هذا یَوْمُ الْجُمُعَةِ،
وَهُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فیهِ ظُهُورُکَ ...
🔰 و این روزها چقدر بیشتر احساس میشوی..
@margoomat
🔰 سرلیست تهران بعد از هفته ها سکوت در برابر بی تدبیری هایی که کمتر از خیانت نیز نبود؛لب به سخن گشوده و تذکر میدهند...
♦️این روزها قالیباف و همراهانش سخت در حال مذاکره و صحبت با منتخبین مردم اند که مبادا سردار، دکتر و حاجی ما خدای نکرده به مقام ریاست نرسد.خب حقیقتا هم حق دارن. خیلی زشته برادرمون اون پایین بشین کنار باقی نمایندهها؛اون صندلی اون بالا اصلا برازنده و برای ایشون است.
🔷البته انتظاری هم نبود؛کمااینکه در برجام و fatf و فتنه 88 و کلی موضوع دیگه هم انتظاری نداشتیم از برادر که محکم بیان در صحنه و موضع صریح و انقلابی بگیرند. گفتنی زیاده.فعلا صبر میکنیم...
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه ای تلخ اما واقعی...
🔻اونی که #موشک میسازه و میزنه:سپاه
اونی که پز موشک زدن به مواضع #داعش رو میده و میگه بودجشو من دادم و تو مناظره ها بر علیه اون حرف میزنه:دولت
.
🔰اونی که هزینه میده و #افتخار کسب میکنه واسه این مملکت:سپاه
اونی که فقط سر و صدا داره و کاری نمیکنه:دولت
.
♦️اونی که سد و جاده و خونه و ستاره خلیج فارس و.. میزنه:سپاه
اونی که پروژه میده و هنوز پول قرارگاه رو نداده و فقط میاد #افتتاح میکنه:دولت
.
◼️اونی که #فحششو از داخل میخوره و از بیرون هم #تحریم میشه:سپاه
اونی که بهش #رای میدن:دولت
.
🔴اونی که #سیل و #زلزله رو جمع میکنه و پای کار مردم هست:سپاه
اونی که هنوز خسارات مردم رو نداده و فقط حاشیه سازی میکنه و ته دغدغدش #کنسرت و رفع #حصر و... هست:دولت
🔰اونی که میره جونشو کف دست میگیره و صدها کیلومتر بیرون از مرزها برای امنیت کشورش میجنگه و منتی هم نداره و باعث اقتدار ما در #منطقه شده:سپاه
اونی که شش ساله وقت مردم و کشور رو با #برجام و پسابرجام گرفته و هنوز نمیخواد قبول کنه که اشتباه کرده:دولت.
. ⬅️ خدا وکیلی چه تقسیم وظیفه منصفانهای..
🔷 روز #پاسدار رو به همه رفقای پاسدارم تبریک میگم.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
.
وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُک
و صدایم را بشنو گاهى که صدایت میکنم
(مناجات شعبانیه)
@margoomat
مبارزه #استقامت میخواهد...
🔰معمولا به علت فضای احساسی حاکم بر محبت ما نسبت به #حضرت_ابالفضل(ع)؛از ویژگی های اساسی شخصیتی ایشان غافل میشویم. بلاشک پافشاری و استقامت در مسير حق،پایداری در همراهی امام خویش،بصیرت در عمل و نظر و گم نکردن طریقه علوی و نبوی از خصایص غیر قابل انفکاک ایشان است.
♦️در زیارت نامه حضرت اشاره به ادامه دادن مسیر #بدریون توسط ایشان میشود؛"أَشْهَدُ وَأُشْهِدُ اللّٰهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ؛شهادت میدهم و خدا را شاهد میگیرم که تو به همان مسیری رفتی که اهل #بدر رفتند و در آن راه از دنیا گذشتند".
آری تداوم مسیر نبوی و پافشاری بر گفتمان حاکم بر جنگ بدر ملاک است و نه صرفا محبت و صحبت از اصحاب بدر.
♦️راستی در بدر چه رخ داد؟ آن 313 نفر چه کردند و چه داشتند که بر لشکر دشمن چیره شدند؟علت مشخص است؛ عدم مرعوبیت در مقابل دشمن و اعتماد به وعده الهی. مگر نفرمود:"شما را در بدر پیروزی داد در حالی که نسبت به دشمن ضعیف و از نظر عده و تجهیزات قابل مقایسه با آنها نبودید؛وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ".
🔷 او هم در #عاشورا همین خط را ادامه داد؛در مقابل امان نامه #شمر چه کرد؟به وعده دشمن اعتماد نکرد و مرعوب نشد؛ چنان که رهبری فرمود:"#بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ در روز تاسوعا، به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از #حسین جدا شوم؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما."
به وعده صدق الهی تن داد،در رکاب امام خویش ماند،دست داد ولی دست نداد و در تاریخ ماندگار شد.
🔷در فرازی دیگر از زیارت نامه میخوانیم؛"أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَلَمْ تَنْكُلْ،وَأَنَّكَ مَضَيْتَ عَلىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ؛شهادت میدهم که تو #سستی نورزیدی و باز نایستادی و بر #آگاهی از کارت از دنیا رفتی."
🔸شکست دشمن بنا به وعده الهی قطعی است اما مشروط؛ مشروط به آنکه مصداق((ان تنصرو الله ینصرکم)) و یا ((لینصرن الله من ینصره)) باشیم. اگر استقامت ورزیدیم و ایمان به عهد الهی را مسلک خود قرار دادیم آن میشود که فرمود:"إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا؛به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که: «نترسید و غمگین مباشید."
💠عباس بن علی مبرا از #عافیت_طلبی و #رفاه_طلبی بود که اگر نبود؛ در کربلا هم نبود؛ او بر کرده خود بصیرت و معرفت داشت؛ و نه چون افرادی که صرفا با احساس و هیجان زمانی همراه شوند و زمانی بریده.
🔹استقامت شرطش بصیرت و مبارزه شرطش نه به #راحت_طلبی و سستی است که امام روح الله فرمود:"مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند. و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایه داران و #مرفهان_بی_درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند.
🔹و چه بسیار انقلابيونی که تنها به علت عدم شناخت عمیق و مبنایی از مسیرشان و درگیر شدن در رفاه و اشرافیت دست از مبارزه و خط امام و خط بدریون کشیده و از قافله #بدریون_بدر_کبرا جاماندند.
اما اصحاب عاشورایی اباعبدالله کالجبل راسخ و چون زبر الحدید در طریق الی الله بودند و ماندند و با ولی خود پیمان #خون و #جانبازی بستند و لباس عافیت را بر تن نکرده و شمشیر رزم با نفس درون و خصم برون را بدست گرفتند.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزارشی دیدنی از فعالیت های جهادی بر و بچه های مسجد جوادالائمه و قرارگاه شهید فرجوانی اهواز در مقابله با کرونا...
💠دمتون گرم.. خداقوت رفقا...
@margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔰گزارشی دیدنی از فعالیت های جهادی بر و بچه های مسجد جوادالائمه و قرارگاه شهید فرجوانی اهواز در مقا
♦️بچه های پاکار #مسجد_جوادالائمه و قرارگاه جهادی #شهید_فرجوانی #اهواز همانند عرصه های گوناگون دیگر مثل سیل و زلزله و مطالبه گری اجتماعی و.. اینبار هم در مساله ویروس کرونا جز اولین مجموعه هایی بودند که شروع به فعالیت های مختلف در این راستا کردند.
♦️ این فعالیت ها در قالب های گوناگون شکل گرفت. #مطالبه_گری از مسئولین مرتبط با مشکلات موجود(جلسه مشترک با ریاست دادگستری استان،شهردار منطقه یک، معاون دانشگاه علوم پزشکی و..)،ضد عفونی شبانه معابر و خیابان ها و درب منازل،نصب دستمال در کنار عابربانک ها، نصب روشویی در کنار مسجد و نانوایی ها برای شست و شوی دست،ایجاد تونل ضدعفونی ماشین ها،بسته بندی اقلام بهداشتی و ضدعفونی و در آخر هم طرح مهم #غربالگری بهداشتی اهالی منطقه که توضیح خواهم داد.
🔷در طرح غربالگری اهالی منطقه پاداد دوستان قرارگاه در قالب گروه های مختلف به درب منازل مردم میرن و چند اتفاق رخ میده. اولا اینکه یک تخاطب مستقیم و چهره به چهره با مردم شکل میگیره و مردم نقش مسجد رو در مهم ترین امورات زندگی شان احساس میکنن که بنظرم مهمترین مزیت این طرح است. دوما دو برگه به مردم داده میشود.
🔷در برگه اول دو سامانه پیامکی معرفی شده است که اگر مردم و ساکنین خانه ها و آپارتمان ها نیازمند ضد عفونی خانه خود و یا نیازمند اقلام بهداشتی مثل ماسک و مواد ضد عفونی بودند؛ به این سامانه پیامک میدهند و رفقای ما در اسرع وقت به اون درخواست ترتیب اثر میدهند و مواد لازم را به درب منازل آنان میفرستند. در برگه دوم توصیه ای ذکر شده است مبنی بر استفاده از دستمال در آسانسور ها؛ چرا که یکی از جاهای مهم و گسترش دهنده ویروس در آپارتمان ها آسانسور ها هستند
♦️ در پایان؛ در این طرح شماره پلاک، فامیل شخص، شماره صاحب خانه یا مدیران ساختمان، نوع برخورد اشخاص و وجود یا عدم وجود مورد مشکوک کرونایی هم پرسیده و ثبت میشود.
🔷خداقوت میگم به همه بر و بچه های جهادی که این روزها خودشون و زندگی شون رو وقف مردم کرده اند؛ و یقینا مردم هم قدردان هستند و حتما فرق مدل و مواجه جهادی را با مدل کاخ نشینی آقایان تشخیص میدهند. کمااینکه در این چند روز که خودم از نزدیک مشاهده کردم برخوردها بسیار عالی و جالب بود.
#کرونا
#کرونا_را_شکست_میدهیم
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
#صورت #سیرت #عدالت #تبعیض @margoomat
🔸آنچه مهم است این است که نظام جمهوری اسلامی یک ساخت حقوقی و رسمی دارد که آن قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، دولت اسلامی، انتخابات -همین چیزهائی که مشاهده میکنید- است، که البته حفظ اینها لازم و واجب است؛ اما کافی نیست.
🔸همیشه در دلِ ساخت حقوقی، یک ساخت حقیقی، یک هویت حقیقی و واقعی وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقوقی در حکم جسم است؛ در حکم قالب است، آن هویت حقیقی در حکم روح است؛ در حکم معنا و مضمون است. اگر آن معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو این ساخت ظاهری و حقوقی هم باقی بماند، نه فایدهای خواهد داشت، نه دوامی خواهد داشت؛ مثل دندانی که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است؛ با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم میشکند.
🔹 آن ساخت حقیقی و واقعی و درونی، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است. آن ساخت درونی چیست؟ همان آرمانهای جمهوری اسلامی است: عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، سعی برای ایجاد برادری و برابری، اخلاق، ایستادگی در مقابل نفوذ دشمن؛ اینها آن اجزاء ساخت حقیقی و باطنی و درونی نظام جمهوری اسلامی است.
🔸اگر ما از اخلاق اسلامی دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزواء انداختیم، اگر مردمی بودنِ مسئولان کشور را دستکم گرفتیم، اگر مسئولین کشور هم مثل خیلی از مسئولین کشورهای دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئلهی خدمت و فداکاری برای مردم از ذهنیت و عمل مسئولین کشور حذف شود، اگر مردمی بودن، سادهزیستی، خود را در سطح تودهی مردم قرار دادن، از ذهنیت مسئولین کنار برود و حذف شود؛ پاک شود، اگر ایستادگی در مقابل تجاوزطلبیهای دشمن فراموش شود، اگر رودربایستیها، ضعفهای شخصی، ضعفهای شخصیتی بر روابط سیاسی و بینالمللی مسئولین کشور حاکم شود، اگر این مغزهای حقیقی و این بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی کمکی نمیکند؛ خیلی اثری نمیبخشد و پسوند «اسلامی» بعد از مجلس شورا: مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی، به تنهائی کاری صورت نمیدهد.
🔹 اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سیرت توجه داشته باشید. این، اساس قضیه است.
🔹و من به شما عرض بکنم که تغییر سیرت، تغییر آن هویت واقعی، بتدریج و خیلی آرام حاصل میشود. توجه بعضیها به این، غالباً جلب نمیشود، یا خیلیها توجهشان جلب نمیشود. یک وقتی ممکن است همه متوجه شوند، که کار از کار گذشته باشد. خیلی باید دقت کرد. چشم بینای طبقهی روشنبین و روشنفکر جامعه -یعنی طبقهی دانشگاهی- و چشم بینای دانشجویان باید این مسئولیت را همیشه برای خودش قائل باشد.
🔸نظام اسلامی، نظام اسلامی است در ظاهر و باطن؛ نه فقط نظام اسلامی در ظاهر. صرف اینکه حالا یک شرائطی در قانون اساسی برای رئیس جمهور و برای رهبر و برای رئیس قوهی قضائیه و برای شورای نگهبان و برای که و که معین شده؛ و چه و چه، اینها کافی نیست؛ اگرچه اینها لازم است. انحراف در هدفها، در آرمانها، در جهتگیریها را باید مراقبت کرد که پیش نیاید.
✅✅بخشی از بیانات رهبر انقلاب که در تاریخ ۱۳۸۷/۹/۲۴ در دیدار با اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت.
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ استحاله؛ تغییر سیرت؛ حفظ صورت
🔺هشدار رهبرمعظم انقلاب اسلامی : خطر جدا شدن نظام جمهوری اسلامی اسلامی از انقلاب اسلامی.
🔺یقینا از آرمان های 57 تا واقعیت های 99 فاصله زیادی وجود دارد؛ اما امید است در گام دوم انقلاب نسل جدیدی از جوانان مومن و انقلابی؛ انقلاب را به ریل اصلی خود بازگردانند.
@margoomat
🔸فقط یک لحظه؛ فقط یک لحظه خودتون رو جای اون مردم عادی کوچه و بازاری بذارید که در به در از این داروخونه به اون داروخانه دنبال ماسک و مواد ضدعفونی اند و تو این اعصاب خوردی یکدفعه مواجه میشن با این خبر و عکس!! چی فکر میکنن؟؟
ولش کن..
🔹خدایا به مسئولین فقط یه کم؛ فقط یه کم قدرت فهم افکار عمومی را عطا بفرما...
@margoomat
رونق تولید و اقتصاد در اسارت مدعیان تدبیر...
♦️از نگاه نگارنده مهم ترین دلیل رشد منفی اغلب بخش های اقتصادی، رویکرد مدیریت کلان دولت در نگاه به خارج و عدم توجه به توان و ظرفیت داخلی است. به عبارتی وقتی دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام میریزد و قریب 7 سال از عمر دولت را صرف ایجاد و احیای برجام و التماس به کدخدا و اروپا برای شکل گیری اینستکس و spv و.. میکند؛و در آخر هم رئیس جمهور اعتراف "من بلد نیستم" را تحویل ملت میدهد؛ عملا آب پاکی را به دست همگان ریخته و القای وجود بن بست میکند و گویی هیچ راهی وجود ندارد جز شروع دوباره سیکل معیوب دیپلماسی التماسی و ایمیلی و امضای کری تضمین است و...
♦️دولت تمام برنامه خود را برای اداره کشور و رشد اقتصادی در برجام خلاصه کرده بود و میتوان به واقع دولت را دولت وزارت خارجه و وزارت خارجه را وزارتخانه برجام نام نهاد.
اگر تفکر درون زایی در نقطه کانونی تصمیم گیری برای اقتصاد کشور قرار بگیرد و همه اقدامات دولت مبتنی بر آن دنبال شود تازه میتوانیم به رونق تولید بیندیشیم؛ اما اگر دولت برای ایجاد رشد اقتصادی، صرفا به دنبال متغیر های خارجی باشد دیگر اساسا نیازی به بستر سازی برای رونق تولید ملی نخواهد بود!
🔷عامل دیگر که مسبب عدم رونق تولید داخلی میباشد مساله وابستگی بیش از حد بودجه کشور به نفت و درآمد های نفتی است. تنبلی اقتصادی و درآمد های نفتی در سالیان گذشته اقتصاد ما را تبدیل به اقتصادی تک محصولی کرده و همین نکته باعث آن شده است که دولتمردان به فکر تامین بودجه خود از سایر راه ها و درآمد ها نیز نباشند و گامی در جهت درآمد زایی برندارند. در حالی که راه علاج کاهش وابستگی به نفت دستیابی به درآمد های پایدار همچون افزایش سهم درآمد های مالیاتی در بودجه عمومی است.
🔷 ما نیازمند ایجاد تنوع در پایه های مالیاتی هستیم. مالیات هایی که بخش عمده آنها را مالیات بر فعالیت های غیر تولیدی در اقتصاد نظیر "مالیات بر واردات"، "مالیات بر واردات کالاهای لوکس"، "مالیات بر سود سپرده های بالا"، "مالیات بر ثروت های بادآورده"، "مالیات بر خانه های خالی"، "مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات گرفتن از پزشکان و وکلا و سلبریتی ها و.. تشکیل میدهند.
این مالیات ها در نظام مالیاتی حاکم بر کشور سبب آن خواهد شد که بازدهی نقدینگی از حضور در فعالیت های اقتصادی غیرتولیدی و مخرب به شدت کاهش یافته و به عنوان پاداش مضاعف نصیب سرمایه گذاران در بخش تولیدی اقتصاد گردد.
♦️دالان های عجیب و غریب دستگاه های دولتی برای اعطای مجوز یک کار تولیدی و عدم تسهیل قوانین فضای کسب و کار و کلی مراحل اعصاب خورد کن در مسير یک تولید کننده عامل دیگر وضعیت نابسامان تولیدی ماست؛ بی ثباتی در تصمیمات اقتصادی و ابلاغ بخشنامه های بعضا متضاد برای دریافت مجوز های لازم جهت راه اندازی کارگاه های تولیدی امروز گره ای کور را در مسیر تولید کنندگان قرار داده است. تولید کننده میگوید ما از دولت هیچ کمک مالی نمیخواهیم؛فقط چوب لای چرخ ما نکند.همین.کمی قاچاق را کنترل کند که کمر ما را شکسته است و..
🔹انحصار گرایی بلای دیگری است که بر سر تولید آمده است. برخی شرکت ها با استفاده از رانت های دولتی و زد وبند های مختلف و.. کل بازار یک محصول را در چنبره خود گرفته و مجال تنفس به دیگری را نمیدهند.
مثلا در صنعت خودرو انحصار تولید فلان قطعه ماشین را در دست گرفته اند و این مافیای پنهان نمیگذارد که شرکت های کوچکتر اما پر انگیزه تر وارد میدان شوند.
در این زمینه مثال های متعددی وجود دارد که در این مجال نمیگنجد.
🔸عوامل دیگری هم قابل بیان است که وقت دیگری مطلبد؛ اما در مجموع به نظر میرسد اگر همان مشکل اول یعنی تمرکز بر خارج و عدم اعتماد به توان داخل در نزد مسئولان اصلاح شود؛ مشکلات بعدی به تدریج قابل حل است.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دو روز پیش بود که بخش هایی جدید از گفت و گو های داغ ایدئولوژیک اوایل انقلاب منتشر شد.وقتی کلیپ رو میدیدم با خودم میگفتم راستی چقدر این سالها این سطح از گفت وگو جایش در صدا و سیما خالیست.
گفت وگویی که یکطرفش احسان طبری و طرف دیگر علامه محمد تقی مصباح یزدی و طرف دیگر دکتر عبدالکریم سروش و نورالدین کیانوری و...
🔹 نمیدانم باید به عقب برگردیم؟خیلی جلو رفته ایم؟ جامعه متفاوت شده است؟صدا و سیما به قهقرا رفته است؟نخبگان توان دیالوگ ندارند؟ سطح و دغدغه های مردم متفاوت شده است؟و کلی سوال دیگر...
🔹عمیقا باور دارم که جامعه امروز ما به گفت و گو نیاز دارد و راه حل در تبیین و بیان و نقد و مهیا کردن شرایطی برای مطرح شدن نگاه های مختلف و شکل گیری یک جدال احسن است که نتیجه آن جز رشد یافتن سطح تحلیل و اندیشه جامعه نمی باشد.
🔸این روزها مردم و قشر نخبگانی ما چقدر تحمل شنیدن و تاب گفت و گو با مخالف فکری خود را دارند؟فرهنگ آزاد اندیشی از دل محافل فکری و دانشگاهی ما مدت هاست رخت بر بسته و انگار همگان هم راضی اند؛آری عادت کرده ایم؛مثل باقی چیزهایی که عادت کرده و آنان را مفروض ذهنی خود قلمداد میکنیم.
🔸باید قبول کرد وجود نگاه های متفاوت و متضاد را که اگر قبول کردیم آنگاه است که میتوانیم با دیگری وارد گفت وگو شویم؛ اما مشکل آنجاست که هنوز با نگاهی دُگم و متصلب به مسائل نگاه میکنیم و البته این آفت؛ قشر حزب اللهی و سکولار و اصلاح طلب و اصولگرا و.. نمیشناسد. این در فرهنگ امروزی ما اپیدمی شده است و راهی نداریم جز شکستن این فضا و بازگشت به حال و هوای دهه شصت..
#استاد_مصباح
@margoomat
برادر کجایی دقیقا کجایی...
🔸این روزها که در شرایط بی مجلسی به سر میبریم؛ سوالی ذهن هماگان را به خود مشغول کرده است که به راستی نمایندگان مردم کجایند و چه میکنند؟! در این چند خط روی سخنم به طور خاص با نمایندگان فعلی اهواز و منتخبین محترم انتخابات اخیر است.
🔸وضعیت سه نماینده فعلی شهر که اظهر من الشمس است و نیازی به گله و شکایت ندارد!! اینان بارها امتحان خود را پس داده اند؛از عملکردشان در ماجرای سیل و گرد و خاک و فاضلاب تا پیگیری مطالبات مردم و کنش گری ضعیفشان در مجلس و وکیل الدولگی و همراهی با ناکارآمد ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی و...!! آقایان باور بفرمائید شما هنوز هم نماینده مردم اهوازید و حداقل دوماه تا پایان مسئولیت تان باقی مانده است!! لااقل از این روزهای باقی مانده استفاده کنید و کارنامه خود را کمی سفید کرده تا خداحافظی آبرو مندانه ای با موکلان خود داشته باشید!! هر چند که انگار دیر شده است..
🔹البته بخش زیادی از این فضای فشل و عجیب و غریب کم کاری نمایندگان مربوط به ساختار غلط حاکم بر انتخابات کشور است که عملا مجالس در یکسال پایانی خود به حالت نیمه تعطیلی درآمده و نمایندگان درگیر انتخابات مجلس اند و یک تعدادی رد صلاحیت میشوند و یک عده دیگری اصلا رای نمی آورند و به فکر دوران بعد از نمایندگی و مشغول شدن در فلان مسئولیت و لینک زدن با فلان وزیر برای خدمت در پست های خطیر دیگری اند و دیگر انگیزه ای برای حضور و شرکت در مجلس ندارند که این روزها به خوبی میشود این فضا را فهم و درک کرد.
🔹و اما منتخبین فعلی اهواز...
یقینا از دو بزرگوار منتخب مردم انتظار آن نیست که پیگیری های حقوقی و بازخواست های رسمی از مسئولان را دنبال کنن زیرا که در شرایط فعلی هیچ عنوان و صلاحیت قانونی ندارند و این انتظار حتما بی جاست.
و یا اینکه بعضی می گویند فلانی چرا نمیرود در کنار بیماران کرونایی در بیمارستان و چرا در کنار نیروهای جهادی نمی آید سم پاشی کند و.. که این هم سخن ناروا و غلطی به لحاظ بهداشتی و اثرگذاری اون شخص است و نگارنده هم هیچ کدام از این دو جنس مطالبه را ندارد.
🔸حداقلی ترین مطالبه و خواست افکار عمومی این است که اینان در این بازه باقی مانده چندماهه تا رفتن شان در مجلس لااقل مواضع مختلف خود را نسبت به اتفاقات گوناگون رخ داده در کشور و شهرشان اعلام کنند؛مردم میخواهند شما حرف بزنید و زبان آنان باشید؛همین.
یعنی واقعا مدیریت کرونا در کشور و استان و اهواز اینقدر بی عیب و نقص بوده است که آقایان بزرگوار لب به یک انتفاد هم نگشودند؟باور کنید افکار عمومی خواهان این بیان مواضع و گفتن مطالبات بحق مردم است. شما جایگاه امروزتان با دیروز متفاوت است؛ شما منتخب یک شهر هستید و پشتوانه و برش کلام دارید؛ از این ظرفیت به نفع مردم استفاده کنید.
🔹پیشنهاد دیگر آن است که وقت های خالی خود را هر روز به صورت محدود در کنار گروه های جهادی و مردمی گذرانده و صرفا یک خداقوت خشک و خالی به این رزمندگان مبارزه با کرونا بگویید.
باور کنید هیچ چیزی جای آن را نمیگیرد.هیچ چیزی دلگرم کننده تر از آن نیست که نیروی جهادی حتی برای دقایقی منتخب شهر خود را در حال خداقوت گفتن به خود ببیند و احساس کند که او هم در کنارش هست و نفس میکشد؛امروز را از دست ندهید که فردا دیر است؛ سرمایه اجتماعی خود را حفظ کرده که همگان میدانند این سرمایه با چه خون دل خوردن هایی سر و سامان گرفته و امروز ثمر داده است.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
ان شا لله امشب به دعوت برادر عزیزم آقای محمد امین رضایی به مناسب روز جوان با جمعی از رفقا گفت وگویی خواهم داشت..
@margoomat
⭕انتظار انقِلابی یا ان قُلابی..
♦️در سالیان اخیر شاهد شکل گرفتن قرائت و خوانشی انحرافی و عوامانه و سطحی انگارانه از مفهوم انتظار و مهدویت هستیم.
♦️قرائتی که تمام آرمان های مهدوی را خلاصه در جشن بیعت و جشن تاجگذاری امام زمان و چراغانی نیمه شعبان کرده و درگیر مناسکی میان تهی و خالی از سیرت و هویت و مسلک مهدوی شده است.
🔷این خط فکری تمام مسئولیت شیعه منتظر را رفتن شب های چهارشنبه به جمکران و ندبه خوانی صبح جمعه و اشک در فراق یار میداند و شاهد آنیم که شخص منتظر، عامل به تمام این مناسک است اما خبری از قیام بر علیه وضع موجود جهانی نیست و تلاشی برای اصلاح آن وجود نداشته چرا که دغدغه ای در این باب فهم نمی شود.
🔷آنچه در اندیشه مهدوی حضرت امام دیده می شود انتظاری از جنس ظهور است. منتظری که باید کاری را انجام دهد. انتظار یک عمل است اما صرفا و تنها بحث بر سر عمل نیست بلکه بر سر چگونگی عمل هم می باشد.
اگر امام از عمل سخن می گوید یقینا از یک کنش اجتماعی و نه یک رفتار قلبی و درونی صحبت می کند.
🔷اساساً دعوا بر سر منتظرِ بی درد و منتظر درد مند است. سخن از انسان منتظری است که انتظار و دینداری برایش مسئولیت فردی و اجتماعی درست کرده و خواب و خوراک را از آن می گیرد و انسان منتظری که اهل نماز و روزه و دعای فرج خواندن است اما در قبال مستضعفین و مسلمانان و ارزش های الهی هیچ گونه درد و دغدغه و مسئولیتی برای خود متصور نیست و تمام وظیفه خود را در آقا بیا آقا بیا های هر هفته خلاصه می کند.
♦️وقتی از انتظار از جنس ظهور سخن می گوییم، آن ظهوری را بیان می داریم که هدفش قسط و عدل است. مگر می شود جشن نیمه شعبان گرفت و ایستگاه صلواتی برقرار کرد و از بزرگ ترین آرمان مهدوی یعنی قسط سخن نگفت؟! وقتی سرگرم نشانه محوری و سید خراسانی و سید یمانی و.... باشیم که خروجی اش جز انتزاع بافی هایی از جنس مستند ظهور نزدیک است نمی باشد و از «يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» سخن نگوییم و صرفا از یک امام زمانی که بی توجه به ظلم و عدالت است یاد کنیم خروجی اش می شود صدها شعر و منبر و جشنی که جز تقلیل آرمان مهدوی خروجی نداشته اند.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔸متن کامل یادداشت:
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350611/
🔷وما يستوي الأعمى والبصير...
قليلا ما #تتذكرون
🔹و هرگز نابینا(جاهل)و شخص بینا(عالم)، یکسان #نیستند(...)
لکن بسیار کم این حقیقت را #متذکر می شود !
غافر/58
🔸نابینا،بینا ، نابینا، بینا ، نابینا ، بینا ،
نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا و...!
چگونه ام من؟!.
🔶این چشم اگر #بینا بود !
یک عمر که در...
دیدن روی مهدی فاطمه...
#نابینا نبود !
#نيمه_شعبان
#ThePromisedSaviour
@margoomat
🔴 روز #مستضعفین به نفع #مستکبرین
🔰 در آستانه روز جهانی مستضعفین شاهد تصمیم عجیب و به دور از تدبیر و عقلانیت و انصاف شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل دستمزد کارگران بودیم.
♦️ در شرایطی که میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی 41 درصد است و ماده 41 قانون کار تصریح بر تناسب داشتن میزان حقوق و تورم دارد، آیا افزایش 21 درصدی حقوق و مزایای کارگران اجحاف در حق آنان نیست؟ به راستی نسبت یک میلیون و هشتصد و سی هزار تومان تصویب شده با شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی این روزهای قشر مستضف کارگری چیست؟ هیچ نسبتی وجود ندارد جز تباین.
🔰 باید کلان تر به مسأله نگریست. این یک مصداق است و مصادیق گوناگون دیگری هم وجود دارد که نشان دهنده آن است که در نتیجه نگاه نئو لیبرالیستی حاکم بر بخشی از مسئولین کشور اساسا منافع مستضعفین و محرومین، در قانون گذاری و تصمیمات آنان هیج جایگاهی ندارد. ریشه این مسأله را باید در سیاست های غلط و ضد مردمی دوران سازندگی پیدا کرد چنان که رهبر انقلاب در آن مقطع در رد این انگاره فکری فرمودند: « دفاع از قشر های محروم که صاحبان واقعی انقلابند باید در رأس همه برنامه ریزی های کشور و محور کلیه تحرکات اقتصادی در بخش های مختلف آن باشد و صحت هر سیاست و برنامه اقتصادی، با چگونگی و اندازه پیشرفت در این هدف، در کوتاه مدت و یا بلند مدت، سنجیده شود.»
♦️ یا در جایی دیگر در همان مقطع فرمودند:« در تنظیم برنامه های کشور، اصلی ترین مسأله عبارت است رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان، که از تبعات دوران ستم شاهی و آثار سلطه ی بیگانگان است. همه برنامه های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه ها درست و قابل قبول است.»
این مدل تفکر سرمایه سالار و تکنوکرات که نام آن را به واقع می توان استکبار داخلی نامید، در نظام فکری اش اساسا جایی برای منافع طبقات مستضعف متصور نیست و آنان را همیشه در حاشیه دیده است چنان که بزرگ شان، مرحوم هاشمی به صراحت گفت که اگر لازم باشد چه عیب دارد عده ای در زیر چرخ دهنده های توسعه له شوند!!
🔰 قانونی که فقط اغنیا و ثروت مندان را ببیند و هیچ فهمی از زندگی اقشار مستضعف نداشته باشد آیا خروجی اش جز ایجاد قله هایی از ثروت و دره هایی از فقر است؟
تلخ است اما بسیاری از تصمیمات و قوانین امروز ما به نفع صاحبان انقلاب نیست.
رهبر انقلاب: «قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند؛ و الا قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت نیست. قانون باید بتواند گره ها را باز کند و به درد و دل قشرهای محروم برسد.»
♦️ اگر همین سیکل معیوب بخواهد ادامه داشته باشد و هر روز شاهد له تر شدن منافع کارگران و مستضعفین باشیم کشور باید خود را در انتظار موج جدیدی از اعتراضات کارگری و صنفی ببیند که یقینا دودش نه فقط به چشم دولتی ها بلکه به چشم همه خواهد رفت. باید توصیه حضرت امیر به مالک اشتر را به یاد آورد و نصب العین قرار داد: «آنجایی که امر دایر شد بین توده مردم - آنهایی که محتاج عدالت تو هستند - با خواص و مجموعههای کوچک و بهرهمند و ممتاز جامعه، حتماً توده مردم را ترجیح بده.»
🔰 عمیقا اعتقاد دارم که این دولت، دولت اشراف و مرفهین است و هیچ طرحی را که اندکی منافع طبقه اشراف را به خطر اندازد دنبال نکرده و بالعکس در طول این سالها گام های بلندی را در منکوب کردن مستضعفین و محرومین برداشته و به آن افتخار می کند.
از ماجرای بنزین و خصوصی سازی های افسار گسیخته تا مزخرف خواندن مسکن مهر و حقوق های نجومی و... همه نشان از آن دارد که ریل سیاستگذاری دولت غلط و بر خلاف منافع ملی است و باید جایی ترمز آن کشیده شود.
♦️ از بسیاری از منتخبین مجلس یازدهم هم که اصلا خبری نیست! دریغ از یک موضع گیری ساده رسانه ای!! اتفاق رخ داده آزمون خوبی است که مشخص شود آقایان چه مقدار برایشان حقوق کارگران ارزش و اهمیت دارد و اساسا دغدغه ذهنی شان است.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵)
@margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
#کرونای_دیده_نشده_ها #جامعه_بی_طبقه_توحیدی @margoomat
🔴 کرونای طبقاتی..
🔸ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی و سخن نگفتن از بالا و پایین، شمال و جنوب، فقیر و غنی، استکبار و استضعاف و اساساً برچیدن این دو گانه های غیر توحیدی رسالت اساسی انبیأ و اولیا الهی ای بوده است که بارها در این راه مقدس جان خود را فدای این آرمان های الهی کرده و روزی ابراهیم بر نمرود، موسی بر فرعون و محمد (ص) بر اشراف مکه خروشیده و زمینه شکل گیری مدینه ای به دور از ساختار ظالمانه طبقاتی و خود برتر پندار عده ای بر خلق خدا را فراهم آورده چنان که میان سید قریشی و بلال حبشی تفاوتی نباشد.
🔸هر چند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدید تر می فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما این کجا و آن کجا. کرونا برای هر دو خاطره میشود اما برای هر دو خاطره ای شیرین می شود یا تلخ؟ بعد ها هر دو از کرونا یاد خواهند کرد. اما آیا هر دو با لبخند ذکر یاد می کنند یا با اشک و حسرت و نفرت؟؟ فکر نمی کنم تشخیص اش سخت باشد.
🔹به گفتهی لیدی شیل، همسر سفیر انگلستان در عهد ناصری، زنان طبقه اشراف تبریز نه تنها از خبر شیوع وبا وحشت نمیکردند، که خوشحال هم میشدند و از این اتفاق استقبال میکردند؛ ماری شیل در کتاب خاطرات خود نوع مواجهه زنان اعیان تبریز با بیماری وبا را چنین تصویر میکند: "به هنگام شیوع وبا موقعیت جالبی برای زنهای طبقهی اعیان تبریز به وجود میآید و آنها به جای اینکه از وقوع وبا در شهر یا شایعهی همهگیری آن بترسند، برعکس با کمال خوشحالی از آن استقبال مینمودند؛ زیرا وجود این مرض در زندگی زنهای تبریزی تنوعی ایجاد کرده و برای آنان آزادی از قید اسارت در منزل را فراهم میآورد. مهاجرت به ییلاق و خروج از شهر به آنها که از زندگی یکنواخت روزانه در منزل به تنگ آمدهاند، موقعیت خوبی ارزانی میدارد و زندگی چادرنشینی در ییلاق باعث میشود که از آزادی بیشتری برخوردار شوند، از طبیعت لذت ببرند و طعم گوشت تازهی کباب بره را بچشند."
🔹به سخنان جناب حریرچی دقت کنید: « شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا در قشر های ضعیف و فقرا بیش تر است که علت آن دسترسی کم تر آن ها به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است و همچنین آثار اقتصادی کرونا بر قشر های ضعیف و فقرا بیشتر از افراد برخوردار است. خانواده هایی با درآمد کم و افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی در معرض خطر بیشتر کاهش درآمد و از دست دادن مشاغل خود هستند.»
🔸این روزها شعار در خانه بمانید و دست و صورت خود را بشویید و.. را زیاد شنیده اید. اما در همین تهران یا شهرهایی مثل اهواز مناطق و خانه هایی وجود دارد که شاید بهترین توصیه به آنان این باشد که اگر هم مجبورند شب ها خانه باشند، روزها از محیط زندگی خود فاصله بگیرند. کوره پز خانه های جنوب تهران تا مردمان عزیز عین دو اهواز سالهاست که درگیر وضعیتی هستند که دیگر شاید فرصت فکر کردن به کرونا هم نداشته باشند.
🔹 خانه های سست و گلی و محروم با اتاق های تنگ و کوچک که محل زندگی چندین خانواده است و گاهی جمعیت شان به بیش از ده نفر می رسد. با امکانات محدود بهداشتی و بی آبی و مشکل فاضلاب و..
اینان وضعیتی ندارند که بتوان از آنان خواست برای بیمار نشدن در خانه بمانند. کسانی که در بی آبی به سر می برند و ما از آنان انتظار داریم که مرتب دست های خود را بشویند و مراقب سلامتی خود باشند!!
🔸برای خیلی از بالا نشین ها کرونا و قرنطینهی خانگی، نوعی تنوع در زندگی حساب میشود؛ بیماری آنقدرها که برای طبقه متوسط و ضعیف وحشتناک است، برای آنها نیست. درحالیکه خیلی از مردم محتاج تهیهی مواد گندزدا و ماسک هستند، بچهپولدارها رنگ ماسکشان را با مانتو و لاک ناخن ست میکنند. آنها که دغدغهای برای نانشب ندارند، با کوهی از آذوقه میتوانند ۱۴ روز که نه، ماهها خود را قرنطینه کنند و از این فرصت برای تفریح و فراغت خاطر استفاده کنند. اگر بچههای پایین مجالی برای ترسیدن از بیماری ندارند، بالانشینها اما نیازی به این ترس ندارند!
🔹نوع مواجهه با کرونا و مرگومیر همهگیر نیز برآمده از خاستگاه طبقاتی است؛ اینجا حتی توزیع ترس و وحشت حاصل از بیماری هم عادلانه نیست. حال آنکه عدهای به دنبال نان شب، فرصتی برای ترس ندارند و عدهای دیگر امکانی برای نترسیدن!
🔸در این روزهای عزیز شعبان که کم کم آماده رمضان می شویم باید گروه های مردمی و نهاد های حاکمیتی زمینه مواسات و همدلی میان مردم را فراهم آورده و بیش از پیش پای کار مبارزه با کرونا آمده و با برطرف کردن بخشی از مشکلات اقشار مستضعف جامعه، آنان را در مقابله با کرونا همراهی و همیاری کرده تا همه با هم کرونا را شکست دهیم.
#کرونای_دیده_نشده_ها
نسیم آنلاین :https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350957/
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat