استغاثه آقا.mp3
2.74M
🔰 بعد از عفو گسترده آقا و امروزم روز 22 بهمن؛ گوش دادن به این سخنان تاریخی و ماندگار، حال و هوای دیگه ای داره...
🔸 پیش خدای متعال گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادیم...
⬅️ 21 تیر 1378
@marghoomat
⭕ مردمی تحلیل ناپذیر!
🔸یکی از دلایل مهمی که بارها طراحی پیچیده دشمن به خطا رفته و محاسباتش غلط از آب درآمده آن است که او تحلیل دقیقی از مردم ایران ندارد. هیچ وقت نتوانسته است مردم ایران را کامل و درست فهم کند. ممکن است مهندسی خوبی را طراحی کند اما در نهایت در محاسباتش دچار خطا می شود. مثل حوادث اخیر که به تعبیر رهبری باید بابت مهندسی دقیق دشمن او را تحسین کرد اما او در محاسباتش دچار کج فهمی شد و ناکام ماند. محاسبه غلط از چه چیزی؟ از مردم.
🔸 متاسفانه باید گفت در کنار دشمن، بخشی از جریان به اصطلاح انقلابی ام فهم و تحلیل دقیقی از مردم ندارد. امروز بسیاری از دوستان را دیدم که از جمعیت به میدان آمده روز 22 بهمن متعجب و حیرت زده شده بودند. یعنی در پس ذهن آنان این گزاره قطعیت یافته بود که احتمالا ایندفعه دیگر مردم نمیآیند. بعد از سه ماه جنگ تمام عیار و همه جانبه و ترکیبی دشمن از یکسو و از سوی دیگر گرانی ها و مشکلات متعدد اقتصادی، شاید بتوان به این جماعت حق داد که اینچنین تحلیلی داشته باشند اما باز هم اشتباه بود. مردم باز هم آمدند و دهانها به حیرت باز مانده است.
🔸 علت آنکه دشمن و برخی از دوستان در تحلیل رفتار سیاسی مردم دچار اشتباه و اتفاق نظر می شوند و هر دو از یک طریق به یک جمع بندی واحد می رسند که مردم نباید می آمدند آن است که هر دو گروه سه پارادیم «توحید باوری» «توحید اندیشی» و « توحید یاوری» را از معادلات خود حذف کرده اند.
🔸دشمنان مادی گرا که اساسا قادر به فهم قدرت و اراده الهی و نصرت توحیدی نیستند و از طرف دیگر برخی دوستان هم مدتهاست که این معادلات از مخیله ذهنی شان پاک شده است و حتی حاضر نیستند در کنار دهها معیار تحلیلی شان نیم نگاهی هم به دست قدرت و اراده الهی و درخشش قدسی ذات اقدس اله در قلب و جان مؤمنین داشته باشند. پیوند توحیدی مردم و امام در جمهوری اسلامی نه امری زمینی بلکه عمیقا آسمانی است و دقیقا همین ویژگی است که مردم ایران از عهد رسول و ائمه متفاوت ساخته و امام خمینی(ره) را مجاب می کند که دست به اعترافی تاریخی بزند:
🔺 «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی میباشند. آن حجاز که در عهد رسول الله(ص) مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمیکردند و با بهانههایی به جبهه نمیرفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا - علیه السلام - آن شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد»
🔸 امام(ره) در ادامه سخنان بالا در وصیت نامه تاریخی خود به جوانانی که با جمهوری اسلامی دچار اصطکاک شده، وصیتی راهگشا و جالب می کنند. وصیتی که شاید امروز بهتر بتوان آن را فهمید. خصوصا بعد از شهادت امثال روح الله عجمیان و آرمان علی وردی و دهها شهید و جانبازی که آرمانی جز اعتلای پرچم مستضعفین و مبارزه با استکبار و اشرافیت داخلی و خارجی نداشته اند و همگی در خانواده هایی بزرگ شده اند که طعم تلخ فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده اند و اتفاقا به همین دلیل است که تا آخر خط یعنی شهادت در کنار انقلاب اسلامی ماندند و رفتند. بخوانید.
🔺 «و اینجانب در اینجا یک وصیت به اشخاصی که به انگیزه مختلف با جمهوری اسلامی مخالفت میکنند و به جوانان، چه دختران و چه پسرانی که مورد بهره برداری منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شدهاند مینمایم، که بیطرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینید و تبلیغات آنان که میخواهند جمهوری اسلامی ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با تودههای محروم و گروهها و دولتهایی که از آنان پشتیبانی کرده و میکنند و گروهها و اشخاصی که در داخل به آنان پیوسته و از آنان پشتیبانی میکنند و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضعهایشان در پیشامدهای مختلف را، با دقت و بدون هوای نفس بررسی کنید، و مطالعه کنید حالات آنان که در این جمهوری اسلامی به دست منافقان و منحرفان شهید شدند، و ارزیابی کنید بین آنان و دشمنانشان؛ نوارهای این شهیدان تا حدی در دست و نوارهای مخالفان شاید در دست شماها باشد، ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ شوخی سیاسی به اسم خاتمی!
🔸در برخی کانال های اصلاح طلب عکس این بنده خدا در راهپیمایی اهواز داره دست به دست میشه. همان حرفهای زرد و مندرس شده سیاسی. کلا از اصلاح طلبا دو سه تا حرف رو بگیری دیگه چیزی برای گفتن ندارند؛ نظارت استصوابی، آشتی ملی، حضور نظامی ها در سیاست و تنش زدایی.
🔸نمیخوام درباره عقبه تاریخی و سیاسی این شعار حرف بزنم.ولی آخه یک کسی را نماد آشتی ملی کنید که حداقل جوانان و سمپاد های گفتمانی اصلاحات هنوز برایش تره ای خرد کنند.
🔸بهتر است قبل از آشتی دادن مردم با هم به فکر آشتی دادن خاتمی با جوانانی باشید که عُمر،آبرو و احساساتشان را به پایش ریختند و امروز پشیمانند و خود را بازی خورده می دانند.جوانانی که مدتهاست از خاتمی عبور کرده اند و خود را بیشتر شبیه یک طعمه سیاسی میدانند که دم هر انتخابات باید برای تکرار میکنم های سیدشان دُم تکان دهند.آشتی ملی پیشکش،با سمپاد های خود آشتی کنید.
🔸 اما مردم؛آشتی ملی می خواهید؟بسم الله؛آقای خاتمی شروع کند. یک عذرخواهی که هزینه ای ندارد. ریشه بسیاری از مصائب اقتصادی، سیاسی و شکاف های اجتماعی امروز در جامعه ایرانی، به فتنه خائنانه88 و عملکرد مفتضحانه دولتی برمیگردد که خروجی تَکرار میکنم های خاتمی و دوستانش بود.
🔸شما که سرمایه اجتماعی حامیانتان را به باد فنا دادید حداقل به دامان مردم برگردید. مردم که وحدت خود را بارها نشان داده اند. اما آری قهرند و آشتی نخواهند کرد؛ با هتاکان روز عاشورا، با بانیان داخلی تحریم های فلج کننده،با قاتلان آرمان و روح الله، با اذناب داخلی اینترنشنال و قلم فرسایان مزدور وطنی.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ بعد از مشهد اینبار نوبت شیراز است!
🔸ماجرای نابودی و تخریب بافت های تاریخی، فرهنگی و هویتی اطراف بقاع متبرکه به اسم توسعه حرم های مطهر، یکی از قصه های پُرغصه روزگار ماست. اتفاقی که به تقلید از مدل توسعه سعودی ها در سرزمین حجاز مبتنی بر الگوی منفعت طلبی و سرمایه داری شکل گرفت و نمونه های داخلی آن را امروز در مشهد و شیراز شاهدیم.
🔸این رویه خطرناک و غیراصولی بعد از انقلاب اسلامی و خصوصا از آغاز دهه هشتاد به این سو نزج و اوج گرفت. موضوعی که شکل حاد و افراطی آن را در مشهد و اطراف حرم مطهر رضوی شاهد بودیم و هستیم که طی آن بخش مهمی از میراث تاریخی و فرهنگی بافت اطراف حرم زیر چنگال های بی رحمانه توسعه سرمایه داری توسط سوداگران تاجرماب له و ویران شد و امروز حرم رضوی در محاصره هتل ها، مجتمع های تجاری و مال های آنچنانی به سر می برد.
🔸در مشهد دهها حسینیه و مسجد و بنای تاریخی و ارزشمند به اسم توسعه حرم و به کام زراندوزان وطنی تخریب شد.مدل توسعه ای که نظام معنایی و ارزشی را با خود تغییر میدهد و « رفتار مصرفی» را جایگزین« رفتار زیارتی» میکند.مدلی که منفعت طلبی را ترویج و سرمایه داری را در دو قدمی حج فقرا تثبیت می کند.آنقدر فضا تنگ و زمخت می شود که آستان قدس رضوی مجبور است برای ساختن زائر شهر به چند دهه کیلومتر دور تر از حرم پناه ببرد، چرا؟چون هتل های چهار و پنج ستاره آسمان خراش که میزبان اغنیا و نه مستضعفین هستند حرم را به محاصره کشانده و راهی جز فرار برای تو نمی گذارد.
🔸دقیقا همین رویه به فراخور زمان و اتفاقات گوناگون،در شیراز و اطراف حرم مطهر شاهچراغ رخ داده است.تخریب بافت تاریخی شیراز از سال 74 الی 76 آغاز شد و طی آن به صورت غیرقانونی بیش از 8 هکتار از بافت تاریخی تخریب گشت.تخریبی که با هدف اتصال دو حرم شاهچراغ و سید علاءالدین حسین صورت گرفت اما بجای توسعه حرم و اتصال،شاهد ساخت و ساز مجتمع های تجاری،پارکینگ های طبقاتی و ساختمان شورای شهر و... بودیم.
🔸 در سال 89 و در دولت دهم طرحی موسوم به طرح« 57 هکتاری»تصویب می شود که مبتنی بر آن 57 هکتار از 360 هکتار بافت تاریخی شیراز که دقیقا وسط این بافت و در اطراف حرم واقع شده است باید تخریب گردد. تا سال 94 در جهت اجرای این طرح دهها پلاک تاریخی و حدود 10 بنای ثبت ملی شده تخریب می شود. در سال 94 به علت تخلفات فراوان در اجرای این طرح،وزارت راه و شهرسازی وقت، جلوی ادامه پروژه را می گیرد. هر چند که تا سال 97 مسئولان استانی در اقداماتی هماهنگ و سازمان یافته و با وجود مخالفت نهادهای مربوطه تخریبها را ادامه میدهند به نحوی که بناهای ارزشمندی چون سلیمی،منتصری و رقیه رسولی و... نیز تخریب می گردد.از سال 97 الی 1400 این طرح هولناک مسکوت ماند اما با سفر رئیسی به شیراز دوباره این پرونده تاریخی سر باز کرد و جنجال آفرین شد.
🔸 در این سفر مجددا بر اجرای طرح 57 هکتاری تاکید و مصوبات لازم تصویب می شود و در اقدامی عجیب تهیه و تنظیم این طرح از شورای عالی شهرسازی گرفته شده و به شورای توسعه و برنامه ریزی استان تفویض می گردد.استانی که تقریبا تمامی مسئولین دخیل در ماجرا قائل به تخریب حداکثری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر هستند.در پی این اتفاق طی دونامه،اولی توسط 150 نفر خطاب به رئیس جمهور و دومی توسط 50 نفر خطاب به وزیر میراث فرهنگی اعتراضاتی نسبت به تخریب بافت تاریخی شیراز به بهانه توسعه حرم صورت می گیرد.اساتیدی که در بین آنان می توان به چهره های شاخصی چون دکتر معماریان استاد تمام رشته معماری دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد.مطابق آخرین طرحی که در اردبیهشت امسال تصویب شد،35 بنای تاریخی ارزشمند که 5 بنای آن ثبت ملی شده است،باید تخریب گردد.
🔸 از سیر تاریخی ماجرا که بگذريم،نکته حیاتی و مهم آن است که امروز بافت تاریخی شیراز میزبان لودرهایی است که هویت فرهنگی،تاریخی و ملی را هدف قرار داده اند. لودر هایی که تخریب می کنند تا مطابق میل سوداگران اقتصادی بسازند.امروز بافت تاریخی شیراز به بهانه حرم قرار است قربانی امیال زراندوزانه عده ای کاسب و دلال شود. امروز تاریخ و هویت ملی به پای تشخیص وزیری ذبح میشود که همچون بساز و بفروشی ها و شهرداری ها بافت های تاریخی را« بافت فرسوده»خطاب می کند. امروز بناهای تاریخی بسیاری صرفا به این دلیل که ثبت نشده اند قرار است با خاک یکسان شود تا سود و منفعت عده ای قلیل تامین شود. این نسخه همیشگی طرفداران توسعه است،انسان و تاریخ فرقی ندارد،همه باید زیر چرخ دنده های توسعه له و تخریب شوند.
🔸جلوی این دست فرمان را فقط یک چیز میتواند بگیرد.فشار و مطالبه رسانه ها و تشکل های مردمی و دانشجویی. تشکل های دانشجویی می توانند با ورود تخصصی و البته انقلابی و غیر محافظه کارانه جلوی این خیانت تاریخی و فرهنگی را بگیرند.در این کارزار جای خالی تشکلهای دانشجویی عمیقا احساس میشود.
#علی_ریاحی_پور
@marghooma
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ کلاس درس اصولگرایی!
🔸 اگر می خواهید چکیده، عصاره و فشرده اندیشه اصولگرایی را متوجه بشوید این یک دقیقه را ببینید. ببينيد که چطور رهبری معظم انقلاب را سنگر و جان پناه کردهی خود می کنند و حتی حاضر نیستند از پیش نویسی که خود دولت و سازمان خصوصی سازی نوشته دفاع کنند.
🔸 اندیشه ای که در آن شفافیت، پاسخگویی و اقناع جایی نداشته و در جواب سوالاتت صرفا یک پاسخ را میشنوی؛ رهبری موافق است. جوابی که دیگر تکراری است. حداقل برای نسل ما که با گوشت و پوست دعواهای برجام و اصل 44 و مصوبه بنزینی را درک و لمس کرده این بازی ها دیگر رنگی ندارد! بازی تکراری است. تمامش کنید.
🔸شما که تصمیم خود را گرفته اید و گوشی برای شنیدن ندارید، لااقل تن به گفت و گو داده و به سوالات پاسخ دهید. مناظره با منتقدین را که رد می کنید، جلسه گفت و گو را نیمه کاره گذاشته و فرار می کنید، جواب هم که می خواهید بدهید باز پُشت رهبری پنهان می شوید! اگر آن مصوبه آنقدر که شما می گویید خوب است و پُرفایده چرا بجای اقناع، اغواگری می کنید و آدرس کوچه همسایه را می دهید!
🔸 البته از آقای قربان زاده بیشتر از این انتظاری نیست، از یاران و حواریون جناب قالیباف چنین انتظاراتی آب در هاون کوبیدن است. هر وقت بزرگشان تن به شفافیت داد و نسبت به دهها سوال و ابهام پیرامون عملکرد خود و نزدیکانش پاسخ گفت، ایشان هم درباره بی سابقه ترین طرح حاکمیتی بعد از انقلاب اسلامی و ابهامات و شبهات پیرامون آن پاسخ خواهند گفت. البته یادم رفت، ایشان در توئیتر فعال هستند، سوالی داشتید برید اونجا بپرسید!
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
طبقه ممتازه جدید.mp3
1.67M
⭕🎙️ معیاری برای قضاوت!
🔸 این سخنان مربوط به سالها پیش است. در آغازین روزهایی که رهبر انقلاب هشدارهایی صریح و تاریخی در ارتباط با سربرآوردن #طبقه_ممتازه_جدید در جمهوری اسلامی می دادند و گوشی برای شنیدن نبود. آن روزها این طبقه تازه داشت به دنیا می آمد. آن فرزند امروز تبدیل به غولی عظیم الجثه گشته و کسی یارای مقابله با آن را ندارد. طبقه ای که نه فقط در مردم بلکه در خواص و مسئولین نماینده دارد. خواصی که از درون شکم جمهوری اسلامی قارچ گونه رشد کرده اند.
🔸 آن روزها مهم توسعه و سازندگی بود ولو به هدم قسط و عدل. لذا اصالت را به سرمایه و سرمایه دار می دادند حتی به قیمت آنکه برخی فراری های سرمایه دار اول انقلاب همچون لاجوردی ها و برخوردارها دوباره به کشور برگردند.
🔸 اگر می خواهید عملکرد دولتها و مجالس را بررسی و قضاوت کنید خیلی دنبال فلان موضع و بهمان افتتاح بزرگ نگردید، این معیارها زودگذر، آنی و روبنایی است و تقریبا در تمامی دوره ها می توان مبتنی بر آن نقاط قوتی را تعریف کرد اما اگر معیار را عملکرد دولتها و مجالس در مواجهه با #طبقه_ممتازه_جدید در جمهوری اسلامی بگذارید قصه متفاوت می شود. اینجاست که عیارها و تفاوتها عیان می شود. و الا مطمئن باشید تا زمانی که این طبقه هار سیاسی و اقتصادی بر گُرده ملت زانو زده اند، در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که امروز می چرخد، حالا هی نام انقلابی به این و آن وصله کنیم!
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ کاتولیک تر از پاپ!
🔸 برخی اوقات حقیقتا تاسف می خورم و از خود سوال می کنم که چرا باید برای بعضی مسائل و شماری از دوستان بدیهیات گفتمان انقلاب، امام و آقا را بازخوانی و یادآوری کنیم. بدیهیاتی که نمی دانم کی و دقیقا چه زمانی از بیانش خلاص می شویم! بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب با برخی دوستان هنوز نزاع بر سر موضوعاتی داریم که اساسا انقلاب اسلامی صورت گرفت که این موضوعات محل دعوا و درگیری نباشد و آنقدر بزرگ شده باشیم که از آنان عبور کنیم.
🔸 امروزه با قرائتی از ولایتمداری مواجه ایم که با قاطعیت می گویم؛ هیچ نسبتی نه با سیره ائمه اطهار دارد و نه با گفتمان امامین انقلاب و اندیشمندان آغازین انقلاب اسلامی. در این قرائت که بارها توسط امامین انقلاب رد و طرد شده است، حتی به منصوبین رهبری ام نمی توانی انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر کنی چه برسد به شخص ولی. در این قرائت علاوه بر نفی انتقاد از نزدیکان و منصوبین ولی، آنان را در هاله ای از قداست قرار داده و اختلاف نظر با آنان مساوی با کفر و شرک محسوب می شود.
🔸امروز در شرایطی سخن می گوییم که نه انتقاد به منصوبین بلکه انتقاد از منتخبین ملت یعنی دولت سیزدهم هم مساوی با ضديت با ولایت می شود. این تقریر از ولایتمداری دقیقا همان اندیشه ای است که ریشه خود را از انگاره های اسلام سلطنتی می گیرد. اسلامی که آقایی بالا نشسته است و مونولوگ می کند و رعایا هم اطاعت. اطاعتی به ظاهر مومنانه اما احمقانه. اطاعتی که در آن فکر تعطیل است و پرسش و اشکال تخصصی ممنوع!
🔸 پُر واضح است که جایگاه بحث ما نه احکام ولایی و حکومتی بلکه نظرات تخصصی است. نظراتی که هر کس مبتنی بر عقبه ای کارشناسی به آن می رسد و آن افرادی ام که نظر کارشناسی ندارند به نظرات کارشناسی رجوع می کنند. مانند ماجرای مصوبه بنزینی 98 که آقا فرمودند به نظرات کارشناسی اعتماد می کنم.
🔸 حال مصوبه ای به امضای شورای عالی سران قوا رسیده است و رهبر انقلاب به لحاظ شکلی و نه محتوایی آن را تایید کرده اند و البته هشدار به مراقبت های لازم هم داده اند. این مصوبه مبتنی بر نگاه تخصصی و کارشناسی عده ای تنظیم و تصویب شده است، حال اگر عده دیگری با نگاه کارشناسی و تخصصی دیگری این مصوبه را غلط بدانند باید متهم به ضدیت با ولایت شوند! چرا عده ای مخالفت با یک طرح مولود امر انسانی و بشری را مساوی با انگاره های دینی و مذهبی کرده اند؟ چرا برخی بر خلاف نظرات صریح رهبری مبنی بر عدم برچسب زنی به کسانی که در مسائلی با رهبری اختلاف نظر کارشناسی دارند، انواع انگ های سیاسی را حواله منتقدین می کنند؟! تازه اگر بپذیریم که رهبری با صفر تا صد مصوبه اخیر موافقند! که باید توسط مدعیان اثبات شود!
🔸عده ای کاتولیک تر از پاپ شده اند و نظرات صریح آقا را هم فراموش کرده اند؛ نظراتی که بارها می شود نمونه های آن را در سیره و مواضع رهبری رد یابی کرد. به دو نمونه اکتفا می کنم. در دیدار سال 84 دانشجویان دانشگاه امام صادق با رهبر انقلاب از ایشان پرسیده شد که اگر نتیجه تحقیقاتمان با نظر رهبری مغایر درآمد چه کار کنیم؟پاسخ را بخوانید.
🔺«این سؤال که اگر نتیجهی تحقیقات ما با نظر رهبری مخالف درآمد، چه کار کنیم؟ اینها به نظر من سؤالات خیلی اصولی و منطقی نیست. شما مأمور به پژوهشید، شما مأمورید به اینکه فکر و کار کنید، نتیجه بهدست آورید و آن نتیجهی شما را رهبری و غیر رهبری بهعنوان دستاوردهای علمی بگیرند و بر اساس آن برای کشور برنامهریزی کنند. تحقیق علمی، شأن و خصوصیتش، آزادی است؛ منتها عقلایی؛ بیانضباط نباشد.»
🔸 در سال 91 و در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب دوباره این سوال به نحو دیگری پرسیده شد و دانشجویان گله کردند که عده ای نظرات تخصصی ما که مغایر با نظرات تخصصی رهبری است را حُکم به ضدیت با ولایت می کنند! ما چه بکنیم؟ پاسخ را بخوانید.
🔺«گفته شد که بعضیها نظرات کارشناسی میدهند، با نظر رهبری مخالف است، میگویند آقا این ضد ولایت است. من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسیای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ دیگر از این واضحتر؟! نظر کارشناسی، نظر کارشناسی است. کار کارشناسی، کار علمی، کار دقیق به هر نتیجهای که برسد، آن نتیجه برای کسی که آن کار علمی را قبول دارد، معتبر است؛ بههیچ وجه مخالفت با ولایت فقیه و نظام هم نیست.... به هر حال هیچگاه اعلام نظر کارشناسی و نظر علمی، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائی از رهبری و ولایت و این حرفها به حساب نمیآید و نباید بیاید.»
🔸 خلاصه اگر طرح مولدسازی شق القمر است و قابل دفاع، پس کسی نباید از بحث و گفتگو و مناظره و پرسش درباره آن فرار کند و اگر قابل دفاع نیست هزینه کردن جایگاه و شخصیت رهبر انقلاب برای آن، ظلم فاحش به ولیفقیه و انقلاب و جمهوری اسلامی و ایمان مردم است!
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ جریان شناسی مرتجعین جمهوری اسلامی!
🔸در مقاطع زمانی گوناگون، مفاهیم مبتنی بر نظام اندیشه ای اندیشمندان و تغییر مناسبات سیاسی و اجتماعی، می توانند دچار تطورهای محتوایی و انگاره ای شوند. تطوراتی که نه به معنای حذف معانی قبلی، بلکه به معنای تکمیل و تقریری جدید از آن مفهوم است. رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود تقریری از مفهوم ارتجاع ارائه دادند که شاید بتوان گفت تا قبل از این سخنرانی، ارتجاع و مرتجعین در ادبیات مصطلح تاریخ سیاسی ما چه در دوران قبل از انقلاب و چه در دوران بعد از پیروزی انقلاب، معانی متفاوت دیگری را تصویر می کرد.
🔸 مطابق با تقریر رهبر انقلاب می توان پنج دسته را در زمره مرتجعین داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تعریف کرد. پنج دسته ای که از خاستگاه های مختلف گفتمانی روییده اند اما همه یک مخرج مشترک دارند؛ ارتجاعی نگریستن به مشکلات امروز و فردای جمهوری اسلامی. صورت بندی نگارنده از این پنج دسته به شرح ذیل است.
1️⃣ جریان برانداز داخلی و خارجی؛ اینان جمهوری اسلامی را نظامی به بن رسیده دانسته و مسیر اصلاح وضع موجود را فقط و فقط در براندازی و نابودی اصل و اساس سیستم سیاسی می دانند. راه حل آنان انقلاب است و اعتقاد دارند که دیگر اقدامات رفرمیستی جواب نمی دهد. جریان اصلی این دسته، در خارج از کشور و پادوهای اقلی آنان در داخل حشر و نشر می کنند. ردپای آنان را می توان در بهائیت و منافقین تا سلطنت طلبها و گروه های تجزیه طلب و میرحسین موسوی و برخی اصلاح طلبان فراری جست و جو کرد.
2️⃣ جریان استحاله طلبان وطنی؛ دسته دوم مرتجعین جمهوری اسلامی را کسانی شکل می دهند که قائل به تجدید نظر در مبانی اصلی فکری و اصولی جمهوری اسلامی هستند. این جریان راه حل را در تجدیدنظرطلبی دینی و ایدئولوژیک می داند و شاید بتوان نقطه اوج عملکرد اینان را دوره دوم خرداد دانست. دوره ای که با قاطعیت می توان گفت اصولی از اصول گفتمان انقلاب نبود که این جریان آن را شخم نزند! این گروه جمهوری اسلامی را می خواهد اما تهی از سیرت با حفظ صورت. ساخت حقوقی را حفظ میکند اما ساخت حقیقی را نابود. به تعبیر رهبر انقلاب یک جمهوری اسلامی تقلبی را می خواهند که حتی بالای سر آن یک معمم نشسته است اما بی هویت. پس از دیدن آنان راه حل وضع موجود در عقب گرد و تجدید نظرطلبی و استحاله ارزشی جمهوری اسلامی است.
3️⃣ جریان تکنوکرات غرب باور؛ این جریان ارتجاعی برای عبور از مشکلات و بحران های سیاسی و اقتصادی موجود یک نسخه بیشتر ندارد. هضم شدن در هاضمه نظام جهانی. اینها باور دارند که جمهوری اسلامی اگر تن به نسخه های لیبرالی و نئولیبرالی در حوزه اقتصاد و تنش زدایی و کوتاه آمدن در پرونده های هسته ای و موشکی و منطقه ای و... در حوزه مسائل سیاسی ندهد، دیگر راه حلی وجود ندارد و مسیر فعلی به بن بست ختم خواهد شد. اینها چاره را در برجام و fatf و سند2030 و... می دانند. راه حلی تکراری و بارها رفته شده. راه حلی که اوج آن را در دولت حسن روحانی شاهد بودیم.
4️⃣ جریان انقلابی های خسته و پشیمان؛ این افراد عمدتا کسانی هستند که مدتی در کنشگری سیاسی و اجتماعی بالاترین میزان و حد آن را تجربه کرده و بعد از گذشت دوره ای پشیمان و منفعل شده اند. سوپر انقلابی هایی که عمدتا یا به علت برخوردهای امنیتی و قضائی که با آنان شده و یا به علت اختلاف تحلیل پیدا کردن میان باورهای خود و تشخیص های رهبری و حاکمیت دچار بن بست گفتمانی میشوند.در طول یک دهه گذشته با این تیپ از افراد بارها مواجه بوده ایم. کسانی که هر کدام در یک بزنگاه بخصوص چپ کرده اند و ریزش. عده ای سر ماجراهایی چون رد صلاحیت احمدی نژاد و پذیرفتن برجام توسط نظام و عده ای دیگر بعد از تعریف های رهبری از آقای آملی لاریجانی و موافقت با مصوبه بنزینی. این افراد خود را بازیخورده دانسته و عمر خویش را تلف شده می دانند و انفعال را تجویز می کنند. شاید حیا کنند و نگویند، اما نظام را به بن بست رسیده می دانند و عاقبتش را محکوم به شکست.
5️⃣ جریان انقلابی های صرفا نق زن؛ این گروه نه شانه به زیر بار مسئولیت میدهد و نه تخصصی دارد که مبتنی بر آن برای حل مسائل نسخه ای طرح و تجویز کند.اغلب افرادی هستند که در فضای مجازی گلخانهای بار آمده اند و از امر حکمرانی فهم و درک دقیقی نیز ندارند. عموما حرف ایجابی مشخصی ندارند. صرفا معترض اند. خود را طلبکار جمهوری اسلامی میدانند و نه بدهکار. جملگی مساله مشخصی ندارند که در پی حل آن برآیند. خود را با نیش و کنایه و طعنه زدن ارضا می کنند و تمام. این جریان ضربه زننده ترین گروه به دلسوزان و جوانان و منتقدینی هستند که سالها در حوزه های مهم حکمرانی مطالعه داشته اند و دهها راه حل برای عبور از وضع در چنته دارند و دست به مطالبه گری می زنند اما صدایشان شنیده نمی شود؛ چرا؟چون محافظهکاران آنان را هم ردیف جماعت نق زن کرده اند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
50 khatere.pdf
453.5K
🔺 جزوه خواندنی«واین شدنی است»
🔹 پنجاه گفتار و خاطره کوتاه سیاسی از بیان دکتر سعید جلیلی
#کپسول_مطالعاتی
#سعید_جلیلی
@marghoomat