🔶 زمیندار بزرگ نظام بانکی؛
مساحت اموال تملیکی یک بانک ۱۹ میلیون مترمربع است
🔸بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک صادرات، در پایان سال ۱۳۹۹ مجموع مساحت اموال تملیکی این بانک بیش از ۱۹ میلیون مترمربع بوده است.
🔸کاربری این اموال تملیکی شامل کاربری مسکونی، دامداری، واحد صنعتی، مرغداری، اداری، تجاری، آموزشی، مزروعی، باغ و ... است.
🔸لازم به ذکر است مساحت عرصه و اعیان اموال ملکی این بانک نیز ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار مترمربع است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 ایدهای برای خانههای کوچک
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 خانهی تاریخی پیرنیا - نائین | اصفهان
🔸 این بنا متعلق به دوران صفویه است. در حدود ۲۱۹۳ مترمربع مساحت دارد که شامل؛ اندرونی، بیرونی و حیاط خلوت است.
🔸 اتاقهای خانه در سه جبههی شرقی، غربی و شمالی حیاط قرار دارند:
جبههی غربی حیاط: اتاق سیلو، صفه ایوان منقش، اتاق سه دری، صفه و اتاق سه دری ساده.
جبههی شرقی حیاط: سقاخانه، صفه، اتاق تک در، راهرو و انباری.
جبههی شمالی یا قسمت زمستان نشین: اتاق پنج دری و چهار دری.
در ضلع جنوبی خانه، فضایی باغ مانند، کار شده است که هوای مطبوع آن از دیوارهای مشبک وارد خانه میشود.
🔸 زیر بنای خانه شامل، انباری، ده اتاق در طبقهی همکف و اول و راهروی مشترک و اصلی و فضای نگهبانی است. اتاق منقش در جبههی غربی بر روی اتاق نگهبانی ساخته شده است.
🔸 یکی از ویژگیهای این بنا وجود گچبری در قسمت ایوان شاهنشین و اتاق کرسی بوده که تصاویری از داستانهای هفت پیکر نظامی از جمله صحنههای بزم، داستان خسرو و شیرین، داستان یوسف و زلیخا، صحنههای شکارگاه، داستانهای عاشقانه و صحنههای خیالی میباشد. همچنین معماریِ بنا مملو از کاربندی، یزدیبندی، رسمی بندی و نقوش گل و مرغ و اژدها است. نام پیرنیا برگرفته از خاندان پیرنیا از اقوام مشهور نائین است که در دوران قاجار ساکن این خانه بودهاند.
🔸 در حال حاضر این بنای تاریخی ارزشمند به موزهی مردم شناسی کویر تبدیل گردیده است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
◻️ هویت شهر اسلامی - بخش دوم
◽️بنابر آنچه گفتیم شهر نهادی است که جانی دارد و کالبدی. کالبد هر شهر ساختار فیزیکی آن است که از آن به شهر عرفی تعبیر کردیم و جان هر شهر ساختار فرا فیزیکی آن است که از آن به شهر شرعی تعبیر کردیم.
◽️از این روی شهر عرفی اسلامی شهری است با ویژگیهای ذیل:
▫️ حاکمیت قانون عدل توحیدی و رهبری الهی عادل و مردمی که با اطاعت از رهبری عادل و قانون عدل او و ياری و حمایت از قانون و رهبری، ارکان اصلی شهر شرعی را تشکیل میدهند.
▫️شهر شرعی يا شهر فرافیزیکی که جان شهر اسلامی است، هویت توحیدی و عادلانهی جامعه شهری است. این هویت، هویتی پرستشگر و منسجم است و بافت و ساختار درونی آن را عدل و تقوا تشکیل میدهد.
این مطلب در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است، خداوند میفرماید:
◽️«وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا» (بقره: ۱۴۳)
و اینچنین قرار دادیم شما را امت وسط
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۳۱- ۳۲
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آچارهای جدید
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ترفندی کاربردی با بست کمربندی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 زاکانی حکم داماد خود را لغو کرد/شهردار تهران: به نظر مردم احترام میگذارم
👤 شهردار تهران:
🔸در برنامهای که به شورای شهر ارائه کردم، هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصا به عهده گرفتم.
یکپارچهسازی و دسترسی به اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملا مورد اعتماد و دارای فهم مشترک بود.
آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان تراز اول که در ادوار گذشته تایید شده بود هم برایم مهمتر و حیاتیتر بود.
برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت، حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد.
اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکلگیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد.
مردمی که همواره خود را در سنگر جانفشانی و فداکاری برای آنها دیدهام. میخواهم برای مردم نوکری کنم و شهر با نظر مردم اداره شود. با احترام به نظر این ولینعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی میکنم.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 نحوهی گسترش معنویت در شهر
◽️اسلام در تربیت انسان دائماً به مسئله جهتگیری در کارها اشاره میکند.
◽️چقدر خوب است که در بافت یک شهر اسلامی، ضمن اینکه راهها مردم را به مقاصد زندگی دنیوی هدایت میکند، آنها را به مقاصد معنوی نیز هدایت کند؛ مسجد، حسینیه، امامزاده، قبور شهدا و دانشمندان و خدمتگزاران، عامل ذکر است و راه تربیت بشر برای رسیدن به خدا.
قرآن در نحوهی ساخت و ساز شهر و مسکن میفرماید:
◽️«وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَة؛ یونس: ۸۷»؛ برای این جمله دو معنا ذکر شده است:
- خانههای خود را رو به قبله بسازید؛
- خانههای خود را مقابل هم بسازید؛
در تفسیر نمونه ذیل آیه میخوانیم:
◽️خداوند به جدا کردن مسکن بنیاسرائیل از فرعونیان امر کرد.
این کار چند فایده داشت:
◽️آنها با ساختن مسکن در سرزمین مصر، علاقه بیشتری به دفاع از خود و آب و خاک خود پیدا میکردند؛
◽️از زندگی طفیلی در خانههای قبطیان، به یک زندگی مستقل، منتقل میشدند؛ چرا که ایجاد و شکلگیری محله، موجب تقویت هویت اجتماعی است؛
◽️اینکه خانههایشان را مقابل یکدیگر و نزدیک به هم بسازند (زیرا قبله در اصل به معنی «حالت تقابل» میباشد و اطلاق کلمه «قبله» بر آنچه امروز معروف است، در حقیقت معنی ثانوی برای این کلمه است) کمک مؤثری به تمرکز و اجتماع بنیاسرائیل میکرد و آنها میتوانستند مسائل اجتماعی را به صورت عمومی مورد بررسی قرار دهند. همچنین به عنوان انجام مراسم مذهبی دور هم جمع شوند و برای آزادی خویش نقشههای لازم را طرح نمایند.
◽️بنیاسرائیل در آن زمان به صورت گروهی پراکنده، شکست خورده، وابسته و طفیلی، و آلوده و ترسان بودند، نه خانهای از خود داشتند و نه اجتماع و تمرکزی، نه برنامه سازنده معنوی داشتند و نه شهامت و شجاعت لازم برای یک انقلاب کوبنده!
بنابراین حضرت موسی(ع) و برادرش هارون(ع) مأموریت یافتند که برای بازسازی اجتماع بنیاسرائیل مخصوصاً از نظر روحی، خانهها را نزدیک به یکدیگر و مقابل هم بسازند.(مکارم شیرازی، ج۸، ۱۳۷۴ :۳۷۰).
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔘 اوج خلاقیت 😂😂
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari