مجاهد شیخ علیاکبر منتظر قائم و مبارزان بر علیه پهلوی اول و دوم است.
محمد از فعالان تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است.
ایشان به دلیل حجم گسترده فعالیت بر علیه طاغوت در سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد.
او پس از پیروزی انقلاب ۵۷، به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب و مسئول بنیانگذاری و تشکیل سپاه یزد شد.
عصر ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ و به دنبال شکست عملیات آمریکاییها برای آزادسازی جاسوسهای خود در ایران (پنجه عقاب)، محمد در محل بالگردهای بهجا ماندهٔ ارتش آمریکا در صحرای طبس مشغول تهییه گزارش از اسناد محرمانه بهجامانده بود.
پس از فرار آمريکاييها از ايران، کاخ سفيد اعلاميهاي به اين شرح پخش کرد:
«آمريکا در عملياتي در صحراي طبس جهت آزادي جان گروگانهاي اسير در ايران با شکست روبهرو شد و اسناد سري و مهمي در درون هليكوپترها به جاي مانده است».
با شلیک هواپیماهای نیروی هوایی که در فرمان بنیصدر - به عنوان فرمانده کل قوا - بود محمد منتظر قائم به شهادت رسید و در آرامستان خلد برین به خاک سپرده شد.
اسنادی که شهید منتظر قائم ایثارگرانه و آگاهانه از انفجار نجات داد، تنها اسناد زنده بر ضد خیانت بنیصدر و دارودسته خیانتکار اوست که ابعاد پیچیده عملیات را به خوبی گزارش میکند.
@maosya
سردار شهید محمدتقی محسنیفر در محله مهرجرد شهرستان میبد به دنیا آمد، اما به علت شغل پدر در خرمشهر سکونت گزید.
شهید محمدتقی محسنیفر، اذانگو و اقامهگوی مسجد جامع خرمشهر بود.
ایشان از مبارزان با حکومت طاغوت بود و پس از پیروزی انقلاب و پیش از شروع جنگ تحمیلی در برخورد با عناصر بعثی و منافق در خرمشهر تلاش بسیاری کرد.
شهید محسنیفر از بنيانگذاران سپاه خرمشهر به همراه شهید جهانآرا بود.
ارتش بعث با کمک ستون پنجم و مهرههای نفوذی خود، مکان استراحت شبانه رزمندگان اسلام در مدرسه دریابد رسایی را در روزهای سخت مقاومت شناسایی کرد و آن را بمباران و موجب شهادت شهیدان «محمدتقی محسنیفر»، «سیدعلی حسینی»، «سیدمهدی مصطفوی»، «غلامرضاحیدری»، «اسماعیل فرهادی» و «محمد کرمی» شد.
برادر شهید محسنیفر و یکی از همرزمان این شهید نیمی از پیکر شهید محمدتقی را در قبرستان جنتآباد خرمشهر دفن کردند.
@maosya
دانشمند ضدنفوذ
حجتالاسلام دكتر محمدحسین فرجنژاد از پژوهشگران برتر کشور در حوزه رسانه، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و فعالان عرصه پژوهش در حوزه صهیونیسم پژوهی بود که شامگاه روز عرفه و ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در سانحه دلخراش و مشکوک رانندگی به همراه همسر و سه فرزندش به سوی معبود شتافت.
مرحوم فرج نژاد متولد ۱۳۵۹ و اهل شهر ابرقو در استان یزد بود.
ایشان از نیروی حزبالهی بود که در مسیر ترویج انقلاب یک لحظه آرام و قرار نداشت و بسیار پرکار بود.
ایشان لیسانس اقتصاد، فوق لیسانس فلسفه غرب و دکتری حکمت هنر دینی داشت و زبان عبری میدانست و ازصهیونیسم پژوهان کم نظیر کشور بود و تالیفاتی بی نظیر داشت.
و مهمترین تألیفات ايشان:
1. اسطورههای صهیونیستی در سینما، محمدحسین فرجنژاد، ناشر: هلال ، تهران، اول، ۱۳۸۸، ۳۳۶ص. ( تجدید چاپ ۱۳۹۵-۱۳۹۸.)
2. تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، تالیف: فرجنژاد و اسماعیلی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ۱۳۹۶، ۳۶۵ص.
3. دین در سینمای شرق و غرب؛ مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم، ...)، فرجنژاد و دیگران، ناشران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اول ، ۱۳۹۶، ۷۵۱ص.
@maosya
امام خمینی ره:
این عالم عامل بزرگوار مرحوم حاج شیخ عبدالکریم [حائری میبدی مؤسس حوزه علميه قم] که از بزرگترین روحانیون شیعه بود در قم شبیهخوانی را منع کرد و یکی از مجالس بسیار بزرگ را مبدل به روضهخوانی کرد و روحانیین و دانشمندان دیگر هم چیزهایی که برخلاف دستور دین بوده منع کرده و میکنند.
@maosya
هدایت شده از فرهیختگانحوزویمیبد
یادگار موسس حوزه علمیه قم
حضرت آیت الله عبدالکریم حائری میبدی (ره) همواره درس خود را با مرثیه و سوگواری بر سیدالشهدا (ع) آغاز مینمود و قبل از تدریس، دستور میداد کسی بر سید الشهدا (ع) قدری مرثیه و مصیبت بخواند.
همچنین ایشان - حتّی پس از رسیدن به مرجعیت - در خیابانها در دستههای سینهزنی و عزاداری امام حسین (ع) شرکت میکرد و به سان مردم عادی در عزای آن حضرت بر سر و سینه می زد.
این شیفتگی فوقالعاده و توسل ایشان به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع)، برهمگان روشن بود.
ایشان میگفت: من هرچه دارم از آن حضرت دارم!
@fahome
موسس شهید (۱)
آیت الله حایری پیش از بازگشت به ایران، دارای جایگاه رفیع و بلندی در حوزه نجف اشرف بود.
ایشان شانزده سال پیش از تأسیس حوره قم و در هنگام اقامت در شهر نجف اشرف، از اعضای مجلس فتوای آخوند خراسانی بود.
پس از رحلت مرحوم آخوند نیز مرجع احتیاطات میرزا محمدتقی شیرازی بود.
در حالی که نام حائرى به عنوان مرجع تقلید پس از میرزاى دوم بر سر زبانها بود، با سفر به ایران، خود را کنار مىکشد.
ایشان پیش از حرکت به ایران، با دوستان خود از رسالتی که بر دوش احساس میکرده سخن گفته بود.
آقاجمال گلپایگانی میگوید: «با آقای حاج شیخ عبدالکریم، در ترن سامرا همراه بودم که ایشان میخواست به ایران برود. من به ایشان گفتم: شما از کسانی هستید که بعد از آقای شیرازی مشار بالبنان می باشید، چرا میخواهید به ایران بروید؟ ایشان گفتند: من نمیخواهم مرجع بشوم، میخواهم بروم ایران، اگر از دستم برآید، خدمتی به اسلام و مسلمانان بکنم.»
حائری به دنبال ایجاد یک پایگاه برای مقابله با غربگرایی در دوران پسامشروطه بود.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۲)
در دوره مشروطه جریان فكری نزدیک به وهابیت قدرت گرفت. این جریان در پوشش مبارزه با خرافات به جنگ باورهای مسلم شیعه رفت.
این گروه خود را《تشيع علوی》 معرفی و مواردی چون عزاداری برای معصومین، شفاعت، رجعت و برخی مقامات معصومین را غلو و خرافه و《تشیع صفوی》لقب داد.
یکی از مواردی که تشیع علوی بر آن تاکید داشت، تشکیک در نسبت طهارت به صدیقه طاهره سلام الله علیها بود.
از این رو دفاع از طهارت صدیقه طاهره، افزون بر یک مسئله کلامی از ديدگاه امامیه، به نمادی از دفاع از هویت شیعه و یک تفکر سیاسی ضدبيگانه مبدل شد.
شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری، نخستین کسی بود که در این زمینه به دفاع پرداخته و برای اولین بار مجالس روضه ایام فاطمیه را در ایران و تهران به طور رسمی و برای دفاع از مذهب تشیع دایر کرد.
اما مجلس روضه فاطمیه تهران، با فشار سید محمد طباطبایی از سران مشروطه تهران، تعطیل شد.
آیت الله حایری پس از تاسیس حوزه علمیه قم، نسبت به حفظ قداست حضرت صدیقه طاهره به عنوان نماد حقانیت تشیع، عنایت ویژهای داشت و سنت استاد شهیدش را احیا کرده و از سخنرانانی چون محدث قمی در این مراسم دعوت میکرد.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۳)
آیتالله حایری معتقد بود که منابر سیدالشهدا ع مستحبی است که هزاران واجب در آن نهفته است.
به همین دلیل پس از هجرت به قم، مجالس تعزیه را به روضهخوانی تبدیل کرد.
منش ایشان نشان میدهد که مبارزه با طاغوت و بیگانه را یکی از آن واجبات روضه میدانسته و سخنرانان خاصی را به قم دعوت کرده و پای سخنرانی آنان مینشسته است.
یکی از سخنرانان مورد احترام آیتالله حایری، شیخ احمد شیرازى بود که از مخالفان سرسخت انگلیس بود و همواره نام انگلیس را با پسوند ابلیس پرتلبیس به زبان مىآورد. او پس از جهاد با انگلیسیها سالها توسط آنها تبعید شده بود و مورد تعقیب رضاخان بود.
آیتالله حایری از منبر میرزا محمدتقى اشراقى، تجلیل مى کرد که در سخنرانیهایش پافشارى زیادی بر عزت اسلامى و خودکفایى کشورهاى مسلمان داشت. او پس از یک سخنرانی جنجالی علیه بیگانگان، مسموم شد.
مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قمی یکی از سخنرانان بیت آیتالله حایری در ایام فاطمیه بود که مخالف فعالیتهای آمریکاییها در ایران بود و توسط مزدوران آمریکایی به مرگ تهدید شده بود.
آیتالله سید یحیی واعظ احمدآبادی به دعوت آیتالله حایری به قم آمد. موسس حوزه درس خود را برای شرکت طلاب در محفل سخنرانی ایشان و فراگرفتن شیوه سخنرانی تعطیل کرد.
سید یحیی علنا بر علیه بهاییان و رضاخان فعالیت میکرد. سید یحیی حاکم نظامی یزد را دشنام داده و به قیام بر علیه رضاخان تهدید کرده بود و مدتی به کرمانشاه تبعید شد که با وساطت آیتالله حایری آزاد شد.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya
موسس شهید (۴)
فضای علمی حوزه علمیه قم، آمیخته با سیاست بود.
آیتالله حایری هر روز در ابتدای درس از شاگردان خود میخواستند اگر خبری از اوضاع کشور دارند، بیان کنند.
آیتالله بافقی که بازوی آیتالله حایری در اداره حوزه و پیگیری معیشت طلاب به شمار میآمد، همواره نامه هشدارآمیز خطاب به رضاخان نوشته و با اقدامات ضددینی او مخالفت میکرد.
به دعوت آیتالله بافقی تجمعی بر علیه تصویب ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر، در شهر مقدس قم برگزار شد.
پس از تبعید آیتالله بافقی به دلیل اعتراض به کشف حجاب خانواده رضاخان، در درس اخلاق امام خمينی ره که در مدرسه فیضیه و با حضور آیتالله حایری برگزار میشد، از رواج فساد در حکومت رضاخان انتقاد و حرکت غیرتمندانه آیتالله بافقی علیه رضاخان ستایش و طلاب برای رفتن به شهرری برای دیدار این مرد بزرگ تشویق میشدند.
#موسس_شهيد
#هشتاد_و_پنجمین_سالگرد_شهادت_آیت_الله_العظمی_حايری_میبدی
@maosya