( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت دوازدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
« أَلَا إِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل و المشید لامر آیاته»
«بدانید او از جانب خدایش خبر می دهد و محکم کننده آیات او است.»
خبر دهنده از پروردگار تعابیر متعددی دارد که بهترینش (یعنی حضرت لسان الله است و ای کاش فرصت بود تا فرق بین لسان الله و کلام الله تبیین می شد)
«تشیید» یعنی محکم کردن و عبارت فوق یعنی کار آیات خدا را محکم می کند. با این بیان که، آیات خدا دو نوع است: آیات تکوینی و آیات تدوینی. آیات تدوینی یعنی نوشتاری مثل قرآن و حدیث و آیات تکوینی؛ یعنی موجودات عینی که خداوند متعال در آفرینش خلق کرده است.
آیات تکوینی- نسبت به انسان- نیز مستقیم می شود به: آیات انفسی و آیات آفاقی، یعنی به آیات درونی و بیرونی. خداوند در قرآن می فرماید:
(سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ)
( نشان می دهیم به آن ها، آیات خود را در افق ها و در نفس هایشان (یا درون و جانشان)
و این یعنی اینکه ما در افق ها و جان هایشان آیاتی داریم. لذا امام زمان (ارواحنافداه)، هم محکم کننده ی آیات تدوینی و هم محکم کننده ی آیات تکوینی هستند. شاهد ما برای محکم کنندگی آیات تدوینی ایشان آن است که در زیارت آل یاسین می خوانیم: « السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه»؛ « سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا و ترجمه کننده ی آن». یعنی تو ترجمه و تفسیر کننده ی کتاب خدا هستی. مترجم بودن امام زمان (ارواحنافداه) برای آیات خدا به دو مقوله ی ترجمه ی قولی و فعلی تقسیم می شود؛ یعنی امام آیات قرآن را قولاً و فعلاً ترجمه می کند. قولاً، مانند پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که در خطابه ی غدیر، 100 آیه را ترجمه و تفسیر فرمودند (که حدود 80 آیه از جملات آیات و حدود 20 آیه را در حد اشاره تفسیر نمودند). از طرف دیگر امام زمان ارواحنافداه، مفسر و مؤَوَّل آیات بوده و عملاً نیز مترجم آیات هستند؛ مثل آیاتی که راجع به تقوی، صلاح، دانش، بینش و توحید است، همه را در نفس و اعمال خود پیاده می فرمایند. از طرفی این عبارت از زیارت آل یاسین به حدیث ثقلین نیز اشاره دارد آنجا که پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرماید:
«إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض».
عترت مقوِّم قرآن است. در خطابه ی غدیر نیز آمده است:
« فَکُلُّ وَاحِدٍ مُنبِئٌ عَن صَاحِبِهِ وَ مُوَافِقٌ لَه»
«هر کدام از این ها (قرآن و عترت) از همراه خود خبر می دهد و موافق با اوست».
پس « والمشید لامر آیاته» یعنی حقانیت آیات را با ترجمه ی قولی و فعلی تثبیت می کند. لذا وجود و سکون و زندگی و فریاد و قیام و قعود و گفتارشان ترجمه قرآن است. یکی از شاهکارهای زیارت آل یاسین این قسمت است:
« السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد، السلام علیک حین تقرا و تبین، السلام علیک حین تصلی و تقنت»
اگر ما به زمان های نماز و قنوت و حمد و استغفار و الله اکبر و گفتن لا اله الا الله و قیام و قهود امام زمان (ارواحنافداه) سلام می کنیم معنایش این است که تمام این لحظات، لحظات ارزشمندی هستند. به خاطر ارزش دو چیز، یکی خود امام زمان (ارواحنافداه) و یکی کاری که امام زمان انجام می دهند. اگر این کار حضرت، عین حق و حقانیت نباشد، سلام به آن بی معنا خواهد بود؛ ولی چون سلام می کنیم معنایش این است که فعل حضرت عصمت داشته و از هر خطا و اشتباه و ترک اولایی مبرا است و همه آن اعمال زیر نظر خداوند و با تأیید ایشان انجام می شود.
در بیان محکم کنندگی آیات الهی توسط امام زمان باید گفت که مثلاً وقتی ما دو قطعه چوب را کنار هم می گذاریم؛ آنها محکم و تشیید می شود و این چنین است وجود امام زمان ارواحنافداه که وقتی کنار آیات قرآن قرار می گیرند. به آنها معنا و استحکام می بخشد و اسرار نهان آن را آشکار خواهد نمود. به عبارت دیگر کتاب تدوین مشتمل بر امام ناطق (ائمه معصومین از امام علی تا امام زمان علیهم السلام) و امام صامت (قرآن کریم) است. از طرف دیگر حق- که خود امام زمان ارواحنافداست- قرآن می باشد و قرآن نیز با حق است؛ لذا وقتی این دو حق با هم آمیختند، آنگاه محکم می شوند. لذا وقتی می گوییم «والمشید لامر آیاته» یعنی یک یک آیات قرآن را امام زمان محکم و حقانیتش را بیان می کند و چون امام زمان (ارواحنافداه) در قول و عمل خود آیات کریمه ی قرآن را تشیید می فرمایند. لذا ما با دیدن هر آیه ای از قرآن وجود امام زمان (ارواحنافداه) را درخواهیم یافت و او را تجسم می کنیم؛ زیرا که حضرت مصداق اتم و اکمل قولی و عملی آیات قرآن می باشند...
و بماند که چگونه بزرگترین آیت الهی حضرت علی علیه سلام را برای عالم تبیین و تفسیرو باورها به صراط مستقیم بودنش را محکم می کند...
حدیث شماره 2⃣2⃣
#سلسله_احادیث_کاسب_بهشتی
امام صادق عليه السلام
فرمودند:👇🏻👇🏻
👈كسى كه بگويد: (سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم و بحمده ) ، خداوند سه هزار حسنه براى او نوشته و سه هزار درجه او را بالا مى برد و از اين ذكر پرنده اى مى آفريند كه خدا را تسبيح مى كند و پاداش اين تسبيح براى او خواهد بود.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
#کتاب_ثواب_الاعمال_و_عقاب_الاعمال_شیخ_صدوق
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
________________
@marefatemahdavi
💠💠💠💠
دولت کریمه 37.MP3
6.98M
💠💠💠
✳️ #دولت_کریمه 37
سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم دینی از زمان حضرت آدم تا حال
🎤 استاد احسان عبادی
👈 موارد مطرح شده در این جلسه 👇
1️⃣ دومین و سومین ترور شخصیتی پیامبر(ص) توسط یهود
2️⃣ آیا پیامبر(ص) بی سواد بود⁉️⁉️
و...
#استادعبادی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@marefatemahdavi
هدایت شده از 💕 ابر حریف بی رقیب 💕
عکسهایی ناب از نمونه واقعی عذاب شبیه به قوم #لوط در کشور #ایتالیا در سال 79 میلادی
حتما همین الان به کانال زیر بروید و داستان این ماجرای واقعی و عکسهای آن را ببینید.
عکسهای مردمی که در حال گناه ، عذاب شدند 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4235001869C41c082b340
💠⚜💠
📚سلسله مباحث آشنایی با معارف مهدویت
📝موضوع: ولایت فقیه
⬅️ قسمت سی و دوم (از فایل شماره 16)
🔹ما دو نوع نائب داریم:
1⃣- نائب خاص
2⃣- نائب عام
👌نائب خاص آن ۴ نفری بودند که در زمان غیبت صغری به دستور خود امام حسن عسکری یا خود امام زمان (عج) برای ارتباط با مردم، واسطه ای بین امام و مردم انتخاب شده بودند چون خود امام اینها را انتخاب کرد شدند نائب خاص.
👈ولی در زمان غیبت کبری دیگر امام زمان شخص معرفی نکرد، فلانی تو جانشین و نائب من باش ویژگی معرفی کرد و گفت هر کس این ویژگی ها را داشته باشد مردم از او اطاعت بکنند و چون ویژگی معرفی کرد و شخص معرفی نکرد ما ولی فقیه را نائب عام امام زمان می گوییم در حقیقت تمامی مراجع نائب عام امام زمان هستند ولی، ولی فقیه به صورت اخص تر و ویژه تر.🔆
⚠️این نکته را خوب توجه بفرمایید
منظور ما این نیست که امام زمان نامه نوشت آقای سید روح الله موسوی خمینی، آقای سید علی حسینی خامنه ای از این پس شما جانشین و نائب من هستید، نه.. اصلا چنین چیزی نیست. آن کسانی هم که می گویند ولی فقیه هر لحظه با امام زمان ارتباط دارد و می بیند، حرف بیخودی است، اصلا چنین چیزی نیست!
💠خود مقام معظم رهبری می گوید هر وقت مشکلات حکومتی زیاد می شود بچه های دفتر بیت را جمع می کنیم و دست جمعی جمکران می رویم، و آنجا تضرع و توسل می کنند اگر قرار بود حضرت آقا هر لحظه با امام زمان (عج) در ارتباط باشد چه نیاز بود جمکران برود؟؟ پس نائب خاص با نائب عام فرق دارد.
⚜ما در زمان غیبت کبری هیچ نائب خاصی نداریم که از طرف خود حضرت نامه داشته باشد حکم داشته باشد. ولی فقیه چون ویژگی هایی که امام زمان معرفی کرده را دارد از این لحاظ نـائب عـام می گوییم.
🔸 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#آشنایی_با_معارف_مهدویت
💠⚜💠
==============
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
معرفت مهدوی | استاد عبادی
💠⚜💠 ✨ سلوک مهدوی 5⃣3⃣ قسمت سی و پنجم 🔔در جلسات قبل از عرفا و بزرگانی نام بردیم که مقام حضرت را د
💠⚜💠
✨ سلوک مهدوی
6⃣3⃣ قسمت سی و ششم
💠روزی میرزا جواد آقـا ملکی تبریزی پیش استادش ملاحسین قلی همدانی رفت و گفت حاج آقا من خیلی وقت است تلاش و تزکیه نفس می کنم ولی به جایی نمی رسم دلیلش چه چیزی است؟
👌میرزا جواد آقا از خانواده اعیان و از خانواده تجار تبریز بود و با یکی از فامیل هایش کدورت داشت. ملاحسین قلی به او گفت حاضری در یک جلسه ای که این ها هستند پاشی و بروی کفش های آن ها را جفت بکنی؟ گفت نه. ملاحسین قلی گفت همین که این صفت در تو است همین قدر که نه می گویی این باعث می شود که تو رشد نمی کنی❌ حالا هزار تا نماز شب و هزار تا کار خیر هم انجام بدهی چون صفت غرور در تو وجود دارد رشد نمی کنی.
💐یکی از کارهایی که برای امام زمان (عج) می توانیم انجام بدهیم این است که انسان دیگران را به خاطر آقا عفو بکند. وقتی کدورتی در بین شما و فامیل وجود دارد شما پیش قدم بشوید و این کدورت را بر طرف کنید، مطمئن باشید که آن طرف امام زمان دست شما را می گیرد و شما از لحاظ معنوی🌟 رشد می کنید. نص صریح قرآن است که آیا نمی خواهید خدا شما را ببخشد، پس شما هم دیگران را ببخشید.
👤ما گاهی انتظار داریم خدا و امام زمان ما را ببخشند ولی خودمان حاضر نیستیم افرادی که به ما ظلم کردند را ببخشیم. میرزا جواد آقا این کار را کرد، غرورش را کنار گذاشت و باعث شد که رشد کند و کدورت بین دو فامیل به کل برطرف شد.
🔆اگر از حالات میرزا جواد آقا بگوییم ایشان فردی بود که به محضر امام زمان رسید و عزیز امام زمان (عج) بود. ایشان نیمه های شب برای نماز شب بلند می شدند، وقتی که از رختخواب بلند می شد گریه می کرد، می رفت به سمت حیاط که وضو بگیرد به دیوار تکیه می داد و گریه می کرد،😢 می رفت سر حوض می نشست باز هم گریه می کرد و..
📖و این آیه معروف «إِنَّ ﻓِﯽ ﺧَﻠْﻖِ السمَّاواتِ وَاﻷَْرْض..» که مخصوص نماز شب خوانها است را می خواند بعد می آمد سر سجاده اش و نماز شب می خواند که نماز شبش طولانی بود و بعد هم نماز صبحی می خواند که بعضی موقع ها از اذان صبح که شروع می شد تا 10 دقیقه به طلوع آفتاب🌤 نماز صبحش طول می کشید. یعنی چه می دید این فرد در نماز که رهایش نمی کرد؟
👌گاهی می بینید دو نفری که تازه با هم نامزد شده اند و خیلی همدیگر را دوست دارند تلفنشان زیاد طول می کشد و یکی دو ساعت تلفنی با هم حرف می زنند یعنی عشق💞 به همدیگر دارند. میرزا جواد آقا هم همین عشق را به خدا داشت.
🔰ما نسبت به بنده خدا این عشق را داریم و حاضریم یکی دو ساعت با هم حرف بزنیم اما نسبت به خدا این عشق را نداریم، به خاطر همین وقتی کسی دو رکعت نمازش دو ساعت طول می کشد شاید کسی باورش نشود! ولی امثال میرزا جوادها که نماز را می فهمیدند چه چیزی می دیدند که رهایش نمی کردند و نماز را طول می دادند⁉️
🔹🔹ادامه دارد....🔹🔹
💽 برگرفته از فایل سلوک مهدوی
شماره ۵
🎤 استاد عبادی
#سلوک_مهدوی ۳۶
💠⬇️💠⬇️💠⬇️💠⬇️💠
===================
{ @marefatemahdavi }
===================
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت سیزدهم ، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه غدیر خم
« ألَا إِنَّهِ الرَّشِیدُ السَّدِیدُ»
«بدانید او رشد یافته و استوار است.»
رشد در مقابل «غی» است. در قرآن هم آمده که: (قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی
(راه روشن و رشد از گمراهی کاملا بیان شد) واژه «سدید» هم به معنی استوار است.
وقتی می فرماید: «ألَا إِنَّهُ الرَّشِیدُ» یعنی آگاه باشید که حتماً امام زمان (ارواحنافداه) رشد یافته و راه هدایتش را پیدا کرده است و صراط مستقیم است.
نکته دیگر اینکه «ألَا إِنَّهُ الرَّشِیدُ» عبارت دیگری است از:
«أنَّا صِرَاطُ اللهِ المُستَقِیمُ الَّذِی أمَرَکُم بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِیٌّ مِن بَعدِی ثُمَّ وُلدِی مِن صُلبِهِ أئِمَّةُ یَهدُونَ إلَی الحَقّ وَ بِهِ یَعدِلُون»
این عبارت از طرف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)عصمت امام زمان (ارواحنافداه) و روشنی راه ایشان را تضمین می کند.
اما همه ی امامان (علیهم السّلام) معصوم اند؛ ولی به چه دلیلی درباره این امام بیشتر تأکید فرمودند؟ در جواب می گوییم که این تأکید به خاطر این است که امام زمان ارواحنافداه مسئولیت مهم و بسیار بزرگی دارد که آن تشکیل حکومت جهانی و تأیید و تثبیت آن است. لذا کار هر قدر بزرگ تر باشد، احتمال خطای آن نیز بیشتر است و چون برنامه آن حضرت یک برنامه ی استثنایی است که هیچ کدام از پیامبران الهی (علیهم السّلام) و حتی معصومین (علیهم السّلام) برای اجرای آن برنامه مکلف نشده اند لذا پیامبر می فرمایند: « ألَا إِنَّهُ الرَّشِیدُ» تا احتمال وارد شدن هرگونه نقصی در کار آن بزرگوار منتفی شود.
اما درباره واژه «سدید» باید گفت که: « ألَا إِنَّهُ السَّدِیدُ» یعنی در کار خودش محکم است، کوتاه نمی آید، سست نیست و تحت تأثیر ملامت کسی قرار نمی گیرد. یکی از صفاتی که امام زمان ارواحنافداه دارند این است که ترجمان آن، همان جمله ای است که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) راجع به امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمودند: « وَ لَا تَأخَذَهُ فِی اللهِ لَومَةُ لَائِم» « او کسی است که ملامتِ ملامت کننده ای در راه خدا دستخوش تغییرش نمی کند» و این مسئله مهم به خاطر این است که آن حضرت هم تکامل دارد و هم محکم است.
منتظر واقعی کسی است که بتواند این صفات امام را در خودش ایجاد کند ...
که اولین شرط همراهی و نصرت ولی خدا ،ایجاد سنخیت و هم رنگ شدن است ...
مگر می شود باسستی و بدون تکامل منتظر محکمترین ایت الهی در تمام عالم هستی بود..
اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام.m4a
7.89M
#فایل_صوتی
📜ترجمه خطبه غدیر ؛
↩️بخش سوم: اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام ؛
⏱مدت: 08:23 دقیقه ؛
💿حجم: 7.5 MB
📖منبع: بر کرانه غدیر ؛
@marefatemahdavi
حدیث شماره 3⃣2⃣
#سلسله_احادیث_کاسب_بهشتی
يونس بن يعقوب مى گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم : آيا كسى كه صد بار (سبحان الله ) بگويد، از كسانى خواهد بود كه خداوند را بسيار ياد مى كنند؟ فرمود: بله.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
#کتاب_ثواب_الاعمال_و_عقاب_الاعمال_شیخ_صدوق
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
________________
@marefatemahdavi
💠💠💠💠
👌بالاترين فضيلت
اميرالمومنين عليه السلام
💠مامون لعنة الله عليه روزى به حضرت امام رضا عليه السلام گفت بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين عليه السلام را كه شاهدى از قرآن بر آن دلالت كند برايم توضيح دهيد..
💠حضرت رضا عليه السلام فضيلت مباهله كه خداوند در قرآن مى فرمايد: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ» [۱] را بيان كردند.
💠و فرمودند: رسول خدا صلى الله عليه و آله براى مباهله امام حسن و امام حسين عليهما السلام كه فرزندانش بودند آورد و فاطمه زهرا عليها السلام را آورد كه در اينجا تعبير زنانمان در آيه شده و اميرالمومنين عليه السلام را نيز آورد كه او نفس پيامبر به شمار مى رفت طبق آيه قرآن؛ و ثابت شد كه احدى از جهانيان با ارزشتر از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وجود نداشت در نتيجه احدى از جهانيان نيز با ارزشتر از نفس پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيست طبق آيه قرآن.
💠مأمون گفت: مگر در اين آيه خداوند ابناء را به تلفظ جمع ذكر نكرده اما پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دو فرزندش را فقط آورد و نساء را نيز به لفظ جمع فرموده و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فقط فاطمه عليها السلام را تنها آورد چرا نمى توان مدعى شد كه منظور از (أَنْفُسَنا) واقعا نفس خود پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله باشد نه ديگرى؟! در نتيجه فضيلتى كه شما از آيه استفاده كرديد براى اميرالمؤمنين عليه السلام ثابت نخواهد شد.
💠حضرت رضا عليه السلام فرمودند: اين ادعاى تو صحيح نيست «وَ ذَلِكَ أَنَّ الدَّاعِيَ إِنَّمَا يَكُونُ دَاعِياً لِغَيْرِهِ كَمَا أَنَّ الْآمِرَ آمِرٌ لِغَيْرِهِ وَ لَا يَصِحُّ أَنْ يَكُونَ دَاعِياً لِنَفْسِهِ فِي الْحَقِيقَةِ كَمَا لَا يَكُونُ آمِراً لَهَا فِي الْحَقِيقَةِ وَ إِذَا لَمْ يَدْعُ رَسُولُ اللَّهِ رَجُلًا فِي الْمُبَاهَلَةِ إِلَّا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ نَفْسُهُ الَّتِي عَنَاهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ وَ جَعَلَ حُكْمَهُ ذَلِكَ فِي تَنْزِيلِه»
زيرا شخص، ديگرى را مى خواند و صدا مى زند نه خود را، چنانچه امركننده به ديگرى امر مى كند نه به خود و اين صحيح نيست كه واقعا خود را صدا زده باشد چنانچه نمى شود امر به خود بكند. وقتى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در مباهله مردى جز اميرالمؤمنين عليه السلام را شركت نداد مى فهميم كه نفس پيامبر در اين آيه اميرالمؤمنين عليه السلام است و اين امتياز را در قرآن به او بخشيد.
💠مأمون گفت: وقتى جواب آمد سؤال از بين مى رود.
📚بحارالانوار، ج۱۰، ص۳۵۰
🔹[۱] آل عمران - ۶۱ :
«هر گاه بعد از علم و دانشى كه (دربارۀ مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله كنيم؛ و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»
#مباهله
@marefatemahdavi
💠⚜💠
📚سلسله مباحث آشنایی با معارف مهدویت
📝موضوع: ولایت فقیه
⬅️ قسمت سی و سوم (از فایل شماره 16)
⁉️شاید سوال مهم برای همه شما پیش بیاید که منظور از ″ولایت مطلقه فقیه″ یعنی چه؟ ولایت فقیه مطلق اختیارات دارد یعنی هر کاری دلش خواست میتواند بکند؟🤔
✍در جواب می گوییم نه،
ولایت بر قضا، ولایت بر فتوا، ولایت بر امورات جامعه، ولایت بر امورات حسبیه تمام این ها اگر جزء اختیارات ولی فقیه باشد به این ها ولایت مطلقه می گویند یعنی در تمام امورات جامعه و امورات دینی می تواند حکم و دستور بدهد،
❌و الا به این منظور نیست که مطلق اختیارات را دارد هر کاری دلش خواست می تواند بکند، نه..
👌ولی فقیه در چارچوب ″دین″ باید دستور بدهد یعنی هر کاری می کند، هر دستوری می دهد باید در چارچوب دین و قانون اساسی باشد.
🔸 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#آشنایی_با_معارف_مهدویت
💠⚜💠
==============
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت چهاردهم،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ المُفَوِّضُ إِلَیه»
« آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.»
تفویض یعنی واگذاری..
تفویض کارها دو معنا دارد: یک معنا این است که خدا کاری را واگذار کند و خودش دستش بسته شود که این با تفکر توحیدی اسلام سازگاری ندارد؛ زیرا طبق تفکر توحیدی، این خداوند است که جهان، انسان و موجودات را اداره می کند. ارتباط خدا با این جهان ارتباط حکیمانه و تدبیر دائمی و پیوسته با جهان است. باید توجه داشت که معنای غلط تفویض این است که بگوییم: خدا خلق کرده است و دیگر هیچ کاری با جهان ندارد- که این عقیده یهود و مفوضه است-؛ در حالی که معنای صحیح تفویض این است که خودش در اختیار گذاشته و خودش مالک است.
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) در خطبه ی غدیر در مورد امام زمان (ارواحنافداه) آن را بیشتر نمایان کرده است، به این دلیل است که در این جا تفویض یکی از اصول اولیه ی شخص امام زمان ارواحنافداست؛ یعنی امام عصرکه تنها مجری به تمام معنا و همه جانبه ی اسلام و قرآن است- باید مفوض الیه باشد؛ یعنی خداوند باید امر دین را به او تفویض کند تا بتواند دین را در گستره ی زمین نشر بدهد. مرحوم کلینی در این مورد ده روایت در کتاب کافی آورده است که یک نمونه را ذکر می کنیم:
« عَن أبی إسحَاقَ النَّحوِیِّ قَالَ دَخَلتُ عَلَی أبِی عَبدِ اللهِ (علیه السّلام) فَسَمِعتُهُ یَقُولُ إنَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَبَ نَبِیَّهُ عَلَی مَحَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمِ. ثُمَّ فَوَّضَ إلَیهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهاکُم عَنهُ فَانتَهُوا وَ قَالَ عَزَّ وَجَلَّ مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أطاعَ اللهَ قَالَ ثَمَّ قَالَ وَ إنَّ نَبِیَّ اللهِ فَوَّضَ إِلَی عَلِیٍّ وَ ائتَمَنَهُ فَسَلَّمتُم وَ جَحَدَ النَّاسُ فَوَ اللهِ لَنُحِبُّکُم أن تَقُولُوا إِذَا قَلنَا وَ أن تَصمُتُوا إذَا صَمَتنَا وَ نَحنُ فِیمَا بَینَکُم وَ بَینَ اللهِ عَزَّوَ جَلَّ مَا جَعَلَ اللهُ لِأَحَدٍ خَیراً فِی خِلَافِ أمرِنَا»..
« ابی اسحاق نحوی گوید: وارد شدم بر امام صادق (علیه السّلام) شنیدم که حضرت فرمود: خداوند متعال با روش محبت، پیامبرش را تربیت کرده بود. و آنگاه فرموده است: « تو دارای خلق، اخلاق و آداب بزرگی هستی. سپس به او تفویض نمود (یعنی زمینه تفویض محبت است) سپس گفته است: آنچه پیغمبر (صلی الله علیه و آله ) برای شما می آورد بگیرید و آنچه نهی می کند از آن باز دارید. سپس حضرت صادق (علیه السّلام) فرمودند: پیغمبر خدا امور دین را به علی (علیه السّلام) واگذار کرد و او را امین دانست. آنگاه به ابی اسحاق نحوی می گوید: شما شیعیان، تسلیم شدید و مردم، علی را منکر شدند. به خدا قسم ما دوست داریم، بگوئید؛ موقعی که ما گفتیم و ساکت بشوید؛ موقعی که ما ساکت شدیم و ما واسطه بین شما و خدا هستیم و خدا قرار نداده برای کسی چیزی را برخلاف امر و فرمان و راه ما. [ یعنی کسی که خیر می خواهد، خیرش در این است که راه ما را طی کند.]
طبق این کلام باید باور کنیم علت غیبت نداشتن قدرت و یا عدم توانایی حضرت نیست زیرا قدرت.. اصلاح دین و دنیای مردم از طرف خداوند متعال به وجود نازنین حضرت واگذار شده است ...
عامل غیبت ،،،غفلت شیعیان از پیام غدیر و عدم امادگی و پذیرش عمومی سطح جهانیست.....
نور خورشید را هیچ چیز توان خاموش کردن نیست ..لکه ی سیاه ابر تنها مانع و محروم کردن از نورش می شود.....