مطالبات اخلاقي و فرهنگي مقام معظم رهبري (مدّ ظله العالي) از حوزه علميه.pdf
900.1K
🔰 | برای مطالعه ...
📚مطالبات اخلاقي و فرهنگي مقام معظم رهبري (مدّ ظله العالي) از حوزه علميه
📌 طراحی و تنظیم: پایگاه نُمو
#تزکیه
#حوزه_علمیه
#امام_خامنه_ای
🌏 آدرس پایگاه:
🌐www.nomov.ir
📱 کانال «نُمو» در ایتا:
🆔 @nomov_ir
«به سوی او» مرجع و کانال رسمی نشر بیانات، مواضع و آثار استاد اخلاق و عرفان حجة الاسلام و المسلمین وطن خواه حفظه اللّه
آدرس کانال در پیامرسان ایتا👇
https://eitaa.com/ostadvatankhah
«#دنیا و بدمستیهایش»
آدمیزاد غالباً #مست است و دوران هشیاریش یا اساساً هیچ است یا بسیار ناچیز!
یکی مست خواب است، یکی مست شراب، یکی مست #قدرت و دیگری مست #ثروت. مستی خواب و شراب زائل شدنی است و هوشیاری زود جای آن را میگیرد، اما مستی قدرت و ثروت آنقدر عمیق است که مگر به صوراسرافیل چاره شود.
انسان خیال میکند دو روز دنیا، #جوانی، شادابی، سلامتی، نشاط، قدرت و ثروت همیشه برایش #جاوید میماند و اساساً به زوال آنها فکر نمیکند و آن را محال میداند، درحالیکه هیچکدام را اعتباری نیست!
💠 داستانی بخوانید:
روزی بهلول دانا به هارون گفت: ای هارون! اگر در بیابانی تشنگی تا سر حد مرگ بر تو غالب شود، چقدر حاضری بدهی تا یک لیوان آب به تو بدهند؟ هارون پاسخ داد: نیمی از ثروت دولتم را. بهلول گفت: اگر همین لیوان آب در مجرای ادرار تو بماند و دفع نشود، چقدر حاضری بدهی تا دفع شود؟ هارون جواب داد: نصف ثروت دولتم را.
بهلول گفت: دولت و ثروتی که نه تحمل تشنگی دارد و نه تحمل بند آمدن ادرار و به یک لیوان آب، تمام آن بخشیده میشود، چه ارزشی دارد که خود را برای جمع و حفظ آن به هلاکت ابدی میاندازی؟
✨ قدیمیهایمان چه خوب میگفتند:
«به مالت نبال که به شبی بند است و به جمالت نناز که به تبی بند است».
#استاد_وزیری_فرد
•••✾•┈🍃💐🍃┈•✾•••
🔻کانال رسم وفا
@rasmevafa
فلاح و #رستگاری در گرو چیست؟!
«قد افلح المومنون»؛ #مؤمنون حتماً رستگارند.
یعنی چه؟ یعنی به #هدف و مقصدی که برایشان ترسیم شده میرسند.
این یعنی برای انسان هدف مشخصی درنظر گرفته شده و برای نیل انسان به آن هدف نقشهای ترسیم شده، پس #مؤمن فردی است که در ذیل آن هدف و با آن نقشه راه، حرکت کند و چون اینگونه بود نتیجه عنایات #پروردگار و رستگاری است.
✍🏼برگرفته از کتاب #از_بندگی_تا_پادشاهی
(در شرح حدیث عنوان بصری)
•••✾•┈🍃💐🍃┈•✾•••
🔻کانال رسم وفا
@rasmevafa
پیام #اربعین:
«عزت یا ذلت؟!»
•••✾•┈🍃💐🍃┈•✾•••
🔻 کانال رسم وفا
@rasmevafa
✅ فساد انسان های غیر مهذب
✍️ اگر انسان به جهت معنوى خود توجّه ننمايد و خود را نسازد و همواره از خلقت خاكى خويش و خواسته هاى آن پيروى نمايد، عيوبش عالم را به فساد مى كشد، همان گونه كه شاهد آن هستيم.
📚 برگرفته از کتاب نورهدایت؛ تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔶 مراقبه
مراقبه مراتب دارد؛ مراتب عالی دارد که اگر انسان به آن نقطه نمیتواند برسد، باید سیری را در پیش بگیرد تا به آن اوج برسد. در آیه شریفه داریم «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»(سوره ق، آیه ۱۸)؛ خداوند تبارک و تعالی چون محیط بر انسان و تمام موجودات است، احاطه خداوند به گونهای است که مخلوقات بلا تشبیه مانند حبابهای روی آب هستند؛ یعنی بلا تشبیه، بلا تشبیه، بلا تشبیه، خداوند به منزله آب است و مخلوقات به منزله حباب هستند. مراقبه و درک محضر به این معنا که انسان بفهمد که حبابی در احاطهی آب هست، و کوچکترین خطایی باعث میشود که او از درون منفجر شود.
مراقبه در این مرحله، به این معناست که انسان درک کند، آن جایی که علم و اختیار دارد، از خوف خداوند تبارک و تعالی، دست از مخالفت با او بردارد. «وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ»(اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵) یاد خدا در حلال و حرام؛ امیرالمؤمنین در دعای صباح میفرماید «مَنْ ذا یَعْرِفُ قَدْرَكَ فَلا یَخافُكَ» چه کسی هست که تو را بشناسد و خوف تو او را نگیرد؟ «وَ مَن ذا یَعْلَمُ ما اَنْتَ فَلا یَهابُكَ» چه کسی هست که بداند تو چی هستی، و هیبت تو او را نگیرد؟
مراقبه یعنی درک محضر؛ درک اینکه در حضور خداوند تبارک و تعالی است؛ اگرچه فرشتگان موکل خداوند، «کراماً کاتبین»، در بعضی جاها حاضر نباشند؛ خودش حاضر و ناظر است. گویا روایت از امیرالمؤمنین است که در جایی که زن و شوهر بخواهند با هم خلوت داشته باشند، خداوند متعال بخاطر حیایی که دارد، به فرشتگان میفرماید از ایشان فاصله بگیرید؛ بعد به امام عرض کردند، اگر مرتکب معصیت بشوند چه؟ حضرت فرمود، خدای متعال خودش نزدیکتر است؛ چیزی از خدا پنهان نیست! اگر آنها نیستند، خدا که هست! «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ». درک محضر، یعنی واقعا حضور خداوند تبارک و تعالی را حس کند؛ نه خیالی!
لفظ مراقبه از «رقیب» میآید؛ یعنی فرد مراقب رقیب است! مراقب آن حقیقتی است که کنارش است. درک فعل، غیر از درک ذات است. به عنوان مثال اگر شما بیرون از اینجا، صوت مرا بشنوید؛ صوت، فعل من است؛ و این فرق دارد با اینکه اینجا حضور داشته باشید و فعل را همراه با فاعل ببینید؛ صوت را همراه با گوینده ببینید. زلزله و آتشفشان را همراه فرستندهاش ببینید. این مرحله عالی مراقبه است.
مرحله پایینترش این است که انسان اگر درک محضر ندارد و نمیتواند خداوند متعال را حاضر ببیند؛ فعل خدا را حاضر ببیند. یعنی هر چه در عالم می بیند، از خوبی و بدی، همه را فعل خدا ببیند؛ «اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْء»(زمر،۶۲). هر فعلی فاعلش خداست؛ اگر خدا را نمیتواند ببیند، لااقل فعل خدا را ببیند. درک محضر ندارد، درک محضر فعل خدا را داشته باشد. این هم به مؤمن آرامش میدهد. تعبیر امام صادق(ع) است که «أَعْظَمُ اَلنَّاسِ رَاحَةً»(الکافي، جلد۵، صفحه۸۱) اگر کسی به این نقطه برسد، که هر فعلی را از خدا ببیند، او از همه راحتتر زندگی میکند. چون میبیند «أرحم الراحمین» دارد تدبیرش میکند؛ اگر بلا یا نوازش است، از خداست.
در مرحله پایینتر و ضعیفتر، فردی که مراقبه دارد، مراقب اعمالش هست. مراقب است که اعمالش در راستای رضایت خداوند و اهلبیت(ع) باشد. اینکه در دعا میخواند «اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي»(دعای امامسجاد(ع) در دفع ضرر جن و انس)، آیا نگاهش که جلوهای از نفسش هست، را تسلیم خدا کرده؟ کلامش، خوراکش، خوابش مطابق رضایت خداوند هست؟ این مراقبه، توجه به فعل خودش است؛ که فعلش مورد رضایت هست یا نیست؟
پس مرحله عالی مراقبه این است که خداوند تبارک و تعالی را حاضر و ناظر ببیند؛ مرحله پایینتر این است که همه چیز را فعل خدا ببیند؛ و مرحله ضعیفتر این است که فعل خودش را مطابق رضایت خدا قرار دهد. بین این مراحل، مراتب زیادی هست؛ ولی کسی که میخواهد شروع کند، باید از مراتب پایین شروع کند؛ برای او درک محضر مقدور نیست.
مرحوم استاد سعادتپرور میفرمودند در مرحله اول توجه به این حقیقت داشته باشیم که خدا هست، و ناظر بر اعمال ماست، بصورت کلی، وإلا درک محضر و ناظر بودن را نمیتوانیم داشته باشیم؛ و اینکه هر کاری میخواهیم بکنیم، نیت کنیم که خدایا تو حاضر هستی، و تو میخواهی که من این کار را انجام بدهم، من میخواهم ثواب و پاداشی به من بدهی، و پاداشم را بعد از این دنیا به من بده، تا نتیجه اخروی داشته باشد. این قدم اول است که کار را برای نتیجه اخروی انجام بدهیم، نه نتیجه مادی و دنیوی! تا عملی که میکنیم را خالص انجام بدهیم. تا به مراتب رضایت و درک محضر برسیم.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روشنگری حضرت آیتالله ممدوحی علیه مدعیان دروغین معنویت در حوزه علمیه:
#غفار_عباسی #غفاری استاد عرفان #صدرالساداتی
از هر جهت هم برای طلبهها مضر است، هم علوم اسلامی را مشوّه کرده، عرفان را مسخره کرده ...
#مدعیان_دروغین #عرفان_کاذب #عرفان_بدلی
@talabegitaejtehad
🏴 #معنای_زهد_ثروت_فقر_سخاوت
از #امام_حسن- عليه السّلام- پرسيدند:
🏴 «ما الزهدُ؟ قال: الرغبة فى التَقوى و الزَهادَةُ فى الدنيا.» #زهد چيست؟ فرمود: ميل به پرهيزگارى و بى رغبتى در دنيا.
🏴 «فَما الغِنَى قال: رضِى النَفسِ بِما قُسِّم لَها و إن قلَّ.» #ثروت_و_دارايى چيست؟ فرمود: خشنودى نفس از قسمتش، هر چند اندك باشد.
🏴 «فما الفَقُر؟ قال: شَرَهُ النفسِ إلى كُلّ شىءٍ.» #تنگدستى_و_ندارى چيست؟ فرمود: حريص بودن نفس به هر چيزى.
🏴«فما الجودُ؟ قال: بَذلُ المَجهودِ.» #جود_و_سخاوت چيست؟ فرمود: بخشيدن به اندازه توانايى.
📚بحارالانوار؛ ج75، ص 103 تا 110، به نقل از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف آیة الله سعادت پرور ره 🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از موسسه مصاف
🔆 #پندانه
👨👦👦 مردی يه ساندويچ برای دوتا پسر ڪوچيڪش گرفت؛ گذاشت روی ميز،
🔸به اولی گفت: "تو نصف ڪن!"
🔹و به دومی گفت: "و تو انتخاب ڪن!"
🔸يعنی اگه اولى يه وقت عمدا نامساوى نصف ڪنه، دومى حق داشته باشه ڪه اول انتخاب ڪنه!
🔺«خیلی چیزها مثل عدالت و انصاف رو میشه در عمل به بچه ها یاد داد، تا در مواخذه و تنبیه یا حرف»
☑️ @Masaf
«سعه وجودی ابیعبدالله»
کشتیگیر در مبارزه حریفش را میسنجد و همهجا هر فنی را اجرا نمیکند!
اگر بخواهد با انسان عادی کشتی بگیرد، اصلاً از فن خاص خودش استفاده نمیکند؛ اما وقتی با #مدعی_قهرمانی کشتی میگیرد، بهترین فنهای خودش را میزند.
مردمانی که در زمان نوح علیه السلام بودند، پیغمبرشان برای خودشان بس بود؛ اما از بعد از پیغمبر خاتم این رسالت باید #جهانی ادا بشود. ظرفیت #رسالت نبی خاتم از حد تبلیغ انبیای گذشته فراتر رفته و #سیدالشهدا علیهالسلام با فداکردن همه جانبه خود و دار و ندارش، این #مهم را ادا کرد.
#استاد_وزیری_فرد
•••✾•┈🍃💐🍃┈•✾•••
🔻 کانال رسم وفا
@rasmevafa
✅ نتیجه #بندگی خداوند
📌 امام حسن مجتبی علیه السلام:
🕋«مَنْ عَبَدَ اللَّهَ، عَبَّدَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ شَىْءٍ.» (هركس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را مطیع او مى گرداند.) 📖مجموعه ورّام، ج 2، ص 108
✍️ عبوديّت و سر نهادن به آستان دوست است كه بنده را به مقام سلطنت حقيقى و مقام خليفة اللّهى مى رساند.
✍️ اين مقام از آنِ انبياء و اولياء عليهم السلام است، و ديگران به متابعت آنان به گوشه اى از آن دست خواهند يافت.
📚 برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
#محیط_شناسی
✅ #کارکرد_حوزه_چیست؟
💢 [کار حوزه] متوجه به کسب علوم مرتبط به فهم و #تبلیغ دین و #نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همهی شئون زندگی.
آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر.
💠 این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را #تحقیق کنند؛ ناخالصیها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعهای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفهی آن نهاد حوزهای است و اسمش « #حوزه_علمیه » است.
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @Masirtalabe
قابل توجه کلیه طلاب محترم لینک کانال معاونت تهذیب مدرسه رضویه جهت عضویت دوستان تقدیم می گردد: https://eitaa.com/joinchat/2655584323Ce97b49d33b
Darse Eshgh-08-07-99@ostadayoobi.MP3
8.47M
‼️ اينَ عَمّار ؟!
💡 #بصيرت خود را از دست ندهيم!
🔹 #درس_عشق
📆 8 مهرماه 1399
▫️نسیم عبودیت :: مرجع رسمی نشر بیانات استاد ایوبی
🕋 @ostadayoobi
امتحانات فراگیر.mp3
4.45M
🔸 «آیا امتحانات الهی فقط مخصوص قشر خاصی هستند؟»
🔸 «بلا و امتحان وسیله وحدت هستند یا تفرقه؟»
🔸 «بلاها سبب رشد و کمال انساناند یا نابودی و سقوط؟»
#کرونا_را_شکست_میدهیم
💐💐💐💐💐💐
@rasmevafa
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۱۷
💠امام خمینی
‼️آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه السلام که در تاریخ روشن است! ۶۷/۱۲/۳
‼️در قضیه حکمیت، حضرت امیر در عین حالی که در فشار ابوموسی را تعیین کرد البته ایشان میخواست کس دیگر را تعیین کند. لکن فشار آوردند دوستان خودش، همان دوستانی که باید حضرت امیر از آنها فریاد کند، فشار آوردند که نه، ابوموسی برای این کار خوب است. حضرت، ابوموسی را تعیین کرد، بعد که ابوموسی آن حکمیت را کرد، همین دوستها میخواستند نقض کنند! حضرت امیر مقاومت کرد و فرمود حالا که حَکَم حکم کرده ما باید به احترام قائل بشویم. در صورتی که بر ضد او بود! ۶۰/۳/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۸
💠رهبرانقلاب:
‼️فتنه خوارج از فتنه جمل و صفین، مهمتر بود، چراكه در آن دو، مخالفين اميرالمؤمنين عمدتا دنبال خواستهای سياسی و قدرت طلبی بودند؛ اما در فتنه نهروان، خوديها، علی دوستها، كسانيكه در کنار علی برای حفظ جان علی، با معاويه و با اهل جمل جنگيده بودند؛ لذا جنگ نهروان از دو جنگ جمل و صفین مهمتر است، خوارج از كجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند كه اينها از لحاظ فكر و بينش کج فهم بودند، يكیشان به نام ذوالثديه بود که در زمان پيغمبر در جنگ حنين وقتی پيغمبر داشتند غنائم حنين را تقسيم ميكردند، اين خودش را رساند به پيغمبر و صدا زد كه يا رسول الله عدالت را مراعات كن، پيغمبر اكرم يك نگاه شماتت باری به او كردند، گفتند خب اگر من عدالت را مراعات نكنم كی مراعات خواهد كرد عدالت را؟ اين چه حرفی است؟؛ ایمان ناقص متعصبانه داشتند، همين ايمان ناقص و همراه با يك تعصب كور و كر كه حاضر نيست چيزی را از كسی هم بشنود و خودش را تصحيح كند، اصلاح كند؛ اين پايه و اساس اين انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ صفین بعد از آنكه لشكريان اميرالمؤمنين شامیان را عقب راندند و چيزی نمانده بود كه خود معاويه و عمرو عاص به قتل برسند، اما با حيله عمرو عاص قرآنهايی را بر سر نيزه كردند تا بتوانند آتش جنگ را موقتا فرو بنشانند، و مردم را دعوت كردند كه بياييد به اين قرآن عمل كنيم. طبيعی است كه اميرالمؤمنين تسليم اين فرياد فريبگرانه نميشد. مالك اشتر هم در صف مقدم ميجنگيد. عده ای از كسانی كه عيبشان خشك انديشی و كوته بينی بود و بسيار هم متعبد بودند به امیرالمومنین فشار آوردند كه حال كه اينها صلح ميخواهند، شما چرا به قرآن احترام نمیکنید و حکمیت را نمیپذیرید؟!؛ براستی بزرگترين مصيبتهای امت اسلامی در هميشه زمانها، همين كوته بينی و كوته انديشی بوده كه حقايق را درست درك نميكردند و فقط به ظواهر نگاه ميكردند. به اميرالمؤمنين فشار آوردند كه بايد تسليم شوی، حتی با شمشير، تهديدش كردند. اميرالمؤمنين كه نميتوانست با سربازان خودش بجنگد، به مالك اشتر پيغام داد كه برگردند، و بدينگونه مسئله حکمیت در آنجا پايه ريزی شد، و اردوگاه شام به سردمداری عمرو عاص توانست توطئه و شيطنت را به نتيجه رساند. ۶۳/۴/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini