💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از آفات طمع اشاره كرده، مىفرمايد: «طمعكار در بند ذلت گرفتار است»؛ (الطَّامِعُ في وَثَاقِ الذُّلِّ) . «وَثاق» به معنى بند و زنجيرى است كه اسير و يا حيوانى را با آن مىبندند. شبيه اين سخن همان است كه در حكمت 180 گذشت كه فرمود: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ ؛ طمع بندگى جاويدان است» نيز در حكمت 219 خوانديم كه امام مىفرمود: «قربانگاه عقلها غالباً در زير نور خيرهكنندۀ طمعهاست». همان گونه كه پيش از اين نيز اشاره شد طمع معمولاً به معناى علاقۀ شديد به چيزى است كه فوق استحقاق انسان و غالباً به دست ديگران است شخص طمعكار براى به دست آوردن آن بايد در مقابل اين و آن خضوع كند و طناب ذلت بر گردن خويش نهد، شايد به مقصود برسد و شايد هم نرسد. به تعبير ديگر طمع ريسمانى نامرئى است كه انسان بر گردن خود مىنهد و سر آن را به دست كسى كه از او طمع دارد مىسپارد و همچون برده يا حيوانى در اختيار او قرار مىگيرد. نقطۀ مقابل طمع قناعت است كه انسان را از همگان بىنياز و عزت و كرامت او را حفظ مىكند.
#حکمت_226
آیت الله العظمی جوادی آملی:
به فرموده اميرمؤمنان(سلام الله علیه)؛ «إنّ أكرم الموت القتل»[۱].معنای اين سخن آن است كه همچون كرامت انسان كه در مدار تقواست قرآن در اين باره مي فرمايد: (إنّ أكرَمَكم عِندَالله أتقاكم)؛كرامت مرگ نيز در مدار جبهه رفتن، شجاعانه جنگيدن، دشمن را ناكام گذاشتن و شربت شهادت نوشيدن است.»
[۱]نهجالبلاغه #خطبه_123
منبع:حیات حقیقی انسان در قرآن ص۲۷۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂 قشنگ ترین واحد پول جهان 😂
...