eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
154 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
با تشکر از استاد حیدری، جهت ارسال و در اختیار گذاری پاورپوینت ها ی ارزشمند و کاربردی.
آدرس و پرسش ✅ حتما برای شما پیش آمده در مسافرت بخواهید از فروشنده کنار خیابان و یا تاکسی های مسیر، آدرسی را بپرسید؛ این پرسش برای شما آنی و حیاتی ، اما برای طرف مقابل تکراریِ تکراری است. ❇️ شما روی کلمه به کلمه حرفهای گوینده دقت می کنید و چشم و گوش از سخن و حرکاتش بر نمی دارید، چون انتخاب مسیر صحیح شما به اطلاعاتی بستگی دارد که بدست می آورید. ناگفته قضاوت شما در مورد آدرس دهنده پس از پرسیدن آدرس پیداست، خدا پدرش را بیامرزد چه آدم خوبی، چقدر با حوصله و دقیق پاسخ من را داد، و یا خدا.... ✳️ این مثال حال پرسشگری است که پرسشی را از پاسخگو می پرسد، پرسش برای پاسخگو، تکراری و هر روزی است، ولی برای پرسشگر، حیاتی و جدید؛ پاسخگویان عزیز؛ معیار اهمیت و جدید بودن پرسش را به مخاطب خود بسپاریم. سید حسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
هدایت شده از هاشمی
محمدعلی طاهری بنیان‌گذار تشکیلات موسوم به «عرفان حلقه» با وجود منع قانونی در قالب انتشار ویدئو،‌ صدور بیانیه و هجمه به قرآن به بهانه رفع تناقض آن، بخشی از فعالیت های خود را از سر گرفته است. ادامه خبر👇 https://jamannews.ir/139812015233/ https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
حدیث لا عدوی ( در بیماری ها سرایت نیست.pdf
3.61M
⬅️ تحلیل و بررسی احادیثی که می گوید بیماریِ مُسری و واگیردار وجود ندارد، 🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe
شبهه ای در فضای مجازی دست بدست می شود با این موضوع: ✅قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْمراضُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها.». «هنگامی که بیماری ها همه ی شهرها را فرا بگیرد، به *قم* و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.». حدیث بالا در بیش از پنج منبع مادر معتبر فقهی شیعه از امام جعفر جعفر صادق(ع) نقل شده است. و حتی سالیان سال موجب گرانی مسکن و خرید ملک توسط متشرعین در قم هم بود! اکنون قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است، و مردم دارند از قم فرار می کنند و به شهرهای دیگر می روند. و اکنون خوب می توان سنجید که این گونه روایت ها تا چه اندازه درست است. 🛑 جواب : بهتر است در درجه اول صحت متن روایات را بررسی کنیم: روایت از امام رضا(ع) ⬅️و رُوِيَ مَرْفُوعاً إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَرْفُوعٌ عَنْهَا.بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏57 217 باب 36 الممدوح من البلدان و المذموم منها و غرائبها ..... ص : 201 ترجمه : چون همه شهرها را آشوب گرفت بر شما باد بقم و اطرافش كه از بلای آن بدور است و روایات از امام صادق(ع) ⬅️و عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا.بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏57 214 باب 36 الممدوح من البلدان و المذموم منها و غرائبها ..... ص : 201 ✅ به روایات توجه بفرمایید با شیطنت «الفتن» را برداشته و «المراض» گذاشته تا فریبکاری خود را تکمیل نماید( متن ادعایی شبهه در هیچ منبع معتبری وجود ندارد) زیرا فتن اشاره به فتنه دین داشته و منظور انحراف از دین می باشد نه مریضی و سلامتی جسمی . و اما کرونا از شهر ووهان(چین) به شهر سوهان(قم) آمد، «امان از فرصت طلبان سارق دین» 🌺 سید حسن هاشمی https://eitaa.com/marzbanandishe
✅ کرونا و انتشار خوانشهای آلوده از متون دینی ⬅️ ظهور ویروس کرونا در ایران و ثبت خبر اولین شخص فوت شده از شهر قم، فرصت مناسبی را برای دین ستیزان ایجاد کرد تا با بهره وری از روشهای جدلی و مگه نمی گفتی، پس حالا چی میگی؟ سوار بر موج خبری شده و تاخت تازی را باورهای اعتقادی مردم داشته باشند. ❇️ برخی از این شبهه افکنان دستمایه خودشان را روایات فضیلت شهر قم قرار داده و گروهی دیگر شفا، زیارت و... ❎ این شبهه افکنان انگار سند خدشه ناپذیری از متون دینی در دست داشته اند که دینداران همگی رویین تن بوده و یا قرار بوده همه امور مردم با معجزه و امور خارق العاده حل و فصل شود و یا اینکه قم برای ابدالدهر در روایات یک شهر واکسینه و ضد ویروس معرفی شده است و الآن با آمدن این ویروس، تمام اسناد و مدارک یک روزه مهر باطل خورده و حالا بیا و ببین که برای دینداران چه رسوایی به بار آمده است. ✳️ نمی دانم این گروه چنین برداشتی را از کدام متون دینی بدست آورده اند؛ قرآن، جوامع حدیثی و یا... آیا این گروه مریضی حضرت ایوب ع یا دیگر پیامبران و اولیاء را نشنیده اند؟ ◀️ ترفند شبهه افکنان در این گونه شبهات، بهره برداری از ناهمخوانی دینداری منفعت جویانه با شرایط پیش آمده بوده و با دور ساختن مخاطب از حقیقت گزاره های دینی و ارائه برداشتهای آلوده و ناصحیح از متون دینی سعی بر تضعیف عقاید دینی مخاطب خود دارند. 🔰 چنین خوانشهای آلوده و مغرضانه ای از دین، فضای مسمومی را در بستر فضای مجازی ایجاد کرده که روح روان بازدید کنندگان را آزرده و دلمرده خواهد نمود. ◀️ بهترین توصیه در چنین شرایطی، آموختن دین و تفسیر خواهی گزاره های دینی از اهل آن و دوری از کانالها و افرادی با خوانش های آلوده دینی است. باید دانست سارقان اعتقادی مانند شیادان و کلاهبرداران اقتصادی منتظر بهره برداری از پریشانی و آسیب های روانی مردم هستند. سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
⬅️ کرونا و شعله ور شدن نزاع گرایشها و خوانشهای دینی ✅ پا قَدم این ویروس کُرونا هر جُور شَرُّ و مُصیبتی که با خودش به‌همراه داشت، امّا دانش و اطلاعاتی را هم با خودش به‌همراه آورد، برای نِمونه این‌که خَلق و خَلایق فهمیدند در خوانش و فهم متون دینی یکصدایی ویک دستی وجود نداشته و گروهی مَشرب أخباری و نَقلگرایی را انتخاب کرده و با سَرسِپردگی تامّ و تَمام به روایت، میدان چندانی به عقل نداده و گروهی دیگر با درپیش گرفتن مَرام عقلگرایی، شُعار "اَگه با عَقلم جُور در بیاد، قبولش دارم" را سَر می‌دهند. ❇️ این دو گروه در طول تاریخ دعوایشان سرد و گرم شده، امّا تمام نشده و از هر فرصتی بهره‌برده تا دلیلی برای حَقّانیت إدّعای خویش پیدا کنند تا اینکه این سوغات چینی، مائِدۀ آسمانی را برای هر دو گروه رساند و با توجه به تهدید همِگانی و درگیری همۀ مردم با این بلای رسیده و تعقیب و مطالعۀ هر متنی که یک کلمۀ "کرونا" در آن باشد، جِدال عِلمی و نَشر آن در فضای مجازی بین دو گروه چنان بالا گرفته که کار در مواردی به جاهای باریکی هم کشیده که آرزو می کنیم، خدا آخر و عاقبت این رقابت علمی را ختم بخیر نماید. ✳️ با توجه به نیاز روز و مشکل پیش آمده یکی از طرف دَعوا؛ مثل جناب "ارشمیدس" سراسیمه و خوشحال از حمّام خانه بیرون پریده و بانگ "یافتم یافتم" سرداده و برای خلق نسخه شفابخش گیاهی تجویز می کند و با حرکتی نمادین، کتب پزشکی فرنگی را که نماد بیگانه و غرب پرستی می نامد، داخل آتش انداخته و دیگری پریده و از داخل استانبولی آتش، کتاب نیم سوخته را ققنوس وار بیرون کشیده و با از خود گذشتگی در راه علم، دو دستش را با عجله و محکم بر آن می کوبد تا آتش را خاموش ساخته و با افتخار، کتابِ مجروح را سر دست کشیده و فریاد می‌زند: ای مومنان خواستار سلامتی، به این کتاب عمل نمایید تا رستگار شوید، سپس آهسته و خرامان می رود تا به گمان خویش چون سقراط، خود را مهیای سرکشیدن جام شوکران نموده و نام پر افتخار دیگری را بر لیست قربانیان دانایی بیفزاید. ✅ برخی از بندگان خدا هم که فکر می کنند باید حتما در این شرایط کاری انجام دهند، حیران و سراسیمه وارد این گود شده و یکی برای اثبات إرادت و صِدق ادّعا، کارش به تصویر برداری از تشرّف به آستان مقدّس امام زاده‌ها کشیده و دیگری وقت دعای طلب مرگ در پای سفره مجالس روضه بغض کرده و با نالۀ حزین "آمین یا رّبّ العالمین" سرمی دهد و ضمن لعن دینداران بی غیرت، برای محکم کاری هم که شده چند تا "اَمّن یُجیب" هم پشت بندش می‌آورد. 🔰 طرف مقابل هم ناگفته پیداست که کارش شده بازخوانی تاریخ و اقوال کرامات خصم خویش، و با قیافه طلبکاری پایش را گذاشته روی خِرخِرِه طَرف مقابل و مُطالبه کِرامت و تَکرار آن گذشته منقول فی زَمانِنا هذا و گرفتن ژستهای روشنفکری و داد و فریاد التماس آلود به اهل عالم که ما را با اینها یکی ندانید و با یک چوب نرانید؛ بابا جماعت خردمند و فرزانه و دوستدار دینداری، بیایید دینداری عاقلانه را با ما تجربه نمایید واز دین و دینداری زده نشوید، شما نمی دانید ما چه دین سازگاری با روزگار مدرن برایتان جفت و جور نموده ایم، بابا خود ما متخصص آشتی دادن سنت و مدرنیسم بوده و بصورت تضمینی دنیا و آخرتتان را آباد می نماییم. ❇️ جماعت هِرّ و کِرّ و شبهه ساز رسانۀ غربی هم هر شب کارشان شده پخش یکی دوتا کلیپ از سخنان دو طرف دعوا و به رَسمِ خود تصویر و فیلم گویاست، ببینید بدون شرح؛ پس از نمایش کلیپها و گفته‌ها، با قیافۀ نَمَکین روی آنتن آمده و با ریشخندی مَلیح، ژست، آخ ما چقدر عاقلیم، چِشم نخوریم ایشاالله بخودشان می گیرند. ◀️ درس و مدرسه تعطیل شده، درست، مشق و بحث ندارید، درست، برادر من، به سیره پیشوایان دین نگاه کن، بزرگان حوزه را ببین، الآن در این سرگردانی و گرفتاری مردم کاری بکن و حرفی بزن که باری از روی دوش مردم برداشته بشه که وقت برای جدال علمی بسیار است. ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ تشویق اللهیاری به بوسیدن ضریح با استدلال به آیه تطهیر و کافر خواندن کسانی که از این کار نهی کرده و توصیه به بهداشت می نمایند.😞 https://eitaa.com/marzbanandishe
✅ کرونا و شُبهات ژِله ای ◀️ حوادث تلخی که کرونا ویروس برای سلامتی افراد جامعه رقم زده و متاسفانه در برخی موارد منجر به فوت تعدادی از هموطنانمان عزیزمان شده و هنوز هم هراس از آن، بهداشت روانی و سلامتی را تهدید می کند، فرصت مناسبی برای شبهه سازان ایجاد شده تا با بهره برداری از این تهدید و هراس، باورهایی مثل شفا و پناهگاه بودن امازادگان ع را مورد هجوم قرارداده و مدام پرسش پشت سّر پرسش، که چرا پیشوایانتان شفا نمی دهند؟ چرا امامزادگان برایتان کاری انجام نمی دهند؟ چرا.... ❎ واقعیت این است که برای یک دشمن اعتقادی، طرح اینگونه پرسشها همیشه راحت ترین راه ایجاد چالش برای دینداران بوده است و دم دست ترین راه ممکن می باشد. می پرسید چرا؟ به این دلیل که طرح این پرسشها قابلیت تکرار و بهره برداری در هر حادثه ناگوار را در خود داشته و شبهه سازان می توانند پرسشهای خود را مثل ژِله، از این رخداد تلخ به آن حادثه ناگوار، سُر داده و تکرار پشت سّر تکرار تا بی نهایت. ❎ بگذارید به صدر اسلام سری بزنیم؛ مسلمانان در جنگ اُحُد شکست می خورند و مشرکین مستانه فریاد می زنند پس خدای شما کجاست؟ چرا به فریادتان نمی رسد؟ پس آن خدایی که می گفتید کجاست تا بیاید و یاریتان رساند؟...و یا مثالی قابل تکرار در هر دوره ای را مرور کنیم و آن اینکه؛ فردی از اعضای خانواده مریضی صعب العلاجی داشته و نزدیکان او هرچه دعا کردند، شفایی رخ نداده و تلاش تیم پزشکی نیز حاصلی بدنبال نداشته و مریض به رحمت خدا می رود؛ شبهه افکنان فرصت طلب، بدون توجه به حال نامساعد و آلام روحی ایشان، مثل اجل معلّق از راه رسیده و شُبهه پُشتِ سَرِ شُبهه که چرا خدا جوابتان را نداد؟ چرا دعایتان مستجاب نشد؟ پس چرا خدا شفا نداد؟ چرا....؟ حالا انگار قرار بوده مسلمانان با هر بی انضباطی و نافرمانی از فرمانده، پیروز تمامی جنگها شده و یا تمام اقوام وخویشان آدم از حضرت آدم ع تا روز آخر دنیا، قِبراق و سرحال، و فقط با کمی چاشنی نیایش و دعا، خوش و خرّم، اَیّام بکامشان عسل باشد. ⬅️ حالا روی همین فرمول ساده، هر حادثه تلخی برای فرد و یا جامعه دینی رخ بدهد، هر شُبهه سازی می تواند بپرسد؛ پس چی شد؟ پس چرا نشد؟ پس چرا نمیشه؟ شاید اصلن نبوده و.... ✅ بله، خداباوران از این طعنه ها زیاد شنیده اند و بازهم خواهند شنید، ولی بدنیست شُبهه افکنان عزیز کمی خلاقیت به خرج داده و طرح نویی بیندازند و دست از آماده خوری بردارند. ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🍀حاج آقا و کرونا ویروس😷 1️⃣ چند روزی هست که کارم شده تکذیب إبتلا به کروناویروس و تشّکر و عذرخواهی از کسانی که نگران حالم شده‌اند و تماس می‌گیرند. داستان از جایی شروع شد که خبر اولین موارد ثبت شده کرونا از شهر قم رسانه ای شد و یه جورهایی، زلف این دو اسم بهم گره خورد و ناگفته پیداست که هرشهرستانی که ساکن قم باشه، دوست و آشنا به‌هراس می افتند و تماس پُشت تماس که همین الآن حالتون چطوره(چون همین یک ساعت پیش پرسیده بودند) چرا توی قم نشستید؟ بابا دست زن و بچه‌ات را بگیر و بیا شهرستان. 2️⃣ ولی از یک جایی کَم کَمَک تماسها زیاد و زیادتر شد و شک کردم نکنه خبری باشه، با کنکاش و پرس و جو فهمیدم شایعه درست شده که حاج آقا کرونا گرفته و الآن هم در بیمارستان کامکار قم بستری شده، آن‌قدر تماسها زیاد شد که به فکر افتادم گوشی مدرن تری بخرم و پیام ضبط شده بگذارم که، در صورت تمایل به شنیدن تکذیبیه آلوده شدن به کرونا، عدد یک، درصورت تمایل به داشتن اطلاعات کرونایی از شهر قم، عدد دو، در صورت درخواست استخاره و بیان التماس دعا ، عدد سه را شماره گیری نموده و عدد چهار را هم بگذارم برای همه موارد. 3️⃣ این چند روز آنقدر از کرونا گفتم و شنیدم که دیشب خواب کرونا را دیدم بنده خدا دو دستش را به پهنا باز کرده بود من را در آغوش بگیره، ولی خوشبختانه خجالتی بود و جلو نمی آمد، اما توی نگاهش یه جورایی پیدا بود انتظار داره من اونا بگیرمش که با عجله گفتم: همینجوری هم شایعه تو زندگی من را معلّق بین زمین و آسمان کرده حالا .... 4️⃣ اوضاع و احوال شهر قم هم که شده مخصوص خودش، از در هر خانه ای که رد بشی، بوی تند وایتکس نشانه ای از حال اهل خانه هست، که کارشان شده بِشُور و بِساب ومُواظب ویروس باش، اگه در صف نانوایی کسی عطسه‌ای کنه، شصت نفر یه دفعه برمی‌گردند و عین جُذامی به طرف نگاه می‌کنند و عَقب عَقب می روند و کسی از فاصله سه متری به عطسه کننده نزدیک هم نمی شود. شعری به خاطرم رسید از یکی روحانیون قدیم ساکن قم که درباره غم و غربت این شهرسروده: «غَم با قم و قم به غَم عَجین است بیچاره کسی که قم نشین است» 5️⃣بعضی دوستان برای تکذیب شایعه گفتند متن بنویس، گفتم، گفته میشه خودش ننوشته، گفتند صوت بگذار، گفتم کسی میگه، ببین، ببین، یه خشی توی صداش هست، نگفتم کرونا گرفته، حتی اگر برای اعلان سلامتی راهی شهرستان هم بشوم، شایعه کار خودش را کرده و به هرکس نزدیک بشم، بنده خدا از ترس، سر و پا برهنه، الفرار، و خواندن این شعر با دم سینه زنی: «آمد از شهر قم، حجت الاسلام ما حجة بن الحسن(عج)برس بفریادما» بگیرید قرنطینه اش کنید، قدیمی ها بیجا نگفتند که "دوری و دوستی"؛ این شد که تصمیم گرفتم این متن طنز آلود را بنویسم، تا هم خنده‌ای روی لبهایتان نشانده باشم و هم ارادت قدیمی خودم را خدمتتان تجدید کرده باشم. ❎ امام سجاد(ع): قَدْ نَزَلَ بى یا رَبِّ ما قَدْ تَکَاَّدَنى ثِقْلُهُ، وَاَلَمَّ بى ما قَدْبَهَظَنى حَمْلُهُ... وَاجْعَلْ لى مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَ حِیّاً. پروردگار من، بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته، و گرفتاریهایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برایم سخت است...برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن (دعای هفتم صحیفه سجادیه) ✍️سید حسن هاشمی جزی 14 اسفند98 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🌺 کرونا و تست انسانیت 🔰 کرونا و نام هراس انگیزش، آزمونی است تا ثابت کنیم انسانیت هنوز در وجودمان زنده است، این ویروس، آسیبی به انسان بودنمان نزنده و حاضر هستیم هرکجای این جامعه که دستی به نیاز دراز است، تست انسانیت بدهیم، به خود و دیگران ثابت کنیم به وفور می توان انسانیت یافت، انسانیت نقاشی کرد، انسانیت سرود. 🌼 باید دانست، اگر کرونا ویروس سرعت گسترش خوبی دارد، خوبیها صدها برابر چالاک و سرحال تر می توانند از انسانی به انسان دیگر منتقل شوند، می شود با یک لبخند، یک یاری رسانی، دومینوی نیکوکاری براه انداخت و کاروان لبخند قطار کرد. 🍎 کافی است هر روز به خودمان یادآوری کنیم خانه هایمان انبار آذوقه نیست، من تنها انسان نیازمند نیستم، برای خندیدن دلیل محکمی لازم نیست، بارها تکرار کنیم، آره دلم خوش نیست ولی خودم را تا می توانم سرحال و سرخوش نشان می دهم. 🍏 به رسم روزگار، این دوران سخت هم خواهد گذشت و خاطره خوشِ انسان ماندن به روزگار سخت، یادگار آیندگان شده و به افتخار، از آن خواهند سرود. نباشد همی نیک و بد، پایدار همان بِه که نیکی بُوَد یادگار دراز است دست فلک بر بدی همه نیکویی کن اگر بِخرَدی ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
✅ کرونا، نظریه پردازی دینی و فقدان مطالعات تاریخی 🔹۱. بعد از ورود کرونا به ایران، آنقدر نوشته های گوناگون با ادعای نظریه پردازی دینی و خبر دهی از آینده اعتقادی ایرانیان با عناوین"رنسانس معرفتی"، "رنسانس دینداری"، "چالشهای نوین دینداری در ایران"، "آجر شدن نان دین فروشان"، "شکست گزاره شفاخواهی از امام زادگان"، "جا ماندن روحانیون از پزشکان"،" صدای طشت رسوایی"و ...نوشته و به اشتراک گذاشته شد که اگر بانی خیری پیدا شود و هزینه شرکت گینس ( Guinness World Records) را بپردازد، افتخار ثبت رکورد بیشترین نظریه پردازی در کوتاه ترین زمان، برای ایران عزیزمان به یادگار خواهد ماند. 🔹۲.همه این یادداشت ها در یک پیش بینی توافق داشته و آن اینکه با ظهور این ویروس، دینداری ایرانیان دچار چالش بزرگی شده و رنسانس عظیم اعتقادی در پیش خواهد بود، اما عنصری که روح همه این نگاشته ها و نظریه پردازیها فاقد آن بوده و هست، فقدان مطالعات تاریخ بیماریهای مسری و فراگیر در ایران، و کُنِشِ اعتقادی مردم در مواجهه با چنین تهدیدهایی بوده است، که بعنوان نمونه به تعدادی از آن اشاره خواهیم داشت. 🔹۳. در میان فهرست بالا بلند بیماری فراگیر، هیچ‌کدام آن‌ها به آنفلوآنزای اسپانیایی (Spanish flu) بین مارس ۱۹۱۹ تا ژوئن ۱۹۲۰ نمی رسد این بیماری بر اساس آنچه گزارش شده، ۵۰۰ میلیون نفر (یک‌سوم مردم جهان در آن هنگام) در سراسر جهان را درگیر خود کرد و گفته می شود این بیماری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان کشت؛ یعنی ۳ تا ۵ درصد جمعیت انسان آن روزگار. آمار مرگ‌ومیر آنفلوآنزای اس‍پانیایی در ایران را که مردمش دچار کم‌خونی و قحطی بودند، تا ۲ونیم میلیون نفر هم تخمین زده‌اند. 🔹۴. آرنولد وینستون( Arnold Winston ) در کتاب پرشیا می‌نویسد: "با وجود اینکه بیماری‌های عفونی مثل طاعون خیارکی، وبا و گونه‌ای آنفلوآنزا بین ۱۹۱۸ و ۱۹۲۰ دنیا را درنوردیدند اما در پرشیا (ایران) همه‌گیر شدند و بیش از جنگ چهارساله جان انسانها را گرفتند. 🔹۵. در ایران تقریبا هر ساله یک‌بار بیماری همه‌گیر خودنمایی می کرد، مثل وبای تبریز که حدود ۷۰۰ سال پیش در زمان سلطان «اویس آل‌جلایر» همه‌گیر شد و ۳۰۰هزار و یا در دوره تیموریان به قول «فصیح خوافی» مورخ ایرانی، چنان طاعون کشنده ای آمد که از هر ۲۰۰ نفر، یک نفر بیشتر زنده نماند. 🔹۶. دوره صفوی نیز گزارشهای فراوانی در این خصوص دارد، بگونه ای که به گفته مورخان؛ هربار وقوع بیماری واگیر دار در شهری، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را در قزوین، اردبیل، گیلان و همدان کشته است. 🔹۷. این فهرست بالا بلند بیماری های مسری و کشنده این سر زمین را را با گزارش «اعتمادالسلطنه» در خردادماه سال ۱۲۷۱ به پایان برسانیم؛ «امروز شنیدم وبا در مشهد مقدس روزی هفتاد - هشتاد نفر را تلف می‌کند...شاید این مرض به جای دیگر سرایت نکند؛ اما کی حکم بکند و کی بشنود. انالله و انا الیه راجعون». ♦️۸. این اولین بیماری خطرناکی نیست که پس از۱۴۰۰سال ورود اسلام به ایران رخداده تا رنسانس نوبرانه ای را با خود همراه داشته باشد، بلکه اتفاق تلخی است که سابقه فراوانی در تاریخ هزاران ساله ایران و جهان داشته و بایستی راههای آسودگی از آنرا بیشتر بیاموزیم. اگر قرار بود هر بیماری فراگیر، بیش از آنکه آدمها را نابود سازد عقایدشان را محو نماید، بایستی تا آلآن، هیچ دین و مذهبی در جهان باقی نمانده باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🌟این ضرب المثل را شنیدید؟" خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی"، حالا شده حال و روز این شبهه ساز کرونایی.😂 🔹 هرچی خودش فکر کرده از دین فهمیده با علم ناسازگار نشان داده و بعد گفته اگه قِسِر در رفتم، بازهم همین ها یادم می ماند.🤔 🔹 دینی که شعار پیامبرش ص " ز گهواره تا گور دانش بجوی" است.🍏 🔹 دینی که شعار هر کودک و بزرگش "النظافة مِنَ الایمان" است.🍎 🔹 دینی که پیشوایانش از طبیب حاذق بهره می بردند.☘️ 🔹 و بالاخره، دینی که حفظ جان انسانها برایش اولویت اول بوده و شعار قرآنش؛ برابری جان یک انسان، با جان همه انسانهاست(مانده ۳۲)🌸 🔹 تو اگه قِسِر در رفتی، روزی دو دقیقه وقت بگذار، چهارتا کلمه از این دین بخون، مرد هنرمند😂 https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
🍀آشنایی با تاریخچه پاسخگویی دینی(1) ♦️«مؤسّسه بَحث و مُناظِره ديني»، نام مؤسّسه مردم نهادی است، که در اواخر عصرقاجار ( زمان تقریبی ۱۳۰۰- بر اساس نامه نگاریهای موجود)، و براي سامان‌دهی گفتگوهای انتقادی، مناظره و پاسخگویی به شُبهات دینی و اعتقادی و همچنین تربیت نیرو در این زمینه تشکیل گردید. ♦️پایه گذار این مؤسسه، مرحوم آيت‌الله سيد ابوالحسن گِليَردي طالقاني(زاده،۱۲۷۸ق) مجتهد و مشروطه‌خواه عصر‌قاجار و از مبارزین عیله پهلوي اول می باشد. ایشان پدر آيت‌الله سيد محمود طالقانی ره بوده و شيخ آقا بزرگ تهراني (م۱۳۴۸ش) او را در شمار سرآمدان بشريت و عالمان بزرگ و پاک«من العلماء الاجلّاء الاتقياء» وصف نموده و امام خميني ره او را با توصیف « عالمی در رأس پرهيزگاران»، ستوده است. ♦️این تشکّل مردمی، بخشهای خود را در سه سطح سامان‌دهی کرده بود: 1- ارباب بِلاغت و بَیان و نویسندگی و ترجمه وتاریخ نگار (برای تأمین دانش و آشنایی با آخرین تحولات جهان در مباحث اعتقادی و إرائه سطح ممتاز) 2- ارباب فضل و دانش ودارای اخلاق حسنه(برای آموزش‌دهی و کسب آمادگی جهت ارائه مناظرات و پاسخگویی میدانی و سطح2) 3- ارباب کسب و کار و تجارت (جهت مشارکت در تأمین نیازهای مالی مؤسسه و جذب خَیّرین ). ♦️ این مؤسسه برای خود دو هدف عام و خاص را تعریف کرده و درهدف عام، دفاع از اسلام و مذهب تشیّع، و در هدف خاص، مقابله عقیدتی با مسیحیّت تبشیری و بَهائیّت را در دستور کار خود قرار داده بود.(شکرالله مساعیهم) ♦️پس از مدتی فعالیت چشمگیر، خروجی این مجالس قرار بود در مجله «بَلاغ» ارائه گردد که در همان شماره نخست (ارديبهشت ۱۳۰۷ش) به دستور حکومت پهلوی اوّل متوقف گرديد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🍀کرونا و رفتارشناسی یک عالم دینی در مواجهۀ با آن 🔸این یکی دو روزه فرصتی دست داد تا کتاب" مُسَکِّن‌ الشُجُون ‌فی حُکم الفِرار من الطاعُون" سید نعمت الله جزائری (م ۱۱۱۲ق) از شاگردان معروف علّامه مجلسی ره و عالمان سرشناس عهد صفویه را مطالعه کنم. 🔸این کتاب که در سال۱۱۰۳. ق، و در شهر شوشتر نوشته شده و به طاعون فراگیر سال ۱۱۰۲. ق، اشاره دارد که از بلاد روم( استانبول و شامات) فراگیر شده و سپس به بغداد و به حرمهای شریف امامان (علیه السلام) در عراق و از آنجا به بصره و سپس وارد جنوب ایران شده و در هُويزه و دُورَق موجب مرگ تعداد زيادى از مردم و تعطیلی مدارس و مساجد گردید و آنچنان مصیبت و سختی از طاعون در آن سال به مردم رسید که نویسندۀ کتاب آنرا با زمان صدر اسلام و سختی محاصره اقتصادی مسلمانان و سال فوت حضرت ابو طالب ع و حضرت خدیجه س مقایسه، و «عام الحُزن» نام نهاده است. 🔸نکته جالب آغازین کتاب، خُطبۀ زیبایی است که مرحوم جزایری بر ابتدای کتاب نگاشته و در آن دیدگاه مؤمن نسبت به مرگ را چون تصویرگری ماهر برای امروز ما به نقش کشیده و سعی بر کاستن هراس و نگرانی مخاطب خود از مواجهۀ با آن دارد، وی در دعای پایانی کتاب، پناه‌بری به خدا و آرزوی تندرستی و ایمن بودن از بیماری‌های فراگیر و مرگهایِ‌ناگهانی را به‌نیایش می‌نشیند: " اللهم إحفظنا مِن کُلِّ الوَباءِ و الطّاعُون والمُفاجاة..." . 🔸 سید نعمت الله جزایری در تقسیم بندی پنج‌گانه کتاب، بخش اوّل را به مرگ و عجايب آن؛ بخش دوّم را به اطّلاع رسانی بهداشتی و آنچه دلیل رخداد بیماریهای فراگیر و طاعون است؛ بخش سوّم را به حكم فقهى فَرار از آن(و دفاع از مردمی که از ترس وبا فرار می کردند و مورد شماتت گروهی قرار می گرفتند که معتقد بودند، فرار از وبا، بمعنی نارضایتی به مُقدّر و سرنوشت الهی می باشد و نویسنده به حکم وظیفه یک عالم دانایی دین، و به کمک دانش فقه، به حفظ جان مردم و زدودن افکار ناصحیح خرافی و باطل در این راستا می پردازد) ؛ بخش چهارم، به أجل و مرگ و پایان پذیری زندگی(که بیشتر التیامی است بر کسانی که در سوگ عزیزی نشسته و آگاهی از رحمت بی پایان الهی بر جانباخته و بازماندگان ایشان) اختصاص یافته؛ و بخش پنجم، دربارۀ وظيفۀ عالمان دینی و حاکمان، در چگونگی برخورد با این‌گونه بلايای فراگیر می باشد. 🔸هوشیاری، جامع‌نگری و سطح تحلیل یک عالم دینی از نیازهای مخاطبان خود در مواجهه با چنین رخدادی که هم جانشان را تهدید کرده و هم با بسته شدن مساجد و مدارس، آنانرا در یک شوک معنوی و دانشی فرو برده است را به زیبایی می توان در این کتاب مشاهده کرد؛ شاید خود تقسیم بندی کتاب و پرداختن به نیازهای کاربردی و نکاتی که نویسنده آنرا جهت اطلاع رسانی با قید فوریت مورد توجه قرار داده، بخوبی نشان دهندۀ تمامی صفات لازم برای یک عالِم به زمان خویش و کاربَلَد و گِره‌گشا از مشکل مردم باشد(شناختی که با تأسف باید گفت بسیاری پژوهشکده ها و مؤسسات آموزشی حوزوی و دانشگاهی از نیازهای میدانی جامعه نداشته و از میان دهها کتاب، یافتن یکی که با نیازهای مردم ، همخوانی داشته و بتواند گره ای را از مشکلات جامعه باز نماید، کاری سخت و گاهی غیر ممکن می نماید). 🔸آنچه می تواند درس‌آموخت عالمان و طالبان دروس‌دینی از این کتاب و روش مواجهۀ با بیماریهای فراگیر در این عصر باشد، در درجۀ نخست، حضور این عالم در میان داغ‌دیدگان و التیام زخم روحی ایشان می باشد، چرا که این کتاب را در شوشتر و یکی از نقاط جنوبی ایران نگاشته است(مانند حرکت جهادی برخی علما و روحانیون عزیز که درحوادث و بحرانهای پیش آمده از سیل و زلزله و...و این آخری کرونا، مردم را، حضوری یاری رسانی کرده و تنها نگذاشتند) و نکته دیگر آنکه حضورِمیدانی یک عالم دینی در میان مردم او را به شناخت دقیق نیازهای فقهی و کلامی و ... می‌رساند که چنین کتابی را در پنج بخش کاربردی به نگارش درآورد و از فاصله صدها فرسخی فقط شنوندۀ روایت‌های با چند واسطه نیست، تا نیازهای دست به دست شده و بیات را با نداشتن ذهنیّت واقعی، پاسخ گوید و پژوهشی به یادگار بگذارد، که برهانی بر جدایی و ناآگاهی از روزگار و مردمانی باشد که دل درگروِ یاری و پیشوایی او در روزگارِ حاجت‌خواهی داشتند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
مقابله حکیمانه با ویروس کرونا.pdf
2.4M
کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا( نکات بهداشتی، نظر اسلام، پاسخ به شبهات...) https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی: 📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک مستقیم دریافت نرم افزار http://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=node&id=98116&force=1۸ 🌺https://eitaa.com/marzbanandishe
4_6024090708116243975.pdf
363.2K
پاسخ کامل و مستند نوه مرحوم مامقانی به اتهام و شبهه مخالفت پدر بزرگ خود با قرنطینه کرمانشاه و تلف شدن گسترده ایرانیان در وبای کربلا درسال۱۹۰۴ میلادی(شبهه تحجر علمای شیعه و نا کارآمدی فقها) 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
❇️ تیتر روزنامه‌ی آمریکایی "نیویورک‌پست" به بحران کرونا: «ملکوت [خداوند] به ما کمک کند!»15 مارس 2020م ❇️کدام قدرت و تکنولوژی، توان نجات بشر از این گرفتاری را خواهد داشت؟ ❎ شبهه سازان و خداگریزانی که باورهای توحیدی ملت ایران در مسئله توسل و نیایش را به چالش می کشیدند، اکنون چه می گویند؟ https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
◀️ کرونا و روایات نوظهور!!! لطفا برای فهمیدن حقیقت تا پایان بخوانید👇👇👇👇 🛑حدیثی عجیب که در ٩٠٠ سال پیش نقل شده است.🔴 عن امیر المومنین علیه السلام انه قال : عندما تحين العشرون.. قرون وقرون وقرون يجتاح الدنيا كورون.. من فعل البشر الضالون...... 🔺سند: كتاب عظائم الدهور لابي علي الدبيزي ۵۶۵هجرية_ در مکتبه امیرالمومنین علیه الصلوه والسلام علامه ی امینی رحمه الله از حضرت امیر المومنین علیه السلام نقل کرده است:👇 . در زمان بیستم قرن ها و قرن ها وقرن هائی است و دنیا به«کورون»مبتلا میشود از فعل انسانهای گمراه که بزرگانشان را میمیراند و کوچکترها را زنده میگذارد قدرتمندان از آن میترسند وضلفاء از آن سالم نمیمانند. ساکنین قصرها را ترور میکند و والیان امور از آن سالم نمیمانند به مانند توپها بین آنان به پرواز در میاید و«حلقوم و ریه ها» را پُر میکند هیچ حجامتی نفعی برای آن ندارد وهرکس جلو دهانش را ببندد نیز به اوحمله میکند به کشتی ها واهلش اصابت میکند وابرها از راکبینش خالی میشود کارخانه ها و صنعت ها متوقف میشود و هیچ رادع و مانعی برای آن نمیابند شروعش از 🔺«خفاش چین»🔺 است و 🔺 «روم»(ایتالیا) 🔺 باناله وناراحتی به استقبالش میرود اماکن از اهلش خالی میشود و تمامی اقوام لشگریانشان را به کمک میگیرند برعلیه آن «اروپا» از آن به ضجه در می آید. ومجاورین آن در امان نخواهند بود در اول گرفتاری به این بلا آن راسبک میشمارند و علم پزشکیشان از درمانش مایوس میشود اخبار آن نقل محافل میشود وبدون هیچ نفعی اسرارش را کشف میکنند هم خوبان وهم فاسقین از آن میترسند وقربانیانش را در اعماق زمین دفن میکنند نماز ها تعطیل میشود و ادعاها و دعوتها زیاد میشود مردم شایعات را تصدیق میکنند وآن چه قابل خریداری باشد میخرند تمامی ممالک زمین از آن زیان وخسارت میبینند واز جنگ با آن و مهار کردنش عاجز میگردند واین درزمانی خواهد بود که راستگوئی در تعاملات کم شده و بخل در احسان بین مردم شیوع میابد. 🔴👈سپس غم واندوه از امت برطرف میگردد با رجوع به سوی خدا وبا تضرع به خدای متعال و صلوات بر انبیا و ائمه علیهم السلام تتمه (تمامی حق کنایه از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ) اوطلب نور میکنند مقصود است میباشد. فراوان دشمنان علیهما السلام قالوا لا تکذبوا عرشه دادند تکذیب عظمتیست. و اما حقیقت چیست؟👇👇👇 ✅ دو روز پیش این متن( که ادعا شده که روایت است ولی در هیچ منبع روایی وجود ندارد) را دیدم پس از بررسی متوجه شدم این عبارات بصورت عجیبی در سایتهای عرب زبان منتشر شده و نام نویسنده "ابوعلی الدبیزی" یک اسم جعلی بوده و این مطلب دروغین در کتابهایی بی اعتباری که پیش بینی کرده سال۲۰۲۰ میلادی با وبا و طاعون فراگیری خواهد بود وجود دارد. ✅ سپس بر اساس شرایط حال حاضر جهان و ظهور ویروس کرونا، کلمه "کرون" جایگزین کلمه"وبا و طاعون" شده است.(و البته این متن به فارسی هم ترجمه شده) ❎ این در حالی است که وجود چنین کتابی برای چنین نویسنده ای بدون سند بوده(گرچه در این چند وقت متون غیر معتبری در اینترنت با این نام یافت می شود) و در قرن ۶ هجری چنین کتاب و نویسنده ای وجود نداشته و گزارش نشده است. ⬅️ سید حسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
⬅️ کرونا و مواظبت از ارزشها ☘️ ◀️ شب و روز کارمان شده شنیدن اخبار کرونا، این اختصاص به ما ایرانی ها نداشته و حال روز تمام آدمها در همه جای دنیاست، پس تا اینجا با همه انسانهای روی زمین هر روز اول صبح سر یک خط ایستادیم. ◀️ تلویزیون خبر پشت خبر، آمار مبتلا شدگان، آمار تلفات جانباختگان، و... کانالها و گروهها ... از بس خبر بد شنیده ایم، کم کم انسانها برای ما تبدیل به یک عدد شده اند که به آمار مبتلایان و یا مرحومین اضافه و یا کم می شوند و خیلی خوشحال می شویم که اسم ما یک عدد ۱ (یک) به این آمار اضافه نکرده است. ◀️ کمتر از خانه خارج می شویم و شاید فقط برای تهیه آذوقه و مایحتاج زندگی( آن هم با اولیت لوازم بهداشتی)، کافی است از کانال خبری غیر معتبر و یا خریدار بغل دستی دیده و یا بشنویم، قرار است فلان جنس کمیاب شود؛ از اینکه نزدیک ترین فرد شهر به طبقات فروشگاه هستیم، از خوشحالی در پوست خود نگنجیده و از هر جنسی چندتا چندتا خریداری می کنیم و وقتی به خانه برمیگردیم، مغرورانه منتظر دریافت مدال قهرمانیِ دوراندیش ترین پدر یا مادر دنیا از دست خانواده هستیم. ◀️ از حال و روز بد اقتصادی و گرفتاری کارگرهای روزمزد، دستفروش، کاسب جزء، مستاجر و.... می شنویم، و ساعتی بعد سری به حساب بانکی خود زده و لبخند زنان به خریدهای بیشترِ روزهای بعد فکر می کنیم. ◀️ شب خسته از خمیازه های روز، بعد از پایان برنامه های تلوزیون و چک کردن تمامی پیامها در تمامی کانالها و گروهها، منتظر ربایش خواب از چشمانمان شده و به اعداد و آمار کرونایی فردا می اندیشیم. ◀️ این دوران و روزگار بد خواهد گذشت، بجز نیازهای خود، به حال و روز دیگران نیز بیندیشیم و چشمه ای از انسانیت خویش را در زلال زندگی دیگران جاری سازیم ( الآن بهترین زمانی است که میتوان خاطره فداکاری و انسانیت را برای فرزندانمان به یادگار گذاریم). ده روز دورِ گردون افسانه است و افسون نیکی به جایِ یاران فرصت شمار یارا ⬅️ سید حسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe