#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
📗 لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
📕 فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد.
📘 None can establish the rule of Allah, the Glorified One, except whoever shows no relenting (in the matter of right), who does not humble before others and who does not run after greed.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
👆👆👆👆👆
📖 #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
📗 وَ قِيلَ لَهُ (علیه السلام) كَيْفَ [تَجِدُكَ] نَجِدُكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ (علیه السلام): كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ، وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ؟!
📕 (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مى رسد.
📘 It was said to Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH): “How are you, O Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH)?” He replied: How can he be whom life is driving towards death, whose state of health can change into sickness any moment and who is to be caught (by death) from his place of safety.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #
آفرین به کسی که این امار را جمع اوری کرده و به درصد تبدیل کرده که فهمش اسانتر باشد:
جمعیت جهان در حال حاضر حدود 7.8 میلیارد نفر تخمین زده شده. برای اکثر اشخاص این عدد بزرگی است. ولی وقتی به درصد تبدیل میشود امار راحت تر فهمیده میشوند:
از هر ۱۰۰ نفر:
- ۱۱ نفر در اروپا هستند
- ۵ نفر در امریکای شمالی
- ۹ نفر در امریکای جنوبی
- ۱۵ نفر در افریقا
- ۶۰ نفر در اسیا
از میان کل جمعیت ۴۹ نفر در حومه شهرها زندگی میکنند و ۵۱ نفر در شهرها
۷۷ نفر خانه خودشان را دارند و ۲۳ نفر اصلا خانه ندارند.
۲۱ نفر پر خور هستند
۶۳ نفر خوب میخورند
۱۵ نفر کمبود تغذیه دارند و یک نفر اخرین غذایش را خورد ولی فردایی برای او نیست
قدرت مالی برای ۴۸ نفر کمتر از ۲ دلار در روز است
۸۷ نفر اب تمیز میخورند
۱۳ نفر یا اب تمیز نمیخورند و یا منبع ابی انها الوده است
۷۵ نفر موبایل دارند ولی ۲۵ نفر ندارند
۳۰ نفر دسترسی به اینترنت دارند ولی ۷۰ نفر شرایط برای وصل شدن به اینترنت را ندارند
۷ نفر تحصیلات دانشگاهی دارند
ولی۹۳ نفر تحصیلات عالی ندارند
۸۳ نفر باسواد هستند
۱۷ نفر بیسوادند
۳۳ نفر مسیحی
۲۲ نفر مسلمان
۱۴ نفر هندو
۷ نفر بودایی
۱۲ نفر دین های مختلف
۱۲ نفر اعتقاد به هیچ دینی ندارند
اگر شما خانه خودتان را دارید، غذای خوب میخورید، اب تمیز دارید، میتوانید وارد اینترنت شوید، به دانشگاه رفته اید، شما عضو تعداد محدودی از انسانهای خوشبخت هستید (کمتر از ۷٪ جمعیت جهان)
از ۱۰۰ نفر در دنیا فقط ۸ نفر از سن ۶۵ سالگی عبور میکنند
اگر سن شما ۶۵ سال یا بیشتر است باید شکر گذار باشید و قدر هر لحظه زندگی خود بدانید و از هر ثانیه ان به نحو احسنت لذت ببرید.
شکر گذار باشید که قبل از ۶۴ سالگی این دنیا را مثل ۹۲٪ انسان های دیگر ترک نکرده اید. چون شما عضو انسان های برگذیده هستید.
مواظب سلامتی خودتان باشید چون هیچ کسی به اندازه خودتان مواظب شما نخواهد بود. هر لحظه را قدر دانی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_نوزدهم
##ضرورت_شناخت_دنيا
📗 وَ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
📕 و درود خدا بر او، فرمود: دنياى حرام چون مار سمّى است، پوست آن نرم ولى سمّ كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن مى گرايد، و هوشمند عاقل از آن دورى گزيند.
📘 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The example of the world is like a serpent: It is soft in touch but its inside is full of venom. An ignorant person who has fallen into deceit is attracted towards it, but a wise and intelligent man stays on guard against it.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_نوزدهم
#ضرورت_شناخت_دنيا
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
جلسه علماء، فضلاء و طلاب نوری مقیم قم به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سپهبد سلیمانی 99.10.12
جلسه علماء، فضلاء و طلاب نوری مقیم قم به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سپهبد سلیمانی 99.10.12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_بیست_یکم
#ارزیابی_عملها
📗 شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ؛ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ.
📕 چقدر فاصله بين دو عمل دور است: عملى كه لذّتش مى رود و كيفر آن مى ماند، و عملى كه رنج آن مى گذرد و پاداش آن ماندگار است.
📘 What a difference there is between two kinds of actions: A deed whose pleasure passes away but its (ill) consequence remains, and a deed whose hardship passes away but its reward stays.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_بیست_یکم
#ارزیابی_عملها
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
بیاد مصباح
از زبان کسی که شاگرد شاگردانش هم نبود
- می گفتند مصباح قبل از انقلاب اصلا نبوده و بعد با کمی نیشخند می نوشتند انقلابی ساکت و نمی گفتند که او از سال ۴۲ فعال بوده
- می گفتند شهید بهشتی با او مشکل و اختلاف نظر شدید داشته و نمی گفتند چرا خود شهید بهشتی او را چراغ دوستان انقلابی خواند
- به دروغ گفتند در زمان جنگ ، رفتن به جبهه را حرام می دانسته و کنار کشیده و نمی گفتند که امام در مورد مدارس دینی چه وظیفه ای به او داد
- همانها گفتند برعکس در دولت اصلاحات یکباره خشونت طلب شده و آنرا تئوریزه کرده
- می گفتند در دولت بهار اطاعت از رییس جمهور را واجب دانسته ولی بعد ...
- و خلاصه می گفتند که او بدترین سمبل یک آخوند تندرو ، افراطی و انحصار طلب بوده که البته بخاطر سن و جایگاهش باید حرمتش را نگاه داشت
فعلا بگذریم هرچند اینها را باز هم می گویند و چون خیلی سعه صدر دارند تسلیت هم می گویند
ما معمولا قدر سربازان امنیت را می شناسیم چون ناامنی را می فهمیم
ما معمولا قدر مدافعان سلامت را می دانیم چون بیماری را لمس کرده ایم
ولی بسیاری از ما قدر مدافعان و سربازان عقیده را نمی شناسیم چون مرزهای عقیده و دین خیلی ملموس نیست و عوارض از دست دادن آنها هم خیلی شفاف و فوری نیست که دردمان بگیرد
برای همین یک سرباز عقیده معمولا مظلوم است.
مخصوصا وقتی که بالاتر از جان ، آبرو را گروی جنگی نابرابر بگذارد این مظلومیت چند برابر می شود
در مورد مردی صحبت می کنم که به مانند شهید مطهری مدافع دین بود به مانند شهید بهشتی مظلوم زیست
و به مانند سردار سلیمانی از اول انقلاب در صحنه بود
قصدم مقایسه قله ها نیست بلکه شناخت مردی است از چند جهت
در ۲۷ سالگی مجتهد شد می شد به ساحل مرجعیت برود و به دریای طوفانی سیاست وارد نشود ولی از همان سال ۴۲ همراه امام شد. اعلامیه های زیادی قبل از انقلاب به قلم او نوشته می شد و فعالیت موثر و کلیدی در دو نشریه دینی و انقلابی داشت
در ساواک مدام رصد می شد ولی نقش تعریف شده ای داشت که باید چراغ خاموش حرکت می کرد
بعد از انقلاب در رینگ مناظره ها رفت
می توانست نفر اول فلسفه اسلامی در داخل و خارج کشور بماند و تدریس کند می توانست صاحب کرسی و برند بین المللی باشد ولی طرح تحول مدارس حوزه را برای امام برد و امام فورا استقبال کرد و تمام قد پشت کار ایستاد
در زمان جنگ امام بودجه بسیاری از مدارس دینی را کم کرد ولی مدرسه مصباح را جبهه دوم خواند
پس از امام خیلی از خواص خود را در عرض رهبری خواندند خیلی ها رفیق و البته بعضی هم ولایت فقیه را دیکتاتوری
نامیدند و اراده کردند ولایت فقیه را با امام به خاک بسپارند که مصباح یک تنه ایستاد مخصوصا در شرایطی که خود رهبر نمی توانست از جایگاه خودش دفاع کند و قاطبه مردم از تورم ، از تبعیض، از اشرافیت و قوم گرایی دولت قبل عصبانی بودند و دولت اصلاحات مدام آدرس غلط می داد که انگاری مسبب تمام مشکلات قبلی نظام ولایت فقیه بوده
مصباح آرام و فیلسوف حال باید وسط میدان امامت جمعه یک تنه می ایستاد و سستی و بطلان شعارهایی فریبنده و پوچی چون پلوراریسم غربی و تعدد قرائت ها را آشکار کرد
آنانکه می گفتند زنده باد مخالف من
جلوی استحکام استدلالش سلاحی نداشتند مگر آنکه با آتشبار تخریب و برچسب چنان له اش کنند که شخصیت اش ، شاگردانش ،کتاب هایش ، تا یک نسل له شوند
یادم نمی رود اگر در بعضی دانشگاهها یا حتی در خیابان های تهران اسم مصباح را می آوردی مودب ها بلافاصله می گفتند همان تئوریسین خشونت
و بعضی هم خودمانی تر با خشم نگاهت می کردند که مصباح یا همان استاد تمساح را می گویی؟
آتشبار روزنامه های زنجیره ای آنقدر سنگین بود که حتی استناد به ایشان هزینه ای غیرقابل برگشت داشت
صاف می رفتی توی لیست گروه فشار
با پایان دولت اصلاحات مصباح می توانست به کرسی و یا موسسه امام خمینی اکتفا کند ولی او اهل ساحل آرامش نبود
پس از ۱۶ سال تفکر غربگرا یک کاندیدای مستقل آمده بود که بوی رجایی می داد و البته تمام جناح های سیاسی علیه او متحد شده بودند
مصباح باز تمام قد ایستاد این بار نه در نقش منتقد بلکه در نقش حامی دولت جدید
از نظر یک سیاست مدار این بازی
یک قمار تمام عیار بود با اعتبار عمار
ولی مصباح نه سیاست مدار بود نه اهل بازی و قمار
او به طلاب می گفت اگر یک دولت اصلاح شود هزاران بار کار دین جلوتر می افتد و موثر تر است از اینکه من و شما هزاران سخنرانی کنیم پس می ارزد حتی اگر من و شمای طلبه برچسب بخوریم و آبرویمان برود
ما آبرو را برای همین روزهای مبادا جمع کرده ایم ما وظیفه داریم در هر لحظه اصلح را تشخیص دهیم و تبلیغ کنیم نه آنکه بخاطر خرابی احتمالی در آینده وظیفه حال را رها کنیم
او زودتر از همه صحنه را شناخت و بعد هم زودتر از همه فهمید که از بوی رجایی فقط یک ادکلن مشایی مانده است
سال ۸۸ صحنه خیلی تاریک شده بود خیلی از خواص لغزیدند خیل
ی مبهم گویی کردند خیلی سکوت کردند یا دیر آمدند
مصباح چراغ داشت و علی رغم دلگیری هایش از رییس دولت در بازی اصلی رودست نخورد رییس جمهور را نقد کرد ولی انتخابات را زیر سوال نبرد و همینطور زحمت وزرای مردمی را هم منصفانه دید
اما در شرایط گرگ و میش انصاف زیاد خریداری نداشت حال فرصت طلایی رخ داده بود تا بی بی سی و بی بی سی پرستان پایتخت انتقام گذشته را از او بگیرند
بی بی سی خط داد و عمار مجلس خبرگان از اسب بر زمین افتاد البته اصلش را هم که قبلا زده بودند
می شد حال رهبر را حدس زد وقتی جای خالی او را در مجلس خبرگان دید
او از ابتدای انقلاب بدون شعار دلسوز دانشجو و دانشگاه بود خیلی از اساتید مذهبی مدیون طرح ولایت موسسه اش هستند
چقدر منطقی و همه فهم تناقضات و بزک های عروس دموکراسی غربی و پلورالیسم دینی را به ما نشان داد چیزی که سازمان سیا فهمید ولی خودی ها نفهمیدند
او از معدود روحانیونی بود که روحیه تشکیلاتی داشت کادر سازی کرد صدها شاگرد زمان شناس به جامعه تحویل داد
خیلی از مردم نمی دانستند امام او را ذوشهادتین نامیده آیت الله بهجت به او توصیه ارائه درس اخلاق کرده و مقام معظم رهبری او را مطهری و علامه طباطبایی زمان نامیده و هر بار که شخصیتش را کشتند مرهمی برایش فرستاده ولی چه فایده برای مردمی که عادت کرده بودند گفتار تقطیع شده اش را بشنوند و تکرار کنند
کاش آنان که با او بداخلاقی کردند یکبار درس اخلاقش را گوش می کردند
چقدر محکم و منطقی
چقدر آرامش بخش
چقدر زیبا بود وقتی استاد فلسفه از اخلاق سخن می گفت عقل و اخلاق را آنچنان بهم سنجاق می کرد که خودت احساس حکیم بودن می کردی
کاش وسط میدان سیاست و دولتها نمی رفت و همان کنار می ماند
البته آنان که سیاست ورزی اش را نقد کردند یک دهم او وسط میدان نیامدند و فحش نخوردند
گروهی از خودی ها از او انتظار علم غیب داشتند که چرا سرانجام دولت نهم را پیش بینی نکرده و خودش را خرج کرده است؟
حجم آتش روی خاکریز مصباح آنقدر سنگین و مداوم بود که هر وقت می خواستیم سر بالا بیاوریم و صدایش کنیم از دو طرف می خوردیم
لذا می ترسیدیم و سرمان را می دزدیدیم که نکند آبروی ما هم برود
الان یک روز است که با خودم کلنجار می روم که آیا هنوز وقت آن نشده که سرم را بالا بیاورم و صدایش کنم ؟ و حداقل بواسطه اعتقاداتم از او تشکر کنم
ممکن است آخرین فرصت باشد
و برای آخرین بار تکرار می کنم در مورد سرداری صحبت می کنم که درجه سربازی را هم از او گرفتند
و فرمانده اش چه غریبانه بر او نماز خواند چقدر خلوت بود
اگر کرونا هم نبود باز هم ...
او پریشب از میان ما رفت
اگر چه حدودا ۲۰ سالی هست که او ترور شده است و ما کاری با او و آثارش نداریم
پریشب مصباح رفت
سرباز عقیده از ۴۲ تا ابد
حمیدرضا نقشینه ارجمند
👆👆👆👆
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_بیست_دوم
#عبرت_از_مرگ_یاران
📗 وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.
📕 و درود خدا بر او،(در پى جنازه اى مى رفت و شنيد كه مردى مى خندد) فرمود: گويى مرگ بر غير ما نوشته شده، و حق جز بر ما واجب گرديد، و گويا اين مردگان مسافرانى هستند كه به زودى باز مى گردند، در حالى كه بدن هايشان را به گورها مى سپاريم، و ميراثشان را مى خوريم. گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم. آيا چنين است، كه اندرز هر پند دهنده اى از زن و مرد را فراموش مى كنيم و خود را نشانه تيرهاى بلا و آفات قرار داديم.
📘 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) was present at a funeral when he heard someone laugh. He,therefore, said: Is it that death has been ordained only for others? Is it that right is obligatory only on others? Is it that those whom we see departing on their journey of death will come back to us? We lay them down in their graves then enjoy their estate as if we will live for good after them. We have ignored every preacher, man or woman and have exposed ourselves to every catastrophe.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_بیست_دوم
#عبرت_از_مرگ_یاران
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی ترامپ با همهی دیاثتش طرفداراش رو نمایشی هم که شده به صلح دعوت میکنه و میگه برید خونه ولی مورد داشتیم طرف با یک ادعای رو هوا به مردم میگفت بریزید تو خیابونا و یکسال کشور رو به آشوب کشید...!
میراث آیتالله هاشمی در اقتصاد و عدالت و سیاست چه بود؟
https://chat.whatsapp.com/ES28HzmxX2m9eZQZ92mcQp
آیتالله هاشمی رفسنجانی نقش پررنگی در انقلاب اسلامی و پس از آن داشت. او علیرغم خدمات قابل توجه در پیش و ایام پس از انقلاب، اما در دوران ریاستجمهوریاش و پس از آن میراثی به لحاظ مشی سیاسی و اقتصادی به جا گذاشت که چندان قابل دفاع نیست.
آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی در تاریخ 6 مرداد 68 بهعنوان چهارمین رئیسجمهور تاریخ ایران از سوی مردم انتخاب شد. آغاز ریاستجمهوری ایشان همزمان با برخی تحولات داخلی و بینالمللی بود. در عرصه داخلی ارتحال حضرت امام(ره) و آغاز دوران رهبری آیتالله خامنهای، پایان جنگ تحمیلی و آغاز دومین دهه از انقلاب اسلامی، صفحه جدیدی از تاریخ را پیش روی ایرانیان میگشود.
در صحنه بینالمللی نیز تحولات چمشگیری همچون سقوط اتحاد جماهیر شوروی و شکلگیری کشورهای جدید در اطراف ایران، تجزیه یوگسلاوی و تحولات منطقه بالکان و حمله عراق به کویت و جنگ خلیج فارس، آغاز عصر جدیدی در تحولات بینالمللی و دیپلماسی بود.
به موازات این تغییرات گسترده، جمهوری اسلامی نیز باید به تثبیت جایگاه خود در دوران صلح و پایان جنگ و همچنین شروع بازسازی و شکوفایی اقتصادی با حفظ ارزشهای انقلاب تلاش میکرد.
قرار گرفتن هاشمی در مسند ریاستجمهوری و نامگذاری دولتش به نام دولت سازندگی میطلبید که وی تحولات عمدهای در اقتصاد و سیاست خارجه مبتنی بر آرمانهای انقلاب و حفظ ارزش ها و روحیه انقلابی آغاز کند، با اینحال برآوردی که از 8 سال ریاستجمهوری وی به دست میآید، فاصله گرفتن عمیق مسئولان و سیاستگذاریها از سبک زندگی انقلابی و آرمانهای نظام اسلامی بود.
آقای هاشمی علیرغم خدمات بسیار در پیش و پس از انقلاب اسلامی، اما در دوران ریاستجمهوری خودش آغازگر برخی اقدامات در دوران خودش شد که سایه آن اقدامات همچنان بر سر سیاست در ایران سنگینی میکند و میراث او در سیاست خارجه، اقتصاد و سیاست داخلی همچنان ادامه دارد.
** سیاست خارجه؛ سهلاندیشی در اعتماد به دشمن!
مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی از جمله افرادی بود که تمایل زیادی به برقراری رابطه با کشورهای غربی بهویژه آمریکا داشت. این تمایل وی به ارتباط با آمریکا منوط به دوران ریاست جمهوری وی نمیشود بلکه در اواخر حیات امام راحل(ره) نیز از ایشان خواسته بود تا تکلیف پرونده آمریکا را روشن کند. او در سال 91 در گفتوگویی با فصلنامه مطالعات بینالمللی چنین میگوید: "من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامهای را خدمتشان نوشتم؛ تایپ هم نکردم.
برای اینکه نمیخواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر اینصورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنههایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.
هاشمی رفسنجانی یکی از موضوعات مطرح شده در نامهاش به امام(ره) را مساله رابطه ایران و آمریکا عنوان کرد که البته امام پاسخی به این درخواست هاشمی نداده بود. با قرار گرفتن او در سمت ریاستجمهوری وی فرصت مییابد تا به نحوی راهی برای ارتباط با آمریکا پیدا کند. این تمایل نیاز به اتفاقی داشت تا ایران از آن طریق بتواند به مذاکره با آمریکاییها بپردازد. این اتفاق نیز رخ میدهد و ماجرای گروگانهای لبنانی پیش میآید.
دوران ریاستجمهوری هاشمی رفسنجانی مصادف با پایان دوران ریاستجمهوری ریگان و روی کارامدن جورج واکر بوش(بوشِ پدر) بود. بوش در زمان روی کارآمدن یکی از دستورکارهایش را آزادی آمریکاییهایی که در لبنان توسط حزبالله به گروگان گرفته شده بودند، قرار داد. از آنجاکه امکانی برای مذاکرات طرفین وجود نداشت، بوش پدر با صدور یک بیانیه زیرکانه، ایران را تنها ابزار ممکن برای آزادی گروگانها دانست.
او در بیانیهاش آورد: «امروز آمریکاییهایی هستند که بهخلاف میلشان در سرزمینهای بیگانه بهخاطر چیزی که مسئولش نیستند، نگهداشته شدهاند. دراینباره میتوان همکاری نشان داد و این همکاری تا مدتها به خاطر آورده میشود» و در بیانیهاش تأکید کرده بود:
«حسننیت»، «حسننیت میآورد».
این بیانیه موجب شد تا اکبر هاشمی رفسنجانی که برای رابطه با آمریکا علاقه فراوانی داشت، در مصاحبهای اعلام کند: «ایران این آمادگی را دارد که با کشورهایی که آمادگی دارند سیاست برخورد مساوی و بدون باجخواهی و انحصارطلبی و توسعه طلبی داشته باشند، با اینها کار کند».
پس از انتشار تصاویر یکی از گروگانهای آمریکایی که به دار آویخته شده بود، رئیسجمهور آمریکا ناچار شد که به ایران متوسل شود. بوش پدر در اولین گام با خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد تماس گرفت و از وضعیت گروگانها ابراز نگرانی کرد و گفت: «میتواند امتیازهای
ی به ایران بدهد. البته تا جایی که لزومی به مواجهه مستقیم با آنها نباشد».
دبیرکل سازمان ملل نیز "جیانی پیکو" را که از مشاورانش بود به ایران میفرستد. مأموریت پیکو این بود که آقای هاشمی رفسنجانی را به آزادی گروگانها راغب کند. فرستاده آمریکا به ایران پس از ورود به تهران با محمدجواد ظریف نماینده وقت ایران در سازمان ملل دیدار میکند.
مشاور دبیرکل سازمان ملل در این جلسه به آقای هاشمی میگوید: رئیسجمهور آمریکا تقاضا کرده که به آزادی گروگانهای آمریکایی در بیروت کمک کنید. البته این کمک بیاَجر نمیماند! هاشمی نیز پاسخ میدهد: «ما اولاً نمیدانیم این گروگانها در لبنان هستند یا خیر؟ اما اگر آمریکاییها حسن نیتشان را نشان دهند و مطمئن شویم جدی هستند و اگر کاری از دست ما ساخته باشد، هم بهخاطر لبنان و هم مسائل انسانی این کار را خواهیم کرد. اما بدین شرط که آمریکا در مسئله جنگ ایران و عراق در تعیین متجاوز و خسارتها، بیطرفانه عمل کنند و از سیاستهای خصمانهاش در قبال ایران دست بردارد».
هاشمی رفسنجانی محسن رضایی را مامور بررسی موضوع میکند و او نیز یکی از فرماندهان سپاه را به لبنان میفرستد تا با اعضای بلندپایه حزبالله برای آزادی گروگانها مذاکره کند. این گفتوگوها به نتیجه نمیرسد اما رضایی به آن فرمانده دستور میدهد که تا زمان آزادی گروگانها در لبنان بماند.
سرانجام، پافشاری ایران اثرگذار میشود و مقامات حزبالله آزادی گروگانها را میپذیرند و ظرف دو ماه و نیم بعد گروگانها "یکی یکی" آزاد میشوند. پس از آزادی گروگانها، ایران در انتظار مشاهده حسننیت طرف غربی و همان اَجری که بوش پدر (رئیسجمهور وقت آمریکا) داده بود، میماند اما پس از گذشت مدتها خبری از وعده طرف آمریکایی نمیشود لذا مقامات ایرانی با دبیرکل سازمان ملل تماس میگیرند که چرا خبری از تحقق وعده بوش پدر نشد؟
مقامات ایرانی که در داخل کشور نیز بهشدت بهجهت کمک برای آزادی گروگانها و عدم دریافت امتیاز از آمریکاییها تحت فشار بودند، با پیکو، همان فرستاده دبیرکل سازمان ملل به تهران تماس میگیرند که چرا آمریکا نامه تشکر نمیفرستد؟ جان پیکو نیز به گوش مقامات آمریکایی میرساند: ایرانیها منتظر یک حرکت از طرف آمریکا هستند. باید منصف باشیم، چون من به آنها قول دادم!
جرج بوش، رییسجمهور آمریکا، پس از ملاقات با «پل هیل»، اولین گروگان آزاد شده، در گفت و گو با خبرنگاران بهگونهای آب پاکی را روی دست هاشمی میریزد: «ما از سوریه و ایران که در جهت آزادی گروگانها کمک کردند، سپاسگزاری میکنیم، اما تا زمانی که تمامی گروگانها آزاد نشوند، خوشحال نخواهیم بود. دولت سوریه به آگاهی ما رساند که ایران در این زمینه کمک کرده است و به این دلیل بود که از ایران تشکر کردیم، اما تا زمانی که تمامی گروگان ها آزاد نشوند، در سیاست آمریکا تغییری حاصل نخواهد شد». وی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث آزادی گروگانها شده است، گفت: «تا آنجا که میدانم معاملهای صورت نگرفته است.»
خبرگزاری رویترز همان زمان در گزارشی نوشت: «عدم تمایل جرج بوش به انجام معامله پس از آزادی دو گروگان آمریکایی، موجب خشم رهبران میانه رو در ایران شده و امیدها را برای کمک به آزادی 15 گروگان دیگر غربی در لبنان، به یأس تبدیل کرده است. «رابرت پل هیل» و «فرانک رید»، دو گروگان آمریکایی که طی دو هفته گذشته آزاد شدهاند، نجات خود را عمدتاً مدیون کمک اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور ایران میدانند که علیرغم خطرات سیاسی در کشورش، جهت پایان دادن به بحران طولانی گروگان ها مصمم بوده است. ایران و متحدش حزب الله لبنان میگویند آزادی شش گروگان دیگر آمریکایی، منوط به آن است که واشنگتن، اسراییل را جهت آزادی صدها عرب زندانی، تحت فشار بگذارد. جرج بوش اعلام کرده است با گروگانگیران وارد معامله نخواهد شد و تا آزادی شش گروگان دیگر آمریکایی، در جهت عادی ساختن روابط با تهران، گامی برنخواهد داشت.»
در خاطرات هاشمی رفسنجانی ردپای این خلف وعده آمریکا را میبینیم:
10 اردیبهشت 60| «شب به خانه آمدم. در حالى که مشغول نوشتن خاطرات بودم، بـه اخبـار بخـش فارسـى صدای آمریکا VOA گوش میدادم، خبـر داد کـه دومـین گروگـان آمریکـایى در لبنـان ، امشب آزاد شد. اظهاراتى شده که نشان می دهد، دولت آمریکا میخواهـد تـا پایـان آزادى همه گروگانهایش، امتیازى ندهد. بـه نظـر مـیرسـد، اگـر چنـین باشـد لبنـانیهـا آزادى گروگانها را متوقف مىکنند و آمریکا پشیمان مىشود.»
22 اردیبهشت 69| «[آقای یوسف بن علوی]، وزیر امور خارجه عمـان آمـد و پیـام سـلطان قـابوس را آورد... در مـورد گروگـان هـا پرسـید؛ گفـتم مـا اقـدامات ممکـن را کردهایم، نوبت آمریکا است.
در مقدمه کتاب خاطرات سال 70 هاشمی رفسنجانی با عنوان «سازندگی و شکوفایی» به قلم محسن هاشمی نوشته است: «آمریکا، علیرغم وعدههایی که