🌴استغفار قبل غروب #پنجشنبه🌴
بسم الله الرحمن الرحیم
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
تَوْبَةَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ لاَ يَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفاً وَ لاَ عَدْلاً
وَ لاَ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً وَ لاَ حَيَاةً وَ لاَ مَوْتاً وَ لاَ نُشُوراً
وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ الْأَبْرَارِوَ سَلَّمَ تَسْلِيماً.
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌴🌺🌴🌺🌴
ارتباط عاطفی با امام زمان علیه السلام(۱)
در دعای ندبه می خوانیم:
- بأبی و أنت أمی و نفسی لک الوقاء و الحمی
"وقاء و حمی" یعنی سپر و حمایت کننده و در اصل "وقا" اعلال یافته ی "وقی" به معنای نگه دارنده است: پدر و مادرم و خودم سپر بلای تو باشم.
این یک جمله ی عاطفی است، اینکه به کسی بگوییم: جانم به فدای تو و پدر و مادرم فدای تو، جنبه ی عاطفی دارد. ضمن آنکه ما ابراز عاطفه به امام زمان می کنیم و خود ابراز و گفتن همین جمله اثر عاطفی دارد، جمله ی عاطفی را گفتن اثر عاطفی دارد، مثل مردی که به زنش می گوید: «إِنِّی أُحِبُّکِ» دوست دارم و اثر عاطفی آن این است «لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً» که همیشه در قلب او باقی و جاری می ماند. بنابراین مهم است که اگر کسی را دوست دارید به او بگویید: «إذا أحْبَبتَ رَجُلاً فأخْبِرْهُ» ابرازش کن و بگو که دوست دارم که ذکر دوست داشتن اعلان همراهی با محبوب است: «أنت مع من أحببت» و موجب انس با اوست: «الذکر مفتاح الانس».
از راه های ابراز عاطفه و دوست داشتن، گوش دادن به حرف های محبوب است: «إذا أحببکم الله فاتبعونی» اگر خدا را دوست دارید مرا تبعیت کنید - «أَحِبُّونَا حُبَّ قَصْدٍ تَرْشُدُوا وَ تُفْلِحُوا أَحِبُّونَا مَحَبَّةَ الْإِسْلَامِ» با محبت تسلیمآمیز، ما را دوست بدارید(با تبعیت اظهار محبت کنید) که اظهار محبت(به هر راهی باشد) محبوب را از غربت می رهاند: «الغریب من لم یکن له حبیب» و "غریب" کسی است که به او محبت نمی شود.
- لیت شعری، أین اسقرت بک النوی
وقتی "استقرت" با "نوی" بیاید به معنای منزل گرفتن، مسقر شدن و ساکن شدن است: ای کاش می دانستم کجا ساکن هستید.
این جمله نیز اثر عاطفی دارد، مخصوصا در مورد حضرت حجت که غایب است و بیان این جمله حکایت از اندوه درونی دارد.
- عزیز علی أن أری الخلق و لا تری
زمین سخت و سفت را "عزیز" می گویند و بنابراین به جایی که آب نفوذ نداشته باشد "عزیز" گفته اند و این مسیر تا ظهور حضرت، مسیر عزیزی است و یاران امام زمان هم سفت و غیر قابل نفوذ اند: چقدر سخت است بر من که همه را می بینم جزء شما را.
برخی گفته اند: این عبارت حکایت از غیبت شخص حضرت دارد، بدین معنا که جسم حضرت دیده نمی شود و ما در آینده بیشتر از آن خواهیم گفت.
- متی ترانا و نراک و قد نشرت لواء النصر آرای...
کی می شود تو ما را ببینی و ما تو را؟ در حالی که پرچم پیروزی را نشر دادی.
این عبارت نیز جنبه ی عاطفی دارد، یعنی اشتیاق دیدار دو سویه است و اگر چنین نبود شوق دیدار ایشان منطقی نبود: «و لا ترغبن فیمن زهد عنک» به کسی که به تو علاقه ندارد دل مبند.
- أترانا
آیا آن زمان می رسد که ما را ببینی؟ در چه حالی؟
- و أنت تؤم الملأ
تو امام وسطی و ما دور تو حلقه زدیم بعنوان مأموم، آیا می شود چنین زمانی برسد؟
- و قد ملأت الأرض عدلا
در حالی که زمین پُر از عدل شده و همه چیز تمام شده و آمدی وسط قرار گرفتی و ما هم با افتخار تمام دور تو حلقه زده ایم. و چقدر این صحنه و زمان زیباست...
بزرگترین آزمون ایمان زمانی است؛
که وقتی چیزی را میخواهید
و به دست نمیآورید،،،
با این حال قادر باشید که بگویید:
خدایا شکرت!🌿
#شکر_خدا
گفتم به بهار کی می آیی؟
ای شادیِ یار کی می آیی؟
گفتا که نسیم تا بیاید
با نازِ یتیم تا بیاید
دروازه ی باغ باز گردد
لبخند حماسه ساز گردد
مهمانِ خدا ز در درآید
یک جبهه هوای بهتر آید
در کوچه شمیمِ گُل بپیچد
آوازه ی چار قُل بپیچد
دلداده خَرام و مست آید
در خانه دلی بدست آید
ماهِ رمضان دو نیم گردد
مولودیِ آن کریم گردد
هنگام تولدش سراسر
شادان بشود وجودِ حیدر
سبطِ نبویِ سرمد آید
امّیدِ دلِ محمّد(ص) آید؛
با آمدنش سخن تمام و
فرزند علی، حَسن امام و
آری اثرِ بهار شد این
آیینه ی گلعذار شد این
شد لطفِ خدا دوباره پیدا
از مرحمتِ وجودِ زهرا
گردیده حسن ز نورِ حیدر
مولا و امام و تاج و سَرور
ای سرور و ای امام بر ما
ای جودِ تو مستدام بر ما
ما شیعه ی کشورِ رضاییم
تسلیمِ امامِ مجتباییم
ای زاده ی فاطمه نظر کن
حال همه را تو خوبتر کن
امشب شبِ حُسن است و حَسن هدیه ی ذات است
هر کس بشود پیروِ او، اهلِ نجات است
ارزنده ترین ذکرِ خدا در شبِ مولود
تقدیم به فرزندِ علی(ع) یک صلوات است💐
💚كريم»، بخشنده اى است كه تمام افعالاش احسان است و انتظار هيچ سودى در مقابل احسان خود ندارد.
💚 «كريم» كسى است كه متاع قليل را مى پذيرد و جزاى كثير در برابر آن مى دهد.
💚«كريم» كسى است كه عطايش هرگز پايان نمى گيرد.
💚 «كريم» كسى است كه هم آنچه بر او لازم است مى بخشد و هم آنچه بر او لازم نيست.
💚در حدیث آمده است که روزى یکی از انبیاى الهی به زبان آورد: «یا کریم العفو!»: «اى خدایى که (از گناه بندگان) کریمانه مى گذرى!» جبرئیل که حاضر در محضر بود عرضه داشت:
«تفسیر کریم العفو این است که او اگر از سیئات انسان بر اساس رحمتش مى گذرد، همانها را بر اساس کرمش تبدیل به حسنات مى نماید.
✨و خداوند نسبت به هر کسی که به او امید داشته باشد کریم است.
💚يَا مَنْ هُوَ بِمَنْ رَجَاهُ كَرِيمٌ
✨اى که نسبت به هر کس
به او امید داشته باشد کریم است.
#عاشقانههایجوشنکبیر
AudioCutter_2_144145974876617863.mp3
3.87M
💫🌺🍃
🌺
❇️ نوآهنگ| حسن
☀️ سر زده خورشید از آن روی تو
🌎 دست تمنای جهان سوی تو
🌙 ماه خدا، ماهه تمامش تویی
🌕 ماه شد ای ماه ثنا گوی تو
🎙 مجال
💫🌺🍃
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر از خنده غش کردید ی صلوات برای شادی چهارده معصوم علیه السلام بفرستید
تا حالا ازین زاویه نگاه نکرده بودم 😊
🌹یازهرا🌹
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت40و41
🔷 راه شناخت عاقل و احمق
🔰 حکمت های ۴۰ و ۴۱ نهج البلاغه در صدد بیان یک واقعیت با دو عبارت هستند.
🔻 در حکمت ۴۰ حضرت می فرمایند :«لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ» ؛ زبان عاقل پشت سر و تابع قلبش است ، اما قلب احمق پشت سر و تابع زبانش است.
🔻در حکمت ۴۱ می فرمایند : « قَلْبُ الاَْحْمَقِ فِی فِیهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِی قَلْبِهِ» ؛ قلب انسان احمق در دهانش است ، اما زبان انسان عاقل در قلبش.
هر دو عبارت به یک معناست ؛ یعنی انسان عاقل از ابتدا می اندیشد، بعد با دستور عقل سخن می گوید. اما انسان احمق ابتدا سخن می گوید بعد فکرش درگیر می شود که چگونه خطاهای کلامش را جبران کند.
بنابراین انسان عاقل و احمق یکی از تفاوت هایشان در نوع سخن گفتن و نسبت زبانشان با عقلشان است. جهت این حسّاسیت این است که حضرت در حکمت ۶۰ می فرمایند : « اللِّسَانُ سَبُعٌ » ؛ زبان یک حیوان درّنده است، « إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ » ؛ اگر رهایش کنی و تربیت و کنترلش نکنی همه را می گزد. بنابراین انسان عاقل دائماً به پیامد سخن هایش تأمل می کند. لذا کمتر سخن می گوید، اما خوب و درست سخن می گوید.
🔻در حکمت ۳۸۱ می خوانیم : « الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ » ؛ مادامی که سخن نگفته ای مهار سخن در دست خود توست ، امّا « فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ » امّا به محض اینکه آنچه در ذهن داری به زبان آوردی، «صِرْتَ وَثَاقِهِ» ؛ تو در گرو سخنی هستی که گفتی.
« فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ » ؛ پس همچنان که طلا و مال و پولت را حفاظت می کنی، زبانت را هم نگهداری کن. «فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً»؛ چه بسا سخنی که نعمتی را از دست انسان می گیرد و نِقمت و عذابی را به سمت انسان جلب می کند.
🔻 با این نگاه مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه بند چهارم، توصیه هایی نسبت به زبان دارند.
می فرمایند : «مواظب باشید که اخلاق نیکو را در هم نشکنید و به رفتار ناپسند مبدّل نسازید. زبان و دل را هماهنگ کنید ، انسان باید زبانش را حفظ کند، زیرا این زبان سرکش صاحب خود را به هلاکت می اندازد. به خدا سوگند من پرهیزکاری را ندیده ام که تقوا برایش سودمند باشد، مگر آنکه زبان خویش را حفظ کرده بود و همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او و قلب منافق از پسِ زبان اوست، زیرا مؤمن هرگاه می خواهد سخن بگوید ،نخست می اندیشد، اگر نیک بود اظهار می دارد و چنانچه ناپسند بود پنهانش می کند، در حالیکه منافق آنچه بر زبانش آمد می گوید و نمی داند چه به سود او و چه حرفی به ضرر اوست. و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : « ایمان بنده ای استوار نمی گردد تا دلش استوار شود و دلش استوار نمی شود تا زبانش استوار گردد، پس هر کس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم بماند باید چنین کند.»
🔻 از این عبارت خطبه ۱۷۶ یک نکته بسیار بسیار جالب بیرون می آید و آن اینکه در زبان و منطق اهل بیت (علیهم السلام) عاقل یعنی مؤمن و احمق یعنی منافق.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
📣 هر لحظه احتمال نبرد تمام عیار وجود دارد
🔺 همزمان با حمله گروههای مختلف شهرک نشینان به محوطههای مسجد الاقصی در میان حمایت شدید نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مناسبت آغاز ایام عید یهودی موسوم به پسح، درگیری و تنش در این مکان مقدس افزایش یافته است.
🔺 منابع مطلع نزدیک به مقاومت فلسطین اعلام کردند طرفهای میانجیگر میان مقاومت و اشغالگران صهیونیست تماسهای خود را برای جلوگیری از درگیری همه جانبه نظامی افزایش دادهاند.
🔺 مقاومت غزه همچنین به طرفهای میانجیگر اعلام نموده برای چگونگی پاسخ به اشغالگران توافق شده و در صورتی که تجاوزات اشغالگران به مسجد الاقصی ادامه پیدا کند هرگز برای ورود به یک درگیری همه جانبه تردید نخواهد کرد./مهر