🔶 تقابل یا تفاهم فرم و محتوا ؟؟!!
🔸 بحث اهمیت فرم و محتوا همیشه مورد توجه و البته مناقشه بوده است، این موضوع در اکثر مباحث و کارهای هنری قابل مشاهده است(موسیقی، فیلم و...) و البته معماری هم جزو این دسته بوده و هست.
🔸 به عنوان مثال: آب محتوای لازم برای انسان است و لیوان به عنوان فرم، آن محتوا را حفظ میکند، برخیها فقط روی فرم لیوان بحث میکنند، غافل از اینکه برایشان مهم نیست زهر در داخل آن است و یا آب گوارا و برخی دیگر محتوا را پر اهمیت میدانند، غافل از اینکه اگر فرمی نباشد پس نمیتوان آب را حفظ و استفاده کرد.
🔸 آیتالله جوادی آملی به عنوان یک عالِمِ برجسته دینی، بر این نکته هم اذعان دارد که محتوایِ بدون توجه به فُرم، نمی تواند مُثمر ثمر باشد:
«اگر محتوا غنی باشد؛ اما خط خوانا نباشد؛ کسی رغبت نمیکند به محتوا توجه کند؛ اما اگر خط زیبا بود انسان رغبت میکند تا محتوا را نیز بررسی کند.» (آیتالله جوادی آملی، ۱۳۹۵/۰۱/۲۹).
🔸 شاید این نکته بسیار مهم، یکی از مهمترین نکات مغفول مانده از دیدگاه هنرمندان متعهد امروزی است، آنجا که با توجه حداکثری به محتوا، از زیبایی فُرم غافل میشوند و زبان گیرا و غیر مستقیم هنر را به یک شعارگویی مستقیم فرو مینهند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
49.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نمازخانه در مسکن
🔸 امام صادق علیهالسلام در نامهای خطاب به یکی از شیعیان اینگونه مینویسد:
🔅«دوست دارم در خانهات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى و آنگاه دو جامه کهنه و درشت و کرباسین بپوشى، سپس از خدا خواهش کنى که تو را از دوزخ آزاد کند و به بهشت در آورد و یک کلمه بیهوده و ناروا نگویى و نه یک کلمه ناحق» 🔅
📚 بحارالأنوار، جلد ۷۳ | ترجمه کمرهای، ج ۱، ص ۱۰۲
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هنر اسلامی
🔸 هنر اسلامی هنریست که انسان را با حقایق عالم آشنا کند و حجابها را کنار بزند که انسان بتواند سیر الی الله کند تا توجه انسان را به خداوند معطوف کند. همچنین هنر اسلامی باید در جهت تحقق عدالت اجتماعی حرکت کند و کوبنده تجملات و تبرج باشد.
🔸 امام خمینی رحمة الله: «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد... هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است... هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند.»
🔸 همانطور که در کلام امام خمینی مشخص است هنری زیباست که در خدمت جامعه و مردم برای رشد و آگاهی آنان باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 تأثیرات زمانی و مکانی رنگها بر انسان
🔸 یکی از مهمترین و ضروریترین ابعادی که در طراحی شهری و معماری باید به آن دقت شود؛ فرایند احساس ادراک شناخت محیطی است که تجربه مکان را برای انسان هموار میسازد، برای ساختن محیطهای سازگار و متناسب با نیازهای ادراکی رفتاری شهروندان باید شناخت صحیح و دقیق از رابطه بین انسان و محیط به دست آورد به عبارت دیگر در طراحی محیطی شناخت رابطه بین عناصر سر و شکل محیط و تأثیر آن بر سطوح مختلف رفتاری احساسی و ادراک استفاده کننده از محیط دارای اهمیت خاصی است. (رضازاده، ١٣٨۴: ٢-١٠)
🔸 با توجه به مفهوم حس مکان مجموعه عوامل متعددی در شکلگیری این حس دخیل میباشد این موارد عوامل ادراکی، شناختی و کالبدی را شامل میگردد. رنگ از عوامل کالبدی القای حس مکان به شمار میآید. دیگر عوامل تأثیرگذار کالبدی اندازه مکان، تضاد، فاصله، مقیاس انسانی، بو، صدا و تنوع بصری میباشد. رنگها نقش بسیار زیادی در حس تشخیص زمان و مکان از سوی فرد را دارند. استفاده از نور و فضای قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتری از اندازه زمان در شخص میگردد. توانایی انسان در کنترل زمان از عوامل اضطرابزا به شمار میآید، استفاده درست و مناسب از رنگ منجر به ایجاد احساس آرامش در فرد میگردد. (steele، ١٩٨١: ۵-١٠)
🔸 رنگآمیزی دیوارهای یک فضا به رنگهای روشن، آن مکان را در ظاهر بزرگتر نمایان میسازد؛ درحالی که رنگهای تاریک، پر رنگ و گرم فضا را در ظاهر کوچکتر نشان میدهد. به این ترتیب با رنگ آمیزی درست فضا میتوان از فشاری که ممکن است به دلیل کوچک بودن فضا و یا خسته کنندگی آن به دلیل طول زیاد و یکنواختی آن بر انسان وارد آورد، پیشگیری کرد. (franz، ٢٠٠٧: ٢١)
🔸 به طور کلی رنگها میتوانند با سردی و گرمی خود با تظاهر یا فروتنی خود، ایجاد تنش یا آرامی کرده و به هر حال در فضا وزن ایجاد نمایند. با وجود آن که رنگ پدیدهای است که در همه جا حضور دارد و نقش بازی میکند. تمام ارتباطات به کمک رنگها انجام میگیرد و تمام دریافتهای عینی به وسیله رنگها حاصل میشود.
🔸 در معماری سنتی استفاده از مصالح بومی چهره همگنی از نظر رنگ به شهر میداد و این خود تفاوت در مقیاس و عملکردها را از بین میبرد. در این شهرها بناهای شاخص شهری به ویژه بناهای مذهبی با تزئینات کاشی فیروزهای رنگ خود در در زمینه خاکی شهر میدرخشد و خود را متمایز میکردند.
در مقابل معماری سنتی در ساخت و سازهای جدید و امروزی استفاده از رنگ به معضلی برای محیط شهری بدل گردیده است که سازندگان معماران راهها و مردم عادی را به استفاده نادرست از رنگ کشانده است در برخی مناطق شهری حساسیت افراد نسبت به فضا از میان رفته و افراد فاقد نگرشی منتظم در مورد چگونگی فضاها هستند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خانه فضایی برای ساخت هویت انسان
🔸 از دیدگاه گیفورد خانهها منطبق بـر فرهنگها بوده و انتظام فضایی آنها، نشان دهندهی روابط اجتماعی افراد ساکنش میباشد. در بررسی فرم خانه در هفتاد و سه فرهنگ مختلف مشاهده گردید که میزان تقسیمبندی فضای داخلی خانه بستگی به میزان پیچیدگی اجتماعی - سیاسی در آن فرهنگ دارد.
🔸 به گفتهی گیفورد: کاشانه(خانه) مهمترین مکان در زندگی ماست. معمولاً کاشانه مهمترین پناهگاه از تنشهای مرتبط با کار، مدرسه یا زندگی روزمره است. شش مشخصهی کاشانه عبارتاند از: «پناهگاه، نظم، هویت، همبستگی و معنویت، محافظت از گرما و مناسب بودن فیزیکی» امکان دارد کـه مکانی برای سکونت داشت ولی در عین حال بدون کاشانه بود. یک فرد بیخانمان احتمالاً طی مراحلی بیکاشانه میشود. در مرحلهی اول، حمایت خانواده از بین میرود و سپس دوستانش را از دست میدهد» (گیفورد، ۱۳۷۷، ص ۷۵-۷۲).
🔸 «محیط تنها در صورتی به محیط اجتماعی با معنایی مبدل میشود کـه امکاناتی غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد. این وظیفهی معمار است که به فضاها فرمی بدهد که با آن، آنها محتوای لازم را دارا شوند برای نمونه این معمار است که خانه را به گونهای که امنیت و آرامش را فراهم آورد، طراحی میکند» (شولتز، ۱۳۸۲, ص ۵۳).
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
◾️ سالروز شهادت پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) و امام حسن (علیه السلام) را تسلیت عرض مینماییم. ◾️
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 مکانیابی پذیرایی
🔸 هنگامی كه امام علی علیهالسلام خانه وسيع یکی از اصحاب خود به نام علاء بن زیاد را مشاهده نمود چنین فرمود: «اگر بخواهی با همین خانه وسیع به آخرت و خواستههایت در آن خواهی رسید، بدین نحو كه مهمان دعوت كرده و از آنها پذیرایی کنی، در آن صلهرحم به جا آوری و حقوق واجبی كه بر گردن توست در آن ادا نمایی، در اين حالت با آن به نقطهی مطلوب آخرت رسیدهای» (سید رضی، ۱۴۱۴ ق، ۳۲۴).
🔸 ايشان در روایتی دیگر در اهمیت مهمانپذير بودن منزل چنین میفرمایند: «شرف خانه در وسعت آن و رفت و آمد دوستان صالح به آن است» (مجلسی، ۱۴۰۳ ق، جلد ۱۵۴، ۷۳). روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است كه نشان میدهد مهمانداری و مهمانپذیری از مهمترین آموزههای اجتماعی و در عین حال، اخلاقی اسلام است.
🔸 با توجه به این روایات چنین استنباط میشود كه در لزوم وجود مکانی در منزل برای پذیرایی از مهمان ترديدی نيست فضای پذیرایی از مهمان نبايد در بطن مسکن مکانیابی شود و بایستی موقعیت مکانیِ آن کاملاً از موقعیت مکانی فضاهای خصوصیتر (نظیر اتاقهای خواب يا آشپزخانه) جدا باشد.
🔸 طبق آموزههای قرآنی، فضای پذیرایی بايستی ضمن آنکه در مجاورت ورودی منزل مکانیابی شود، مشرف به آشپزخانه (مطبخ) هم نباشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنرانی استاد #رائفی_پور
🔺 اتفاق جدید در معماری مصاف
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام