فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحیِ ابتکاری آشپزخانه
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 این صحنه از پاییزِ بلوار طاقبستانِ کرمانشاه
🔸 اون میز و نیمکت که جلوی تصویره، اونجا میشه چند ساعت بدون حرکت نشست و محو این زیبایی شد..
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نقش کلاف در پایداری لرزهای دیوار بنایی
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 هویت شهر اسلامی - بخش سوم
◽️ساختار فرافیزیکی جامعه يا همان شهر شرعی، شهر عرفی و ساختار فیزیکی هماهنگی میطلبد و ناهماهنگی میان ساختار فیزیکی و هویت جامعه منشأ نابسامانیهای روانی-اجتماعی میگردد.
◽️جامعه برخوردار از هویت توحید و عدل، فرهنگ و تمدن برخاسته از توحید و عدل به وجود میآورد. فرهنگ و تمدن برخاسته از توحید و عدل در همهی جلوههای زندگی شهری منعکس میشود و شهری با نظم و زیبایی و انسجام و هنر و ذوق و ابتکار و آسایش و آرامش ناشی از هویت توحید و عدل شکل میگیرد.
◽️برجستهترین نماد ساختار فرا فیزیکی شهر که نمایانگر هویت توحید و عدل در زندگی شهری است مساجد و مراکز وابسته به دولت؛ يعنی حاکمیت رهبری الهی عادل و قانون عدل الهی است.
مساجد و نهادهای مدیریتی دولتی و نهادهای خدمات دولتی، بخشهای اصلی مراکز وابسته به دولت را تشکیل میدهند که باید نماد ساختار درونی و جلوهای از هویت توحید و عدل اسلامی باشند. نظام عمران شهری اسلامی ایجاب میکند مساجد و مراکز دولتی از درون و برون نماد توحید و عدل باشند.
◽️يکی از جلوههای برجستهی هویت توحید و عدل، برابری شهروندان در توزیع و ارائهی خدمات است که در جایگیری مناسب مساجد و مراکز مدیریتی و خدماتی در نظم عمران شهری جهت فراهم نمودن امکان دسترسی برابر شهروندان به این مراکز و نیز خدمات ارائه شده توسط آنها بیشترین نقش را ایفا میکند.
◽️از جمله ویژگیهای هویت توحید و عدل، ياد خدا و زندگی مبتنی بر ياد اوست و پرهیز از زندگی حیوانی مبتنی بر غفلت است.
◽️نظام عمران شهری در اسلام، آبادانی و عمران منسجم با زندگی همراه یاد خدا را نتیجه میدهد و با نظام عمرانی مولد غفلت از یاد خدا در تضاد است.
◽️اسراف و تبذیر نماد طغیان و تمرّد بر هویت عدل و توحید است. شهر اسلامی و نظام عمران آن با هر آنچه که مصداق اسراف و تبذیر باشد يا راه را برای اسراف و تبذیر در زندگی شهری هموار کند، سازگار نیست.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۳۳-۳۴
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات مسکن به بانکها؛ امروز
👤 قاسمی، وزیر راه و شهرسازی:
🔸امروز قانون پرداخت تسهیلات طرح "نهضت ملی مسکن" به بانکها ابلاغ میشود.
🔸۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات کشور، سالانه سهم مسکن است.
🔸زمین ۹۹ ساله در اختیار اقشار کمدرآمد قرار داده میشود.
🔸زمینهای ۹۰۰ شهر شناسایی شده است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پیچ گوشتی مغناطیسی جهت باز و بسته کردن پیچهای مخفی مگنتی که کاربرد زیادی در صنعت نجاری دارد!
💠 واحد معماری و شهرساز مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ماشینهای ساختمانی جدید
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ابزاری برای بیرون کشیدن رولپلاک از درون دیوار
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خانهی وسیع
◽️رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: «مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ یَتَّسِعَ مَنْزِله»؛ (المحاسن برقی، ج ۲، ص ۶۱۰)؛
از سعادت آدمى است که خانهاش وسیع باشد.
◽️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «وَ مَنْ بَنَى بَيْتاً رِيَاءً وَ سُمْعَةً حُمِّلَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى سَبْعِ أَرَضِينَ ثُمَّ يُطَوَّقُهُ نَاراً يوقد [تُوقَدُ] فِي عُنُقِهِ ثُمَّ يُرْمَى بِهِ فِي اَلنَّارِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ كَيْفَ يَبْنِي رِيَاءً وَ سُمْعَةً قَالَ يَبْنِي فَضْلاً عَلَى مَا يَكْفِيهِ أَوْ يَبْنِي مُبَاهَاةً» (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۸۱)؛
هر کس براى خودنمایى یا شهرت طلبى، خانهاى براى خود بسازد، روز قیامت آن خانه را تا هفتمین طبقه زمین به دوش مىکشد، سپس به صورت حلقهاى آتشین طوق گردنش مىشود، آن گاه او را با آن حال به آتش دوزخ مىافکنند. راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مىسازد؟! فرمود: خانهاى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد، یا آن را براى فخر فروشى بنا کند.
◽️علِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا اَلسَّاحَةُ اَلْوَاسِعَةُ وَ اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَكَةً وَ بَرَكَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِيرَانِهَا (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۵۴)؛
على عليه السّلام: خانه، هم شرفى دارد که وسعت فضاى آن است و معاشران خوب، و هم بركتى دارد که خوبى جاى آن است و وسعت فضاى آن و همسايههاى خوب (بحارالأنوار ترجمه کمرهای، ج ۱، ص ۹۷).
◽️همانگونه که در اسلام افراد به زیستن در خانههای وسیع تشویق گردیدهاند، زندگی در مساکن تنگ و تاریک در این آیین نکوهش شده است.
◽️عنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ ع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ (کافی، ج ۶، ص ۵۲۵)؛
از معمر بن خلاد نقل شده که، همانا امام کاظم (ع) منزلی را خریداری فرمود و به يکی از یارانش دستور داد که خانهی مسکونی خود را به آنجا منتقل کند و به او فرمود: خانهی تنگی داری، او در پاسخ حضرت گفت: خانهای که دارم از پدرم به من رسیده است، امام کاظم (ع) فرمود: اگر پدرت احمق بود تو نیز باید مثل او باشی؟!
◽️با تأمل در این روایات و مشاهده زندگی آنان که در خانههای کوچک، تاریک و پر سر و صدا زندگی میکنند، ملاحظه میگردد که ساکنین این مساکن به لحاظ بهداشتی و سلامتی بدنی و روانی چقدر مشکل دارند و از هوای پاک، نور مناسب و آفتاب که تابش آن ضامن سلامتی است، محرومند. همین کاستیها موجب شده که آنان از نظر وضع عمومی، دچار برخی بیماریها و ناگواریها باشند.
◽️یکی از پژوهشگران اروپایی به دنبال تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که زیستن در اتاقهای کوچک و بدون پنجره که کمتر با فضای بیرون و هوای سالم ارتباط دارد، در پیدایش کسالت روحی و افسردگی ساکنین تأثیر میگذارد (اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۲، ص ۱۸۲).
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 خروجی طرح ترافیک و تردد شبانه/از رویای آسایش و آرامش تا واقعیت ماشینبازی پولدارها
👤 "جعفر شربیانی" عضو شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت:
🔺برخی از کارشناسان خروجی عملی طرح ترافیک را درآمدزایی میدانند تا اینکه کمک به کاهش آلودگی هوا باشد.
🔸وی افزود: همه متخصصان بر این باورند که طرح محدودیت تردد شبانه نقشی در کاهش کرونا نداشته و آن هم درآمدزا شده است.
🔸محصول مشترک اجرای هر دو طرح ترافیکی، موجب شده که روز و شب تهران مختص به پولدارها شود.
🔸نکته جالب توجه در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه اینجاست که تاکنون همه سازمانهای ذیربط از ستاد کرونا تا شورای شهر و نیروی انتظامی همگی بر ناکارآمدی آن اعتراف کردهاند و خواستار پایان این طرح شدهاند ولی ظاهرا در اینجا هم درآمد میلیاردی مانع از رفع گرفتاری مردم شده است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari