🔴 مجلس یازدهم و برجام !! - 3
🔸12 مرداد 1394 وقتی فؤاد ایزدی از محمدجواد ظریف درباره نقض برجام توسط رئیسجمهور آمریکا در آینده پرسید؛ اینطور پاسخ شنید: «میگن رئیسجمهور بعدی میخواد با یک امضا تحریمها رو برگردونه؛ خب برگردونه؛ کی تو دنیا اجرا میکنه؟ نمیتونه این کار رو بکنه؛ قاعده حقوقی داره؛ من به شما اطمینان میدم.» «اطمینان» وزیر خارجه ایران اگرچه تسلای دلگرمکنندهای بود اما چندان دوام نیاورد، بار دیگر تحلیلی اشتباه از مناسبات بینالمللی وجود داشت، «با یک حرکت قلم» رئیسجمهور آمریکا از برجام خارج شد، تحریمهای بیشتری اعمال کرد و اروپا و سایر متحدانش نیز از او تبعیت کردند. آقای ظریف 5 اردیبهشت 1399 در واکنش به عهدشکنی اروپاییها به همین نکته اشاره کرد و گفت: «آمریکا از سال ۲۰۱۷ مشغول تحکم کردن به همگان علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. اروپا به جای قطعنامه ۲۲۳۱، از آمریکا تبعیت کرد.»
🔸 این جملات در حالی بود که کمتر از 2 سال قبل ایشان نظری کاملا متفاوت با امروز داشت و معتقد بود اروپا در کنار ایران ایستاده و تسلیم آمریکا نمیشود: «عدهای کملطفی میکنند؛ امروز، دنیا با ماست.»«این دفعه، دنیا پشت ما ایستاده.» او حتی در 14 شهریور 1396 که با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید زمزمههای مبنی بر خروج آمریکا از برجام به گوش میرسید، مدعی شد «خروج از برجام به معنی انزوای آمریکا است.» و گفت: «اروپا، برجام را بدون آمریکا هم ادامه میدهد.»
🔹اما تنها عضوی که برجام را بدون پایبندی دیگر اعضا به طور کامل ادامه داد؛ ایران بود! اینبار هم محاسبات نادرستی از قدرتهای خارجی و مناسبات و تعامل آنها با یکدیگر در ذهن مسئولان و سیاستگذاران دولت وجود داشت. با وجود گذشت 7 سال اما انگار همین دیروز بود که رئیسجمهور روحانی در نطقهای انتخاباتیاش میگفت: «ای امان از شعارهای بیمحتوا... سیاست خارجی «شناخت دنیا» را میخواهد. سیاست خارجی «شناخت قدرتهای خارجی» را میطلبد.» اما با تمام احترام نسبت به خدمات دولتهای یازدهم و دوازدهم نه تنها این شناخت در این دولتها وجود نداشت بلکه باور به توانمندی سرمایه انسانی و فنی داخل کشور نیز میان مدیران بلندپایه دولتی در پایینترین حد خود قرار داشت.
🔹مجلس یازدهم باید مساله تعیین تکلیف برجام را در صدر برنامه های خود گذاشته و برای آن تدبیری بیاندیشد. آیا در شرایطی که فقط خودمان یک تنه در حال پیش بردن برجام هستیم چه دلیلی ایجاب می کند که در ساز و کار معیوب و غیر کارامد آن باقی بمانیم؟ وقتی یک طرف دعوا از منازعه خارج شده است و کشور های اروپایی هم به تعهدات خود پایبند نیستند و این ما هستیم که به تمامی تعهدات خود عمل کرده ایم ؛ ماندن در این توافق با کدام عقل سلیمی توجیح می شود؟ مجلس می تواند با تهیه طرح خروج از برجام و حتی طرح خروج از NPT سوت پایان بازی برد باخت آمریکایی ایرانی را به صدا درآورده و مسیر پیشرفت صنعت هسته ای را به ریل اصلی خود برگرداند.
این یادداشت در نسیم آنلاین:
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352888/
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کلیپ تاریخی گفت وگوی دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران با محمد جواد ظریف...
🎥 #بازخوانی/ ظریف: رئیسجمهور آینده آمریکا (ترامپ) زیر برجام نخواهد زد!
#سالگرد_خروج_آمریکا_از_برجام
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #بازخوانی/ جهانگیری مهر۹۶: منتقدان برجام میگفتند ترامپ بیاید، برجام را آتش خواهد زد، تحریمها برخواهد گشت، پس کو؟! میگفتند دلار نجومی خواهد شد. چرا اتفاق نیفتاد؟
پ.ن: بعضی موقع ها اصلا نیازی به گفتن و نوشتن و..نیست. فقط کافیه بازخوانی کنید. همین.
#سالگرد_خروج_آمریکا_از_برجام
@margoomat
🔸بزرگان #علوم_سیاسی در کشور خلاصه یه فکری بکنند...
#برجام_شناسی
#بازخوانی
صادق زیباکلام:مردم آمریکا نمیگذارند رئیس جمهور بعدیشان برجام را تحت الشعاع قرار دهد!
روزنامه آفتاب یزد/ 27 دی 94
#سالمرگ_برجام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مردم غلط کردید؛ شما مقصرید...
🔸با بعضی از دوستان وقتی در محافل خصوصی و حتی در جمع های عمومی صحبت می کنیم و بحث درباره مشکلات مردم میشه و گفت وگو دوستانه شکل میگیره تازه متوجه عمق نگاه دوستان نسبت به مردم و جمهوریت و انتخابات و... میشیم.
🔸وقتی مشکلاتی گریبان مردم رو می فشارد و در نتیجه ی سیاست ها و تصمیمات غلط دولتی؛ عموم مردم در تنگنا های معیشتی و اقتصادی قرار می گیرند؛ مثلا ماجرای بنزین و افزایش قیمت دلار و... پیش می آید؛ معمولا اولین گزاره هایی که از طرف دوستان مطرح میشه جملاتی همچون: «خودتون رای دادید حالا چوبشو بخورید»، « ما تذکر دادیم شما گوش ندادید»، « انتخاب کردید حالا هزینه اش را هم خودتون بپردازید »، «دیدید حرف ما درست بود!!» و تعابیری از این دست که احتمالا بارها شنیده ایم.
به راستی این مدل ادبیات چه نسبتی با گفتمان انقلاب دارد؟ پس ذهن گوینده این سخنان چه می گذرد؟ مردم را چه فرض کرده اند؟ منافق؟ کوفی؟ جاهل؟ صغیر؟ و... نمیدانم..
🔸البته باید اذعان کرد که حقیقتا لذت دارد. اینکه تو، اشتباه بودن تصمیم طرف مقابل و درست بودن تصمیم و نگاه خودت را به روی طرف مقابل بیاوری واقعا لذت بخشه. اما مطمئن باشید که فقط لذت دارد و هیچ خروجی و ثمره ای ندارد. مردم می فهمند. باور کنید می فهمند.
🔸وقتی تو در ذهن خود بگویی که «آهان الان موقع اش است» و به فکر تسویه حساب سیاسی خودت باشی؛ مردمم در ذهن خود می گویند اینان که دلشان به حال من بدبخت نسوخته و دنبال آنند که کلاه خود را بدوزند و ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند. مردم می گویند در هر صورت مقصر ماییم. رای بدهیم مقصریم. رای ندهیم مقصریم. اعتراض کنیم مقصریم. اعتراض نکنیم مقصریم. شما بفرمایید.. دقیقا چه کنیم؟؟!!
🔸فردا روزی ام انتخابات می شود و ما انتظار داریم مردم صف به صف به ما رای بدهند و حامی مان باشند. به نظرتان نمی پرسند آقای حزب اللهی تو کجا بودی از حق من دفاع کنی؟ تو اون موقعی که ما زیر فشار بودیم یکی دیگه هم زدی تو سرمون!!
به چه اعتمادی؟ به چه سابقه ای من باید به تو رای بدهم؟ متاسفانه ما فرسنگ ها با فضای فکری مردم فاصله داریم. جامعه دارد یک مسیر دیگری را میرود و ما در یک آب باریکه ای مشغول خیالبافی های خودمون هستیم.
🔸این مدل نگرش بلاشک معلول ایزوله شدن بخشی از دوستان است. باور کنید که مردم اساسا این تقسیم بندی ها و تفکیک هایی که در ذهن ما شکل گرفته را قبول ندارند و تا حدودی هم درست ماجرا را فهم می کنند. مردم تفاوتی بین «اصولگرا و اصلاح طلب»، « راست مدرن و سنتی و چپ مدرن و سنتی»، «جامعه روحانیت و مجمع روحانیون» « قالیباف و لاریجانی و روحانی و احمدی نژاد و جلیلی و خاتمی» نمی بینند و همه را سوار بر یک کشتی می دانند.
🔸مشکل کار کجاست؟ مشکل دقیقا همین تفکر است. تفکری که مردم را محکوم میداند. مردم را مقصر میداند. و اگر سرمایه اجتماعی نظام روز به روز در حال لاغر تر شدن است یکی از دلایل اساسی آن همین نگاه منفعت طلبانه و غیر انقلابی به مردم است. همین تیپ فکری است که در محافل خصوصی ابایی ندارد از آن که درگوشی بگوید ای کاش همه مردم پای صندوق های رای نیایند و همین بسیجی ها و مذهبی ها و... رای خودشان را در صندوق ها ریخته تا ما راحت تر رای بیاوریم.
🔸مردم از ترس هاشمی رفسنجانی رفتن در آغوش خاتمی و از ترس خاتمی، احمدی نژاد را انتخاب و از نفی احمدی نژاد به جناب روحانی رسیدن.
یکی شد سران فتنه، دیگری پدر انحراف، آن یکی پدر معنوی فتنه و این یکی هم نماد سازش و کرنش و عامل آمریکا و انگلیس.
به راستی اینان از کجا آمدند؟ اینان در کجا رشد کردند؟ سوال مردم آن است که ما به خروجی های همین نظام و همین شورای نگهبان رای داده ایم یا خروجی های کره مریخ !! آقای روحانی در چه سیکلی رشد کرد؟ نمایندگی مجلس و نائب ریاستی آن ، دبیری شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت های مختلف در دوران جنگ، مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای، عضو خبرگان رهبری و حالا هم رئیس جمهوری کشور. تقریبا تمام مسئولیت های خطیر نظام رو یه دور طی کرده و حالا...
🔸اگر قرار است اشتباه مردم را دید که باید دید اما اشتباهات بزرگتر را هم باید دید. اشتباهاتی که حتما بخش زیادی از آن مربوط به رای مردم نیست. ایرادات ساختاری ای که باید فکری به حال آنان کرد. که اگر فکری نشود آش همان آشو و کاسه همان کاسه.
یقینا این دولت در مشکلات موجود سهم بسزایی دارد ولی آیا همه مشکلات ناظر به این دولت است؟ همه مصائب بر عهده رای مردم است؟ آیا ساختاری که خروجی اش می شود امثال روحانی و عباس آخوندی و نعمت زاده و فیروز آبادی و ولایتی و... یک جای کارش نمی لنگد؟؟ فتامل...
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔴 تاب آوری ملی و مواسات اجتماعی
🔸یکی از ویژگی ها و خصائص جامعه ایرانی در طول تاریخ، همدلی و همبستگی مثال زدنی مردم ایران در مقاطع و زمان های گوناگون خصوصا در مواقع بحرانی و اضطراری است. این همبستگی ریشه در باور های دینی و ملی و انسانی ایرانیان دارد که باعث آن شده است که مال و جان خود را در هنگامه های خطر و سختی و دشواری آماده تقدیم به هموطنان و همنوعان انسانی خود کنند.
🔸معنا و مفهوم این همبستگی اجتماعی و ملی در بعد از انقلاب اسلامی و حاکم شدن گفتمان دینی در کشور دوچندان شده و شاهد آنیم که مردم عزیز ایران در جنگ و سیل و زلزله و انواع بلایای طبیعی و انسانی همراه و پای کار یکدیگر بوده اند و با به میدان آمدن گروه های مختلف مردمی بخش زیادی از مشکلات رفع و مرهمی بر آلام رنج کشیده مردم گذاشته شده است.
🔹مردم عزیز ایران بعد از سخنان رهبری مبنی بر شکل گیری رزمایش بزرگ مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان موجی از همدلی کریمانه و مواسات مومنانه را در کشور ایجاد نمودند که شاید در هیچ کجای دنیا نتوان همانند آن را پیدا و معرفی کرد. جلوه هایی که باید امثال آوینی باشند تا آن را روایت گری کنند. این مهم در حالی رقم می خورد که در آغازین روزهای کرونا در کشورهای غربی، شاهد خودخواهی و خوی وحشیگری فرهنگ غربی در غارت فروشگاهها، درگیری بر سر مواد خوراکی و بالا رفتن فروش سلاح و سرقت ماسک های کشور های دیگر و کمیاب شدن مواد غذایی و... هستیم.
🔸در ایران با پدیده جالبی مواجه ایم. در اکثر کشورهای غربی وقتی بحرانی پیش می آید شاهد نشانه های شکاف اجتماعی در بدنه عمومی مردم و حاکمیت هستیم چنان که در همین بحران کرونا به وضوح قابل مشاهده است. اما در ایران ماجرا برعکس است. در اکثر بحران ها از جنگ تحمیلی و شهادت حاج قاسم سلیمانی تا بحران این روزهای کشور یعنی ویروس کرونا شاهد انسجام هر چه بیشتر مردم و حاکمیت هستیم. نکته مهم آن است که این انسجام اجتماعی نقش بسزایی در افزایش تاب آوری ملی دارد. بدان معنا که هرچه همبستگی و انسجام اجتماعی بالاتر باشد، سطح تابآوری ملی در مقابل بلایای طبیعی و فشار های خارجی بالاتر خواهد رفت.
🔸انسجام یا همبستگی اجتماعی یکی از لوازم مهم تقویت هر جامعه محسوب میشود. در واقع انسجام اجتماعی نوعی احساس ارتباط، گرایش و تعامل با دیگر اعضای جامعه است، و منظور از آن احساس مسئولیت متقابل در برابر دیگران است که از اراده و آگاهی برخوردار باشد. در حقیقت در چنین جامعهای ارزشهای اصلی و اساسی بیش از پیش تقویت شده و معضلاتی را که باعث ایجاد شکاف در جامعه خواهد شد را ترمیم میکند.
🔹با توجه به این توضیحات باید گفت که ایران اسلامی به خصوص در سالیان اخیر با هجمههای مختلف برای ایجاد شکاف اجتماعی مواجه بوده است، از شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی تا فتنه های سیاسی و بحران های طبیعی و مشکلات معیشتی و تحریم های اقتصادی و.. که برآیند آنها مطابق طراحیهای دشمنان باید ایجاد دوقطبیها و شکافهای اجتماعی و فرهنگی شود که نهایت آن در شکاف بین دولت– ملت (نظام اسلامی و مردم) تجلی پیدا میکرد که در اکثر این موارد دشمنان دچار خطای محاسباتی شده و به اهداف مدنظر خود نرسیدند.
🔸اما رزمایش مردم ایران در مواسات و کمک مومنانه، نه تنها نشان داد که جامعه ایرانی دچار شکاف نشده است بلکه، بار دیگر چهره واقعی جامعه ایرانی که برخی اوقات در پس پروپاگاندای برخی رسانههای خارجی و حتی داخلی! مظلومانه نادیده گرفته میشد، بار دیگر رخ بنماید و با زبان همدلی بیان دارد که مسیر جامعه در ایران اسلامی به سوی تقویت همبستگی است. این همبستگی میتواند برکات خود را در عرصههای مختلف به خوبی به منصه ظهور برساند یکی از این برکات در افزایش تابآوری ملی در مقابل تحریمهای ظالمانه و فشار حداکثری آمریکا است.
🔹در تعریف تابآوری ملی آن را توانایی جامعه در برابر ناملایمات و بحرانها در حوزههای گوناگون معرفی میکنند که در این تابآوری آسیبی به ارزشهای محوری جامعه و نهادهایش نمیرسد.
🔸راهبرد و هدف اصلی آمریکایی ها کاهش تاب آوری ملت ایران است تا به واسطه آن ایران را دوباره پای میز مذاکره کشانده و امتیازات مدنظر خود را از طرف ایرانی بگیرند. اما مواسات و رزمایش کمک مومنانه و تقویت انسجام اجتماعی و همبستگی ملی، ظرفیت مناسبی را در ملت ایران به وجود آورده تا در مقابل فشارهای ظالمانه آمریکا آستانه تحمل خود را بالا برده و همانند ویروس منحوس کرونا، راهبرد فشار حداکثری آمریکا را با شکست کامل مواجه کنند.
🔻متن کامل این یادداشت در نسیم آنلاین:
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2353577
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔴 جهل متشرعانه
🔸 دقیقا همین جهل است که وقتی علی (ع) در محراب مسجد کوفه به شهادت میرسد عده ای متحیرانه با خود می گفتند مگر علی نماز هم می خوانده است!!
🔸همین جهل است که سوختن درب خانه دختر رسول الله فاطمه زهرا (س) را می بیند و به نظاره نشسته و در آخر آه و حسرت و گریه اش می ماند و ننگ ابدی اش در طول تاریخ بر جبینشان.
🔸 همین جهل است که صلح را بر حسن بن علی(ع) تحمیل و امام را مذل المومنین خوانده و همان افراد روزی دیگر حسین بن علی (ع) را به گودال قتلگاه کشانده و خود در خانه هایشان آرمیده و در آخر به خونخواهی امامشان قیام می کنند. اما چه دیر..
🔸 از جهل و تبعات آن برای امت اسلامی باید ترسید اما از جهل مقدس باید دوچندان ترسید. جهلی که خروجی اش به مذبح بردن اولیا خدا به اسم دین و مذهب و شریعت و... است.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در حوزه هنری خوزستان چه میگذرد!!
🔸 ایشون نه سید حسن آقامیریه که علاقه مند به صدای احلام خانوم باشه، نه سید محمد خاتمیه که به صدای مسیح علی نژاد ابراز علاقه کنه.. ایشون حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی رئیس حوزه هنری استان خوزستانه؛ از طرفداران و علاقه مندان #برادر_معین هستند. خدا خیرشان دهد.
🔸 یکی از سنگر های کلیدی انقلاب اسلامی در عرصه هنر، حوزه های هنری سراسر کشور است که بنظرم محوری ترین زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است که اگر فقط همین یک مجموعه بتواتد از تمام ظرفیت هایش به خوبی استفاده کند بار سنگینی را از دوش سربازان عرصه هنر و سینما و موسیقی و.. جبهه انقلاب برداشته است.
🔸 حال در خوزستان، یکی از ضعیف ترین مجموعه های انقلابی استان دقیقا همین حوزه هنری است. با آمدن آقای قمی و تیم جدید در سازمان تبلیغات کل کشور امیدی در دلها ایجاد شد که احتمالا تحولی در بدنه حوزه های هنری کشور رخ دهد اما انگار باید نسبت به بدیهیات و اولیات فکری و فرهنگی اندیشه ای آقایان و نسبت شون با فلان خواننده #لس_آنجلسی تذکر بدهیم!!
🔸 دوستان طلبه و روحانی استان هم صلاح دونستند واکنشی نشان بدهند. لباس روحانیت به تن داشتن و اینگونه سخن گفتن نیازمند جواب حوزه های علمیه نیست؟!
رونوشت:حجت الاسلام قمی
حجت الاسلام نبی زاده
حجت الاسلام موسوی فر
آیت الله موسوی جزایری
حجت الاسلام احمد رضا حاجتی..
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔴 سید دوست داشتنی...
🔸 ان شا لله روزی برسد که همانند مردم بودن مسئولان نظام تبدیل به یک رویه عادی و معمولی برایمان شود و خیلی شوق و ذوق نکنیم. اصلا قرارمان از اول هم همین بود. اما چه کنیم که فاصله گرفته ایم و امروز اگر مسئولی همانند مردم زندگی کند برای آحاد ملت تعجب انگیز و شگفت آور است.
🔸 این حس چقدر برای مردم شیرین است. وقتی احساس می کنی فرقی بین تو و فلان مدیر و آیت الله وجود ندارد. حسی که وقتی از کنارشان رد می شوی احساس نمی کنی از کنار یک مدیر یا فلان مسئول بلند پایه رد شده ای. امروز به این حس خیلی نیاز داریم و دقیقا همین حس است که حلقه مفقوده میان مردم و حاکمیت است.
🔸 دقیقا این مدل و نسبت برقرار شده با مردم، رشحاتی از الگوی حکمرانی علی بن ابی طالب (ع) است که امروز همه مان را به وجد می آورد. مدلی که امت میان خود و امام خود و حتی نمایندگان امام خود فاصله ای ندیده و می تواند بدون هیچ لکنت زبانی با او دیالوگ کرده و آن را ملجأ گاه خود بداند.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔴اصلاحات در لبه پرتگاه!! - 1
♦️جریان اصلاحات از سال 76 پا به عرصه وجود گذاشته و بيش از 20 سال است كه در عرصه سياسي كشور در حال کنشگریست . در اين مدت، در سه دوره 8 ساله با در اختيار داشتن قوه مجريه و در برخي دورهها با در اختيار گرفتن قوه مقننه به دنبال اجراي سياستهاي به اصطلاح اصلاح طلبانه خودشان بودهاند ولي با بررسي كارشناسانه و دقيق و حتي اعترافات سران اين جبهه، روشن ميشود جبهه مذكور در رسيدن به اهداف خود ناكام مانده است. شكست اين جريان در سال 84 و بازگشت مجدد آن تحت عنوان اعتدال در سال 92 و به بن بست رسيدن آن در سال 98 نشان از چالشهاي جدي دارد كه اين جبهه با آنها مواجه است.
♦️چالشهايي كه اين جبهه را در لب پرتگاه مرگ و نابودي قرار داده است. چنان که صادق زیباکلام در گفت و گویی با خبرآنلاین گفت: « اصلاحات تمام شده است، در دوم اسفند ۱۳۹۸، همه چیز تمام شد، اصلاحات تمام شد، چون کرونا بود نمی شد ختم و شب هفت نمی شد گرفت، مسجد الجواد را نمی شد کرایه کنیم که بعدازظهر برای فاتحه بیایند. مردم در این تاریخ نشان دادند که از اصلاح طلبان عبور کردند.»
در اينجا به برخي از چالشها اشاره ميكنيم:
اول) نداشتن مباني محكم و گفتمان قابل دفاع
🔷 يكي از چالشهاي اساسي كه اين جبهه از ابتدا تا كنون با آن مواجه است، نداشتن تعريف صحيح از « اصلاحات» و تبيين مباني قابل دفاع ميباشد؛ بهطوري كه تاكنون حتي براي طرفداران خودشان نيز مشخص نكردهاند كه منظورشان از اصلاح چيست! آيا به دنبال تغيير نظام اسلامياند يا حفظ جمهوري اسلامي؟ آيا انديشههاي حضرت امام(ره) را قبول دارند يا بر اين باورند كه بايد امام(ره) را به موزه تاريخ سپرد؟ آيا مكتب اسلام را بهعنوان يك مكتب جامع و كامل در همه عرصهها قبول دارند يا معتقدند كه بايد اسلام را كنار گذاشت و به مكاتب الحادي ليبرالی و... روي آورد؟ نداشتن تعريف درست از اصلاحات و عدم ارايه مباني روشن، موجب سردرگمي طرفداران آنها شده است.
🔷 البته هر چند آنها در اين موضوع، اعلان موضع شفافي نداشتهاند ولي از لابلاي نوشتهها و بياناتشان روشن است كه تعريفشان از اصلاحات، همان رفرم يعني «تغيير تدريجي نظام» و از مباني نيز همان مباني غربي « اومانيزم، ليبراليزم، سكولاريسم» ميباشد.
دوم) انقطاع نسلی و فقدان ایدئولوگ های جوان
♦️جبهه اصلاحات از نداشتن ايدئولوگهاي جوان و به روز رنج ميبرد؛ آنها نتوانستهاند در اين مدت 20 ساله نيروي فكري قوي و به روزي كه براي نسل جوان قابل الگوگيري باشد تربيت كنند. عمده شخصيتهاي مطرح آنها افرادي هستند كه در سنين پيري به سر ميبرند و از جهت گفتماني نيز نميتوانند با نسل جوان ارتباط برقرار كنند. علاوه بر كهن سالي، اين افراد داراي سوابق قابل دفاعي نيستند و كارشان به جايي رسيده است كه خود آنها تفكيك ميان جبهه اصلاحات به افراطي و معتدل را پذيرفته و بر طرد جبهه تندرو و افراطي خودشان اذعان دارند. بخش زیادی از جوانان اصلاح طلب دچار فقر معنایی و گفتمانی و تهی از مبانی اعتقادی اصلاح طلبی هستند به نحوی که با بدیهیات این جریان فکری آشنایی ندارند.
سوم) خوی رفاه طلبی و جدایی از مردم
♦️يكي ديگر از چالشهاي اساسي جبهه اصلاحات، گرفتار شدن رجال برجسته اين جبهه در مسابقه رفاه و اشرافي گري است. داشتن اين روحيه، موجب شده است كه آنها از مردم كوچه و بازار فاصله گرفته و بيشتر به دنبال افزايش سرمايه و زراندوزی باشند تا خدمت به مردم و ارتباط گرفتن با آنها ، خانههای اشرافی و زندگی های آنچنانی و حقوقهاي نجومي در ميان اين جريان سياسي به امري عادي تبديل شده است و اتفاقا از همین جهت است که نه آنان فهمی از زندگی مردم دارند و نه مردم دغدغه های آنان مثل رفع حصر و.. فهم می کنند. البته برخي اصول گرانماياني كه از تابلوي اصول گرايي، كسب قدرت و افزايش پول و ثروت را دنبال ميكردهاند امروز در كنار همان اصلاح طلبان قرار گرفته و مباني و اصول را به ثمن بخس دنيا فروخته اند.
چهارم) نابودی تکیه گاه این جبهه در خارج
🔷 بعداز شكست برجام و بدعهدي طرف غربی، جريان اصلاحات تكيه گاه و پشتيبان خود را از دست داد و امروز ديگر نميتواند از جريان غربي بهعنوان يك راه نجات تبليغ كند. از اين رو، جرياني كه تنها راه پيشرفت را گذر از راه غرب ميدانست، امروز در برابر مردم هيچ حرف قابل قبولي براي ادامه حيات ندارد بلكه بايد پاسخگوي خسارتهاي سنگين ناشي از اعتماد بيجا به غرب باشد.
🔻ادامه دارد🔻
@margoomat
🔴 اصلاحات در لبه پرتگاه!! - 2
پنجم) شعار زدگي و دور شدن از جامعه
♦️جريان مذكور طي سالهاي متمادي دچار آفت شعارزدگي شده و هر روز با شعار جديدي به صحنه آمده است ولي متاسفانه هيچ گاه نخواسته است با حقائق جامعه آشنا شود و در صدد حل مشكلات واقعي جامعه برآيد؛ از اين رو نسبت به آينده نميتواند چشم انداز روشني نشان دهد. اين شعار زدگي موجب خستگي و كسالت مردم و كناره گيري شان از اين جريان سياسي شده است.
ششم) دست و پا زدن میان اپوزیسون یا پوزیسیون بودن
🔷 اصلاح طلبان نمیدانند میخواهند در درون ساخت قدرت کنش کنند یا خارج از آن؟ می خواهند کارگزار جمهوری اسلامی باشند یا منتقد و اپوزیسیون جمهوری اسلامی؟ قواعد در قدرت بودن را میپذیرند یا نه؟ نهاد های قدرت در نظام را پذیرا هستند یا نه؟ نسبت آنان با شورای نگهبان و سپاه و.. چیست؟و دهها سوال دیگر..
این یادداشت در نسیم آنلاین:
https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2352972/
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 وقتی مزه دیدار برایم تلخ شد!!!
#دیدار_دانشجویی
@margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔸 وقتی مزه دیدار برایم تلخ شد!!! #دیدار_دانشجویی @margoomat
⭕ وقتی مزه دیدار برایم تلخ شد!!!
🔹یکی از جذاب ترین و پر محتوا ترین دیدارها و سخنرانی های رهبر معظم انقلاب در طول سال، جلسه رمضانیه ایشان با دانشجویان است. جلسه ای که در آن صریح ترین انتقاد ها توسط تشکلها و گروه های مختلف دانشجویی خطاب به عالی ترین مقام کشور بیان و ارائه میشود و در مقابل، رهبر انقلاب با سعه صدر مثال زدنی در فضایی صمیمانه و بهتر است بگویم فضایی «پدر پسری» به سوالات مطروحه پاسخ می گویند.
🔹جلسه ای که در آن خنده و خطابه و شعار و دست زدن حضار و گله گی از مسئولان مختلف نظام از رئیس جمهور و رئیس مجلس تا فرماندهان نظامی و نهادهای زیر مجموعه رهبری و حتی بیت رهبری به هر چه جذاب تر شدن این دیدار کمکی مضاعف می کند.
🔸پارسال توفیق حضور در این جلسه را داشتم. از یک جایی به بعد؛ جلسه برایم از جذابیت تهی شد. هر کدام از دوستان که به پشت تریبون میرفتند یا حرفای خنثی میزدند و یا صرفا انتقاد های سیاسی به مخالفین سیاسی خود(البته به جز نطق دوستان جنبش عدالتخواه که وجوه انتقادی حاکمیتی اش بیشتر بود.) را بیان می کردند.
🔸اولی تمام کرد، دومی تمام کرد، سومی تمام کرد و...
منتظر حداقل یک نفر بودیم که لااقل صدای دیگر دانشگاه را هم در جلسه پژواک کند؛ ما در دانشگاه زندگی کرده ایم و می فهمیم و میدانیم که صدای دانشگاه واحد نیست.
حتما صدای دیگری غیر از صدای ما هم وجود دارد اما اون روز صدایی را نشنیدم. شنیده بودم قرار است نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران حرف بزند که انگار آن هم قبل از جلسه لغو شد.
🔹آن دو باری ام که در سالیان گذشته دو نفر از دوستان اصلاح طلب سخن گفتند به علت تصاحب کرسی هیات نظارت بر نشریات دانشجویی بود و نه به عنوان یک تشکل دانشجویی؛ که البته همان را هم با پیروزی جریان انقلابی در انتخابات نشریات از دست دادند و اون روز در جلسه یکی دیگر از رفقای عزیز به نمایندگی از نشریات دانشجویی در ادامه فضای گفتمانی سخنران های قبلی نطق کرده و مطالبش را بیان کرد.
🔸خلاصه تو اون لحظات پیش خودم احساس خوبی نداشتم. گفتم ما که می دانیم این جلسه تنها صدای دانشگاه نیست!! چرا خودمان را گول بزنیم؟ راستی اون دو باری که آن بندگان خدا سخنرانی کردند چه اتفاقی افتاد؟ اسلام به خطر افتاد؟ انقلاب را آب بُرد؟ نمیدانم!! البته شرایط درون دیدار هم در هنگامه سخن گفتن آنان جالب نبود. چنان که دیدیم در میان سخنان اون بندگان خدا رفقای عزیز حزب اللهی شعار مرگ بر فتنه گر سر میدادند و اتفاقا با واکنش رهبری مواجه شدند و شعارشان را خوردند.
🔹بعد از دیدار پارسال اتفاقا با هر کدام از دوستان که همکلام میشدیم، همه میگفتند چرا اونوری ها صحبت نکردند و حسرت میخوردند که اگر آنان بودند جلسه بهتر و جذاب تر می شد و...
🔸مگر خود آقا نفرمود: ««بنده توی جلساتِ دانشجوئی، دانشگاهی که اینجا هستند، گاهی که ببینم حالا بعضیها روی ملاحظه، روی احترام، روی هرچه، بعضی از این حرفها را که خیال میکنند من خوشم نمیآید، نمیزنند؛ از نگفتنش ناراحت میشوم؛ از گفتنش مطلقاً ناراحت نمیشوم.»
🔹آقا که استقبال میکند چرا مسئولین بستر لازم را فراهم نمی کنند!! نمیدانم شاید به قول بعضی دوستان علتش آن است که دوستان اصلاح طلب اتحادیه ای ندارند تا نماینده ای از طرف شان سخن بگوید! شاید! بیراه هم نیست. بنظرم رفقای اصلاح طلب باید فکری به حال اين معضل بکنند هر چند که میدانم میان خودشان هم نحله های گوناگون اندیشه ای وجود دارد.
🔸اما آنچه می فهمم آن است که این روال اشتباه است و باید اصلاح شود و صرفا یک تفکر و قرائت نباید مجال بیان داشته باشد بلکه باید نحله های گوناگون فکری حاکم در دانشگاه بتوانند با رهبر خود سخن بگویند و بشنوند و بشنویم.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
⭕ استاد دیدنیست نه شنیدنی!!
🔸یکی از توصیه های همیشگی بزرگان و علما و اساتید در هر موضوع و مسأله ای آن بوده است که فراگیرنده علم؛ دانشجو یا طلبه و یا هر قشر دیگری باید در محضر یک استاد تلمذ کرده و زانو ادب در مقابل مقام علم و استادی بزند.
استاد دیدن توصیه همیشگی اساتید و ره یافتگان مسیر ترقی و پیشرفت بوده است؛ چه در عرصه ی سیر و سلوک معنوی و چه در علوم نظری و تجربی و...
🔸بودن در کنار استاد؛ دیدن او، تخاطب مستقیم با او، چالش فکری و مباحثه علمی مداوم با استاد و شاگردان؛ علاوه بر آن که بر رشد فردی و علمی دانش پژوه موثر است؛ یقیناً اثر وضعی بر روی رفتار و روح و روان آن فرد خواهد گذاشت. لذا از همین جهت است که بارها شنیده ایم که می گویند ولو شده صرفا برای دیدن فلان شخصیت علمی و اخلاقی به جلسه اش بروید که همین دقایق کوتاه زیارت آن شخص بر روح و روان شما تاثیرات مطلوبی را به یادگار خواهد گذاشت.
🔹متاسفانه این روزها بسیار می بینیم و می شنویم که «بدون کلاس و بدون استاد نوازنده شوید»، «بدون مربی ورزشکار شوید»، «بدون معلم نابغه شوید» و..
این تبلیغات از آینده ای خبر می دهند که در آن اپلیکیشن ها و نرم افزار ها و.. به جای معلمان و اساتید نشسته اند، محتوای آموزشی و تربیتی درون کلاس درس به انتقال «داده» تقلیل یافته و اصلی ترین کنش آموزشی نیز لمس صفحه تلفن همراه و اتصال سیم شارژر به دوشاخه برق خواهد بود و عملا فرهنگ استاد و شاگردی از اصالت خودش تهی می شود.
🔹این روزها شاید به واسطه برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه ها و حوزه ها و.. بیش تر این مساله برایمان ملموس و قابل فهم باشد. به باور نگارنده نقش فناوری های نوین ارتباطی در امر تعلیم و تربیت و حذف نقش معلمی و استادی و یا تقلیل آن به «کلیک کننده» صرف، یا کسی که در یکی از اتاق های خانه نشسته و «وویس» ضبط می کند جفا به تعلیم و تربیت و جفا به تعاملات انسانی و اجتماعی است.
🔸کنش معلمی وسیع تر از انتقال صرف دانش به یادگیرنده است. معلمی آموزش غیر مستقیم منش نیز است. دقیقا همانطور که کلاس هم فقط شامل چهار دیوار در چهار طرف و چند میز و صندلی نیست. از همین رهگذر است که به آن می رسیم که بودن در کلاس به ما هو کلاس در محضر استاد موضوعیت دارد و نه طریقیت.
🔸کلاس هم فضایی اجتماعی است که در آن تعاملات اجتماعی تمرین می شود و هم فضایی است برای ارتباط عاطفی و احساسی و عقلانی میان استاد و شاگرد. معلم واقعی بهتر از تصویر معلم واقعی در مانیتور و دانش آموز واقعی بهتر از تصویر دانش آموز واقعی است. جهان ما به اندازه کافی از تصاویر اشباع شده است و دیگر نباید فراگیری علم و مدرسه و دانشگاه را تبدیل به تصویر بکنیم. البته هر چند به طور موقت چاره ای نیست لکن نباید تبدیل به یک رویه ی طبیعی شود.
🔸باید رفت به سمت اجتماعی کردن انسان امروزی و نه منزوی و جدا افتاده شدن آن. «تنهایی» مساله امروز دنیای مدرن است که همگان با آن درگیرند. آیا آموزش های مجازی به طور عام؛ کمکی به فرار انسان از این تنهایی مضمحل کننده می کند؟؟
🔹کرونا و به تبع آن سبک زندگی کرونایی بسیاری از مناسبات معمول روزمره ما را دچار تغییر و تحول کرده است. مناسباتی که فقط یکی از آنان در نسبت میان استاد و شاگرد تعریف می شود و می توان دهها نمونه دیگر را مثال زد که موجبات تغییر سبک زندگی این روزهای ما را فراهم آورده است.
البته به غیر از مقوله کرونا بسیاری از تغییرات و مناسبات سبک زندگی ما در گیر و دار گفتمان مدرنیته است و لاغیر. که البته پرداختن به آن مجالی دیگر میطلبد.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
⭕ چه کسی داد؟ این خیانت است!!
🔹این روزها وقتی اخبار مربوط به برگزاری دادگاه امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت هفت تپه خوزستان را که به جرم «سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارزهای دولتی» در حال محاکمه است را میشنویم و می بینیم. وقتی خبر دریافت
نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار!!! ارز دولتی و قاچاق آن را مخابره می کنند!! وقتی پای استاندار و رئیس صندوق توسعه ملی و جهانگیری و... به پرونده باز می شود!! وقتی خبر از رشوه هزار سکه ای اسد بیگی به فلان مدیر می شود؛ ناخودآگاه به یاد سخنان مهم و تاریخی رهبر انقلاب بعد از التهابات ارزی در سال 97 می افتم. خوب بخوانید...
🔸«حالا مثلاً فرض کنید در همین قضیّهی ارز و سکّه و این حرفهایی که این دو سه ماهه پیش آمد، خب، مبالغ زیادی -حالا گفتند مثلاً فرض بفرمایید هجده میلیارد دلار، اسکناس موجودِ ارز؛ برای کشور ما که در تهیّهی ارز مشکل داریم و ارزها و پولهای خودمان را هم نمیتوانیم از خارج وارد کشور کنیم و سخت است، #هجده_میلیارد_رقم_بالایی_است- بر اثر بعضی از بیتدبیریها و بیتوجّهیها، آمد دست افرادی که از آن سوءاستفاده کردند.
🔸یک نفری یک کالایی را ثبت سفارش کرد، یک کالای دیگر آورد؛ یک چیزی را درخواست کرد برای یک مقصودی، ارز را در آنجا مصرف نکرد؛ گفت میخواهم مسافرت بروم، نرفت؛ ارز را، یا آوردند -یک تعداد معدودی- استفاده کردند، یا به قاچاقچی فروختند [و او] ارز را برداشت برد خارج، یا به کسی فروختند که آن را احتکار کرد و نگه داشت تا گران بشود و بیاید به قیمت دو برابر و سه برابر بفروشد و به ثروت بادآورده [برسد]؛ خب اینها مشکلات مدیریّتی است؛ این ربطی به تحریم ندارد.
🔹ارز را یا سکّه را وقتی که بهصورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که میآید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همهاش داریم دنبال آن کسی که «#میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالیکه تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «#داد»؛ او را باید دنبال کرد. در این کاری که اخیراً قوّهی قضائیّه شروع کرده که کار درستی است، دنبال این هستند.
🔸 نه اینکه بیخود زید و عمرو را متّهم کنند؛ نه، لکن بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمیگوییم هم «#خیانت»؛ زبان بنده اینجور نمیگردد که راحت بگوییم فلانی یا فلانکَسها خیانت میکنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت. وقتی اینجور قیمت ارز ترقّی پیدا میکند -یعنی قیمت ریال میآید پایین- خب برای آن کارمندی که روزمُزد است یا حقوق اندکی دارد، دیگر چیزی باقی نمیماند. قیمت ریال وقتی آمد پایین، قیمت پول ملّی وقتی آمد پایین، مشکلات همین میشود که ملاحظه میکنید.»
🔸انتظار آن است که قوه قضائیه همانطور که تا این لحظه در مقابل فشارهای برخی افراد که در این پرونده به طور قطع متضرر خواهند بود مقاومت کرده و شخص قاضی پرونده هم بر استقلال دادگاه و عدم فشار پذیری آن تاکید کرده است؛ امید آن داریم که این پرونده را خلاصه در شخص امید اسد بیگی و اطرافیانش نکنند؛ بلکه آن دست هایی را که کمک کننده و اعطا کننده آن مبالغ عجیب و غریب به متهم بوده اند را شناسایی و به میز محاکمه بکشانند. تا عبرتی شود که هر شخصی به خود جرات ندهد که اینگونه دست به تاراج بیت المال و اموال ملت بزند.
✍️#علی_ریاحی_پور
@margoomat
🔸جامع الصفات ترین مجلس تاریخ سیاسی کشور!!
🔸و من الله التوفیق..
@margoomat
⭕️ سردار سلیمانی:
نگران ترامپ نیستم ،جورج بوش عراق را تحویل ما داد، اوباما سوریه را ، و ظاهرا ترامپ فلسطین را ان شاءالله.
#الشهید_القدس
@margoomat
🔰 اداور و فعالان دانشجویی طی نامه ای به منتخبین مجلس یازدهم به تبیین معیارهای دهگانه رئیس مجلس تراز جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب پرداختند که متن این نامه به شرح زیر می باشد:
نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در سراسر کشور
سلام و رحمة؛
🔹اکنون که حوادث انتخابات مجلس یازدهم با تمام فراز و نشیبها گذشته و مردم با اعتماد به تفکر انقلابی در اکثر حوزههای انتخابیهی سراسر کشور، نامزدهایی که شعارهای انقلابی مطرح کرده بودند را برگزیدهاند و به زودی مجلس یازدهم وارد میدان عمل خواهد شد، ما جوانان دغدغهمند بر خود لازم میدانیم در تمامی مسائل پیش رو کمافیالسابق تحلیل و نظر خود را به نمایندگان مردم منتقل نماییم. ما معتقدیم انتخابات پایان خط مردمسالاری نیست بلکه آغاز دوران رصد و امر به معروف توسط مردم و نخبگان است و در این راستا نظرات خود را در مورد اولین و یکی از مهمترین آزمونهای پیشروی منتخبان مجلس یازدهم بیان میکنیم.
🔹روزهای ابتدایی مجلس همیشه به تعیین ترکیب کمیسیونها و هیئت رئیسهی مجلس میگذرد و این بزنگاه در افکار عمومی و محافل نخبگان، برآیند مسیر فعالیت یک مجلس در چهارسال بعد را عیان میسازد. آنچه ما را بر آن داشته که این سیاهه را خطاب به شما به نگارش درآوریم، دغدغهی عدم تکرار روند معیوب گذشته در تعیین ترکیب مجلس، علی الخصوص روند انتخاب رئیس مجلس است که در نگاه مردم و قانون اساسی کشور پیشانی و نماد قوهی مقننه شناخته میشود. اعتقاد ما بر این است که بسیاری هزینههایی که در سالهای گذشته از جانب مجلسهای نهم و دهم به کشور وارد شده است، به نوعی به نادرست طی شدن این روند و شخص رئیس مجلس مرتبط میشود. از این رو به جد خواهان آن هستیم که در انتخاب رئیس مجلس آینده، تنها معیارهای انقلابی و کارآمدی بیشتر مد نظر قرار گیرد.
🔸واضح و مبرهن است که با توجه به ترکیب مجلس یازدهم که اکثریت قاطع کرسیها در اختیار کسانی است که خود را انقلابی نامیدهاند، لازم به عدول از معیارها برای مقابله با جریان غربگرا نیست و توقع میرود رقابتی همراه با رفاقت بین نیروهای انقلاب برای انتخاب کارآمدترین و انقلابیترین رئیس مجلس ممکن رخ دهد و تحت هیچ شرایطی، هیچ مسألهی فرعی بر معیارها و شاخصهای رئیس مجلس اصلح، سایه نیاندازد.
🔸از نظر ما جوانان، معیارهای دهگانه رئیس مجلس تراز جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب به شرح ذیل میباشد:
۱- تجربهی کافی و تسلط کامل نسبت به فرآیندهای تقنینی و سازوکارهای درونی مجلس
۲- پایبندی به اصل اساسی "شفافیت" در خصوص عملکرد مجلس و نمایندگان، همچون آرای نمایندگان، دارایی ها و فعالیت های اقتصادی آن ها، هزینه های تبلیغاتی و...
۳- مبارزهی صریح و بدون هیچ خط قرمز با فساد؛ چه از درون گروه خودی باشد چه بیرون و اشتهار به فسادستیزی در افکار عمومی مردم، جوانان و نخبگان سیاسی جریان انقلاب
۴- مورد اطمینان، وثوق و اجماع بودن بین طیفهای گوناگون جریان انقلاب و وحدت آفرینی در بدنهی سیاسی کشور و مجلس
۵- گذشتهی سیاسی و مدیریتی قابل دفاع
۶- عدم انحراف از خط انقلاب، امام و رهبری یا سکوت غیرانقلابی در بزنگاههایی چون فتنه ۸۸، برجام، لوایح مرتبط با FATF
۷- متعهد به عدم استفادهی سیاسی، انتخاباتی و شخصی از جایگاه ریاست مجلس به نفع خود یا اطرافیان
۸- متعهد به عمل بر مبنای خرد جمعی و رفتار طبق مر آییننامهی مجلس
۹- به معنای واقعی کلمه طرفدار عدالت و تقدم عدالت بر توسعه
۱۰- مدیریت بر مبنای اصول گفتمان اصیل انقلاب و میدان ندادن به تکنوکراتهای ویرانگر در سطح سیاستگذاری و تقنین
🔻جوانان انقلاب در این بزنگاه مهم مجلس یازدهم به خوبی تک تک کنشهای منتخبان را زیر نظر دارند و برای حفظ این مجلس بر ریل انقلاب مصمم هستند. امید است با انتخاب انقلابیترین گزینه از میان افراد مطرح برای کرسی ریاست مجلس، گام اول در بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه اصلی خود در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی را برداشته و راه را بر تقلیل مجلس انقلاب به سکوی پرش به دیگر قوا ببندید که ملت ایران طعم واقعی مجلس خادم ملت را چشیده و نام شما را در تاریخ از وکیل الدولههای سیاست باز تفکیک نمایند.
اسامی در لینک زیر:
http://iusnews.ir/fa/news-details/356734/
@margoomat