⭕ آپارتمان سازی یا ویلا سازی، کدام به صرفهتر است؟
👤مهندس اسدی
برای ساخت صد متر آپارتمان، ۱۳۶ متر زیربنا باید ساخته شود زیرا مشاعات و سرویس پله و ... اضافه میشود.
🔸 در آپارتمان هزینه هایی مانند آسانسور، پمپ های آب رسانی و سیستم اطفا حریق داریم که در ویلایی نیاز نداریم.
🔸 هزینه ساخت سازه در آپارتمان هم گرانتر است در کل محاسبات دقیقی انجام دادیم هزینه ساخت آپارتمان ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر خواهد شد.
🔸 مهمترین ویژگی مثبت خانه های ویلایی، مدت زمان ساخت است که میتوان به جای حداقل دوسال آپارتمانی، در شش ماه ساخته شود.
🔸 معماری تدریجی یک روش رایج برای ما در سالهای قدیم در مدل ویلایی بوده است و روش خوبی برای سکونت سریعتر است اما اینکار در آپارتمان ممکن نیست.
🔸 در مدل ویلایی اگر متقاضی توان ادامه پرداختها را نداشته باشد دولت میتواند مسکن را به او بدهد اما در مدل آپارتمانی این ممکن نیست.
🔸 برآوردهای انجام شده نشان میدهد با پرداخت هشت قسط سه ماهه چهل میلیونی در طی دو سال، ۳۲۰ میلیون است به علاوه ۵۵۰ میلیون وام مسکن یعنی با ۹۰۰ میلیون قرار است مردم صاحب خانه شود که قطعاً غیرممکن است.
🔸 یک واحد هشتادمتری، تمام شدهی قابل بهرهبرداری بین یک میلیارد و پانصد تا هفتصد است.
🔸 با توجه به اقساط امکان ساخت دو ساله غیرممکن است و در اینصورت زمان ساخت بیشتر از دوسال خواهد بود که در نتیجه هزینه ساخت هم به بالای دو میلیارد خواهد رسید.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
♦️وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان شد
🔹 نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده ۱۱ طرح دو فوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، با افزایش وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
💢 نحوه دریافت وام ودیعه مسکن
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 ضرورت فهم شهر به مثابه بخشی از محیط زیست:
🔸 در ابتدای قرن هجدهم، شهر بهمثابه نقطهای مقابل طبیعت درک میشد. در متون آن زمان، مانند آثار ویکتور هوگو یا دیگر نویسندگان مشهور فرانسوی، طبیعت پدیدهای خطرناک، منشأ رکود و فساد و رشد بیماریها توصیف شده است. در نتیجه تمام توسعههای شهری در دو قرن اخیر براساس تضاد با طبیعت، محدود کردن آن و سرانجام بیرون راندن آن از شهرها شکل گرفته است.
🔸 اولین توسعههای شهری در قرن نوزدهم، با علوم پزشکی و مهندسی ارتباط زیادی داشتند. توزیع و گردش آب و جریان هوا در شهر برای جلوگیری از راکد ماندن این عناصر طبیعی اهمیت داشت. اگر به علوم پزشکی در قرن نوزدهم که به توسعه شهری کمک شایانی کرده است توجه کنیم درمی یابیم که ایده بیماریِ ناشی از رکود و فساد در پیریزی شهرهای اولیه این زمان اهمیت زیادی داشته است.
🔸 با این حال پس از دهه ۱۹۶۰ در آمریکا و اروپا یک گفتمان اکولوژیک آغاز میشود که تصویر شهر را به کلی تغییر میدهد. این تعریف اولیه از «اکولوژی شهری»، که سرانجام پس از چندین دهه ریشه دواندن، به نو شدن دیسیپلینهای شهرسازی و منظر منجر شده است، بیش از هر چیز بر «تعادل های جهانی» متمرکز است؛ مانند تعادل در آب و هوا و اقلیم که مثلا شامل جنگلها نیز میشود؛ اما به تعادل در مقیاسهای محلی توجهی ندارد. رویکرد اکولوژیک به شهر به تدریج در اروپا ریشه پیدا کرد و از دهه 1990در متون و پژوهشها و همچنین در تجارب حرفهای شهرداریها بازتاب داشت.
🔸 اما امروز هم که این اولین تحولات در سیاستهای شهری در دهه هشتاد سرانجام، همگام با توسعه پایدار، سعی در ارائه خوانشی کلینگرتر از شهر و فهمی چندبعدی از خدمات شهریِ شهرسازیها دارند، ما همچنان در فرانسه و در سایر کشورهای جهان، در همان نقطه هستیم. به این معنی که در عمل، برای ایجاد ارتباط بین ابعاد مختلف سیاستها و خدمات شهری که همگی به نوعی با مسئله محیط زیست شهری و منظر شهری مرتبطاند، با مشکل مواجهیم. ما هنوز به مسائل اقلیم، طبیعت، شهرسازی و غیره به صورت جداگانه میپردازیم؛ بهجای آن که فهمی جهانی و پیچیدهتر از مشکلات محیط زیست و منظر شهری داشته باشیم.
🔸 یکی از دلایل این مشکلات، عدم توجه به مسائل فرهنگی است که فراتر از مسائل فنی اهمیت دارد. ما با پدیده طبیعت در شهر همچنان به عنوان یک مفهوم مهندسی برخورد میکنیم و فراموش میکنیم که مسئله طبیعت در شهر پیش از هر چیز به رابطه بین انسان و محیط زندگی او مربوط است. ارتباط شهر و محیط زیست را میتوان به دو صورت تعریف کرد:
میتوان شهر را پدیدهای در نظر گرفت که یک محیط زیست یا محل زندگی برای ساکنانش شکل میدهد؛ یا آن را عنصری دانست از کل محیط زیست، که شهر در آن شکل گرفته است. در این حالت محیط زیست شامل خود شهر، محیط آن در مقیاسهای منطقهای و ملی و حتی بینالمللی خواهد بود.
🔸 اگرچه ادراک شهر بهعنوان یک محیط زیست ساده به نظر میرسد، اما فهم آن به عنوان جزئی از کل محیط زیست سختتر است؛ یعنی ادراک شهر به مثابه کلیتی که به محیط زیست در مقیاسهای بزرگتر وابسته است، به عنوان مثال از نقطه نظر مسائل پسماندهای شهری، تغذیه و آب.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تیتیسِره یا سرای شکوفه | طراحی شده در استودیو معماری و شهرسازی مصاف
🔸 سرایی که سراسر سرور است. با نظامی چیره بر بی نظمی انبوه درختان و آسودن و رستن در سلسلهی طبیعت، تا همگام با آن فرجامی خوش پدید آورد. چنان که معماری اسلامی " خلق فضای مذکر" میکند تا فضایی یادآوری کننده و تذکر دهنده، روح را نوازش کند.
#سرای_آرامش
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕ قاتل ولگرد هر روز وحشیتر میشود
🔺 وضعیت بحرانیتر از آن است که با قانونگذاری در حوزهٔ به سرپرستی گرفتن سگها، جلوگیری از رهاکردن این حیوانات در محیطهای عمومی و چگونگی جمعآوری، نگهداری و در صورت نیاز معدومکردن این سگها سروسامان بگیرد.
🔸اگرچه در کشورهای دیگر برای تمام این مسائل قوانین سفت و سختی وجود دارد، به طوری که در بعضی کشورها حتی یک سگ ولگرد هم دیده نمیشود.
🔸با این حال، به نظر میرسد نیاز به یک اقدام فوری و اثربخش در این حوزه است تا جان عزیز شهروندان بیگناه و خصوصاً کودکان معصوم که بیشترین قربانیان سگها هستند، بیش از این بازیچه این حیوانات ولگرد نشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
♦️ قوانین کشورهای مختلف برای حمایت از مستاجرها
🔻 در کشور ماهم خود متفکر پندارهایی مثل غنی نژاد و آخوندی معتقد هستند دولت حق دخالت در این موضوعات را ندارد و نباید اعمال قدرت بکند!
نمیدانم، شاید مسئولان کشورهای غربی باید بیآیند و مبانی لیبرالیسم را از غنی نژاد یاد بگیرند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 سینما منعکس کننده هویت شهری
🔸 سینما یک زبان است، زبانی که مجموعهای که پیامها را در یک ماده بیانی مشخص ارائه میکند. کمک و یاری سینما و فیلم میتواند به عنوان رسانهای در بیان منتقدانه طراحی شهرها استفاده گردد. امروزه سینما به عنوان نهاد اجتماعی است که در آن روابط انسانی شکل میگیرد، سینما سازنده و رشد دهنده فرهنگ عمومی شهر است.
🔸 اما متاسفانه در سینمای کشور ما با فضاهای شهری خیلی مواجه نیستیم و معمولا در سینمای ایران مکان مطرح نمیشود. ولی در بسیاری از کشورها سینماگران با بهره گرفتن از همفکری جامعهشناسان و روانشناسان در پی برقراری ارتباطی بهتر با مخاطب خود و ایجاد مکان در فیلمهای خود هستند که در کشور ما هم این بحث باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که به نظر میرسد بررسی نسبت میان مکان و انسان یکی از مهمترین مسائلی است که شاید بسیاری از مشکلات معماری و سینما از آن نشأت میگیرد.
🔸 سینما به عنوان موثرترین ابزار فرهنگی در مدیریت شهری میتواند به وسیله معماری و با توجه به ماهیت مکان، خاطرات جمعی شهری را برای عموم رقم زند. در این میان مدیران حوزه شهری با وجود تمام بحثهای عدم وجود هویت تاریخی، نداشتن فضای عمومی و خاطرات شهری در مورد مکان و هویت شهرهای کشور باید دست به اقداماتی جدی بزنند و فضاهای شهری ما در سینمای ایران باید دارای شخصیت گردیده و به عبارتی منعکس کننده هویت ایرانی باشند و این هویت در آن جلوه کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 ضرورت حفظ هویت ایرانی اسلامی
🔸 هویت نه خواستی بر هوس است که یکی بخواهد و آن دیگری طلب نکند، بلکه هویت ضرورتی حیاتی است برای تمام بشر چرا که حافظ حیات آنان است.
🔸 همانگونه که نفس کشیدن، خوردن و آشامیدن حافظ حیات و تداومبخش آن است، احساس تعلق به گروهی و عدم تعلق به غیر آرامشی برمیانگیزند که ناشی از اطمینان به حمایت آن گروه در مقابل تهدیدات غیر است.
🔸 تهدیداتی است که حیات انسان را هدف قرار داده است، طبیعتاً مقابله با آن لذت بخش است. از این روی داشتن هویت همان لذتی را برمیانگیزد که لذتهای دیگر ارضای غرایز بشری است که همه برای حفظ حیات در کارند.
🔸 یکی از جنبههای هویتی یک ملت، معماری و شهرسازی آنان است که باید توجه ویژهای به این موضوع شود، هم مسئولین شهری و هم طراحان معماری و شهرسازی که متاسفانه امروز بی توجه به این موضوع درحال حل شدن در فرهنگ غالب جهانی هستند. که جز خیانت چیز دیگری نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ ساختمانهای ناایمن همچنان بلاتکلیف
🔻 یکسال پس از فرو ریختن متروپل، هنوز تغییری در نظارت و قوانین ساختوساز ایجاد نشده است.
🔻 رئیس سازمان نظام مهندسی میگوید با دستگاههای مختلف برای تغییر قوانین و نظارتها رایزنیهایی شده، اما موفق نشدیم
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕ جزئیات مالیات پرداختی لوکسنشینان و لوکسسواران
▪️تقریبا هیچ
🔸 با توجه به آمارهای ارائه شده از جانب سازمان امور مالیاتی، مجموع مالیات تشخیصی برای خانههای لوکس در سال ۱۴۰۱ برابر ۲ هزار میلیارد تومان و خودروهای لوکس ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم به ترتیب ۶ و ۲۰ میلیارد تومان وصول شده است.
🔸 در مورد علت وصولی بسیار پایین مالیاتهای مربوط به سال ۱۴۰۰ که مهلت پرداخت آنها نیز به پایان رسیده و باید تاکنون وصول میشده گفته شد که بخشی از این افراد اقدام به اعتراض به مالیات خود کردهاند و همین مسئله سبب طولانی شدن روند وصول شده است.
🔸 در خصوص مالیاتهای سال ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی به تازگی مالیاتها را به مودیان اعلام کرده در نتیجه همچنان زمان برای پرداخت آن از جانب مودیان وجود دارد./تسنیم
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
20.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آرمان شهر
👤 استاد #رائفی_پور
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari