افق
⚠️ انتخابهای ما، نشانگر ارزشگذاریهای ما
✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، میبایست آزمونهای سختی را پشت سر میگذاشتند. در یک پرده از این آزمونها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند.
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايستهتريم. (بقره: 247)
❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزشهای واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنیاسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزشگذاری میدانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!)
این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاکهایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم.
🔸 انتخابهای ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بیاهمیت یا کم اهمیت صورت میپذیرد. در عرصههای مختلف زندگی، انتخابهایی داریم که میزان درستی آن انتخابها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم میزند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعیمان، انتخابهای مختلف ما نشانگر معیارهای ارزشمندی نزد ماست. انتخابهای ما به خوبی نشان میدهد که روی چه معیارهایی ارزشگذاری کردهایم و ارزشگذاریهای خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست.
〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعهای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزشگذاریهای آنها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخابهای ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟
💠 با این نگاه لازم است در ارزشگذاریهایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند:
وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمىبينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمىتواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مىگويد) چرا دستبندهایی از طلا به او داده نشده، يا اينکه چرا فرشتگان دوشادوش او نيامدهاند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!»
#ملاکهای_انتخاب
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر
✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه میشود، و آن اینکه خدمت در اینجا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در اینجا معنایش توفیق خدمت به میلیونها شیعه و دوستدار اهلبیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت میخواهد و به هر کسی داده نمیشود.
🔆 قرآن کریم به قاعدهای در این باره اشاره میفرماید:
«مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچگاه گمراهکنندگان را به عنوان دستیار و کمککارِ خود اختیار نمیکنم.
یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنهگردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چارهای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم.
❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آنها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آنها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را میبندد و از آنها سلب توفیق میکند؟! قابل پیشبینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند!
💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریت در بخشهای مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد».
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
پیام تسلیت اسقف اعظم سیپان کاشجیان به مناسبت شهادت آیتالله رئیسی و هیئت همراه
🏴با تأسف و تألم فراوان ضایعه شهادت خادم جمهور مردم ایران، رییس جمهور محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را به سوگ نشستهایم. شهادت ایشان و هیأت همراه، که عناصر خدوم ملت ایران بودهاند غمی دوچندان برای ما و سعادتی ابدی برای ایشان است. بر ما واضح است که ملت سرفراز ایران در طول تاریخ مقاومت و انقلاب خود با توکل به خداوند بزرگ و رهبری داعیانه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزنگاههای تاریخی بسیاری با سربلندی عبور نمودهاند و اینبار نیز با اتحاد و همبستگی دوچندان در کنار رهبری و مسئولین کشور خواهند ایستاد.
من از طرف خود، ارکان خلیفهگری و جامعه ارامنه اصفهان و جنوب ایران شهادت رییس جمهور و جمعی از مقامات بلند پایه کشور را خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای، خانواده این عزیزان و آحاد ملت ایران تسلیت عرض نموده، از درگاه الهی علو درجات را برای ایشان و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستارم.
اسقف اعظم سیپان کاشجیان
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت نهم)
🔸 یکی از گام هایی که طبیعت در این مسیر طولانی برداشته است، حرکت از گیاهان بازدانه Gymnosperm به گیاهان گلدار یا نهاندانگان یا َAngiospermها بوده است. هنوز نه از حرکت و گردش خون و تولید مثل جانوری و سیستم عصبی خبری هست، نه سیستم تعریق و استخوان بندی و هزاران نکته ظریف دیگر. به ناگاه طبیعت تصمیم میگیرد گامی بزرگ برداشته و طرح سیستم تولید مثل گیاهی را از آوند به گل تغییر دهد. برای کسی که چندان در موضوع عمیق نشده باشد، مسأله پیش پاافتاده و ساده ای به نظر میرسد، ولی مهندسی که یک ماشین کوچک طراحی کرده باشد، میداند به هم ریختن طرح، آن هم نه طرح یک نمونه منفرد بلکه طرحی که قرار است خود از خود تولید مثل کرده و نمونههای بیشتری تولید کند تا چه اندازه میتواند دشوار باشد. با این حال طبیعت در اثر الهام خدای کور انتخاب طبیعی طرح را به کلی مورد بازبینی اصولی قرار میدهد. سیستم آوند به گل تبدیل میشود. دانه ها در تخمکی پنهان میشوند که قرار است در ادامه حیات گیاه به میوه تبدیل شود. برگها از حالت سوزنی و فلسی به برگ های پهن و مسطح تغییر شکل میدهند و هزاران تغییر دیگر که نه تنها برای آنها نمیتوان شکل واسطهای و حالت گذاری پیدا کرد که واسطه بین گیاه بازدانه و نهاندانه باشد که هر کدام به خودی خود هیچ کارکردی در راستای بقای گیاه ایفاء نمیکنند که دست انتخاب طبیعت یکی را به دیگری برتری داده باشد تا اعجاز تکامل رخ داده و شاهد شکل دیگری از حیات باشیم.
❇️ حتی دانشمندانی که میلیاردها سال تکامل را تجربه کرده و صاحب شعور و هوش هستند، بعد از سالها نه تنها نمیتوانند اشکال میانی بین گیاهان نهاندانه و بازدانه را نه در گیاهان موجود که در قالب سنگوارهها نشان دهند، که حتی از تجسم و تصور مسیری که تکامل برای جهش از گیاهان نهاندانه به گیاهان بازدانه داشته است، عاجز ماندهاند.
پیتر آندره Peter Endress و جیمز دویل James Doyle در این خصوص نوشته اند:
The question of the structure and biology of the ancestral angiosperms, and especially their flowers, is an enduring riddle. Although we are continually gaining new insights from new fossils and new studies on phylogeny, morphology, 123 and developmental genetics in extant plants, we are still far from a final answer. There are gaps at different levels. First is the uncertainty concerning which other seed plants are the closest relatives of angiosperms, particularly extinct groups because most molecular analyses indicate that no living group of gymnosperms is any closer to angiosperms than any other. Second, even if known fossils can be recognized as angiosperm stem relatives, all such groups are morphologically well removed from angiosperms, so there is still a major gap that can only be filled by the discovery of closer stem relatives.
💠 مسأله ساختار و بیولوژی اجداد اولیه نهاندانگان، مخصوصاً گلهای آنها، یکی از معماهای ماندگار است. اگرچه همواره اطلاعات جدیدی از سنگوارههای جدید و تحقیقات جدید بر تکامل شناسی، شکلشناسی، یا ژنتیک رشد گیاهان موجود به دست آوردهایم، همچنان از پاسخ نهایی فرسنگها فاصله داریم. در سطوح مختلف فاصلههایی وجود دارد که باید پر شود. اولین مشکل این است که اصلاً نمیدانیم کدام دسته از سایر گیاهان دانه دار نزدیکترین خویشاوند نهاندانگان، مخصوصاً گونههای منسوخ آن هستند، زیرا بیشتر تحلیلهای ملکولی حاکی از آن است که هیچیک از گروههای بازدانگان نسبت به سایر گروهها قرابتی به نهاندانگان ندارند.
👈 حال با توجه به این اظهار عجز کمی بیشتر به ادعای داروینیستها توجه کنید. اولاً که نمیتوانند نمونهای زنده یا فسیلی از گونههای واسط بین بازدانگان و نهاندانگان ارائه کنند. از آن گذشته حتی نمیتوانند این گونههای میانی را با استفاده از تخیل خود تجسم کنند. با این حال ادعا میکنند تمامی این تغییرات گام به گام هر یک خود به تنهایی کارکردی در جهت بقای گیاه داشته است. اینجاست که ایدئولوژی داروین چیزی در حد افسانه بافیهای انسان عهد باستان میشود.
#داروینیسم
مشاهده قسمت قبل
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅امام على عليه السلام:
ظُلمُ الظّالِمِ يَقودُهُ إلَى الهَلاكِ
ستمگرىِ ظالم، او را به هلاكت مى كشاند.
📚 المواعظ العددية ص۵۹
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔅 مناظره #امام_جواد علیه السلام با دانشمند مشهور
✳️ عباسیان از میان دانشمندان یحیی بن اکثم، یکی از دانشمندان نامدار زمان مامون را که در رشتههای گوناگون شهرت علمی بالایی داشت، انتخاب کردند. او در علم فقه تبحر بالایی داشت به طوری که مامون که خود از وزنههای علمی بود او را مشاور خود در امور مملکتی و قضایی قرار داد ولی از نظر معنوی بسیار ضعیف بود و فردی فخر فروش و برتری جو بود. مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟ مامون گفت: از خود او اجازه بگیر.
یحیی از امام جواد اجازه گرفت امام فرمود: هر چه میخواهی بپرس.
يحيى گفت: درباره شخصی که مُحرم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه میگویید؟
💠 امام جواد علیه السلام فرمود: آیا این شخص شکار را در حِل (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج!؟
🔸یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهرهاش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. مامون گفت خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمیپذیرفتید، دانستید!؟ مأمون گفت احسنت ای اباجعفر خدا به تو نیکی کند!
📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص۵۷۳
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا