eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
446 عکس
468 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
arafe85.mp3
1.18M
🎙️⭕ ما را مثل دلقک فرعون ببخش! 🔺روایتی شنیدنی از ماجرای بخشیدن دلقک کاخ فرعون... 🔸 ما هم اومدیم ادای دعاخونارو در بیاریم، می‌دانیم لیاقت دعا کردن هم نداریم، ما لیاقت صحبت کردن با خدا را نداریم. ما با چه رویی با خدا صحبت کنیم! 🔸 یه روز مارو مثل دلقک فرعون ببخش! آخه ما هم لباس دوست تو را می پوشیم. ما هم دم از امام حسین می زنیم! پ.ن: خدایا! از علی گندابی و رسول ترک تا طیب حاج رضایی و شاهرخ ضرغام و... به یک نیم نگاهت برگشتند و عاقبت شان بخیر شد و در آغوشت جان دادند. امشب ما را هم بغل کن. امشب آغوش باز کن که گدایان سفره احسانت منتظرند. 🔻می گذشت از درِ مسجد، نفسْ آلوده سگی گذرِ خویش به کوی تو به یادم آمد.. @marghoomat
این است علی کهنه نشو.mp3
4.32M
🎙️🔴 این است علی کهنه نشو! 🔺آیا از علی چیزی به تو می‌رسد؟ گفت متاسفانه نه! علی از آنجا که بر می گردد خودش، خودش را دارد می‌خورد، نوشته اند آن شب تا صبح علی آرام نگرفت! 🔺آن زن گفت خداوند تو را رحمت کند و داغ دل ما را از علی بن ابی طالب بگیرد! 🔺عادت علی این بود که یتیم ها را به روی زانو خودش می نشاند، دست محبت به سر آنان می کشید، این بچه هارو یکی یکی آورد و به روی زانو خودش نشاند، لقمه های غذا را به دهان این بچه ها گذاشت و می گفت بچه‌ها بخورید اما از علی بن ابی طالب بگذرید.. 🔺وقتی شعله های تنور بلند شد، صورت خود را نزدیک این شعله های آتش آورد و با خودش زمزمه کرد که علی حرارت این آتش را بکش و دیگر در کار یتیم ها و فقیرها کوتاهی نکنی! آتش قهر الهی خیلی از اینها بالاتر است. 🔺این است علی! این است علی کهنه نشو! این است که این علی را تا دامنه قیامت مردم دوست خواهند داشت و نمی شود دوست نداشته باشند. @marghoomat
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 ۵۱۶ امین شماره هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈امروز شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻مهار تورم در گرو مهار دلار 🔹تحقق شعار سال می‌تواند گقدمه رهایی اقتصاد کشور از آقایی دلار باشد 🔻آرزوی مقدس 🔹رژیم اشغالگر به پایان خود نزدیک می‌شود 🔸قرآن برای همه مردم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بزرگترین و پرمخاطب‌ترین رویداد قرآنی کشور 🔸 "محفلی" برای عشق‌ورزی به قرآن 🔸ملی‌پوش فوتبال در دادگاه تفتیش عقاید عادل! ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش ششم مبارزات مردم تهران با رژیم پهلوی در ماه رمضان 57 🔺در ماه‌ رمضان، ‌نمازهاي‌ جماعات‌ معمولاً بعد از افطار، پاسی از سر شب‌ گذشته‌ برگزار می گرديد و بعد از نماز يكی از وعاظ‌ سخنرانی می كرد. محور اين‌ سخنرانی ها انتقاد از شخص‌ شاه‌، تجليل‌ از امام‌ خمينی، حكومت‌ اسلامی و جذب‌ نيروهای نظامی بود و بعد از پايان‌ مراسم‌ مردم‌ به‌ شعار دادن‌ يا تظاهرات‌ خيابانی می پرداختند. 🔺فعاليت‌ روحانيون‌ در تهران‌ چشمگيرتر و بيشتر در معرض‌ ديد جهانی بود، لذا ساواك‌ گزارش‌ ويژه‌ای تهيه‌ كرد و نزد مقامات‌ رژيم‌ فرستاد. ساواك‌ در اين‌ گزارش‌ نوشت‌: «در مدت‌ بررسی به‌ ويژه‌ در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ تشكيل‌ جلسات‌ مذهبی با شركت‌ چند هزار نفر در دو نوبت‌ در اكثر مساجد تهران‌ (حدود 600 مسجد و حسينيه‌) و در غالب‌ آنان‌ گويندگان‌ مذهبی در پوشش‌ سخنرانی مذهبی مردم‌ را به‌ قيام‌ عليه‌ حكومت‌ تشويق‌ و حملاتی به‌ شخص‌ اول‌ مملكت‌ وارد و از خمينی پشتيبانی [می‌کنند]». 🔺اما بزرگ‌ترین حرکت مردمی در تهران، در عید فطر رخ داد به طوری که حیرت سفیر انگلیس را برانگیخت. آنتونی پارسونز درباره حضور عظیم مردم تهران در این تظاهرات می‌گوید: «اين تظاهرات با چنان نظمی از سوی رهبران مذهبی سامان داده شده بود که دولت احتمالاً بسيار به آن رشک برده است. تظاهرکنندگان مخالف و دشمنِ رژيم بودند، اما در نهايت آرامش حرکت می کردند. آنها با سربازان روابط دوستانه‌ای آغاز نموده و برای اولين‌بار در لوله‌‌ تفنگ‌شان گل می گذاشتند. در اين تظاهرات حادثه‌اي رخ نداد ولی با اين تظاهرات عظيم مردمی، زنگ خطر برای ژنرال‌های نظامی به صدا درآمده و آنها نگران روحيه‌‌ سربازان در خيابان‌ها شدند.» 🔺سفیر آمریکا در ایران نیز، حیرت خود از این تظاهرات را اینگونه بیان کرد: «اين راهپيمایی نمايش عجيب قدرت سياسی مخالفان مذهبی رژيم بود. مأموران و ناظران ما كه برای گزارش مشاهدات خود در سفارت جمع شده بودند متفق القول بودند كه يك سازمان مجهز و مجرب اين راهپيمايي را سازمان داده است... نظم و سازمان اين راهپيمایی در عين حال كه موجب حيرت و شگفتی ما شده بود اين واقعيت را هم آشكار ساخت كه ما تشكيلات و فعاليت مخالفان را دست‌كم گرفته‌ايم.» فعالیت‌های مبارزاتی طلاب یزد در ماه رمضان 1357 🔺فعالیت‌های مبارزاتی در ماه رمضان سال 1357 در یزد نیز با پیشاهنگی روحانیون رخ داد. در ابتدای این ماه، ساواک از تحرکات طلاب خبر داد که با راهبری آیت‌الله شهید صدوقی، به شهرها و روستاهای دور و نزدیک سفر می‌کردند و به افشاگری علیه رژیم پهلوی می‌پرداختند. 🔺در این رابطه، ضد اطلاعات ژاندارمری یزد در گزارشی به ساواک این استان در 16 شهریور 1357 درباره فعالیت‌های طلاب یزدی در ماه رمضان آن سال چنین نوشت: «موضوع: آیت‌الله حاج محمد صدوقی خبر رسیده گویاست از اول ماه رمضان سال جاری، نامبرده بالا حدود 20 نفر طلبه را با یک دستگاه مینی‌بوس به بهاباد اعزام و هر یک از طلبه‌های مورد نظر در روستاهای بهاباد اقدام به تبلیغات مضره و ضد میهنی نموده و اهالی را به بلوا و شورش تحریک می‌نمایند.» 🔺بدین ترتیب طلاب با سفر به نقاط مختلف استان یزد و سخنرانی برای مردم، نقش پررنگی در مبارزات ماه رمضان آن سال بر عهده داشتند. @marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش هفتم سخنرانی‌های پرشور روحانیون مبارزِ ارومیه در ماه رمضان 🔺ارومیه یکی دیگر از کانون‌های مبارزاتی بود که در رمضان 1357 با توجه به حضور روحانیونی چون آیت‌الله سیدعلی‌اصغرناظم‌زاده‌ قمی نقش فعالی در نهضت اسلامی ایفا کرد. به دنبال پیام امام خمینی در 5 مرداد 1357 و در آستانه ماه مبارک رمضان، ائمه جماعت در سراسر کشور وظیفه یافتند «گویندگانی را دعوت نمایند که معتقد و علاقه‌مند به نهضت اسلامی و با هدفی اصیل، روشنگری مردم را بر عهده گیرند.» از همین رو روحانیونی از قم و تهران برای روشنگری و تبلیغ نهضت اسلامی به ارومیه دعوت شدند. 🔺از جمله روحانیونی که به ارومیه دعوت شد، آیت‌الله سید علی‌اصغر ناظم‌زاده‌ بود. ساواک که نسبت به ورود روحانیون مدعو حساسیت خاصی داشت، از بدو استقرار او در مسجد لطفعلی خان، رفتار وی را تحت نظر قرار داد. در گزارش ساواک درباره‌ فعالیت‌های آیت‌الله ناظم زاده در رمضان 57 و متعاقب آن دستگیری و تبعید او از ارومیه آمده است: «... چون تذکرات داده شده درباره روحانی مذکور مؤثر واقع نگردید و از طرفی احتمال داده شده که سخنرانی‌های تحریک آمیز وی موجب تهییج افکار متعصبین مذهبی و در نتیجه منجر به انجام تظاهرات اخلال‌گرانه از ناحیه افراطیون مذهبی گردد، لذا در مورخه 22مرداد 57 نامبرده از طریق شهربانی رضائیه احضار و به وی تفهیم گردیده که اقامتش در منطقه از لحاظ امنیتی به مصلحت نمی‌باشد. به دنبال موضوع فوق، ناظم زاده در ساعت۲۰شب مذکور، با یک دستگاه اتومبیل، رضائیه را در معیت دو نفر از مأموران ژاندارمری به قصد قم ترک نمود.» 🔺اما بازداشت و اخراج وی خللی در مسیر مبارزات مردم ارومیه نداشت. چنانکه حجت‌الاسلام والمسلمين مولودی می گويد: «دستگيري و تبعيد او از اروميه باعث نگرانی روحانيون شد... لذا روحانيون اروميه در جلسه‌ای تصميم گرفتند تا خود به بيان حقايق درباره‌ اقدامات رژيم بپردازند و به تعبيري انقلابی سخنراني نمايند.» به گفته آيت‌الله سيدعلی اكبر قره‌باغی: «همه‌ آقايان معتقد به مبارزه و برنامه‌ريزي براي ادامه‌ حركت بودند... [لذا تصمیم گرفتند] در ماه مبارك رمضان، تمام اهل منبر، مردم را تشويق كنند كه تنها در يك مسجد بزرگ برنامه باشد و اجتماع باشكوهی تشكيل شود. ... در ماه مبارك رمضان، همه‌ اهل علم طبق تصميم قبلی، مردم را به يك مسجد نسبتاً بزرگ هدايت می كردند و هر شب يك سخنران برنامه اجرا می كرد و بسيار حركت سازنده‌ای بود. مردم فراوانی از شهرها و روستاهای اطراف در اين اجتماع شركت می كردند.» 🔺بدین ترتیب در ماه مبارک رمضان 57 همه روزه مجلس سخنراني در مسجد اعظم برقرار بود و در هر روز و بعد از نماز مغرب و عشا و در آخر شب سخنرانی ها ايراد می شد و همه روحانيون در آن مجلس شركت می كردند. هجوم ماموران رژیم به مردم روزه‌دار لرستان 🔺در لرستان نیز در همان نیمه اول ماه مبارک رمضان نیروهای رژیم پهلوی با حمله به اجتماع مردم روزه‌دار لرستان، ضمن ضرب و شتم آنها سه نفر به نام‌های حمید قربانی‌نسب، احمد رفیع‌پور و علی گودرزی را به شهادت رساند. 🔺منابع ساواک رویداد آن روز را چنین گزارش می‌دهند: «پس از دستگیری عناصر مزبور از جمله شیخ مهدی قاضی... عده‌ای از عناصر اخلالگر و آشوب‌طلب... جلوی مسجد علوی اجتماع [کردند] و پس از دادن شعارهای ضد ملی و اسائه ادب به کد 66 [منظور محمدرضا پهلوی است] و زنده باد خمینی، خواستار آزادی شیخ مهدی قاضی و دیگر روحانیون دستگیر شده بودند. ضمن آن به اخطارهای پلیس وقعی نگذارده و بنا به گزارش شهربانی استان با سنگ و چوب در مقابل تیراندازی ماموران مقاومت [کردند] و ماموران شهربانی به ناچار مبادرت به تیراندازی هوایی نموده و اخلالگران حدود سه الی چهار ساعت با ماموران درگیر [شدند.] در نتیجه در این واقعه... سه نفر از اخلال‌گران کشته و چند نفر از ماموران پلیس از جمله یک افسر مجروح بستری گردیده‌اند.» @marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش هشتم تقابل مردم سبزوار با رژیم پهلوی در رمضان 57 🔸ماه رمضان سال 1357 با سال‌هاي قبل بسيار متفاوت بود. شور و اشتياق مردم براي حضور در مساجد و تکايا بيشتر شده بود. با نزديک‌شدن به شب‌هاي احياء حضور جمعيت چنان گسترده بود که برخي به‌علت كمبود جا مجبور مي‌شدند در خيابان تجمع کنند. در يکي از شب‌هاي احياء پس از پايان سخنراني، مردم شعار «مرگ بر شاه» سر دادند؛ بنابراين نيروهاي شهرباني به‌سرعت خود را به حسينيه رساندند و با ضرب‌وشتم توانستند جمعيت را متفرق كنند. اما با نزديک‌شدن به پايان ماه رمضان روحانيان که همواره منتظر فرصت مناسبي بودند، تصميم گرفتند پس از اقامه‌ نماز عيد فطر در مسجد جامع، در خيابان‌ها به تظاهرات بپردازند. 🔸ساعت هشت و نيم صبح روز سيزدهم شهريور، مصادف با روز عيد فطر پس از اقامه‌ نماز در مسجد جامع، شيخ احمد سخنور براي ايراد سخنراني به بالاي منبر رفت. اين درحالي بود مأموران شهرباني خيابان بيهق و ديگر خيابان‌هاي اطراف مسجد را محاصره كرده بودند. سخنور بالای منبر گفت: رژيم با اقداماتي كه مرتكب‌ شده عيدي براي مسلمانان باقي نگذاشته است. سپس به تبیین جنایت‌های رژیم در ماه رمضان در شهرهای مختلف پرداخت. 🔸با پايان‌يافتن سخنراني، 2 هزار نفر از مردم سبزوار که قلب­شان پر از نفرت و کينه از اقدام‌هاي رژيم شده بود، به‌طور خودجوش پس از خروج از مسجد، درحالي‌که عکس‌هايي از امام را در دست داشتند، در مسير خيابان بيهق به حرکت درآمدند. آنان با سردادن شعارهاي مذهبي و فرستادن درود و صلوات براي امام از مقابل مسجد پامنار و شهرباني گذشتند و به‌طرف فلکه‌ زند رفتند. جمعيت پس از عبور از ميدان ششم بهمن به‌علت محاصره‌ شديد مأموران شهرباني در مقابل ورزشگاه پهلوي متفرق شد. راهپيمايي روز عيد فطر با دخالت پليس چندان به طول نينجاميد، اما سرآغازي براي تظاهرات اعتراض‌آميز بعدي در سبزوار شد. اعلام عزای عمومی در اهواز 🔸ماه رمضان سال 57 در اهواز، آبستن حوادث فراوانی بود. در این ماه مردم ضمن محکوم کردن جنایت‌ رژیم پهلوی در شهرها و استان‌های کشور، در روز عید فطر به یک راهپیمایی بزرگ دست زدند. در این میان، باز هم روحانیت پیشگام و راهبر مردم بود. 🔸در دهه اول ماه رمضان، روحانیون مبارز اهواز در واکنش به وقایع اصفهان، روز 10 رمضان را عزای عمومی اعلام کردند. در بخشي از اطلاعيه جامعه‌ روحانيت اهواز آمده بود: «جامعه‌ روحانيت اهواز ضمن عرض تسليت به ساحت مقدس حضرت بقيه‌الله الاعظم (عج) و محضر شريف مراجع بزرگ تقليد در نجف‌اشرف، قم و تمام كساني كه در اين فجايع فراموش نشدني، مصيبت ديده و داغ‌دار شده‌اند، به عموم اهالي محترم اهواز ابلاغ مي‌دارد كه روز سه شنبه 10 رمضان المبارك 1398 برابر با 24 مرداد 1357 را به خاطر مراتب ياد شده، عزاي عمومي در اهواز اعلام مي‌دارد». 🔸پس از اين حركت و اعلام مواضع روحانيون در اهواز، همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، مردم واكنش نشان دادند و پس از تجمع در حسينيه‌ اعظم و گوش فرا دادن به سخنراني حجت‌الا‌سلام غلامرضا گلسرخي در خيابان‌هاي اهواز به راه افتادند. به گزارش اطلاعات: «در اهواز گروه كثيري از اهالي اين شهر كه در حسينيه‌ اعظم گرد هم آمده و به سخنراني گلسرخي (واعظ معروف) گوش مي‌كردند، در پايان مجلس به سوي خيابان‌هاي اطراف حسينيه به حركت درآمدند. تظاهر‌كنندگان كه با دخالت مأموران مواجه شده بودند، به سوي آنها سنگ پرتاب كردند...» 🔸درگیری ماموران با مردم در آن روز باعث عقب‌نشینی مردم نشد و اهوازی‌ها در روز عید فطر، دست به یک راهپیمایی بزرگ زدند. مردم بعد از نماز عید فطر با تجمع در مکان‌هایی چون حسينيه اعظم و مسجد بهبهاني، تظاهرات خود را در خيابان‌هاي اصلي شهر آغاز كردند و علی‌رغم تمهیدات عوامل انتظامي، امنيتي و نظامي رژيم پهلوي جهت ايجاد محدوديت براي راهپيمايي روز عيد فطر، نخستين راهپيمايي ده‌ها هزار نفري در اهواز و ساير شهرهاي استان خوزستان با شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» تحت كنترل شديد نيروهاي امنيتي استان صورت گرفت و به عنوان یک رفراندوم بزرگ، ضربه محکمی به رژیم پهلوی وارد کرد. @marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش نهم خیزش عمومی در جهرم 🔸در ماه رمضان، تمام مساجد جهرم مملو از جمعيت بود که عمدتاً هم جوانان بودند. در این ماه سه مجلس بزرگ و مهم سخنراني در شهر جهرم وجود داشت. يكي در حسينيه كوي علي پهلوان بود كه آيت‌الله سيدحسين آي‌ اللهي منبر مي‌رفت؛ مکان دیگر در مسجد حاج محمدحسين (مسجد بازار ) بود كه آيت‌الله سيدمحمدعلي آستانه سخنراني می‌کرد و پس از اتمام دو مجلس ذکر شده، همه مردم به طرف مسجد نو محل سخنراني آيت‌الله سيد ابوالقاسم شفيعي حركت می‌کردند و بعد از این مجالس، مردم با پی بردن به چهره واقعی شاه و رژیم پهلوی، اقدام به راهپیمایی می‌کردند. 🔸از جمله حوادث مهمی که در ماه رمضان 1357 در جهرم رخ داد، تظاهرات مردم در 8 شهریور بود. به گزارش روزنامه کیهان: «حدود دو هزار نفر از مردم جهرم پس از پایان سخنرانی حجت‌الاسلام شفیعی در مسجد نو این شهر در سر راه خود شیشه‌های بانک صادرات شعبه مرکزی، تهران و پارس و ساختمان دادگستری را شکستند. مأموران انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند و موفق به متفرق ساختن آن‌ها شدند. به دنبال تظاهرات جهرم مأموران پلیس و انتظامی در نقاط حساس شهرمستقر شدند.» 🔸علاوه بر این، روز عید فطر نیز یک تظاهرات گسترده در جهرم شکل گرفت. روزنامه کیهان حجم تظاهرات مردم جهرم در عید فطر را بیش از 80 هزار نفر اعلام کرد و نوشت: « بیش از 80 هزار نفر از مردم جهرم و روستاهای اطراف آن که برای شرکت در تظاهرات به این شهر آمده بودند، در روز عید فطر در مسجد قبله اجتماع کردند و پس از برگزاری نماز عید فطر به یک راهپیمایی طولانی 6 کیلومتری پرداختند. مردم بیش از 1500 پلاکارد که روی آن‌ها جملاتی درباره آزادی، استقلال، آزادی زندانیان سیاسی نوشته شده بود حمل می‌کردند. این تظاهرات، مقدمه حرکت‌های بعدی را تا پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد. حضور بانوان زنجان در تظاهرات ماه رمضان 🔸تب و تاب مردم زنجان در ماه رمضان سال 57 با چند اقدام رژیم پهلوی به اوج رسید که یکی از آنها شهادت شهید مرتضایی بود. به دنبال این ماجرا که در دهه آخر ماه مبارک رمضان رخ داد، مردم زنجان با حضور گسترده و حیرت‌انگیز بانوان، دست به راهپیمایی زدند. 🔸روزنامه کیهان گزارش این راهپیمایی را که در 9 شهریور برگزار شد چنین درج کرد: «دختران چادری زنجان در حالی که عکس‌های احمد را در دست داشتند به تظاهرات آرام پرداختند و به طرفداری از آیت‌الله العظمی خمینی و به مخالفت با دولت شعار دادند... آنان در بیشتر خیابان‌های شهر به پیاده روی پرداختند و بدون این که با دخالت مأموران روبه رو شوند به خانه‌های خود بازگشتند.» 🔸به دنبال اين تظاهرات، همه‌ روحانيون شهر براى همراهی با بانوان، نمازهاى جماعت خود را تعطيل و از رفتن به مساجد خوددارى كردند. بديهى است اين حرکت، آن هم در ماه مبارك رمضان، تأثير فوق‌العاده مخربى بر چهره‌ رژيم گذاشت. به‌ويژه اين كه بازاريان و مغازه‌داران زنجان نيز از صبح روز پنج‌شنبه مغازه‌هاى خود را بسته و شهر را به حالت غيرعادى درآورده بودند. مبارزات مردم قزوین در ماه رمضان 57 🔸مردم قزوین نیز در ماه مبارک رمضان سال 57، با حضور در مساجد و سپس با برپایی تظاهرات در خیابان‌ها، نقش پررنگی در مبارزات مردم ایران در ماه رمضان آن سال داشتند. در یکی از این تظاهرات در روز 6 رمضان، پس از پايان سخنراني سيد‌عباس ابوترابي در مسجد شاه قزوين، عده‌اي از شركت‌كنندگان به خيابان‌ها ريخته و ضمن دادن شعارهايی علیه شاه، به راهپيمايي پرداختند. تظاهركنندگان در خيابان‌هاي پهلوي به حركت درآمدند و ضمن دادن شعار، با پرتاب گاز اشك‌آور و تيراندازي هوايي متفرق شدند. 🔸این تظاهرات طی روزهای 7 و 8 رمضان نیز ادامه یافت و در روز هشتم ماه رمضان، یک نفر از شهروندان قزويني در جريان تظاهرات مردمي توسط عوامل رژيم، با زبان روزه به شهادت رسيد. 🔸تحرکات انقلابیون قزوین در ماه رمضان، طی روزهای بعدی به صورت جسته و گریخته ادامه داشت تا اینکه در نیمه ماه رمضان، مردم قزوین در واکنش به جنایت رژیم پهلوی در آبادان، به پا خاستند. آنها در نخستین اقدام، طي بيانيه‌اي اين عمل را محكوم كرده و سپس دست به تظاهرات گسترده زدند. این تظاهرات که با دخالت ماموران رژیم مواجه شد، طی روزهای بعد و تا عید فطر همچنان تداوم داشت. @marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی! 🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357 ⬅️ بخش دهم و پایانی تظاهرات پی در پی مردم کرمان در ماه رمضان 57 🔸ماه رمضان سال 57 نقطه‌ عطف انقلاب اسلامي در شهر کرمان محسوب مي‌شود. زيرا تا پيش از اين ماه، حرکت‌هاي انقلابي شهر پراکنده و محدود بود، اما به لطف اين ماه مبارک و عبادات و جلسات و مراسم مذهبي و در سايه‌ روشنگري‌هاي روحانيون بيدار و مبارز، روح شجاعت و جسارت انقلابي در مردم بيدارتر گرديد و به انسجام بيشتر جريان انقلاب در شهر کرمان انجاميد. 🔸در طول اين ماه مساجد و تکاياي شهر صحنه‌ اعتراض و قيام شدند. مردم بعد از فراغت از عبادات با برپایی تظاهرات، به سردادن شعار عليه رژيم و حمايت از امام خميني مي‌پرداختند. آن‌که بيش از همه در ايجاد اين شور انقلابي در شهر کرمان در اين ماه نقش داشت، روحاني متهور و پرجرأتي به‌نام حجت‌الاسلام کامياب بود که به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان به شهر کرمان دعوت شده بود. او با بياني قدرتمند به تبليغ فرهنگ مبارزه و افشاي ماهيت رژيم مي‌پرداخت. منبرهاي اين روحاني شجاع عرصه‌ روشنگري و القاي روحيه‌ انقلابي بود. 🔸در واپسين روزهاي ماه رمضان هم حال و هوايي انقلابي بر مجالس مذهبي کرمان حاكم شد. مردم در چنين فضاي انقلابي شعارهاي تندتري را عليه رژيم و شاه سر مي‌دادند. «شعار مرگ بر شاه» از اصلي‌ترين شعارهاي مردم در اين اجتماعات بود. 🔸آخرين پنج‌شنبه‌ ماه رمضان که با روز نهم شهريور ماه مصادف شد، يکي از پرشورترين اجتماعات مذهبي سياسي در شهر کرمان برگزار گرديد. اين مجلسِ بزرگداشت به بهانه‌ چهلمين روز درگذشت حجت‌الاسلام شيخ احمد کافي در مسجد جامع کرمان منعقد گرديد. اين مجلس بنا به دعوت جامعه‌ روحانيت و با حضور طبقات مختلف مردم صورت گرفت. در آن روز شهر کرمان به‌صورت يک‌پارچه به حالت تعطيل درآمد و کليه‌ مغازه‌هاي بازار و خيابان‌هاي شهر بسته شد و جمعيت بسيار زيادي از مردم در آن مراسم حضور يافتند. 🔸در پایان مراسم، مردم در حالي که آيت‌الله صالحي کرماني و ساير علما و وعاظ و طلاب علوم ديني پيشاپيش آنها حرکت مي‌کردند، با حمل تمثال‌هايي از امام خميني از مسجد جامع خارج شدند و ضمن عبور از خيابان قدمگاه مظفري و خيابان شاهپور (دکتر شريعتي کنوني) و اطراف ميدان مشتاقيه (شهدا) و با سردادن شعارهاي مذهبي و سياسي به مسجد بازگشتند. مبارزات مردم کرمان در ماه رمضان 57 به تظاهرات عظیم عید فطر ختم شد که پیش‌زمینه‌ای برای تداوم مبارزه طی ماه‌های بعد بود. 🔸علاوه بر این، در ماه مبارک رمضان آن سال در بسیاری از نقاط کشور همچون کرمانشاه، آبادان، همدان، مشهد، رشت، گیلان، قم، کاشان، اراک، تبریز و ... حرکات‌هایی شکل گرفت و تا عید فطر عمیق‌تر شد و طولی نکشید که رژیم پهلوی را به ورطه سقوط کشاند. 🔸ساواک طی گزارشی در همان ایام در مورد نقش وعاظ در قیام مردمی در ماه مبارک رمضان نوشت: «اکثر قریب به اتفاق وعاظ، مخالف رژیم و مصالح مملکتی سخنرانی می‌نمایند و سخنرانی آنان به نحوی است که طبقه عامه و همچنین روشنفکر را تحت تأثیر قرار داده و نسبت به رژیم بدبین می‌نمایند، به طوری که پس از خروج از مسجد مردم به طور آشکار از دستگاه حاکمه ابراز انزجار می‌نمایند. وعاظ در طول سخنرانی خود قیام امام حسین را بارها تأکید کرده و حکومت معاویه را با حکومت فعلی قیاس می‌کنند؛ حتی در سخنرانی واعظی به نام الهی مورخه ۲۱ / ۵/ ۲۵۳۷ جسارت را به جایی می‌رساند که به طور علنی به ذات مقدس شاهنشاه آریامهر توهین می نماید.» 🔸بعد از اینکه این گزارش‌ها نزد محمدرضا پهلوی فرستاده شد، شاه در حاشیه گزارش نوشت: «اکنون که به تدریج می توانید وعاظ طرفدار خمینی را بشناسید آنان را در صورتی که اعمالشان برخلاف مقررات و قوانین مملکتی است و هدفشان انقلاب و عدم پیشرفت کشور می‌باشد بازداشت و تحت تعقیب قرار گیرند.» گرچه نشانه ضعف و ترس در این دستور خلاف قانون شاه کاملاً آشکار است، ولی بعد از این فرمان ساواک به دستگیری وعاظ انقلابی و بازداشت آنان دست زد ولی این اقدام نیز نتیجه عکس داد و تظاهرات شدیدتری در اعتراض به دستگیری روحانیون در سرتاسر کشور به وقوع پیوست. @marghoomat
🔴 راهی نیست جز تفکیک شخص از جایگاه! 🔸سخنی است که گاها زیاد به گوش میرسد و دستاویز افراد زیادی جهت توجیه و فرار از پاسخگویی برخی مدیران در دستگاه های مختلف اجرایی و تقنینی و قضایی و... قرار می گیرد؛ «باید مراقب جایگاه برخی افراد باشیم، باید شأن آنان را حفظ کنیم، هر چند مدیریت آنان دچار مشکلاتی باشد اما ما نباید این معضلات را مطرح کنیم، باید جایگاه را حفظ کنیم، اگر انتقاداتی وجود دارد خصوصی، در گوشی، به دور از مردم مطرح کنید، مبادا شأن فرد را تضعیف کنید و ...» 🔸مشکل دقیقاً همین جاست؛ آیا انتقاد از افرادی که دارای جایگاه های قانونی و ساختاری در بین عوام هستند، موجب نزول شأن و تضعیف جایگاه آنان می شود؟ یا دقیقاً بر عکس؟ 🔸اتفاقاً شما اگر بخواهید از جایگاه فرد(به طور مثال امام جمعه و یا فلان وزیر و وکیل و... ) حراست کنید، باید با بایسته های آن جایگاه، عملکرد فرد را مورد نقد قرار داده تا مردم بتوانند بین ناکارآمدی فرد و تقدس جایگاه تفاوت قائل شوند. 🔸به طور مثال شما باید با این استدلال که ساده زیستی، دوری از اشرافیت، نزدیکی به مردم و ... (که همگی ویژگی های جایگاه امامت جمعه است) اشرافیت زدگی و بالاشهر نشینی فرد را مورد نقد قرار دهی؛ آنهم نه در جمع خصوصی، پشت پرده؛ رو به مردم و با صدای بلند و رسا؛ این کار با زیر سوال بردن وضعیت موجود آنهم به صورت کاملاً واقع بینانه، مردم را با وضعیت مطلوب آشنا کرده و امکان تفکیک «شخص» از «جایگاه» را فراهم می کند. 🔸یادمان باشد که برای حل مشکلات، ابتدا باید آنان را پذیرفت سپس در فضایی منطقی برای حل آنان چاره اندیشید. اگر نتوانیم بین تقدس فرد و جایگاه تفاوت قائل شویم، باید منتظر این باشیم که مردم اشتباهات افراد را نه به پای «نظام»، که به پای «اسلام» بنویسند؛ همان موضوعی که بیشترین دغدغه و نگرانی امام روح الله را شامل می شود: 🔸«اگر خدای نخواسته در شهرستان ها، در جاهایی که علما و روحانیون هستند یک اختلاف نظری باشد که منتهی به اختلاف ظاهر بشود، مکتب ما خدشه دار می شود و این مسئولیت بزرگی است متوجه به روحانیون. اگر دادگاه های ما بر خلاف موازین اسلامی، بر خلاف عدالت رفتار کنند مکتب ما خدشه دار می شود. اگر پاسدارهای ما که پاسدار جمهوری اسلامی هستند، پاسدار انقلاب اسلامی هستند کاری بکنند که بر خلاف موازین پاسداری باشد، مکتب ما خدشه دار می شود و این مسئولیت بزرگی است.» 🔸وقتی در برابر چشمان مردم، مسئولین را مورد نقد و چالش قرار می دهیم، از طرف برخی دوستان دائم جمله ای را می شنویم: « آنقدر مردم را به مسئولین نظام و بالتبع به نظام بدبین نکنید، چرا مسئولین را مقابل مردم به نقد می کشید؟» 🔸پاسخ نگارنده آن است که اگر شما نظام را دقیقاً همان مسئولینش می دانید، بله هم و تلاش امثال نگارنده در راستای بدبین کردم مردم به نظام است؛ اما آنچه که حقیر از گفتمان امام و رهبری فراگرفتم این بوده که نظام یک سیستم فیزیکی مشتمل بر افراد نیست که در نتیجه با این استدلال که حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ بگوییم پس حفظ مسئولین از نقد و ایجاد مصونیت برای آنان هم ازاوجب واجبات است. 🔸زمانیکه شما با آرمانهای انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را به چالش می کشید، این اجازه را به مردم میدهید که بتوانند بین ناکارآمدی افراد و جایگاه آنان تمایز قائل شوند. هنر ما باید این باشد که در مسائل به وقوع پیوسته در جمهوری اسلامی، خود را از لایه «جمهوری اسلامی» خارج کرده و در لایه ای متفاوت که همان لایه «انقلاب اسلامی» است، مسائل را مورد نقد و مداقه و بررسی قرار دهیم. همان دوگانه اصیل و راهبردی نظام و نهضت. 🔸از نظر نگارنده نظام یعنی یک راه، یک مسیر و یک سری شعارها و آرمانها؛ به میزانی که این آرمانها در نظام به انزوا رفته و بستر لازم برای اجرایی شدنشان فراهم نشود، نظام در حال تضعیف است؛ با همین استدلال بر این باورم که حفظ نظام اسلامی، با تأکید بر پسوند اسلامی بودنش آنهم از نوع اسلام ناب، از اوجب واجبات است؛ نه اینکه حفظ نظام را مساوی با حفظ و تقدیس برخی کارگزارانش قرار دهیم و در هر حالتی و به هر صورتی نهضت را فدای نظام کنیم. حتی در صورت ذبح عدالت و تئوریزه شدن فساد و اتراف و تزویر و تحمیق سیاسی. @marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
⭕ جناب رئیس، فرمانده رفوزه شده است! 🔸 بعد از گذشت قریب به دوسال از عُمر دولت سیزدهم، به نظر می رسد
🔴 نامهٔ هشدارآمیز هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ به معاون اول رئیس جمهور؛ اگر خود را پاسخ‌گوی افکار عمومی نمی‌دانید، استعفاء خویش را تقدیم ملت ایران نمائید! بسمه تعالی جناب آقای مخبر معاون اول محترم ریاست جمهوری 🔸️همانطور که مستحضرید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخرانی راهبردی نوروز ۱۴۰۲ سال پیش رو را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری نمودند. با نظر به این مهم امروز انتظارات مضاعفی از دولت برای داشتن آرایش جنگی و جدیّت در مواجه‌ی با وضع موجود در افکار عمومی وجود دارد و بالطبع اطلاع از برنامهٔ ویژهٔ دولت برای «مهار تورم» و «رشد تولید» از بیان شما به عنوان «فرمانده اقتصادی دولت» حق طبیعی مردم می‌باشد. ولی مع‌الأسف باید گفت گویا فرمانده اقصادی دولت علاقه‌ای به حضور در مجامع نخبگانی و دانشگاهی ندارد. آقای معاون اول! 🔸️نزدیک به دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد؛ دوسالی که علی‌الاصول باید برای شما و مدیران اقتصادی‌تان به دست‌و‌پنجه نرم کردن با کلان مسائل اقتصادی برای رسیدن به راهبردهایی واحد و عینی در جهت مدیریت جنگ اقتصادی دشمنان ایران و نیز برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی آینده صرف شده باشد. اما آنچه امروز نمایان شده حاکی از آن است که دولت سیزدهم حتی به راهبردهایی واحد نزدیک هم نشده‌؛ دولت برنامهٔ مشخصی برای چند سال باقی مانده از عمر کوتاه خویش ندارد و تنها از ستونی به ستون دیگر در حال حرکت است. واقعیت تلخ اما این است که امروز دیگر انتظار بی‌برنامگی و آزمون و خطا از دولت بی‌جاست؛ آزمون و خطاهایی گاهاً متناقض که بازی با معیشت روزمره و آیندهٔ ملت ایران است. اینکه دستگاه‌های اقتصادی دولت پس از دو سال هنوز در برنامه‌های خود حتی به انسجام و هم‌نظری نرسیده‌اند، بسیار تعجب برانگیز نیست؟ در واقع باید گفت پس از دو سال از گذشت عمر اجرایی دولت، از شما انتظار می‌رفته است هماهنگ کنندهٔ قهّارِ راهبردهای اقتصادی این دستگاه‌ها باشید و برنامه‌ای واحد را با اقتدار در دستور کار قرار داده و حاضر به هزینه دادن برای آن می‌بودید تا شاهد نابسامانی فعلی در قوهٔ مجریه نباشیم. ولی متأسفانه سیاست‌ها و ناهماهنگی‌های فعلی عکسِ این وضع مطلوب را روایت می‌کنند. امروز دیگر زمان آن رسیده که هر آنچه انجام شده و درحال انجام است، شفاف با افکار عمومی در میان گذاشته شود. فرمانده محترم اقتصادی دولت! 🔸️سوالاتی از قبیل پرسش‌های اساسی پیش رو اهمیت ندارند؟ - «چرا دولت برای اصلاح اساسی ساختار بودجه و نظام بانکی تمرکز و برنامه و ارادهٔ موثری از خود نشان نمی‌دهد؟» - «تا چه موقعی باید شاهد ناتوانی در برخورد با بی‌انضباطی بانک‌ها در اعطاء وام‌ها و تسهیلات کلان باشیم؟» - «چرا زمانی که رئیس جمهور بر وعده ساخت ۴ میلیونی مسکن تاکید می‌کند، تسهیلات موجود بانکی به این سمت حرکت داده نمی‌شود؟»، «چرا این حجم از بی‌ثباتی و تنش تصمیم‌گیری میان اعضاء کابینه دیده میشود؟ (خصوصا در مسائلی پیش آمده وزرات کار و رفاه اجتماعی در ابتدای دولت و اخیرا آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی و غیره)» - «دلیل بی‌ارادگی و تناقض فاحش در سیاست‌های ارزی دولت چیست؟» - «چگونه پس از سیاست حذف پر هزینهٔ ارز ۴۲۰۰ دست به تثبیت مجدد ارز ۲۸۵۰۰ زده می‌شود درحالی این دو تصمیم در کلانِ رویکرد سیاست‌گذاری کاملا متناقض هستند؟» و انبوه دیگری از سوالاتی که سایه‌نشینی دوسالهٔ جنابعالی مانع پاسخگویی بدان‌ها بوده است. آقای مخبر! 🔸️مستحضرید پیش از این دو بار برای حضور در نهاد دانشگاه و پاسخگویی در قبال «برنامه و اقدام دولت» توسط هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ از شما دعوت به عمل آورده شده است؛ در ابتدای دولت جهت پاسخ‌گویی در خصوص «وعده‌های محقق نشده واکسن برکت» و اخیراً نیز در مواجهه با سیاست پر ابهام «مولدسازی اموال راکد دولت»!. اما متأسفانه در هیچ یک از دو دعوت مذکور جنابعالی خود را پاسخگوی افکار عمومی و نخبگانی جامعه در نهاد علم ندانستید. امروز برای سومین و آخرین بار شما را به پاسخگویی و شفافیت درخصوص برنامه‌های اقتصادی دولت و نیز عملکرد دو ساله‌تان در حضور دانشجویان، رسانه‌ها و اساتید دانشگاه دعوت می‌کنیم. دولت محل «عمل» است و دانشگاه محل «پرسش»؛ اگر معاون اول محترم رئیس جمهور و نیز فرمانده ستاد تیم اقتصادی دولت پس از دو سال عملکرد و تصمیم‌های پرحاشیه، خود را پاسخ‌گوی دانشگاهیان نداند، باید استعفاء خویش را تقدیم ملت ایران نماید! والسلام علی من التبع الهدی بسیج دانشجویی شهید بهشتی (ره) بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر @marghoomat
حال و هوای دیدار دانشجویی از زبان فعال دانشجویی؛ 🌐جای خالی برخی از تشکل‌ها در دیدار / 7 دقیقه و فرصتی که غنیمت شمرده نمی‌شود! / ماجرای خصوصی سازی تا کی؟! / رشد در میدان رخ میدهد نه در حجره و اتاق در بسته 🔹اینکه جنبش دانشجویی مسئله و حرف و ایده مشخصی نداشته باشد، ضربه زننده‌ترین مسئله به بافت و ماهیت اساسی جنبش دانشجویی است. خدا نکند روزی برسد که جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه مسئله ندارد تبدیل به پادوی جریانات سیاسی و زمینه ساز و بسترساز رشد وصعود یا ساقط کردن فلان جریان سیاسی با اهداف و اقراض سیاسی شود. 🎙 | علی ریاحی‌پور متن کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید 🔗598.ir/002CPbبروز ترین اخبار ایران و جهان را در کانال ۵۹۸ پیگیری کنید https://eitaa.com/joinchat/4012703770C4d4f2fdc1f@www_598_ir
مرقومات/علی ریاحی پور
حال و هوای دیدار دانشجویی از زبان فعال دانشجویی؛ 🌐جای خالی برخی از تشکل‌ها در دیدار / 7 دقیقه و فرص
توفیقی بود امسال در دیدار تشکل های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب حضور داشته باشم. مصاحبه ای تفصیلی با دوستان پایگاه خبری تحلیلی 598 داشتم که می تونید مشروح این گفت و گو رو در لینک بالا بخوانید. درباره ابعاد مختلف این دیدار و سخنان دانشجویان و رهبر انقلاب حرف زیاد است لکن سعی شد به اهم نکات به صورت مختصر اشاره شود. @marghoomat
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 شماره ۵۱۷ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا یکشنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻گرانی مسکن را مهار کنید 🔹لزوم اقدام فوری دولت برای رفع نگرانی‌های مستاجرین/ افزایش یک و نیم برابری اجاره‌بها در یکسال گذشته 🔻امتداد امید 🔹رئیسی در هفتمین سفر به خوزستان مهمان جمع‌های پرشور و دغدغه‌مند مردم شد 🔸نفرت‌پراکنی اجتماعی و اختلاف‌افکنی مذهبی ممنوع! 🔸 شکایت علی شمخانی از حمید رسایی 🔸ترور روحانی مردمی؛ نتیجه مهندسی رسانه‌ای دشمن ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 شماره ۵۱۸ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻دریافت‌کنندگان شاسی بلند را معرفی کنید 🔹مردم از دریافت بی‌ضابطه خودرو توسط برخی مسئولان دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس عصبانی هستند 🔻صبح پیروزی شام 🔹ثبات امروز سوریه، نتیجه عمل به راهبرد حکیمانه مقاومت و سیاستهای منطقه‌ای رهبر انقلاب 🔸دلار بالای دار! 🔸 مردم بی‌دین شده‌اند یا دین‌دارتر؟ 🔸فجازی همچنان تلفات میگیرد ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ بالاخره منتشر شد! 🔺مجموعه مستند چند قسمتی«این یک اعتراض است» بالاخره روی آنتن رفت و این شبها از شبکه مستند در حال پخش است. 🔸این مستند به بازخوانی تاریخی عملکرد تشکل های دانشجویی خصوصا در دهه هفتاد و هشتاد می پردازد. فصل اول این مستند در ده قسمت با عنوان « ستاره دار» منتشر شد. یکی از ویژگی خاص فصل دوم همانند فصل اول، استفاده از تصاویر و فیلم های آرشیوی است که قطعا برای همه علاقه مندان به تاریخ سیاسی معاصر و خصوصا جنبش دانشجویی جذاب است. توصیه میکنم قبل از دیدن فصل دوم، فصل اول را کامل ببینید. 🔸 توفیق این را داشتم که در کنار باقی برادران عزیزم، بخشی از کار پژوهشی این مستند را انجام دهم. جا دارد از کارگردان و تهیه کننده کار جناب آقای محمودی تشکر کرده و خداقوتی عرض کنم بابت زحمات طاقت فرسایی که در طول این یکسال کشیدند. 🔸 امیدوارم به طور خاص رفقای عزیزم در بدنه تشکل های دانشجویی از دیدن این مستند لذت ببرند و اگر نقد، نکته و پیشنهادی به ذهن شان رسید، بنده را محروم نکنند. پ.ن: مستند از شنبه 30 اردیبهشت شروع شده و دو قسمت از آن پخش گردیده است. 4 قسمت دیگر آن را می توانید هر شب ساعت 21 از شبکه مستند ببینید. درباره لزوم و اهمیت بازخوانی تاريخچه جنبش دانشجویی حرف زیاد دارم که بماند برای بعد. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴این شبها دیدن مستند « این یک اعتراض است» را از دست ندهید.. @marghoomat
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) 🔺 از نظام امت و امامت تا امامتِ امت! 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان: ▪️ بدون مردم، خمینی یک نائینی و یک شیخ انصاری است؛ مردم بدون خمینی هم به جایی نمی‌رسند! ▪️ این دو به هم رسید و نظام امت و امامت تشکیل شد. منتهی آن را امام امامتِ امت می‌خواند همه مردم رهبر می‌شوند! 🔗 مشاهده‌ی این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات https://www.aparat.com/v/VJfsy 🎥 🌐 🆔 @geraa_ir
⭕ تازه اول عشق است 🔺نمی دانم تابحال این حس خوب را تجربه کرده اید یا نه! حسی که بسیاری با آن خاطره شیرین دارند. حس رضایت استاد و معلم از شاگرد. از امتحان سربلند بیرون آمده ای و بابت نمره ای که گرفته ای، استاد بین همه‌ی هم کلاسی ها و هم گروهی هایت اسم تو را با افتخار به زبان می آورد و لبخند مهربانانه و غرور انگیزش را به تو هدیه می کند. تمام خستگی ات در می رود. روح تازه ای جانت را فرا می گیرد. سرت بالاست و به مسیری که آمده ای افتخار می کنی. مسیری که در آن بدخواهانت را ناراحت و دوستانت را شادمان کرده ای. 🔺امروز فرزندان خمینی و خامنه ای در بسیج دانشجویی سربلندند. سربلند از آزمونی سترگ دردفاع از نعمتی به نام جمهوری اسلامی. امروز استاد و مرشد مدرسه انقلاب اسلامی مدال افتخار به گردن بسيجيانش انداخت. بر و بچه هایی که پنج ماه، حیثیت، آبرو و هست و نیست خود را کف دست گرفتند و نگذاشتند صدای انقلاب در دانشگاه خاموش شود. همان کسانی که به تعبیر امام « نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند». 🔺پنج ماه دفاع مقدس، پنج ماه فحش های رکیک جنسی و ناموسی شنیدن، پنج ماه استماع طعنه و متلک و زخم زبان ، پنج ماه خالی نکردن صحنه نبرد، خیلی ها کم آوردند، خیلی ها خسته شدند، خیلی ها بریدند، شاید بتوان به آنان حق داد، حقيقتا ایام سخت و دردناکی بود، اطلاعات شخصی تو را منتشر می کردند، از گروه های دانشجویی تو را حذف می کردند، تو را نماد خون و خشونت و خیانت تصویر می کردند، گزافه نیست اگر بگوییم خون دادن آسان تر از خون دل خوردن است. کدام سخت تر است؟ بازی با جان یا بازی با آبرو؟ تخریب شخصیت یا تهدید موجودیت؟ چه هتک حرمت ها که نکردند، چه سرها که نشکستند، چه خونها که جاری نکردند، سبوعیتی بی مثال در تاریخ دانشگاه، لمپن های آلت دستی که به جان ارزش‌ها و اصول افتاده بودند و بسیاری را منفعل کردند اما بسیجی خمینی را نه. 🔺 آری خون دل خوردن به مراتب دردناک تر از بذل خون است، خون دلی که بسیجی خامنه ای در صحنه از دوستان خورد از دشمنان نخورد. خون دل از سکوت خواص، خون دل از چرتکه انداختن های برخی ژنرال های اصولگرایی، خون دل از انفعال روسای دانشگاه، خون دل از مصلحت سنجی های ضد مصلحت برخی نهادها و مدیران، خون دل از تسامح و تساهل و مسامحه و معاطله ی برخی آقایان، خون دل از دوستانی که بابت دفاع از جمهوری اسلامی استخاره می کردند، خون دل از قاعدین و خسته شدگان عافیت طلب و غُرغُروی به اصطلاح انقلابی و... با این همه اما ایستادند و نگذاشتند کمر انقلاب خم شود. داغ فتح سنگر دانشگاه را به دل ایادی کفر و شرک گذاشتند و «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ» را ترجمه کردند. آری، سر خم می سلامت شکند اگر سبویی. تازه اول‌ عشق است. 🔺بسیج دانشجویی این روزها دو مدال طلایی را به سینه خود می بیند. او امروز تبلور و نتیجه تولی و تبری خود و صحت صراط طی شده را در غیظ دشمنان و تمجید دوستان می بیند. دشمنان احمق جمهوری اسلامی که همواره دچار خطای محاسباتی و تحلیلی می شوند، این بار هم زمین بازی را باختند و برای جبران شکست خویش چُنان بچه ای شکست خورده در بازی کودکانه، دست به تحریم بسیج دانشجویی زدند. اتحادیه اروپا را می گویم. تحریمی که مدالی بود زرین به سینه بسیجیان خمینی. صدای ناله و زوزه دشمن چه شنیدنیست. نمی دانید چه لذتی دارد صدای اضمحلال و دریوزگی قداره بندهای های عالم را شنیدن. مدال دیگر خود را امروز از علمدار جبهه مستضعفین عالم گرفتند. تمجیدی که در طول زعامت رهبری انقلاب بی سابقه و یا حداقل کم سابقه بود. جز این از بسیج دانشجویی انتظار نیست. بسیج دانشجویی باید بدون لکنت زبان، بدون لرزش صدا، بدون ارتعاش قلم مدافع صد درصدی نظام و انقلاب اسلامی باشد. 🔺کوتاه باد دست کسانی که بنا دارند و داشتند و خواهند داشت که بسیج دانشجویی را از اصالت مکتبی اش تهی سازند. جریانات و افرادی که بسیجی خمینی را بی تفاوت نسبت به استکبار خارجی می خواهند، بسیجی خنثی در مقابل طراحی دشمن را دوست دارند، بسیجی خجل در دفاع از جمهوری اسلامی را می پسندند، بنا دارند بسیجی را منفعل نسبت به احکام الهی و خالی از غیرت دینی کرده و التقاط را تئوریزه کنند. 🔺بسیج دانشجویی همزمان هم صدای مردم و مستضعفین است و هم مدافع نظام. کاملا آتش به اختیار عمل می کند و کاری به بخشنامه ها و بولتن ها و فرامین از بالا به پایین ندارد، اما مطالبه اش درون گفتمانی و نقدش نه معارضه بلکه اصلاح گرایانه است. بسیج دانشجویی از طرفی بدون ترس از برچسب های محافظه کاران دنبال مطالبات به حق مردم و مستضعفین است و از طرفی نیز بدون ملاحظه و روشنفکربازی و بدون ترس از برچسب خوردن حکومتی و سیستمی و امثالهم بلند و رسا از نظام جمهوری اسلامی دفاع می کند. @marghoomat
⭕ مهجوریتی تأسف بار! 🔸این روزها دو برنامه مشهور سیاسی و تحلیلی صدا و سیما یعنی «جهان آرا»و«ثریا» میزبان دو تن از نخبگان حوزوی خوزستانی بودند. حجت الاسلام و حجت الاسلام . البته این مهم اتفاق جدیدی نبود، سابق بر این هم شاهد حضور نخبگان خوزستانی و حوزوی دیگری همچون حجت الاسلام و حجت الاسلام در این برنامه ها بوده ایم اما.. 🔸اما شاید برای برخی خوانندگان این مطلب جالب باشد که بدانند این بزرگوارانی که در تراز کشوری مهمان مهم ترین برنامه های سیاسی و تحلیلی صدا و سیما هستند و غالب آنان از اساتید پای ثابت بسیاری از دوره های فکری و تشکیلاتی مجموعه های مختلف دانشجویی و مردمی و حوزوی در سطح کشور هستند، در استان خود یعنی خوزستان تقریبا می توان گفت هیچ جایگاه و پذیرشی ندارند و غالبا به واسطه فضای سلیقه ای حاکم بر استان، از خوزستان به قم و تهران مهاجرت کرده اند و آنجا دیده شده اند و امروز محل رجوع بسیاری از افراد و مجموعه ها هستند. 🔸از این جنس نخبگان انقلابی خوزستانی که در سطح کشور رشد و نمو داشته اند و توفیقاتی را کسب کرده اند و متاسفانه در استان خودشان اساسا کسی به آنان محل نمی گذارد،مصادیق متعددی را می توان نام برد. چه در فضای حوزوی و چه در فضای دانشگاهی. درباره اینکه چرا امروز در فضای استان دچار آفت و فرار نخبگان شده ایم و همان چند نفر دغدغه مندی هم که با همه سختی ها ماندن در استان را انتخاب کرده اند را با دهها برچسب و انگ خسته میکنیم( مثل مرحوم )،حرف زیاد است.به امید روزی که از این بلیه خلاص شویم. @marghoomat