eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
105 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 فردی شدن خانه 🔸 فضایی که در خانه طراحی می‌شود میبایست به گونه‌ای باشد که در ساعاتی از شبانه‌روز تعاملاتی بین خانواده اتفاق بیفتد. این بدان معنا نیست که از خانواده بخواهیم دورهم جمع شوند و باهم تعامل فیزیکی داشته باشند بلکه باید طراحی فضا به‌گونه‌ای باشد که موجب افزایش تعامل روحی اعضای خانواده شود؛ بدین لحاظ که فضایی دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های مشترک خانواده باشد و نیز امکان گرد هم آمدن افراد خانواده، برای مقاصد متعدد و متنوع را فراهم آورد. 🔸 اما طراحی آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که سبب فردی شدن خانه و گسست اعضای خانواده از یکدیگر می‌گردد. به عبارت دیگر، آپارتمان و آپارتمان‌نشینی یکی از عرصه‌های فردگرایی شده است. 🔸 برای اینکه یک فضای تعاملی را بتوانیم در خانه به وجود بیاوریم، به‌ چند نکته اشاره می‌کنیم: فضای هال و پذیرائی باید در حد امکان بزرگ باشد یعنی فضایی باشد که همه‌ی افراد خانواده راحت در آن بنشینند و همچنین جا برای مهمان هم داشته باشد. فرش کردن کل فضای پذیرائی است، کل فضای پذیرائی باید قابل نشستن باشد، نه مثل بعضی از خانه‌هایی که امروزه طراحی می‌شود و فرش کاربرد تزئینی دارد و برای زیبایی است که یک حالت اداری به خانه داده می‌شود. ➖ همچنین استفاده از اِلِمان‌هایی مثل اکواریوم، گل و گیاه است به نحوی که همه اعضای خانواده در نگهداری آنها مشارکت داشته باشند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 پیاده‌روی در طبیعت به کاهش استرس کمک می‌کند؟ 🔸 همه ما می‌دانیم که یک پیاده‌روی خوب و طولانی در طبیعت می‌تواند آرامش‌بخش باشد، اما یک مطالعه جدید که توسط محققان موسسه «توسعه انسانی» مرکز تحقیقاتی «ماکس پلانک» انجان شده است، شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد دقیقا چگونه یک ساعت پیاده‌روی در جنگل باعث کاهش استرس می‌شود - درحقیقت کاهش فعالیت نواحی از مغز می‌شود که مسئول پردازش حالت عصبی است. 🔸 برای چندین دهه، محققان تعداد بی‌شماری از تفاوت‌های بهداشت روانی را بین افرادی که در محیط‌های روستایی و شهری زندگی می‌کنند، گزارش کرده‌اند. واضح است که گذراندن وقت در طبیعت می‌تواند از نظر روانی مفید باشد. اما چندین سوال پیرامون ارتباط بین طبیعت و آرامش روانی بی‌پاسخ مانده است. «سونجا سودیماک» نویسنده اصلی مطالعه جدید مذکور گفت: «مشخص نیست آیا محیط‌های شهری واقعا استرس بیشتری تولید می‌کنند یا محیط‌های طبیعی قادر هستند استرس را کاهش دهند؟» 🔸 محققان برای پاسخ به این سوال یک آزمایش منحصربه‌فرد ابداع کردند. حدود ۶۰ داوطلب برای این مطالعه انتخاب شدند و در ابتدا تحت یک اسکن MRI قرار گرفتند تا میزان فعالیت ناحیه «آمیگدال» مغز در حالت عادی اندازه‌گیری شده و درنهایت با نتایج آزمایشات مختلف سنجیده شود. 🔸 پس از آن هر فرد به صورت تصادفی به یک پیاده‌روی شهری ۶۰ دقیقه‌ای یا یک پیاده‌روی ۶۰ دقیقه‌ای در جنگل رفت. مسیر شهری در امتداد یک خیابان شلوغ در برلین بود، درحالیکه مسیر طبیعت از میان یک مسیر جنگلی سرسبز در اطراف شهر عبور می‌کرد. پس از اتمام پیاده‌روی یک ساعته شرکت‌کنندگان مجددا به آزمایشگاه بازگشتند تا مجددا MRI تکرار شود و میزان کاهش استرس سنجیده شود. 🔸 محققان هیچ تغییری در میزان فعالیت سطح آمیگدال مغز کسانی که در مسیر شهری قدم زدند، مشاهده نکردند. این درحالی است که فعالیت این بخش از مغز در کسانی که در طبیعت پیاده‌روی کردند، به شدت کاهش یافت. این بدان معناست که قرار گرفتن در شهر لزوما استرس‌های فرد را افزایش نمی‌دهد اما از سوی دیگر، سپری کردن زمان در طبیعت فعالیت‌های عصبی مغز را کاهش داد که با کاهش استرس همراه است. 🔸 یافته‌های جدید به طور جالبی تائید کننده نتیجه تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد سلامت مغز می‌تواند با نزدیکی فرد به مناطق سرسبز مرتبط باشد. بنابراین مشخص شد ساکنین شهرها که نزدیک‌تر به جنگل‌ها هستند، دارای ساختار فیزیولوژیکی آمیگدال سالم‌تری در مقایسه با سایرین هستند تا آن دسته افرادی که به فضاهای سبز و طبیعت دسترسی ندارند. 🔸 این تحقیق نشان می‌دهد برنامه‌ریزان شهری باید فضاهای سبز را در طراحی شهر بگنجانند تا سلامت روان شهروندان را تامین کنند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا برخلاف آسیا و آمریکای شمالی در اروپا آسمانخراش نمی‌سازند؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 چرا فقط پولدارها می‌توانند مینیمالیست باشند؟ ✍️ چلسی فیگن | من از مینیمالیسم متنفرم 🔸 از مینیمالیسم متنفرم، نه صرفاً بدین خاطر که قطعه‌ای فوق‌العاده کسالت‌بار از نمایشِ اجرا محورِ شخصی و باب‌شده در جامعۀ ماست، بلکه حتی از زیبایی‌شناسی مینیمالیسم هم متنفرم: یک زندگی «سفید روی سفید روی سفید». 🔸 اصول زیبایی‌شناسی مینیمالیستی، دست‌کم در انتخاب سبک شخصی، واقعاً چیست؟ ادای ساده‌زیستی درآوردن و حتی تا حدی تظاهر به پرهیزکاری، بی‌آنکه واقعاً لازم باشد که نشانه‌های طبقاتی خوشایندمان را رها کنیم. 🔸 این شکل دیگری است از ولخرجی متظاهرانه؛ راهی است که تا به همۀ عالَم بگوییم: «به من نگاه کنید! نگاه کنید به همۀ چیزهایی که حاضر نشدم بخرم، چون در عوض برای چیزهای خیلی‌خیلی گران‌قیمت و کمیاب ارزش قائل بودم!». 🔸 حدوداً در ده سال اخیر، در جوابِ سرمایه‌داریِ شدیداً مصرف‌گرایِ متأخر ما، یکی از حال‌به‌هم‌زن‌ترین پاسخ‌هایی را به ما قالب کرده‌اند که به‌طرزعجیبی منطقی است: ➖ مینیمالیسم به‌مثابۀ دینی سکولار، به‌مثابۀ افزونه‌ای به فرهنگ‌های یوگا، آب‌میوه‌های سبز، زندگی سالم با معجونی از اَعمال فرهنگی و معنوی، بی ‌التزام کامل به هیچ‌کدام. 🔸 تنها کسانی می‌توانند به مینیمالیسم به‌‌نحوی معنادار «عمل کنند» که فشار مالی و معیشتی بر دوششان نیست. نمی‌توانید تصمیم بگیرید خانه را جمع‌وجور کنید وقتی اصلاً پولِ خریدِ اثاثی را ندارید. نمی‌توانید تصمیم بگیرید که خورد و خوراکتان را «کم کنید» وقتی روزی فقط یک وعده غذای حسابی می‌توانید سر سفره بگذارید. 🔸 این مینیمالیسم معنوی اساساً تبدیل شده است به میدان رقابت بر سر اینکه چه کسی در آنچه انتخاب کرده بهترین است، حتی اگر مصداق این «آنچه» «آت‌وآشغال کمترداشتن» باشد. 🔸 «سادگیِ» ثروتمندان چطور برای همه بت شده است: انباریِ مرتبشان، کمدهای کپسولی‌شان، رژیم غذایی کم‌کالری‌شان. این آدم‌ها هنوز هم دارند به‌طرز سرسام‌آوری مصرف می‌کنند، فقط آن را از منشور دم‌دست سادگی می‌گذرانند، و این کار باعث می‌شود که طرفداران «مینیمالیسم» آرزوی لباس‌های چندمیلیون‌دلاری آن‌ها را داشته باشند. 🔸 مسائل اصلی مینیمالیسم حقیقتاً نه معنوی است نه اجتماعی‌، اقتصادی. صرفاً سبک سطحیِ دیگری است مثل هرچیز دیگری در نمایش هفتۀ مُد که لایه‌ای از نخوت و تفرعن روی آن کشیده باشند. در پایان، خودمان را گول نزنیم: ➖ این نوع «مینیمالیسم» هم صرفاً فرآوردۀ ملال‌آور دیگری است که فقط پولدارها توان خریدش را دارند. ❗️پی نوشت: واضح است که مینیمالیسم به معنای واقعی آن یعنی سادگی مورد پسند است و از تجمل گرایی جلوگیری می‌کند که البته هدف اصلی شکل‌گیری این جریان هم همین بود ولی متاسفانه امروزه تبدیل شده به نوع دیگری از تجمل و فخر فروشی که بعضا حتی قیمت های کالاهای مینیمال گران‌تر از کالاهای کلاسیک و نئوکلاسیک است که این موضوع جریان مینیمال را دچار اشکال کرده و از هدف خود دور می‌کند. 📚 منبع 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶‌ تقابل یا تفاهم فرم و محتوا ؟؟!! 🔸 بحث اهمیت فرم و محتوا همیشه مورد توجه و البته مناقشه بوده است، این موضوع در اکثر مباحث و کارهای هنری قابل مشاهده است(موسیقی، فیلم و...) و البته معماری هم جزو این دسته بوده و هست. 🔸 به عنوان مثال: آب محتوای لازم برای انسان است و لیوان به عنوان فرم، آن محتوا را حفظ می‌کند، برخی‌ها فقط روی فرم لیوان بحث می‌کنند، غافل از اینکه برایشان مهم نیست زهر در داخل آن است و یا آب گوارا و برخی دیگر محتوا را پر اهمیت میدانند، غافل از اینکه اگر فرمی نباشد پس نمی‌توان آب را حفظ و استفاده کرد. 🔸 آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک عالِمِ برجسته دینی، بر این نکته هم اذعان دارد که محتوایِ بدون توجه به فُرم، نمی تواند مُثمر ثمر باشد: «اگر محتوا غنی باشد؛ اما خط خوانا نباشد؛ کسی رغبت نمی‌کند به محتوا توجه کند؛ اما اگر خط زیبا بود انسان رغبت می‌کند تا محتوا را نیز بررسی کند.» (آیت‌الله جوادی آملی، ۱۳۹۵/۰۱/۲۹). 🔸 شاید این نکته بسیار مهم، یکی از مهمترین نکات مغفول مانده از دیدگاه هنرمندان متعهد امروزی است، آنجا که با توجه حداکثری به محتوا، از زیبایی فُرم غافل می‌شوند و زبان گیرا و غیر مستقیم هنر را به یک شعارگویی مستقیم فرو می‌نهند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
49.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نمازخانه در مسکن 🔸 امام صادق علیه‌السلام در نامه‌ای خطاب به یکی از شیعیان این‌گونه می‌نویسد: 🔅«دوست دارم در خانه‌‏ات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى و آن‌گاه دو جامه کهنه و درشت و کرباسین بپوشى، سپس از خدا خواهش کنى که تو را از دوزخ آزاد کند و به بهشت در آورد و یک کلمه بیهوده و ناروا نگویى و نه یک کلمه ناحق» 🔅 📚 بحارالأنوار، جلد ۷۳ | ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۱۰۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 هنر اسلامی 🔸 هنر اسلامی هنری‌ست که انسان را با حقایق عالم آشنا کند و حجاب‌ها را کنار بزند که انسان بتواند سیر الی الله کند تا توجه انسان را به خداوند معطوف کند. همچنین هنر اسلامی باید در جهت تحقق عدالت اجتماعی حرکت کند و کوبنده تجملات و تبرج باشد. 🔸 امام خمینی رحمة الله: «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون ‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد... هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است... هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند.» 🔸 همانطور که در کلام امام خمینی مشخص است هنری زیباست که در خدمت جامعه و مردم برای رشد و آگاهی آنان باشد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 تأثیرات زمانی و مکانی رنگ‌ها بر انسان 🔸 یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ابعادی که در طراحی شهری و معماری باید به آن دقت شود؛ فرایند احساس ادراک شناخت محیطی است که تجربه مکان را برای انسان هموار می‌سازد، برای ساختن محیط‌های سازگار و متناسب با نیازهای ادراکی رفتاری شهروندان باید شناخت صحیح و دقیق از رابطه بین انسان و محیط به دست آورد به عبارت دیگر در طراحی محیطی شناخت رابطه بین عناصر سر و شکل محیط و تأثیر آن بر سطوح مختلف رفتاری احساسی و ادراک استفاده کننده از محیط دارای اهمیت خاصی است. (رضازاده، ١٣٨۴: ٢-١٠) 🔸 با توجه به مفهوم حس مکان مجموعه عوامل متعددی در شکل‌گیری این حس دخیل می‌باشد این موارد عوامل ادراکی، شناختی و کالبدی را شامل می‌گردد. رنگ از عوامل کالبدی القای حس مکان به شمار می‌آید. دیگر عوامل تأثیرگذار کالبدی اندازه مکان، تضاد، فاصله، مقیاس انسانی، بو، صدا و تنوع بصری می‌باشد. رنگ‌ها نقش بسیار زیادی در حس تشخیص زمان و مکان از سوی فرد را دارند. استفاده از نور و فضای قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتری از اندازه زمان در شخص می‌گردد. توانایی انسان در کنترل زمان از عوامل اضطراب‌زا به شمار می‌آید، استفاده درست و مناسب از رنگ منجر به ایجاد احساس آرامش در فرد می‌گردد. (steele، ١٩٨١: ۵-١٠) 🔸 رنگ‌آمیزی دیوارهای یک فضا به رنگ‌های روشن، آن مکان را در ظاهر بزرگ‌تر نمایان می‌سازد؛ درحالی که رنگ‌های تاریک، پر رنگ و گرم فضا را در ظاهر کوچکتر نشان می‌دهد. به این ترتیب با رنگ آمیزی درست فضا می‌توان از فشاری که ممکن است به دلیل کوچک بودن فضا و یا خسته کنندگی آن به دلیل طول زیاد و یکنواختی آن بر انسان وارد آورد، پیشگیری کرد. (franz، ٢٠٠٧: ٢١) 🔸 به طور کلی رنگ‌ها می‌توانند با سردی و گرمی خود با تظاهر یا فروتنی خود، ایجاد تنش یا آرامی کرده و به هر حال در فضا وزن ایجاد نمایند. با وجود آن که رنگ پدیده‌ای است که در همه جا حضور دارد و نقش بازی می‌کند. تمام ارتباطات به کمک رنگ‌ها انجام می‌گیرد و تمام دریافت‌های عینی به وسیله رنگ‌ها حاصل می‌شود. 🔸 در معماری سنتی استفاده از مصالح بومی چهره همگنی از نظر رنگ به شهر می‌داد و این خود تفاوت در مقیاس و عملکردها را از بین می‌برد. در این شهرها بناهای شاخص شهری به ویژه بناهای مذهبی با تزئینات کاشی فیروزه‌ای رنگ خود در در زمینه خاکی شهر می‌درخشد و خود را متمایز می‌کردند. در مقابل معماری سنتی در ساخت و سازهای جدید و امروزی استفاده از رنگ به معضلی برای محیط شهری بدل گردیده است که سازندگان معماران راه‌ها و مردم عادی را به استفاده نادرست از رنگ کشانده است در برخی مناطق شهری حساسیت افراد نسبت به فضا از میان رفته و افراد فاقد نگرشی منتظم در مورد چگونگی فضاها هستند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خانه فضایی برای ساخت هویت انسان 🔸 از دیدگاه گیفورد خانه‌ها منطبق بـر فرهنگ‌ها بوده و انتظام فضایی آنها، نشان دهنده‌ی روابط اجتماعی افراد ساکنش می‌باشد. در بررسی فرم خانه در هفتاد و سه فرهنگ مختلف مشاهده گردید که میزان تقسیم‌بندی فضای داخلی خانه بستگی به میزان پیچیدگی اجتماعی - سیاسی در آن فرهنگ دارد. 🔸 به گفته‌ی گیفورد: کاشانه(خانه) مهمترین مکان در زندگی ماست. معمولاً کاشانه مهمترین پناهگاه از تنش‌های مرتبط با کار، مدرسه یا زندگی روزمره است. شش مشخصه‌ی کاشانه عبارت‌اند از: «پناهگاه، نظم، هویت، همبستگی و معنویت، محافظت از گرما و مناسب بودن فیزیکی» امکان دارد کـه مکانی برای سکونت داشت ولی در عین حال بدون کاشانه بود. یک فرد بی‌خانمان احتمالاً طی مراحلی بی‌کاشانه می‌شود. در مرحله‌ی اول، حمایت خانواده از بین می‌رود و سپس دوستانش را از دست می‌دهد» (گیفورد، ۱۳۷۷، ص ۷۵-۷۲). 🔸 «محیط تنها در صورتی به محیط اجتماعی با معنایی مبدل می‌شود کـه امکاناتی غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد. این وظیفه‌ی معمار است که به فضاها فرمی بدهد که با آن، آنها محتوای لازم را دارا شوند برای نمونه این معمار است که خانه را به گونه‌ای که امنیت و آرامش را فراهم آورد، طراحی می‌کند» (شولتز، ۱۳۸۲, ص ۵۳). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
◾️ سالروز شهادت پیامبر اکرم (صلی‎الله علیه و آله) و امام حسن (علیه السلام) را تسلیت عرض می‎نماییم. ◾️ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 مکان‌یابی پذیرایی 🔸 هنگامی كه امام علی علیه‌السلام خانه وسيع یکی از اصحاب خود به نام علاء بن زیاد را مشاهده نمود چنین فرمود: «اگر بخواهی با همین خانه وسیع به آخرت و خواسته‌هایت در آن خواهی رسید، بدین نحو كه مهمان دعوت كرده و از آنها پذیرایی کنی، در آن صله‌رحم به جا آوری و حقوق واجبی كه بر گردن توست در آن ادا نمایی، در اين حالت با آن به نقطه‌ی مطلوب آخرت رسیده‌ای» (سید رضی، ۱۴۱۴ ق، ۳۲۴). 🔸 ايشان در روایتی دیگر در اهمیت مهمان‌پذير بودن منزل چنین می‌فرمایند: «شرف خانه در وسعت آن و رفت و آمد دوستان صالح به آن است» (مجلسی، ۱۴۰۳ ق، جلد ۱۵۴، ۷۳). روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است كه نشان می‌دهد مهمانداری و مهمان‌پذیری از مهمترین آموزه‌های اجتماعی و در عین حال، اخلاقی اسلام است. 🔸 با توجه به این روایات چنین استنباط می‌شود كه در لزوم وجود مکانی در منزل برای پذیرایی از مهمان ترديدی نيست فضای پذیرایی از مهمان نبايد در بطن مسکن مکان‌یابی شود و بایستی موقعیت مکانیِ آن کاملاً از موقعیت مکانی فضاهای خصوصی‌تر (نظیر اتاق‌های خواب يا آشپزخانه) جدا باشد. 🔸 طبق آموزه‌های قرآنی، فضای پذیرایی بايستی ضمن آنکه در مجاورت ورودی منزل مکان‌یابی شود، مشرف به آشپزخانه (مطبخ) هم نباشد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی استاد 🔺 اتفاق جدید در معماری مصاف 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 تابش و روشنایی و رابطه آن با راحتی و آسایش 🔸 امروزه ارزش نور روز شناخته شده است، پژوهش‌های انجام شده نه تنها تأثیر قابل ملاحظه نور را بر سیستم بصری، بلکه نقش مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز افزایش کارایی آنان را نشان می‌دهد. 🔸 نور روز بر ساکنان فضا هم به طور محسوس و هم غیرمحسوس تاثیر می‌گذارد، نور ریتمی طبیعی برای تشخیص زمان روز و فصول، همچنین محرکی بیولوژیکی برای هورمون‌های تنظیم کننده‌ی سیستم‌های بدن، فراهم می‌کند. نور روز با تأثیر بر چرخه سیرکادین، سبب تنظیم عملکردهای فیزیولوژیک مانند؛ خواب، گوارش، هوشیاری افسردگی و سلامت عمومی می‌شود. 🔸 عوامل مهم ایجاد یک محیط شفابخش در رابطه با نور شامل؛ جهت‌گیری صحیح ساختمان، شکل و ایجاد مناسب پنجره‌ها، کنترل تابش خیره‌کننده، تعیین مقدار مناسب نور روز، تشعشع رنگ و درجه حرارت و تعادل بین نور الکتریکی و روشنایی روز است. 🔸 جهت‌گیری صحیح ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامتی ساختمان است. جهت‌گیری ساختمان سایر جنبه‌های کالبدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جهت‌گیری ساختمان به طور مستقیم بر طراحی پنجره‌ها تأثیر می‌گذارد و طراحی پنجره نیز بر کیفیت نور روشنایی روز و دید بصری به خارج، موثر است. در عین حالی که توجه به این دو عامل در ایجاد محیطی پایدار و شفا بخش مهم است. در طراحی، شکل مناسب پنجره‌ها نیز بر سلامت تأثیرگذار است. در رابطه با طراحی یک محیط شفابخش با نور پنجره دارای اهمیت بسیاری است. در طراحی مناسب و درخور پنجره، باید ملاحظات معماری زیست محیطی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت. 🔸 در مطالعه در یک اتاق بستری چهار تخته در مالزی، دو نوع مکان‌یابی برای پنجره اتخاذ شد. اول پنجره‌های به صورت متقارن و متعادل؛ یعنی دو قاب پنجره در دو طرف و نزدیک به دیوار کناری به همراه یک دیوار وسطی متقارن. گروه دوم؛ چهار قاب پنجره در وسط به صورت متمرکز قرار داشت. که نور و دید در نوع اول از رضایت بیشتری برخوردار بود. جنبه دیگر توان توزیع نور بود که نتیجه مطالعات نشان داد پنجره نوع اول ارجح است. از این جهت محاسبه نور روز و تعیین محل مناسب پنجره‌ها واجد ارزش است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ذهن منتقد معمار! 🔸 امروز، آنچه ذهن یک منتقد معماری را بیشتر به خود مشغول داشته، فقط زیبایی خیره‌کننده محصولات معماری، یعنی خود ساختمان‌ها و بناها است. در کنار این مشغولیت به ظواهر، تنها چیزی که به دست فراموشی سپرده شده و نادیده گرفته شده، شیوه‌های متعددی است که معماری به نیازهای پیچیده محیطی پاسخ داده است. 🔸 سوالاتی نظير؛ این بنا زیر مجموعه‌ی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چگونه با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند؟ این بنا چگونه به جوامع انسانی و نیازهای جامعه، در کنار خواسته‌های کارفرما پاسخ می‌دهد؟ چگونه با مجموعه بزرگ‌تری به نام اجتماع رابطه برقرار می‌کند؟ چه چیزهایی به کیفیت زندگی می‌افزاید یا از آن می‌کاهد؟ 📌 هاكستيبل(Ada Louise Huxtable)، (۱۹۷۶: ۴۳) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
‍ 🔶 فضا - زمان و شهر اسلامی 🔸 زمان مانند عنصری محدود، نقش مهمی در نوع رفتار شهروندان در شهر و سعادت آنان دارد. نکته قابل توجه این است که، ملازمت زمان با فضا در آئین شهر اسلامی است، طوری که اغلب این دو مفهوم، با هم به کار رفته‌اند. این همراهی، نقش شهرسازی را در برنامه‌ریزی فضا و زمان روشن می‌سازد. 🔸 ساختار شهری نقش بیرونی تعیین کننده و تأثیرگذاری در زمان تحت اختیار مسلمانان شهر ایرانی - اسلامی دارد. 🔸 شهروندان شهر ایرانی - اسلامی نیازمند بستری هستند که آنها را از لغو، بیهودگی و از دست دادن زمان تحت اختیار آنان، دور نگاه دارد. 🔸 حس زمان با ادراک تغییرات و رویدادها در بستر مکان به وجود می‌آید. از این زاویه، چنانچه تغییری در فضا روی دهد، حس زمان می‌تواند آن را به استفاده کنندگان از فضا منتقل نماید و بالعکس، اگر زمانی خاص وجود داشته باشد (مانند لحظات اذان که مسلمین به عمل نماز در اول وقت ندا داده می‌شوند)، فضا می‌تواند ارزش آن را به استفاده کنندگان از خود انتقال دهد، پس عناصر در شهر اسلامی باید به گونه‌ای طراحی شوند که یادآور ذکر خدا، شکوه، جلال و عظمت و به طور کلی معرفت او باشد. 🔸 این در حالی است که برنامه‌ریزی شهری در سرزمین‌های اسلامی به طور جدی معطوف به تجلی اسماء الله در فضاهای شهری نیست. فضاهای شهری باید فرصتی برای بیدار شدن وجدان الهی انسان‌ها و تذکری برای آنان فراهم کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 تأثیر محیط بر خلاقیت کودکان 📌 محیط به صورت‌های مختلفی بر کودک و شخصیت او و بر افزایش خلاقیت او تأثیر می‌گذارد. بر همین اساس در طراحی محیط مصنوع باید به گونه‌ای عمل کرد که به افزایش و ذوق و خلاقیت کودکان کمک کند، در اینجا به چند مورد که می‌توان در طراحی مد نظر قرار داد اشاره می‌کنیم: 🔸 تحریک کنندگی: سطح تحریکی که یک فضا در انسان به وجود می‌آورد، با ویژگی‌های فضاهای داخلی ارتباط مستقیم دارد. این ویژگی‌ها به طور عمده باعث تحریک حواس انسان از جمله حس بینایی و شنوایی می‌شوند. از دیدگاه برخی روانشناسان محیط، متغیرهای گوناگونی از جمله الگوهای نامربوط فضایی در یک فضا، پیچیدگی و رمزآلود بودن فضا، میزان گرما و رطوبت، شکل و فرم فضا، در افزایش میزان تحریک مؤثرند. ▪️ منظور از تنوع و تغییر ناگهانی در فضا، قرار گرفتن محرکی جدید در کنار محرکی جدید و در کنار سایر محرک‌هاست یا اینکه گستره وسیعی از محرک‌ها به یکباره در اختیار فرد قرار گیرد. ایجاد فضای باز در کنار فضاهای بسته داخلی، استفاده ار عناصر متحرک در جداره‌ها و کف، گشودگی در دیوار و ایجاد دید به فضاهای دیگر، ایجاد تضاد در رنگ‌آمیزی و نورپردازی (فضای تاریک در کنار فضاهای روشن و بالعکس) و استفاده از مصالح با بافت‌های متفاوت نمونه‌هایی از ایجاد تنوع و تغییر ناگهانی در فضاست. 🔸 انعطاف‌پذیری عملکردها: به این معنا که «امکان استفاده از یک عملکرد در زمان‌های متفاوت برای عملکردهای مختلف» وجود داشته باشد. معنای دیگر انعطاف‌پذیری عملکردها آن است که «در یک فضا چند عملکرد مختلف در کنار هم در یک زمان» امکان حضور داشته باشند. هدف از این کار ایجاد آزادی انتخاب برای کودکان است. برای انعطاف‌پذیر کردن فضاها می‌توان در زمان‌های مختلف و مطابق برنامه‌های آموزشی، به کمک عناصر جابجا شونده، فضا را به تعداد عملکرد مورد نیاز تقسیم کرد (شفایی و مدنی، ۱۳۸۹: ۲۱۹). ▪️ از طرفی، طراحی فضا (از نظر شکل، اندازه و عملکرد) طوری که میزان ارتباطات را افزایش دهد و بر کیفیت این تعاملات تأثیر مثبت داشته باشد، بر رشد خلاقیت نیز تأثیرگذار است. گامپ عنوان می‌کند «دو کودک در یک مکان بیشتر از یک کودک در دو مکان رفتار می‌کنند» (مک اندرو، ۱۳۸۷: ۷). بنابراین ایجاد محیط‌های با تعاملات بیشتر نیز، در شکوفایی خلاقیت کودک موثر است که می‌توان با «مقیاس متناسب فضایی» (فضاهای کوچکتر)، «ایجاد عملکردهای مناسب فضایی» (فضای تجمع و گفتگو یا کارگاه‌های مختلف) یا با چیدمان مناسب مبلمان» (به‌صورت مرکزی) به آن دست یافت. ▪️ محیط‌های ساخته شده اگر به صورت انعطاف‌پذیر و محرک طراحی شوند یا دارای پیچیدگی باشند و زمینه را برای ایجاد تعاملات بیشتر بین کودکان فراهم کنند، می‌توانند کودک را به بازی و کنجکاوی در محیط تحریک کرده و زمینه را برای خیال‌پردازی او فراهم کرده و بدین وسیله موجب پرورش خلاقیت کودک شوند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 قلعه ایزدخواست، نخستین بنای طبقاتی خشتی دنیا 🔸 قلعه‌ی ایزدخواست، شاهکار معماری ساسانیان، در استان فارس قرار دارد. قلعه یا دژ ایزدخواست نخستین بنای خشتی چند طبقه‌ی دنیا است و پس از ارگ بم، وسیع‌ترین بنای خشتی جهان به‌شمار می‌رود. 🔸 خانه‌ها حیاط نداشتند و پشت‌بام طبقه‌ی اول، حیاط طبقه‌ی دوم بوده است. تصویری شبیه آنچه در ماسوله یا پاوه و مریوان می‌بینیم. 🔸 این خانه‌های کوچک بالکن هم داشته‌اند و اثر این بالکن‌هایی که از چوب اضافه‌ی سقف‌ها بوده‌اند، همچنان وجود دارد. 🔸 برای ساخت خانه‌ها از چوب و گل به‌صورت خشت بهره برده‌اند تا وزن اندکی بر کف قلعه تحمیل کند و به این ترتیب با امکانات حدود ۲ هزار سال پیش، ۵ طبقه ساختمان در محدوده‌ای کوچک ساخته شد. 🔸 معماران متخصص و متعهد ایرانی، بناها را به گونه‌ای ماهرانه می‌ساختند که هم اکنون بعد از چند هزار سال و با وجود هزاران تکنولوژی نوین و استاندارهای گوناگون، نمی‌توانیم به همانند آنان بنایی بسازیم! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari