4_6014947208074364912.mp3
7.31M
💠 تدریس آناتومی و تشریح
🔸جلسه: ۲۲
🔹مدرس: استاد طالقانی
♻️موضوعات:
🔸ادامه تشریح عملکرد کبد
🔹روخوانی قسمتی از کتاب طب اکبری در تشریح کبد از حکیم ارزانی
🔸اهمیت کبد در طب نوین
و...
💠کانال مرجع تخصصی طب سنتی و اسلامی در ایتا 👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_6041926440281179772.mp3
9.96M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
✅مدرس: استاد طالقانی
🔸جلسه: بیست و سوم (۲۳)
💠موضوعات این جلسه:
🔸ادامه مبحث تشریح کبد و کارکرد کبد
🔸درمان برخی بیماریهای کبدی مانند: حرارت بالا و سردی کبد و علائم و درمان آن
🔸علل و تشریح و درمان کبد چرب و انسداد کبدی
🔸علل و تشریح و درمان سنگ کیسه صفرا و...
💠کانال مرجع تخصصی طب سنتی و اسلامی در ایتا 👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_5780929670069356882.mp3
9.45M
💠تدریس: تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
✅جلسه: بیست و چهارم (۲۴)
🔻جلسه اول از تشریح دستگاه اسکلتی
♻️موضوعات این جلسه:
🔸تشریح دستگاه اسکلتی
🔸فرق انواع سودا در استخوان و مو و بدن
🔸کارکرد و جنس دستگاه اسکلتی
🔸تشریح استخوان، مفصل، زردپی، لیگامنت، تاندون، دیسک
🔸چرا آسیب دستگاه اسکلتی مهم است و...
💠کانال مرجع تخصصی طب سنتی و اسلامی در ایتا 👇👇
@marjaetakhasositeb
4_5789587052827772827.mp3
9.05M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
🔻جلسه: بیست و پنجم (۲۵)
✅جلسه دوم از تشریح دستگاه اسکلتی
💠موضوعات این جلسه:
🔸تشریح کاسه سر. ستون فقرات.لگن. ران. ساق و... و چگونگی محدودیت حرکتی
🔹چه عواملی بر رشد و استحکام دستگاه اسکلتی تاثیر دارند
🔸اثرگذاری کیفیات چهارگانه و خوراکی ها بر اسکلت و استخوان
🔹چگونگی بوجود آمدن برخی بیماریهای اسکلتی
🔸چگونگی اثرات تکوینی و تکاملی زمین در تغییر ستون فقرات
💠کانال مرجع تخصصی طب سنتی و اسلامی در ایتا 👇👇
@marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تکمله تدریس آناتومی و تشریح
💠از: استاد طالقانی
⭕️قسمت: دستگاه اسکلتی
👈عزیزان با دقت این کلیپ کوتاه و انیمیشن آموزشی در خصوص دستگاه اسکلتی را نگاه کنید.
💠کانال مرجع تخصصی طب سنتی و اسلامی در ایتا 👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_5807533294501235998.mp3
8.78M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
⭕️جلسه: ۲۶ بیست و ششم
✅جلسه سوم از تشریح دستگاه اسکلتی
♻️موضوعات این جلسه:
🔸کمک های درمانی در خصوص برخی بیماریهای دستگاه اسکلتی مانند:
🔸در رفتگی ها
🔸انواع ضرب دیدگی ها
🔸تحلیل استخوان
🔸روماتیسم و آرتروز
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
تکمله تدریس استاد طالقانی👆👆
اناتومی ستون مهره ها
شامل دیسک و مهره
دیسک سالم و انواع مشکلات و سوء مزاج و آسیب دیدگی ها در دیسک
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ کوتاه #آناتومی #ستون_مهره
تکمله تدریس آقای طالقانی
نخاع. ستون مهره ها.دیسک و... بصورت واقعی
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_5828018948473358144.mp3
8.73M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
⭕️جلسه: ۲۷ بیست و هفتم
✅جلسه چهارم از تشریح دستگاه اسکلتی
♻️موضوعات این جلسه:
🔸بیماری سیاتیک و انواع آن
🔸تحلیل استخوان
🔸پوکی استخوان
🔸نرمی استخوان
🔸مشکلات لیگامنت ها، مفاصل، ربات ها
و...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آناتومی خارق العاده مفصل ران و #لگن
تکمله دروس آناتومی و تشریح دستگاه اسکلتی از استاد طالقانی
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_5841543727474018280.mp3
9.99M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
⭕️جلسه: ۲۸ بیست و هشتم
✅جلسه اول از تشریح دستگاه عصبی
♻️موضوعات این جلسه:
🔸تشریح دستگاه عصبی بدن
🔸مخ، مخچه
🔸جنس مغز، نخاع، اکسون ها، دندریت ها
🔸نقش روح بخاری در اتصال بین مغز و باطن عالم
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
4_5852740007135020942.mp3
10.02M
💠تدریس تشریح و آناتومی از منظر طب سنتی اسلامی
🔸مدرس: استاد طالقانی
⭕️جلسه: ۲۹ بیست و نهم
✅جلسه دوم از تشریح دستگاه عصبی
♻️موضوعات این جلسه:
🔸بیان اصول کلی در مورد مغز و سیستم عصبی
🔸بررسی برخی از بیماری های مغز و دستگاه اعصاب مانند:
🔸انواع ضعف حافظه: حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و بیان درمان کلی آنها
🔸خواب زیاد در انواع مزاج ها و بیان درمان کلی آنها
🔸بررسی بیماری ام اس و انواع ام اس و بیان درمان کلی آنها
🔸بررسی خصوصیات رفتاری مانند عصبانیت.آرامش و...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠👆کلیپ تشریح دستگاه عصبی
🔸تکمله دروس تشریح و آناتومی دستگاه عصبی از استاد طالقانی
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #آناتومی _ مخچه
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠 از: استاد طالقانی
🔰فصل اول : پیشگفتار و کلیات طب اسلامی ، ایرانی
🌐 جلسه اول
💠 با عرض سلام وادب به شما علاقه مندان طب سنتی و اسلامی ، در این جلسه کوتاه به تبیین مختصر طب ایرانی اسلامی می پردازیم:
🟢 اگر مقرر باشد که بخواهیم یک تعریفی را از طب جامع وکلی نگر ایرانی اسلامی اختصاص دهیم تعریف را به این صورت ارائه می دهیم که:🔻🔻
🔷 علم به بدن عنصری انسان با این دیدگاه که این بدن جزئی از عالم لایتناهی است می باشد .
🔶 با این دیدگاه ما طب و طبابت را از یک دید زمینی خارج می کنیم و آن را مرتبط با پارامترهای مختلفی در نظر خواهیم گرفت ، به طور مثال در این تعریف ما رابطه ی جسم را با کیهان نادیده نمی گیریم و می دانیم که جسم ما با پرتو خورشید و با امواج و پرتو ها و حالات جزر و مد ماه و دیگر ستارگان در ارتباط می باشد و...
🔷 این مبانی که سالهای سال است توسط حکمای ما و حتی دانشمندان نوین به اثبات رسیده است و با این تعریف ما نفوس و شرایط مختلف را هم در طب وارد می کنیم , به عنوان مثال : با این تعریف دعا و نفرین نفوس مستعد بر روی جسم وروح ما اثرگذاری مستقیم دارد . برای همین قسمتی از این طب دعادرمانی می شود .
🔶 با این طب ما حتی خوراکی ها را با این دیدگاه دسته بندی می کنیم , به خوراکی های حلال و حرام و حتی در بحث داروها ... پس یک تعریف به ظاهر ساده می تواند چقدر رویکرد حقیقی یک طب را در آن اثر گذاری داشته باشد و دیدگاه نگرش قوی به ما در ارائه ی این طب به جهانیان عرضه کند؛
✅ نکته مهم اینکه با این تعریف ما با رویکرد ها ومبانی خاصی در تعریف و بررسی بیماری ها , درمان وشفا مواجه خواهیم بود، تعاریفی که گاهاً به چشم؛ قوای لامسه در نمی آید.
🔴 با این رویکرد اگر ما بخواهیم تعریفی از طبیب ارائه بدهیم عرض می نماییم طبیب دارنده ی ذوقی علم طب می باشد که با خدمت به طبیعت مدبره ی بدن؛ بدن را در تعادل نگاه می دارد یا به تعادل برمی گرداند , در این تعریف می بینید که چند مطلب است : 🔻🔻
🔶طبیب دارنده ی ذوقی علم طب است یعنی چه ؟ مثلا شاید فردی علوم زیادی را بلد باشد، علم تشریح بلد باشد، علم قرابادین بلد باشد، ولی حفظ باشد به صورت چشیدنی نباشد دارایی اش دارایی غیر حقیقی باشد طبیب به آن کسی می گویند که دارای اش دارایی حقیقی باشد و طبیب با خدمت به طبیعت مدبره ی بدن ؛که این یک نکته است که طبیب وظیفه ی حقیقی اش هم سو با طبیعت مدبره ی بدن باشد ؛ همسو با طبیعت هوشمند بدن باشد ؛ و براساس این طبیعت مدبره ی بدن مباحث پیش گیری و درمان خودش را چینش کند وهیچگاه یک طبیب نباید به جنگ طبیعت مدبره ی بدن برود . بلکه طبیب یاری رسان وکمک کننده ی طبیعت بدن هست.
✅ نتیجه اینکه طبیب در دو بحث فعال است : 🔻🔻
1⃣ یا افراد, اجتماع ,جسم انسان ها را در تعادل نگه دارد که این می شود پیش گیری .
2⃣ یا اگر این جسم از تعادل خارج شد این جسم را به تعادل برگرداند .
🌾 سلسله جلسات ادامه دارد ...
🔻در طی روزهای بعد از هر جلسه در کانال پرسش هایی از سوی مدیر کانال در خصوص تدریس مذکور مطرح و شما با کلیک روی پاسخ های آن میتوانید متوجه شوید جواب را درست داده اید یا خیر(آزمون فرضی تا بدانید سطح علمی خودتان را محک بزنید).
🔻یاعلی وصی🔻
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل اول : پیشگفتار و کلیات طب اسلامی ، ایرانی
🌐 جلسه دوم :
💠 انسان سالم کسی است که در تعادل باشد و بتواند خودش را با این نظام عالم در تطابق وتعادل نگه دارد بخاطر همین بحث دستور العمل های مختلفی در طب ایرانی واسلامی صادر شده است تا جسم , روح و باطن با این نظام کیهانی در هماهنگی وتعادل و هم سویی به سر ببرند.
🔴 در صورتی که این جسم و باطن ما این هماهنگی و هم سویی را از دست بدهد به همین مقدار جسم و باطن ضربه می خورد و فرد به سمت بیماری ها کشیده می شود . برای مثال: 🔻🔻
🔹اگر تناسب ما با خورشید بهم بخورد بعنوان مثال غذا را در زمانی بخوریم که خورشید در اوج است یعنی وعده ی نهار ؛ در این جا است که طبیعت مدبره ی بدن مریض می شود وانواع بیماری ها به ما روی می اورد اگر ما حالات بدن خودمان را با این خورشید واعمال دیگر هماهنگ نکنیم باز این بیماری در قسمت های مختلفی گریبان گیر ما خواهد بود
🔸مثال دیگر اینکه در بحث تنظیم خواب اگر خواب ساعت 9 شب یا 10 یا 10:30 شب به ساعت 1 یا 2 شب محول کنیم؛ درزمانی که ماه وستارگان در حال نیرو وغلبه هستند و خورشید و نیروی آن در ضعف هست بدن به سمت فساد پژمردگی وکهولت می رود
🔹 همچنین زمانی که خورشید در آسمان است ما بخواهیم از این قوانین تبعیت نکنیم و در روز به خواب بپردازیم این عمل باعث می شود که فشار ونیرو وکششی که خورشید به بدن ما وارد می کند باعث باز بهم خوردگی مکانیسم طبیعت مدبره ی بدن می شود و بدن را به سمت ظهورفساد و تباهی می برد.
🔸 واینکه مثلاً اگر هوا سرد است با شرایط سرد خودمان را تطبیق دهیم، اگر هوا گرم است با شرایط گرم آن ؛ اگر هوا خشک است با خشکی ؛ اگر هوا رطوبت دارد با رطوبت آن ؛ مکانیسم ها وشرایط مختلف خود را تطابق دهیم
✅ پس نتیجه اینکه ما باید یاد بگیریم که بدن وجسم را با این نظام عالَم ، با این جسم بزرگتر، با این جسم اکبر، تطبیق بدهیم، این جسم اصغر ما باید هماهنگی خودش را با جسم وعالم اکبر وکبیر حفظ بکند.
🟢 اگر بتوانیم این امر وفرایند را در زندگی خود پیاده کنیم ما هرگز بیمار نخواهیم شد .
☑️این مباحث به ظاهر ساده که از دید علاقه مندان طب سنتی پنهان می شود و پیگیر آن نیستند مبناواصول مسائل پیشگیری ودرمان طب کلی نگر طب ایرانی اسلامی است.
🌾به لطف خدا در جلسات بعد پیرامون این مبحث مهم بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل اول :پیشگفتار و کلیات طب اسلامی ، ایرانی
🌐 جلسه سوم :
💠با عرض سلام وادب خدمت شما علاقه مندان طب ایرانی اسلامی ؛ در جلسات قبل ما تعریفی ساده از طب وطبیب ارائه دادیم و به رابطه و ارتباط انسان و موجودات با نظام عالم اشاره کردیم ؛ و گفتیم نظام عالم همان نظام اکبر است ؛ وهر شی یا موجودی به تنهایی یا هر انسان عالم اصغر محسوب می شود.
🔴 یکی از مباحث بسیار مهمی که باید روی آن اهتمام داشته باشیم مبحث شریف وارزشمند تناسبات است؛
🔸هر موجودی اگر نتواند تناسبات خودش را با این نظام عالم یعنی عالم اکبر حفظ کند یقیناً دارای سوء مزاج می شود و در اصطلاح بیماری و مشکل گریبانش را خواهد گرفت؛
🅰 مثلا برگی از درخت را در نظربگیرید که این برگ درخت اگر نتواند تناسبات ونسبت خودش را با شاخه وکل درخت حفظ کند نتواند اکسیژن گیری درست داشته باشد ؛دفع دی اکسید درست داشته باشد ومواد غذایی را از ریشه ها وآوندها به روش درست جذب داشته باشد از بین می رود به همین نسبت کل نظام عالم از این الگو پیروی می کنند ؛
🅱 ما انسان ها هم از این چرخه ی عالم به دور نیستیم و این عالم اصغر را باید متناسب با عالم اکبر داشته باشیم در کل ما باید انسان را مورد بررسی قرار دهیم ؛ بزرگان فرموده اند انسان , موجودی است از فرش تا فوق عرش ؛ مرتبه ی فرشی آن را جسم مادی وهمین جسم طبیعی در نظر می گیریم و مرتبه فوق عرشی اورا مرتبه فوق تجردات در نظر می گیریم.
✅ همانگونه که در حدیث معراج آمده که جبرئیل تا حدی با پیامبر اکرم می آید و از آن بالاتر را نمی تواند همراه پیامبر باشد و اعراض می دارد که اگر بالاتر بیایم بال و پر من خواهد سوخت این تعاریف به چه اشاره می کند ؟
♦️به مقام فوق عرش و فوق مجردات اشاره دارد
🔹 از این دیدگاه با یک ظاهر و یک باطن روبرو هستیم ظاهر وباطن بر روی هم اثر گذاری دارند ؛
🔸مثلا اگر کسی ضربه ای بدستش بخورد این ضربه به دست وجسمش می خورد ولی پریشانی خیال , پریشانی ذهن , پریشانی نفس و باطن برای او به همراه دارد , وخیلی از مباحث را که می خواهد در اصطلاح در آن ها تمرکز داشته باشد نمی تواند , چه تمرکز ظاهر چه تمرکز باطن؛
🔹 به عنوان مثال مصرف یک جوشانده مثل جوشانده زعفران مادی است و به جسم مربوط می شود ولی همین مطلب یعنی مصرف واستفاده جوشانده زعفران ایجاد شادی و نشاط و فرح می کند ؛ که یک امر نفسانی و باطنی است شما با یک فکر وخیال شاد وشادمان می شوید و بایک خبر در اصطلاح ناخوشایند به غم واندوه فرو می روید؛ با یک خواب خوش اون روزی که بر می خیزید خوشحال و سرحال هستید؛
🔴 با این رویکرد واقع بینانه طبی برای فرد فقط جسم متصور نیستیم بلکه رفتارها افکار واثرات عالم اکبر وعوالم را هم با سلامت انسان وبشر در ارتباط می دانیم.
🌾 سلسله جلسات ادامه دارد ...
🔻در طی روزهای بعد از هر جلسه در کانال پرسش هایی از سوی مدیر کانال در خصوص تدریس مذکور مطرح و شما با کلیک روی پاسخ های آن میتوانید متوجه شوید جواب را درست داده اید یا خیر(آزمون فرضی تا بدانید سطح علمی خودتان را محک بزنید).
🔻یاعلی وصی🔻
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل دوم : انواع خوراکی ها در طب اسلامی ،ایرانی
🌐جلسه چهارم :
💠آشنایی با خوراکی ها ی ظاهری و باطنی:
🔻در جلسات قبل عرض کردیم که انسان موجودیست متصل به نظام عالم ؛ وسلامت جسم وروح او به صورت زنجیره وار به هم اتصال دارد به همین جهت از دیدگاه طب اسلامی و طب کل نگر مباحث مختلف در بحث پیشگیری ودرمان تأثیر گذار است.
🔹همانگونه که در تدریس ها به صورت مکرر وتأکیدی عرض کردیم خوراکی که به انسان می رسد نقش اساسی در مبحث پیشگیری و درمان دارد ما در مبحث طب ایرانی اسلامی خوراک ها را به صورت عمده به دو بخش تقسیم میکنیم
1⃣ خوراکی های ظاهری
2⃣ خوراکی های باطنی
🔴 خوراکی های ظاهری مانند خوراک ذائقه ؛ چشایی ؛ خوراک لامسه ؛ خوراک باصره خوراک سامعه ؛ و خوراک شامه ؛ تقسیم می کنیم.
🔵 خوراکی های باطنی مانند خیالات ، تصورات ، افکار ، اوهام ، نیات.
🔸 معمولا مکتب های تک بعدی وحتی درمانگران تازه کار اهمیتی به مبانی مذکور نمی دهند.
🔹 اما درمانگران کارکشته وبا تجربه درک دقیقی از اصول مذکور دارند به عنوان مثال🔻🔻
بیماری فشار خون بیماری است که با بالا رفتن سطح فشار در رگ ها وعروق موجب عوارضی در انسان می شود ؛ می دانیم افزایش فشار خون به علت برخی خوراک ها وروش های نادرست زندگی به وجود می آید اما:🔻🔻
👌یکی از مهم ترین علل فشار خون : مشکلات عصبی ، ناراحتی ، فکر ها ، اوهام وخیالات است ؛ یعنی یک بیماری جسمی با تظاهرت جسمی گاهاً منشأ باطنی دارد یا برعکس یک منشأ باطنی مانند افکار ، خیالات ، خود به تنهایی موجب فشار خون در بدن می شود
🔹به عنوان مثال بر برخی لمس ها آرامش بخش وبرخی لمس ها برهم زننده آرامش باطن انسان است.
🔸 اصوات نیز خوراک هستند , کلمات وجملات نیز خوراک هستند.
🔹 برخی کلمات و جملات آرامش دهنده جسم وجان ، ظاهر وباطن وبرخی کلمات والفاظ از بین برنده آرامش می باشد در همین راستا ادعیه اذکار جملات محبت آمیز والفاظ وکلمات در درمان مؤثر می دانیم ومورد تجویز قرار می گیرد.
🔸 خوراکی های دیداری نیز بسیار حائض اهمیت هستند دیدار انسان های پاک طینت موجب تقویت قوای ظاهری ؛ و باطنی واستمرار رؤیت افراد ناسالم موجب کهولت جسم و روان می شود. به همین جهت درروایات یکی از موارد تقویت بینایی را نگاه به چهره مومن برشمردند همچنین نگاه کردن به آب روان وسبزه ؛
🔴 پس خوراک فقط خوراک آشامیدنی وخوراکی از راه دهان نیست و خوراکی های دیگر گاهاً بسیار اثرگذاری قوی تر بر انسان دارند به عنوان مثال مصرف زنجبیل و دارچین موجب گرمای جسم ومزاج وتغییر در کیفیت اربعه بدن یعنی گرمی ، خشکی ، تری وسردی می شود. اما خوراک روانی مانند عصبانیت بسیار سریع الاثرتر و قوی تر از زنجبیل و فلفل در انسان اثرگذاری دارد وموجب گرمای شدیدو سریع در بدن می شود.
🔵 درک این بخش از طب آنقدر پر اهمیت است که جناب شیخ الرئیس بوعلی سینا پادشاه زمان عصر در حمام بعد ازگرم کردن بدن در روش های مختلف در نهایت با خوراک و داروهای روانی مانند عصبانیت درمان نمود وپادشاه را که مدت ها فلج شده بود و تمام درمانگران از درمان او عاجز شده بودند با عصبانیت وبالا بردن حرارت بدن او به واسطه عصبانیت ونضج اخلاط غلیظ در اطراف اعصاب درمان نمود.
🔹 ما چنین درمان هایی را به واسطه اصلاح خوراک ظاهری وباطنی زیاد تجربه نموده ایم.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل دوم :انواع خوراکی ها در طب اسلامی ، ایرانی
🌐جلسه پنجم :
💠انواع خوراکی ها ی باطنی و دعا درمانی:
🔻همانگونه در جلسات قبل شرح دادیم ؛ما باید غلبه خود را از خوراک و غذا در مبحث بهداشت و درمان اصلاح کنیم.
🔹 به علت صنعتی شدن تفکرات قشر عظیمی از انسان ها وحتی درمانگران طب سنتی صرفاً به سمت داروهای خوراکی یا روش های درمانی دیگر معطوف شده .
🔸این باور که شنیدن صدای دلنشین آب جاری یا دیدن مناظر دلنشین یا اذکاری خاص ؛محبت کردن ومحبت دیدن ؛نیز نوعی خوراک ودارو می باشد و در اصول پیشگیری و درمان نیز جایگاه غیر قابل خشه ای دارد ، برای اکثر مردم سهو سخت گردیده به عنوان مثال محبت کردن ومحبت دیدن در درمان وپیشگیری از بیماری های مختلفی از جمله بیماری های روحی روانی وبیمارهای جسمی؛ مانند فشار خون، دیابت عصبی ؛استرس ها ؛ناراحتی قلبی،خودکم بینی ها وافسردگی ها و طیف وسیعی از بیماریها می تواند تأثیر شگرفی داشته باشد به همین جهت🔻🔻
در روایات واحادیث با طیفی وسیعی از سفارشات و دستور العمل های طبی واخلاقی مواجه می شویم .که مردم و مسلمانان را سفارش به استفاده از خوراکی های مختلف ظاهری وباطنی می نماید .
🔹به عنوان مثال صله رحم را مایه ی طولانی شدن عمر وخوش خلقی را از صفات مؤمن می داند.
🔸 ترحم ومحبت کردن حتی به حیوانات را مورد تأیید قرار میدهد .اما بحث آن جا است که 🔻
🔵 وثوق طب غربی و زندگی صنعتی موجب تضعیف این دستورات گردیده است.
🅰مثلا نقش مثبت دعا درمانی بر روی برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی به اثبات رسیده است.
🅱 مثال دیگر می توانیم تحقیقات پزشک دیگر به نام آندرف را عرض کنیم .دکتر آندرف در بیمارستان سان فران سیسکو روی حدوداً 393 بیمار که مبتلا به مشکلات قلبی بودند تحقیق و بررسی جدی داشتند این تحقیق حدود 5 سال طول کشید. ایشان بیماران را به دو گروه تقسیم کرد . یک گروه را صرفاً با دارو وهمراه آن دعا درمانی شروع به درمان کردند و گروه دیگر را فقط دارو تجویز نمودند .یعنی بدون خوراک دعا درمانی. نتایجی که ایشان در این تحقیقات که به مدت 5 سال طول کشید داشتند بسیار حیرت انگیز بود .
🔸 حدود 85 درصد از گروه اول یعنی گروهی که با دارو ودعا درمانی مورد درمان قرار گرفتند در شرایط بسیار خوب قرار گرفتند و بسیار کم در شرایط مرگ ومیر ومشکلات جدی شدند. اما در مقابل گروهی که فقط با دارو مورد درمان قرار گرفتند و بدون دعا درمانی و روش های دیگر استفاده نکرده بودند نتیجه ی خوبی نگرفتند وفقط حدود 1ممیز 73 صدم درصد از بیمارانی که برایشان دعا نشده بود در شرایط خوب و بهبودی قرار داشتند .
🔹 این آزمایش وتحقیق 5 ساله نشان داد که دعا درمانی نقش بسیار بسیارشگرف و غیر قابل انکاری در بحث درمان بیماری ها می تواند داشته باشد .
♦️دعا موجب اکتساب انسان به طبیب حقیقی و حق سبحانه تعالی و در صورت مصلحت دریافت شفا خواهد شد .
🔸اشاره قرآن به دعای حضرت ایوب در قران نیز راهنمایی برای انسان است تا در کمال ادب از خدای خود تقاضای شفا نماید . آنجا که می فرماید :
《وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ 》
و (یاد کن حال) ایوب را وقتی که پروردگار خود را خواند که مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو (بر بندگانت) از همه مهربانان عالم مهربانتری.
♦️حق تعالی نیز می فرماید : أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ
🔹 لذا پیشنهاد حقیر به دوست داران طب اسلامی آن است که تمام داروها وغذاهای شنیداری ، دیداری ،بویایی، غذا وداروهای باطنی مانند وهم ؛خیال ؛نیات را جدی گرفته و در مبحث درمان وپیشگیری آن را به صورت اساسی در کنار داروها وروش های دیگر درمانی مانند گیاه درمانی ؛ بادکش، روغن مالی ها, به کار گیری نمایند تا شاهد تأثیرات ونتایج بسیار مثمر ثمری در طب سنتی اسلامی و در میهن عزیزمان باشیم.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠 از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم :ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی ۱
🌐جلسه ششم
💠 تطهیر جسمی ؛ حمام
🔻 ما در مبحث طب ایرانی اسلامی ارکان پنج گانه ای داریم ؛ به نام ارکان پنج گانه بهداشت ؛ و پیشگیری در طب اسلامی ،این ارکان بسیار بسیار حائض اهمیت هستند ؛ که در صورت رعایت این اصول سلامتی تضمین ودر صورتی که این اصول بهم بخورد بدن دچار مشکل و بیماری می شود.
🔹 اگر قرار است درمانی صورت گیرد با کمک این 5 رکن جواب دهی عالی در درمان خواهیم داشت . این ارکان شامل تطهیر ها هستند ؛
1⃣ تطهیر جسمی
2⃣ تطهیری معدی
3⃣ تطهیر خونی
4⃣ تطهیر جنسی
5⃣تطهیر روحی وروانی
🔴در سر فصل این تطهیرات عرض می کنیم تطهیر جسمی است
🔵 در جلسات اول خدمت شما عرض کردیم انسان دارای یک بدن مادی است ؛ بدن عنصری که از عالم ماده ساخته شده است واین بدن مادی با ابدان با باطن در ارتباط است واثرات متقابل روی هم دیگر دارند؛ پس حفظ واهمیت این بدن به لحاظ های مختلف هم از جنبه ی ظاهری وهم از جنبه باطنی , هم از جنبه طبی و هم از جنبه ی معنوی وشرعی مهم است مثلا🔻🔻
هنگامی که فرد در حالت جنابت قرار می گیرد , شاید حالات جنابت یک حالات جسمی و ظاهری دارد،اما می بینید که اثر معنوی روی انسان می گذارد و در این حالت جنابت ؛ حالاتی که انسان باید در حالات اعتدال معنوی داشته باشد را ندارد برای همین غسل جنابت در زمانی که انسان می خواهد واجبات را انجام دهد مثل نماز های واجب این کار برانسان واجب می شود.
🔸 از جمله مواردی که در بحث تطهیر جسمی ما با آن روبرو هستیم حمام است.
🔹ما یک لفظ حمام را در این زمان می شنویم ؛ اما حمام با آن خصوصیات اصیل خود با این حمامی که ما الان در این زمانه و دراین دهه ها در کشور ومنازل خودمان می بینیم بسیار بسیار متفاوت است.
🔻 حمام ها در قدیم دارای ساختار معماری خاص بودن واین معماری فقط جنبه زینتی نداشت ،جنبه ی طبی داشت ،حکمت وعقل وتدبیر پشت سر این ساختارمعماری حمام بود ،مثل معماری های دیگر در قسمت مسکن و در قسمت های دیگر ؛ روی آن تفکر و فکر شده بود.
🔹حمام اصیل حمامی بود که دارای لایه ها مختلفی بود، این گونه نبود که فرد یکدفعه وارد فضای گرم شود و یکدفعه وارد فضای سرد یا رطوبتی شود ؛ فرد اول جایی وارد میشد رختکن ، آن جا زمانی می نشست تا بدنش با آن دالان اول خو بگیرد بعد وارد دالان دوم می شد یک مقدار رطوبت می گرفت و وارد دالان سوم می شد و یک مقدار مورد مشت ومال قرار می گرفت ؛سپس مورد دلاکی قرار می گرفت همین طور دالان های مختلفی داشت تا در نهایت این فرد از حمام هم که می خواست بیرون بیاید آرام آرام وارد یک محوطه و دالان می شد تا دمای بدنش با دمای هوای بیرون به اعتدال برسد.
🔸این حمام هایی که ما در این زمانه می بینیم ، اسم حمام برایش صادق نیست.
🔻پس اگر در منابع طب اسلامی مطالعه کردید فردی که حمام می رود ؛ اینها مضر است .اینها فلان و فلان ؛ اینها را نمیشود دقیقا به همان صورت ما بخواهیم در بحث حمام امروزی آن راصادق کنیم.
🔹 آنچه را که ما میتوانیم امروزه با حمام های سنتی تطبیق دهیم شاید بتوانی محیط هایی که دارای سوناهای خشک وسوناهای رطوبتی و سونای تر وسونای بخار است این ها را می توانیم تا زمانی با آن بحث حمام های قدیمی مرتبط بدانیم.
🔸 حمام های قدیمی قوی بودن برعکس این حمام هایی که الان در منازل است وحمام هایی نیست که بخواهد در آن بحث طبی شود.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی ۲
🌐جلسه هفتم
💠 تطهیر جسمی: حمام (تنفس سلولی، نضج اخلاط غلیظ ؛مزاج ذاتی آب)
🔻این جلسه مقداری با بحث طبی حمام در خدمت شما خواهیم بود.
🔹 حمام در حقیقت یک ابزار و وسیله ای طبی است که می شود ما با آن اضافه هضم چهارم را از بدن دفع کنیم؛
1⃣ هضم اول : هضم معدی
2⃣ هضم دوم :هضم کبدی
3⃣ هضم سوم: هضمی که در خون صورت می گیرد
4⃣ هضم چهارم: در بافت ها صورت می گیرد
🔴 اضافه وباقی مانده غذایی که در بافت ها باقی می ماند به روش های مختلف از بدن دفع می شود.
🔸یکی از راه هایی که این اضافات از بدن دفع می شود ؛این چرک هایی است که از بدن دفع می شود یکی از راه های دفع اضافه از راه پوست است،
🔻 این ماده ی دفعی روی پوست باقی می ماند و روزنه های پوست را می بندد.
🔹اگر روزنه های پوستی را حساب کنیم ،به قول بزرگان تعداد روزنه های پوستی را در آن ضریب مساحت کمی که دارند؛ ضرب کنیم در نهایت می بینیم که اندازه ی یک دهان می شود.
🔸 تنفسی که ما از راه پوست انجام می دهیم بسیار بسیار مثمر ثمر است . و بسیار مهم است به خصوص در افرادی که ضعف دستگاه تنفسی دارند . این تنفس از راه پوستی برایشان بسیار مثمر ثمر می باشد.
🔹 حمام پس دفع ازاله اوصاف هضم چهارم می کند.
🔸کار خوبی که حمام انجام می دهد با گرما ورطوبتی که دارد: نضج اخلاط غلیظ سوداوی ؛ و بلغمی را موجب می شود.
🔹رطوبت حمام ذاتی است به علت وجود آب ؛ اما حرارتش حرارت عرضی است یعنی گرم اول و سرد آخر به علت وجود آب زیرا آب را هر چه حرارت دهیم ذاتی آب سردی وتری است.
🔸حرارتی که بر آب حمل شده ذاتی آن نیست و زمانی که آب حرارت خودش را از دست بدهد،آن سردی و رطوبت را به بدن اضافه می کند. و ما باید این اصل را در حمام رعایت کنیم.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم :ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه هشتم
💠 تطهیر جسمی :حمام (احتیاج هر یک از مزاج ها به حمام )
🔻حمام موجب نضج اخلاط سوداوی وبلغمی می شود.
🔹منظور ما از حمام آن حمام با ساختارهای قدیمی است، نه این حمام های که صرفاً یک دوشی گرفته می شود ومقداری آب روی خودمان می ریزیم این حمام ها زیاد خاصیت سوداوی وبلغم زایی را ندارد ،و خودش اگر درست انجام نشود بالطبع می تواند ایجاد سردی و بلغم در بدن کند , به هر صورت حمام ها بالاخص حمام هایی که امروزی است با آبی که به تن می خورد آب اگر مطابق با درجه حرارت بدن باشد یک آرام بخش بسیار خوبی است.
🔸روزانه یک بار حمام گرفتن ؛ و دوش گرفتن با آرامش ؛ زیر آب قرار گرفتن ؛ آب ریختن روی خودمان موجب مهار صفرا؛ آرام بخش بسیار بسیار خوبی برای بیماری های عصبی ، پرخاشگری ها وعصبانیت ها خواهد بود ، کسانی که فشار خون بالا دارند ورزانه اگر یک یا دوبار خودشان را به آب عرضه کنند.آب ولرم که خیلی درجه حراراتش بالا نباشد وخیلی هم سرد نباشد،این ها در کمک به این که رگ ها حالت ارتجاعی پیدا کنند و فشار خون تسکین پیدا کند بسیار مؤثر است.
🔹ما باید بدانیم که حمام گرفتن افراد تابع مزاج آن ها می باشد؛
🔸افرادی که گرمی وتری در بدنشان است به علت این که سوخت وساز در بدن آن ها است همراه با رطوبتی که وجود دارد ایجاد بخارات می کند, سوخت وساز را بالا می برد ؛ در نتیجه چرک هایی که از بدنشان خارج می شود زیاد است ، این ها بیشتر احتیاج به حمام دارند،
🔹 افراد صفراوی : این ها هم همچنین به علت طبع گرمی که دارند میل بیشتری به آب دارند؛
🔸افرادی که بلغمی هستند وافرادی که سوداوی هستند ؛ افراد بلغمی افرادی که سرد وتر هستند این افراد احتیاج کم تری به آب دارند . در این جا ما می توانیم حمام گرفتن را براساس مزاج ها دسته بندی کنیم مثلا 🔻🔻
شاید بگوییم بعضی افراد یک روز در میان ؛ بعضی افراد چندروز درمیان ؛ وبعضی افراد شاید هر روز نیازمند رفتن به حمام هستند. بالاخص افرادی که غلبه دارند مثلاً غلبه تری و گرمی دارند این ها هر روز باید خودشان را به آب وحمام عرضه کنند تا چرک ها وآلودگی ها از بدنشان پاک شود و بدنشان تمیز شود . این افراد عموماً خودشان میگویند که اگر ما یک روز حمام نرویم یا حالت عصبی داریم انگار نفس نمی توانیم بکشیم , حالت پرخاشگری داریم , چرا؟ چون تنفس سلولی وبافتی آن ها قطع می شود , اکسیژن رسانی به مغز قطع می شود و حالت بی قراری و عصبانیت پیدا میکنند پس این افراد بهتر است که حمام بیشتری داشته باشند.
🔹 اما افرادیکه سرمایی هستند این ها استفاده از حمام شان باید با تدبیر باشد و نباید در استفاده از حمام وآب بالاخص حمام های امروزی که مزاج شان به سمت سردی و تری یا گرمی اول دارد وسردی آخر است ،نباید زیاده روی داشته باشند.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه نهم
💠 مضرات کلر ؛ چگونگی حمام کردن صحیح ؛ ریزش مو در حمام، بررسی صابون های طبیعی و شیمیایی
🔻در ادامه جلسات قبل؛ بحث چگونگی استفاده از آب حمام را در خدمت شما خواهیم بود.
🔹در مبحث استفاده از آب باید بدانید تا جایی که ممکن است نباید از دوش آب استفاده کرد.
🔸در سراسر کشورها این رسم به اسم علم متأسفانه اتفاق افتاده است که به آب کلر می زنند.
🔻 کلر در حقیقت یک ماده سمی هست ؛ شما با یک جست وجو ساده با عنوان مضرات کلر؛ می توانید مضرات مختلف کلر را متوجه شوید چه از نظر آشامیدنی و تنفسی و از نظر آسیب هایی که بر پوست و مو ونقاط دیگر بدن می گذارد.
🔹 در حمام چون یک محیط و محوطه کوچک است شما زمانی که دوش آب را باز می کنید؛
آب زیادی از دوش به صورت ریز ریز دمیده می شود کلر بسیار زیادی در هوا دمیده می شود و این روی دستگاه تنفسی شما تأثیر گذار خواهد بود، و کلری که به موی سر شما برخورد می کند، این تأثیر زیادی بر روی بحث ریزش موی افراد دارد.
🔻 بهترین راه این است که (این مطلب سخت هست اما عزیزانی که خواهان این مطالب هستند ما موظفیم این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم) مقداری آب را در لگنی یا جایی، بریزید و چند دقیقه ای صبر کنید؛ کلر که متصاعد شد بدنتان را با آن آب بشویید.
🔸شدیداً و زیاد در طب سنتی تأکید شده که برای شستن به صورت ایستاده نباشید و این علل مختلفی دارد:
🔹 یکی از علل ها این است زمانی که شما ایستاده حمام می کنید و دوش میگیرید در حمام های امروزی؛ آبی که به سر شما برخورد میکند پوست سرتان را باز می کند و این موجب سستی پیاز چه های مو می شود.
🔸هر یک مو دارای عضلات نگه دارنده: یک سیاهرگ، یک سرخرگ، و غده ی چربی است، و پوستی که آن را محافظت میکند به کمک عضلات نگه دارنده هر کدام یک عضله ریز نگه دارنده برای خودش دارد.
🔹 آب گرم زمانی که به پوست سر می خورد مجراهای مو و اتصال مو باز می شود و زمانی هم که فرد در حمام می ایستد خون به سمت پایین میل پیدا می کند، و این مجدد باعث سستی پیازچه ها و روزنه های مو وپوست می شود و خون رسانی به سر در این حالت تضعیف می شود، برای همین است که در روایات واحادیث فرموده اند:
در حمام مو ها را شانه نزنید، مسواک نکنید ،بالاخص در اینکه در حمام به سر شانه نزنید، تأکید زیادی شده است چرا؟
🔻چون در آن حالات موها در حالت سستی قرار دارند واین حالت زمینه ای می شود که افراد ریزش مو پیدا میکنند.
🔵بهترین حالت، حالت نشسته است که در آن حالت پاها جمع است و در این حالت خون در اصطلاح برگشت پیدا میکند به سمت بالا تنه و مو را تقویت می کند و از ریزش جلوگیری می کند.
🔸 سعی کنید در وقت استحمام حتماً حالت نشسته باشید و اگر هم ضرورت دارد و ما نمی توانیم از آبی که راکد بوده استفاده کنیم(ده دقیقه یا پانزده دقیقه کلرش رفته است)، آن مقدار آب در کناری بگذاریم و درنهایت در زمانی که استحمام را انجام دادیم ؛ این مقدار آبی که مقداری از کلر آن خارج شده را روی سر خود بریزیم که مقداری دفع مضرات آن ها را داشته باشد.
🔴 از مورادی که خیلی در بحث حمام مهم است استفاده از صابون است،و سعی کنید صابون های سنتی باشد.
🔹 همان گونه که عرض کردیم پوست بدن ما روزنه های زیادی دارد که هر کدام از این ها می تواند به نحوی جذب غذا داشته باشند ؛ در منابع آمده است که برای غذا رسانی به اندام ها از پوست استفاده می شود . روغن ها ومواد خاصی را به پوست می مالیم واین جذب میکند از طریق پوست.
🔸 صابون هم همینگونه است زمانی که شما صابون های شیمیایی را با فرمول های خاصی که مواد نگهدارنده وشیمیایی دارند به پوست خودتان می مالید در حقیقت نوعی غذا به بدن خود وارد می کنید،بهتر است صابون ها حتماً صابون های سنتی وصابون های سالم باشد، و گول زرق و برق ها را نخورید.
🔹 بهتر است استفاده از گل سرشور داشته باشید که بسیار در جلوگیری از ریزش مو ، تقویت مو در تخلیه مواد زائدی که در زیر مو است، در نرمی مو بسیار مفید است و ثمرات ارزنده ای برای موهای شما خواهد داشت.
🔸همچنین تن شوی سنتی با کیسه پشمی می توانید استفاده کنید که تنفس شما را تقویت می کند به خصوص افرادی که بیماری های تنفسی وریوی مثل آسم دارند مثل جانبازان شیمیایی که تنفس برایشان مشکل است ،این روش بسیار برای آن ها مثمر ثمر خواهد بود به این دلیل که اکسیژنی وهوا که مورد نیاز دارند از طریق پوست دریافت می کنند.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم :ارکان و تطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه دهم
💠چگونگی حمام کردن هریک از مزاج ها
🔻شاید بعضیها سوال کنند که چرا ما روی این مباحث ساده پافشاری داریم ؟
چون وقتی که بررسی می شود می بینیم که بسیاری از بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاج، وقتی پیگیری میکنیم می بینیم که ریشه این ها به همین مباحث ساده ای می رسد که ما در زندگی مان لحاظ نمی کنیم.
🔹 ما باید بدانیم که هر مزاجی چگونه از آب استفاده کند.
🔻افرادی که دارای مزاج های گرم وطبایع گرم هستند، در اصطلاح عرف عامیانه گرمایی هستند، بهتر است موقع حمام از آب های ولرم، یا آبی که یک مقدار از ولرم گرم تر هست استفاده کنند، تا درجه حرارت بدنشان خیلی بالا نرود.
🔹 افرادی که در اصطلاح افرادی هستند که در عرف اجتماع معمولا به این ها می گویند سرمایی بهتر است که درجه حرارت آبشان از ولرم و از آن گروه اول گرم تر باشد.
🔸 اگر افرادی که گرمایی هستند و در حمام آب گرم زیادی مصرف کنند و آبی که درجه حرارت بدنشان را زیاد می کند استفاده کنند، این ها نوعی فشار عصبی، بی قراری و بی حالی به آن ها دست می دهد،و شاید دیده باشید که بعضی از این افراد درحمام دچار غش وضعف و بیحالی می شوند.
❤️یکی از علل بیحالی و غشی برای آنها یک علتش بخارات و یک علت دیگر گرماست.
🔹آبی که در حمام افراد به تن می زنند و با آن در حمام قرار می گیرند، نباید بسیار گرم و داغ باشد زیرا آبی که پیش از حد داغ و گرم باشد باعث باز شدن پیش از حد روزنه های پوستی و در نتیجه تخلیه روح بخاری و روح های بدن می شود و فرد بعد از حمام دچار مشکلات می شود دچار خستگی و بیحالی می شود چرا ؟
🔻 چون قوا از طریق روزنه های پوستی خارج شده است و خون به سمت پوست کشیده شده و در نتیجه درون بدن و عمق و باطن بدن که اعضای رئیسه مثل کبد و قلب هستند، قسمت زیادی از خون به سمت بیرون کشیده میشود.
🔹 پس آب باید معتدل باشد اعتدال، اعتدال نسبی است یعنی بسته به اینکه فرد در آن حالت در چه حالی است گرمایی است یا سرمایی ، برای هر فرد از یک نوع آب، استفاده می شود.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم: ارکان و تطهرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه یازدهم:
💠حمام کردن با شکم پر یا خالی، نوشیدن آب قبل و بعد از حمام
🔸 چرا ما نباید با شکم پر به حمام برویم؟
🔻زیرا زمانی که غذا می خوریم، خون و قوای بدن برای هضم غذا متوجه معده می شود و زمانی که حمام می رویم و آب گرم روی بدن می ریزیم، قوای بدن و خون به سطح می آید و اینجا بدن دچار دوگانگی میشود که در اصطلاح باعث تحیر قوای مدبره بدن می شود.
🔸 در اینجا دو اتفاق میافتد:
1⃣ معده آسیب میبیند و غذا هضم نمی شود.
2⃣ این تحیری که بین بدن اتفاق میافتد ایجاد فشار به قلب می کند، در اینجا قلب هم دچار فشار اضافی می شود، و برای اینکه بتواند خون را تامین کند ضربان قلب بالا میرود در نتیجه قوای بدن تحلیل می رود.
🔻 فردی که با شکم پر به حمام میرود چون خون به سطح میآید هضم ها هنوز کارشان را درست انجام ندادند در نتیجه غذا و خوراک قبل از آنکه بخواهد هضم های قبلی را سپری کند سریعاً به سمت هضم بعدی کشیده می شود و این هضم های ناقص باعث ایجاد خلط بد در بدن میشود و ایجاد بیماریهای مختلف می کند.
🔸 حمام با شکم خالی هم به هیچ وجه توصیه نمی شود.
🔻زیرا موجب تضعیف بدن می شود زیرا زمانی که به حمام می رویم و آب گرم روی بدن می ریزیم اگر در معده غذایی نباشد یعنی هضم اول را نگذرانده باشد اخلاط اضافی که در معده است به سمت خودش می کشد و این برای بدن به هیچ وجه به مصلحت نیست و موجب تباهی بدن میشود.
🔹بهترین زمانی که برای حمام است:
🔻 زمانی است که معده هضم اول خود را انجام داده باشد و بسته به نوع غذا حدوداً 2 تا 3 ساعت از خوردن غذا گذشته باشد.
🔸 نباید بعد حمام آب و غذای زیادی نوشیده و خورده شود.
🔹اگر تشنگی زیاد است در حد یکی دو جرعه کم کم آبی که سرد نباشد، اول آب را مزه مزه کرده و آرام قورت داد شود.
🔸 غذا هم در حد دو سه لقمه
🔹 آب سرد و غذای طبع سرد میتواند ایجاد بیماریهای مختلف مثل:
حصبه، بیماری های مغزی، بیماری های جنسی،ضعف جنسی،بیماری های مفصلی و بیماری های مختلف کند.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه دوازدهم:
💠 نوره داروی نظافت ؛ اثرات آن بر روی پوست ؛ پیشگیری از بیماری ها، نضج سودا و بلغم
🔸 یکی از موارد بسیار مهمی که عمدتاً برای نظافت بدن استفاده می شود، ماده ای است به نام نوره یا داروی نظافت.
🔹 نوره یک ماده بسیار ارزشمندی است که در بحث پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها، بسیار مثمر ثمر است.
🔸 نوره را شما فقط در بحث اینکه یک موبر ساده است اصلا تلقی نکنید، نوره با ترکیبات خاصی که از آهک است؛ ارسنیک و موادی مانند گل ختمی و... که با فرمول های خاص به آن اضافه می کنند؛ دارای یک فرمول بسیار مهم در بحث پیشگیری از بیماری های مختلف و حتی در بحث درمان حائض اهمیت است.
🔹 روایات و احادیث را اگر مرور بفرمایید می بینید که ائمه و پیامبران (علیهم السلام) تا چه حد به این ماده ی مهم به نام نوره یا داروی نظافت یا یا در اصطلاح عرف واجبی؛ تأکید زیاد داشتند.
🔸 مثلا از معصومین سوال کردن که ما ازاله ی مو با تیغ داشته باشیم یا با نوره؟ معصوم فرمودند با نوره، حتی در روایات واحادیث آمده است که به قدری تأکید شده بر استفاده از نوره که، فرمودند:
🔻 اگرتا مدتی گذشت و شما به دلیل ضعف مالی نوره نداشتید حتی شده قرض کنید و نوره را استفاده کنید.
🔹 پس فقط مبحث اینکه نوره یک موبر ساده باشد نیست وخواص نوره بسیار زیاد است.
🔸افرادی که از نوره استفاده می کنند باید دقت بسیار زیادی داشته باشند که افرادی که خیلی گرمایی هستند و غلبه گرما و صفرا دارند این ها خشکی های که در بدنشان دارند ممکن است با زدن نوره یک مقدار بدنشان اذیت شود اینها باید تدابیر خاصی که در خصوص نوره آمده مثل آنکه:
🔻بعد از نوره روغن گل بنفشه بزنند.
🔻زیاد و بیش از حد توقف نوره روی بدن نداشته باشند
این ها را باید رعایت کنند و نوره چون دارای ترکیبات بسیار مهمی است ؛ زیاد روی اعضای مختلف بدن نکشند چون حالت برندگی روی پوست ایجاد میکند.
🔹 نوره پاکسازی کننده بسیار قوی است، زمانی که نوره را روی پوست بدن خود می کشید .اخلاط مضر را از عمق پوست با قدرت جاذبه زیادی که دارد ونضجی که میدهد وقوه ی جاذبه ی قویی که دارد به سمت بیرون پوست میکشد، پوست را شفاف می کند، پوست را از سموم پاکسازی می کند و به بدن نشاط می دهد.
🔻 باید دقت کرد که نوره را در بدن نباید پیش از حد توقف داد به علتی که دارای مواد قوی مانند ارسنیک است که قوای بدن را تحلیل می برد.
🔸 نوره با قوتی که دارد سودا و بلغم را از عمق بدن خارج می کند و به علت گرما وحرارتی که دارد روزنه های پوست را باز می کند و موجب خروج صفرای اضافی از بدن می شود.
🔹 نوره به تنهایی خودش زمانی که در بعضی نقاط بدن استفاده می شود، تقویت کننده ی جنسی بسیار بسیار مهمی است.
🔸 استفاده از نوره خودش یک روش پیشگیری و درمان مهم است در تاریخ کهن وقتی نگاه می کنیم می بینیم که در حمام های ما اتاقک هایی مخصوص ازاله ی مو وجود داشت؛ حمامک ها علاوه بر اینکه محیط شخصی برای انجام کار شخصی بود محیطی را فراهم می کرد که زمانی که شخص نوره را استفاده می کرد، این بوی نوره که حاوی ارسنیک است فرد این بو را استشمام می کرد.
🔹 تحقیقات و بررسی ها اخیر نشان داده که این استشمام بوی نوره که حاوی ارسنیک است موجب سرطان زدایی و مباحث مهمی از جمله جلوگیری کننده انواع سرطان ها است
🔸 نوره هایی که روی آن نوشته: فاقد ارسنیک، این نوره هایی که فاقد ارسنیک هستند یک داروی نظافت هستند برای مو بری، ولی هیچگاه نمی توانند جای نوره هایی که دارای ارسنیک هستند را بگیرند، به علت خواص بسیار مهمی که ارسنیک در بحث درمان وپیشگیری دارد.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان و تطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه سیزدهم:
✅تطهیر جسمی: مو
تشریح ساختار مو، رنگ مو، انواع جنس مو
🔸 ساختار مو را اگر بخواهیم بررسی کنیم از سوخت و ساز بدن و دخان بدن هست ؛ که ماحصل دخان و سوخت وساز بدن می شود: مو، مثل زمانی که یک بخاری سوخت وساز می کند و دوده ای که داخلش قرار میگیرد را شما میتوانید مو در نظر بگیرید.
🔹 حکمت حق تعالی این طور مقدر شده که مواد اضافی بدن و مواد سودایی بدن از طریق مو ودیگر قسمت های بدن خارج می شود.
🔸 ساختار مو: هر مو بالاخص موی سر دارای عضله نگهدارنده، سیاهرگ ، سرخرگ، و تشکل خاصی برای خود دارد.
🔹 از نظر رنگ ؛ رنگ دانه هایی مو شامل قانونی خاص می شوند:
🔻هر چه فرد گرمایی تر باشد وطبع فرد گرم باشد رنگ مو به سمت تیرگی می رود.
🔸 رنگ مو را اگر بخواهیم به صورت کلی ما بررسی کنیم: سیاه ومشکی، پر کلاغی ، خرمایی ، طلایی ،بور ، به همین نسبت می بینید از سیاه ومشکی و پرکلاغی بعد آرام آرام به سمت خرمایی که می آید می گوییم به سمت روشنایی می آید ، طلایی که روشن تر از خرمایی می شود و بور وسفید روشن تر از رنگ مو های قبل.
🔹 هر چه حرارت بدن کمتر؛ یعنی سوخت وساز کمتری داشته باشد رنگ مو ضعیف تر وروشن تر می شود.
♻️پس این یک اصل بسیار مهم است که باید یاد بگیریم.
🔸 رطوبت هم در ساختار مو نفش زیادی دارد: هر چه رطوبت در بدن بیشتر باشد ؛ موهای آن نقطه از بدن دارای انعطاف بیشتری است.
🔹 فردی که موهایش دارای انعطاف پذیری زیاد است این نشان دهنده ی این است که: موی سر ومغز ایشان دارای رطوبت خوب وبعضی وقت ها پیش از اندازه ای است.
🔸 ما با ساختار مو پی به سلامتی وناسلامتی و عملکرد آن اندام می بریم.
🔹 زمانی که رطوبت مو بیش از اندازه است پس می فهمیم که افعال مغز ایشان سست وبه آرامی است، خواب ایشان زیاد است؛ حافظه ایشان ضعیف است، و موارد دیگر.
🔸 خشکی مو تابع رطوبت وخشکی است.
🔹 زمانی که خشکی در یک عضوی از بدن زیاد شود به همان مقدار هم رطوبت کافی برای رطوبت دهی به پیازچه های مو وجود ندارد؛ پس فرد موهایش سیخ است .در نهایت خشکی می بینید که فرد موهایش حالت سیخ سیخ می شود.
🔸 زمانی که خشکی بسیار زیاد می شود: مو حالت فرفری به خودش می گیرد؛ مثلا
🔻 جنگل هایی که در شمال است اگر به درختانش دقت کنید این هایی که این طرف کوه هستند: درختان شاد و بانشاط، ارتفاع زیادی دارند؛ و از رأس کوه و قله کوه به سمت پشت کوه که خشک است چون رطوبت نیست درختان کوچک ترند وتنه های این درختان بهم پیچیده دارند و خشک هستند.
🔹 افرادی که دارای موهای متفاوت هستند را ما از نظر جسمی ، روحی و روانی از نظر فعل و انفعالات در جایگاه بررسی زیادی قرار میدهیم.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
💠از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه چهاردهم :
💠تطهیر جسمی؛ ادامه مبحث مو: نقش حرارت و رطوبت؛ سردی و خشکی در ساختار مو، اصلاح مو در مزاج های مختلف.
🔴 حرارت وسردی بسیار مهم است در بحث بررسی مو
🔸 هر چه حرارت بیشتر رشد مو بیشتر خواهد بود.
🔹 هر چه سردی زیاد تر باشد؛ رشد مو کمتر خواهد بود.
🔸 رشد مو دارای پارامترهای مختلفی مانند: حرارت ورطوبت است.
🔹 زمانی که رطوبت پیش از حد باشد و سردی هم زیاد باشد یعنی سردی و تری زیاد باشد ؛ مو نازک و لخت می شود و در اصطلاح بزرگان که می فرمایند: هر چه مو نازک تر دل نازک تر ؛چرا؟
🔻چون نشان دهنده ی وجود بلغم ؛ سردی و تری است.
🔸 کلفتی وضخامت در نهایت به سودا یعنی سردی وخشکی می رسد.
🔻خشکی که ایجاد می شود و سردی باعث حرکت کم می شود.
🔹 وقتی حرکت کم شد توقف آن در آن قسمت از لایه های پوستی که می خواهد به سمت بیرون بیاید زیاد است ودر نتیجه: ایجاد ضخامت می کند.
🔸 اصلاح موی سر در مزاج های مختلف متفاوت است.
🔹 افرادی که گرمایی اند مثل صفراوی ها ؛ این ها باید زود به زود موهایشان را اصلاح کنند و در اصطلاح نباید تأخیر داشته باشند زیرا : حرارت در زمانی که در سر توقف پیدا می کند ، ایجاد حالت بی قراری ، پرخاشگری، عصبانیت و بی حوصلگی در این افراد می کند.
🔸 افرادی که دارای بدن سرد هستند و سرها ومغز سرد دارند: بهتر است که موهایشان را خیلی کوتاه نکنند.
🔹 در قدیم مبحثی بوده که در مدارس می گفتند همگی موها را کوتاه کنند، این گفته براساس نظم وانضباط خوب بوده ولی از نظرساختار طبی ساختار درستی نبوده.
🔸 به خصوص در فصول سرد کوتاه کردن موها به هیچ وجه به صلاح نیست . چون موجب نگهداری حرارت غریزی و قوت بدن می شود ولی افرادی که گرمایی هستند بهتر است زود به زود موهای شان اصلاح کنند و موهایشان کوتاه باشد.
🔴 مو وقتی که بلند می شود قوت بدن را می گیرد،و بدن را به ضعف می برد , برای همین در روایات واحادیث بسیار تأکید شده که مثلاً موی پشت گردن را بزنید که موجب خواصی می شود و مثلا از معصوم سؤال می کنند برای میل جنسی چکاری انجام دهیم ومعصوم می فرمایند موی بدنتان را وانهید یعنی کوتاه نکنید، چون قوه ی بدن را می گیرد و بدن را مشغول می کند،و موهای زیر بغل و موهای قسمت های مختلف همه وهمه شامل این حکم می شوند.
🔹 مو مبحث بسیار مهمی است وبهتر است مسائلی که در اختیار شما قرار دادیم را به دقت نظر پیرامونش اجرایی کنید و بتوانید از داشتن مزایای یک مو ی خوب که خداوند به همگان عرضه داشته استفاده کنید.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
🔸از: استاد طالقانی
🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی
🌐جلسه پانزدهم :
🔸ناخن: تشریح ساختار ناخن، انواع ناخن ها ، راهکارهایی برای داشتن ناخن های سالم.
🔸 ساختار ناخن را اگر بررسی کنیم از سودا است.
🔹 سودایی که در ناخن ظهور پیدا می کند فرق می کند با سودایی که در استخوان یا سودایی که در مو است.
🔸 سودایی که از ناخن به وجود می آید ترکیبی از بلغم غلیظ شده است که حکمت حق تعالی بر آن قرار گرفته که این مواد زاید که در نهایت فایده و ضرری برای بدن ندارند به این واسطه از بدن دفع شوند و موجب زیبایی ومنافع زیاد دیگر برای جسم ما باشند.
🔹 ما از ناخن می توانیم بهره برداری های مختلفی کنیم، منجمله در بحث: شناخت بیماری ها.
🔸 اندامی مانند دست و پا که اندام انتهایی هستند اگر رطوبتشان در اندام انتهایی زیاد شود. این ناخن ها می بینید که نرم می شوند و در فشار ها و لمس ها نرم هستند و مثل پارچه ای که آب بگیرد و از هم باز می شود، ناخن ها از هم باز می شود.
🔹 اگر خشکی ناخن زیاد باشد ناخن می شکند و شکنندگی ناخن به وجود می آید.
🔸 زمانی که فرد با ناخن گیر شروع به اصلاح ناخن های خودش می کند، اگر خشکی زیاد باشد یک صدای بلندی می کند و صدای خشکی اش واضح است و زمانی که فشار میدهد در لمس متوجه می شود.
🔹 اما اگر در زمانی که ناخن خودش رامی گیرد ناخنش اگر صدا نمی دهد وبه راحتی به ناخن گیر فرو می رود و جدا می شود، نشان دهنده رطوبت اندام انتهایی بدن است.
🔸 رنگ ناخن ها گویای خوبی از مزاج بدن و بالاخص اندام انتهایی بدن است:
🔻صورتی متعادل نشان دهنده گردش خون متعادل در اندام انتهایی دست ها و پاها است.
🔻اگر زیر ناخن ها به سمت سفیدی رفت نشان دهنده ی سردی است، اگر به سمت سیاهی رفت نشان دهنده تجمع اخلاط سوداوی است، و اگر به سمت گرمی بیشتر از رنگ صورتی رفت این نشان دهنده ی غلبه دم در آن نقاط است.
🔹 گاهی خشکی آنقدر زیاد می شود که موجب اضافه شدن ناخن می شود که این نشان دهنده ی اضافه شدن مواد غلیظ در این نقاط است.
🔸 کوتاه کردن هفتگی ناخن ها همان گونه که احادیث و روایات تأکید دارند موجب دفع مواد زاید بدن می شود و بدن راحتتر می تواند در ادامه این مواد زاید را از اندام انتهایی دفع کند.
🔹 زمانی که ناخن ها خشکی زیادی دارد این جا ما باید یک اصلاح مزاج داشته باشیم و طبیب باید بررسی کند که خشکی اندام انتهایی آیا به کل بدن بر می گردد یا به اندام انتهایی بدن بر می گردد. باید اصلاح مزاج صورت گیرد و خوراکی ها باید خوراکی هایی باشد که دارای رطوبت است و اگر تمام بدن رطوبت دارد وآن عضو رطوبت دهی انجام نمی دهد. صد در صد انسداد هایی وجود دارد و با روغن مالی ها، بادکش ها و با روش های مختلف باید دفع شود تا به آن قسمت رطوبت صحیح برسد تا ناخن سلامت خودش را پیدا کند.
🔸 بهترین راه برای درمان موضعی: روغن گل بنفشه روزی دو بار برای نرمی ناخن ها مثمر ثمر است و اگر ناخنی بسیار نرم ودارای رطوبت زیاد است این جا اصلاح تغذیه و مالیدن روغن سیاهدانه به انگشتان انتهایی واندام انتهایی موجب سختی ناخن در افراد می شود.
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی
🔸از: استاد طالقانی
🌐جلسه شانزدهم:
تشریح دندان، بهداشت دندان، رابطه مزاج ها و دندان ها
🔸در احادیث و روایات تأکید زیادی در بحث تطهیر دهان و دندان شده؛ روایات داریم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: آنقدر جبرئیل در مورد مسواک و نظافت دندان بر من تأکید کرد که من فکر کردم این یک امر واجب بر مسلمانان است.
🔹 دندان از جنس استخوان است یعنی جنس دندان در حقیقت با جنس استخوان یکی است و برابری می کند؛
و جنس نهایی همان سودا است، سودایی متراکم و غلیظی که تحت تدبیر بدن دچار چنان استحکام قوی شده است که مانند استخوان که اسکلت بدن روی آن قرار دارد و شاکله ی بدن را تحمل می کند دندان چنان استحکامی دارد که در طی سالیان سال فشار زیادی را تحمل می کند.
🔸 بسته به این که بدن و طبع فرد چطور می شود اینکه رطوبت بدن فرد زیاد باشد یا نباشد ؛ خشک باشد یا نباشد ، حرارت زیادی داشته باشد یا نداشته باشد دندان ها متفاوت اند زمانی که رطوبت زیاد باشد دندان دارای عرض بیشتری است زیرا رطوبت عرض می آورد مثلا:
🔻شما زمانی که یک لیوان آب را در روی زمین بریزید خودش را پخش می کند یعنی در عرض است، پس بدنی که رطوبتش زیاد است عرض زیادی دارد و مزاج و طبعی که خشکی دارد دندان ها کوچکتر و عرض کمتری دارند حالا اگر حرارت زیاد باشد طول دندان هم زیاد است پس دندان یک فرد دموی دارای عرض زیاد و هم دارای طول خوبی است و فردی که دارای سردی و خشکی است هم از نظر عرض و هم از نظر طول دندان هایش دندان های ریزی خواهد بود ؛ این ها اصول خاص برای خودش است که با علم مزاج شناسی به اینها می پردازیم.
🔹 دندان هایی می بینید که ظاهرشان سالم است یک دفعه از درون خالی می شود؛ دندان هایی هست از بیرون آرام آرام خراب می شود؛ همه ی اینها مطابق با مزاج است.
🔸 در شرایط یکسان لثه ها را اگر بخواهیم بررسی کنیم لثه هایی که رطوبت زیاد دارد این لثه ها دچار سستی لثه وبیماری های شدید می شود وافتادگی وسستی لثه؛ اگر این همراه با گرمی ورطوبت تؤام باشد، خونریزی زیاد اتفاق می افتد و اگر رطوبت کم باشد و خشکی زیاد باشد بین دندان ها به علت خشکی فاصله می افتد.
🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇
@marjaetakhasosiiteb