14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 حکمت در هنر و معماری ایرانی اسلامی
👤 محسن اکبرزاده
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 وقتی به اسم هنر برایِ هنر طرحی میزنی و نگهبان میاد اونو تبدیل به هنر برای مردم میکنه 😅😉
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این برج، هوای آلوده را به هوای پاک تبدیل میکند.
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اختاپوسی به نام بانک
🔺وقتی بانکها به جای تسهیل کردن راههای تولید رو به مالسازی و برجسازیهای آنچنانی آوردند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 بتن خود متراکم شونده، بتنی است که بدون نیاز به ویبره جابجا میشود و شکل قالب به خود میگیرد.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 مسجد جامع یزد
🔸 به شیوهی یک ایوان در دل کویر میباشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شدهاست. پایههای اصلی مسجد در زمان ساسانیان بر روی یک آتشکده گذاشته است ولی بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری به صورت مسجد تکمیل شده است.
🔸 بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانستهاند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری شهرت دارد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ساختمانهای سیار
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 فرمالیسم و هنر برای هنر
🔸 نظریهی «هنر برای هنر» ناظر بر این امر است که اصولاً هنر هیچ گونه دغدغهای نسبت به محتوا و پیامی که در ورای تکنیک و قواعد زیباشناختی مستتر است ندارد و در اصل هنر واقعی، هنری فارغ از دغدغهی محتواست و این هنر هیچ مدلولی الا خودش ندارد. نتیجهی این روند به فرمالیسم یا پیدایش فرم ناب منجر میشود که غایت آن حظ زیباشناختی صرف است تا انتقال پیام فرهنگی به مخاطب.
🔸 بنیادهای این روش در تحلیل کانت از فرم نهفته است. تا قرن هجده آثار هنری و به طور کلی هنر بر حسب کارکرد آن به عنوان وسیلهای برای تحصیل دانش یا تقویت مبانی مذهبی مورد ارزیابی قرار میگرفت. کانت برای نخستین بار هنر را بر حسب ارزش گوهری آن تحلیل کرد و گفت ارزش اثر هنری را نباید صرفاً بر حسب اعتبار معرفتی یا اخلاقی و یا عملی آن مورد توجه قرار داد، بلکه باید داوری هنری را از فرجامها و اغراض دیگر رها ساخت و تأکید کرد که تجربهی هنری به طور کلی واجد خودپایندگی و استقلال است. وقتی ما اثر هنری را میستاییم، ستایش ما به گوهر ذاتی اثر معطوف است. غایت هنر در درون اثر هنری است. کسانی چون کلایو بل
(۱۸۸۱-۱۹۶۴)، راجر فرای (۱۹۳۴-۱۸۶۶) و کلمنت گرینبرگ (۱۹۰۹) در غرب این رهیافت را مبنای پژوهش خود قرار دادند. (محمد ضیمران، ۱۳۷۷).
🔸 شهید مطهری اصولاً اصالت مطلق را برای فرم قائل نیست و فرم هنری را غایت خود فرم نمیداند، ضمن آن که در کنار فرم محتوا را نیز موجد زیبایی میداند. او با طرح حافظ به مثابه یک متفکر عمیق، یک کشاف و یک عارف الهی میکوشد رمز جاودانگی غزلیات او را نشان دهد. او با طرح غزلیاتی ناب از حافظ میکوشد اثبات کند محال است حافظ صرفاً با تسلط بر تکنیک و صناعات شعری قادر باشد چنین غزلیاتی هنرمندانه خلق کند. (مطهری، تماشاگه راز). به عقیدهی او تنها صنایع شعری سبب ایجاد زیبایی نمیشود، بلکه «معانی این الفاظ [نیز] هست که روح را به سوی خود جذب میکند».
🔸 با مرور آثار بعضی شعرا، خاصه شعرای معاصر که کوشیدهاند خود را از قراردادهای دست و پاگیر شعر عروضی خلاص کنند، میبینم که زیبایی شعر آنها صرفاً به دلیل صنایع کلامی مانند قافیه نیست، بلکه محتوای این آثار است که به سبب خیال انگیزی در مخاطب و سوق او به دنیای خیالی موجبات زیبایی را فراهم میکند. شعر صدای پای آب "سهراب سپهری" به نثر نزدیکی بیشتری دارد تا شعر، اما نفوذ و زیبایی آن از بسیاری از اشعار به سبک سنتی که بر صناعت کلامی استوار است، بیشتر است.
🔸 واقعیت این است که اگر صناعات کلامی و موسیقی مکنون در عبارت به تنهایی موجد زیبایی میشد، تمام اشعار و نثرها به سمت بیمعنی بودن گرایش پیدا میکرد و برای شنونده تفاوتی نمیکرد که شعر یا قطعهی ادبی زیبا دارای معنی و پیامی هم باشد. استاد مطهری از زیبایی قرآن و کلام حضرت امیر (ع) مثال میآورد که گذشته از فصاحت و موسیقی آنها که سبب زیبایی شده، محتوای آنها نیز به شدت در ایجاد زیبایی دخیل است.( مطهری، آشنایی با قرآن فلسفه ی اخلاق).
#مبانی_نظری_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 بانکها ۳۷ میلیون مترمربع واحد مسکونی در اختیار دارند | بانک مرکزی جلوی احتکار مسکن توسط بانکها را بگیرد
👤 «حسن محتشم» عضو هیئتمدیرهٔ انجمن انبوهسازان استان تهران:
🔸طبق آخرین آمار، بانکها حدود ۳۷ میلیون مترمربع واحد مسکونی در اختیار دارند؛ واحدهایی که عموماً در نقاط خوب، گرانقیمت و متوسط به بالای شهرها واقع شدهاند.
🔸واقعیت این است که بانکها به سیستم ترافیک شهری آسیب وارد کرده و تا حدودی بر قیمت مسکن تأثیرگذار بودهاند.
🔸این موضوعی است که نیازمند اتخاذ تصمیم جدی از جانب دولت است. بانک مرکزی در این رابطه و بهعنوان تصمیمگیرنده در سیاستهای پولی و مالی باید جرایم سنگینی را برای این بانکها در نظر بگیرد تا از احتکار مسکن دست بردارند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحی جالب و راحت میز کار مخصوصاً برای افرادی که زیاد پشت میز مینشینند!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نحوهی اجرای دیوار حائل با قطعات پیش ساخته بتنی قبل از خاکریزی و مهار متقابل دیوارهای حائل دو طرفه
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari