eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
105 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آچار و ابزار کاربردی مناسب امور تأسیساتی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین و هوش مصنوعی در تشخیص آنی آتش و خاموش کردن آن 🔸 ترکیب دوربین نظارتی و سیستم اطفاء حریق ایده اصلی این سیستم است که با جایگزینی پردازش و تحلیل تصویر به جای سنسورهای معمول دود و آتش می‌تواند به کاهش هزینه (پوشش بیشتر دوربین نسبت به سنسورهای معمول) و همچنین افزایش سرعت پاسخ (سرعت بالاتر تشخیص آتش با استفاده از پردازش تصویر نسبت به سنسور) منجر شود. همچنین تشخیص زاویه مناسب جهت پاشش به ارتقا و بهره‌وری سیستم اطفاء حریق، در مقایسه با پاشش کور در سیستم‌های معمول اطفاء حریق کمک می‌کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 ماهیت فلسفی مسکن 🔸 از لحاظ فلسفی در ماهیت مسکن، جوهره‌ای به نام سَکَن وجود دارد و در مصداق به شکل‌های مختلفی جلوه می‌کند و انجام سبک زندگی اسلامی را برای کاربر آسان می‌نماید. 🔸 هر خللی از جانب ساختمان که مشقتی در رسیدن به سبک زندگی اسلامی را رقم بزند(همچون وسعت کم، آلودگی صوتی یا بصری، متریال یا گل‌های خشن و...)، اساساً ماهیت مسکن را خدشه‌دار کرده و نقض غرض‌های اساسی می‌تواند ماهیت آن را تغییر داده و دیگر نام مسکن را نمی‌توان بر آن ساختمان نهاد! 🔸 بیت که در قرآن چندین مرتبه ذکر شده، ماهیتی جدا از مسکن دارد و شاید بتوان معادل فارسی آن را خوابگاه نامید. 🔸 همچنین عدم توجه به روحیات انسانی و کارایی طراحی‌ها برای رفتار انسان در مجتمع‌های مسکونی و عدم توجه به چیستی و معنا و فلسفه‌ی خانه با درنظرگیری مقوله‌ی اقتصادی و سودآوری مسکن و استفاده‌ی ابزاری از آن برای تحقق منافع مادی باعث شده است که معیارهای کیفیت مسکن و تأثیر آن بر کاربران نادیده گرفته شود. • ارتقای بنیان‌های نظری مفهوم حریم در مسکن معاصر از منظر روانشناسی محیطی، سولماز بابازاده و همکاران 🔸 مسکن در روزگار معاصر از ماهیت آرام‌بخشی، ایجاد امنیت، رشد و... دور شده است و به زندان‌هایی تبدیل شده است که خودمان ساخته‌ایم، متأسفانه مسکن از کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است که خود این باعث شده سازندگان صرفاً به فکر سود سرمایه خود باشند که نمود این طرز تفکر را می‌شود برج‌ها و ساختمان‌های بلند در نظر گرفت. درگذشته خانه‌های ایرانی همگام با محیط خود و با اجتناب از بلند مرتبه‌سازی محیط ایمن و خوبی را برای انسان‌ها فراهم می‌کردند. 🔺 به این صورت، بسیاری از خانه‌های امروز دنیا را نمی‌توان مسکن نامید و بیشتر مشابه خوابگاه هستند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اهمیت اندیشه‌ی پشت هنر و معماری در کلام رهبر انقلاب اسلامی 🔸 حافظ شیرازی صرفاً یک هنرمند نیست؛ بلکه معارف بلندی نیز در کلمات او وجود دارد. این معارف هم فقط با هنرمند بودن به دست نمی‌آید؛ بلکه یک پشتوانه فلسفی و فکری لازم دارد. باید متّکا یا نقطه عزیمت و خاستگاهی از اندیشه والا، این درک هنری و سپس تبیین هنری را پشتیبانی کند. البته همه در یک سطح نیستند؛ توقّع هم نیست که چنین باشند. این در مورد همه‌ی رشته‌های هنری صادق است. شما از معماری بگیرید تا نقاشی و طرّاحی و مجسمه‌سازی و تا کارهای سینما و تئاتر و شعر و موسیقی و بقیه رشته‌های هنری؛ همین معنا در آنها وجود دارد. یک وقت شما معماری را می‌بینید که اندیشه‌ای دارد؛ یک وقت یک معمار از لحاظ اندیشه، لُخت و بی‌هویّت است و متّکی به فکری نیست. اینها اگر بخواهند بنایی را ایجاد کنند، دو گونه طرّاحی می‌کنند. اگر ساخت یک شهر را به دست دو نفر آدمِ این‌طوری بدهند، یک نیمه آن با نیمه دیگر به‌کلّی متفاوت خواهد بود. به‌هرحال این تعهّد، لازم است. 📌 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، ۱۳۸۰/۰۵/۰۱ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 زیبایی و تناسب در کلام علامه طباطبایی 🔸 از گذشته تاکنون، فرم‌های اصلی زیبایی را نوعاً نظم و تناسب می‌دانسته‌اند (هنفلینگ/۶۳). در نظر افلاطون، زیبایی عبارت است از: «اندازه و تناسب که هم نسبت به زیبایی محسوس و هم در مورد زیبایی فوق محسوس به کار می‌رود.» ارسطو نیز در برخی تعبیرات خود، زیبایی را اندازه و نظم می‌داند. (مددپور، ۲/۱۸۲، ۲۴۱ و ۲۴۲) 🔸 به نظر می‌رسد علامه طباطبایی نیز به همین نظر گرایش دارد که زیبایی همان تناسب اجزاست. البته او در کنار تناسب اجزا، تناسب مجموع آنها با هدف وجودی آن شیء را نیز مورد توجه قرار داده است و آن را از عناصر حُسن و زیبایی می‌داند. وی می‌نویسد: «حقیقت حسن و زیبایی آن است که اجزاء یک چیز نسبت به هم سازگار باشد و نیز مجموعه این اجزاء با هدف و غرضی که خارج از حدود آنهاست، همساز باشد. بنابراین زیبایى چهره به معناى متناسب بودن اجزاء آن مانند چشم، ابرو، بینى و دهان است و حسن عدالت، سازگاری‌اش با غرضى است که در یک جامعه مدنی دنبال می‌شود. به این گونه که هر صاحب حقى به حق خود برسد و همچنین است حسن هر چیز دیگر.» (طباطبایی، ۱۶/۲۵۴) 🔸 علامه طباطبایی در جای دیگر می‌نویسد: «بازگشت زیبایى در نهایت به آن است که یک چیز با آنچه از نوع او به طور طبیعی انتظار می‌رود، سازگار باشد. پس زیبایى صورت یک انسان برگشتش به آن است که هر یک از اعضاى صورت از چشم، ابرو، گوش، لب، دهان، گونه و دیگر اجزاء طورى آفریده شده باشند و یا به رنگ و صفتى باشند که هم تک‎تک آنها جا دارد آن طور باشد و هم در نسبت‎سنجی با یکدیگر. اینجاست که نفس و دل بیننده چهره، مجذوب آن مى‏‌شود و در صورتى که چنین نباشد با توجه به اختلاف اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود به جاى زیبایی به زشتی و بدترکیبی متصف می‌شود.» (همان، ۵/۱۰) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 آپارتمان‌های زیرزمینی 🔸 هزینه‌ی مسکن در سئول باعث شده است که مردم در آپارتمان‌های زیرزمینی زندگی کنند. ‼️ امیدواریم این درس عبرتی باشد برای مسئولین بالا دستی و بفهمند که حل مسئله به معنای پاک کردن صورت مسئله نیست و باید فکر درست و عمیق درمورد مسائل گوناگون کرد. همان طور که آپارتمان‌سازی به بهانه نبود جا و کم کردن هزینه‌ها بر مردم تحمیل شد و گسترش یافت، امیدواریم آپارتمان‌های زیرزمینی هم مُد نشود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 هویت 🔸در روانشناسی بخشی از هویت شخصی انسان‌ها به واسطه خانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند. لذا لزوم هویت داشتنِ خودِ فضای خانه نیز از مسائل بسیار مهم در روانشناسی محیط و انسان‌شناسی محسوب می‌شود. فضا و محیط یک خانه دنیایی نامحسوس از احساسات، عواطف، شادی‌ها و رنج ها و خاطرات و دلبستگی‌های افراد و مهم‌تر از آن، بازتاب یک فرهنگ نهفته است. 🔸اولین نظام فضایی که فرد در آن متولد می‌شود و شخصیت می‌گیرد، خانه است. خانه نه تنها یک سازه، بلکه نهادی است که برای اهداف پیچیده‌ای ایجاد شده است. خانه دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و روانی است و نمی‌توان با یک دید تک بعدی به آن نگریست. 🔸 در طراحی مسکن باید توجه کرد که چه المان‌ها و نمادهایی به کار برده می‌شود چه فضاهایی مورد توجه است و آیا فضاها کمکی به بهتر زندگی کردن ساکنان می‌کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 بزرگترین معمار روزگار ما درگذشت 🔸 همان ابتدای سخن به کسانی که گمان می‌کنند در انگلستان فاقد قانون اساسی، نهاد سلطنت تشریفاتی است توصیه می‌کنم به روند وقایع «برگزیت» دقت کنند و ببینند ملکه چطور پارلمان را هوا کرد و نظرش را به کرسی نشاند. 🔸 ملکه الیزابت که لعنت خدا بر او باد در دوره‌ای عنان قدرت انگلستان را در دست داشت که نقشه عمده کشورهای جهان در حال تغییر بوده و هست. به‌جز اروپای مرکزی، امریکای لاتین و خط مرزی چین و روسیه، تقریبا تمام خطوط مرزی کشورهای عالم توسط انگلیس‌ها ترسیم شده است. 🔸 در سنت مرزکشی انگلیسی، خطوط طوری تعیین می‌شوند که همواره از میان یک پهنه زبانی، قومی، مذهبی و یا یک منظومه اکولوژیک بگذرند. یعنی اگر منابعی آبی دشتی زراعی را سیراب می‌کنند بین سرچشمه و دشت باید مرز کشیده شود و یا آنکه گویشوران یک قوم در دو سوی مرز دو پاره شوند. 🔸 نتیجه این تمهید اقلیت‌های همواره ناخرسند در حاشیه همیشگی مرزهاست. فقط مرزهای ایران را نگاه نکنید یا هند یا عثمانی تکه تکه شده در میان اعراب و شاهکاری مثل اسراییل، این طنز خودش را بیشتر در خطوط صاف و زاویه های نود درجه کشورهای افریقایی نشان می دهد. جایی که بیشترین اسلحه در مقیاس جنگ های قبایلی فروش می رود. 🔸 نتیجه این رویکرد، شکل نگرفتن قدرت‌های بزرگ بدون پاشنه آشیل است. انگلیس جهان معاصر را طوری طراحی کرد که هیچ امپراطوری جدیدی خارج از برنامه ریزی لندن شکل نگیرد و خبری از سوپرایز نباشد. کاهش توانش تمدنی ملت‌ها با ایجاد کشورهای ناقص الخلقه(کاهش توانایی کشورها و ایجاد کشور‌هایی که توانایی مقابله با اَبَر قدرتی مثل انگلیس را نداشته باشند.) 🔸گمان می‌کنید چرا بوشهر با اهمیت را گروگان گرفت تا شاه قاجار از هرات بگذرد؟ هر خطی ماموریتی دارد و باید شکافی را تعریف کند. چه بر سر کردها آورد؟ بلوچ‌ها؟ و عرب‌ها؟ مساله تجزیه طلبی نیست. مساله ظرافتی است که در خلق مشکل و مساله‌های حل نشدنی وجود دارد. از بحران آب تا بحران‌های مذهبی. یک طنابکشی خونالود همیشگی بین همه همسایه‌ها! تفرقه بنداز و حکومت کن! 🔸 این یک خوانش کلان است و بحث درباره تک مصداق های جزیی همانقدر بی نتیجه است که همه کاره دانستن مطلق انگلستان یا ملکه اش در همه امور. ✍️ محسن اکبرزاده 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 فردی شدن خانه 🔸 فضایی که در خانه طراحی می‌شود میبایست به گونه‌ای باشد که در ساعاتی از شبانه‌روز تعاملاتی بین خانواده اتفاق بیفتد. این بدان معنا نیست که از خانواده بخواهیم دورهم جمع شوند و باهم تعامل فیزیکی داشته باشند بلکه باید طراحی فضا به‌گونه‌ای باشد که موجب افزایش تعامل روحی اعضای خانواده شود؛ بدین لحاظ که فضایی دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های مشترک خانواده باشد و نیز امکان گرد هم آمدن افراد خانواده، برای مقاصد متعدد و متنوع را فراهم آورد. 🔸 اما طراحی آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که سبب فردی شدن خانه و گسست اعضای خانواده از یکدیگر می‌گردد. به عبارت دیگر، آپارتمان و آپارتمان‌نشینی یکی از عرصه‌های فردگرایی شده است. 🔸 برای اینکه یک فضای تعاملی را بتوانیم در خانه به وجود بیاوریم، به‌ چند نکته اشاره می‌کنیم: فضای هال و پذیرائی باید در حد امکان بزرگ باشد یعنی فضایی باشد که همه‌ی افراد خانواده راحت در آن بنشینند و همچنین جا برای مهمان هم داشته باشد. فرش کردن کل فضای پذیرائی است، کل فضای پذیرائی باید قابل نشستن باشد، نه مثل بعضی از خانه‌هایی که امروزه طراحی می‌شود و فرش کاربرد تزئینی دارد و برای زیبایی است که یک حالت اداری به خانه داده می‌شود. ➖ همچنین استفاده از اِلِمان‌هایی مثل اکواریوم، گل و گیاه است به نحوی که همه اعضای خانواده در نگهداری آنها مشارکت داشته باشند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 پیاده‌روی در طبیعت به کاهش استرس کمک می‌کند؟ 🔸 همه ما می‌دانیم که یک پیاده‌روی خوب و طولانی در طبیعت می‌تواند آرامش‌بخش باشد، اما یک مطالعه جدید که توسط محققان موسسه «توسعه انسانی» مرکز تحقیقاتی «ماکس پلانک» انجان شده است، شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد دقیقا چگونه یک ساعت پیاده‌روی در جنگل باعث کاهش استرس می‌شود - درحقیقت کاهش فعالیت نواحی از مغز می‌شود که مسئول پردازش حالت عصبی است. 🔸 برای چندین دهه، محققان تعداد بی‌شماری از تفاوت‌های بهداشت روانی را بین افرادی که در محیط‌های روستایی و شهری زندگی می‌کنند، گزارش کرده‌اند. واضح است که گذراندن وقت در طبیعت می‌تواند از نظر روانی مفید باشد. اما چندین سوال پیرامون ارتباط بین طبیعت و آرامش روانی بی‌پاسخ مانده است. «سونجا سودیماک» نویسنده اصلی مطالعه جدید مذکور گفت: «مشخص نیست آیا محیط‌های شهری واقعا استرس بیشتری تولید می‌کنند یا محیط‌های طبیعی قادر هستند استرس را کاهش دهند؟» 🔸 محققان برای پاسخ به این سوال یک آزمایش منحصربه‌فرد ابداع کردند. حدود ۶۰ داوطلب برای این مطالعه انتخاب شدند و در ابتدا تحت یک اسکن MRI قرار گرفتند تا میزان فعالیت ناحیه «آمیگدال» مغز در حالت عادی اندازه‌گیری شده و درنهایت با نتایج آزمایشات مختلف سنجیده شود. 🔸 پس از آن هر فرد به صورت تصادفی به یک پیاده‌روی شهری ۶۰ دقیقه‌ای یا یک پیاده‌روی ۶۰ دقیقه‌ای در جنگل رفت. مسیر شهری در امتداد یک خیابان شلوغ در برلین بود، درحالیکه مسیر طبیعت از میان یک مسیر جنگلی سرسبز در اطراف شهر عبور می‌کرد. پس از اتمام پیاده‌روی یک ساعته شرکت‌کنندگان مجددا به آزمایشگاه بازگشتند تا مجددا MRI تکرار شود و میزان کاهش استرس سنجیده شود. 🔸 محققان هیچ تغییری در میزان فعالیت سطح آمیگدال مغز کسانی که در مسیر شهری قدم زدند، مشاهده نکردند. این درحالی است که فعالیت این بخش از مغز در کسانی که در طبیعت پیاده‌روی کردند، به شدت کاهش یافت. این بدان معناست که قرار گرفتن در شهر لزوما استرس‌های فرد را افزایش نمی‌دهد اما از سوی دیگر، سپری کردن زمان در طبیعت فعالیت‌های عصبی مغز را کاهش داد که با کاهش استرس همراه است. 🔸 یافته‌های جدید به طور جالبی تائید کننده نتیجه تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد سلامت مغز می‌تواند با نزدیکی فرد به مناطق سرسبز مرتبط باشد. بنابراین مشخص شد ساکنین شهرها که نزدیک‌تر به جنگل‌ها هستند، دارای ساختار فیزیولوژیکی آمیگدال سالم‌تری در مقایسه با سایرین هستند تا آن دسته افرادی که به فضاهای سبز و طبیعت دسترسی ندارند. 🔸 این تحقیق نشان می‌دهد برنامه‌ریزان شهری باید فضاهای سبز را در طراحی شهر بگنجانند تا سلامت روان شهروندان را تامین کنند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا برخلاف آسیا و آمریکای شمالی در اروپا آسمانخراش نمی‌سازند؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 چرا فقط پولدارها می‌توانند مینیمالیست باشند؟ ✍️ چلسی فیگن | من از مینیمالیسم متنفرم 🔸 از مینیمالیسم متنفرم، نه صرفاً بدین خاطر که قطعه‌ای فوق‌العاده کسالت‌بار از نمایشِ اجرا محورِ شخصی و باب‌شده در جامعۀ ماست، بلکه حتی از زیبایی‌شناسی مینیمالیسم هم متنفرم: یک زندگی «سفید روی سفید روی سفید». 🔸 اصول زیبایی‌شناسی مینیمالیستی، دست‌کم در انتخاب سبک شخصی، واقعاً چیست؟ ادای ساده‌زیستی درآوردن و حتی تا حدی تظاهر به پرهیزکاری، بی‌آنکه واقعاً لازم باشد که نشانه‌های طبقاتی خوشایندمان را رها کنیم. 🔸 این شکل دیگری است از ولخرجی متظاهرانه؛ راهی است که تا به همۀ عالَم بگوییم: «به من نگاه کنید! نگاه کنید به همۀ چیزهایی که حاضر نشدم بخرم، چون در عوض برای چیزهای خیلی‌خیلی گران‌قیمت و کمیاب ارزش قائل بودم!». 🔸 حدوداً در ده سال اخیر، در جوابِ سرمایه‌داریِ شدیداً مصرف‌گرایِ متأخر ما، یکی از حال‌به‌هم‌زن‌ترین پاسخ‌هایی را به ما قالب کرده‌اند که به‌طرزعجیبی منطقی است: ➖ مینیمالیسم به‌مثابۀ دینی سکولار، به‌مثابۀ افزونه‌ای به فرهنگ‌های یوگا، آب‌میوه‌های سبز، زندگی سالم با معجونی از اَعمال فرهنگی و معنوی، بی ‌التزام کامل به هیچ‌کدام. 🔸 تنها کسانی می‌توانند به مینیمالیسم به‌‌نحوی معنادار «عمل کنند» که فشار مالی و معیشتی بر دوششان نیست. نمی‌توانید تصمیم بگیرید خانه را جمع‌وجور کنید وقتی اصلاً پولِ خریدِ اثاثی را ندارید. نمی‌توانید تصمیم بگیرید که خورد و خوراکتان را «کم کنید» وقتی روزی فقط یک وعده غذای حسابی می‌توانید سر سفره بگذارید. 🔸 این مینیمالیسم معنوی اساساً تبدیل شده است به میدان رقابت بر سر اینکه چه کسی در آنچه انتخاب کرده بهترین است، حتی اگر مصداق این «آنچه» «آت‌وآشغال کمترداشتن» باشد. 🔸 «سادگیِ» ثروتمندان چطور برای همه بت شده است: انباریِ مرتبشان، کمدهای کپسولی‌شان، رژیم غذایی کم‌کالری‌شان. این آدم‌ها هنوز هم دارند به‌طرز سرسام‌آوری مصرف می‌کنند، فقط آن را از منشور دم‌دست سادگی می‌گذرانند، و این کار باعث می‌شود که طرفداران «مینیمالیسم» آرزوی لباس‌های چندمیلیون‌دلاری آن‌ها را داشته باشند. 🔸 مسائل اصلی مینیمالیسم حقیقتاً نه معنوی است نه اجتماعی‌، اقتصادی. صرفاً سبک سطحیِ دیگری است مثل هرچیز دیگری در نمایش هفتۀ مُد که لایه‌ای از نخوت و تفرعن روی آن کشیده باشند. در پایان، خودمان را گول نزنیم: ➖ این نوع «مینیمالیسم» هم صرفاً فرآوردۀ ملال‌آور دیگری است که فقط پولدارها توان خریدش را دارند. ❗️پی نوشت: واضح است که مینیمالیسم به معنای واقعی آن یعنی سادگی مورد پسند است و از تجمل گرایی جلوگیری می‌کند که البته هدف اصلی شکل‌گیری این جریان هم همین بود ولی متاسفانه امروزه تبدیل شده به نوع دیگری از تجمل و فخر فروشی که بعضا حتی قیمت های کالاهای مینیمال گران‌تر از کالاهای کلاسیک و نئوکلاسیک است که این موضوع جریان مینیمال را دچار اشکال کرده و از هدف خود دور می‌کند. 📚 منبع 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶‌ تقابل یا تفاهم فرم و محتوا ؟؟!! 🔸 بحث اهمیت فرم و محتوا همیشه مورد توجه و البته مناقشه بوده است، این موضوع در اکثر مباحث و کارهای هنری قابل مشاهده است(موسیقی، فیلم و...) و البته معماری هم جزو این دسته بوده و هست. 🔸 به عنوان مثال: آب محتوای لازم برای انسان است و لیوان به عنوان فرم، آن محتوا را حفظ می‌کند، برخی‌ها فقط روی فرم لیوان بحث می‌کنند، غافل از اینکه برایشان مهم نیست زهر در داخل آن است و یا آب گوارا و برخی دیگر محتوا را پر اهمیت میدانند، غافل از اینکه اگر فرمی نباشد پس نمی‌توان آب را حفظ و استفاده کرد. 🔸 آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک عالِمِ برجسته دینی، بر این نکته هم اذعان دارد که محتوایِ بدون توجه به فُرم، نمی تواند مُثمر ثمر باشد: «اگر محتوا غنی باشد؛ اما خط خوانا نباشد؛ کسی رغبت نمی‌کند به محتوا توجه کند؛ اما اگر خط زیبا بود انسان رغبت می‌کند تا محتوا را نیز بررسی کند.» (آیت‌الله جوادی آملی، ۱۳۹۵/۰۱/۲۹). 🔸 شاید این نکته بسیار مهم، یکی از مهمترین نکات مغفول مانده از دیدگاه هنرمندان متعهد امروزی است، آنجا که با توجه حداکثری به محتوا، از زیبایی فُرم غافل می‌شوند و زبان گیرا و غیر مستقیم هنر را به یک شعارگویی مستقیم فرو می‌نهند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
49.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نمازخانه در مسکن 🔸 امام صادق علیه‌السلام در نامه‌ای خطاب به یکی از شیعیان این‌گونه می‌نویسد: 🔅«دوست دارم در خانه‌‏ات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى و آن‌گاه دو جامه کهنه و درشت و کرباسین بپوشى، سپس از خدا خواهش کنى که تو را از دوزخ آزاد کند و به بهشت در آورد و یک کلمه بیهوده و ناروا نگویى و نه یک کلمه ناحق» 🔅 📚 بحارالأنوار، جلد ۷۳ | ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۱۰۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 هنر اسلامی 🔸 هنر اسلامی هنری‌ست که انسان را با حقایق عالم آشنا کند و حجاب‌ها را کنار بزند که انسان بتواند سیر الی الله کند تا توجه انسان را به خداوند معطوف کند. همچنین هنر اسلامی باید در جهت تحقق عدالت اجتماعی حرکت کند و کوبنده تجملات و تبرج باشد. 🔸 امام خمینی رحمة الله: «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون ‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد... هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است... هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند.» 🔸 همانطور که در کلام امام خمینی مشخص است هنری زیباست که در خدمت جامعه و مردم برای رشد و آگاهی آنان باشد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 تأثیرات زمانی و مکانی رنگ‌ها بر انسان 🔸 یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ابعادی که در طراحی شهری و معماری باید به آن دقت شود؛ فرایند احساس ادراک شناخت محیطی است که تجربه مکان را برای انسان هموار می‌سازد، برای ساختن محیط‌های سازگار و متناسب با نیازهای ادراکی رفتاری شهروندان باید شناخت صحیح و دقیق از رابطه بین انسان و محیط به دست آورد به عبارت دیگر در طراحی محیطی شناخت رابطه بین عناصر سر و شکل محیط و تأثیر آن بر سطوح مختلف رفتاری احساسی و ادراک استفاده کننده از محیط دارای اهمیت خاصی است. (رضازاده، ١٣٨۴: ٢-١٠) 🔸 با توجه به مفهوم حس مکان مجموعه عوامل متعددی در شکل‌گیری این حس دخیل می‌باشد این موارد عوامل ادراکی، شناختی و کالبدی را شامل می‌گردد. رنگ از عوامل کالبدی القای حس مکان به شمار می‌آید. دیگر عوامل تأثیرگذار کالبدی اندازه مکان، تضاد، فاصله، مقیاس انسانی، بو، صدا و تنوع بصری می‌باشد. رنگ‌ها نقش بسیار زیادی در حس تشخیص زمان و مکان از سوی فرد را دارند. استفاده از نور و فضای قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتری از اندازه زمان در شخص می‌گردد. توانایی انسان در کنترل زمان از عوامل اضطراب‌زا به شمار می‌آید، استفاده درست و مناسب از رنگ منجر به ایجاد احساس آرامش در فرد می‌گردد. (steele، ١٩٨١: ۵-١٠) 🔸 رنگ‌آمیزی دیوارهای یک فضا به رنگ‌های روشن، آن مکان را در ظاهر بزرگ‌تر نمایان می‌سازد؛ درحالی که رنگ‌های تاریک، پر رنگ و گرم فضا را در ظاهر کوچکتر نشان می‌دهد. به این ترتیب با رنگ آمیزی درست فضا می‌توان از فشاری که ممکن است به دلیل کوچک بودن فضا و یا خسته کنندگی آن به دلیل طول زیاد و یکنواختی آن بر انسان وارد آورد، پیشگیری کرد. (franz، ٢٠٠٧: ٢١) 🔸 به طور کلی رنگ‌ها می‌توانند با سردی و گرمی خود با تظاهر یا فروتنی خود، ایجاد تنش یا آرامی کرده و به هر حال در فضا وزن ایجاد نمایند. با وجود آن که رنگ پدیده‌ای است که در همه جا حضور دارد و نقش بازی می‌کند. تمام ارتباطات به کمک رنگ‌ها انجام می‌گیرد و تمام دریافت‌های عینی به وسیله رنگ‌ها حاصل می‌شود. 🔸 در معماری سنتی استفاده از مصالح بومی چهره همگنی از نظر رنگ به شهر می‌داد و این خود تفاوت در مقیاس و عملکردها را از بین می‌برد. در این شهرها بناهای شاخص شهری به ویژه بناهای مذهبی با تزئینات کاشی فیروزه‌ای رنگ خود در در زمینه خاکی شهر می‌درخشد و خود را متمایز می‌کردند. در مقابل معماری سنتی در ساخت و سازهای جدید و امروزی استفاده از رنگ به معضلی برای محیط شهری بدل گردیده است که سازندگان معماران راه‌ها و مردم عادی را به استفاده نادرست از رنگ کشانده است در برخی مناطق شهری حساسیت افراد نسبت به فضا از میان رفته و افراد فاقد نگرشی منتظم در مورد چگونگی فضاها هستند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خانه فضایی برای ساخت هویت انسان 🔸 از دیدگاه گیفورد خانه‌ها منطبق بـر فرهنگ‌ها بوده و انتظام فضایی آنها، نشان دهنده‌ی روابط اجتماعی افراد ساکنش می‌باشد. در بررسی فرم خانه در هفتاد و سه فرهنگ مختلف مشاهده گردید که میزان تقسیم‌بندی فضای داخلی خانه بستگی به میزان پیچیدگی اجتماعی - سیاسی در آن فرهنگ دارد. 🔸 به گفته‌ی گیفورد: کاشانه(خانه) مهمترین مکان در زندگی ماست. معمولاً کاشانه مهمترین پناهگاه از تنش‌های مرتبط با کار، مدرسه یا زندگی روزمره است. شش مشخصه‌ی کاشانه عبارت‌اند از: «پناهگاه، نظم، هویت، همبستگی و معنویت، محافظت از گرما و مناسب بودن فیزیکی» امکان دارد کـه مکانی برای سکونت داشت ولی در عین حال بدون کاشانه بود. یک فرد بی‌خانمان احتمالاً طی مراحلی بی‌کاشانه می‌شود. در مرحله‌ی اول، حمایت خانواده از بین می‌رود و سپس دوستانش را از دست می‌دهد» (گیفورد، ۱۳۷۷، ص ۷۵-۷۲). 🔸 «محیط تنها در صورتی به محیط اجتماعی با معنایی مبدل می‌شود کـه امکاناتی غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد. این وظیفه‌ی معمار است که به فضاها فرمی بدهد که با آن، آنها محتوای لازم را دارا شوند برای نمونه این معمار است که خانه را به گونه‌ای که امنیت و آرامش را فراهم آورد، طراحی می‌کند» (شولتز، ۱۳۸۲, ص ۵۳). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام