هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
💠💠💠
👈 حسن ختام
✳️ سلام به شما عزیزان
همان طور که می دانید چند روزی است در فضای مجازی، بحث تطبیق دادن حدیث امام صادق(ع) به کشته شدن آن طفل وهابی داغ شده است. عزیزانی اظهار نظر کرده اند، چه موافق چه مخالف
ما هم ، همان روزی که این بحث داغ شد، جوابیه دادیم که آن را برای اساتید مرکز تخصصی مهدویت هم فرستادیم که الحمدلله تائید شد. اما عزیزانی نقدهایی داشته اند .
حال برای اینکه این بحث تمام شود، جوابیه یکی از قوی ترین اساتید حدیث شناسی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و از اساتید بین المللی این بحث را در زیر خواهیم آورد تا همه یاد بگیریم در هر بحثی باید به متخصص آن فن رجوع کرد، هر چند اساتید دیگر عزیز هستند ، اما قطعا استاد متخصص مهدویت که عمر خود را در راه پژوهش مهدویت گذرانده است، قطعا نظرش تخصصی تر است.
بنده ابتدا جواب استاد را می آورم، سپس مطالبی کوتاه در توضیح جواب استاد می گویم تا برداشت اشتباه نشود.
جواب استاد محمد شهبازیان 👇👇👇
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر منتظران حضرت مهدی علیه السلام
یکی از مباحث مهم و مرتبط با مقوله تحریف بررسی بسترها و زمینه های ایجاد و گسترش تحریف در جوامع دینی می باشد .گاهی ما از دشمنان بارز و آشکار ضربه می خوریم و گاهی از دوستان نادان !
دوستانی که بنده در کلاس های خودم نام آن ها را "سهل اندیشان مهدوی" ، "دینداران دهن بین " و "متخصصین عوام " گذاشته ام .
افراد دین مدار با گسترش تحریفات - که باید در مواقعی دوستی آنان را مخرب تر از دشمنی دشمنان دانست – خود آسیبی برای دین شده و با ارائه روش ها و سخنانی خالی از عقلانیت دینی ،راه را برای وارونگی دین فراهم می سازند .
در موارد متعددی این آسیب را دیده ایم و بنده مفصل درباره آن ها سخن گفته و مقالاتی نوشته ام .
نمونه هایی مانند تطبیق مرگ عبدالله پادشاه عربستان و بهره گیری از روایت های جعلی ، روایت جعلی درباره تهران ،روایت های جعلی درباره مذمت فقها و غیره را می توان نام برد .
بار دیگر ذوق زدگی و بلکه توجه به سخنان غیر عالمانه و روحیه ی تطبیق گرایی شهادت کودکی مظلوم را بهانه ی تطبیق گرایی بی مورد و غیر عالمانه قرار داد و به بهانه امیدوار نمودنی که نتیجه اش بی اعتمادی به گزاره های دینی است ،شهادت این کودک توسط جلادی وهابی را نشانه ای از ظهور خواندند .
دوستانی از بنده درخواست نمودند که نظرم را پیرامون این روایت بدانند .
روایتی که چند روز پیش چنین تحلیل گردید که امام صادق علیه السلام فرموده است :
"کودکی در مدینه توسط آل فلان کشته می شود" و تطبیق داده اند که این کودک مظلوم عربستانی همان کودک بوده ومراد از آل فلان آل سعود می باشد !!!
بنده در جواب معتقدم که این روحیه ی تطبیق گرایی باید درمان شود و وظیفه محوری به جای شخصیت تراشی بر منتظران حاکم شود .
و پاسخ های اساتید بزرگوار به این تطبیق های ناروا مقطعی خواهد بود و هر روز تطبیق گرایان بهانه ای برای سخنرانی های خود پیدا خواهند کرد .
اما بازهم نکاتی علمی را توجه می دهم .
1. در این روایت از عبارت "غلام" استفاده شده و این لفظ در لغت عرب به معنای نوجوانی و جوانی است که پشت لب او موی روییده که کنایه از سن بلوغ است . و ترجمه به طفل نیاز به دلیل و قرینه دارد که گزارش از آن خالی است .
2. در روایت تصریح نموده است که لشکری وارد مدینه شده و آن لشکر جوان یا نوجوان را خواهد کشت که به یقین در شهادت این طفل مظلوم چنین رخ نداده است .
3. مراد از آل فلان در روایت می تواند اشاره به بنی مروان و یا بنی عباس باشد و ظاهرا اشاره به کشته شدن برخی از علوین و مبارزان علوی داشته است. که علامه مجلسی نیز همین معنا را فهمیده اند .
4. فرج در روایات الزاما به معنای ظهور نیست و در روایاتی دیگر و این روایت مراد از آن سقوط حکومت ظلم بنی عباس می باشد .
در مجموع حمل برخی از وقایع بر تصورات ذهنی سخنی بلا دلیل است و ما برای تطبیق دادن وقایع نیاز به دلایل محکم و عالمانه ای داریم که حداقل این تصور دوستان عزیز و سایت های مشتاق ظهور خالی از آن است .
ان شاء الله خدای متعال ظهور حضرت را نزدیک نموده و ما را عامل به وظایفان در دوران غیبت گرداند .
محمد شهبازیان
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
اما توضیحاتی کوتاه درباره جواب استاد:
1⃣هم در جوابیه بنده حقیر و هم در جوابیه استاد عزیز، منظور ما کانال هایی بوده اند که بدون هیچ تخصصی ، همین طوری هرچیزی حتی ترک دیوار را هم به ظهور ربط می دهند. همان هایی که بعد مرگ عبدالله حجاز می گفتند، تا یک سال دیگر ظهور است!!!
منظور ما هیچ استاد عزیز دیگری نبوده ، به هیچ عنوان.
ادامه در پست پایین 👇👇👇
@ma_va_o
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
2⃣ اینکه استاد عزیز ، ترجمه نوجوان را برای غلام قبول کردند ، به خاطر قراینی است. اگر عزیزان در قرآن مثال می آورند که بله ، مثلا غلام به نوزادی به نام حضرت یحیی هم صدق می کند، به خاطر وجود قرینه ابتدای تولد، کاملا مشخص است، اما در این روایت، به قرینه تقابل این غلام با نفس زکیه، قطعا نمی تواند نوزاد یا طفل معنا شود.
اینجاست که دوستان عزیز باید مباحث قرینه یابی در حدیث را خوب بخوانند و فقط با فرهنگ لغت رجوع کردن نمی شود نظر داد.
3⃣اینکه استاد ، آل فلان را به بنی عباس معنا کردند، کاملا صحیح است، اگر دوستان عزیز ، تقریبا همه روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در باب مهدویت را بخوانند، کاملا متوجه می شوند که به خاطر شرایط تقیه، نمی شد در همه جا اسم بنی عباس برده شود.
طبق نقل استاد، حتی علامه مجلسی هم همین تعبیر بنی عباس را پذیرفته.
( علامه مجلسی در کتاب مرآت العقول، تمام احادیث کتاب کافی را شرح و تفسیر کرده که این عزیزان برای درک بهتر این روایت باید باید به این کتاب رجوع کنند تا درستی حرف استاد را ببینند).
اتفاقا خود علامه در آخر تفسیرش می فرمایند که این نشانه از نشانه دور از ظهور است، نه نزدیک!!!
4⃣ استاد در انتها درباره جوابیه بنده حقیر هم فرمودند که " مطالب حضرتعالی هم صحیح است "
خدا را شکر می کنم که سال هاست شاگری اساتید بزرگ مرکز تخصصی مهدویت همچون استاد نصوری و استاد شهبازیان را می کنم و این تحلیل و جوابیه ای که داده بودم، درست بود، بنده در ابتدای هر 4 کتابی که در زمینه مهدویت تالیف کرده ام، از این بزرگواران نام برده ام که شاید اندک تشکری باشد از زحمات کثیر آن ها.
5⃣ باز هم در انتها از همه عزیزان می خواهم که در نظر بگیرند برای تفسیر یک روایت آن هم در زمینه مهدویت، باید چند علم را داشته باشند.
مرور تقریبی اکثر روایات مهدوی برای به دست آوردن فضای حدیثی و بستر صدور و سبب ورود روایت
علم رجال
علم درایه الحدیث
علم فقه الحدیث
بررسی قرینه های حدیثی و هم خانواده های حدیث
6⃣ دوستان باور کنند بحث مهدویت ، بسیار تخصصی است که امروزه در حوزه علمیه، سطح 4 آن (دکتری) تدریس می شود ، اینقدر ها هم ساده نیست که با تحلیل شخصی یا خواندن چند کتاب نظر داد.
به همین خاطر است که مقام معظم رهبری فرموند:
در مهدویت تا می توانید کار تخصصی کنید و از کارهای عوامانه و سطحی ، بپرهیزید.
🌺 در انتها باز هم تکرار می کنیم که ما هم عقیده داریم ظهور نزدیک است، اما با استدلال و دلیل که بارها گفتیم.
نمی شود به خاطر امید دادن به مردم ، دست به هر روایت و هر تفسیری زد.
به قول شهید مطهری، هدف وسیله را توجیه نمی کند.
التماس دعا
@ma_va_o
1_49141991.MP3
2.6M
✅ سلسله جلسات جدید و مهم #شرح_ساده_نهج_البلاغه
#صوتی جلسه 78
خطبه 63
🎤استاد عبادی از اساتید مهدویت
📖🎤📖🎤📖🎤📖
@marefatemahdavi
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلسله کلیپهای تصویری #چهارشنبه_های_سیاسی 12
✳️با رویکرد تحلیل #ریزش_های_انقلاب
🎤استادعبادی از اساتیدمهدویت و پژوهشگر تاریخ معاصروانقلاب
👈جلسه 4: بررسی افکار و عملکرد #سیدمحمد_خاتمی 12
@ma_va_o اولین کانال تحلیل و تطبیق تاریخی دینی مسائل سیاسی روز کشور
📖🎤📖🎤📖🎤📖
📝تفسیر ساده قرآن(متن فایل شماره 23)
◀️قسمت شصت ⬅️تفسیر سوره #بقره
👌🏼در تفسیر ساده صفحه 23 قرآن می رسیم به آيه ی [146] آيه مهمی است. خدا در اينجا می گويد «الَّذِینَ اتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ» اين يهودی ها و مسيحی ها او را می شناختند. چه كسی را؟ پيامبر را. چطوری می شناختند؟ همانطور كه پسران خود را می شناختند. خُب آدم پسر خودش را چقدر می شناسد؟ كامل ديگر.
📄اينها هم از طريق ″علم نسب شناسی″ كه قبلا در بحث های دولت كريمه گفتيم می دانستند قرار است پيامبر بدنيا بيايد با اين ويژگی، با اين ويژگی، با اين ويژگی.. این را می دانستند. پس همه چيز را هم می دانستند و خبر داشتند اما وقتی پيامبر متولد شد و ديدند كه از نسل بنی اسرائيل نيست و از نسل بنی اسماعيل است زدند زيرش و خدا می گويد كه حق را كتمان كردند. پس اين اوج جاهليت يهود را می رساند.⛔️
❌اينجا جوابی است برای آنهایی (سنی ها یا وهابی هايی) كه می گويند اگر اسم حضرت علی (ع) در قرآن بود ما می پذيرفتيم. می گوييم نخير، دروغ می گوييد! خدا دارد اينجا مثال می زند می گويد يهودی ها می دانستند كه اين فرد همان پيامبر آخرالزمان است با لجاجت قبول نكردند، با تعصب قبول نكردند.
👈🏼اگر اسم حضرت علی و تمام دوازده امام هم در قرآن می آمد كسی كه لجاجت داشته باشد قبول نمی كند. پس دوستان نگوييد چرا خدا اسم حضرت علی (ع) را نياورد، مطمئن باشيد خدا اگر اسم حضرت علی را هم می آورد اينها توجيه می كردند اين علی آن علی نيست. حتی اگر خدا می گفت علی بن ابی طالب باز هم اينها توجيه می آوردند كه اين ابی طالب منظور يك چيز ديگر است. مگر نگفتند مولا يعنی دوست‼️ اين توجيه را مگر نكردند؟ پس اينجا هم توجيه می كردند.
⚠️كسی كه بخواهد بهانه بگيرد هميشه بهانه گيری می كند. اگر روحيه ی حقيقت طلبی نباشد علم كافی نيست. طرف خيلی عالم است علم دارد، همین دشمنان ما كه عليه شيعه دارند كار می كنند قطعا علم دارند كه شيعه بر حق است اما نمی خواهند اينكار را انجام بدهند، چون ″لجاجت″ دارند.
💠خدا آيه بعدی می گويد: حق آن چيزی است كه از سمت پروردگار تو است. هر جا ديديد حق و باطل كجاست ببينيد خدا دارد چه می گويد، هر جا ديديد بين تحقيق شما و دستور دينی تناقض ايجاد شد بدانيد كه خوب تحقيق نكرديد چون حق با خداست. اگر تحقيق كنيد قطعا به آن قضیه و بحث اسلامی اش هم می رسيد.
🔹ادامه دارد ....
📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی
🎤استاد احسان عبادی
#یک_صفحه_قرآن_یک_شرح_آسان
#متن_یک_صفحه_قرآن_یک_شرح_آسان 60
📖🎤📖🎤📖🎤📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
سلسله پوسترهای جدید
#ذلت_های_پهلوی 61
👈توجه
نشر این پوسترها با هر نام و لینکی جایز است
🔷🔸🔷🔸🔷
===========
@marefatemahdavi
📔🎤📔🎤📔🎤📔
💠سلسله جلسات در طریق جاودان
👈 قسمت بیست و ششم
◀️ (برگرفته از فایل شماره 11)
⁉️سـوال... من تا حد زیادی گنـاهانم را ترک کردم مثلا گفتن و شنیدن غیبت را ترک کردم و به هیچ وجه به نامحرم نگاه نمی کنم اما چند وقتی است بی اختیار افکار شهوت انگیز به ذهنم می آید و تا به حال نتوانسته ام آن را کنترل کنم 😢 زمانی که صحنه شهوت انگیز به نظرم می آید سریع خودم را به یاد خدا می اندازم و از او طلب آمرزش می کنم. گاهی به همین جهت فکر می کنم 😔 جهنمی هستم و ناامید می شوم به نظر شما من باید چه کنم؟
👌خیلی صفـت های خوبی این بنده ی خدا دارد غیبت را ترک کرده، نگاه حرام را ترک کرده، حتی فکر گناه که می آید از خدا آمرزش می طلبد اینها نشان می دهد که خیلی روی خودش کار کرده.
👤آیت الله جـاودان می گوید؛ افکار و خیالات بد و شهوانی گناهی نداشته و غضب خدای متعال را ندارد. (فکر گناه، گناه نیست) آنچه بد است این است که من آن افکار را دنبال کنم و مغلوب آنها بشوم (فکر گناه انسان زیاد بکند گناه هم پیش می آورد) ولی اگر سعی کنیم با این افکار بجنگیم و به لذت لحظه ای آنها فریب نخوریم در واقع به عبادت مشغولیم (مبارزه با نفس، خودش نوعی عبادت است).
📝ایشان می گـوید؛ برای پـاک شدن اینطور مسائل از ذهـنتان باید هر مشکلی که در گذشته ی شما وجود داشته را جبران کنید. مثلا اگر نماز قضا دارید یا روزه قضا دارید یا خمس و زکاتی دارید که هنوز پرداخت نکرده اید اینها را انجام بدهید و جبران کنید. همچنین اگر حق الناسی مثل غیبت و تهمت و مسخره کردن مردم اینها را انجام داده اید آن را هم جبران کنید. بیداری، نماز شب خواندن و استغفار در سحر و غذای پاکیزه و حلال می تواند گذشته انسان را جبران کند.
📌پس آیت الله جاودان اینطور توضیح می دهد که این فکرهای شیطانی که در ذهن می آید بر می گردد به گذشته ی ما، گذشته را باید جبران کنیم و راههای جبران را هم ایشان فرمودند. ان شاءالله به این چیزها عمل بکنیم و از یاوران حقیقی آقا امام عصر (عج) باشیم.
🔹 ادامه دارد ...
📚منبع : کتاب رهنمای طریق
🎤با توضیحات استاد احسان عبادی
#در_طریق_جاودان
#متن_در_طریق_جاودان 26
📔🎤📔🎤📔🎤📔
================
@marefatemahdavi
هدایت شده از کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
❤️سلام بر امام زمانم❤️
🍃🌼بوی گلهاعالمی رامست وحیران میکند
دیدن مهدی هزاران درددرمان میکند🍃🌼
🍃🌼مدعی گویدکه بایک گل نمیگرددبهار
من گلی دارم که عالم راگلستان میکند🍃🌼
@matn_chanell
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔴 نگاهی کلی به بیانیهای که از سوی حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد:
🔶 جمهوری اسلامی ویژگیهایی دارد از جمله:
1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگیهایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است.
2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد.
3️⃣ انعطافپذیر و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.
4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست.
5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراطها و چپرویهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.
6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بیرحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکهای گلولهی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس از حملهی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.
7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است
📚 درسهایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند:
✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب.
✌🏻 هیچ تجربهی پیشینی و راه طی شدهای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گامهای بزرگی را طی کرد.
🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب:
1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها.
2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصهی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی.
3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید.
4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد.
5️⃣ کفّهی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.
6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونهای چشمگیر افزایش داد.
7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان.
🔆 ماموریتهای نسل جوان برای گام دوم انقلاب:
1️⃣ علم و پژوهش: دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم.
2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق و به معنی رعایت فضلیتهای اخلاقی
3️⃣ اقتصاد: مجموعهی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی در درون دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.
4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.
5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است.
6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخههایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بینالمللیاند.
7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
📝 مطالعه متن کامل👇
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
📖🎤📖🎤📖🎤📖
📝تفسیر ساده قرآن(متن فایل شماره 23)
◀️قسمت شصت و یکم ⬅️تفسیر سوره #بقره
📖..نكته بعدی كه در آيات ديگر اين صفحه اشاره شده دوباره بحث تغيير قبله را خدا مطرح می كند، می گويد اين چيزی بود كه هر دينی برای خودش قبله ای دارد ما هم خواستيم قبله شما اين طرف باشد.
👈🏼اينجا خدا دارد صراحتا دستور می دهد كه پيغمبر «وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» [149] هر جا كه هستی موقع نماز روی خودت را به سمت مسجد الحرام قرار بده اين دستور حقی است برای اينكه همه يک سمت نماز بخوانيم، تفرقه کنار برود. خود اين دارد اين را می رساند كه همه به يک سمت نماز بخوانيم همه دنبال هم باشيم. همه به يك منظر نگاه بكنيم.🔅
👌🏼بعد در آيه [150] خيلی جمله جالبی خدا دارد می گويد راجع به كفار و ظالمين «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِی» می گويد از آنها نترسيد از من بترسيد. يعنی كفار ترسی ندارند شما اگر همدل باشيد مطمئن باشيد كه آنها نمی توانند با شما كاری بكنند. ترسی نبايد داشته باشيد از اين قضيه. اما از من بترسيد. اينجا به خطر نفاق هم اشاره می كند. بعضی ها اينطور تفسير كردند كه خطر منافقين اینجا بيشتر است.
💢جالب اينجاست كه بحث تغيير قبله و فتح مكه را خدا به عنوان يك زمينه ای برای نعمت فراهم می كند. ببینید ماجراهای بحث تغيير قبله و اينها در سال دوم هجری رخ داد، در سال هشتم هجری هم كه خداوند به سبب فتح مكه می فرمايد «وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ» يعنی اين پيروزی برای اين است كه خدا در آينده نعمت خودش را قرار است برای شما تمام كند. پس ملاحظه بكنيد در هر دو آيه اتمام نعمت به صيغه ی فعل مضارع بيان شد. هم اين آيه هم آيه ی [2] سوره فتح كه می خواهد بگويد قرار است در آينده چنين چيزی رخ بدهد.
👈🏼ولی در آيه [3] سوره مائده وقتی كه از حجة الوداع آن بحث غدير خدا رهبر را تمام كرد و رهبر را آورد و مشخص كرد رهبر بعدی چه کسی است آنجا می گويد «أَكْمَلْتُ لَكُمْ» يعنی تمام كرد. پس تغيير قبله، فتح مكه اين دوتا زمينه ای بود برای آن بحث اتمام نعمت. اتمام نعمت كجا اتفاق افتاد؟ ″در روز غدير″.⚠️
🔹ادامه دارد ....
📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی
🎤استاد احسان عبادی
#یک_صفحه_قرآن_یک_شرح_آسان
#متن_یک_صفحه_قرآن_یک_شرح_آسان 61
📖🎤📖🎤📖🎤📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi